Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    28-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Brabançonne
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen gestart met het verbeteren van de huistaak van gisteren ( infinitief en stam) en het afwerken van de oefeningen die nog volgden. Hopelijk zit het er bij iedereen goed in, want weldra volgt hierover een dictee.
    Zoals afgesproken bereidden we samen ook de begrijpend lezenteksten voor. De toets zelf werd pas in de namiddag afgenomen.
    Nog in de voormiddag leerden we vermenigvuldigen en delen tot op 0,1. De oefeningen in de werkschrift zijn niet klaar, maar de kinderen kregen wel een huistaak rond het onderwerp mee.
    Na de middag maakten de leerlingen eerst hun begrijpend lezen toets en kregen ze een lesje leesstrategie waarin er verschillende tekstsoorten aan bod kwamen.
    Het slot was volledig gewijd aan België. De kinderen kregen de brabançonne te horen, mochten raden wanneer ze dachten dat België ontstaan was, kregen dan de geschiedenis van het ontstaan om tenslotte enkele opdrachten in de werkkatern te maken.
    Onze dinsdag zat er weer op!
    agenda:
    taak: rekenen: huistaak 16 29/02
    lessen: godsdienst: cirkel kerkelijk jaar 29/02
    niet vergeten: Zonnestraal paasboek: ja/neen
                                              3de trim : ja/neen
    De kinderen hebben ook een briefje meegekregen met daarop het tijdstip van het oudercontact.
    Mag ik toch vragen om er op toe te zien, dat het blaadje voor godsdienst dat ze moeten leren ( kerkelijk jaar) zeer grondig wordt ingeoefend! Het zou leuk zijn, dat we allemaal een goede start nemen voor het volgende rapport!
    Alvast bedankt.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    28-02-2012 om 16:36 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (2 Stemmen)
    27-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De jarige van de dag

    Wannes Grugeon werd vandaag 9 jaar!
    Een dikke proficiat van heel de klas!!!







    27-02-2012 om 18:23 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De schepping van de Infinitief!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een weekje vakantie zijn we hier weer met ons dagelijks verslagje.
    Als we op maandagmorgen niet onmiddellijk wakker geraken, is daar nog altijd juf Dorien die ons uitnodigt om met een actieve zwemles alle vermoeidheid van ons af te schudden. En zo geschiedde ook vandaag.
    Voor de vakantie leerden we in de rekenles over kommagetallen met twee cijfers na de komma ( honderdste), maar deze les moest vandaag nog eens herhaald worden want die kommagetallen zaten serieus onder het stof. ( de kinderen hebben als lesopdracht thuis kommagetallen tot op 0,01 nog eens goed te herhalen!)
    Daarmee zat de voormiddag er al op.
    Na de middag begonnen we met het nieuwe thema " Mens en natuur, gave en opgave" waarin eerst het scheppingsverhaal werd behandeld en vervolgens de termen " natuur, gave en opgave".
    De taalles ging over het zoeken van de infinitief en het nut van op zoek te gaan naar de infinitief. ( Kinderen werken als huistaak blz 52 in hun spellingschrift af!)
    Nog in de taalles stond het voorbereiden van de begrijpend lezen toets op het programma, maar verder dan het uitdelen van de teksten zijn we niet meer geraakt. De teksten worden in de klas morgen verder behandeld. ( Opdracht voor de kinderen is beide teksten toch al tweemaal te lezen!)
    In het agenda vindt u ook het richtuur voor het oudercontact. Gelieve deze nota te handtekenen.
    Agenda:
    taak: taal: infinitief + stam blz 52 28/02
    lessen: godsdienst: cirkel kerkelijk jaar 29/02
               rekenen: kommagetallen tot op 0,01 28/02
               taal: BL: teksten voorbereiden 28/02
    niet vergeten: uur oudercontact:

    Wat de toets godsdienst betreft, moeten de leerlingen de cirkel, de kleuren en hun betekenis uit het hoofd kennen tegen woensdag.
    Voila, we zijn weer klaar voor vandaag.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    27-02-2012 om 18:18 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Carnavalsfeestje
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag een zeer leuke dag gehad! Het begon deze morgen met de ketnet move tegen Pesten, het gezelschapspelletjes spelen, uitdelen van het rapport en ons voorbereiden op de stoet.
    Met onze prachtige maskers meegelopen in de stoet van De Brug die door Ternat trok!
    Eventjes tot "rust" gekomen in onze klas... en hopla de krokusvakantie in!!!

    Geniet er allemaal maar goed van!!!

    Tot volgende week,

    Meester Joeri

    PS  niet vergeten dat het maandag zwemmen is en je het rapport terug moet meebrengen naar school!!!































    17-02-2012 om 23:21 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen carnaval!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag een rustig dagje achter de rug. Het begon deze ochtend met het ophalen van de turnzakken in de turnzaal ( om thuis te laten wassen) en de laatste rekenles voor de vakantie.
    Deze les was eigenlijk niet zo eenvoudig en vereiste de nodige aandacht. ( Welke niet zo sterk meer aanwezig bleek te zijn!)
    Daardoor gingen we maar traag vooruit in de materie.
    De middagspeeltijd is serieus uitgelopen omdat we nog een aantal attributen in elkaar moesten knutselen voor de carnavalstoet.
    We oefenden ons dansje tegen pesten en bekeken " Pesten en plagen" van naderbij.
    Eens we de agenda geschreven hadden, kwam voor vele kinderen het hoogtepunt: Gezelschapspelletjes spelen!!!
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: carnavalkledij ( liefst donkere kledij aandoen!!! Extra attributen mogen altijd meegebracht worden!!!)

    Aan de leerlingen die een zwarte pruik hebben, vergeet deze niet mee naar school te brengen zodat ik een geschikte pruik kan opzetten. Alvast bedankt hiervoor!

    Morgen hebben we dus carnavalsfeest en stoet, maar wordt ook het rapport uitgedeeld.
    Het rapport wordt maandag na de vakantie terug mee naar school gebracht.
    Wat de uren voor het oudercontact betreft..., maandag na de krokusvakantie krijgt iedereen een richtuur mee in de agenda.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    16-02-2012 om 17:50 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    15-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aswoensdag
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanmorgen weer moeten vaststellen dat er twee afwezigen waren. Het ziekte offensief is blijkbaar weer volop gestart!
    Niets aan te doen, natuurlijk! Alleen maar hopen dat er niet meer leerlingen het slachtoffer worden.
    Deze tegenslag hield ons niet tegen om een nieuwe rekenles aan te pakken. Deze keer waren het rekenverhalen met twee kenmerken: bruto - netto - tarra  en verhoudingen.
    Na het omschrijven wat bruto-netto-tarra inhoudt en het geven van een aantal tips om deze rekenverhalen goed op te lossen, gingen we van start in ons werkschrift.
    Het oplossen duurde langer dan verwacht, waardoor we pas rond de klok van elven met alles klaar waren.
    Tijdens de godsdienstles spraken we over carnaval, veertigdagentijd (vasten), aswoensdag en wat wij zelf zouden kunnen  doen tijdens de vastenperiode.

    Agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen; bruto-netto - tarra (16/02)
    niet vergeten: carnaval, gezelschapspelletjes, briefje bbq, ...

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    15-02-2012 om 15:28 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    14-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sint Valentijn
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen maar net op tijd op school geraakt ( met dank aan het ongeval op de buitenring!) en onmiddellijk begonnen met de spreekoefeningen. Elk groepje vertelde om de beurt een sprookje. Het resultaat mocht zeker en vast gehoord en gezien worden. Dikke proficiat allemaal!
    Toen het belsignaal rinkelde voor de speeltijd waren zes van de zeven groepjes de revue gepasseerd.
    Na de speeltijd brachten we eerst wat variatie door de rekenles te geven. De rekenles van vandaag ging over vlakke figuren en meerbepaald de vierhoeken en hun familie.
    Rond kwart over elf zat deze les erop en konden we aan de volgende les beginnen. De taalles over tegenwoordige en verleden tijd. Die liep na de middagspeeltijd nog even verder en dan was het tijd voor het laatste vertelsprookje.
    Nog in de blok voor de namiddagspeeltijd schreven we de agenda en praatten we over carnaval.
    Na de speeltijd gingen we weer verder knutselen aan ons Afrikaans masker.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: carnaval, toets, brief Krak

    De eerste vrijdag na de krokusvakantie ( 2 maart) organiseren onze collega's van het secundair ( Sint - Jozef) een bbq ten voordele van een goed doel.
    Wij nemen daar als school in principe aan mee. ( Er worden waarschijnlijk geen warme maaltijden voorzien op die dag!)
    Toch is de deelname vrijblijvend. Gelieve wel zo snel mogelijk het strookje onderaan de brief  en eventueel het inschrijvingsgeld  mee te brengen naar de klas. ( Uiterste datum donderdag 16 februari)

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri






























    14-02-2012 om 17:56 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (3 Stemmen)
    13-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is bijna carnaval!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Na een deugddoend verlengd weekend zijn we deze ochtend met volle moed van start gegaan.
    De blok voor de speeltijd werd vandaag het taalgedeelte met een les taalschat en de aangekondigde toets rond onderwerp en persoonsvorm.
    De rekenles kwam in het tweede gedeelte van de voormiddag voor, waar we tot op " de seconde" leerden gebruiken.
    Op bladzijde dertig in het rekenschrift moeten er nog verder oefeningen opgelost worden. ( Bij oefening twee mogen de kinderen alleen maar POTLOOD gebruiken om de tijdstippen te tekenen op de analoge klok)
    ' s Namiddags kregen de kinderen tijdens het eerste gedeelte de tijd om afspraken te maken en in te oefenen van hun sprookje.
    Eindigen deze we in het laatste gedeelte met het verderknutselen aan ons carnavalsmasker.
    agenda:
    taak: taal: verbeteren dictee thema 9 14/02
            rekenen: blz 30                        14/02
    lessen: taal: spreken: sprookje           14/02
    niet vergeten: toets, carnavalskledij.

    Er zijn nog een aantal mensen die het briefje voor het oudercontact niet hebben afgegeven, gelieve dat ten laatste tegen woensdag in orde te brengen.
    De carnavalstoet van vrijdag start om 13 uur.

    Tot morgen,

    Meester Joeri





    13-02-2012 om 20:17 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verlengd weekend!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Door de afwezigheid van juffrouw Dorien ( in Oostenrijk met de zesdeklassers) nam meester Robin vandaag de turnles voor zijn rekening. Voor de gelegenheid kregen onze kids het eerste lesuur turnles.
    Het tweede gedeelte van de voormiddag kregen ze dan hun rekenles. Deze keer ging het over cijferend optellen en aftrekken tot op 0,1. De leerlingen gaven mij de indruk, dat ze alles begrepen.
    In de namiddag hanteerden we een doorschuifsysteem. Eén klas kwam bij mij oefenen voor de spreektoets ( sprookje vertellen), de andere klassen gingen bij juf Karen en Veerle om te knutselen voor carnaval. 
    Na een vijftigtal minuten werd er doorgeschoven.
    Agenda: 
    taak: /
    lessen: taal: spreken: een sprookje vertellen 13/02
                     onderwerp en persoonsvorm       13/02
    niet vergeten: toetsen, niveaulezen, briefje oudercontact

    Er werden vandaag geen boekjes verwisseld door het doorschuifsysteem.  
    Wat de spreektoets betreft, wil ik er toch nog even opwijzen dat het niet de bedoeling is dat ze hun tekst klakkeloos kunnen aframmelen. De bedoeling is dat ze hun deel van het sprookje komen vertellen. Ze mogen hulpmiddelen gebruiken zoals tekeningen ( zelf getekend of van de computer gehaald...) , maar ook een geheugensteuntje met sleutelwoorden.
    Aan te raden is dat ze het elke dag meerdere keren zouden lezen en zondag proberen te vertellen tegen huisgenoten.
    Wat de taaltoets betreft, nogmaals een toetsing rond de zinsontleding.
    Verder in het verslag vindt u nog een aantal foto's van de activiteiten in de namiddag.

    Tot maandag allemaal en geniet van het weekend,

    Meester Joeri











    09-02-2012 om 18:59 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sprookjes vertellen
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen blij kunnen vaststellen dat we weer een complete klas hebben, alle 21 leerlingen terug aanwezig. Zo hebben we het graag!
    We begonnen met het verbeteren van de huistaak rond kommagetallen tot op 0,1 en het oplossen van oefening 8 en 9 in onze rekenschrift. Verder leerden we optellen en aftrekken met kommagetallen. Het is de bedoeling dat de leerlingen dit vandaag als les toch nog even grondig bekijken.
    Na de speeltijd was het tijd om een sprookje voor te lezen. Niet zomaar om te lezen, maar wel om achteraf een begrijpend lezenles aan te koppelen. De antwoorden werden dan ook klassikaal in de schrift geschreven.
    Voorts werd er ook afgesproken welk verhaal de kinderen gaan komen vertellen komende dinsdag. Morgen wordt elk gekozen verhaal drie maal gekopieerd ( 1 exemplaar voor elke leerling(e) van de groep)
    Laatste wapenfeiten van de voormiddag waren de toets van godsdienst en de toets taalschat.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: rekenen: + en - met kommagetallen  09/02
    niet vergeten: niveaulezen, brief oudercontact.

    Het oudercontact zal plaatsvinden op donderdag 1 maart. ( De eerste donderdag na de vakantie) U kunt een richtuur aankruisen. Zoals u wel al hebt kunnen ontdekken lopen mijn oudercontacten tot 19 uur.
    In de week van het oudercontact krijgt iedereen die komt een definitief uur in de agenda geschreven.
    Morgen onze laatste dag van de week ( vrijdag hebben we vrijaf!)
    Wat de spreekoefening betreft, verwijs ik graag nog eens naar de uitleg op het verslag van gisteren (07/02)
    Mochten er nog vragen zijn, kan u die altijd stellen via de agenda of via mail!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    08-02-2012 om 18:17 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    07-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede reis zesdejaars!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Op het moment dat ik dit verslagje aan het schrijven ben, zouden onze zesdejaars moeten vertrekken richting Oostenrijk. Langs deze weg een een spetterende tiendaagse gewenst!
    Wij begonnen deze ochtend met het vervolg van onze lvs toetsen rekenen. Dat was niet zoveel werk meer, zodat we ook de lvs toets voor taal ( dictee) afnamen.
    Daardoor schoof de eigenlijke rekenles wat meer op en werd deze vespreid tussen voor en namiddag. De kinderen kregen voor de "eerste" keer te maken met kommagetallen. Eerst een werkblaadje gevolgd door de oefeningen in de werkschrift op blz 26 en 27. Als huistaak kregen onze kids ook nog een huistaak omtrent kommagetallen mee.
    De twee toetsen van taal ( persoonsvorm en homoniemen) werden ook in de namiddag afgenomen, na een korte herhaling hoe zinnen moesten worden ontleed.
    Het nieuwe thema WO kwam nog niet aan bod , want er moest nog een stuk van de verkeersles afgewerkt worden.
    De leerlingen kregen ook nog een groepsopdracht. Zij moeten namelijk volgende week dinsdag een sprookje komen vertellen met drie. Het komt er dus op aan om de taken goed te verdelen. ( Verdeling van de tekst moet evenredig zijn, mag opgesmukt worden met tekeningen, kledij, andere attributen, ...)
    Het is een spreekopdracht, dus mogen de kinderen hun tekst niet bij zich houden. Wel mag er gebruik gemaakt worden van een blaadje met sleutelwoorden!
    Occasioneel wordt er in de agenda vandaag wel taak en lessen geschreven.
    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 15 08/02
    lessen: taalschat: blz 69 en 76 08/02
               Godsdienst: Jona          08/02
    Niet vergeten: niveaulezen, toetsen

    Nog even volhouden allemaal!!!

    Tot morgen,
    Meester Joeri




    07-02-2012 om 20:03 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een dag om snel te vergeten!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wat een rare maandag vandaag! Een maandag om snel te vergeten!
    Het begon al deze morgen, mijn klaskalender die neergestort was. Ik kon onmiddellijk maand, seizoenen en dagen beginnen herschikken.
    Het eerste uur van de dag was het zwemuur, de zwemles was ok... maar eer iedereen uit de kleedkamers was! We waren zo laat dat de voormiddagspeeltijd gemist werd.
    Tijdens onze terugtocht naar school hadden een aantal leerlingen besloten om zonder toestemming de straat over te steken. Gelukkig zonder gevolgen! U begrijpt dat ik deze voormiddag serieus kwaad was.
    Nog in de voormiddag gingen we het vervolg van de lVS toetsen rekenen afwerken, maar er ontbraken een aantal bladzijdes in onze kopies. Gevolg, verschoven naar de namiddag.
    Strafste van alles, het kopieerapparaat stuk!
    Gelukkig werkte in de andere vestigingsplaats alles goed, zodat we daar konden kopies nemen.
    In de namiddag werkten we dan verder rond die LVS toetsen en kregen de kinderen hun dictee van thema 9. Ik zou het nog bijna vergeten, maar ook godsdienst en nog een stukje verkeer passeerden de revue.
    Blij dat deze dag voorbij is, morgen opnieuw  beter...!?
    Agenda:
    taak: /
    lessen: taal: homoniemen blz 77 07/02
              onderwerp/pv     blz 71  07/02
             taalschat: blz 69 en 76   08/02
            Godsdienst: Jona             08/02

    Niet vergeten: niveaulezen

    De kinderen hebben wat godsdienst betreft een correctiesleutel gekregen om alle antwoorden te kunnen lezen op de vragen bij de tekst van Jona. Het noteren in onze map was vrij groot en sommigen geraken misschien niet meer wijs uit hun notities. Vandaar een correctiesleutel.
    Aangezien de punten voor rapport drie stilaan worden afgerond, hoef ik niemand te bewijzen dat de komende toetsen nog heel belangrijk zijn. Gelieve de leerstof grondig te herhalen.

    Tot morgen,
    Meester Joeri


    06-02-2012 om 18:06 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Let it snow! Let it snow!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Wat was me dat allemaal gisteren? Zo'n chaos heb ik nog niet veel meegemaakt. Was gisteren maar pas om 22uur thuis.
    Enfin, gelukkig stond het weekend voor de deur.
    Gisterenmorgen begonnen met het verbeteren van het laatste contractwerk (hoofdrekenen). Nadien de laatste rekentoets voor het komende rapport. Zoals de traditie het voorschrijft, bleek dit voor velen een serieuse klepper te zijn.
    Toen het belsignaal voor de speeltijd rinkelde had de laatste afgegeven.
    Na de speeltijd kregen de kinderen in de taalles te maken met homoniemen. ( Wat natuurlijk voor de nodige hilariteit zorgde!)
    Aansluitend maakten zij de toets van WO.
    In de namiddag stond er een doorschuifsysteem op het programma bestaande uit drie activiteiten: WO: verkeer; ICT - les en muzische opvoeding.
    Agenda:
    taak: verbeteren contractwerk (cijferen) 06/02
           WO verkeer ( opdracht met ouders)  06/02
    lessen: taal: dictee thema 9   06/02
              homoniemen blz 77     07/02
              persoonsvorm en onderwerp 07/02
    Niet vergeten: niveaulezen, rekening, nieuwsbrief, sprookjesboek

    De komende week zullen er een aantal toetsen volgen voor taal en godsdienst.

    Tot maandag en prettig weekend, 

    Meester Joeri 



              

    04-02-2012 om 21:36 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen)
    02-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kan nog kouder!

    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen onmiddellijk begonnen met het verbeteren van het contractwerk rond meetkunde, nadien de toets meetkunde zelf. Aangezien de leerlingen tijdig klaar waren, was er nog tijd om het eerste deel van de LVS ( leerlingvolgsysteem) toets midden vierde leerjaar rekenen af te nemen. Met een bepaalde tijdsdruk moesten de kinderen oefeningen optellen, aftrekken, vermenigvuldigen en delen. Doel van deze toets(en) is kijken of uw kind het niveau midden vierde leerjaar behaalt.
    Het tweede gedeelte van de voormiddag waren de leerlingen onder de hoede van juf Dorien.
    In de namiddag gingen ze het eerste gedeelte bij juf Karen, die hen het ketnetlied tegen pesten aanleerde.
    Het laatste stuk was dan weer niveaulezen.
    Agenda:
    taak: contractwerk 03/02
    lessen: rekenen: bewerkingen: hoofdrekenen 03/02
              taal: dictee thema 9 06/02
              WO: thema 3         03/02
    niet vergeten: agenda, toets, niveaulezen, aluminiumfolie

    Zoals u al gemerkt heeft, is het dictee verschoven naar de maandag. Dit omdat er vandaag en morgen te weinig tijd vrij is om het dictee af te nemen.
    U heeft waarschijnlijk ook de toetsen van vandaag al bekeken ( zie toetsenmap). Bij de toets van WO vond ik de resultaten eerder naar de lage kant, daarom een warme oproep om de gesloten boektoets zeer goed voor te bereiden.
    Uiteraard valt de toets hoofdrekenen ook niet te onderschatten.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    02-02-2012 om 18:08 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ijskoud!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen, na een kleine opwarming, het contractwerk rond meten en metend rekenen verbeterd. De kinderen nog op een aantal belangrijke zaken gewezen i.v.m de toets, daarna gingen ze van start.
    Iedereen was klaar rond 10.10, wat ons nog de mogelijkheid gaf om een filmpje op you tube te bekijken als voorbeschouwing op de les godsdienst. Deze les ging immers over een aantal mensen die hun geweten aan goede zijde lieten bewonderen. Namen zoals Martin Luther King, Marleen De Temmerman, Nelson Mandela, ... passeerden de revue en de kinderen luisterden hier naar met veel bewondering.
    Laatste wapenfeit van de voormiddag was het maken van de open boek toets van WO.
    Agenda:
    taak: contractwerk   03/02
    lessen: rekenen: meetkunde 02/02
                   bewerkingen: hoofdrekenen  03/02
              taal: dictee thema 9 02/02
             WO: thema 3           03/02
    niet vergeten: toets, niveaulezen, aluminiumfolie!

    Wat de aluminiumfolie ( zilverpapier) betreft, geeft u gewoon een rol zilverpapier mee. De overschot brengt u kind gewoon terug mee naar huis.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    01-02-2012 om 19:20 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het pestlied!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Alvorens het dagverloop te bespreken, wil ik mij toch even excuseren voor de verkeerde informatie die ik op de weblog heb gezet. Op het verslag van vrijdag 27 januari had ik genoteerd dat kinderen die niet aanwezig zouden zijn op school op de maandag ( staking) een ziektebriefje moesten meebrengen voor hun afwezigheid. Blijkbaar had ik mij verkeerd laten informeren. Ik hoop dat daarmee alle plooien zijn gladgestreken! Excuses!
    Deze ochtend begonnen aan een zeer drukke dag.  De kinderen moesten alle te maken huistaken klaar leggen op de bank. Spijtig genoeg, waren er een aantal die met iets niet in orde waren.
    Om niet teveel tijd te verliezen, verbeterden we enkel de cijferopdrachten van de huistaak. Toch werd er gecontroleerd of het contractwerk gemaakt was.
    Vanaf morgen mogen leerlingen die hun contractwerkopdrachten niet gemaakt hebben, niet deelnemen aan de toets. Pas als de opdrachten gemaakt zijn, kunnen ze van start gaan.
    Wij, de leerkrachten, steken heel wat tijd in het maken van herhalingsblaadjes dus lijkt het ons maar logisch dat die met respect worden gemaakt.
    De laatste die de cijferopdracht afgaf klokte af op 11.00, dan weet je dat je dagschema volledig opschuift.
    De les spelling rond samenstellingen, duurde dan ook tot een stuk in de namiddag.
    Godsdienst ging dan over een knagend geweten. Eerst zochten we verklaringen rond uitdrukkingen met 'Geweten', gevolgd door het derde deel van het verhaal ' De verrassing' om tenslotte een gegeven situatie een goede en slechte afloop te geven. Het laatste deel van deze oefening wordt trouwens meegegeven als huistaak tegen morgen.
    Morgen staat er naast de toets meten en metend rekenen ook de toets van WO open boek op het programma.
    Op het laatste blad van de werkkatern vind je de studiewijzer, de punten 5 tot 9 gaan over de toets van morgen.
    Donderdag staat de toets van meetkunde en een dictee op het menu.
    U merkt het, de prijzen worden de komende dagen verdeeld.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: toets, niveaulezen

    Officieel geen huistaak en geen lessen, officieus weet u wel beter!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    31-01-2012 om 19:49 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Druk, druk , druk
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het verbeteren van de toets rekenverhalen, nadien werd het contractwerk rond getallenkennis verbeterd en uiteindelijk de toets gemaakt.
    Na de speeltijd begonnen we aan ons taaloffensief. De kinderen kregen hun verbeterde versie van het gedichtenverhaal, we leerden over sleutelwoorden en zochten naar de verantwoordelijken voor bepaalde uitspraken. Afsluiten deden we in de voormiddag met het noteren van het gedichtenverhaal in de werkschrift ( bij de meeste nog niet afgewerkt, dus mee als huistaak!)
    In de namiddag werkten we het thema 3 van WO af en gingen we ook herhalen aan de hand van een aantal opdrachten in onze werkkatern. De kinderen kregen ook een verklarende woordenlijst, die hen moet helpen bij het instuderen van de leerstof.
    Onze kinderen konden in het laatste gedeelte werken aan hoekenwerk of lezen in een nieuw bibliotheekboek. Afsluiten deden we met het sprookje van " De drie biggetjes" volgens Roald Dahl.
    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 14 31/01
            contractwerk           03/02
           taal: stellen S 15       31/01
    lessen: rekenen: cijferen 31/01
                          metend rekenen 01/02
              WO: thema 3   3/02
    niet vergeten: toets, niveaulezen, staking

    De aangekondigde toets van maandag wordt verschoven naar vrijdag 3 februari.
    Voor WO hebben woensdag het open boek gedeelte en op vrijdag het gesloten boek gedeelte.
    Prettig weekend,
    Meester Joeri

    PS: Ik zou het bijna vergeten, onze dichters hebben gisteren de eerste en de derde prijs weggekaapt. Een dikke proficiat aan Shani en Simon en alle medewerk(st)ers!



    27-01-2012 om 00:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtendag!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Eerst en vooral had ik er graag bij geweest deze avond in de Ploter, waar de genomineerde gedichten van de lagere en de middelbare school naar voor worden gebracht. Ik troost mij met de gedachte dat het heel goed zal zijn, want vanmorgen hebben we de generale repetitie mogen bekijken.
    Wij dus met alle leerjaren van vestigingsplaats 2 ( 4, 5 en 6) te voet naar Lombeek. Tijdens onze wandeltocht kregen we een serieuze douche te verwerken. De natte kleren werden zeer snel vergeten, toen we onze klasgenoten aan het werk zagen op het grote podium. Echt waar, een dikke pluim aan de leerlingen, maar ook de leerkrachten die hen begeleidden.
    Er werd veel energie tijdens vrije uren ingestoken.
    Ons heen en terugje richting Ploter bracht ons rond half elf  terug naar de school. Na een korte speeltijd kregen de kinderen de gebruikelijke turnles van juf Dorien.
    Aangezien er een toets rekenverhalen aangekondigd was, werd het muzische opvoedingsuurtje vervangen door rekenen.
    Zoals afgesproken werd het oefenblad van het contractwerk rond rekenverhalen met de kinderen eerst verbeterd.
    Pas daarachter gingen ze met hun toets aan de slag.
    Het laatste blok stond " Het boek" centraal. Niveaulezen dus, gevolgd door een voorleesstonde van de meester.
    Agenda:
    taak: WO: eten /drinken 27/01
           contractwerk           03/02
    lessen: rekenen: getallenkennis 27/01
                          hoofdrekenen    30/01
             WO: thema 3 lezen      27/01
    niet vergeten: agenda, toetsen, niveaulezen, brief!!

    Het systeem voor de rekentoetsen blijft behouden. Dat wil zeggen dat morgen voor de toets,  het contractwerk wordt verbeterd en daarachter dan de toets.
    Volgende week hebben we op woensdag de open boek toets van thema 3 WO, volgende week vrijdag de gesloten boek toets. Gelieve hier zeker en vast rekening mee te houden.
    De kinderen hebben ook een brief meegekregen omtrent de staking van maandag 30 januari. Gelieve deze goed door te nemen, dat u voldoende geïnformeerd bent.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    26-01-2012 om 17:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier zijn we dan !
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Gisterenochtend ons potlood geslepen en onze meetinstrumenten gepakt, klaar om een les meetkunde loodrechte stand aan te vallen.
    Ik was blij te zien dat de meeste leerlingen hier vlot mee omgingen. Onze les was dan ook vroeger klaar dan gepland. Geen paniek dat gaf ons de kans om rustig door te werken aan onze andere vakken.
    We begonnen ons taalgedeelte met een luistertoets. Deze toets was net voor de speeltijd klaar.
    Na de speeltijd werd de begrijpend lezen tekst door de kinderen eerst technisch gelezen, nadien werden de vragen opgelost in het werkboek.
    Nog voor de middag kregen de leerlingen het verhaal van Jona te horen. Bij deze godsdienstles hoorden een aantal vragen en dito antwoorden, waardoor we toch wat schrijfwerk hadden.
    Hierdoor was het al een stuk in de namiddag eer we met godsdienst klaar waren. Tijdens de WO les schreven de kinderen op wat ze op dinsdag al gegeten hadden en nog gingen eten. Dit kwam omdat we het in de les gingen hebben over de actieve voedingsdriehoek.
    Wegens het goede en harde werk van gisteren mochten ze het laatste half uur zelf invullen. Er werd getekend, gelezen, rekenblaadjes opgelost, ...
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: niveaulezen.

    Woensdag 25 januari : pedagogische studiedag.

    Traditiegetrouw krijgen de kinderen op dinsdag geen taken en lessen in hun agenda, maar hou er natuurlijk wel rekening mee dat er een aantal taken moeten afgewerkt worden tegen donderdag. ( Het oplossen van de herhalingsoefeningen meten en metend rekenen in de werkschrift, contractwerk rekenverhalen) Donderdag is er ook toets van rekenverhalen, vrijdag van getallenkennis.
    De kinderen hebben in hun werkschrift WO nog een opdracht. Ze moeten hun eten en drinken van woensdag of donderdag noteren.

    Geniet van de vrije dag.

    Tot donderdag,

    Meester Joeri

    25-01-2012 om 14:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoera, hoera een nieuw mensje op de wereld!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Laat we onmiddellijk met schitterend nieuws deze blog starten: Marie is deze ochtend de fiere zus geworden van een broertje Nino, genaamd.
    Alvast een dikke proficiat aan Marie's mama, papa en andere broertje!
    Minder nieuws voor de kinderen kregen we ook te horen. Wegens een te warme (???) temperatuur van het zwembadwater bleef het zwembad vandaag dicht. Gelukkig voor de kinderen is juf Dorien een juf die enorm kan inspelen op de situatie en kregen de kinderen in de voormiddag toch nog een halfuurtje bewegingsactiviteit.
    Wat een nadeel is voor de ene, is meestal een voordeel voor de andere. Het kwam voor mij immers goed uit dat er geen zwemmen was, omdat we een serieuze herhalingsles van Meten en metend rekenen op het programma hadden staan.
    De kinderen zijn klaargeraakt met de werkblaadjes in hun mapje , maar niet in de werkschrift. Dit krijgen ze dan mee als huistaak. Geen paniek, dit huiswerk moet pas af zijn tegen donderdag.
    In de namiddag bespraken we de huistaak " Als ik een dag ... was". Iedereen kon vertellen wat zij/hij zouden doen als ze een dag koning, directeur, mama of papa waren.
    De conclusie die volgde dat een wereld zonder regels en afspraken een chaotische, gevaarlijk wereld zou zijn.
    Morgenvoormiddag hebben we weer begrijpend lezentoets, dus werd er vandaag ook aan tekstvoorbereiding gedaan.
    De tekst kwam deze keer het een boek van Roald Dahl met als titel " Daantje, de wereldkampioen" klinkt misschien gekend in de oren.
    Agenda:
    taak: rekenen blz 23-24  26/01
            taal: dictee verbeteren 24/01
            contractwerk             03/02
    lessen: rekenen: rekenverhalen 26/01
                           getallenkennis 27/01
             taal: " De benzinepomp" 24/01
    niet vergeten: niveaulezen

    Vanaf donderdag tot volgende week donderdag krijgen de kinderen dagelijks een " Grote " rekentoets op het menu. Ter voorbereiding hiervan, heb ik een contractwerk gemaakt dat grotendeels gebaseerd is op de toetsen die de kinderen gaan krijgen.
    De bedoeling is dat ze de dag voor de toets deze oefeningen maken  en wij ze op de dag zelf eerst verbeteren. Nadien maken ze dan hun toets.
    Ze hoeven het contractwerk niet onmiddellijk volledig te maken.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri







    23-01-2012 om 19:16 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs