Iedereen had het deze ochtend zeer moeilijk om er terug in te vliegen. Wat begrijpelijk is natuurlijk na zo 'n mooi verlengd weekend.
Toch zal er de komende dagen en weken nog hard gewerkt moeten worden om alles rond te krijgen.
Tijdens de rekenles gingen we op zoek naar de functies van de getallen en naar wat negatieve getallen eigenlijk zijn+waar we ze in het dagelijkse leven kunnen tegenkomen.
De taalles was ook heel drukbezet, want we moesten niet alleen het groot dictee afnemen, maar ook nog een begrijpend lezentoets en en tekst schematiseren.
U begrijpt dat dit een onmogelijke opdracht was om op het tweede gedeelte van de voormiddag te doen. Daarom liep dit verder uit naar de namiddag.
Die namiddag diende dan ook nog eens om de open boek toets van WO af te nemen.
Wat was ik blij, toen het tijd werd voor niveaulezen en we even rustig adem konden nemen.
Agenda:
taak: zie toetsenweekplanning
lessen: zie toetsenweekplanning
niet vergeten: bierviltjes, leesmapje, toetsenmap
Voila, verslagje voor vandaag is geschreven. Nu snel verbeteren!
Het verslagje van woensdagvoormiddag en tevens het laatste verslagje voor deze week. Desondanks de goede vooruitzichten hebben we zeker en vast niet stilgezeten vandaag. We begonnen met cijferend x tot op een duizendste. De kinderen begonnen hier zelfstandig aan en steekproefgewijs kwam ik even controleren. Er stond een tijdslimiet op en die werd door alle kinderen gerespecteerd. De resterende tijd voor de speeltijd kregen de leerlingen hun toetsenweekplanning die we samen bespraken. Zowel voor Wereldoriëntatie als voor rekenen werd de leerstof overlopen. De kinderen hebben in de rekenschrift aangeduid wat er allemaal als herhalingsoefening kan gebruikt worden. Nog voor de speeltijd zongen we " Happy birthday" , wat natuurlijk betekende dat er iemand verjaarde. Na het schrijven van de agenda en het uitdelen van rekeningen, maandkalenders en einde schooljaarsafspraken was het tijd voor spreekbeurten. Keano, Thomas en Mathis brachten het er, ieder om zijn eigen manier, goed vanaf. Agenda: taak: zie toetsenweekplanning lessen: zie toetsenweekplanning niet vergeten: toetsenweekplanning, rekening, maandkalender, brief einde schooljaar.
Mag ik jullie ook vragen om de toetsenweekplanning te ondertekenen? Zo, ben ik zeker dat jullie, of één van jullie, dit schrijven toch hebben gezien.
Voor de mensen die morgen met communicanten zitten, alvast een dikke proficiat. We schrijven elkander weer maandag 6 juni. Tot dan!
Een heel ander verhaal als gisteren. Zeer productief geweest vandaag, zoals u kan lezen in het volgend verslagje. Door toch nog mindere prestaties van een aantal leerlingen zijn we begonnen met het samen oplossen van de toets rekenverhalen. Dan hebben we samen oefeningen hoofdrekenen gemaakt op x,:,+ en - tot op 0,001 . Vervolgens werden de kinderen in twee groepen verdeeld. Een groep die blz 20-21 gingen verbeteren ( les en huistaak van gisteren) en een groep die hoofdrekenen toepaste op bladzijde 22. Nadien werden de rollen omgedraaid. Door deze vele activiteiten zaten we al snel aan de klok van elf. Hoog tijd om een luistertoets uit te voeren en woordsoorten zoals lidwoord, zelfstandig naamwoord en bijvoeglijk naamwoord te herhalen. Na de middag tot aan de namiddagspeeltijd waren we bezig met WO. De kinderen kenden dit meestal nog, aangezien we dit thema eerder op het jaar ook al hadden besproken en geleerd. De laatste blok heb ik de kinderen uitleg gegeven over de toetsenweken, die op komst zijn. Eens de agenda geschreven, kregen de kinderen nog even tijd om te werken aan hun vaderdag. Morgen krijgt u kind een toetsenrooster mee voor de week van 6 juni.
Agenda: taak: wo: blz 13-14 1/06 rekenen: blz 22 verbeteren blz 23 oef 1 1/06 lessen: WO: Welkom in mijn provincie 07/06 taal: groot dictee spelweg blz 35 e.v. 06/06 rekenen: hoofdrekenen 08/06 niet vergeten: /
Morgen laatste dag en dan een verlengd weekend! Goede vooruitzichten dus.
Desondanks de zonnige temperaturen veel moeite gehad om op school te geraken. Ik denk dat de meeste mensen toch richting hun werk vertrokken zijn deze ochtend. Volgende verrassing bij het betreden van de speelplaats. Opnieuw zit er een leerling van onze klas in het gips. Deze keer is het Chanel, die haar am heeft gebroken. Wat zijn we toch een sterke klas in "breuken"! Eerste opdracht na de takenverdeling was het maken van de aangekondigde toets rekenen. Na deze inspanning kwamen we onder stoom met de gelijkwaardigheid kommagetal- breuk. Onze voormiddag sloten we af met de luisteropdracht(en) in onze taalschrift. Na de middag stond er nog een lesje taalschat geprogrammeerd en verbeterden we de huistaak van WO. Door het goede weer kregen onze kids extra speeltijd, zodat er enkel nog het schrijven van de agenda gebeurde. Agenda: taak: rekenen: blz 21 31/05 lessen: WO: lezen mijn provincie 31/05
Mag ik alstublief nog een warme oproep doen om de briefjes van de spaghettiavond mee te geven naar school, ook als u niet langskomt. Deze spaghettiavond dient niet alleen om de sneeuwklassen te spijzen, maar ook de zeeklassen waar u kind volgend jaar zal aan deelnemen. Misschien wist iedereen van jullie dit nog niet.
Ongelooflijk wat een mens allemaal kan doen op 24 uur. Heb het zo druk gehad, dat de school zelfs geen seconde in mijn gedachten is geweest. Mijn excuses daarvoor! Maar kijk, vanaf het moment dat het mij terug voor de geest komt... boem patat een verslagje van de vrijdag! Gisterenochtend begonnen met de aangekondigde toets metend rekenen. Door het geweldige uurrooster op vrijdag was de toets tegen het naar huis gaan al verbeterd. U bent ondertussen al op de hoogte gesteld van de punten (hoop ik!) Zonder dat de kinderen het wisten begonnen ze achter hun toets aan de voorbereiding van de volgende toets: Rekenverhalen. Deze gaat door aanstaande maandag. Ikzelf ga gelijkaardige rekenverhalen op een blad typen, aan hen om deze op te lossen maandag. Alle informatie hierover is terug te vinden in de werkschrift bladzijdes 18 en 19. De lesblok voor de middag worden ze altijd ter beschikking gesteld aan juf Dorien, die het sportieve talent uit hen probeert te halen. De rekenles liep nog even verder na de middagspeeltijd en dan was het tijd om volop voor WO te gaan. Spijtig genoeg had ik het lumineuse idee om hen te laten knippen, puzzelen en plakken tijdens deze les. Daardoor verloren we natuurlijk kostbare tijd. Gelukkig leert een mens snel uit zijn fouten, daarom krijgen de leerlingen de opdracht om de Waalse provincies thuis zelf uit te knippen, te puzzelen en te plakken. (Zo winnen we voor maandag al heel wat tijd, sorry voor de overlast mama's en papa's) We gingen ook nog een aanzet geven voor ons vaderdaggeschenkje, maar daar zijn we niet meer toegeraakt. Het blijft dus nog altijd top secret. Agenda: taak: WO: De Waalse provincies blz 7,8,9 30/05 taal: woordpakket 17-18 30/05 lessen: WO: Mijn provincie lezen 30/05 niet vergeten: briefje spaghettiavond
Deze donderdagochtend gestart met zwemmen. Er stonden toetsen voor het rapport geprogrammeerd. Na de zwemles en de speeltijd hebben we ons op de rekenmaterie gestort. Er was nog een rekenverhaal van vorige keer af te werken en voor de rest gingen we patronen herkennen en verder aanvullen. Het middagprogramma bestond uit spelweg: woordpakket 17 en 18. We deden samen het voorbereidend werk, maar het afwerken zelf zullen ze thuis moeten doen tegen maandag. De meeste zullen dit niet mee naar huis hebben, want ze hebben vandaag van mij de opdracht gekregen om zich ten volle te concentreren op de rekentoets. ( Het staat trouwens ook niet in de agenda!) Nadien was het tijd voor de spreekbeurten. Die verliepen alle drie vlekkeloos, alleen wat technische pech bij de spreekbeurt van Anke. Hopelijk kunnen we dat morgen rechtzetten. Agenda: taak: rekenen: blz 58,59,67,68 27/05 lessen: rekenen: metend rekenen 27/05 WO: Mijn provincie blz 1-5 lezen 27/05 niet vergeten: spaghettistrookje, agenda
Wat de huistaak betreft. Op de vier aangeduide bladzijden vindt u allerlei herhalingsoefeningen terug, die kunnen gebruikt worden als inoefening voor de toets van morgen. Het is niet de bedoeling dat ze alle oefeningen maken ( het mag natuurlijk wel !) , maar de oefeningen die ze nog niet goed onder de knie hebben extra oefenen.
Voila, we zijn weer rond voor vandaag! Tot morgen, Meester Joeri
Vandaag is onze klas vereerd geweest met een bezoekje van een botvink. Deze vogel werd besproken tijdens de spreekbeurt van Kiara en vertoefde dus een voormiddag in onze klas. En of de botvink zijn liedjes heeft laten horen! Tijdens de rekenles stond vandaag de "herkansingstoets " cijferen op het programma. Heel wat kinderen waren nu een pak beter voorbereid dan vorige keer. Dat liet zich onmiddellijk zien in de resultaten. Nog in de rekenles werd er aan ons cijferenrepertoire nog een kolom bijgevoegd. Optellen en aftrekken doen we nu al tot op 0,001. Niet slecht he!!! Bij "Mislukte visvangst" gaat er waarschijnlijk een belletje rinkelen. Dit is immers de tekst die de kinderen moesten voorbereiden tegen vandaag. Ze kregen daar dan ook een begrijpend lezen toets over. Na de toets brak voor velen het hoogtepunt van de voormiddag aan. De spreekbeurten! Kiara, Eline en Adriaan stonden geprogrammeerd. Doch slechts twee van de drie zijn de revue gepasseerd. De oorzaak was het uitlopen van de spreekbeurten. Dat kan gebeuren als je alles vlot laat verlopen. Agenda: taak: rekenen: blz 15 26/05 lessen: rekenen: metend rekenen 27/05 WO: Dit is mijn provincie lezen 1-5 26/05 niet vergeten: spaghettifestijnstrookje, zwemmen
Blij te zien deze ochtend dat we terug compleet waren. De kinderen hadden hun opdrachten voor tijdens de rekenles gekregen, want ik had overleg. Dit overleg was sneller gedaan dan verwacht, daardoor keerde ik vroeger terug naar de klas en ik zag een flink werkende groep. Als het goed is, mag het ook gezegd worden. Na de speeltijd kregen de leerlingen dan een begrijpend lezentekst voor de ogen, die we samen voorbereidden met het oog op de toets van morgen. Vervolgens kregen de kinderen in hun werkschrift een aantal fragmenten uit verschillende tekstsoorten, die ze met de juiste naam moesten benoemen. De namiddag stond volledig in het teken van een toetsafname. Onze school stelde zich kandidaat voor een onderzoek van de universiteit van Leuven. Dit onderzoek loopt gelijktijdig in 60 verschillende landen. De basiskennis van rekenen en WO wordt hier getest. Nog tijdens de namiddag moesten de kinderen nog een leerlingenvragenbundel beantwoorden. Agenda: taak: rekenen: blz 49 25/05 lessen: rekenen: cijferen 25/05 metend rekenen 27/05 taal: begrijpend lezen " Mislukte visvangst" niet vergeten: strookje spaghetti avond
Tot morgen allemaal en goed jullie les leren he !!!
Deze ochtend 22 kopjes geteld in plaats van 23. In sommige gemeenten was er gisteren communie, het kan er wel iets mee te maken hebben. Onmiddellijk begonnen met een spreekbeurt, die vorige vrijdag niet afgeraakt was. Dan kregen de kinderen de voorbereidingsles op hun taken voor morgen. Morgen moet ik enkele leerlingen van de klas bespreken samen met hun ouders en daardoor gaan de kinderen eventjes zelfstandig aan de slag moeten. Na de speeltijd stond er een luistertoets op het programma en het bestuderen van een advertentie van een pretpark met bijhorende vragen. De godsdienstles ging vandaag over scheppingsverhalen uit verschillende culturen en het zonnelied van Franciscus. In de WO les ging het over de Vlaamse provincies en hun bezienswaardigheden. Agenda: taak: rekenen blz 46-47 24/05 lessen: rekenen: cijferen 25/05 metend rekenen 27/05 WO: Mijn provincie blz 1-5 lezen 24/05 niet vergeten: Vakantieboek
Kleine verduidelijking: In de werkboek C van rekenen begint op bladzijde 46 de herhalingsoefeningen. Aangezien we deze in principe niet allemaal klassikaal kunnen maken, hebben juf Veerle en ikzelf beslist om op regelmatige tijdstippen... die oefeningen als huistaak laten maken. De dag nadien krijgen ze in de klas hierover steeds een correctiesleutel en verbeteren ze. Nog voor rekenen worden er woensdag en vrijdag toetsen gedaan rond cijferen en metend rekenen. De opzet is zeer eenvoudig: Ze krijgen gelijkaardige oefeningen zoals op hun vorige toets. De hoeveelheid oefeningen zal wel beperkt zijn. Zo weten ze perfect welke oefeningen ze goed moeten oefenen en hebben ze ook oefeningen om in te oefenen.
Op de achtergrond tijdens mijn schrijven hoor ik de naam " Kevin" vallen, daarmee weet u onmiddellijk wie de winnaar van idool 2011 is. Terug naar de orde van de dag. Deze ochtend begonnen met rekenen: de toets meetkunde. Tegen dat iedereen klaar was met de toets, was het tijd voor de speeltijd. U weet ondertussen al dat op vrijdag na de voormiddagspeeltijd, de leerlingen turnles hebben. En zo geschiedde. Ondertussen had ik alle rekentoetsen verbeterd en in de puntenboek geschreven. Dat bracht mij tot de conclusie om na de middag met de leerlingen alle toetsen( behalve getallenkennis) te overlopen en alle vragen uit te leggen. Sommige waren heel stil geworden na het terugkrijgen van hun toetsen. Ik hoop dat ze hiermee wakker geschud zijn en er nog volop tegenaan gaan voor de rest van de periode. Afsluiten deden we met de spreekbeurten van Chanel, Dina en Olivier. Als opdracht voor dit weekend moeten de leerlingen al hun rekentoetsen herbekijken en de oefeningen die fout waren opnieuw maken. Enkelingen moeten ook dringend hun werkschrift rekenen aanvullen. Ze hebben daarvoor blaadjes meegekregen. Agenda: taak: / lessen: rekentoetsen overlopen en herhalen 23/05 niet vergeten: toetsen, leesmapje
Na een uur en half te doen over de afstand van Machelen naar Ternat, was ik omstreeks 9.15 op school. De kinderen waren al hard aan het werk, want ze werden opgevangen door mijn collega Veerle. ( Haar klas had zwemles!) De door juffrouw Veerle begonnen les werd afgemaakt en het lesonderwerp van vandaag kwam ook nog aan bod. Dit lesonderwerp was " De schaal". Door dit toedoen,werd de les taal wat ingekort. Ondertussen slalomden de frietgeuren in onze klas, zodat iedereen zeer blij was toen het belsignaal voor de middag afging. Na de middag, bleven we even stilstaan bij scheppingsverhalen uit andere culturen en godsdiensten. De kinderen maakten a.d.h.v. tekeningen een scheppingsverhaal van indianen uit Columbia. Volgende les krijgen ze het werkelijke verhaal te horen. Ik heb met de leerlingen de leerstof voor meetkunde overlopen, aangezien de resultaten van de voorbije rekentoetsen verre van schittend waren. Heel wat leerlingen, heb ik de indruk, denken dat na hun laatste rapport ze op hun beide oren kunnen slapen. Sommigen bevinden zich al in een vakantiestemming. Ik denk dat ze bij het zien van de resultaten opnieuw met de voetjes op de grond zullen staan. Een aantal van die toetsen zullen in de loop van komende weken opnieuw afgenomen worden. Het gemiddelde van beide toetsen zal dan genomen worden. Langs deze weg, vraag ik ook aan jullie om goed achter hun veren te zitten... want het zou zonde zijn om in mineur het vierde leerjaar te beëindigen. Nog iets heel belangrijks vergeten, vandaag zijn we ook gestart met de spreekbeurten. Nick Eylenbosch en Céline Vekeman beten de spits af. Ze hebben het beide goed gedaan. Agenda: taak: rekenen: de schaal blz 9 20/05 lessen: rekenen: meetkunde 20/05 niet vergeten: agenda
Door de afwezigheid van juf Veerle zaten we de hele voormiddag met beide klassen samen. Niet in het zaaltje, zoals eerder vermeld, maar wel in de refter. De opdracht voor deze voormiddag was duidelijk. Een toets hoofdrekenen en een toets cijferen oplossen. Er was ook nog spelweg voorzien, maar daar zijn we niet meer toegeraakt. Sommige leerlingen hebben maar pas op het einde van de voormiddag afgegeven. Zo zie je maar, .... Morgen gaan we terug de gewone gang van zaken aannemen. Hoewel, een frietjesmiddag op donderdag kan je gerust ongewoon noemen ( meestal op vrijdag!)
Deze ochtend begonnen met de resterende rapporten op te halen. Dan was het tijd voor de laatste fase in de kommagetallen: Kommagetallen tot op 0,001. Na de speeltijd werden we plots opgeschrikt door het brandalarm. Gelukkig was het loos alarm en een onaangekondigde oefening. Iedereen was tijdig buiten! De taalles bestond uit toets begrijpend lezen en taalbeschouwing boodschappen herkennen. De namiddag bestond uit godsdienst en WO. Voor godsdienst kwam het verhaal van Adam en Eva te voorschijn. De WO les leerde ons het onderscheid tussen rivieren en kanalen. De kinderen gaven tot slot hun spreekbeurt af en dan zat de dag er al op. Agenda: taak: / lessen: rekenen: hoofdrekenen en cijferen 18/05 meetkunde 20/05 niet vergeten: geld frietjes
Morgen is mijn collega afwezig voor de begrafenis, daarom zitten we heel de voormiddag in het zaaltje.
Tot morgen allemaal,
Groetjes meester Joeri
Luister ook nog eens naar het scheppingsverhaal volgens Urbanus. Schitterend!
De Kruikenburgse feesten zijn voorbij! Hopelijk heeft u net als ik genoten van het optreden van al onze kinderen. Nogmaals dikke proficiat aan iedereen. Deze ochtend was het terug onmiddellijk met de voetjes in de realiteit. Het vierde leerjaar dus op weg richting refter, waar ze de hele voormiddag gingen verblijven. De opdracht in de voormiddag was drieledig: 1. Oplossen van de toets meten en metend rekenen. 2. Oplossen van de toets rekenverhalen en 3. Indien tijd over, in stilte bezighouden. Iedereen heeft deze drie opdrachten tot een goed einde gebracht. In de namiddag konden we maar pas om half twee in de refter, want de leerlingen van het middelbaar hadden natuurlijk ook recht op hun middagpauze. Aangezien ook het zaaltje nog niet op punt stond ( borden,glazen, bestek, ...) zat er niet anders op dan allemaal mijn klas in te duiken. Met het nodige duw en trekwerk en begrip voor de omstandigheden zijn we er toch in geslaagd om de geprogrammeerde taallessen ( voorbereiding begrijpend lezen en taalschat) en zelfs de godsdienstles af te werken. Niet slecht he! Ondertussen ook uitgelegd dat het nu donderdag " Frietjesbak" is voor ons en dat de kinderen 2,50 euro moeten meebrengen indien ze een bakje friet met drankje willen consumeren. Woensdag 18 mei wordt alles verrekend. Naar aanleiding van de " week van de opvoeding" hebben alle opvoeders ( daar horen jullie ook zeker bij) een pluim gekregen van de ouderraad. Agenda: taak: spreekbeurt afgeven. lessen: rekenen: hoofdrekenen en cijferen 18/05 taal: voorbereiding begrijpend lezen 17/05 niet vergeten: brief frietjes, pluim
Niet boos zijn op de kinderen omdat voorbereiding begrijpend lezen niet in de agenda staat, want dat is mijn fout. Vergeten in de drukte! Heb wel gezegd dat ze het moesten meenemen naar huis.
Het verslagje van vrijdag zal zeer kort zijn. De kinderen van het vierde leerjaar werden 's morgens verdeeld over de vijfde en zesde klassers met een aantal reken en taalopdrachten. Ikzelf gingen elk van de drie groepen begeleiden bij de generale repetitie. Ik kan jullie geruststellen, ze hebben het allemaal heel goed gedaan. Nog niet prima, maar dat houden we natuurlijk voor de voorstellingen van vandaag en morgen. Wat het aanwezigheidsuur betreft... Op de brief stond dat alle kinderen 1 uur voor aanvang van het optreden moesten aanwezig zijn. Wij met het vierde leerjaar spreken steeds drie kwartier voor aanvang af. Dat lijkt me ideaal. Voor groep 1 op zaterdag betekent dit : 17.45 Voor groep 2 op zondag betekent dit : 12.45 Voor groep 3 op zondag betekent dit: 14.45 De kinderen mogen een gezelschapspel, boek of strip ... meebrengen naar school om zich bezig te houden tijdens de wachttijden gedurende het optreden.
Agenda: taak: rekenen: afwerken blz 5,6 en 16 16/05 lessen: rekenen: metend rekenen 16/05 rekenverhalen 16/05 niet vergeten: leesmapje, rapport 16/05, tijdschrift, strip, ...
Zoals de titel van het verslagje al laat vermoeden is er een sterfgeval in de familie van juf Veerle. De leerlingen van vier A en ikzelf bieden op deze manier onze oprechte deelneming aan. Sterkte juf! Onze voormiddag begon met ons veertiendaags bezoek aan het zwembad. Blijkbaar hadden een aantal leerlingen hun agenda niet grondig gelezen dinsdag, want een vijftal leerlingen zwom niet mee. Na de zwembeurt kregen de leerlingen hun toets van getallenkennis. U bent waarschijnlijk op de hoogte dat onze Lander zijn rechter sleutelbeen heeft gebroken en hierdoor niet kan schrijven. Daarom schreef ik zijn taal en rekenopdrachten, samen met hem, in zijn schriften. De toets getallenkennis ( met bijhorend getallendictee) vond ik wel moeilijk om deze wijze op te lossen. Gelukkig heb ik nog pientere leerlingen in de klas zitten en ééntje daarvan is Sien. Zij kwam op het idee om Lander de getallen aan te duiden op een rekenmachine. Nadien kon ik die op het blad schrijven. Geniaal toch! Daarna had ik ook de smaak te pakken. Bij ons dictee van herhaling 4, heb ik Lander zijn dictee laten typen. Geweldig toch als mensen hun gezond verstand gebruiken. De rest van de namiddag hebben we onze kledij voor de laatste maal geïnspecteerd en alles verdeeld over de drie groepen. Morgenvroeg zullen de kinderen verdeeld worden over het vijfde leerjaar. Zij krijgen een aantal rekenopdrachten en taalspelletjes die ze zelfstandig moeten oplossen en verbeteren. Nadien mogen ze zich bezighouden met lezen ( strip, boek, tijdschrift, ...) De rede hierachter lijkt me logisch te zijn. Morgen generale repetitie en ik ben verantwoordelijk voor de drie groepen. Ik moet dus bij elke repetitie aanwezig zijn. Maar kan mij natuurlijk niet in twee delen en de andere groepen opvangen. Daarom hebben onze collega's van 5 en 6 spontaan voorgesteld om een aantal leerlingen van het vierde bij zich te nemen. Solidariteit op de werkvloer. ( Hartverwarmend vind ik dat!!) De aangekondigde toets van metend rekenen wordt verschoven naar maandag. Met dank voor u begrip. Agenda: taak: / lessen: rekenen: metend rekenen 16/05 rekenverhalen 16/05 niet vergeten: leesmapje, rapport (16/05), strip, boek, ... en veiligheidsspeld.
Morgen zijn er ook geen warme maaltijden voorzien. Iedereen brengt dus boterhammen mee. Nog heet van de naald, door de onzekere status van het weer komend weekend... is er besloten om het podium naar de turnzaal te verhuizen. Daar zullen de optredens ook plaats vinden.
Ik wens jullie nog een prettige avond en alvast bedankt voor het begrip!
Deze ochtend een kleine rechtzetting gemaakt. Bleek dat op onze weekplanning de toets van getallenkennis op donderdag stond. Dit om de zeer eenvoudige reden dat er op vrijdag een toets metend rekenen gepland staat. Dus, donderdag toets van getallenkennis en vrijdag toets van metend rekenen. De bladzijden die de leerlingen voor beide vakonderdelen moeten kennen zijn aangeduid in de werkschrift. Voor alle duidelijkheid in werkschrift B. De opdracht in de rekenles was tweedelig. Eerst de herhalingsoefeningen hoofdrekenen verbeteren per twee, dan herhalingsoefeningen cijferen oplossen in het klad. ( Een stuk moet thuis nog afgewerkt worden, alleen in het klad !) Normaal gezien gingen we na de voormiddagspeeltijd oefenen op het podium., doch een regenbui bracht roet in het eten. Geen nood, de repetitie werd verschoven naar de namiddag. Dat gaf ons de tijd om een slagje door te geven in onze taalschrift. Zowel begrijpend lezen als taalschat brachten we tot een goed einde. We waren zo druk bezig dat we de tijd uit het oog verloren met als gevolg dat het niet meer mogelijk was om een dictee te geven. De leerlingen kregen ook hun rapport en de meesten onder hen hebben goed gewerkt, sommige heel goed gewerkt. Hier schrijft een tevreden meester. Slot van ons lessenpakket was het verder aanvullen van de eerste les WO. Na de namiddagspeeltijd was het oefentijd. Ik licht vandaag een tipje van de sluier... je ziet hieronder foto's van de drie groepen. Toch moet er nog veel geoefend worden! Agenda: taak: rekenen: cijferen blz 3 en 4 12/05 lessen: rekenen: getallenkennis 12/05 metend rekenen 13/05 taal: herhaling 4 12/05 niet vergeten: leesmapje, rapport (16/05), zwemmen
Morgen pedagogische studiedag, dus geen verslagje. Tot donderdag iedereen,