Donderdagvoormiddag was geen voormiddag zoals gewoonlijk! We hebben ons tijdens de voormiddag ingezet voor het goede doel. Eerst kwam er een spreker ( Benjamin Steegen, leerkracht secundair Sint - Jozef) het project wat verduidelijken. Zo leerden de kinderen een aantal projecten van vzw Nanri kennen en vooral datgene waar we ons gedurende twee jaar gaan inzetten. Ondersteuning voor een dorpschooltje in Nepal. Na de speeltijd trokken we met 4,5 en 6 richting refter om een spelletje bingo te spelen. Voor een klein bedrag konden de kinderen een lot(en) kopen en meespelen met het spel. Kleine versnaperingen konden er ook aangekocht worden. De winnaar kwam niet uit onze klas, maar een derde plaats hadden we wel. Proficiat Quinten!
Het namiddagprogramma begon met rekenen. De kinderen kregen hun toets rekenverhalen terug en deze werd nog eens klassikaal gemaakt. De kinderen verbeterden hun fouten in het groen. Nog in deze les keken we naar de structuur van de getallen tot 10 00 en schreven we de agenda. De laatste blok werd gebruikt voor niveaulezen. Nogmaals een warme oproep voor een goede opvolging van het niveaulezen ( Het resultaat van de leestesten was niet zo denderend !) Voor de kinderen van niveau 8, 9 en 9+ wordt het boek uitgelezen en de boekbespreking gemaakt. Pas dan mag het boek afgegeven worden! Voor alle leerlingen geldt de handtekening van de leesvriend, die toch een aantal keer per week op het blad moet staan.
Na een zeer drukke dinsdag ,waar ik de energie niet meer vond om nog op de blog te schrijven, ging het er vandaag iets rustiger aan toe. We startten deze ochtend met het vervolg van de herhalingsles metend rekenen. De leerlingen die vorige keer in het groepje van juf Martine ( zorgjuf) zaten, werden vandaag opnieuw door haar onder handen genomen. De andere leerkrachten van het vierde stonden voor de rest van hun klas. Het laatste deel van de voormiddag werkten we eerst de toets van godsdienst af ( Mozes) , nadien vlogen we er in tijdens de WO les. De kinderen kregen hun strookjes van de wafels mee. Zij die nog niet alle wafels hebben gekregen, krijgen die morgen of overmorgen. Nog in de agenda bevindt er zich een briefje voor de nieuwjaarsbrieven. U duidt gewoon aan hoeveel brieven er moeten besteld worden en de afrekening hiervan gebeurt op de rekening van november. Een andere brief gaat dan weer over de persoonlijke gegevens die moeten gecontroleerd worden. Sommige kinderen kregen dit niet mee! Indien er dingen veranderd zijn ( telefoonnummer, adres, werkgever, ...) , verbetert u of vult aan. Klopt alles dan brengt dochter/zoon dit document ondertekend naar school. Tenslotte steekt er ook nog een brief in met een code voor de website van "Bingel". Op deze website kunnen de kinderen extra oefeningen maken rond taal, rekenen, WO, ... Dit is volledig vrijblijvend en wordt dus door de leerkrachten niet opgevolgd. Ik denk wel dat het eens interessant moet zijn om eens bezoekje te brengen op deze site. Agenda: taak: contractwerk 1/12 lessen: rekenen: herhaling metend rekenen 17/11 niet vergeten: wafels, lezen, brieven, briefje nieuwjaarsbrieven 21/11 geld (bingo)
Mag ik er ook nog even aan herinneren, dat we morgen starten met ons project voor het goede doel. In de voormiddag krijgen de kinderen uitleg over project in India,daarachter spelen we bingo. Het zou leuk zijn, als iedereen aan deze bingo deelneemt. Afsluiten doen we met foto's van het partnerwerk voor wo.
We kunnen dat allemaal best gewoon worden denk ik! Zo'n verlengd weekend elke week, maar zoals onze vriend Marco Borsato zong: " De meeste dromen zijn bedrog..." Daarom vliegen we er tot aan de kerstvakantie weer keihard in. Te beginnen met de zwemles, daar moesten de kinderen testen afleggen voor juf Dorien. Teruggekomen op school, was het een toets voor de meester. ( De toets cijferen) Na de middag overliepen we samen de leerstof voor de toets godsdienst van aanstaande woensdag en werkten we in onze taalschrift. Ondertussen werden we door de directeur geroepen om achter onze wafels te komen. Meer dan 240 dozen, dat kan al tellen he! Heel onze klas staat volgeduwd met vanille - en chocoladewafels. Morgen worden deze wafels verdeeld en blijft de klas en de klasgang open na de schooluren en dit tot 20 uur. Elke leerling(e) heeft een klasnummer en deze zullen op de dozen geschreven staan, zo kan iedereen zijn/haar gerief snel terugvinden. Als het niet mogelijk is om ze morgen te komen afhalen, kan u nog altijd 's morgens of woensdagnamiddag achter de wafels komen. We vragen wel om ze zo snel mogelijk te komen halen, zo krijgen de " klanten" spoedig hun lekkere wafeltjes. Agenda: taak: / lessen: rekenen: rekenverhalen: blz 27,34,42,46,48 15/11 godsdienst: Mozes 16/11 niet vergeten: toets, wafels, lezen, briefje kunstwerk
Alle kinderen die een bod op hun kunstwerkje hebben gekregen, kregen vandaag een briefje mee met het bedrag dat geboden werd. Na betaling krijgen ze dit mee naar huis. Mag ik er ook nog even opwijzen dat de kinderen best een muts meebrengen om na het zwemmen op te zetten. Dit om verkoudheden te vermijden.
Morgen na school onmiddellijk personeelsvergadering gevolgd door nog een andere vergadering. Het wordt dus moeilijk om morgen iets te posten. ( Maar ga het wel proberen!)
Gisterenochtend er onmiddellijk met een toets getallenkennis en een stukje van de les rekenverhalen ingevlogen. Zoals elke donderdag nam juf Dorien het tweede gedeelte van de voormiddag voor haar rekening. Aangezien we thuis zijn omwille van het herdenken van de wapenstilstand, vonden we het niet meer dan logisch dat we toch even bleven stilstaan bij dit gegeven. Afsluiten deden we dan met niveaulezen. Agenda: taak: / lessen: rekenen: cijferen 14/11 rekenverhalen: blz 27,34,42,46,48 15/11 niet vergeten: zwemmen, lezen, morgen vrijaf, toetsen laten tekenen Op vrijdag: Wapenstilstand
Maandag staat er dus een toets cijferen geprogrammeerd, nog steeds tot 1000. Rekenverhalen staat dinsdag geprogrammeerd,op de vernoemde bladzijdes vindt u gelijkaardige rekenverhalen terug als op de toets. Maandag zou er ook schot in de zaak moeten komen, wat de kunstwerkjes betreft.
Hectische voormiddag vandaag! Juf Karen wordt gegijzeld door een griepvirus en dus moest haar klas verdeeld worden. Juf Martine van zorg nam een groepje voor haar rekening, juf Veerle en ikzelf deden hetzelfde. Lesopdracht was een herhaling van meten en metend rekenen. ( binnenkort toets!) Na de speeltijd werden er leestesten afgenomen. De kinderen werden verzameld in het zaaltje waar ze naar het verhaal van Mozes konden kijken. Terwijl kwamen de leerlingen één voor één hun leestest uitvoeren. Zo ging deze voormiddag zeer snel voorbij. Agenda: taak: / Lessen: rekenen: getallenkennis 10/11 niet vergeten: turnzak! Lezen Gelieve dochter/zoonlief er op te wijzen om de toets rekenen toch goed voor te bereiden. De getallen op de toets gaan niet boven de 1000, dus in principe moet dat wel lukken. Ook breuken zullen de revue passeren.
Wat de kunstwerkjes betreft: Deze worden zo snel mogelijk verdeeld, hebben per klas de briefjes nog niet gekregen.
De ochtend begonnen met de aangekondigde rekentoets, daarachter een luistertoets en een taalgebruikles. Deze taalgebruikles liep verder door tot na de speeltijd, afsluiten deden we met ons godsdienstmapje verder aan te vullen. Over de rest van de dag kan ik kort zijn. We vertrokken na de middagspeeltijd richting Ploter, waar we omstreeks 13.30 met de voorstelling begonnen. Rond 14.30 eindigde de voorstelling en wandelden we opnieuw richting school. Aangezien de kinderen nog geen speeltijd gekregen hadden, kregen ze dan nog speeltijd tot het einde van de dag.
Agenda: taak:/ lessen:/ niet vergeten: schoolrekening!!!
We zijn weer vertrokken voor een tijdje. Vooraleer we aan lesgeven konden denken, waren er toch nog wat activiteiten te doen. De leerlingen van vijf en zes moesten hun knutselwerkjes nog uit de klas komen halen, de kinderen verwisselden van plaats, de klastaken werden verdeeld, bonnetjes uitgedeeld, contractwerken opgehaald en dan was er eindelijk tijd voor lesgeven. Deze les bestond uit herhalen van de reeds geziene leerstof meetkunde. Volgende week komt hiervan een toets. Het was pas na de middag dat we met de les opzoeken in het woordenboek konden beginnen. De kinderen kregen allemaal een woordenboek ter beschikking, waar ze aan de hand van een soort " handelingsplan" het gezochte woord (snel!?) konden terugvinden. De rest van het verhaal van Mozes kregen de kinderen in deze exta lange godsdienstles. Agenda: taak: / lessen: rekenen: bewerkingen 08/11 getallenkennis 10/11 niet vergeten: morgen toneel, lezen
De kinderen krijgen morgen een toets hoofdrekenen over de reeds geziene leerstof tot 1000. Er komen geen oefeningen tot 10 000 in voor. Ze hebben geen extra oefeningen meer meegekregen, omdat we er vanuit gaan dat er voldoende oefenmateriaal ter beschikking is. ( Werkschrift + mapje bewerkingen + groen/blauw blaadjes) In hun werkschrift kunnen ze alle bladzijden herbekijken wat hoofdrekenen betreft en eventueel diegene die ze fout hadden opnieuw maken. ( Is een suggestie, geen verplichting) Zelfde verhaal geldt voor de aangekondigde toets van getallenkennis op donderdag.
Morgennamiddag trekken we naar de Ploter, waar we het verhaal van Mariken gaan bekijken. Dit middeleeuws verhaal werd herwerkt door de schrijver Peter Van Gestel en werd zelfs al verfilmd. Klinkt zeer interessant! We kijken er al naar uit.
Wat de kunstwerkjes betreft, krijgt de hoogste bieder haar/zijn strookje mee naar huis. Zij/hij brengen geld mee naar school en de leerkracht geeft hen het kunstwerk mee.
Na 9 weken mogen we komende week een weekje uitrusten en batterijen opladen voor wat verder volgt. Deze periode hebben we afgesloten met een zeer fijne projectweek met als resultaat schitterende kunstwerkjes. Toch hebben we gisterenochtend nog een beetje les gegeven. Cijferend optellen tot 10 000 en een stelopdracht bij een schilderij van René Magritte stonden nog op het lijstje. Nadien hebben we meegeholpen aan het opstellen van de tentoonstelling, speelden we gezelschapspelletjes en gingen we op bezoek bij onze collega's van vestiging 1 om daar hun tentoonstelling te gaan bekijken. En zo eindigden we een lange periode. Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: lezen, wafels ( nogmaals proberen om een inspanning te doen!)
Een prettige vakantie allemaal en tot volgende week!
Wat een leuke dag vandaag! De kinderen hebben zich vandaag heel goed gedragen. Een dikke pluim hiervoor!!! 's Morgens begonnen met het oplossen van hoofdrekenoefeningen tot 10 000 optellen en deze met de correctiesleutel ook verbeteren. Ondertussen werd er in de klas van juf Veerle serieus gaten geboord in ons schilderij om de afwerking te vervolledigen. Een hele dikke merci aan de man van juf Veerle, die deze voormiddag en ook morgenvoormiddag tijd vrijmaakt om ons te komen helpen. De turnles die traditiegetrouw op donderdag plaatsvindt werd ingekort omdat we vroeger moesten gaan eten. Eens onze rugzak gepakt, trokken we richting station Ternat. Om één of andere reden reden we eerst naar Liedekerke om dan achteraf richting Brussel Centraal te gaan. We hadden wel geluk, want we zaten in zo'n dubbeldekkertrein. In het Centraal Station aangekomen, loodsten de kinderen ons richting Magritte museum. We werden verdeeld in 4 groepen van zo'n 15 kinderen. Elk groepje kreeg een rondleiding binnen het museum en kreeg uitleg en opdrachten van een gids. Nog even een spannend moment in het Centraal station om iedereen er veilig op te zetten en we trokken terug Ternatwaarts. Morgen sluiten we het project dan af met een tentoonstelling, waar onze kunstwerkjes en die van onze collega's zullen worden tentoongesteld. Agenda: taak: sommige leerlingen moeten nog hun huistaak/contractwerk nog afwerken en afgeven lessen: / niet vergeten: wafels, lezen, rapport afgeven, gezelschapspel
De kinderen mogen een psp of nintendo ds meebrengen, maar dat is op eigen risico. Er mag enkel IN de klas opgespeeld worden!!!
Weeral een druk voormiddagje achter de rug. Het vierde leerjaar had drie opdrachten te doen vandaag en dit opnieuw in een doorschuifsysteem. De computerles werd gegeven door meester Lander ( ict - leerkracht), juf Veerle gaf dans en juf Karen en ikzelf gaven afwisselend rekenen. De kinderen maakten in de computerles hun eigen versie van het gekende schilderij van Magritte waar het gezicht wordt vervangen door een voorwerp ( in het geval van Magritte een appel!) Nadien gingen ze dansen bij juf Veerle, deze activiteit werd even onderbroken door brandalarm ( niet echt, maar een oefening!) . Tot slot kwamen ze bij mij rekenles volgen. Agenda: taak: contractwerk afwerken 27/10 rekenen: huistaak 7 27/10 lessen: / niet vergeten: wafels, lezen, brief lezen museumbezoek, rapport vrijdag afgeven!
Morgen gaan we in de namiddag op stap richting Magritte museum. Alle afspraken hier omtrent kunt u lezen op de brief die enkele dagen geleden is meegegeven.
Wat een druilerige dag vandaag! Gelukkig viel er vandaag binnen veel te beleven! De kinderen van 4a begonnen met het groepswerk. Ze werden in vijf groepen verdeeld en werkten dan in een clubje van vier verschillende opdrachten rond Magritte af. Voor de middag gingen ze dan rekenles volgen bij juf Karen en na de middag maakten ze hun schilderijtje verder af samen met juffrouw Veerle. De laatste blok werkten alle leerlingen in hun eigen klas aan het groepswerk, want alle activiteiten waren nog lang niet af. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: wafels, lezen, rapporten, rapporten vrijdag binnen
De kinderen hebben in de agenda ook nog een brief staan, maar die hebben ze nog niet mee. Er moeten nog een aantal zaken op de brief aangepast worden. Onze oogappeltjes hebben echt mooie resultaten gemaakt van hun schilderijen. De moeite waard om te komen kijken vrijdag! Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten vandaag.
Eindelijk is het zo ver! De laatste week voor de herfstvakantie. Tijd om aan de slag te gaan met ons project! Dit project werd deze ochtend geopend met een heus kunstspel, waar elke klas een schilderij kreeg en een aantal vertegenwoordigers van elke klas moesten komen verwoorden wat ze op het schilderij zagen. Iedere klas moest dan achteraf bij de mensen gaan staan, waarvan zij dachten dat die over hun schilderij hadden gesproken! Na de opening vlogen we vliegensvlug naar het zwembad waar de kinderen een aantal testen kregen van juf Dorien. Eens de haren opgedroogd begonnen we aan het hoofdstukje rekenen. Een lesje meetkunde, spiegelen. Iedere leerling had een spiegeltje ter beschikking waarmee ze allemaal opdrachten mochten uitvoeren. Gezicht kort of verder bij de spiegel, rechterwijsvinger tonen, in sommige voorwerpen de spiegelas zetten, ... A.d.h.v. deze opdrachten leidden we de eigenschappen van een goede spiegeling af. In de namiddag was het dan tijd om goed met ons project te starten. Aangezien er zoveel stromingen zijn binnen de kunst, hebben we ons beperkt tot een schilder. Maar wat voor één! De beroemde Belgische schilder René Magritte zal heel de week de leidraad vormen in alles wat we doen rondom het project. De kinderen kregen,in de vorm van een powerpointvoorstelling, in vogelvlucht een overzicht van zijn leven en werken. Er was ook een begrijpend lezen tekst die rondom het leven van Magritte draaide. Nog in de namiddag begonnen we dan eindelijk zelf aan ons kunstwerk. Het overzetten van ons voorontwerp op het doek. Morgen wordt alles dan ingekleurd met ecolineverf. ( De kinderen die nog geen kledij meehebben, dat mag bevlekt worden moeten dit morgen zeker meebrengen!) Een aantal kinderen schreef ook op de muurkrant, waar de activiteiten van de voorbije dag(en) werden beoordeeld. Deze krant maken we gedurende de hele week. Agenda: taak: contractwerk afwerken en verbeteren 27/10 bundel alfabetisch rangschikken blad 2 en 3 25/10 lessen: / niet vergeten: toets laten handtekenen, dictee verbeteren, wafels, leesmapje, fijn penseel!!!
Wat dat fijn penseel betreft, ik ben dat vergeten in te schrijven in de agenda. Ik hoop dus dat deze weblog door jullie nog veel gelezen wordt, dat de kinderen dit nog kunnen meebrengen. Sorry voor het ongemak! Nog straffer, vergeet ik deze ochtend toch wel mijn fototoestel thuis zeker! Geen foto's getrokken. Ik verwijs naar de weblog van juf An, die toch een aantal foto's heeft getrokken van de openingsactiviteit.
Morgen werken we in een doorschuifsysteem. De kinderen krijgen drie activiteiten voorgeschoteld. Een eerste is het schilderen van hun kunstwerk, het tweede is een groepswerk en de laatste activiteit is een les rekenen. Iedere leerling(e) zal deze drie activiteiten gedaan hebben .