Deze morgen gestart met de drie spreekbeurten achter elkaar. Respectievelijk Dina, Johanna en Simon passeerden de revue. De andere leerlingen werden getrakteerd op enkele grepen van Dina, het " Zwarte Gat" van Johanna en de niet zo goedziende mol van Simon. Aansluitend kregen de kinderen hun huistaak en toets van breuken terug. De beide blaadjes werden besproken op fouten en oplossingen. Het tweede deel van de voormiddag oefenden ze hun nummertje van het schoolfeest samen met de turnleerkrachten. Ik wil via deze weg oproepen om er tegen volgende week voor te zorgen, dat de kledij op school aanwezig is en eventuele gadgets. In de namiddag werkten we onze rekenles af. Deze keer ging het over delen tot op 0,01 al cijferend. De kinderen gaven de indruk hier goed mee weg te zijn. Morgen maken we de oefeningen in de werkschrift en zullen we snel weten of het gekend is of niet. Het laatste gedeelte van de dag is het op donderdag niveaulezen en ook nu was het niet anders. We moeten spijtig genoeg vaststellen, dat er regelmatig boeken of mapjes thuis worden vergeten. Gelieve hier in de toekomst ook op te letten. Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: mijn dagboek
02/05 taal: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 27/04 lessen: WO: de Vlaamse
provincies 27/04 rekenen: staartdelingen tot op 0,01
27/04 niet vergeten: toetsen, lezen, foto's, spreekbeurten, agenda, kledij schoolfeest
Morgen beginnen we stilaan te werken aan ons moederdaggeschenkje en wordt het rapport uitgedeeld! Spannend!!!!
Vanmorgen begonnen met de administratie van de foto's. Nog steeds zijn er enkele kinderen waarbij alles nog niet in orde is, gelieve dit morgen allemaal in orde te hebben. Na de controle van de toetsenmappen kon ik alleen maar vaststellen dat vele leerlingen niet in orde waren. Het stond nochtans uitdrukkelijk vermeld in de agenda. De leerlingen krijgen hiervoor onder hun voeten, terwijl het niet altijd aan hen ligt. Mag ik vragen om in de toekomst hier meer aandacht aan te besteden? Alvast bedankt.
We begonnen vandaag met de les godsdienst. In deze les stond de schepping en de levensadem centraal. A.d.h.v. een gedicht vergeleken we het Joods scheppingsverhaal, spraken we over Jozef en Mozes en in een gesprek over leven en dood kwamen we bij Ezechiël. Na de kleine speeltijd kregen de kinderen een lesje bewerkingen met als onderwerp gelijknamige breuken aftrekken. Zoals gewoonlijk kregen onze kids eerst een instructieblaadje en werd er achteraf in de werkschrift klassikaal ingeoefend. In de WO - les gingen we in de verschillende Vlaamse provincies op zoek naar belangrijke water - en verkeerswegen. Nadien bespraken we de verdeling in ons land ( 10 provincies) en met de hulp van de windroos situeerden we de Vlaamse provincies vertrekkend uit Vlaams - Brabant. Ook de provinciehoofdsteden kwamen aan bod, maar door een gebrek aan concentratie en aandacht werd de les stopgezet. Gevolg: Tegen morgen moeten ze de Vlaamse provincies en hun provinciehoofdsteden uit het hoofd kennen. Een aantal kinderen zullen mondeling ondervraagd worden!
Vanochtend 10 minuten te laat op school na een 1 uur en 10 minuten onderweg te zijn. Oorzaak een ongeval op de buitenring ter hoogte van Jette. De laatste update die ik hoorde toen ik op school arriveerde was file van in BERTEM tot Jette! Ik denk dat er vandaag veel mensen te laat op hun werk zijn gekomen. Dit voorval betekende niet, dat we er niet keihard gingen invliegen. We begonnen met de tekst rond het gebit. Eerst kwam iedereen aan bod om hier een stukje van te lezen, verder in de les leerden we de tekstjes samen te vatten en te schematiseren. Na de kleine speeltijd kregen onze kids een lesje taalbeschouwing waarin verschillende telefoongesprekken te beluisteren waren en zij moesten zender- boodschap - ontvanger ontdekken. Aansluitend kregen de kinderen dan de toets breuken vergelijken en ordenen en werden de oefeningen van de herhalingsles getallenkennis ( binnenkort grote toets!) overlopen. Deze oefeningen werden na de middag verdergemaakt. In de godsdienstles gingen we verder rond " Levensadem". De kinderen kregen een dagboek te horen van een meisje dat op scoutskamp geweest was. Binnen haar verhaal kwamen er geregeld begrippen rond 'adem' en 'lucht' te voorschijn. ( zowel letterlijk als figuurlijk) Tenslotte kregen de kinderen a.d.h.v. foto's een overzicht van de verschillende waterwegen en verkeerwegen in ons land. Ze leerden eveneens dat een kanaal werd aangelegd door mensen en een rivier een natuurlijke ontwikkeling is. Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: mijn dagboek 02/05 lessen: WO: de waterwegen (lezen) 25/04 niet vergeten: toetsen, lezen, foto's
Deze morgen begonnen met de C- klas op te splitsen wegens een bijscholing van juffrouw Karen. Juffrouw Veerle en ikzelf verdeelden de leerlingen juist in de helft. De eerste opdracht voor mijn leerlingen was de zwemles. De kinderen werden door juf Dorien getoetst. Eens terug gingen we aan de slag in onze rekenschrift. Een lesje meetkunde, meer bepaald driehoeken tekenen, stond op het programma. Nadien werd mijn groep opgesplitst. Mijn leerlingen werkten een herhaling cijferen tot op 0,01 af, de leerlingen van juf Karen kregen van mij les over gelijknamige breuken optellen. Na de middag was de juf terug en werkten we ieder in de eigen klas. Tijdens de taalles herhaalden we nogmaals de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd en werkten we opnieuw één blaadje af. Als voortaak voor morgen, moesten de leerlingen ook een tekst lezen over het gebit. De toets van rekenen passeerde ook de revue. Het laatste gedeelte van de namiddag was vooral een "Spreek" uur. De kinderen kwamen hun gedicht voordragen en Ryan werkt ook zijn spreekbeurt af. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: rekenen: breuken ordenen en vergelijken 24/04 taal: lezen van tekst over het gebit 24/04 niet vergeten: toetsen, lezen
Geen foto's vandaag, want was mijn fototoestel thuis vergeten
Wat een drukke dag vandaag! Vanmorgen begonnen met de spreekbeurt van Jarne, daarna geld opgehaald voor de film, de foto's en dan nog de toets van taalschat. Het vervolg na de speeltijd was een les rond de breuken. Nu leerden we gelijknamige breuken met elkaar optellen. Ook breuken van het type 5/9 + 6/9 = 11/9 vereenvoudigen tot 1 en 2/9. Iedere leerling loste klassikaal een oefening op in de werkschrift. Toen de namiddag begon, was het tijd voor de spreekbeurt van Koen. Hij was de laatste van vandaag, want Ryan was niet op school. De kinderen kregen nadien nog een aantal herhalingsoefeningen op de persoonsvorm in de tegenwoordige tijd, gevolgd door een dictee rond dit thema. Dit alles bracht ons al snel tot het einde van de dag, maar ook les 2 van WO werd nog even kort aangekaart. Afsluiten deden we met een griezelverhaal door Lies geschreven en verteld. Brrr!!! Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht 23/04 Rekenen: huistaak 19 23/04 lessen: rekenen:
geldwaarden 23/04 breuken 24/04 taal: gedicht: " Het verhaal van Daan tv"
23/04 niet vergeten: foto's, lezen, zwemmen.
Een donderdag heeft de traditie om zeer snel voorbij te vliegen en ook vandaag was dat het geval. We begonnen onmiddellijk met de spreekbeurten. Twee om correct te zijn. Robbe en Yana waren de eerste. Aangezien het tweede gedeelte van de voormiddag bestemd was om te turnen ( lees: dansje oefenen voor het schoolfeest!), kwam de derde spreekster ( Paulien) na de middagspeeltijd. De resterende tijd werkten we opnieuw met breuken. Nu ging het over gelijkwaardige breuken. De kinderen kregen, zoals gewoonlijk, een werkblaadje en vulden achteraf de oefeningen in de werkschrift zelfstandig in. ( Sommigen hadden nog niet gedaan met verbeteren en namen een correctiesleutel mee naar huis) Het laatste stuk wisselden we van leesboek en werd er gepast voor het schoolfeest. De school voorziet een lange broek om aan te doen. Er wordt wel aan jullie gevraagd om een zwarte t shirt te voorzien ( daar mag bedrukking opstaan) en eventueel wat gadgets om aan te doen. ( We bevinden ons met ons nummer in de jaren 70) Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht
23/04 lessen: rekenen: gelijkwaardige breuken 20/04 taal: gedicht: " Het
verhaal van Daan tv" 23/04 taalschat: Muziekinstrumenten blz
3/4 20/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 20/04 niet vergeten:
foto's, spreekbeurt, euro voor de filmavond
Voor de ouders van de kinderen die morgen naar de filmavond komen, de inkomprijs per persoon bedraagt 1 euro. Als er met twee gekomen wordt, dus twee euro. Graag morgen meegeven naar school, zodat ik dat geld al kan ophalen. De kinderen krijgen in ruil hun " filmticket" Drank en andere versnaperingen zijn op school te koop. Om 19 uur stipt begint de film. Verdere informatie vindt u terug op het briefje dat is meegegeven naar huis.
Sinds vanmorgen zijn we eindelijk compleet! Het signaal om er stevig in te vliegen!!! We begonnen met het verder afwerken van de verkeersles, gevolgd door de godsdienstles. In deze les werd het nieuwe thema voorgesteld " Levensadem". De kinderen kregen een gedicht te horen rond ' wind', mochten hun adem eens inhouden, ... om zo tot het thema te komen. Ze kregen enkele leuke verwerkingsopdrachten om uit te voeren. ( Zie huistaak!) Het grootste gedeelte van de voormiddag leerden we over breuken. We hernamen nogmaals alle beginstappen in een bundeltje en voorgesteld via een breukenkoffer. Het is de bedoeling dat de leerlingen deze bundel vandaag nog eens grondig doornemen, zodat we hier morgen kunnen op verder bouwen. De foto's zijn vandaag ook toegekomen en meegegeven. Binnen het pakket, bevindt zich een briefje waarop er moet aangekruist worden wat u neemt. Als u het pakket volledig neemt, hoeft u enkel briefje en het gepaste bedrag aan mij te bezorgen. Indien u enkele foto's neemt, geeft u de andere foto's, met het briefje en het gepaste bedrag mee naar school. Neemt u niets, dan wordt het pakket integraal terug mee naar school genomen. Bijbestellingen zijn ook mogelijk, die kan u aanduiden op het formulier en aan de leerkracht bezorgen. Om niet elke morgen geconfronteerd te worden met administratie, vraag ik om enkel op vrijdag, maandag en woensdag af te rekenen. Indien mogelijk volgende week woensdag (25/04) alles afgerekend en besteld. Waarvoor dank!!
Agenda: taak: contractwerk 30/04 godsdienst: haiku/gedicht 23/04 lessen: rekenen: breuken 19/04 taal: gedicht: " Het verhaal van Daan tv" 23/04 taalschat: Muziekinstrumenten blz 3/4 20/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 20/04 niet vergeten: turnzak, foto's, spreekbeurt
Morgen beginnen we met de spreekbeurten, net als met niveaulezen!!!
Vanmorgen begonnen met het bespreken van de begrijpend lezentekst ' Schoolziek'. Vervolgens werd de toets hiervan gemaakt. Nog in het eerste gedeelte werkten we per twee in onze werkschrift een aantal oefeningen rond het woordenboek op. Na de voormiddag had ik overleg dus kregen de kinderen enkele individuele taken zoals het oplossen van rekenverhalen, verder afwerken van hun toets, ... In de namiddag verbeterden we de oefeningen rond het woordenboek en staken we contractwerk van vorige maand terug in onze map. Er werd van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook de nieuwe werkkatern uit de map te halen en de vorige op te bergen. Een nieuw thema stond op het programma. Deze keer gaat het over ' Mijn provincie'.A.d.h.v het stratenplan van Ternat, kwamen we tot de zes buurgemeenten en in welke windrichting ze moeten gezocht worden t.o.v. Ternat. Uiteindelijk kwamen we tot de provincie waar we wonen en gingen we op zoek naar de hoofdstad ervan. Afsluiten deden we met een klein stukje verkeer rond de voetganger en het oversteken. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: Gedicht: " het verhaal van Daan tv" 23/04 WO: Mijn provincie ( lezen) 18/04 niet vergeten: /
De vakantie is weer voorbij, hopelijk heeft iedereen zijn/haar batterijen voldoende kunnen opladen voor de laatste periode van het schooljaar. Leuk om te melden is dat we vandaag nog een nieuwe leerling mochten verwelkomen. Maxime Van der Stappen is zijn naam. Ik durf na vandaag al zeggen, dat we er een toffe kerel bij hebben!!! Toch waren alle 22 leerlingen niet aanwezig, we hadden ook al een zieke! Jezelf goed verzorgen is dus heel belangrijk! Het voormiddaggedeelte bestond uit twee grote delen. Een eerste deel waarin we kennismaakten met Maxime, vertelden over de vakantie, de klastaken verdeelden en bonnetjes bestelden. Een tweede deel waar we aan taal en rekenen hebben gedaan. Na de middagspeeltijd kregen de kinderen een rekenbundel die ze moesten oplossen als een toets. Deze bundel bevatte alle rekenstof die gekend zou moeten zijn in het derde leerjaar. Deze bundel wordt morgenvroeg verder afgewerkt. Nog in de namiddag kregen de kinderen uitleg over het contractwerk van april. Voor de gelegenheid maken we gebruik van de site bingel om de kinderen een aantal taken te laten uitvoeren. Het contractwerk moet afgewerkt zijn tegen maandag 30 april. De kinderen gaven hun spreekbeurten af en op één na was iedereen in orde. Agenda: taak: contractwerk 30/04 lessen: taal: B.L: tekst voorbereiden 17/04 gedicht: " Harry tv" 23/04 niet vergeten: /
Het gedicht moeten ze uit het hoofd kennen, maar niet volledig. Ze zijn immers verdeeld in twee groepen. De eerste groep leert de eerste twee strofes en de eerste twee regels van de derde strofe uit het hoofd. De tweede groep de twee slotregels van de derde strofe en de laatste strofes.
De laatste vrijdag voor de paasvakantie behoort tot het verleden. Tijd om twee weken uit te rusten en weinig of niet aan school te denken. Het mannelijk personeel werd vandaag ingezet om kapot of niet meer bruikbaar schoolmateriaal naar het containerpark te brengen. Gelukkig heb ik in de klas nog een aantal verslaggevers en fotografen die u kunnen laten genieten van de activiteiten vandaag in de klas. Toch nog een kleine herinnering aan het feit dat na de paasvakantie ,op maandag 16 april, een schriftelijke neerslag van de spreekbeurt ingediend dient te worden. Voor de rest een prettige vakantie gewenst aan iedereen!!! Tot over twee weken!!!
We naderen stilaan de paasvakantie en niemand is daar treurig om. Het zal deugd doen om de batterijen opnieuw op te laden en klaar te stomen voor de laatste rechte lijn van het schooljaar. Toch betekende dit niet, dat we al gingen uitbollen. We werkten deze ochtend nog hard om alle cijferoefeningen in de werkschrift af te maken, te verbeteren en in het net in onze schrift te schrijven. Ondertussen werd er heel wat administratie geregeld. Niet iedereen heeft alles van administratie naar school meegebracht, langs deze weg een oproep omdat tegen morgen in orde te brengen. Elke leerling(e) weet wat zij/hij nog moet meebrengen. Wat toetsen handtekenen betreft, waren er vandaag maar 7 van de 21 in orde. Dat is slechts 1 op 3!!! Dit resultaat is veel te weinig. De kinderen van de klas verwijzen naar jullie , de ouders! Mag ik vragen om hier in de toekomst nog wat op te letten? Waarvoor dank! Juffrouw Dorien nam de leerlingen op sleeptouw voor het tweede gedeelte van de voormiddag tijdens de turnles. In de namiddag hebben de collega's de klas overgenomen, want de mannelijke leden van het schoolteam hadden verhuizingsopdrachten. Onze kids kregen van juffrouw Veerle een deskundige uitleg over de kruisweg en hebben de theorie aan de praktijk getoetst, want zij gingen naar de kerk de kruisweg afstappen. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: brieven, naald en draad, gezelschapspelletjes, toets, grote plastic zak
Op vrijdag in de agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: AFGEVEN SPREEKBEURT OP 16 APRIL
Tot morgen allemaal voor het verslagje van de laatste dag voor de paasvakantie.
De planning voor vandaag werd deze ochtend lichtjes gewijzigd. In plaats van de laatste blok van de voormiddag te knutselen, deden we dit de eerste blok. Gevolg was dat alle paasbomen in hun pot geraakt zijn, morgen rest er ons nog enkel versieren. De klasactiviteiten bestonden vandaag uit twee grote delen: Taal en Rekenen. Voor rekenen stond de toets meetkunde op het programma en leerden de kinderen cijferend vermenigvuldigen tot op 0,01. Toch werd er eerst nog even stil gestaan bij een herhalingsblad cijferen tot op 0,1, want veel leerlingen vergeten nog steeds hun komma te plaatsen. Daardoor is hun gevonden uitkomst natuurlijk fout!!! De leerlingen kregen ook de toetsen van taal ( 1 begrijpend lezen toets en twee luisteropdrachten) en die van WO gesloten boek terug. Uiteraard worden die tegen morgen van een handtekening voorzien. In de taalles tenslotte ging het over letterlijk en figuurlijk taalgebruik. De huistaak voor vandaag wordt ook in de taalschrift gemaakt. Ik wil van de gelegenheid nog gebruik maken om iedereen er attent op te maken, dat het hoekenwerk morgen moet afgegeven worden en dat alles correct moet verbeterd zijn!!! Er is ook nog wat administratie dat in orde gebracht moet worden, zoals de bevestiging van deelname aan het schoolfeest en het afrekenen van de waardekaarten voor de Kruikenburgse feesten. Indien mogelijk aan uw kind een fijne naald meegeven naar school morgen. Dit zal hen helpen om hun knutselwerkjes deftig te kunnen afwerken. Agenda: taak: contractwerk 29/03 taal: pv in tt één blad 29/03 + afwerken letterlijk en figuurlijk. lessen: / niet vergeten: lezen, toetsen , brieven, naald!
In de bundel van pv in tt moeten de kinderen in totaal drie blaadjes afgewerkt hebben. Dus als zij gisteren al een blaadje hebben gemaakt en in totaal drie blaadjes gemaakt hebben, moeten ze dat vandaag niet meer doen.
Vanochtend begonnen met taal. Eerst verbeterden we het eerste blad van de bundel " persoonsvorm in de tegenwoordige tijd", nadien ging het over stam en stam +t in het spellingboekje. Voor sommigen nog altijd een groot probleem. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen is de boodschap! Het rekengedeelte van de voormiddag bestond uit rekenverhalen waarin de kinderen zeer regelmatig een breuk moesten nemen van een getal. In de namiddag maakten we eerst de toets van WO en vervolgens spraken we in de godsdienstles over de " Goede Week", meer bepaald " Palmzondag". Het laatste gedeelte van de namiddag knutselden we verder aan onze paasboom. De kinderen kregen een aantal belangrijke brieven mee naar huis. Beide brieven gelden voor het schoolfeest. Een eerste brief wordt vergezeld van 5 waardekaarten ter waarde van 3 euro. Deze kaarten zijn aftrekbaar aan de kassa tijdens het schoolfeest. De tweede brief is de dag en het tijdstip waarop uw kind verzocht wordt om aanwezig te zijn voor het optreden. Indien mogelijk de kaarten van het schoolfeest nog afrekenen en het strookje meebrengen voor vrijdag. Wat de dag en het uur voor het optreden betreft, gelieve dit ten laatste donderdag 29 maart aan mij terug te bezorgen. Agenda: taak: contractwerk 29/03 taal: pv in tt één blad 29/03 lessen: Rekenen: MK: vierhoeken blz 31,41-42 28/03 niet vergeten: brieven, lezen,
Er zijn ook nog een aantal leerlingen die hun briefje voor de filmvoorstelling nog niet hebben afgegeven. Als er interesse voor is, moet het briefje morgen in mijn bezit zijn.
Vanochtend hebben onze kinderen al een hele zware inspanning moeten leveren. Het was brevetzwemmen en sommigen hebben 60 lengtes gezwommen !!! Een dikke proficiat aan alle kinderen die een nieuw brevet hebben behaald en aan de anderen blijven trainen he!! Teruggekomen van het zwembad controleerde ik of alle taken waren gemaakt. Opnieuw moest ik vaststellen dat er een aantal niet alle opdrachten hadden afgewerkt!!! De leerlingen kregen ook hun huistaak 18 (breuken) terug in hun bezit. Een aantal onder hen worden dringend verzorgd deze leerstof te herhalen. ( Na de paasvakantie komen we op dit onderwerp zeker terug!) De rekenles van vandaag bestond uit het rangschikken van driehoeken en dit op twee manieren. Een eerste manier volgens de zijden en een tweede manier volgens de hoeken. Ook in de werkschrift maakten we hiervan enkele oefeningen. In de namiddag kozen we eerst de gekleurde draden , die we nodig hadden om onze bandjes te maken. Vervolgens kregen de kinderen een uurtje toetsen. Een toets begrijpend lezen en twee toetsen luisteren passeerden de revue. Dit bracht ons tot aan de namiddagspeeltijd. Na deze speeltijd schreven we onze agenda en startten we op om vriendschapsbandjes te maken. Dit verliep in het begin wat stroef, ( lag aan minieme kennis van vriendschapsbandjes van mezelf) maar naar het einde toe liep alles vlot. Agenda: taak: contractwerk 29/03 taal: pv in de tt 1 blad 27/03 lessen: WO: tijd voor ons land 27/03 rekenen: MK: vierhoeken blz 31,41-42 28/03 niet vergeten: potje, lezen, brief filmavond, toets ,...
De kinderen hebben op de valreep nog een brief meegekregen omtrent de film - avond op 20 april aanstaande. Gelieve het strookje ten laatste woensdag ingevuld naar school mee te geven. ( Als er interesse voor is, natuurlijk!) Nog een aantal kinderen hadden hun geld voor de vriendschapsbandjes niet mee. Morgen zou ik graag al het geld bij elkaar hebben.
Wat een leuke dag hebben we vandaag gehad. Het goede weer zat daar zeker voor iets tussen, maar ook onze namiddagactiviteit speelde zijn rol. In de voormiddag verbeterden de kinderen hun huistaak van hoofdrekenene en werkten ze de hoofdrekenoefeningen in hun schrift verder af. Nog tijdens deze les hielden we een kleine herhaling van de gewichtmaten en voegden we er de ton aan toe. Onze kids vullen de resterende oefeningen thuis aan in hun werkschrift ( blz 57) Na de speeltijd de toets van WO ( open boek) en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst. Snel onze boterhammen ( slaatjes & warme maaltijden) verorberen en hopla wij weg richting boerderij. Daar kregen we drie prachtige verhalen te beluisteren in een zeer mooi decor. ( zie foto's) Een echte aanrader! Omstreeks half vier waren we terug op school. Een mooie afsluiter van de week! Agenda: taak: rekenen: blz 58 afwerken 26/03 taal: de pv van de tt één blad 26/03 contractwerk 29/03 lessen: WO: tijd voor ons land 27/03 rekenen: MK: de vierhoeken blz 31,41-42 28/03 niet vergeten: brieven, lezen, 1euro, zwemmen
Deze morgen met goede moed begonnen aan de afgesproken opdrachten, namelijk cijferoefeningen verbeteren in de werkschrift, extra cijferblaadje oplossen en blaadje met herhalingsoefeningen rond +,-,x en : tot op 0,01. Reden voor deze manier van werken was de afwezigheid van juf Veerle en het pendelen van mezelf tussen beider klassen. Het slot van de voormiddag nam juf Dorien voor haar rekening met het inoefenen van het dansje voor het schoolfeest. Tijdens de stralende middag had de leerlingenraad vergadering, waardoor de middagspeeldtijd iets uitgebreider was dan anders. De namiddagactiviteiten bestonden uit het knutselen voor Pasen. De kinderen kregen ook een brief mee van de leerlingenraad. Deze brief geeft uitleg over de activiteit ( vriendschapsbandjes maken) die er volgende week staat te gebeuren ten voordele van Nanri. Morgennamiddag trekken we richting Bodegem, waar we deelnemen aan de vertelcarrousel. Het is toch een eindje stappen, dus stapschoenen zijn geen overbodige luxe. Ik heb de kinderen ook gezegd om een klein rugzakje mee te brengen, waar ze een koekje en/of drankje kunnen insteken voor onderweg. De huistaak voor vandaag bestaat uit twee mogelijkheden. Ofwel waren ze klaar met het hoofdrekenblaadje van deze voormiddag en dan maken ze blz 56 oef 3 en 4 volledig. Anders werken ze hun blaadje af en maken ze op blz 56 oef 3 en 4 de eerste twee kolommen. Agenda: taak: contractwerk 29/03 rekenen:
blz 56 oef 3&4 23/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/03 niet
vergeten: niveaulezen, toets, brieven, stapschoenen, rugzakje
Deze voormiddag nog drukker dan anders, want we hadden de computers kunnen bemachten om nog eens een extra ict - les te geven. We begonnen met optellen en aftrekken met twee cijfers na de komma. Na een gezamelijke instructie werkten de kinderen zelfstandig in hun werkschrift. De oefeningen die ze nog niet klaar hadden, worden thuis afgewerkt. ( Alleen in potlood!!!) Morgenvoormiddag worden deze oefeningen verbeterd. Nog op het programma stond een lesje verkeer. Dit keer draait het allemaal rond de voetganger. Als laatste klas van het vierde leerjaar mochten we naar het zaaltje gaan om op de laptops te werken. Ikzelf maakte op de computer een voorbeeld van een voorblad. Hierna werkten de kinderen per twee hun eigen voorblad af. Spijtig genoeg geen foto's hiervan, want het fototoestel had lege batterijen. Morgen werken we aan onze knutselopdracht voor Pasen!!! Iedereen materiaal mee!
Agenda: taak: contractwerk 29/03 taal: T.T verbeteren 22/03
rekenen: huistaak 18+ blz 57 22/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/03 niet
vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje, toets
Vanochtend begonnen met de toets begrijpend lezen. De kinderen losten stapsgewijs hun vragen op. Het vervolg van de les, was een les taalbeschouwing. In deze les gingen we een aantal gedichten van dichterbij bekijken. Het rekengedeelte begon met het verbeteren van de huistaak. ( rekenverhaaltje blz 52) De leerlingen kregen daarachter hun toets. Deze toets was bijna een kopie van de vorige toets, maar dan wel met andere getallen. Opnieuw leek dit voor sommige kinderen een helse opdracht. Hierdoor werd het programma verder opgeschoven en moesten we in de namiddag nog rekenen voortgeven. Nog in de namiddag vulden we de laatste werkblaadjes van de werkkatern in en overliepen we de leerstof van het thema " Tijd voor ons land". Agenda:
taak: contractwerk 29/03 taal: T.T verbeteren 22/03 rekenen: huistaak 18 22/03 lessen: WO: tijd voor ons land 23/09 niet vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje
De kinderen moeten tegen donderdag ook nog een glazen potje meebrengen (yoghurt, melk, ...) Dit potje moet wel in verhouding zijn met hun krulhazelaar- wilgtak. ( dikte van de tak!) Het is niet de bedoeling dat wij als leerkrachten 'tuinman' gaan spelen door de takken te snoeien.