Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    23-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De vertelcarrousel
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wat een leuke dag hebben we vandaag gehad. Het goede weer zat daar zeker voor iets tussen, maar ook onze namiddagactiviteit speelde zijn rol.
    In de voormiddag verbeterden de kinderen hun huistaak van hoofdrekenene en werkten ze de hoofdrekenoefeningen in hun schrift verder af. Nog tijdens deze les hielden we een kleine herhaling van de gewichtmaten en voegden we er de ton aan toe. Onze kids vullen de resterende oefeningen thuis aan in hun werkschrift ( blz 57)
    Na de speeltijd de toets van WO ( open boek) en het voorbereiden van de begrijpend lezen tekst.
    Snel onze boterhammen ( slaatjes & warme maaltijden) verorberen en hopla wij weg richting boerderij.
    Daar kregen we drie prachtige verhalen te beluisteren in een zeer mooi decor. ( zie foto's)
    Een echte aanrader! Omstreeks half vier waren we terug op school. Een mooie afsluiter van de week!
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 58 afwerken 26/03
            taal: de pv van de tt  één blad 26/03
            contractwerk                     29/03
    lessen: WO: tijd voor ons land   27/03
              rekenen: MK: de vierhoeken blz 31,41-42 28/03
    niet vergeten: brieven, lezen, 1euro, zwemmen

    Hieronder volgen nog een aantal sfeerfoto's.

    Prettig weekend allemaal

    Meester Joeri





















    23-03-2012 om 20:15 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    22-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.22 maart
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze morgen met goede moed begonnen aan de afgesproken opdrachten, namelijk cijferoefeningen verbeteren in de werkschrift, extra cijferblaadje oplossen en blaadje met herhalingsoefeningen rond +,-,x en : tot op 0,01.
    Reden voor deze manier van werken was de afwezigheid van juf Veerle en het pendelen van mezelf tussen beider klassen.
    Het slot van de voormiddag nam juf Dorien voor haar rekening met het inoefenen van het dansje voor het schoolfeest.
    Tijdens de stralende middag had de leerlingenraad vergadering,  waardoor de middagspeeldtijd iets uitgebreider was dan anders.
    De namiddagactiviteiten bestonden uit het knutselen voor Pasen.
    De kinderen kregen ook een brief mee van de leerlingenraad. Deze brief geeft uitleg over de activiteit ( vriendschapsbandjes maken) die er volgende week staat te gebeuren ten voordele van Nanri.
    Morgennamiddag trekken we richting Bodegem, waar we deelnemen aan de vertelcarrousel. Het is toch een eindje stappen, dus stapschoenen zijn geen overbodige luxe. Ik heb de kinderen ook gezegd om een klein rugzakje mee te brengen, waar ze een koekje en/of drankje kunnen insteken voor onderweg.
    De huistaak voor vandaag bestaat uit twee mogelijkheden. Ofwel waren ze klaar met het hoofdrekenblaadje van deze voormiddag en dan maken ze blz 56 oef 3 en 4 volledig. Anders werken ze hun blaadje af en maken ze op blz 56 oef 3 en 4 de eerste twee kolommen.
    Agenda:
    taak: contractwerk 29/03
    rekenen: blz 56 oef 3&4 23/03
    lessen: WO: tijd voor ons land 23/03
    niet vergeten: niveaulezen, toets, brieven, stapschoenen, rugzakje

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    22-03-2012 om 17:44 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorblad maken voor de spreekbeurt
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze voormiddag nog drukker dan anders, want we hadden de computers kunnen bemachten om nog eens een extra ict - les te geven.
    We begonnen met optellen en aftrekken met twee cijfers na de komma. Na een gezamelijke instructie werkten de kinderen zelfstandig in hun werkschrift. De oefeningen die ze nog niet klaar hadden, worden thuis afgewerkt. ( Alleen in potlood!!!) Morgenvoormiddag worden deze oefeningen verbeterd.
    Nog op het programma stond een lesje verkeer. Dit keer draait het allemaal rond de voetganger.
    Als laatste klas van het vierde leerjaar mochten we naar het zaaltje gaan om op de laptops te werken.
    Ikzelf maakte op de computer een voorbeeld van een voorblad. Hierna werkten de kinderen per twee hun eigen voorblad af.
    Spijtig genoeg geen foto's hiervan, want het fototoestel had lege batterijen.
    Morgen werken we aan onze knutselopdracht voor Pasen!!! Iedereen materiaal mee!

    Agenda:
    taak: contractwerk 29/03
    taal: T.T verbeteren 22/03
    rekenen: huistaak 18+ blz 57 22/03
    lessen: WO: tijd voor ons land 23/03
    niet vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje, toets


    21-03-2012 om 00:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    20-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Daar is het zonnetje...
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met de toets begrijpend lezen. De kinderen losten stapsgewijs hun vragen op.
    Het vervolg van de les, was een les taalbeschouwing. In deze les gingen we een aantal gedichten van dichterbij bekijken.
    Het rekengedeelte begon met het verbeteren van de huistaak. ( rekenverhaaltje blz 52) De leerlingen kregen daarachter hun toets. Deze toets was bijna een kopie van de vorige toets, maar dan wel met andere getallen.
    Opnieuw leek dit voor sommige kinderen een helse opdracht.
    Hierdoor werd het programma verder opgeschoven en moesten we in de namiddag nog rekenen voortgeven.
    Nog in de namiddag vulden we de laatste werkblaadjes van de werkkatern in en overliepen we de leerstof van het thema " Tijd voor ons land".
    Agenda:

    taak: contractwerk 29/03
            taal: T.T verbeteren 22/03
            rekenen: huistaak 18 22/03
    lessen: WO: tijd voor ons land 23/09
    niet vergeten: niveaulezen, krulhazelaar-wilg (22/03) + potje

    De kinderen moeten tegen donderdag ook nog een glazen potje meebrengen (yoghurt, melk, ...) Dit potje moet wel in verhouding zijn met hun krulhazelaar- wilgtak. ( dikte van de tak!)
    Het is niet de bedoeling dat wij als leerkrachten 'tuinman' gaan spelen door de takken te snoeien.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri


    20-03-2012 om 17:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (3 Stemmen)
    19-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Anthony Vandevorst werd zaterdag 9 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!





    19-03-2012 om 20:48 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Datum spreekbeurt
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met een klein gesprekje over het triestige ongeval in Zwitserland van vorige dinsdag. De school heeft twee schriftjes voorzien waar de kinderen hun gevoelens en reacties kunnen neerschrijven. ( Indien gewenst!)
    Deze worden dan later overhandigd aan de getroffen scholen.
    Het eerste gedeelte  werkten we rond taal, terwijl de kinderen per twee naar de klas van juf Greet gingen om hun gevoelens neer te pennen.
    We lazen drie artikels  i.v.m muziek. Hiermee bereidden we de toets begrijpend lezen van morgen al voor.
    Nadien kregen we aantal tekeningen van muziekinstrumenten te zien, wij moesten dan het instrument met een naam benoemen.
    Na de speeltijd kregen de kinderen hun toets van rekenverhalen terug en een ruitjesblad. De toets van rekenverhalen was niet zo denderend, dus moeten de kinderen deze materie morgen opnieuw oplossen. Het ruitjesblad diende dan voor de juiste bewerkingen en antwoorden op te schrijven.
    Nog in de rekenles werkten we ook in de werkschrift rond rekenverhalen. Toeval wil, dat ook daar een oefening rond bruto-netto- tarra in stond. ( wordt als huistaak gemaakt!)
    In de namiddag stond er drie dingen geprogrammeerd: 1. een spellingsles rond leestekens 2. Een les godsdienst met het zonnelied van Sint Franciscus en een derde punt is het plannen van de spreekbeurten.
    Dit laatste gebeurde echt op het laatste moment van de dag. De kinderen gaven eerst hun top drie en daaruit koos ik dan meestal hun nummer 1. Ze kregen ook al de datum waarop zij hun spreekbeurt zullen moeten naar voor brengen.
    Later in de week krijgen de kinderen een overzichtsblaadje met alle data en onderwerpen van de spreekbeurten.
    Dit blaadje wordt dan ook in de agenda geplakt.

    Agenda:
    taak: rekenen: blz 52 oef 3 20/03
            contractwerk              29/03
            taal: T.T.                     22/03
    lessen: rekenen: B-N-T       20/03
               WO: tijd voor ons land 23/03
              Taal: B.L voorbereiden 20/03
    niet vergeten: lezen, krulhazelaar/wilg (22/03) datum spreekbeurt:

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    19-03-2012 om 19:47 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    14-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Smile!!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen onmiddellijk begonnen met het verplaatsen van de leerlingen in de klas. Iedereen zeer uitgelaten om een nieuwe omgeving te verkennen.
    Dit alles duurde een tijdje. Nadien maakten we de toets van rekenverhalen met als onderwerp ' Bruto, netto en tarra'.
    Deze toets bestond uit een deel oefeningen op bruto, netto en tarra maar ook een aantal oefeningen op verhoudingen. Ik ga er geen doekjes rondwinden, de toets was verre van goed. Vooral het gedeelte van de verhoudingen!
    De kans is zeer groot dat volgende week deze materie opnieuw getoetst zal worden.
    En hier stopt het verhaal van de voormiddag.
    De kinderen poseerden voor de klas - en individuele foto's en toen was het tijd voor de familiefoto's. Deze foto's werden getrokken op V1. Uiteindelijk bleven er 6 leerlingen in mijn klas over. Daardoor konden de overblijvers rustig verder spelen. De andere "Modellen" waren juist op tijd terug op school.
    Agenda:
    taak: contractwerk 29/03
            bundeltje T.T afwerken en verbeteren 19/03
    lessen: WO: tijd voor ons land 23/03
    niet vergeten: toetsen, niveaulezen, krulwilg/hazelaar (22/03)

    Het bundeltje van de tegenwoordige tijd kan enkel verbeterd worden als er een correctiesleutel is meegenomen naar huis. ( Er waren er tien per klas voorzien!)

    Als afsluiter wil ik de gedachten laten uitgaan aan de slachtoffers, familieleden, leerkrachten, vrienden, collega's, ... van het verschrikkelijke drama in Zwitserland!!!

    Tot maandag,

    Meester Joeri


    14-03-2012 om 19:13 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen schoolfotograaf!!!
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen onze leerlingen met een stuk zelfstandig werk. Ze kregen van mij een bundel met daarin oefeningen op het gebruik van de tegenwoordige tijd. Als ze daarmee klaar waren, moesten ze verder werken aan hun contractwerk.
    Tijdens het tweede gedeelte van de voormiddag maakten ze eerst hun toets getallenkennis en gingen ze ook soorten vierhoeken construeren al knippend en tekenend.
    De namiddag werd gebruikt om de begrijpend lezen toets, die gisteren eigenlijk moest afgenomen worden, op te lossen.
    De schriftelijke verwerking van les 5 en 6 schreven we op in onze werkkatern. Hier hoort wel een wordt morgen vervolgd bij!!!
    Agenda:
    taak: contractwerk 29/03
    lessen: rekenen: rekenverhalen: bruto - netto - tarra 14/03
               WO: tijd voor ons land                                     14/03
    niet vergeten: lezen, brief spreekbeurt, tak van krulwilg/krulhazelaar (22/03) Fotograaf!!!

    De toets voor morgen mag zeker en vast niet onderschat worden! Rekenverhalen is voor velen in de klas een serieuze struikelblok. Goed oefenen is dus de boodschap! ( Oefeningen terug te vinden in de werkschrift en het contractwerk!)
    Morgen komt de schoolfotograaf op bezoek. Gelieve allemaal proper ondergoed aan te hebben !

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    13-03-2012 om 16:51 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spreekbeurtenblad handtekenen!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen was het weer aflossing van de wacht. De ene zieke keert terug, een andere neemt de plaats in. Niet leuk dus!
    Een aantal kinderen had ook de zwemzak niet mee naar school. Ik pleit deels schuldig ( wegens niet in de agenda geschreven!), maar er plakt een briefje met de zwemdata in de agenda en op de blog is het wel aangekondigd geweest.
    Na de zwemles moesten een groot aantal leerlingen een toets cijferen op lossen. De andere mochten al beginnen verbeteren in hun werkschrift. Het laatste gedeelte van de voormiddag stond in teken van rekenen met temperatuur.
    In de namiddag werkten we in de godsdienstles verder rond scheppingsverhalen. Deze keer kregen we het scheppingsverhaal van Chibcha - indianen te horen.
    De kinderen kregen vandaag ook een spreekbeurtenblad. Dit blad is een handleiding om hun spreekbeurt in goede banen te leiden. Er wordt van de ouders verwacht dat ze  dit blad handtekenen tegen morgen.
    Onze kids hebben nu een aantal dagen de tijd om een top drie samen te stellen van onderwerpen die hen interesseren als spreekbeurt. Volgende week maandag delen ze hun top drie mee en krijgen ze onmiddellijk hun onderwerp. ( Meestal is dat hun favoriete keuze!)
    Voor de knutselles van volgende week hebben de kinderen een tak van een krulwilg of krulhazelaar nodig. Onderaan de blog vind je een foto van elk.
    Agenda:
    taak:
            contractwerk 29/03
            wo: artikel oorlog 13/03
    lessen: rekenen: getallenkennis: getallen tot
    op 0,1   13/03
    Wo: tijd voor ons land lezen 13/03
    niet vergeten: toetsen, niveaulezen , brief spreekbeurt, tak van krulwilg/krulhazelaar (22/03)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri





    12-03-2012 om 18:16 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cijferen!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met een niet zo fijne mededeling, een groot aantal leerlingen had niet goed gepresteerd op de toets van cijferend optellen en aftrekken tot op0,1. Oorzaken hiervan waren het niet correct noteren van de getallen in het rooster, komma's vergeten en rekenfouten maken.
    We hebben de toets klassikaal opnieuw gemaakt. Alle leerlingen die minder dan 4 op 5 hadden, krijgen maandag een nieuwe toets cijferend optellen en aftrekken voorgeschoteld. Ze hebben er dus alle baat bij om zich goed te oefenen dit weekend.
    Nog in de rekenles kwamen we in contact met het cijferend delen tot op 0,1. We stelden vast dat er eigenlijk niets veranderd bij het oplossen ervan , maar dat we rekening moeten houden met die komma. ( Een komma die regelmatig vergeten wordt!!!)
    Dit alles bracht ons snel aan de voormiddagspeeltijd. Na de speeltijd kregen de leerlingen nog een korte herhaling in het cijferend vermenigvuldigen tot op 0,1, aansluitend volgde de toets.
    Ook de toets van tegenwoordige en verleden tijd werd in de voormiddag afgenomen. Afsluiten deden we met een luisteroefening. De kinderen kregen een aantal muziekfragmenten te horen en moesten benoemen waar ze deze muziek kunnen horen. (Locatie)
    Deze opdracht werd verbeterd in de namiddag en de les kreeg nog twee luisteractiviteiten, namelijk zich inleven in een klassiek muziekstuk ( De vlucht van de hommel) en het tekenen van een figuur door te luisteren naar de instructies van de leerkracht.
    De boekjes voor niveaulezen wisselden van eigenaar en we lazen in de bronnenboek " De sporen uit ons verleden", waar we een rondleiding kregen rond "Monumenten" in België.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 48-49 oef 4 ( in potlood) 12/03
            contractwerk                                        29/03
            wo: artikel oorlog                                  13/03
    lessen: rekenen: getallenkennis: getallen tot
                             op 0,1                                   13/03
               Wo: tijd voor ons land lezen               13/03
    niet vergeten: toetsen, niveaulezen ,zwemmen

    SORRY, IK BEN ZWEMMEN VERGETEN IN DE AGENDA TE SCHRIJVEN!!! WIE DIT LEEST, ZEGGE HET VOORT!!!


    Een prettig weekend gewenst allemaal,

    Meester Joeri

    PS De kinderen kregen vandaag het nummer " Waterloo" van ABBA te horen. Hieronder de link!



    Bijlagen:
    http://http://www.youtube.com/watch?v=Sj_9CiNkkn4&ob=av2e   

    09-03-2012 om 23:06 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag
    Victor van Bellingen werd gisteren 10 jaar. Een dikke proficiat van heel de klas!!!




    08-03-2012 om 19:58 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Personeelsvergadering
    Goedenavond beste lezer(es),

    Sorry voor het laattijdig schrijven, maar we hadden deze avond personeelsvergadering en ben nog niet zo lang thuis.
    Vanmorgen, na het maken van de toets cijferen, orde op zaken gesteld in onze werkschrift. Alle oefeningen die nog niet gemaakt waren, werden aangevuld en verbeterd door de leerlingen. Kinderen die vroeger klaar waren, leenden hun diensten aan kinderen die begeleiding nodig hadden.
    In de turnles werd er weer duchtig geoefend op de danspasjes voor het schoolfeest.
    De namiddag stond weer in teken van WO. Na het (mislukte) groepswerk moest alles nog genoteerd worden in onze werkschrift. Dat hield ons toch een tijdje bezig. Een geluk bij een ongeluk, door dat er een vergadering bezig was in de klas waar we achter boekjes voor het niveaulezen moeten gaan, konden we na de speeltijd ook nog verder werken aan WO.
    Agenda:
    taak: artikel rond " oorlog" in werkschrift 13/03
            Contractwerk                                     29/03
    lessen: rekenen: cijferen: x tot op 0,1        09/03
               taal: TT en VT                                 09/03
               WO: tijd voor ons land (lezen)         09/03
    niet vergeten: lezen, toetsen, agenda

    Ik zou graag hebben dat elke leerling(e) zeker één blaadje per dag in het contractwerk maakt. Een aantal blaadjes in het contractwerk zijn ideaal om de komende toetsen voor te bereiden.
    Nogmaals een warme oproep om alle toetsen te handtekenen, zo komt niemand voor verrassingen te staan.
    Morgen gaan we in principe de leesboekjes veranderen.
    Mag ik er toch nog even aan herinneren, dat er volgende week donderdag en vrijdag twee pedagogische studiedagen zijn!?
    De kinderen hebben dus vakantie!
    Woensdag 14 maart is er schoolfotograaf!!!

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    08-03-2012 om 19:55 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fonske en Fronske
    Goedenavond beste lezer(es),

    Het ziet er naar uit dat we de volledige week niet voltallig zullen zijn. Spoedig herstel aan onze zieke!
    Toch hadden we een geweldige woensdagvoormiddag. We hadden immers een jarige. Ik weet de jarige van de dag krijgt een aparte pagina op de weblog, maar net op het moment toen ik een foto van Victor wou trekken viel mijn fototoestel uit. Lege batterijen!
    Geen nood, morgen moet hij terug poseren voor de camera en krijgt hij zijn pagina in uitgesteld relais.
    Een extra vermelding voor de zus van Victor, want zij kan echt wel heerlijke chocoladecake maken. Bedankt!!!
    De opdrachten voor de speeltijd waren eenvoudig. Ze begonnen met hun toets taalgebruik, waarin oefeningen uit de aangeduide pagina's werden opgevraagd.  Vervolgens de hoofdrekentoets rond x en : tot op 0,1.
    Ten slotte kregen de kinderen de instructie van het hoofdrekenen met + en - tot op 0,01.
    Niet alleen Victor was jarig, maar ook juffrouw Yvette van het vijfde.
    Juffrouw Yvette trakteerde ook aan haar collega's, waardoor de speeltijd iets langer duurde dan normaal.
    Op het programma na de kleine speeltijd stond godsdienst en WO groepswerk geprogrammeerd.
    Helaas zijn we niet verder geraakt dan de godsdienstles. De godsdienstles bracht ons immers een tweede scheppingsverhaal, waardoor we beide scheppingsverhalen met elkaar moesten vergelijken. Uiteindelijk schreven we kenmerken van beider verhalen op in onze bundel. Afsluiten deden we met een modern scheppingsverhaal van Urbanus getiteld: " Fonske en Fronske". De kinderen vonden dit zo leuk, dat ik hen beloofd heb om een link naar het lied op de weblog te zetten. ( Zie bijlage)
    Agenda:
    taak: contractwerk 29/03
    lessen: rekenen: cijferen: +,- tot op 0,1 08/03
                              cijferen: x tot op 0,1   09/03
               taal: tegenwoordige tijd en verleden tijd 09/03
    niet vergeten: toetsen, lezen

     Ik wil tot nog even de nadruk leggen, dat een aantal kinderen een extra spellingsbundel mee hebben gekregen naar huis. Het is de bedoeling dat ze daar dagelijks een blaadje over oplossen. Graag ook even begeleiden, want een aantal leerlingen lost de oefeningen verkeerd op.
    Verder blijven geconcentreerd blijven op het leren van de lessen!
    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri


    Bijlagen:
    http://http://www.youtube.com/watch?v=3h7-sY3Q0uc   

    07-03-2012 om 18:44 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Groepswerk
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen was de zieke van gisteren terug, maar iemand anders nam de plaats in. Resultaat twintig leerlingen voor de vijfde dag op rij!
    We begonnen de dag met een taalblok. Eerst verbeterden we onze huistaak klassikaal. Zo kreeg iedereen nog eens de juiste manier van werken te horen. Dan was het tijd voor het dictee zelf. De resultaten hiervan kan je al terugvinden in de toetsenmap.
    Aangezien we toch bezig waren met toetsen, maakten we de rekentoets er onmiddellijk bij.
    Na de speeltijd begonnen we dan met de les rekenen voor vandaag. Dat was een les getallenkennis rond de structuur van de getallen 0,2-0,4-0,6-0,8-1 en 0,25-0,50-0,75-1 .
    In de namiddag begonnen we met taal. Het sprookje sneeuwwitje was vervormd door het vervangen van bijvoeglijke naamwoorden. Het was onze taak om de juiste bijvoeglijke naamwoorden in de plaats te schrijven, zodat het verhaal weer klopte.
    Nog in de namiddag gingen we het scheppingsverhaal van dichterbij bekijken en plaatsten we ons in de gedachten van de schrijver van dit geloofsverhaal.
    De WO - les werd dan weer aangewend om a.d.h.v. groepswerk wat meer te weten te komen over een aantal oorlogen die belangrijk waren in de geschiedenis van België. Deze les eiste veel discpline van de verschillende groepjes en moet toegeven dat die vandaag wat ontbrak.
    Daarom gaan we deze morgenvoormiddag opnieuw heropstarten. Hopelijk loopt het dan wat vlotter.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen: x,: tot op 0,1 07/03
                            cijferen: +,- tot op 0,1 08/03
               taal: tekenende woorden blz 81,82,87 07/03
                       tegenwoordige en verleden tijd   09/03
    niet vergeten: lezen, toets


    Tot morgen allemaal,
    Meester Joeri

    06-03-2012 om 19:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    05-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maartse buien !!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wat voor een weertje was me dat allemaal? Het voelde precies weer putje winter... en zo'n sneeuwvlokken!!!
    Enfin allesbehalve leuk om in buiten te spelen. Heel wat kindjes waren blij toen de bel klonk als signaal voor het einde van de speeltijd. ( Het is meestal anders )
    Over de voormiddag kunnen we kort zijn. Het vierde leerjaar diende leestesten te ondergaan en leerlingen die niet aan de beurt waren, werden opgevangen door juf Martine. Ze kregen een leuke film te bekijken.
    In de namiddag werd er les gegeven. Eerst rekenen, waar de les over gemiddelde berekenen ging, dan computerles ( rond de Belgische koningen) en tenslotte voorbereiding van de huistaak taal en het dictee voor morgen.
    Agenda: 
    taak: rekenen: het gemiddelde 6/03
            taal: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03
    lessen: rekenen: +,- tot op 0,1 06/03
                             x,:  tot op 0,1 07/03
               taal: dictee: persoonsvorm in de tegenwoordige tijd 6/03
                      tekenende woorden ( trappen van vergelijking) 7/03
               WO: Tijd voor ons land (lezen) 7/03
    niet vergeten: lezen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri







    05-03-2012 om 19:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vredesdag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag vrijdag, de laatste dag van de week. We begonnen de dag met het uitdelen van de toetsen van godsdienst en begrijpend lezen. ( Daarstraks meegegeven naar huis om te ondertekenen!!!)
    Voor de rekenles van vandaag moesten de leerlingen gaan graven in hun archief. Ze hadden immers de uitgeknipte figuren nodig die ze in het eerste trimester gebruikten. Voor sommigen bleek dit een tevergeefse zoektocht.
    Aan de hand van reduceren kregen de kinderen enkel de vierhoeken voor zich te liggen. Door steeds aangepaste kenmerken te vragen passeerden alle mogelijke  soorten vierhoeken; ( trapezium, parallellogram, rechthoek, ruit en vierkant)
    Nadien werden op gelijkaardige manier oefeningen gemaakt in ons werkschrift.
    De taalles in het tweede gedeelte van de voormiddag moest worden ingekort. We werden immers om 11.30 op de speelplaats van het middelbaar om onze bbq eten te gaan ophalen.
    Door plaatsgebrek in de refter mochten ze hun maaltijd in de klas verorberen.
    Even terug naar de taalles waar we geconfronteerd werden met de trappen van vergelijking.  ( mooi-mooier - mooist)
    De oefeningen omtrent de trappen van vergelijking kreeg nog een extra dimensie op een werkblad. Als officieuse opdracht kregen de kinderen mee om hun schrijven te controleren op de juiste spelling. ( Het is niet verboden dat ouders een handje toesteken )
    De namiddag stond helemaal in teken van de WO les rond het " Belgisch vorstenhuis" , waar we heel wat teken -en schrijfwerk hadden.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: wo: tijd voor ons land lezen 6/03
              taal: dictee infinitief /stam  6/03
              rekenen: optellen en aftrekken van kommagetallen tot op 0,1 6/03
    niet vergeten: toets, rekening, lezen

    Vanaf volgende week dinsdag gaan we dagelijks minstens 1 toets doen. Gelieve  hiermee rekening te houden.

    Tot maandag en prettig weekend iedereen.
    Meester Joeri













    02-03-2012 om 20:14 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    01-03-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudercontacten
    Goedenavond beste lezer(es),

    Dit verslagje wordt geschreven vanuit de klas tussen twee oudercontacten in. Ik hoop dat u begrijpt dat het een vrij beknopt verslagje zal zijn.
    Vanmorgen begonnen met het verder afwerken van onze hoofdrekenoefeningen en het verbeteren van de cijferopdrachten.
    Onze oorspronkelijke les omtrent tijdsduur werd verspreid over de voor en de namiddag. Lichaamsbeweging neemt immers elke donderdagvoormiddag haar plaats in.
    's Namiddags kregen de leerlingen een sprookje in dichtvorm te horen van onze favoriet auteur. De kinderen moesten het tweede deel zelf bij fantaseren en rijmen. Dat vonden ze een leuke opdracht.
    Afsluiten deden we met niveaulezen.
    Agenda:
    taak: wo: werkkatern blz 1 02/03
    lessen: wo: tijd voor ons land (lezen) 02/03
              rekenen: +,- tot op 0,1 06/03
             taal: dictee infinitief/stam 06/03
    niet vergeten: BBQ, lezen, agenda, brieven

    01-03-2012 om 19:15 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    29-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De geschiedenis van België
    Goedenavond beste lezer(es),

    Cijferend vermenigvuldigen tot op 0,1 was de eerste les waarmee de kinderen vanmorgen geconfronteerd werden.
    Dat leek een succes, want de meeste leerlingen waren er onmiddellijk mee weg. Toch zijn de oefeningen in onze werkschrift bij de meeste leerlingen nog niet af. Reden genoeg om de resterende oefeningen mee te geven als huistaak.
    De oefeningen van de  hoofdrekenles zijn ook nog niet afgewerkt, maar deze zullen verspreid gemaakt worden de komende dagen.
    Na de speeltijd maakten we de aangekondigde toets van Godsdienst omtrent het kerkelijk jaar. Er stonden op de toets enkele vragen, waarvan het antwoord gezegd werd tijdens de les. Een test om te zien, wie er goed oplet.
    Het laatste stuk van de voormiddag gingen we weer volop voor de geschiedenis van België. Na een korte herhaling van wat gisteren reeds verteld werd, gingen we over tot het bespreken van onze koningen en wat ze elk verwezenlijkt hadden.
    Een afwisseling van lezen in het lesboek, noteren in de werkkatern en luisteren naar de meester bracht ons snel aan het belsignaal om naar huis te gaan.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 37,38 (potlood) 01/03
            WO: werkkatern blz 1 02/03
    lessen: WO: tijd voor ons land lezen 02/03
    niet vergeten: turnen!!!

    De oefeningen in het werkschrift alstublieft in potlood laten maken, zo kunnen ze gemakkelijker verbeteren zonder veel gekribbel.
    Morgen oudercontact, iedereen heeft in principe een richtuur meegekregen.
    Laat ons samen proberen ons aan de tijdstippen te houden, zodat niemand lang hoeft te wachten.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    29-02-2012 om 18:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Brabançonne
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen gestart met het verbeteren van de huistaak van gisteren ( infinitief en stam) en het afwerken van de oefeningen die nog volgden. Hopelijk zit het er bij iedereen goed in, want weldra volgt hierover een dictee.
    Zoals afgesproken bereidden we samen ook de begrijpend lezenteksten voor. De toets zelf werd pas in de namiddag afgenomen.
    Nog in de voormiddag leerden we vermenigvuldigen en delen tot op 0,1. De oefeningen in de werkschrift zijn niet klaar, maar de kinderen kregen wel een huistaak rond het onderwerp mee.
    Na de middag maakten de leerlingen eerst hun begrijpend lezen toets en kregen ze een lesje leesstrategie waarin er verschillende tekstsoorten aan bod kwamen.
    Het slot was volledig gewijd aan België. De kinderen kregen de brabançonne te horen, mochten raden wanneer ze dachten dat België ontstaan was, kregen dan de geschiedenis van het ontstaan om tenslotte enkele opdrachten in de werkkatern te maken.
    Onze dinsdag zat er weer op!
    agenda:
    taak: rekenen: huistaak 16 29/02
    lessen: godsdienst: cirkel kerkelijk jaar 29/02
    niet vergeten: Zonnestraal paasboek: ja/neen
                                              3de trim : ja/neen
    De kinderen hebben ook een briefje meegekregen met daarop het tijdstip van het oudercontact.
    Mag ik toch vragen om er op toe te zien, dat het blaadje voor godsdienst dat ze moeten leren ( kerkelijk jaar) zeer grondig wordt ingeoefend! Het zou leuk zijn, dat we allemaal een goede start nemen voor het volgende rapport!
    Alvast bedankt.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    28-02-2012 om 16:36 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag

    Wannes Grugeon werd vandaag 9 jaar!
    Een dikke proficiat van heel de klas!!!







    27-02-2012 om 18:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs