We begonnen onze aangename dinsdagvoormiddag met een herhalingsles rond de liter. Na een schriftelijke herhaling mochten de kinderen in groepjes en via een doorschuifsysteem naar hartelust experimenteren met verschillende voorwerpen. Voorwaarde was wel, dat ze telkens gingen schatten en hun bevindingen gingen noteren. De les was geslaagd, al zeg ik het zelf. Het vervolg van de voormiddag bestond uit taal en had twee delen. Twee toetsen, namelijk begrijpend lezen en toets taalsystematiek. Aangezien er gisteren tijdens de voorbereiding van het dictee niet zoveel tijd was, werd er vandaag nog wat voorbereidingstijd bijgedaan ( met resultaat , vermoed ik !) In de namiddag trokken we door Ternat voor een heuse leerwandeling. De kinderen waren onderverdeeld in groepen en moesten observeren en noteren welke gebieden, welke monumenten, welke bijzonderheden, welke nutsvoorzieningen, ... er in Ternat aanwezig zijn. Juist voor het belsignaal waren we terug in de klas. Agenda: taak: / lessen: / niet vergeten: wafels, lezen.
De toetsen van gisteren liggen verbeterd op mijn bureau. Ben ze vergeten mee te geven. Breukentoets waren in orde, de taaltoets veel minder. Morgen hebben de kinderen uitzonderlijk een rekentoets. Deze rekentoets stond al van op voorhand geprogrammeerd en zal gaan over de lengtematen.
Zo, ik ga snel doorwerken aan mijn andere voorbereidingen zodat ik deze avond het "Mirakel" van de Belgen kan meemaken.
Tot morgen,
Meester Joeri
Hieronder nog een aantal foto's van in de voormiddag en de namiddag. Bij juf Veerle's blog zal je ook nog foto's van vandaag vinden.
Deze ochtend stonden er mij twintig zwemmertjes op te wachten, klaar om er in te vliegen. Na een fikse plonsbeurt kregen de leerlingen een lesje getallenkennis over een aantal getallen die toch wel met elkaar in verbinding staan. Hierover werden er verschillende oefeningen gemaakt. Nog in dat gedeelte brachten de kinderen nog geld binnen voor de wafelverkoop. We zijn goed bezig, want we hebben al 100 pakken verkocht. Doe zo verder en go, go 4A! Na de middag kregen de kinderen hun beider toetsen, rekenen en taal aangevuld met hun tekst die ze moeten voorbereiden voor begrijpend lezen toets van morgen. Er werd vandaag ook uitgewisseld, onze kinderen gingen zingen bij juf Veerle.
Agenda: taak: rekenen: blz 20-21 11/10 lessen: rekenen: lengtematen 12/10 taal: werkwoorden blz 11 11/10 tekst "Spinnen" voorbereiden 11/10 zinnen en zinsdelen blz 16 13/10 spreken: " De kronkebonker" 14/10 niet vergeten: dweil, wafels, toets rekenen, niveaulezen.
Wat de huistaak betreft, kinderen hebben een blauwe of groene scheurblok en daar moeten ze bladzijde 20 en 21 in maken. De kinderen zijn in groepjes verdeeld voor morgen, want morgen gaan we " leren" met water. ( Inhoudsmaten!) Om de klas niet om te toveren tot een zwembad, brengt iedereen een dweil mee. Een aantal leerlingen zijn aangeduid om een emmer mee te brengen. Dit alles is dus voor de rekenles en niet om de klas te dweilen he Hoewel ...
Sorry dat ik jullie heb laten wachten tot zondagnamiddag om een verslagje te kunnen lezen, maar de weekends zijn altijd zo druk! Niet te doen! Moet zelfs al eens nadenken over wat we allemaal vrijdag gedaan hebben ! Sowieso zijn we begonnen met rekenen, staartdelingen tot 1000 met een deler van 1 cijfer. Niet gemakkelijk, zo bleek uit de les! Vooral het schatten bij deze oefeningen bleek een probleem. Moet dus geregeld geoefend worden. Zowel het uur voor de middag als het uur erna hebben we rond spelling gewerkt. Onthoudwoorden met ch en g en woorden met au. Ook onze toets van WO moest nog gemaakt worden, waardoor hoekenwerk vrijdag beperkt bleef tot het uitleggen van het contractwerk voor de maand oktober. Afsluiten deden we met het gedicht " De kronkebonker". Dit gedicht zal volgende week moeten voorgedragen worden voor punten. ( niet uit het hoofd!) Agenda: taak: contractwerk 27/10 lessen: rekenen: breuk nemen van een getal 10/10 taal: verwijswoorden blz 8 10/10 werkwoorden blz 11 11/10 spreken; " Kronkebonker" 14/10 niet vergeten: zwemmen, wafels, lezen
Nieuw in het contractwerk is dat er speciaal voor de rekentoetsen extra oefeningen inzitten om hun toets te kunnen voorbereiden. Op de blaadjes van het contractwerk staat bovenaan de datum van de toets.
Deze ochtend na het ophalen van de gedichten ( iedereen in orde, proficiat daarvoor !) gingen we per twee werken voor de les meetkunde. De kinderen namen hun vlakke figuren van vorige keer tevoorschijn en selecteren hieruit alle driehoeken. A.d.h.v. deze driehoeken kwamen we aan het vergelijken van driehoeken via zijden en hoeken. Juf Dorien nam dan het roer over. De namiddag bestond hoofdzakelijk uit taal. Enerzijds gingen we op zoek naar tegengestelde woorden, anderzijds zochten we naar het onderwerp en het gezegde in de zin. Het laatste gedeelte van deze donderdag bestond uit niveaulezen. De kinderen werden in een aantal groepen verdeeld afhankelijk hun leesniveau. De kinderen die minder dan avi8 hebben, krijgen tutorlezers ( leerlingen van het zesde) ter ondersteuning. De anderen lezen individueel en moeten taakjes afwerken. Agenda: taak: Dictee verbeteren 7/10 lessen: WO: Thema 1 7/10 niet vergeten: toetsen tekenen, brieven ( activiteitenkalender + wafelverkoop) lezen
Zoals u al wel gelezen hebt in de titel van het artikel, start vanaf vandaag de wafelverkoop. Elk kind van het vierde leerjaar heeft tien brieven meegekregen om te verkopen. Dat kan aan familie, vrienden, buren, ... misschien ook collega's van de mama's en de papa's...! Ik ontvang geld van de leerlingen op drie dagen in de week: maandag, woensdag en vrijdag. Op andere dagen wordt er geen geld opgehaald. Gelieve hiermee ook rekening te houden. Uiteraard gaat 4A de uitdaging aan met de andere vierdes om zoveel mogelijk pakken te kopen. De winnende klas krijgt immers een feestpakket! We go for it!
Aangezien het eerste rapport zeer snel dichterbij komt zal er volgende week geregeld een toetsje(s) voorzien worden. Wat rekenen betreft zullen die begeleid worden met een contractwerkje ( oktober) , die uw kind meekrijgt op morgen. Alvast bedankt voor het begrip en de steun voor de kids!
Wat een leuke verrassing deze ochtend bij het betreden van de speelplaats. Vlagjes gemaakt door de leerlingen versierden de speelplaats. Het werd nog leuker, want een aantal leerlingen van de klas versierden ook onze klas helemaal. Een aantal leerlingen hadden ook een geschenkje mee voor de meester, fantastisch gewoon! Nogmaals bedankt aan iedereen! Een heel leuk idee! Toch moest er vandaag ook nog gewerkt worden, we maakten klassikaal een lesje rekenverhalen. Voorts werkten we aan onze dictee toets en probeerden we de openboek toets tot een goed einde te brengen. Aangezien zij mij verrast hadden, deed ik dit op mijn beurt en het laatste kwartier mochten de kinderen vrij invullen. Agenda: taak: gedicht : " Stroom" 06/10 lessen: WO: thema 1 07/10 niet vergeten: toets tekenen.
Sorry voor het laattijdig schrijven, maar een uitgelopen personeelsvergadering heeft hiervoor gezorgd. Deze ochtend hebben de kinderen voor de speeltijd verdergewerkt aan de oefeningen in het werkschrift van gisteren. Ondertussen was ik op overleg om een aantal kinderen met (leer)problemen te gaan bespreken. Na de speeltijd werkten we de begrijpend lezen toets af en maakten we de luisteropdrachten in onze schrift. Nog voor taal vulden we nog een bladzijde aan in de spellingschrift. Tijdens de godsdienstles gingen we verder grasduinen in het leven van Mozes en zochten we de definitie van " Een herder voor mensen". De WO les van vandaag stond volledig in teken van verkeer. Het verkeer in en rond de verkeersomgeving, met de verkeersregels daaraan verbonden. Afsluiten deden we met de eerste maal hoekenwerk. OEf!! Tevreden gezichten verlieten de klas.
Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: /
Wel rekening houden dat er morgen we dictee is van thema 2 en open boek toets van WO. !
Op deze zonnige herfstmaandag hebben we weer hard gewerkt. We begonnen met het administratieve gedeelte van de turnweek ( taken verdelen...) en van de maand ( bonnetjes uitdelen ...) om vervolgens er in te vliegen met hoofdrekenen x en : . Door de uitgebreide herhaling en aanbrengen van verschillende oplossingsmethodes was het onmogelijk om beide bladzijden in de werkschrift tot een goed einde te brengen. Morgenvoormiddag wordt hier aan voortgewerkt. Nog in de voormiddag concentreerden we ons op de begrijpend lezen tekst " Stille sluiptocht " die we zorgvuldig voorbereidden voor de toets van morgen. Iets voor de middag ... Het hoogtepunt voor velen in de klas : frietjes eten !!! Na de frietjesmiddag stond er godsdienst op het programma en het maken van een gedicht voor een gedichtenwedstrijd. De gedichten moeten rond het woordje " Stroom" draaien. Tegen donderdag moeten de leerlingen (een) gedicht(jes) op het net blad foutloos en netjes noteren. Voorts moet dit blad ook voorzien zijn van hun naam, titel en een kantlijn. Afsluiten deden we met een gemeenschappelijke zangstonde. Alle vierdes bij elkaar. Wat was dat een concert !!!
Wat WO betreft raden we aan om de kinderen zoveel mogelijk te laten lezen in hun bronnenboek en werkkatern. Woensdag staat immers de open boek toets op het programma en is het wenselijk dat de kinderen vlot hun antwoorden kunnen terugvinden in hun handboeken. Voorts toch nog even opmerken dat er bij de studiewijzer een link staat naar een proeftoets. Hier kan uw kind al eens toetsen of zij/hij alles goed begrepen heeft.
Nog een prettige avond,
Meester Joeri
PS Hieronder nog een aantal foto's van de activiteiten van vandaag.
Wegens drukke tijden nu pas een verslagje van onze vrijdag. Gisterenmorgen begonnen met het afwerken van rekenlessen die nog niet helemaal afgewerkt waren: Meetkunde: vierhoeken en de kenmerken en rekenverhalen: nog twee die moesten ingevuld worden. Dan was het tijd voor de toetsen: eerst rekenen ( cijferen), dan twee taalonderdelen zijnde taalgebruik en luistertoets. Verder vulden we onze taalschrift ook nog verder aan en ook de overblijvende spellingblaadjes werden bijgewerkt. Zoals u wel al merkt, gisteren serieus doorgewerkt. Als voorlaatste gegeven hebben we de herhalingsles in onze werkkatern samen opgelost. Gelukkig was er Duupje ( gekend uit het derde leerjaar!) om ons lachend het zonnige weekend in te sturen.
Thema 1 van wereldoriƫntatie is dus afgewerkt, de kinderen hebben de studiewijzer waar we in de klas serieus de nadruk opgelegd hebben om die te gebruiken zoals er staat. Ook online kunnen zij de leerstof inoefenen aan de hand van een toets die gelijkaardig is als die, die we volgende week op hen loslaten.
Wat spelling betreft, aangezien ze op dinsdag geen huistaak of lessen meekrijgen, zetten we nu het herhalingsdictee er al in .
Lees hier het verslagje van vandaag. Deze ochtend onmiddellijk begonnen met de toets van godsdienst, aangevuld met driekwart van de les meetkunde. Toen rinkelde de bel en zat de voormiddag, wat het klasgebeuren betreft, er al op. De kinderen hadden immers na de speeltijd turnen. Na de middag vulden we blz 15 van ons taalsignaal aan. ( Logisch als je verwacht dat de kinderen dat moeten leren!) Ook de les " Oorzaak- gevolg" werd er bijgedraaid. Plak en knutselwerk stond centraal in de godsdienstles, waar de kinderen de uitgeknipte puzzelstukjes moesten in de juiste volgorde plakken in hun schrift. Het laatste gedeelte van de dag gingen onze kids bij juf Karen voor ict les.
agenda:
taak: taal: spellingboek oefb blz 30/09
lessen: WO: lezen thema 1 30/09 taal: straatnamen, wb blz 14-15 30/09 rekenen: cijferen +,- en x toets 30/09 niet vergeten: toets tekenen
Wat een fantastische woensdag en dat eind september! Laat ze maar verder doen zou ik zo denken! Deze ochtend begonnen we met het uitdelen van de toets breuken van gisteren. We overliepen de gemaakte toets en verbeterden de foutief gegeven antwoorden. Nadien gaven we nog een grondige herhaling van een breuk nemen van een getal. De spellingles bleek een grotere brok zijn dan gedacht, we gingen op zoek naar onthoudwoorden en maakten daar verschillende oefeningen op. Onze agenda werd serieus aangevuld ( zie agenda !) en daarachter legden we de laatste hand aan ons eerste thema van WO. Agenda: taak: godsdienst: puzzelstukjes 29/09 rekenen: figuren uitknippen 29/09 contractwerk afgeven 29/09 lessen: godsdienst: symbolen 29/09 rekenen: cijferen +,- en x (toets) 30/09 taal: straatnamen WB blz 14-15 30/09 niet vergeten: toets tekenen! Turnzak;
Graag de uit te knippen puzzelstukjes en figuren in een aparte omslag. Gelieve ook op de figuren achteraan de initialen te noteren. Deze figuren worden doorheen het schooljaar nog gebruikt en daarom is het handig als ze in een briefomslag zitten en voorzien zijn van initialen. Wat de toetsen betreft zijn de kinderen voor godsdienst op de hoogte gesteld van wat ze moeten leren . Het is zeker geen moeilijke toets, maar het moet wel goed ingeoefend worden. Voor rekenen vooral oefenen op het cijfer van de drie bewerkingen. ( schrift, computer, ...)
De kinderen die nog niet betaald hebben voor de frietjes, morgen zeker hun geld meebrengen! TURNZAK ook niet vergeten!!!
Maandag worden er op school frietjes gebakken. Voor de prijs van 2,50 euro krijgt uw kind een pakje friet + saus + een drankje. Gelieve dit bedrag ten laatste donderdag 29 september mee te geven naar school. Nog een mededeling: Het contractwerk van september moet nu donderdag volledig verbeterd en ingevuld afgegeven worden!
Hieronder een aantal sfeerfoto's van de scholenveldloop. Aarzel niet om ook bij mijn collega's te gaan kijken, voor kiekjes van onze sportievelingen!
Zwemweek deze week, wat betekende dat we de maandagmorgen startten met een zwemles. Weer twee artiesten die erin geslaagd waren om hun zwemgerief thuis te vergeten. Gelukkig zijn er nog brave werknemers in het zwembad, die deze kinderen nog een zwemtenuetje lenen. ( Bedankt Christiaan !) Eens terug van het zwemmen was er nog even voormiddagspeeltijd en dan begonnen we aan onze eerste rekentoets van het jaar. Daar sommigen onder ons hier veel tijd aan spendeerden, kregen we de geplande rekenles niet meer af. Daarom werkte we al drie rekenverhalen af van een latere les.
Desondanks het goede weer kregen de kinderen deze keer geen extra speeltijd. In de godsdienstles werd de leerstof van de toets voor donderdag overlopen en leidden we het volgende thema in. Nog voor de namiddagspeeltijd maakten we zinnen we verschillende zinsdelen. Het laatste gedeelte van de namiddag werkte ons doorschuifsysteem. Jullie kinderen trokken naar juf Veerle voor muzikale opvoeding, haar kinderen gingen op hun beurt naar juf Karen voor ict - les en juf Karens kinderen kwamen bij mij terecht. Een kwartier voor het einde van de dag keerde iedereen naar haar/zijn oorspronkelijke klas terug om de agenda te kunnen inschrijven.
Godsdienst: De puzzelstukjes zijn genummerd. Ze brengen deze puzzelstukjes best mee in een briefomslag. rekenen: stambreuken, breuken herkennen, breuken tekenen, breuk nemen van een getal, ... Zie mapje en werkschrift.
Ik begrijp u verbazing bij het tijdstip waarop deze blog op het net verschijnt, maar er is een logische verklaring voor. Omwille van het goede weer heeft de directeur besloten om de namiddagspeeltijd wat te laten uitlopen. U begrijpt dat de kids daar niet rouwig om waren. Deze ochtend zijn we de dag gestart met een eucharistieviering in de kerk. Een toffe, leuke viering was het resultaat. Na de viering en voormiddagspeeltijd vlogen we er in met cijferend vermenigvuldigen tot 1000. De korte herhaling gaf geen noemenswaardige problemen, dus mochten de kinderen rustig zelfstandig hun oefeningen afwerken. Snelle werkers kregen dan ook nog eens een extra blaadje cijferoefeningen. Vooraleer we na de middagspeeltijd de klas binnentraden gingen we nog achter onze turnzakken in de turnzaal. Er wordt van de leerlingen verwacht dat ze dinsdag tijdens het lopen hun t shirt van de school aanhebben. Het vierde leerjaar heeft voor dinsdag geen turnen meer, vandaar dat wij ze nu aan onze kapstok hangen hebben. Tot aan de namiddagspeeltijd werkten we verder aan WO, waar we onze laatste les van het thema begonnen. Agenda: taak: WO: werkkatern blz 12 oef 7 en 8 26/09 rekenen: huistaak 3 26/09 lessen: rekenen: hoofdrekenen +,- (toets) 26/09 taal: dictee sb: blz 4-5 oefb: blz 4,5,6,7 27/09 niet vergeten: zwemmen
WO: Bij oefening 7 kiezen ze de leerlingen of ze een grondplan van het kasteel maken van de vorige pagina of ze maken een mozaĆÆekvloer van bij de Romeinen
Rekenen: de lessen hoofdrekenen opnieuw bekijken + oefeningen in het mapje bewerkingen
's Ochtends begonnen met een lesje hoofdrekenen rond x en : tot 1000. Na een korte herhaling via een werkblaadje, gingen de kinderen zelfstandig aan de slag in hun schrift. Juf Dorien sprak het laatste blok voor de middag hun fysieke talenten aan. Na de middagspeeltijd overliepen we de huistaak van godsdienst ( een viertal had haar/zijn huistaak niet gemaakt!), stemden we voor een vertegenwoordiger in de leerlingenraad, ( Simon werd de gelukkige!) schreven we in de spellingles rond -aai, - ooi, - oei en -eeuw, -ieuw en -uw en alsof dat nog niet alles was maakten we nog een tekening voor het herfstrestaurant in november. Agenda: taak: Muzo: herfsttekening 23/09 mannetje/vrouwtje 23/09 lessen: WO lezen blz 3-13 23/09 rekenen: x,:,+ en - tot 1000 (toets) 26/09 niet vergeten: briefje scholenveldloop (27/09), toets tekenen
Muzo: De kinderen hebben van juffrouw Karen in de knutselles de opdracht gekregen om zichzelf te tekenen op een gekregen patroon( meisje - jongen) . De kinderen moeten dit morgen binnenleveren. Rekenen: Volgende week zullen er een aantal kleine toetsjes gegeven worden rond wiskunde. Maandag starten we met hoofdrekenen.
Vandaag hebben we tijdens de rekenles getallenkennis breuken opnieuw aangepakt. A.d.h.v. een werkblaadje kregen de kinderen een aantal opdrachten zoals een geheel verdelen in gelijke delen, gelijke delen opnieuw aanvullen tot een geheel, teller, breukstreep, noemer benoemen, stambreuk, breuken vergelijken en ordenen, ... Achteraf werd er dan in het rekenschrift de oefeningen zelfstandig gemaakt en verbeterd. Na de speeltijd kwam het laatste controledictee er aan. De leerlingen kregen 30 woordjes en 30 stukken van zinnen die ze moesten aanvullen op hun dicteeblad. Opnieuw verschijnen deze punten niet op het rapport. De dictees verdwijnen na analyse in hun leerlingendossier. Afsluiten deden we deze voormiddag met het bekijken hoe mensen woonden doorheen de tijd. We vergelijkten dit dan ook met onze woningen. Agenda: taak: godsdienst: sacramenten 22/09 taal: verbeteren dictee 22/09 lessen: W.O.: lezen blz 3 -14 23/09 rekenen: stambreuken blz 19-20 22/09 niet vergeten: toets laten tekenen
Verduidelijking agenda: Godsdienst: Wij hebben vorige les reeds het voorbereidend werk voor deze taak gedaan. De kinderen moesten een tekstje met uitleg over het sacrament koppelen aan een tekening ervan. Alle tekeningen ( aangeduid met een cijfer) zijn voorzien van een letter dat overeenstemt met het tekstje. Hun opdracht thuis is de prentjes en tekstjes uitknippen en bij het juiste sacrament plakken op de volgende bladzijden. Taal: Hun toets dictee dient ook verbeterd te worden. Verbeteren doen we in het groen. Rekenen: De kinderen overlopen nogmaals de oefeningen die ze vandaag zelfstandig hebben gemaakt.
Vanochtend kregen de kinderen het tweede gedeelte van de rekentoets begin vierde leerjaar op hun boterham. Afwisselend kwamen de verschillende leerdomeinen van rekenen in deze test langs. Aangezien elke vraag door de leerkracht moest gelezen worden en daarna beantwoord, waren wij hier een tijdje mee zoet. Het belsignaal voor de voormiddagspeeltijd rinkelde als geroepen. Toch moest er na de speeltijd nog getoetst worden. Nu wel voor punten. Het aangekondigde dictee en begrijpend lezen passeerden ook de revue. Eens de middagspeeltijd gingen het ietsje rustiger aan. Tijdens de godsdienstles namen we de verschillende sacramenten onder de loep en in de W.O. les keken we hoe er vroeger werd gegeten en geslapen. Uitbollen deden we met contractwerk of tekenopdracht. Agenda: taak:/ lessen: / niet vergeten: toets tekenen + brief
De kinderen hebben de toets van taalgebruik van maandag mee naar huis in de toetsenmap. Er staan twee punten op vermeld: De punten die ze verdiend hebben voor het correct invullen van de toets zelf en daarnaast ook punten op spelling ( S) In het vierde leerjaar blijken er ook luizen aanwezig te zijn, vandaar ook de meegegeven brief.
Eerste opdracht van deze ochtend was het verplaatsen van de leerlingen. Na deze verhuis werden de klastaken opnieuw herverdeeld. Logisch dat er al heel wat tijd was weggetikt. De opdracht van rekenen was tweedelig. Eerst kregen de leerlingen een toets op tijd ,om hun niveau wat hoofdrekenen betreft te onderzoeken, daarachter werkten we klassikaal de rekenverhalen af. Voor de toets moesten de leerlingen 15 optelsommen, 15 aftrekkingen, 15 maaloefeningen en 15 deeloefeningen. Optellen en aftrekken was 4 minuten per kolom, maal -en deeloefeningen 1 minuut en 30 seconden per kolom. Nog in de voormiddag bespraken we namen van straten en gingen we onze eigen adressen op de juiste manier sorteren. De tekst " Verhuisd" voor begrijpend lezen werd voorbereid en de kids kregen ook een toets synoniemen en zegswijzen voor de kiezen. In de godsdienstles vulden en plakten we de verschillende symbolen in. Verder oefenden we de liedjes voor de misviering en mochten de kinderen beginnen aan het maken van een herfsttekening. Agenda: taak:/ ( tenzij godsdienst symbool favoriete vereniging nog niet is afgewerkt!) lessen: taal: dictee: enkel of dubbel? 20/09 voorbereiden tekst "Verhuisd" 20/09 rekenen: blz 1 tot 14 ( niet leren!) 20/09 niet vergeten: dictee !
Wat rekenen betreft moeten de leerlingen eens kijken welke oefeningen ze nog niet zo goed begrijpen. Volgende week starten we immers met een aantal kleine toetskes over wat we allemaal al herhaald hebben. Het dictee dat uw kind verbeterd mee naar huis krijgt, is voor ons en voor u een waardemeter hoe het met het spellingniveau van uw kind is gesteld. Deze punten komen niet op het rapport. Daarmee dat ze ook niet in de toetsenmap worden gestoken, maar wel in het mapje taalbeschouwing.
Gisterenochtend begonnen met een metend rekenles kloklezen. Traditioneel gezien altijd moeilijk voor de leerlingen en het was dit jaar niet anders. Onze les bracht ons toch een eind voorbij de voormiddagspeeltijd. Nog in de voormiddag kregen de leerlingen het tweede deel van hun herhalingsdictee. Na de middag werd het tweede taallesje gegeven en verbeterden we ook het laatste blaadje van de bundel " Enkel of dubbel". ( Uit het laatste blad van deze bundel wordt dinsdag een dictee gehouden!) We werkten de WO les rond het werk van ouders af ( invullen in de werkschrift !) en bekeken nog enkele filmpjes omtrent het thema op de computer. De laatste blok van de vrijdagnamiddag gebruikten we om de liedjes voor de eucharistieviering van volgende week vrijdag ( 23 september) in te oefenen. Agenda: taak: rekenen: kloklezen 19/09 lessen: taal: synoniemen en zegswijzen blz 3 19/09 dictee: enkel of dubbel 20/09 WO: lezen in bronnenboek blz 3-9 19/09 niet vergeten: symbool vereniging 19/09
PS: extra oefeningen vind je ook op de website van het vierde leerjaar.
Deze ochtend begonnen met een lesje meetkunde omtrent hoeken. Begrippen zoals hoekpunt, benen, stompe hoek, rechte hoek, scherpe hoek, ... passeerden allemaal de revue. Na de voormiddagspeeltijd was het voor de kinderen tijd om te gaan sporten en voor mij om te verbeteren. Tijdens dat verbeterwerk moest ik spijtig genoeg vaststellen dat een aantal ouders de toetsen in het taalschrift niet hadden gehandtekend. Is het mogelijk om dit zo snel mogelijk recht te zetten? Alvast bedankt. De godsdienstles stond in teken van symbolen van een aantal verenigingen ( Chiro, Unicef, pax christi, ...) Uit deze symbolen mochten de leerlingen een symbool uitkiezen om in werkschrift te plakken. Tegen volgende les moeten de kinderen onderaan hun werkblad het symbool van hun favoriete vereniging opplakken. Afsluiten deden we een les taal rond werkwoorden. Het laatste gedeelte trokken onze rakkers naar juf Karen voor de knutselles. Agenda: taak: rekenen: blz 10-11 afwerken 16/09 taal: dictee verbeteren 16/09 Enkel of dubbel? 16/09 lessen: taal: synoniemen en zegswijzen blz 3 19/09 niet vergeten: favoriete symbool (19/9)
Het verbeteren van het dictee dient met een groene balpen gedaan te worden, de kinderen schrijven de foutief geschreven woorden tweemaal opnieuw. De huistaak van taal: Enkel in de eerste kolom invullen, de tweede wordt morgen aangevuld.
Een rustigere rekenles was deze ochtend ons deel. De kinderen hadden immers als lesopdracht cijferend aftrekken tot 1000. Dit leek bij de meesten goed te gaan en gaf hen ook de tijd om de oefeningen van gisteren verder aan te vullen. De spellingles na de kleine speeltijd stond in teken van dictee. De kids moesten 30 woorden foutloos noteren, nadat ik hen gedicteerd had. Tijdens het slotgedeelte van de woensdag doken we onder in de geschiedenis van de arbeid. Wat deed men de 5de eeuw V.C? En in de 14de eeuw? ... waren vragen die tijdens deze les regelmatig opborrelden. We maakten ook de vergelijking met nu. Een zeer boeiende les die nog wacht op een verder vervolg. Agenda: taak : rekenen: huistaak 2 15/09 WO: vrijetijdsbesteding 15/09 lessen: WO: lezen blz 3-8 15/09 niet vergeten: brieven, toetsen!
De kinderen hebben vandaag hun taalschrift mee naar huis om de toetsen van luisteren en begrijpend lezen te laten handtekenen. Indien de vorige begrijpend lezentoets nog niet gehandtekend is , gelieve dat dan ook te ondertekenen.