Deze ochtend de traditie gelaten voor wat ze is en begonnen met WO. De huistaak van gisteren werd overlopen en de herhaling in de werkkatern opgelost. De studiewijzer op het laatste blad geeft iedereen een duidelijk beeld van wat er gekend en niet gekend worden. ( 1 tot 4 hoort bij de gesloten boek toets (kennen), 5 tot 8 hoort bij de open boek toets (kunnen) ) Nog in het eerste gedeelte begonnen we het nieuwe thema van godsdienst. Deze keer draagt het thema de titel " Mens en natuur, een gave en opgave". Startten deden we met het ontleden van het scheppingsverhaal. God reorganiseerde de aarde in zeven dagen, onze opdracht was de verwezenlijkingen van iedere dag opschrijven in de werkschrift. Na de speeltijdonderbreking verbeterden we onze huistaak in het groene/blauwe boekje, om vervolgens cijferend optellen en aftrekken tot op 0,1 aan te brengen. De leerlingen stelden vast dat de handelswijze niet veranderd was. Wel moest er rekening gehouden worden met het plaatsen van de komma. Tenslotte mochten de kinderen nog de laatste hand leggen aan hun voorbereiding " Een sprookje vertellen". Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 21/02 godsdienst: cirkel
"Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen
22/02 WO: Iedereen hoort erbij bronnenboek 109-124 lezen 22/02 Doen: rekenen: werkschrift blz 29 21/02
stapschoenen, warme kledij, schrijfplankje, lezen
Morgennamiddag trekken we op pad door Ternat, in kader van ons nieuw WO - thema. Iedereen present dus!!!
Hard gewerkt vandaag! Het begon al tijdens het eerste uur. We verbeterden de huistaak 15 klassikaal en begonnen dan aan de nieuwe lesopdracht: optellen en aftrekken tot op 0,1. Met behulp van magneten op het magnetenbord konden de rekenopdrachten gevisualiseerd worden. Invullen in het werkschrift deden de kinderen zelfstandig. Taal bestond uit een herhaling van begrippen zoals persoonsvorm, infinitief en stam. Deze werden klassikaal uitvoerig geoefend in het bundeltje taalbeschouwing, de leerlingen gingen zelfstandig te werk in hun spellingschriftje. Zo eindigde de voormiddag. In de namiddag namen we de draad van taal terug op. Nu ging het over de trappen van vergelijking. De kinderen hadden hier gisteren al rond gewerkt, maar kregen een extra blaadje. Slot van de taalles was het sprookje van roodkapje, de taalmethode had de bijvoeglijke naamwoorden veranderd. Hierdoor ontstond een grappig roodkapjesprookje. Onze taak bestond erin om de oude, vertrouwde versie terug te noteren. De rest van de namiddag werd er nog verder gewerkt aan het WO thema: Iedereen hoort erbij. Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 20/02 godsdienst: cirkel
"Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen
22/02 Doen: rekenen: blauw/groen boekje blz 66 20/02 wo: mijn provincie blz 14 20/02 brief "
Krakdag" 20/02, lezen
22 gezichtjes begroetten mij deze ochtend in de klas. Eéntje te weinig dus om compleet zijn. Het was zwemmen in de voormiddag en aangezien deze activiteit toch wat tijdrovend is, begonnen we dadelijk met de nieuwe leerstof. De kinderen kregen vandaag " officieel" voor de eerste keer te maken met kommagetallen. We gingen op zoek naar waar we kommagetallen zoal tegenkwamen, hoe we die getallen ons moesten voorstellen, notitie ervan, plaatsen in de tabel en tal van andere oefeningen. Omwille van de eerste keer werden alle oefeningen in de werkschrift klassikaal gemaakt. Wat leren en studeren betrof, bracht ons dat al snel tot half twee in de namiddag. Er werd ook nog rond taal gewerkt. We gingen verschillende tekstypes onderzoeken en " trappen van vergelijking" mochten ook niet ontbreken. Het laatste gedeelte van de dag gingen we technisch lezen en de verdere voorbereidingen treffen voor de " Vertel"beurt van aanstaande vrijdag. Agenda: leren: rekenen: kommagetallen 19/02 godsdienst: cirkel "Kerkelijk jaar " ws blz 52 21/02 taal: sprookje vertellen 22/02 Doen: rekenen: huistaak 15 19/02
toetsen tekenen, brief " Krakdag" 20/02, lezen
Zo de eerste dag zit er weeral op. We zijn weer vertrokken.
Vrijdag 8 februari 2013 zal de geschiedenis ingaan, als een dag met extra veel leuke activiteiten. Het begon al in de voormiddag met een heuse muziekquiz. De kinderen van vier en vijf werden leerjaaroverschrijdend verdeeld in 20 groepen. Elke groep streedt uiteraard voor de overwinning. In de namiddag ging het boekencafeetje van start. We mogen spreken van een geslaagde activiteit! Afsluiten deden we met een rondje gezelschapsspelen en een 'Heksen'voorleesmoment. De belevenissen van deze dag kunt u bekijken op de foto's die verspreid zullen staan om de weblogs van vier en vijf.
Aan iedereen een prettige vakantie toegewenst,
Meester Joeri
PS Maandag 18 februari is het ZWEMMEN. Zwemgerief meebrengen dus!!!
Deze ochtend nog begonnen aan een serieuse marathon. Toets meetkunde , toets godsdienst en toets optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen tegen de tijd. ( Deze laatste toets telt niet mee voor het rapport, maar wordt gebruikt om het huidige niveau van de leerling(e) te bepalen!) Door de creadag muziek van morgen, kregen de kinderen geen lichamelijke opvoeding meer voor de krokusvakantie. Gelukkig waren meester Robin en Floris zo vriendelijk om onze meisjes en jongens van de drie klassen samen nog te laten bewegen. In de namiddag stond het tweede deel van de niveautoets rekenen op het programma. Desondanks er goed werd doorgewerkt, waren we maar pas na de kleine speeltijd met alles klaar. Afsluiten deden we de kringloop van het kerkelijk jaar te bespreken en te overlopen. De kinderen kwamen te weten, dat volgende week woensdag ( Aswoensdag) de vasten begint. Voor hen misschien de start van iets te laten, wat ze graag doen ( playstation, wii, ...) of minder snoepen, meer helpen thuis in het huishouden, ... Uiteraard is dat vrijblijvend! Morgen staat er een muziekkwis geprogrammeerd, gaan we ons boekencafé uitvoeren en gezelschapsspelletjes spelen. De kinderen mogen dus verkleed naar school komen ( liefst in zanger/zangeres, maar mag ook iets anders zijn!!) Agenda: leren: / dpen:/ toetsen laten tekenen, enquête, lezen, gezelschapsspelen
Wat mij betreft, vandaag een rustig voormiddagje gehad. Onze kids hadden deze ochtend eerst crea les bij juf Edel ( vandaar de aftrekker... ). Ondertussen heb ik ,naast de traditionele verbeteringen, mij beziggehouden met het smeren van +/- 60 pannenkoeken. Deze werden gebakken door de opa van Luna en Thomas. Waarvoor dank!!!! Na de speeltijd moesten de kinderen eerst hun Roald Dahl bundel afgeven ( op twee na is dat gelukt ) en begonnen we aan de voorlaatste toets voor rekenen. De voormiddag had nog een kwartier toen de laatste leerlinge haar toets afgaf. Nog net tijd genoeg om onze agenda te schrijven en de nieuwe godsdienstles in te leiden. Agenda: leren: rekenen:meetkunde
07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: ws blz 51 lb blz 55 07/02
vanochtend begonnen met het uitdelen van de toets hoofdrekenen en het overlopen van de oefeningen cijferen. Sommige kinderen hebben veel tijd nodig om hun toets te maken, daardoor was het weer 11 uur vooraleer we met andere zaken konden beginnen. Eén van die zaken was een dictee voor het leerlingvolgsysteem. Zo wordt er gecontroleerd op welk niveau uw kind zich bevindt in het midden van een schooljaar. Later deze week doen we hetzelfde voor rekenen. Voor de begrijpend lezen toets was er voor de middag geen tijd meer over, zodat het eerste wapenfeit in de namiddag het maken van die toets was. Verder werkten we het thema " Gewetensvol handelen" volledig af. Als afsluiter kregen de kinderen terug een stukje te horen uit het boek " Heksen". Agenda: leren: rekenen: metend rekenen
06/02 meetkunde 07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl
bundel 06/02
Morgen moeten de Roald Dahl bundels zonder fout ingeleverd worden. Verder hebben de kinderen ook nog een enquête meegekregen, die u mag invullen. De enquête graag terug ten laatste vrijdag.
Na een geweldig verlengd weekend werden we deze ochtend opnieuw geconfronteerd met de dagdagelijkse realiteit. Voor vandaag betekende dat rekentoets hoofdrekenen. Alvorens de kinderen aan de toets te laten starten, verbeterden we de oefenblaadjes van onze bundel. De kinderen kregen ook al een tipje van de sluier wat de resultaten van hun rekenverhalentoets betrof. Voor mij , een zware ontgoocheling! Toen vorige woensdag de toets geprogrammeerd stond, hadden we gelijkaardige oefeningen gemaakt voor de toets. Iedereen leek alles begrepen te hebben, ... Hiermee zijn ze gewaarschuwd voor de komende toetsen. Ze mogen niet op hun lauweren rusten en denken dat alles nu in orde is door een beter rapport. Blijven hard werken is de boodschap. De toets hoofdrekenen is traditioneel de langstdurende... Sommigen leerlingen hebben er 75 minuten opgezet. ( Wat eigenlijk veel te lang is ...) Ons taalprogramma kwam dus maar deftig tot stand in de namiddag. Eerst herhaalden we de werkwoorden en het zoeken naar de infinitief, om vervolgens over te gaan tot werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd. Afsluiter vandaag was de (eindelijke) rolverdeling in de opdracht rond " Een sprookje vertellen". Ikzelf zal mij de komende dagen bezighouden met het kopiëren van de sprookjesteksten ( indien nodig). Uiterste deadline voor de bundel van Roald Dahl is woensdag 6 februari. Hou hier rekening mee!!! Agenda: leren: rekenen: cijferen 05/02 metend rekenen 06/02 Godsdienst: Jona
07/02 Taal: begrijpend lezen teksten voorbereiden 05/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl bundel 06/02
Vanochtend begonnen met de correctie van de oefenblaadjes getallenkennis. Spijtige vaststelling... Opnieuw waren er een aantal leerlingen die hun bundel niet meehadden of onvoldoende afgewerkt. Na de verbetering gingen de kids van start met hun toets. Deze ging heel vlot en zo waren de meeste al op twintig minuten klaar. Vandaag werd ook het technisch leesniveau van iedereen gecheckt. De kinderen kregen een leesbundel. Ze lazen het verhaal en duidden steeds het juiste woord aan. Uiteraard was er ook een tijdsdruk ( 8 minuten). In de namiddag gingen we op zoek naar de infinitief van werkwoorden en hun stam. De speeltijd duurde vandaag langer omwille van het vertrek van de zesdeklassers. Morgen zoals jullie wel weten, geen school! Agenda: leren: rekenen: hoofdrekenen
04/02 cijferen 05/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 huistaak 14 04/02 aftrekker (ruiten) 06/02 , Paasboek?, ...
Vanochtend begaven we ons tussen de stortvlagen door richting vestigingsplaats 1. Doel was computerles te krijgen van juf Stefanie. Niet zomaar computerles... De kinderen gingen immers meetkunde oefenen, meer bepaald inzicht krijgen in blokkenbouwsels. Het internet heeft hiervoor een prachtige site genaamd: rekenweb.nl Zeker en vast een aanrader. Bij onze terugkomst in het kasteel hadden we net tijd genoeg om onze schooltas leeg te maken, toen het belsignaal voor de speeltijd al rinkelde. Na de speeltijd werden de rekenvoorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik wil langs deze weg nog eens het belang uit drukken dat de kinderen alle oefeningen maken en deze ook mee naar school brengen. We verbeteren voor dat we aan de toets beginnen nog de gemaakte opdrachten. Bij het niet kunnen tonen van hun bundeltje krijgen de leerlingen een streepje achter hun naam. Omstreeks twaalf uur had iedereen gedaan met de toets toepassingen. We schreven de agenda, de kinderen kregen hun dictee terug en het was tijd om de schooltas te maken. Agenda: leren: rekenen: getallenkennis
31/01 hoofdrekenen 04/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01 Taal: dictee thema 9 verbeteren 31/01 toets laten tekenen.
Twee onderwerpen vandaag tijdens de rekenles: cijferend vermenigvuldigen met de vermenigvuldiger van 2 cijfers en loodrechten tekenen met rechten en andere lijnstukken. Bij elk onderdeel gingen een drietal leerlingen richting juf Stefanie om extra begeleiding omtrent het onderwerp te krijgen. Na de speeltijd begonnen we aan het taal " offensief". Vooreerst het dictee van thema 9, gevolgd door de begrijpend lezen toets rond het sprookje ' Het dappere kleermakertje' en een lesje rond homoniemen brachten ons snel naar het uur 11:50. Wat middagpauze betekent. Na de (regen)pauze gingen we weer volop aan de slag. We werkten de laatste taaloprdacht van vandaag af ( vergelijkingen) en namen dan onze godsdienstwerkschrift en dito lesboek. In de les werd het slot van het verhaal " De verrassing" verteld en stond " Het geweten" weer centraal. De kinderen kregen bij deze les ook nog een huistaak ( knip en plakwerk) die ze tegen donderdag moeten af hebben. Het slotakkoord werd gespeeld in ons WO thema. Vandaag bekeken we de gemeenten van dichtbij. Items zoals, hoofdgemeente, deelgemeente, gemeentehuis, burgelijke stand, bouwen, ... kwamen aan bod. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 30/01
getallenkennis 31/01 doen: rekenen: ws b blz 23-24 afwerken
30/01 voorbereidingsbundel 07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01
Morgen worden de voorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik hoop dat iedereen weet, dat een goede voorbereiding voor een toets van onschatbare waarde is. Het is dan de komende dagen ook " Money - time". Hopelijk is iedereen zich daar van bewust!
Zoals jullie wel al weten, zijn maandagen wanneer er gezwommen wordt zeer hectisch. Zo hebben we vandaag ons rekenles verspreid over drie delen. Een eerste deel voor de zwemles, een tweede deel erna en het slot in de namiddag. Onderwerp was meten en metend rekenen. Lengte, tijdsberekening, inhoud en gewicht passeerden de revue. Verder vandaag deed het nieuwe taalthema zijn intrede met als onderwerp " Sprookjes". De begrijpend lezen tekst die we voorbereidden was het verhaal van " Het dappere kleermakertje". Een sprookje van Grimm. De kinderen kregen ook hun groepsopdracht spreken te horen. Ze kiezen een sprookje uit een sprookjesboek en gaan dit aan de klas vertellen in groepjes van vier ( ééntje met drie). De tekst moet gelijk verdeeld worden, ze mogen hun vertellingen opsmukken met zelfgemaakte tekeningen. Het draait in deze opdracht natuurlijk rond vertellen en daar worden ze ook op beoordeeld. De kids hebben ook voorbereidingsbundel mee gekregen voor de aankomende toetsen rekenen. Het is de bedoeling dat ze elke dag VOOR de toets de oefeningen oplossen. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 30/01 getallenkennis 31/01 taal: dictee thema 9 29/01 Het dappere kleermakertje voorbereiden 29/01 doen: rekenen: ws b blz 23-24 afwerken 30/01 voorbereidingsbundel 07/02
Vanochtend begonnen met cijferend vermenigvuldigen en delen tot 100 000. Er was een verandering van strategie, i.p.v. eerst een werkblaadje begonnen we onmiddellijk in onze werkschrift. De kinderen werkten vier cijferopdrachten zelfstandig uit, nadien kwam de correctie op het bord. Zo gingen we te werk voor het eerste blaadje. Het tweede blad was nieuwe leerstof. De kinderen moesten hier cijferend vermenigvuldigen met een vermenigvuldiger van 2 cijfers. Oefening per oefening gingen we verder... Op den duur moesten de kinderen eerst zelfstandig oplossen en dan hun oefening verbeteren. Alle oefeningen in het schrift, geraakten niet meer klaar. Daarom zal er in de loop van volgende week, regelmatig een aantal cijferopdrachten de revue passeren. Verder werd ook nog aan niveaulezen gedaan en sloegen we aan het knutselen. A.d.h.v letters uit kranten of tijdschriften en foto's uit tijdschriften konden de kinderen hun eigen dier ontwikkelen of hun eigen insect. De keuze was vrij. Agenda: leren: rekenen: x en : tot 100 000 28/01 toepassingen 30/01 getallenkennis 31/01 taal: dictee thema 9 29/01 doen: rekenen: huistaak 13 28/01 lezen, zwemmen, sprookjesboek, rapport, mapje zorg
Ik zou het bijna nog vergeten... Er werd vandaag ook rapport uitgedeeld. De scores waren globaal gezien, beduidend hoger dan vorig rapport. Hopelijk treedt er geen verval op naar volgend rapport toe.
Tot maandag allemaal en prettig weekend gewenst! Meester Joeri
Deze morgen begonnen met een les hoofdrekenen. Onderwerp van de les: vermenigvuldigen en delen tot 100 000. Conclusie op het einde van de les: een aantal leerlingen heeft de maal - en deeltafels nog steeds niet onder de knie, waardoor ze blijven problemen hebben met het hoofdrekenen. Nogmaals warme oproep om te oefenen en nogmaals te oefenen. Tijdens de taalles gingen we op zoek naar samenstellingen. De kinderen kregen een aantal kolommen woorden aangereikt, die zij dan moesten verbinden tot een nieuw samengesteld woord. We stelden vast dat om de schrijfwijze van de samenstellingen goed te kunnen ontdekken, we de samenstellingen moeten splitsen. In de namiddag werkten we verder rond Jona en kregen de kinderen de kans om hun wetten te stellen. Uiteraard enkel fictief! Ze kregen een blad waarop zij mochten noteren, welke regels ze zouden opstellen wanneer ze voor een dag koning(in), directeur/directrice, mama/papa zouden zijn. De resultaten waren vaak verrassend! Ook in de les 3 van WO gingen we ons concentreren op regels en afspraken. Waarom zijn ze nodig? Wat zijn rechten en plichten? Wie kijkt erop toe dat de rechten en plichten goed worden uitgevoerd? ... Zijn zaken die de revue gepasseerd zijn. Oh ja, ik zou het bijna vergeten... Er werd ook voorgelezen uit het boek " Heksen" van Roald Dahl. agenda: leren: rekenen: x en : tot 100 000 25/01 doen: rekenen: wsb blz 20 afwerken 25/01 blauw/groen blz 60 tijdschrift/krant, lezen, sprookjesboek( 28/01)
Vanaf volgende week maandag startten we in taal met het thema " Sprookjes". De kinderen krijgen hiervoor als spreekopdracht, een sprookje navertellen. Daarom is het belangrijk dat zij maandag al hun boek mee hebben.
Vanmorgen nogmaals het getalbegrip tot 100 000 herhaald. Eerst met een collectief werkblad, waarbij alle aangeleerde onderdelen nog eens aan bod kwamen. Nadien in de werkschrift, waar er reeds een aantal oefeningen klassikaal werden gemaakt. Leerlingen die nog niet klaar waren, worden verondersteld om deze oefeningen af te werken tegen donderdag. Na de speeltijd kregen er een aantal leerlingen zorg. Het signaal om met de andere leerlingen taalschat af te werken en opnieuw een aantal meenemertjes mee te pikken. De begrijpend lezen toets kwam in de namiddag ten tonele. Het moet gezegd, er was werk aan de winkel. Hierdoor was het tijdschema weer in de war. De godsdienstles vertelde het verhaal van Jona en de avonturen die dat met zich meebrachten. Het bezorgde de kinderen en mezelf nog een hoop schrijfwerk. Morgen geen school, wegens pedagogische studiedag. Gelieve uw kind niet aan de school af te zetten... Agenda: leren: Godsdienst: Jona ws blz 43 Lb blz 47 24/01 doen: rekenen: wsB blz 18-19 afwerken 24/01 lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01
Weeral een sneeuwrijk dagje! Onze kinderen waren vandaag nog blijer dan anders als het belsignaal ging. Dan konden ze op de speelplaats sneeuwballen gooien, sneeuwmannen maken, ... Toch werd er vandaag ook hard gewerkt. Zo begonnen we de dag met het oplossen van de rekenverhalen in onze rekenschrift. De kinderen probeerden eerst zelfstandig en nadien verbeterden we klassikaal. Na de speeltijd kregen de kinderen hun opdrachtenbundel i.v.m. het boek van Roald Dahl. Deze opdrachten hebben we allemaal overlopen. De bedoeling is om deze bundel binnen de twee weken af te hebben. Verder gingen we de les 2 van ons wo thema afwerken. De twee groepen die besproken werden ( bejaarden en gehandicapten) zorgden voor heel wat stof om te praten. Een thema die de kinderen echt wel aanspreekt. Het laatste woord rond deze les werd pas besproken in de namiddag. Dan moesten we nog voor taal leesstrategie ( sleutelwoorden), voorbereiding begrijpend lezen en niveaulezen doen. Kers op de taart was het laatste toneeltje van mijnheer Top. Agenda: leren: taal: BL tekst " De Benzinepomp" voorbereiden 22/01 doen: godsdienst: geweten 22/01 WO: werkkatern blz 6 oef 3 en 4 22/01 lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01