Inhoud blog
  • Agenda van donderdag 3 december 2015
  • 1 / 12 : een monsterlijke dinsdag!!!
  • Agenda van woensdag 2 december 2015
  • Agenda van dinsdag 1 december 2015
  • Het dagblad van 4A
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Zoeken met Google


    Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • website van de school
  • website van de scholengemeenschap
  • menu
  • Ons klasje
    Het vierde leerjaar
    01-02-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ijskoud!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen, na een kleine opwarming, het contractwerk rond meten en metend rekenen verbeterd. De kinderen nog op een aantal belangrijke zaken gewezen i.v.m de toets, daarna gingen ze van start.
    Iedereen was klaar rond 10.10, wat ons nog de mogelijkheid gaf om een filmpje op you tube te bekijken als voorbeschouwing op de les godsdienst. Deze les ging immers over een aantal mensen die hun geweten aan goede zijde lieten bewonderen. Namen zoals Martin Luther King, Marleen De Temmerman, Nelson Mandela, ... passeerden de revue en de kinderen luisterden hier naar met veel bewondering.
    Laatste wapenfeit van de voormiddag was het maken van de open boek toets van WO.
    Agenda:
    taak: contractwerk   03/02
    lessen: rekenen: meetkunde 02/02
                   bewerkingen: hoofdrekenen  03/02
              taal: dictee thema 9 02/02
             WO: thema 3           03/02
    niet vergeten: toets, niveaulezen, aluminiumfolie!

    Wat de aluminiumfolie ( zilverpapier) betreft, geeft u gewoon een rol zilverpapier mee. De overschot brengt u kind gewoon terug mee naar huis.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    01-02-2012 om 19:20 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    31-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het pestlied!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Alvorens het dagverloop te bespreken, wil ik mij toch even excuseren voor de verkeerde informatie die ik op de weblog heb gezet. Op het verslag van vrijdag 27 januari had ik genoteerd dat kinderen die niet aanwezig zouden zijn op school op de maandag ( staking) een ziektebriefje moesten meebrengen voor hun afwezigheid. Blijkbaar had ik mij verkeerd laten informeren. Ik hoop dat daarmee alle plooien zijn gladgestreken! Excuses!
    Deze ochtend begonnen aan een zeer drukke dag.  De kinderen moesten alle te maken huistaken klaar leggen op de bank. Spijtig genoeg, waren er een aantal die met iets niet in orde waren.
    Om niet teveel tijd te verliezen, verbeterden we enkel de cijferopdrachten van de huistaak. Toch werd er gecontroleerd of het contractwerk gemaakt was.
    Vanaf morgen mogen leerlingen die hun contractwerkopdrachten niet gemaakt hebben, niet deelnemen aan de toets. Pas als de opdrachten gemaakt zijn, kunnen ze van start gaan.
    Wij, de leerkrachten, steken heel wat tijd in het maken van herhalingsblaadjes dus lijkt het ons maar logisch dat die met respect worden gemaakt.
    De laatste die de cijferopdracht afgaf klokte af op 11.00, dan weet je dat je dagschema volledig opschuift.
    De les spelling rond samenstellingen, duurde dan ook tot een stuk in de namiddag.
    Godsdienst ging dan over een knagend geweten. Eerst zochten we verklaringen rond uitdrukkingen met 'Geweten', gevolgd door het derde deel van het verhaal ' De verrassing' om tenslotte een gegeven situatie een goede en slechte afloop te geven. Het laatste deel van deze oefening wordt trouwens meegegeven als huistaak tegen morgen.
    Morgen staat er naast de toets meten en metend rekenen ook de toets van WO open boek op het programma.
    Op het laatste blad van de werkkatern vind je de studiewijzer, de punten 5 tot 9 gaan over de toets van morgen.
    Donderdag staat de toets van meetkunde en een dictee op het menu.
    U merkt het, de prijzen worden de komende dagen verdeeld.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: toets, niveaulezen

    Officieel geen huistaak en geen lessen, officieus weet u wel beter!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    31-01-2012 om 19:49 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    27-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Druk, druk , druk
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen begonnen met het verbeteren van de toets rekenverhalen, nadien werd het contractwerk rond getallenkennis verbeterd en uiteindelijk de toets gemaakt.
    Na de speeltijd begonnen we aan ons taaloffensief. De kinderen kregen hun verbeterde versie van het gedichtenverhaal, we leerden over sleutelwoorden en zochten naar de verantwoordelijken voor bepaalde uitspraken. Afsluiten deden we in de voormiddag met het noteren van het gedichtenverhaal in de werkschrift ( bij de meeste nog niet afgewerkt, dus mee als huistaak!)
    In de namiddag werkten we het thema 3 van WO af en gingen we ook herhalen aan de hand van een aantal opdrachten in onze werkkatern. De kinderen kregen ook een verklarende woordenlijst, die hen moet helpen bij het instuderen van de leerstof.
    Onze kinderen konden in het laatste gedeelte werken aan hoekenwerk of lezen in een nieuw bibliotheekboek. Afsluiten deden we met het sprookje van " De drie biggetjes" volgens Roald Dahl.
    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 14 31/01
            contractwerk           03/02
           taal: stellen S 15       31/01
    lessen: rekenen: cijferen 31/01
                          metend rekenen 01/02
              WO: thema 3   3/02
    niet vergeten: toets, niveaulezen, staking

    De aangekondigde toets van maandag wordt verschoven naar vrijdag 3 februari.
    Voor WO hebben woensdag het open boek gedeelte en op vrijdag het gesloten boek gedeelte.
    Prettig weekend,
    Meester Joeri

    PS: Ik zou het bijna vergeten, onze dichters hebben gisteren de eerste en de derde prijs weggekaapt. Een dikke proficiat aan Shani en Simon en alle medewerk(st)ers!



    27-01-2012 om 00:00 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtendag!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Eerst en vooral had ik er graag bij geweest deze avond in de Ploter, waar de genomineerde gedichten van de lagere en de middelbare school naar voor worden gebracht. Ik troost mij met de gedachte dat het heel goed zal zijn, want vanmorgen hebben we de generale repetitie mogen bekijken.
    Wij dus met alle leerjaren van vestigingsplaats 2 ( 4, 5 en 6) te voet naar Lombeek. Tijdens onze wandeltocht kregen we een serieuze douche te verwerken. De natte kleren werden zeer snel vergeten, toen we onze klasgenoten aan het werk zagen op het grote podium. Echt waar, een dikke pluim aan de leerlingen, maar ook de leerkrachten die hen begeleidden.
    Er werd veel energie tijdens vrije uren ingestoken.
    Ons heen en terugje richting Ploter bracht ons rond half elf  terug naar de school. Na een korte speeltijd kregen de kinderen de gebruikelijke turnles van juf Dorien.
    Aangezien er een toets rekenverhalen aangekondigd was, werd het muzische opvoedingsuurtje vervangen door rekenen.
    Zoals afgesproken werd het oefenblad van het contractwerk rond rekenverhalen met de kinderen eerst verbeterd.
    Pas daarachter gingen ze met hun toets aan de slag.
    Het laatste blok stond " Het boek" centraal. Niveaulezen dus, gevolgd door een voorleesstonde van de meester.
    Agenda:
    taak: WO: eten /drinken 27/01
           contractwerk           03/02
    lessen: rekenen: getallenkennis 27/01
                          hoofdrekenen    30/01
             WO: thema 3 lezen      27/01
    niet vergeten: agenda, toetsen, niveaulezen, brief!!

    Het systeem voor de rekentoetsen blijft behouden. Dat wil zeggen dat morgen voor de toets,  het contractwerk wordt verbeterd en daarachter dan de toets.
    Volgende week hebben we op woensdag de open boek toets van thema 3 WO, volgende week vrijdag de gesloten boek toets. Gelieve hier zeker en vast rekening mee te houden.
    De kinderen hebben ook een brief meegekregen omtrent de staking van maandag 30 januari. Gelieve deze goed door te nemen, dat u voldoende geïnformeerd bent.

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    26-01-2012 om 17:25 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    25-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hier zijn we dan !
    Goedemiddag beste lezer(es),

    Gisterenochtend ons potlood geslepen en onze meetinstrumenten gepakt, klaar om een les meetkunde loodrechte stand aan te vallen.
    Ik was blij te zien dat de meeste leerlingen hier vlot mee omgingen. Onze les was dan ook vroeger klaar dan gepland. Geen paniek dat gaf ons de kans om rustig door te werken aan onze andere vakken.
    We begonnen ons taalgedeelte met een luistertoets. Deze toets was net voor de speeltijd klaar.
    Na de speeltijd werd de begrijpend lezen tekst door de kinderen eerst technisch gelezen, nadien werden de vragen opgelost in het werkboek.
    Nog voor de middag kregen de leerlingen het verhaal van Jona te horen. Bij deze godsdienstles hoorden een aantal vragen en dito antwoorden, waardoor we toch wat schrijfwerk hadden.
    Hierdoor was het al een stuk in de namiddag eer we met godsdienst klaar waren. Tijdens de WO les schreven de kinderen op wat ze op dinsdag al gegeten hadden en nog gingen eten. Dit kwam omdat we het in de les gingen hebben over de actieve voedingsdriehoek.
    Wegens het goede en harde werk van gisteren mochten ze het laatste half uur zelf invullen. Er werd getekend, gelezen, rekenblaadjes opgelost, ...
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: niveaulezen.

    Woensdag 25 januari : pedagogische studiedag.

    Traditiegetrouw krijgen de kinderen op dinsdag geen taken en lessen in hun agenda, maar hou er natuurlijk wel rekening mee dat er een aantal taken moeten afgewerkt worden tegen donderdag. ( Het oplossen van de herhalingsoefeningen meten en metend rekenen in de werkschrift, contractwerk rekenverhalen) Donderdag is er ook toets van rekenverhalen, vrijdag van getallenkennis.
    De kinderen hebben in hun werkschrift WO nog een opdracht. Ze moeten hun eten en drinken van woensdag of donderdag noteren.

    Geniet van de vrije dag.

    Tot donderdag,

    Meester Joeri

    25-01-2012 om 14:53 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoera, hoera een nieuw mensje op de wereld!!!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Laat we onmiddellijk met schitterend nieuws deze blog starten: Marie is deze ochtend de fiere zus geworden van een broertje Nino, genaamd.
    Alvast een dikke proficiat aan Marie's mama, papa en andere broertje!
    Minder nieuws voor de kinderen kregen we ook te horen. Wegens een te warme (???) temperatuur van het zwembadwater bleef het zwembad vandaag dicht. Gelukkig voor de kinderen is juf Dorien een juf die enorm kan inspelen op de situatie en kregen de kinderen in de voormiddag toch nog een halfuurtje bewegingsactiviteit.
    Wat een nadeel is voor de ene, is meestal een voordeel voor de andere. Het kwam voor mij immers goed uit dat er geen zwemmen was, omdat we een serieuze herhalingsles van Meten en metend rekenen op het programma hadden staan.
    De kinderen zijn klaargeraakt met de werkblaadjes in hun mapje , maar niet in de werkschrift. Dit krijgen ze dan mee als huistaak. Geen paniek, dit huiswerk moet pas af zijn tegen donderdag.
    In de namiddag bespraken we de huistaak " Als ik een dag ... was". Iedereen kon vertellen wat zij/hij zouden doen als ze een dag koning, directeur, mama of papa waren.
    De conclusie die volgde dat een wereld zonder regels en afspraken een chaotische, gevaarlijk wereld zou zijn.
    Morgenvoormiddag hebben we weer begrijpend lezentoets, dus werd er vandaag ook aan tekstvoorbereiding gedaan.
    De tekst kwam deze keer het een boek van Roald Dahl met als titel " Daantje, de wereldkampioen" klinkt misschien gekend in de oren.
    Agenda:
    taak: rekenen blz 23-24  26/01
            taal: dictee verbeteren 24/01
            contractwerk             03/02
    lessen: rekenen: rekenverhalen 26/01
                           getallenkennis 27/01
             taal: " De benzinepomp" 24/01
    niet vergeten: niveaulezen

    Vanaf donderdag tot volgende week donderdag krijgen de kinderen dagelijks een " Grote " rekentoets op het menu. Ter voorbereiding hiervan, heb ik een contractwerk gemaakt dat grotendeels gebaseerd is op de toetsen die de kinderen gaan krijgen.
    De bedoeling is dat ze de dag voor de toets deze oefeningen maken  en wij ze op de dag zelf eerst verbeteren. Nadien maken ze dan hun toets.
    Ze hoeven het contractwerk niet onmiddellijk volledig te maken.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri







    23-01-2012 om 19:16 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gevaren om de hoek
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Vanavond nieuwjaarsetentje met de collega's, vandaar de weblog op dit tijdstip.
    In de voormiddag begonnen met het verbeteren van onze huistaak cijferen en het verder aanvullen in onze werkschrift op bladzijde 20 en 21.
    De kinderen moeten thuis nog wat oefenen op het cijferend vermenigvuldigen met twee cijfers in de vermenigvuldiger.
    Nog in de voormiddag kregen de kinderen een aantal gedichten gepresenteerd, waarvan zij er eentje moeten uitkiezen en hiervan een verhaal maken. De kinderen zijn hier reeds in de klas mee begonnen, maar moeten thuis nog verder afwerken. Opgelet het blad dat ze meehebben naar huis is een kladblad, zou het wel mogelijk zijn om te controleren op spelling en inhoud? Alvast bedankt.
    De namiddagblok bestond uit twee delen. Deze keer startten we met Muzische opvoeding en verdwenen mijn leerlingen richting juf Veerle. Het laatste blok van de namiddag werkten we verder aan WO. Spijtig genoeg zijn we er weer niet in geslaagd om het hoekenwerk te laten doorgaan. ( Teveel uitgeweken tijdens WO) . Volgende week maken we hier alleszins werk van.
    Agenda:
    taak: taal: gedicht wordt verhaal 23/01
            Godsdienst: Als ik een dag ... was 23/01
    lessen: rekenen: cijferen: blz 21-22
    niet vergeten: lezen, zwemmen

    Mag ik vragen als er kinderen zijn die nog materiaal thuis liggen hebben voor de gedichtendag, deze maandag mee naar school te brengen?

    Tot maandag en prettig weekend,

    Meester Joeri



    20-01-2012 om 16:12 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.En als het regent...
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag stond er tijdens de rekenles iets nieuws op het programma. De kinderen leerden immers cijferend vermenigvuldigen met twee cijfers in de vermenigvuldiger. Er werd dus veelvuldig geoefend op de techniek hiervan ( na het cijferen zoals gewoonlijk, moesten de leerlingen een nul schrijf onder de eenheden van hun uitkomst. Vervolgens gewoon voortvermenigvuldigen en beide getallen met elkaar optellen)
    De oefeningen in de werkschrift zijn nog niet volledig afgewerkt ( morgen), maar de leerlingen kregen wel al huistaak 13 mee naar huis.
    Na de speeltijd kregen de leerlingen les van meester Robin ( juf Dorien was naar een bijscholing). De meester vertelde mij dat ze flink hadden meegewerkt.
    In de namiddag gingen onze kids op zangstonde bij juf Karen. Het laatste gedeelte van de namiddag was normaal gereserveerd voor niveaulezen, maar buiten het wisselen van de boekjes is er niet gelezen geweest.
    Wij hebben allemaal samen gekeken naar hoe onze dichter(s)(essen)  hun gedichten naar voor gaan brengen volgende week donderdag.
    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 13 20/01
    lessen: WO: Thema 3 bb blz 39-41 lezen 20/01
    niet vergeten: niveaulezen.

    Tot morgen,

    Meester Joeri


    19-01-2012 om 20:02 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dieren,mensen en planten passen zich aan , aan hun omgeving
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen delen en vermenigvuldigen herhaald met getallen tot 100 000. Klassikale gedeelte dat bestond uit een aantal rekenverhalen waarin gedeeld en vermenigvuldigd moest worden, nadien bladzijde 20 in hun werkschrift. De huistaak voor vandaag is blz 18,19 en 20 verder afwerken, want ook gisteren heeft niet elke leerling(e) deze blaadjes kunnen afwerken.
    Net na de speeltijd was het tijd voor onze algemene bijdrage aan de gedichtendag. Deze dag heeft als titel " Stroom" en dat was ook het woordje dat we moesten vormen met vier, vijf en zes. Een leerkracht uit het secundair kwam alles filmen en dit zal dan ook op op die gedichtendagavond worden geprojecteerd.
    Het belette ons niet om de draad van maandagnamiddag terug op te nemen en het geweten weer als centraal onderwerp te nemen.
    De kinderen kwamen in contact met een aantal afbeeldingen van goed en kwaad ( vrouwe justitia, groen en rood licht, engeltje en duiveltje op de schouder, ...) en een aantal spreekwoorden hierrond.
    In de werkschrift schreven ze de betekenis op van het woord " geweten" en een aantal uitdrukkingen die hen wel aanstonden i.v.m. " Het geweten". Nog op het werkblad moesten ze hun eigen interpretatie tekenen van het geweten!
    De WO - les ging dan weer verder over hoe dieren, mensen en planten zich aanpassen aan hun omgeving met een aantal voorbeelden erbij. Ook voortplanting bij mens, plant en dier net als de evolutie die mensen van baby tot volwassene doormaken worden licht aangeraakt.
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 18,19,20 19/01
    lessen: WO: thema 3 BB blz 39-41 lezen 20/01
    niet vergeten: niveaulezen

    Zorg ervoor dat morgen iedereen in orde is met zijn/haar leesmapjes en boeken.

    Tot morgen,

    Meester Joeri






    18-01-2012 om 20:14 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    17-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schrijf het op je buik!
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    De koude voormiddag begonnen met een herhalingsles getallenkennis, meer bepaald getalbegrip tot 100 000. De positietabel, getallenassen, breuk nemen van een getal, rekentaal, ... alle ingrediënten waren aanwezig.
    Na het klassikale gedeelte gingen de kinderen over tot zelfstandig werk. Spijtig genoeg geraakte niet iedereen klaar voor de speeltijd.
    De taalles bestond uit twee delen: eerst was er de persoonsvorm van het werkwoord, waarin afwisselend het onderwerp, gezegde en persoonsvorm werden ingeoefend.
    Het tweede deel was spelling: Hier was het hoofdonderwerp, het al dan niet schrijven van de slot -n.
    Net voor het einde van de middagspeeltijd werd er nog serieus ingeoefend voor de filmopname van morgen. ( Voor gedichtendag!)
    Hierdoor verdween godsdienst van het programma.
    Het namiddagprogramma werd dus aangepast tot het afwerken van de spellingsles en WO.
    Er ging normaal gezien ook hoekenwerk zijn vandaag, maar wegens het traag vooruitgaan van de leerstof WO, verdween dit.
    Ik sprak toen in de klas " Ik vrees dat jullie hoekenwerk op jullie buik zullen kunnen schrijven!" En wat doet een leerling in de klas???? Die schrijft gewoon op zijn buik!!!! Al veel meegemaakt in mijn carrière, maar dit...
    Zeg dan nog dat de kinderen niet luisteren naar de meester
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: lezen

    De foto's van hun toneelspel vindt u hieronder. Morgen fruitdag!!!

    Nog een prettige avond,
    Meester Joeri




















    17-01-2012 om 17:30 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    16-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijnheer Top
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen voor het eerst dit kalenderjaar de taken herverdeeld en andere administratie uitgevoerd.
    De rekenles bestond vandaag uit rekenverhalen. Tot nu maakten we de rekenverhalen steeds samen. Vanaf vandaag gaan we dat stelselmatig afbouwen. De kinderen hebben vandaag één rekenverhaal voor hun rekening genomen, de volgende les rekenverhalen zullen er dat twee zijn, ... tot ze volledig zelfstandig rekenverhalen oplossen.
    Voor de taalschatles doken we in de woordenschat rond wonen, waar we op een speelse manier woorden en zegswijzen bekeken.
    Nog in de taalles werkten we rond woorden die eindigen met een doffe  -e(n)
    In de namiddag werkten tijdens de godsdienstles opnieuw rond goed en kwaad. Deze keer vertelde ik hen het vervolg van het verhaal " De verrassing" en mochten een aantal kinderen zichzelf inleven in de rol van Tim en Mehdi.
    Het laatste gedeelte van de namiddag was volledig gewijd aan toneel. Onze kinderen speelden, ieder op zijn manier en niveau, de pannen van het dak.
    Uiteraard is er nog veel werk aan de winkel en moet het in de toekomst veel beter, toch hebben ze het allemaal goed gedaan. Ikzelf heb ondertussen ook fotoreportage gemaakt, totde batterijen van mijn fototoestel plat waren. Om diezelfde rede zullen er vandaag ook geen foto's van het toneel opstaan. Morgen zou dat in principe geen probleem mogen zijn.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: WO: thema 3 bb blz 27 -37 lezen  17/01
    niet vergeten: niveaulezen

    Het is dankzij de goede prestatie van Anderlecht gisterennamiddag dat onze kinderen, ...  Graptjen he Pol!

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    16-01-2012 om 19:51 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    14-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gedichtenvrijdag
    Goedenavond beste lezer(es),

    Gisterenochtend begonnen met het verbeteren van de huistaak rekenen van donderdag ( inhoudsmaten). Nog in de rekenles herhaalden we begrippen evenwijdigheid en loodrechte stand, net als  het tekenen er van.
    Na de kleine speeltijd kregen de kinderen twee dictees voor de kiezen. Het aangekondigde dictee van thema 7 (ei-ij), reeds meegegeven naar huis, en een onvoorbereid dictee van thema 8 waarin de parate kennis van de kinderen werd getoetst. ( correctiesleutel werd meegegeven naar huis en is tevens de huistaak!!!)
    Het namiddagprogramma is enigszins aangepast geweest. De kinderen van het vierde hebben vrijdagnamiddag extra speeltijd gekregen. 26 januari aanstaande is er gedichtendag en een aantal van onze leerlingen zijn laureaten op die gedichtenavond. Dit betekent dat ze hun zelf geschreven gedicht mogen komen voordragen aan het groot publiek.
    U begrijpt dat hier wat voorbereiding aan vooraf moet gaan. Voor de begeleiding van de leerlingen van het vierde leerjaar op die gedichtenvoorstelling is juf Veerle verantwoordelijk.
    Vrijdagnamiddag werd er dus door die leerlingen wat ingeoefend.
    Het laatste gedeelte  van de namiddag bestond in onze klas uit contract - en hoekenwerk en het invullen van de werkkatern van WO rond de kringloop van het water.
    Agenda:
    taak: verbeteren dictee thema 7 16/01
    lessen: Muzo: Mijnheer Top        16/01
    niet vergeten: niveaulezen, toets tekenen

    Juf Veerle vroeg mij om ook nog een warme oproep te doen voor mensen die pruiken liggen hebben thuis en deze niet echt meer gebruiken. Deze zouden gebruikt worden op de gedichtenavond.

    Nog een prettig weekend iedereen,
    Meester Joeri


    14-01-2012 om 20:18 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoeveel cl in één l?
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend tijdens de rekenles oefeningen gemaakt op inhoudsmaten. De oefeningen werden herleid in de vergelijkingstabel, er werd opgeteld met inhoudsmaten en we leerden wat een maat, maateenheid en maatgetal is.
    Na de speeltijd kwamen onze kinderen in de goede handen van juffrouw Dorien terecht.
    De namiddag op donderdag kan altijd zeer kort samengevat worden.
    Het eerste gedeelte hebben we ons wisselsysteem. Onze kinderen kregen van juffrouw Veerle beeldopvoeding.
    Het laatste gedeelte werd er aan niveaulezen gedaan.
    Agenda:
    taak: rekenen: huistaak 12 13/01
    lessen: taal: spelling thema 7 13/01
             Muzo: Meneer Top    16/01
    niet vergeten: toetsen tekenen, niveaulezen.

    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri

    12-01-2012 om 18:56 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De kringloop van het water
    Goedenamiddag beste lezer(es),

    Deze ochtend nog net op tijd op school geraakt ( file op de buitenring), maar dat belette ons niet om er onmiddellijk in te vliegen. We hadden nog een oefening van vorige les af te werken ( rekenverhaal met hoofdrekenen !), daarna gingen we cijferend optellen en aftrekken tot 100 000. Na een klassikale instructie, volgde dan de individuele opdrachten in de werkschrift. ( Niet alle leerlingen zijn hiermee klaar, er wordt verder thuis aan gewerkt (zie agenda) )
    In de godsdienstles gaf ik de kinderen een aantal situaties mee uit de realiteit ( vb na een bakkersbezoek geeft de bakkersvrouw je 4 euro teveel terug... Wat doe je...? )
    Voor WO gaan we een hele week de temperatuur, de bewolking, de windrichting, ... noteren in onze werkkatern.
    Nog in de WO - les bekeken we de kringloop van het water van naderbij. Eerst lezen in de bronnenboek en dan een filmpje op de computer rond " Water is steeds op reis"
    Agenda:
    taak: rekenen: blz 13 12/01
    lessen: taal: spelling dictee thema 7 12/01
              MUZO: Meneer Top             16/01
    niet vergeten: leesmapje meebrengen, turnzak!!

    Vrijdag dictee van de ei-ij woorden van thema 7. Gelieve er tijdig aan te beginnen!!!

    Tot morgen,

    Meester Joeri

    11-01-2012 om 14:27 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)
    10-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wonen en wonen is twee
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanochtend begonnen met het verbeteren van het huiswerk. De kinderen mochten per twee hun antwoorden met elkaar vergelijken en wanneer ze een verschillende oplossing hadden, moesten ze elkaar uitleggen hoe ze het antwoord hadden gevonden. Nog tijdens de rekenles leerden we optellen en aftrekken tot 100 000. Sommigen hebben hier nog wat problemen mee.
    Na de voormiddagspeeltijd begonnen we aan onze begrijpend lezen toets. De kinderen lazen eerst de tekst nog eens zelfstandig, nadien werd er luidop lezen getoetst.
    Vervolgens werd de toets van begrijpend lezen vraag per vraag opgelost.
    Door het flink doorwerken van onze leerlingen, konden we reeds in de voormiddag met godsdienst beginnen.
    Deze les ging over goed en kwaad. De leerlingen werden geconfronteerd met de vraag : " Wat is goed en wat is kwaad?"
    Al snel werd duidelijk dat vaak voor discussie vatbaar is.
    In de namiddag gingen we opnieuw van start met hoekenwerk. U begrijpt dat de leerlingen dit zeer leuk vonden.
    Slot van de dag bestond uit een grote herhaling van thema 3 van WO.
    Het was tenslotte een tijdje geleden en daarmee hebben we alle tekst omtrent het thema in onze bronnenboek herlezen.
    Agenda:
    Taak: /
    Lessen: /
    niet vergeten: /


    Aangezien het dinsdag is geen lessen en huiswerk! Als het enigszins zou kunnen toch het rekenen in de werkschrift verbeteren en de laatste les van WO nog even herlezen.

    Nog een prettige avond gewenst,

    Meester Joeri


    10-01-2012 om 18:16 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-01-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We zijn weer vertrokken!
    Goedenavond beste lezer(es),

    Deze ochtend mochten we een nieuw gezicht verwelkomen in onze klas. Wannes (foto's zie onderaan het bericht!) komt ons klasje versterken. Nogmaals van harte welkom, Wannes!
    Door dit feestelijk gebeuren wijzigden we de voormiddagprogrammatie lichtjes. Normaal gezien zijn wij de eerste zwemmers van de dag, maar om toch even met Wannes te kunnen kennismaken wisselde ik met het b -jaar.
    Voor de andere leerlingen veranderde hun plaats in de klas en dat bracht toch ook wat emoties los.
    Natuurlijk werd in de voormiddag ook nog les gegeven. De eerste wiskundeles was er ééntje rond een breuk nemen van een getal tot 100 000.
    De namiddag bracht al een eerste toets, namelijk luisteren en de voorbereiding van de begrijpend lezen toets voor morgen.
    Afsluiten deden we met dramatiseren. De kinderen kregen een verhaal waar zij nog een slot moe(s)ten aanbreien. Tegen volgende week maandag worden ze verondersteld om dit in groep naar voren te brengen. 
    Agenda: 
    taak: rekenen: blz 10 10/01
    lessen: taal: " Wonen en wonen is twee" 10/01
              Muzo: Meneer Strop"                 16/01
    niet vergeten: /
     Er zijn nog een aantal leerlingen die hun rapport nog moeten afgeven, gelieve dit morgen in orde te brengen.

    Zo, we zijn weer vertrokken!
    Tot morgen allemaal,

    Meester Joeri





    09-01-2012 om 18:45 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Prettige kerstfeest en gelukkig nieuwjaar

    Goedenamiddag beste lezer(es),

    De bel rinkelde daarstraks rond 15.45 voor de laatste keer dit kalenderjaar. Alle leerstof die moest gegeven worden is gegeven, de punten zijn  geteld en genoteerd, ... Tijd voor welverdiende rust en gezelligheid! En zijn sommige resultaten niet zo denderend, er valt niets meer aan te doen. Enkel de toekomst is belangrijk. Daarom allemaal goed de batterijen opladen om er na nieuwjaar weer stevig in te vliegen.
    Langs deze weg een schitterend 2012 gewenst waar geluk en een goede gezondheid veruit op de eerste plaats staan voor jullie en jullie familie!
    Nog enkele praktische gegevens :
    - Maandag 9 januari 2012 hebben we onmiddellijk zwemmen, dus zwemzak mee naar school.
    - De rapporten moeten ook gehandtekend afgegeven worden op maandag 9 januari

    Hieronder volgen nog een aantal foto's van de sobere maaltijd die onze kinderen hebben genuttigd voor het goede doel.
    In bijlage vindt u ook nog een filmpje van mister Bean. ( Zoals beloofd !)

    Tot volgend jaar en prettige vakantie,

    Meester Joeri



















    Bijlagen:
    http://http://www.youtube.com/watch?v=OMK99aeaLHg   
    http://http://www.youtube.com/watch?v=pWtbJ1Uf-90   

    23-12-2011 om 16:52 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    22-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstfeestje
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vandaag was het zover! Het kerstfeestje waar heel wat kinderen naar uitkeken! Eerst werd in de voormiddag nog naarstig verbeterd in reken - en taalschriften en gesport in de turnzaal. ( Alle leerlingen hebben hun turnzak mee naar huis om hun turnkledij te laten wassen !)
    De namiddag was gereserveerd voor ons kerstfeestje. Drank werd genuttigd, hapjes verorberd en geschenkjes gegeven en uitgepakt. Afsluiter was het spelen van gezelschapspelletjes.
    Morgenvoormiddag krijgen de kinderen hun rapport, trekken we naar de kerk voor onze kerstviering ( ZAKLAMP!) ,eten we een sobere maaltijd en luisteren we naar " Music for Nanri". Ambiance verzekerd.
    Hieronder fotoreportage van ons feestje.

    Tot morgen,
    Meester Joeri








































    22-12-2011 om 20:33 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nog twee te gaan
    Goedenavond beste lezer(es),

    Een beetje later dan voorzien, het verslagje van deze voormiddag.
    De laatste rekenles van deze trimester was een les rekenverhalen. Voor sommigen was deze les niet interessant genoeg want pas om 10 voor 10 werd de klas binnengestapt.
    Rond 10 uur was de les rekenverhalen geschiedenis en konden de kinderen de laatste hand leggen aan hun nieuwjaarsbrieven. In principe heeft iedereen haar/zijn nieuwjaarsbrieven deze middag mee naar huis genomen. Als u die nog niet gezien heeft, zou ik toch even controleren.
    Ook wat taal betrof, liepen we onze laatste kilometers van het trimester. Onze kids kregen een aantal luisteroefeningen( waarvan hieronder nog een aantal foto's) en een taalschatlesje rond wat te zeggen bij bepaalde gelegenheden ( verjaardag, nieuwjaar, kerstmis, ...)
    Marie kreeg vandaag haar chocolaatje van de adventskalender door een voormiddag goed haar best te doen! Je ziet, waar een wil is, is een weg!!!
    Morgennamiddag staat het kerstfeestje in de klas gepland. Aangezien ik niet over een stereo beschik, heb ik aan de leerlingen gevraagd om een muziekspeler en wat cd's mee te brengen naar de klas. Ze moesten onderling afspreken hoe ze dat gingen doen. Ik ben benieuwd naar het resultaat.
    Ze mogen ook morgen en vrijdag gezelschapspelletjes meebrengen naar school. Ook daar zullen we de komende dagen tijd voor maken.
    Deze middag niet in de agenda gezet, maar wel graag meebrengen tegen vrijdag: een zaklamp! Deze zal gebruikt worden in onze kerstviering.
    Agenda:
    taak: /
    lessen: /
    niet vergeten: gezelschapspelletjes, zaklamp (vrijdag !)

    Tot morgen,
    Meester Joeri











    21-12-2011 om 20:17 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (1 Stemmen)
    20-12-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwjaarsbrieven bis
    Goedenavond beste lezer(es),

    Vanmorgen een les meetkunde gegeven waarin we verschillende lijnen herhaalden. Begrippen zoals punt, rechte, lijnstuk, rechte hoek, stompe hoek, scherpe hoek,... kwamen hierin aan bod.
    Na de speeltijd verbeterden we eerst de huistaak van taal, daarna gingen we tekstsoorten vergelijken.
    Zo kwamen we tot de kenmerken van een gedicht en een gewone verhalende tekst.
    Het namiddagprogramma bestond uit het verder afwerken van de spelling van thema 7 en het schrijven van nieuwjaarsbrieven. Kinderen die reeds klaar waren met brieven schrijven, werkten aan de knutselopdracht rond kerstmis.
    Agenda:
    taak: /
    lessen:  Donderdag school
    niet vergeten: lezen, geschenk (2 tot 4 euro) 21/12

    Heel wat instellingen zullen donderdag staken als we de media mogen geloven, maar geen paniek... De school is wel open. Alle leerkrachten zijn in principe aanwezig.
    Donderdagnamiddag vieren  wij ons kerstfeestje in de klas.
    Als dat niets is om naar uit te kijken.

    Tot morgen,
    Meester Joeri


    20-12-2011 om 19:50 geschreven door Meester Joeri  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (1 Stemmen)


    Archief per week
  • 30/11-06/12 2015
  • 23/11-29/11 2015
  • 16/11-22/11 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 12/10-18/10 2015
  • 05/10-11/10 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 21/09-27/09 2015
  • 14/09-20/09 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 31/08-06/09 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 04/11-10/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 07/10-13/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 08/10-14/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 11/06-17/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 07/05-13/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 30/01-05/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 21/03-27/03 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 28/02-06/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 08/11-14/11 2010
  • 25/10-31/10 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 05/04-11/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 14/09-20/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 31/08-06/09 2009
  • 29/11-05/12 -0001

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs