Wat mij betreft, vandaag een rustig voormiddagje gehad. Onze kids hadden deze ochtend eerst crea les bij juf Edel ( vandaar de aftrekker... ). Ondertussen heb ik ,naast de traditionele verbeteringen, mij beziggehouden met het smeren van +/- 60 pannenkoeken. Deze werden gebakken door de opa van Luna en Thomas. Waarvoor dank!!!! Na de speeltijd moesten de kinderen eerst hun Roald Dahl bundel afgeven ( op twee na is dat gelukt ) en begonnen we aan de voorlaatste toets voor rekenen. De voormiddag had nog een kwartier toen de laatste leerlinge haar toets afgaf. Nog net tijd genoeg om onze agenda te schrijven en de nieuwe godsdienstles in te leiden. Agenda: leren: rekenen:meetkunde
07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: ws blz 51 lb blz 55 07/02
vanochtend begonnen met het uitdelen van de toets hoofdrekenen en het overlopen van de oefeningen cijferen. Sommige kinderen hebben veel tijd nodig om hun toets te maken, daardoor was het weer 11 uur vooraleer we met andere zaken konden beginnen. Eén van die zaken was een dictee voor het leerlingvolgsysteem. Zo wordt er gecontroleerd op welk niveau uw kind zich bevindt in het midden van een schooljaar. Later deze week doen we hetzelfde voor rekenen. Voor de begrijpend lezen toets was er voor de middag geen tijd meer over, zodat het eerste wapenfeit in de namiddag het maken van die toets was. Verder werkten we het thema " Gewetensvol handelen" volledig af. Als afsluiter kregen de kinderen terug een stukje te horen uit het boek " Heksen". Agenda: leren: rekenen: metend rekenen
06/02 meetkunde 07/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl
bundel 06/02
Morgen moeten de Roald Dahl bundels zonder fout ingeleverd worden. Verder hebben de kinderen ook nog een enquête meegekregen, die u mag invullen. De enquête graag terug ten laatste vrijdag.
Na een geweldig verlengd weekend werden we deze ochtend opnieuw geconfronteerd met de dagdagelijkse realiteit. Voor vandaag betekende dat rekentoets hoofdrekenen. Alvorens de kinderen aan de toets te laten starten, verbeterden we de oefenblaadjes van onze bundel. De kinderen kregen ook al een tipje van de sluier wat de resultaten van hun rekenverhalentoets betrof. Voor mij , een zware ontgoocheling! Toen vorige woensdag de toets geprogrammeerd stond, hadden we gelijkaardige oefeningen gemaakt voor de toets. Iedereen leek alles begrepen te hebben, ... Hiermee zijn ze gewaarschuwd voor de komende toetsen. Ze mogen niet op hun lauweren rusten en denken dat alles nu in orde is door een beter rapport. Blijven hard werken is de boodschap. De toets hoofdrekenen is traditioneel de langstdurende... Sommigen leerlingen hebben er 75 minuten opgezet. ( Wat eigenlijk veel te lang is ...) Ons taalprogramma kwam dus maar deftig tot stand in de namiddag. Eerst herhaalden we de werkwoorden en het zoeken naar de infinitief, om vervolgens over te gaan tot werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd. Afsluiter vandaag was de (eindelijke) rolverdeling in de opdracht rond " Een sprookje vertellen". Ikzelf zal mij de komende dagen bezighouden met het kopiëren van de sprookjesteksten ( indien nodig). Uiterste deadline voor de bundel van Roald Dahl is woensdag 6 februari. Hou hier rekening mee!!! Agenda: leren: rekenen: cijferen 05/02 metend rekenen 06/02 Godsdienst: Jona
07/02 Taal: begrijpend lezen teksten voorbereiden 05/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 Roald Dahl bundel 06/02
Vanochtend begonnen met de correctie van de oefenblaadjes getallenkennis. Spijtige vaststelling... Opnieuw waren er een aantal leerlingen die hun bundel niet meehadden of onvoldoende afgewerkt. Na de verbetering gingen de kids van start met hun toets. Deze ging heel vlot en zo waren de meeste al op twintig minuten klaar. Vandaag werd ook het technisch leesniveau van iedereen gecheckt. De kinderen kregen een leesbundel. Ze lazen het verhaal en duidden steeds het juiste woord aan. Uiteraard was er ook een tijdsdruk ( 8 minuten). In de namiddag gingen we op zoek naar de infinitief van werkwoorden en hun stam. De speeltijd duurde vandaag langer omwille van het vertrek van de zesdeklassers. Morgen zoals jullie wel weten, geen school! Agenda: leren: rekenen: hoofdrekenen
04/02 cijferen 05/02 Godsdienst: Jona 07/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel 07/02 huistaak 14 04/02 aftrekker (ruiten) 06/02 , Paasboek?, ...
Vanochtend begaven we ons tussen de stortvlagen door richting vestigingsplaats 1. Doel was computerles te krijgen van juf Stefanie. Niet zomaar computerles... De kinderen gingen immers meetkunde oefenen, meer bepaald inzicht krijgen in blokkenbouwsels. Het internet heeft hiervoor een prachtige site genaamd: rekenweb.nl Zeker en vast een aanrader. Bij onze terugkomst in het kasteel hadden we net tijd genoeg om onze schooltas leeg te maken, toen het belsignaal voor de speeltijd al rinkelde. Na de speeltijd werden de rekenvoorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik wil langs deze weg nog eens het belang uit drukken dat de kinderen alle oefeningen maken en deze ook mee naar school brengen. We verbeteren voor dat we aan de toets beginnen nog de gemaakte opdrachten. Bij het niet kunnen tonen van hun bundeltje krijgen de leerlingen een streepje achter hun naam. Omstreeks twaalf uur had iedereen gedaan met de toets toepassingen. We schreven de agenda, de kinderen kregen hun dictee terug en het was tijd om de schooltas te maken. Agenda: leren: rekenen: getallenkennis
31/01 hoofdrekenen 04/02 doen: rekenen: voorbereidingsbundel
07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01 Taal: dictee thema 9 verbeteren 31/01 toets laten tekenen.
Twee onderwerpen vandaag tijdens de rekenles: cijferend vermenigvuldigen met de vermenigvuldiger van 2 cijfers en loodrechten tekenen met rechten en andere lijnstukken. Bij elk onderdeel gingen een drietal leerlingen richting juf Stefanie om extra begeleiding omtrent het onderwerp te krijgen. Na de speeltijd begonnen we aan het taal " offensief". Vooreerst het dictee van thema 9, gevolgd door de begrijpend lezen toets rond het sprookje ' Het dappere kleermakertje' en een lesje rond homoniemen brachten ons snel naar het uur 11:50. Wat middagpauze betekent. Na de (regen)pauze gingen we weer volop aan de slag. We werkten de laatste taaloprdacht van vandaag af ( vergelijkingen) en namen dan onze godsdienstwerkschrift en dito lesboek. In de les werd het slot van het verhaal " De verrassing" verteld en stond " Het geweten" weer centraal. De kinderen kregen bij deze les ook nog een huistaak ( knip en plakwerk) die ze tegen donderdag moeten af hebben. Het slotakkoord werd gespeeld in ons WO thema. Vandaag bekeken we de gemeenten van dichtbij. Items zoals, hoofdgemeente, deelgemeente, gemeentehuis, burgelijke stand, bouwen, ... kwamen aan bod. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 30/01
getallenkennis 31/01 doen: rekenen: ws b blz 23-24 afwerken
30/01 voorbereidingsbundel 07/02 Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01
Morgen worden de voorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik hoop dat iedereen weet, dat een goede voorbereiding voor een toets van onschatbare waarde is. Het is dan de komende dagen ook " Money - time". Hopelijk is iedereen zich daar van bewust!
Zoals jullie wel al weten, zijn maandagen wanneer er gezwommen wordt zeer hectisch. Zo hebben we vandaag ons rekenles verspreid over drie delen. Een eerste deel voor de zwemles, een tweede deel erna en het slot in de namiddag. Onderwerp was meten en metend rekenen. Lengte, tijdsberekening, inhoud en gewicht passeerden de revue. Verder vandaag deed het nieuwe taalthema zijn intrede met als onderwerp " Sprookjes". De begrijpend lezen tekst die we voorbereidden was het verhaal van " Het dappere kleermakertje". Een sprookje van Grimm. De kinderen kregen ook hun groepsopdracht spreken te horen. Ze kiezen een sprookje uit een sprookjesboek en gaan dit aan de klas vertellen in groepjes van vier ( ééntje met drie). De tekst moet gelijk verdeeld worden, ze mogen hun vertellingen opsmukken met zelfgemaakte tekeningen. Het draait in deze opdracht natuurlijk rond vertellen en daar worden ze ook op beoordeeld. De kids hebben ook voorbereidingsbundel mee gekregen voor de aankomende toetsen rekenen. Het is de bedoeling dat ze elke dag VOOR de toets de oefeningen oplossen. Agenda: leren: rekenen: toepassingen 30/01 getallenkennis 31/01 taal: dictee thema 9 29/01 Het dappere kleermakertje voorbereiden 29/01 doen: rekenen: ws b blz 23-24 afwerken 30/01 voorbereidingsbundel 07/02
Vanochtend begonnen met cijferend vermenigvuldigen en delen tot 100 000. Er was een verandering van strategie, i.p.v. eerst een werkblaadje begonnen we onmiddellijk in onze werkschrift. De kinderen werkten vier cijferopdrachten zelfstandig uit, nadien kwam de correctie op het bord. Zo gingen we te werk voor het eerste blaadje. Het tweede blad was nieuwe leerstof. De kinderen moesten hier cijferend vermenigvuldigen met een vermenigvuldiger van 2 cijfers. Oefening per oefening gingen we verder... Op den duur moesten de kinderen eerst zelfstandig oplossen en dan hun oefening verbeteren. Alle oefeningen in het schrift, geraakten niet meer klaar. Daarom zal er in de loop van volgende week, regelmatig een aantal cijferopdrachten de revue passeren. Verder werd ook nog aan niveaulezen gedaan en sloegen we aan het knutselen. A.d.h.v letters uit kranten of tijdschriften en foto's uit tijdschriften konden de kinderen hun eigen dier ontwikkelen of hun eigen insect. De keuze was vrij. Agenda: leren: rekenen: x en : tot 100 000 28/01 toepassingen 30/01 getallenkennis 31/01 taal: dictee thema 9 29/01 doen: rekenen: huistaak 13 28/01 lezen, zwemmen, sprookjesboek, rapport, mapje zorg
Ik zou het bijna nog vergeten... Er werd vandaag ook rapport uitgedeeld. De scores waren globaal gezien, beduidend hoger dan vorig rapport. Hopelijk treedt er geen verval op naar volgend rapport toe.
Tot maandag allemaal en prettig weekend gewenst! Meester Joeri
Deze morgen begonnen met een les hoofdrekenen. Onderwerp van de les: vermenigvuldigen en delen tot 100 000. Conclusie op het einde van de les: een aantal leerlingen heeft de maal - en deeltafels nog steeds niet onder de knie, waardoor ze blijven problemen hebben met het hoofdrekenen. Nogmaals warme oproep om te oefenen en nogmaals te oefenen. Tijdens de taalles gingen we op zoek naar samenstellingen. De kinderen kregen een aantal kolommen woorden aangereikt, die zij dan moesten verbinden tot een nieuw samengesteld woord. We stelden vast dat om de schrijfwijze van de samenstellingen goed te kunnen ontdekken, we de samenstellingen moeten splitsen. In de namiddag werkten we verder rond Jona en kregen de kinderen de kans om hun wetten te stellen. Uiteraard enkel fictief! Ze kregen een blad waarop zij mochten noteren, welke regels ze zouden opstellen wanneer ze voor een dag koning(in), directeur/directrice, mama/papa zouden zijn. De resultaten waren vaak verrassend! Ook in de les 3 van WO gingen we ons concentreren op regels en afspraken. Waarom zijn ze nodig? Wat zijn rechten en plichten? Wie kijkt erop toe dat de rechten en plichten goed worden uitgevoerd? ... Zijn zaken die de revue gepasseerd zijn. Oh ja, ik zou het bijna vergeten... Er werd ook voorgelezen uit het boek " Heksen" van Roald Dahl. agenda: leren: rekenen: x en : tot 100 000 25/01 doen: rekenen: wsb blz 20 afwerken 25/01 blauw/groen blz 60 tijdschrift/krant, lezen, sprookjesboek( 28/01)
Vanaf volgende week maandag startten we in taal met het thema " Sprookjes". De kinderen krijgen hiervoor als spreekopdracht, een sprookje navertellen. Daarom is het belangrijk dat zij maandag al hun boek mee hebben.
Vanmorgen nogmaals het getalbegrip tot 100 000 herhaald. Eerst met een collectief werkblad, waarbij alle aangeleerde onderdelen nog eens aan bod kwamen. Nadien in de werkschrift, waar er reeds een aantal oefeningen klassikaal werden gemaakt. Leerlingen die nog niet klaar waren, worden verondersteld om deze oefeningen af te werken tegen donderdag. Na de speeltijd kregen er een aantal leerlingen zorg. Het signaal om met de andere leerlingen taalschat af te werken en opnieuw een aantal meenemertjes mee te pikken. De begrijpend lezen toets kwam in de namiddag ten tonele. Het moet gezegd, er was werk aan de winkel. Hierdoor was het tijdschema weer in de war. De godsdienstles vertelde het verhaal van Jona en de avonturen die dat met zich meebrachten. Het bezorgde de kinderen en mezelf nog een hoop schrijfwerk. Morgen geen school, wegens pedagogische studiedag. Gelieve uw kind niet aan de school af te zetten... Agenda: leren: Godsdienst: Jona ws blz 43 Lb blz 47 24/01 doen: rekenen: wsB blz 18-19 afwerken 24/01 lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01
Weeral een sneeuwrijk dagje! Onze kinderen waren vandaag nog blijer dan anders als het belsignaal ging. Dan konden ze op de speelplaats sneeuwballen gooien, sneeuwmannen maken, ... Toch werd er vandaag ook hard gewerkt. Zo begonnen we de dag met het oplossen van de rekenverhalen in onze rekenschrift. De kinderen probeerden eerst zelfstandig en nadien verbeterden we klassikaal. Na de speeltijd kregen de kinderen hun opdrachtenbundel i.v.m. het boek van Roald Dahl. Deze opdrachten hebben we allemaal overlopen. De bedoeling is om deze bundel binnen de twee weken af te hebben. Verder gingen we de les 2 van ons wo thema afwerken. De twee groepen die besproken werden ( bejaarden en gehandicapten) zorgden voor heel wat stof om te praten. Een thema die de kinderen echt wel aanspreekt. Het laatste woord rond deze les werd pas besproken in de namiddag. Dan moesten we nog voor taal leesstrategie ( sleutelwoorden), voorbereiding begrijpend lezen en niveaulezen doen. Kers op de taart was het laatste toneeltje van mijnheer Top. Agenda: leren: taal: BL tekst " De Benzinepomp" voorbereiden 22/01 doen: godsdienst: geweten 22/01 WO: werkkatern blz 6 oef 3 en 4 22/01 lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01
Vanmorgen gestart met de toets godsdienst. Deze was normaal gepland voor donderdag, maar door omstandigheden niet kunnen doorgaan. Kinderen die exact geleerd hadden, wat ik hen had aangeduid haalden een perfecte score. Anderen hadden het ietske moeilijker. Nog in dat eerste gedeelte leerden de kinderen evenwijdige trekken. Nu niet meer willekeurig, maar wel door een gegeven punt. De rest van de voormiddag waren ze onder de hoede van meester Floris. In de namiddag werd er eerst nog een luistertoets afgenomen en aan niveaulezen gedaan. Het laatste gedeelte was voorzien voor de toneeltjes. Alle toneeltjes waren goed. Elke groep had wel een ander accent en dat was tof. We hebben ook hilarische mama's gezien ( met kledij en al). Spijtig genoeg, bleken de batterijen van mijn fototoestel niet te willen meewerken. Zo plat als een vijg!!! Geen foto's dus, wat echt wel jammer is!!! Agenda: leren: rekenen: +,- tot 100 000 21/01 doen: rekenen: +,- tot 100 000 groen/blauw boekje blz 56-57 21/01 godsdienst: geweten 22/01 toets laten tekenen, lezen, tijdschriften en kranten meebrengen maandag!!!
Vanochtend de dag begonnen met een toets hoofdrekenen +,-,x en : tot 10 000. Hieraan hadden de kinderen vrij lang gewerkt, maar toch was er nog voldoende tijd om de les cijferend optellen en aftrekken tot 100 000 aan te brengen. Uitgezonderd de schriftelijke oefeningen. Deze worden vandaag als huistaak gemaakt ( de gemaakte afspraken in de klas dienen nageleefd te worden) Verder ging het in de godsdienstles over een andere pet opzetten. De kinderen kregen enkele situaties voorgeschoteld en trachtten zich in het betrokken personage in te leven. Vervolgens werd dit besproken in een klein groepje. Tijdens het WO thema zaten de kinderen in groepjes van drie ( ééntje met twee) en moesten ze een kruiswoordraadsel oplossen. Dit kruiswoordraadsel konden ze enkel oplossen door samen te werken. Agenda: leren: Godsdienst: conflicten ws 26,27,29 17/01 lb 31 Muzo: toneel " Mijnheer Top" 18/01 doen: rekenen: ws B blz 11,12,13 17/01
Wat een dagje vandaag. Een dagje waarin de sneeuw centraal stond. De kinderen hebben vandaag naar hartelust kunnen spelen in en met de sneeuw... Hierover verder in het verslag meer. Eerst de orde van de dag. We begonnen met een les bewerkingen, meerbepaald hoofdrekenen: optellen en aftrekken tot 100 000. Zoals elk jaar blijkt deze stap voor sommige leerlingen een grote stap. Daarom werkten we de hele les zo goed als klassikaal, nadien mochten de kids zelfstandig werken of samen met mij aan bord de oefeningen oplossen. Terwijl hun collega's naar de rekengroep van juf Stefanie trok ( delen tot 10 000) verbeterden de andere leerlingen hun dictee van thema 8 en dat van de anderen. Ze deden dit met behulp van een correctiesleutel. De liedjes voor de klascd werden gedicteerd en ik las nog wat voor in het spannende boek ' De heksen'. Na de middag ging het over - en of e aan het einde van een woord. Leerlingen moesten in een door mij gedicteerde woordenrij rangschikken volgens bijvoeglijk naamwoord (stof) , zelfstandige naamwoorden, werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden ( andere). De uitspraak van deze woorden achteraan was steeds dezelfde, maar toch een andere schrijfwijze. Donderdag wordt er een toets conflicten voorzien. We duidden in de werkschrift en het lesboek de pagina's aan. Vanochtend werd er de kinderen beloofd, dat ze in de namiddag met de sneeuw mochten gaan spelen. En zo geschiedde! De wei achter het kasteel, was slagveld van dienst. Agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top"
18/01 Godsdienst: conflicten 17/01 Doen: rekenen: wsb blz 11-12 17/01 taal: dictee verbeteren
15/01 lezen
Tot morgen allemaal en nog veel sneeuwpret!!!
Meester Joeri
Ps. Ook het vijfde leerjaar heeft foto's getrokken, neem ook daar gerust een kijkje!!!
Vanmorgen begonnen met de resterende rekenverhalen van vorige les. Net voldoende om voor de zwemles te doen. Eens terug van de zwemles, kwam het hoofddoel van de rekenles naar voor. Een breuk nemen van een getal met een noemer kleiner of gelijk aan tien en tot 100 000. Deze les was verspreid over voor en namiddag. In de namiddag werkten we in de taalschrift rond taalschat en deden we een luistertoets van thema 9 anders wonen. Na het niveaulezen zaten de kinderen nog even samen om de laatste afspraken te maken voor het toneeltje van vrijdag ( materiaal, rolverdeling, ...) Agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top"
18/01 Doen: rekenen: wsb blz 10 15/01 taal: dictee verbeteren 15/01 toetsen tekenen, lezen, liedje !!!
We gaan een klascd maken... Daarom moeten alle kinderen zo snel mogelijk ( lees morgen) hun favoriete liedjes (2) met titel en uitvoerder aan mij bezorgen. Ik zoek de nummers op en brand ze op een cd. Als er vannacht en morgenvroeg sneeuw valt, mogen de kinderen hun pantoffels meebrengen om in de klas aan te doen!!!
Tot morgen allemaal en hopelijk geraken we veilig waar we moeten zijn!!
Vanmorgen mochten de kinderen eindelijk van plaats veranderen! Eerst werd al hun materiaal ( rommel!?) uit de banken gehaald, kregen ze van mij te horen wat hun nieuwe plaats was om zich tenslotte te installeren op hun nieuw stekje. Dat deze verhuis wat tijd in beslag nam, kunt u wel denken! Daarom moesten we na de verhuis onmiddellijk aan de slag. De toets meetkunde werd afgenomen ( ben een beetje bevreesd over het resultaat) en aansluitend een deel van de rekenverhalen in onze werkschrift B. Vijf van de acht rekenverhalen hebben we opgelost... De andere drie zullen verspreid over volgende week afgewerkt worden. Na de turnles en de middagpauze gingen we verder met het toetsen afnemen. Nu was het de beurt aan de toets begrijpend lezen. Vervolgens kregen de kinderen een zinnen - en woorddictee in hun spellingboekje. De laatste 25 minuten van de dag werden gespendeerd aan de voorbereiding van het toneeltje en het luisteren naar het voorleesmoment uit het boek " De heksen" van Roald Dahl. agenda: leren: Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01 Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01 Doen: rekenschrift in orde brengen 14/01 toetsen tekenen, lezen, zwemmen
Wat de leesopdracht van Roald Dahl betreft... Wegens het moeilijk te verkrijgen van boeken van Roald Dahl mogen de titels ' De heksen' en ' Sjakie en de chocoladefabriek' ook gebruikt worden. Tevens zal ik de lokale bib van mijn woonplaats ook een bezoekje brengen om daar eventuele boeken van Roald Dahl te ontlenen. Dat wil niet zeggen dat er zelf geen inspanningen meer moeten geleverd worden. Probeer zelf een boek van hem te vinden. Oh ja, bijna vergeten. Er zijn een aantal kinderen die een bundel cijferopdrachten hebben meegekregen, omdat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hebben gehouden in de werkschrift. Voor verdere uitleg zou ik mij richten tot dochter of zoonlief.
Zo, allemaal een prettig weekend gewenst en tot maandag.
Het rekengedeelte begonnen met de toetsen milliliter en millimeter. Dan herhaling van punten, rechten en andere lijnstukken. Oefeningen gemaakt in de werkschrift. Niet te vergeten het dictee van thema 7 en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Wonen en wonen is twee'. U begrijpt dat het voormiddagprogramma meer dan vol zat. In de namiddag kregen we er nog een aantal leerlingen bij, want juf Karen had een vergadering rond ICT. We knutselden samen een soort glasraam door een tekenblad te verdelen in allerlei (puzzel)stukjes. Deze werden dan uitgeknipt en met een aantal millimeters tussen de stukjes op een zwarte achtergrond geplakt. Verder was er ook nog een taal - en rekenbundel voorzien. Agenda: leren: rekenen: meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 11/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief, agenda
Nog een woordje over het toneeltje dat de leerlingen moeten voorbereiden: De kinderen zijn per vier in groepjes verdeeld en worden verondersteld om het stukje tekst van mijnheer Top van een einde te voorzien. ( Dit einde bedenken ze zelf in hun groepje) Dat einde gaan ze samen met de rest van de tekst als toneel voor de klas spelen. Morgennamiddag en maandagnamiddag krijgen de kinderen hiervoor tijd om te oefenen. Het is dus niet nodig, om hen buiten de schooluren te laten oefenen.
Nog even uw aandacht... We zitten met een dichter in ons midden. Lees maar eens wat voor een prachtgedicht hij ( Jasper) gemaakt heeft.
Voor niets bang!
Ik ben voor niets en niemand bang! Niet voor gezichten op ' t behang. ' t Is elke avond dikke pret met het skelet onder mijn bed. Ook heb ik helemaal geen last, van monsters in mijn kast. En springt er 's nachts om twaalf uur alweer een mummie uit de muur! Dan zeg ik jammer beste vent... dat jij ingewikkeld bent!!!
Een kort verslagje van de voormiddag. Het eerste gedeelte van deze woensdag werd ingevuld door juf Edel en de creales. De kinderen hebben weer prachtige resultaten getekend. ( Hierover later meer!) Na de speeltijd begon dan het serieuze werk. We werkten immers rond de lengtematen. Een goede herhaling voor wat morgen en vrijdag komen gaat. De kinderen moesten lengtes schatten, zelf meten, eenvoudige herleidingen uitvoeren en optellen en aftrekken met lengtematen. De oefeningen in het werkschrift waren bij alle leerlingen nog niet af, dus graag thuis verder afwerken. Hopelijk heeft deze les een aantal leerlingen wakker geschud en hen aangemoedigd om de toets van morgen goed in te oefenen. Agenda: leren: rekenen: millimeter en milliliter 10/01
meetkunde wsA blz 41 11/01 taal: dictee thema
7 10/01 doen: rekenen: wsA blz
4-5 11/01
lezen, toetsen laten tekenen, brief
De kinderen hebben vandaag ook een brief meegekregen omtrent de nieuwe boekenopdracht. Gelieve deze grondig door te nemen en te handtekenen