Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    04-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sprookjes
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een geweldig verlengd weekend werden we deze ochtend opnieuw geconfronteerd met de dagdagelijkse realiteit.
    Voor vandaag betekende dat rekentoets hoofdrekenen.
    Alvorens de kinderen aan de toets te laten starten, verbeterden we de oefenblaadjes van onze bundel.
    De kinderen kregen ook al een tipje van de sluier wat de resultaten van hun rekenverhalentoets betrof.
    Voor mij , een zware ontgoocheling!  Toen vorige woensdag de toets geprogrammeerd stond, hadden we gelijkaardige oefeningen gemaakt voor de toets. Iedereen leek alles begrepen te hebben, ...
    Hiermee zijn ze gewaarschuwd voor de komende toetsen. Ze mogen niet op hun lauweren rusten en denken dat alles nu in orde is door een beter rapport. Blijven hard werken is de boodschap.
    De toets hoofdrekenen is traditioneel de langstdurende... Sommigen leerlingen hebben er 75 minuten opgezet. ( Wat eigenlijk veel te lang is ...)
    Ons taalprogramma kwam dus maar deftig tot stand in de namiddag.
    Eerst herhaalden we de werkwoorden en het zoeken naar de infinitief, om vervolgens over te gaan tot werkwoorden in de tegenwoordige en verleden tijd.
    Afsluiter vandaag was de (eindelijke) rolverdeling in de opdracht rond " Een sprookje vertellen".
    Ikzelf zal mij de komende dagen bezighouden met het kopiëren van de sprookjesteksten ( indien nodig).
    Uiterste deadline voor de bundel van Roald Dahl is woensdag 6 februari. Hou hier rekening mee!!!
    Agenda:
    leren:
    rekenen: cijferen 05/02
                  metend rekenen 06/02
    Godsdienst: Jona 07/02
    Taal: begrijpend lezen teksten voorbereiden 05/02
    doen:
    rekenen: voorbereidingsbundel 07/02
    Roald Dahl bundel                     06/02
               
    aftrekker (ruiten) 06/02 , Paasboek?, toetsen laten tekenen

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    04-02-2013 om 17:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen vrijaf
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met de correctie van de oefenblaadjes getallenkennis. Spijtige vaststelling... Opnieuw waren er een aantal leerlingen die hun bundel niet meehadden of onvoldoende afgewerkt.
    Na de verbetering gingen de kids van start met hun toets. Deze ging heel vlot en zo waren de meeste al op twintig minuten klaar.
    Vandaag werd ook het technisch leesniveau van iedereen gecheckt. De kinderen kregen een leesbundel.  Ze lazen het verhaal en duidden steeds het juiste woord aan. Uiteraard was er ook een tijdsdruk ( 8 minuten).
    In de namiddag gingen we op zoek naar de infinitief van werkwoorden en hun stam.
    De speeltijd duurde vandaag langer omwille van het vertrek van de zesdeklassers.
    Morgen zoals jullie wel weten, geen school!
    Agenda:
    leren:
    rekenen: hoofdrekenen 04/02
                  cijferen          05/02
    Godsdienst: Jona          07/02
    doen:
    rekenen: voorbereidingsbundel 07/02
                  huistaak 14                 04/02
    aftrekker (ruiten) 06/02 , Paasboek?, ...

    Prettig weekend allemaal,
    Meester Joeri


    31-01-2013 om 20:28 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    30-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blokkenbouwsels

    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begaven we ons tussen de stortvlagen door richting vestigingsplaats 1. Doel was computerles te krijgen van juf Stefanie.
    Niet zomaar computerles... De kinderen gingen immers meetkunde oefenen, meer bepaald inzicht krijgen in blokkenbouwsels.
    Het internet heeft hiervoor een prachtige site genaamd: rekenweb.nl
    Zeker en vast een aanrader.
    Bij onze terugkomst in het kasteel hadden we net tijd genoeg om onze schooltas leeg te maken, toen het belsignaal voor de speeltijd al rinkelde.
    Na de speeltijd werden de rekenvoorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik wil langs deze weg nog eens het belang uit drukken dat de kinderen alle oefeningen maken en deze ook mee naar school brengen. We verbeteren voor dat we aan de toets beginnen nog de gemaakte opdrachten.
    Bij het niet kunnen tonen van hun bundeltje krijgen de leerlingen een streepje achter hun naam.
    Omstreeks twaalf uur had iedereen gedaan met de toets toepassingen. We schreven de agenda, de kinderen kregen hun dictee terug en het was tijd om de schooltas te maken.
    Agenda:
    leren:
    rekenen:
    getallenkennis 31/01
    hoofdrekenen 04/02
    doen:
    rekenen: voorbereidingsbundel 07/02
    Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01
    Taal: dictee thema 9 verbeteren 31/01
    toets laten tekenen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri









    30-01-2013 om 18:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoofdgemeente!?
    Goedenavond beste lezer(es),

    Twee onderwerpen vandaag tijdens de rekenles: cijferend vermenigvuldigen met de vermenigvuldiger van 2 cijfers en loodrechten tekenen met rechten en andere lijnstukken.
    Bij elk onderdeel gingen een drietal leerlingen richting juf Stefanie  om extra begeleiding omtrent het onderwerp te krijgen.
    Na de speeltijd begonnen we aan het taal " offensief". Vooreerst het dictee van thema 9, gevolgd door de begrijpend lezen toets rond het sprookje ' Het dappere kleermakertje' en een lesje rond homoniemen brachten ons snel naar het uur 11:50. Wat middagpauze betekent.
    Na de (regen)pauze gingen we weer volop aan de slag. We werkten de laatste taaloprdacht van vandaag af ( vergelijkingen) en namen dan onze godsdienstwerkschrift en dito lesboek.
    In de les werd het slot van het verhaal " De verrassing" verteld en stond " Het geweten" weer centraal.
    De kinderen kregen bij deze les ook nog een huistaak ( knip en plakwerk) die ze tegen donderdag moeten af hebben.
    Het slotakkoord werd gespeeld in ons WO thema. Vandaag bekeken we de gemeenten van dichtbij. Items zoals, hoofdgemeente, deelgemeente, gemeentehuis, burgelijke stand, bouwen, ... kwamen aan bod.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: toepassingen 30/01
    getallenkennis 31/01
    doen:
    rekenen: ws b blz 23-24 afwerken 30/01
    voorbereidingsbundel 07/02
    Godsdienst: knippen en plakken ws blz 44 31/01

    Morgen worden de voorbereidingsbundels gecontroleerd. Ik hoop dat iedereen weet, dat een goede voorbereiding voor een toets van onschatbare waarde is.
    Het is dan de komende dagen ook " Money - time". Hopelijk is iedereen zich daar van bewust!

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    29-01-2013 om 18:10 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Herhaling meten en metend rekenen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Zoals jullie wel al weten, zijn maandagen wanneer er gezwommen wordt zeer hectisch.
    Zo hebben we vandaag ons rekenles verspreid over drie delen. Een eerste deel voor de zwemles, een tweede deel erna en het slot in de namiddag. Onderwerp was meten en metend rekenen. Lengte, tijdsberekening, inhoud en gewicht passeerden  de revue.
    Verder vandaag deed het nieuwe taalthema zijn intrede met als onderwerp " Sprookjes". De begrijpend lezen tekst die we voorbereidden was het verhaal van " Het dappere kleermakertje". Een sprookje van Grimm.
    De kinderen kregen ook hun groepsopdracht spreken te horen.
    Ze kiezen een sprookje uit een sprookjesboek en gaan dit aan de klas vertellen in groepjes van vier ( ééntje met drie).
    De tekst moet gelijk verdeeld worden, ze mogen hun vertellingen opsmukken met zelfgemaakte tekeningen. Het draait in deze opdracht natuurlijk rond vertellen en daar worden ze ook op beoordeeld.
    De kids hebben ook voorbereidingsbundel mee gekregen voor de aankomende toetsen rekenen.
    Het is de bedoeling dat ze elke dag VOOR de toets de oefeningen oplossen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: toepassingen 30/01
                  getallenkennis 31/01
    taal: dictee thema 9 29/01
           Het dappere kleermakertje voorbereiden 29/01
    doen:
    rekenen: ws b blz 23-24 afwerken 30/01
                 voorbereidingsbundel 07/02

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    28-01-2013 om 18:40 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eigen dier
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met cijferend vermenigvuldigen en delen tot 100 000. Er was een verandering van strategie, i.p.v. eerst een werkblaadje begonnen we onmiddellijk in onze werkschrift.
    De kinderen werkten vier cijferopdrachten zelfstandig uit, nadien kwam de correctie op het bord.
    Zo gingen we te werk voor het eerste blaadje.
    Het tweede blad was nieuwe leerstof. De kinderen moesten hier cijferend vermenigvuldigen met een vermenigvuldiger van 2 cijfers.
    Oefening per oefening gingen we verder... Op den duur moesten de kinderen eerst zelfstandig oplossen en dan hun oefening verbeteren. Alle oefeningen in het schrift, geraakten niet meer klaar. Daarom zal er in de loop van volgende week, regelmatig een aantal cijferopdrachten de revue passeren.
    Verder werd ook nog aan niveaulezen gedaan en sloegen we aan het knutselen.
    A.d.h.v letters uit kranten of tijdschriften en foto's uit tijdschriften konden de kinderen hun eigen dier ontwikkelen of hun eigen insect. De keuze was vrij.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: x en : tot 100 000 28/01
                  toepassingen          30/01
                  getallenkennis        31/01
    taal: dictee thema 9            29/01
    doen:
    rekenen: huistaak 13           28/01
    lezen, zwemmen, sprookjesboek, rapport, mapje zorg

    Ik zou het bijna nog vergeten... Er werd vandaag ook rapport uitgedeeld. De scores waren globaal gezien, beduidend hoger dan vorig rapport. Hopelijk treedt er geen verval op naar volgend rapport toe.

    Tot maandag allemaal en prettig weekend gewenst!
    Meester Joeri


    25-01-2013 om 20:42 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De opperheks
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze morgen begonnen met een les hoofdrekenen. Onderwerp van de les: vermenigvuldigen en delen tot 100 000.
    Conclusie op het einde van de les: een aantal leerlingen heeft de  maal - en deeltafels nog steeds niet onder de knie, waardoor ze blijven problemen hebben met het hoofdrekenen.
    Nogmaals warme oproep om te oefenen en nogmaals te oefenen.
    Tijdens de taalles gingen we op zoek naar samenstellingen. De kinderen kregen een aantal kolommen woorden aangereikt, die zij dan moesten verbinden tot een nieuw samengesteld woord.
    We stelden vast dat om de schrijfwijze van de samenstellingen goed te kunnen ontdekken, we de samenstellingen moeten splitsen.
    In de namiddag werkten we verder rond Jona en kregen de kinderen de kans om hun wetten te stellen.
    Uiteraard enkel fictief! Ze kregen een blad waarop zij mochten noteren, welke regels ze zouden opstellen wanneer ze voor een dag koning(in), directeur/directrice, mama/papa zouden zijn.
    De resultaten waren vaak verrassend!
    Ook in de les 3 van WO gingen we ons concentreren op regels en afspraken. Waarom zijn ze nodig? Wat zijn rechten en plichten? Wie kijkt erop toe dat de rechten en plichten goed worden uitgevoerd? ... Zijn zaken die de revue gepasseerd zijn.
    Oh ja, ik zou het bijna vergeten... Er werd ook voorgelezen uit het boek " Heksen" van Roald Dahl.
    agenda:
    leren:
    rekenen: x en : tot 100 000 25/01
    doen:
    rekenen: wsb blz 20 afwerken 25/01
                 blauw/groen blz 60 
    tijdschrift/krant, lezen, sprookjesboek( 28/01)

    Vanaf volgende week maandag startten we in taal met het thema " Sprookjes". De kinderen krijgen hiervoor als spreekopdracht, een sprookje navertellen. Daarom is het belangrijk dat zij maandag al hun boek mee hebben.

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    24-01-2013 om 17:09 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pedagogische studiedag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen nogmaals het getalbegrip tot 100 000 herhaald. Eerst met een collectief werkblad, waarbij alle aangeleerde onderdelen nog eens aan bod kwamen. Nadien in de werkschrift, waar er reeds een aantal oefeningen klassikaal werden gemaakt. Leerlingen die nog niet klaar waren, worden verondersteld om deze oefeningen af te werken tegen donderdag.
    Na de speeltijd kregen er een aantal leerlingen zorg. Het signaal om met de andere leerlingen taalschat af te werken en opnieuw een aantal meenemertjes mee te pikken.
    De begrijpend lezen toets kwam in de namiddag ten tonele. Het moet gezegd, er was werk aan de winkel.
    Hierdoor was het tijdschema weer in de war.
    De godsdienstles vertelde het verhaal van Jona en de avonturen die dat met zich meebrachten.
    Het bezorgde de kinderen en mezelf nog een hoop schrijfwerk.
    Morgen geen school, wegens pedagogische studiedag.
    Gelieve uw kind niet aan de school af te zetten...
    Agenda:
    leren:
    Godsdienst: Jona ws blz 43 Lb blz 47 24/01
    doen:
    rekenen: wsB blz 18-19 afwerken 24/01
     lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01


    22-01-2013 om 20:04 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    21-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sneeuwpret II
    Goedenavond beste lezer(es),

    Weeral een sneeuwrijk dagje! Onze kinderen waren vandaag nog blijer dan anders als het belsignaal ging. Dan konden ze op de speelplaats sneeuwballen gooien, sneeuwmannen maken, ...
    Toch werd er vandaag ook hard gewerkt. Zo begonnen we de dag met het oplossen van de rekenverhalen in onze rekenschrift. De kinderen probeerden eerst zelfstandig en nadien verbeterden we klassikaal.
    Na de speeltijd kregen de kinderen hun opdrachtenbundel i.v.m. het boek van Roald Dahl. Deze opdrachten hebben we allemaal overlopen. De bedoeling is om deze bundel binnen de twee weken af te hebben.
    Verder gingen we de les 2 van ons wo thema afwerken. De twee groepen die besproken werden ( bejaarden en gehandicapten) zorgden voor heel wat stof om te praten. Een thema die de kinderen echt wel aanspreekt.
    Het laatste woord rond deze les werd pas besproken in de namiddag. Dan moesten we nog voor taal leesstrategie ( sleutelwoorden), voorbereiding begrijpend lezen  en niveaulezen doen.
    Kers op de taart was het laatste toneeltje van mijnheer Top.
    Agenda:
    leren:
    taal: BL tekst " De Benzinepomp" voorbereiden 22/01
    doen:
    godsdienst: geweten 22/01
    WO: werkkatern blz 6 oef 3 en 4 22/01
     lezen, tijdschriften en kranten meebrengen 25/01


    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    21-01-2013 om 18:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    18-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toneeltje
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen gestart met de toets godsdienst. Deze was normaal gepland voor donderdag, maar door omstandigheden niet kunnen doorgaan.
    Kinderen die exact geleerd hadden, wat ik hen had aangeduid haalden een perfecte score. Anderen hadden het ietske moeilijker.
    Nog in dat eerste gedeelte leerden de kinderen evenwijdige trekken. Nu niet meer willekeurig, maar wel door een gegeven punt.
    De rest van de voormiddag waren ze onder de hoede van meester Floris.
    In de namiddag werd er eerst nog een luistertoets afgenomen en aan niveaulezen gedaan.
    Het laatste gedeelte was voorzien voor de toneeltjes. Alle toneeltjes waren goed. Elke groep had wel een ander accent en dat was tof.
    We hebben ook hilarische mama's gezien ( met kledij en al).
    Spijtig genoeg, bleken de batterijen van mijn fototoestel niet te willen meewerken. Zo plat als een vijg!!!
    Geen foto's dus, wat echt wel jammer is!!!
    Agenda:
    leren:
    rekenen: +,- tot 100 000 21/01
    doen:
    rekenen: +,- tot 100 000 groen/blauw boekje blz 56-57 21/01
    godsdienst: geweten 22/01
    toets laten tekenen, lezen, tijdschriften en kranten meebrengen maandag!!!

    Zo allen een prettig weekend gewenst.

    Meester Joeri

    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=HnWZnrkh3FI   

    18-01-2013 om 16:51 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Teamwork
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanochtend de dag begonnen met een toets hoofdrekenen +,-,x en : tot 10 000. Hieraan hadden de kinderen vrij lang gewerkt, maar toch was er nog voldoende tijd om de les cijferend optellen en aftrekken tot 100 000 aan te brengen.
    Uitgezonderd de schriftelijke oefeningen. Deze worden vandaag als huistaak gemaakt ( de gemaakte afspraken in de klas dienen nageleefd te worden)
    Verder ging het in de godsdienstles over een andere pet opzetten. De kinderen kregen enkele situaties voorgeschoteld en trachtten zich in het betrokken personage in te leven. Vervolgens werd dit besproken in een klein groepje.
    Tijdens het WO thema zaten de kinderen in groepjes van drie ( ééntje met twee) en moesten ze een kruiswoordraadsel oplossen. Dit kruiswoordraadsel konden ze enkel oplossen door samen te werken.
    Agenda:
    leren:
    Godsdienst: conflicten ws 26,27,29   17/01
                                        lb  31
    Muzo: toneel " Mijnheer Top" 18/01
    doen:
    rekenen: ws B blz 11,12,13  17/01

    brief, lezen

    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    16-01-2013 om 16:14 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sneeuwpret
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Wat een dagje vandaag. Een dagje waarin de sneeuw centraal stond.
    De kinderen hebben vandaag naar hartelust kunnen spelen in en met de sneeuw... Hierover verder in het verslag meer.
    Eerst de orde van de dag.
    We begonnen met een les bewerkingen, meerbepaald hoofdrekenen: optellen en aftrekken tot 100 000.
    Zoals elk jaar blijkt deze stap voor sommige leerlingen een grote stap. Daarom werkten we de hele les zo goed als klassikaal, nadien mochten de kids zelfstandig werken of samen met mij aan bord de oefeningen oplossen.
    Terwijl hun collega's naar de rekengroep van juf Stefanie trok ( delen tot 10 000) verbeterden de andere leerlingen hun dictee van thema 8 en dat van de anderen. Ze deden dit met behulp van een correctiesleutel.
    De liedjes voor de klascd werden gedicteerd en ik las nog wat voor in het spannende boek ' De heksen'.
    Na de middag ging het over - en of e aan het einde van een woord. Leerlingen moesten in een door mij gedicteerde woordenrij rangschikken volgens bijvoeglijk naamwoord (stof) , zelfstandige naamwoorden, werkwoorden en bijvoeglijke naamwoorden ( andere). De uitspraak van deze woorden achteraan was steeds dezelfde, maar toch een andere schrijfwijze.
    Donderdag wordt er een toets conflicten voorzien. We duidden in de werkschrift en het lesboek de pagina's aan.
    Vanochtend werd er de kinderen beloofd, dat ze in de namiddag met de sneeuw mochten gaan spelen.  En zo geschiedde!
    De wei achter het kasteel, was slagveld van dienst.
    Agenda:
    leren:
    Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01
    Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01
    Godsdienst: conflicten 17/01
    Doen:
    rekenen: wsb blz 11-12 17/01
    taal: dictee verbeteren 15/01
    lezen

    Tot morgen allemaal en nog veel sneeuwpret!!!

    Meester Joeri

    Ps. Ook het vijfde leerjaar heeft foto's getrokken, neem ook daar gerust een kijkje!!!











    15-01-2013 om 17:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Breuk nemen van een ...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met de resterende rekenverhalen van vorige les. Net voldoende om voor de zwemles te doen.
    Eens terug van de zwemles, kwam het hoofddoel van de rekenles naar voor. Een breuk nemen van een getal met een noemer kleiner of gelijk aan tien en tot 100 000.
    Deze les was verspreid over voor en namiddag.
    In de namiddag werkten we in de taalschrift rond taalschat en deden we een luistertoets van thema 9 anders wonen.
    Na het niveaulezen zaten de kinderen nog even samen om de laatste afspraken te maken voor het toneeltje van vrijdag ( materiaal, rolverdeling, ...)
    Agenda:
    leren:
    Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01
    Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01
    Doen:
    rekenen: wsb blz 10 15/01
    taal: dictee verbeteren 15/01
    toetsen tekenen, lezen, liedje !!!

    We gaan een klascd maken... Daarom moeten alle kinderen zo snel mogelijk ( lees morgen) hun favoriete liedjes (2) met titel en uitvoerder aan mij bezorgen.
    Ik zoek de nummers op en brand ze op een cd.
    Als er vannacht en morgenvroeg sneeuw valt, mogen de kinderen hun pantoffels meebrengen om in de klas aan te doen!!!

    Tot morgen allemaal en hopelijk geraken we veilig waar we moeten zijn!!

    Meester Joeri



    14-01-2013 om 17:14 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    11-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Roald Dahl
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen mochten de kinderen eindelijk van plaats veranderen! Eerst werd al hun materiaal ( rommel!?) uit de banken gehaald, kregen ze van mij te horen wat hun nieuwe plaats was om zich tenslotte te installeren op hun nieuw stekje.
    Dat deze verhuis wat tijd in beslag nam, kunt u wel denken!
    Daarom moesten we na de verhuis onmiddellijk aan de slag. De toets meetkunde werd afgenomen ( ben een beetje bevreesd over het resultaat) en aansluitend een deel van de rekenverhalen in onze werkschrift B.
    Vijf van de acht rekenverhalen hebben we opgelost... De andere drie zullen verspreid over volgende week afgewerkt worden.
    Na de turnles en de middagpauze gingen we verder met het toetsen afnemen. Nu was het de beurt aan de toets begrijpend lezen.
    Vervolgens kregen de kinderen een zinnen - en woorddictee in hun spellingboekje.
    De laatste 25 minuten van de dag werden gespendeerd aan de voorbereiding van het toneeltje en het luisteren naar het voorleesmoment uit het boek " De heksen" van Roald Dahl.
    agenda:
    leren:
    Rekenen: +,-,x,: tot 10 000 16/01
    Muzo: Toneeltje " Mijnheer Top" 18/01
    Doen:
    rekenschrift in orde brengen 14/01
    toetsen tekenen, lezen, zwemmen

    Wat de leesopdracht van Roald Dahl betreft... Wegens het moeilijk te verkrijgen van boeken van Roald Dahl mogen de titels ' De heksen' en ' Sjakie en de chocoladefabriek' ook gebruikt worden.
    Tevens zal ik de lokale bib van mijn woonplaats ook een bezoekje brengen om daar eventuele boeken van Roald Dahl te ontlenen.
    Dat wil niet zeggen dat er zelf geen inspanningen meer moeten geleverd worden. Probeer zelf een boek van hem te vinden.
    Oh ja, bijna vergeten. Er zijn een aantal kinderen die een bundel cijferopdrachten hebben meegekregen, omdat ze zich niet aan de gemaakte afspraken hebben gehouden in de werkschrift. Voor verdere uitleg zou ik mij richten tot dochter of zoonlief.

    Zo, allemaal een prettig weekend gewenst en tot maandag.

    Meester Joeri

    11-01-2013 om 23:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gepuzzel!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Het rekengedeelte begonnen met de toetsen milliliter en millimeter. Dan herhaling van punten, rechten en andere lijnstukken. Oefeningen gemaakt in de werkschrift.
    Niet te vergeten het dictee van thema 7 en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst ' Wonen en wonen is twee'.
    U begrijpt dat het voormiddagprogramma meer dan vol zat.
    In de namiddag kregen we er nog een aantal leerlingen bij, want juf Karen had een vergadering rond ICT.
    We knutselden samen een soort glasraam door een tekenblad te verdelen in allerlei (puzzel)stukjes. Deze werden dan uitgeknipt en met een aantal millimeters tussen de stukjes op een zwarte achtergrond geplakt.
    Verder was er ook nog een taal - en rekenbundel voorzien.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: meetkunde wsA blz 41 11/01
    taal: begrijpend lezen tekst voorbereiden 11/01
    doen:
    rekenen: wsA blz 4-5 11/01

    lezen, toetsen laten tekenen, brief, agenda

    Nog een woordje over het toneeltje dat de leerlingen moeten voorbereiden:
    De kinderen zijn per vier in groepjes verdeeld en worden verondersteld om het stukje tekst van mijnheer Top van een einde te voorzien. ( Dit einde bedenken ze zelf in hun groepje)
    Dat einde gaan ze samen met de rest van de tekst als toneel voor de klas spelen.
    Morgennamiddag en maandagnamiddag krijgen de kinderen hiervoor tijd om te oefenen.
    Het is dus niet nodig, om hen buiten de schooluren te laten oefenen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    10-01-2013 om 20:15 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedicht van de dag!

    Goedenavond beste lezer(es),

    Nog even uw aandacht... We zitten met een dichter in ons midden.
    Lees maar eens wat voor een prachtgedicht hij ( Jasper) gemaakt heeft.

    Voor niets bang!

    Ik ben voor niets en niemand bang!
    Niet voor gezichten op ' t behang.
    ' t Is elke avond dikke pret
    met het skelet onder mijn bed.
    Ook heb ik helemaal geen last,
    van monsters in mijn kast.
    En springt er 's nachts om twaalf uur
    alweer een mummie uit de muur!
    Dan zeg ik jammer beste vent...
    dat jij  ingewikkeld bent!!!


    09-01-2013 om 20:01 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meten, meten en nog eens meten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een kort verslagje van de voormiddag.
    Het eerste gedeelte van deze woensdag werd ingevuld door juf Edel en de creales. De kinderen hebben weer prachtige resultaten getekend. ( Hierover later meer!)
    Na de speeltijd begon dan het serieuze werk. We werkten immers rond de lengtematen.
    Een goede herhaling voor wat morgen en vrijdag komen gaat. De kinderen moesten lengtes schatten, zelf meten, eenvoudige herleidingen uitvoeren en optellen en aftrekken met lengtematen.
    De oefeningen in het werkschrift waren bij alle leerlingen nog niet af, dus graag thuis verder afwerken.
    Hopelijk heeft deze les een aantal leerlingen wakker geschud en hen aangemoedigd om de toets van morgen goed in te oefenen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: millimeter en milliliter 10/01
    meetkunde wsA blz 41 11/01
    taal: dictee thema 7 10/01
    doen:
    rekenen: wsA blz 4-5 11/01

    lezen, toetsen laten tekenen, brief

    De kinderen hebben vandaag ook een brief meegekregen omtrent de nieuwe boekenopdracht. Gelieve deze grondig door te nemen en te handtekenen

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    09-01-2013 om 19:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    08-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.herhaling cijferen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen, na het ophalen van de huistaken, begonnen aan de tweede herhalingsles rond bewerkingen. Deze keer werd het cijferen herhaald. Alle bewerkingen kwamen aan bod, net als hun omgekeerde bewerking.
    In het werkschrift werden de kinderen dan verrast met twee bladzijdes vol cijferoefeningen.
    Die moe(s)ten ze maken volgens de gemaakte afspraken, d.w.z. eerst alles in potlood maken, dan verbeteren.
    De verbeterde oefeningen worden in het groen geschreven, de juiste netjes in het blauw.
    Verder in de voormiddag stond er opnieuw een taaltoets geprogrammeerd, ditmaal rond " Begrijpend Lezen".
    's Namiddags splitste de klas in twee ongelijke delen. Dertien leerlingen trokken richting klas ' juf Stefanie' voor extra inoefening omtrent de millimeter. De andere leerlingen bleven in de klas en werkten verder aan hun cijferoefeningen.
    Nog in de namiddag gingen we van start met twee nieuwe thema's. Een eerste thema ( gewetensvol handelen) in de godsdienstles, een tweede thema ( Iedereen hoort erbij) tijdens de wo les.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: millimeter en milliliter 10/01
                  meetkunde wsA blz 41  11/01
    taal: dictee thema 7                   10/01
    doen:
    rekenen: wsA blz 4-5                  11/01

    lezen, toetsen laten tekenen.

    Wat de nieuwe leesopdracht betreft, vragen we deze keer om een boek van Roald Dahl te lezen en te bespreken.
     Behalve de boeken " Heksen" en " Sjakie en de chocoladefabriek" zijn de kinderen vrij in hun keuze.
    Verdere informatie volgt nog.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    08-01-2013 om 18:01 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarigen van de dag
    Nina en Jasper Donders werden op 28 december 2012 9 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!






    07-01-2013 om 17:49 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn beste wensen ....
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vooreerst aan iedereen een gelukkig en gezond nieuw jaar toegewenst.
    Het deed mij plezier om opnieuw frisse kopjes voor mij te zien.
    Na onze kerstvakantieherinneringen te hebben gedeeld, vlogen we er direct in.
    Er moest in de rekenschrift A nog een tweetal rekenverhalen opgelost worden, in de rekenschrift B een lesje getallenkennis tot 100 000 en herhaling van de vier hoofdbewerkingen tot 10 000.
    U begrijpt dat we hiermee een voormiddagje zoet waren.
    Na de middag was het niet anders. Liefst drie luistertoetsen werden afgenomen.
    Verder werd het niveaulezen terug opgestart. In het laatste stuk van de namiddag werd de opdracht drama aan de kinderen voorgesteld.
    Ze moeten per vier een scenario verder uitbreiden en het nadien ook nog spelen.
    Agenda:
    leren:
    rekenen: de milliliter en millimeter 10/01
                  ws A (zie agenda)
    doen:
    rekenen: huistaak 11 + afwerken wsB blz 3 8/01
    lezen

    Zo, de kop is eraf... Tot morgen allemaal...

    Meester Joeri

    07-01-2013 om 17:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs