dag 4 : volksdansen, wasvrouwen en andere houtbewerkers
Goedenavond beste lezer(es),
Zeer kort verslagje omdat er vandaag niet veel les gegeven geweest is. De rede hiervoor is simpel... De kinderen hebben de hele voormiddag gesport ( eerst gezwommen en dan gevolksdanst) en in de namiddag hadden ze de eerste blok ICT. Hier mochten ze een krant in elkaar flansen. Resultaten te bekijken in het WO mapje. De laatste blok voor het naar huis gaan, was er één over wasvrouwen en houtbewerkers ( opfrissing van onze uitstap naar het MOT). Agenda: taak: knip en plakwerk 28/01 lessen: spreekwoorden ' bakker' 31/01 niet vergeten: de school van toen morgen
Iedereen van harte welkom om 15 uur op onze school!
Deze ochtend begonnen met het hernemen van de rekenles van gisteren. De les metend rekenen vond gisteren na onze uitstap naar Alsemberg plaats en dat was eigenlijk verre van ideaal. Na een korte maar krachtige herhaling met een serieus aantal inoefeningen was er zelfs nog tijd om ook het lesje meetkunde te vervolledigen. Achter de speeltijd gingen we normaal een aantal filmpjes omtrent de hoefsmid bekijken, maar het internet besliste hier anders over. Het internet op school was uitgevallen, waardoor we de les hebben gegeven zonder filmpjes ( Spijtig!) Afsluiter was het verderwerken aan de artikels voor de ict les van morgen. Agenda: taak: 3 artikels voor de krant 27/01 rekenen: huistaak 12 27/01 lessen: spreekwoorden rond bakker 31/01 niet vergeten: zwemmen!!
De spreekwoorden vindt u terug in het WO mapje>>> (het laatste blaadje van de bundel " De bakker")
We zijn vertrokken! Voor de speeltijd hadden we nog gewoon onze rekenles week 12 les 3 cijferen. De kinderen hadden ondertussen opnieuw in duo de hoofdrekenoefeningen van vorige vrijdag besproken. Na de speeltijd konden we dan eindelijk van start gegaan. Zoals eerder al aangegeven, stond bij ons " oude beroepen" centraal. Eerste beroep: de bakker. De kinderen kregen een 35 tal minuten durend filmpje waarin de geschiedenis van het brood en de bakker schitterend werd uitgebeeld. We hadden hierover een korte bespreking en daar was de middag al. Nadien gingen we op ons elan verder en we bekeken het beroep bakker en het brood maken met argusogen. Voor we het wisten was het al bijna tijd voor naar huis te gaan. Nog één van de activiteiten tijdens de week, is het aanleren van oude klassiekers. Ons eerste liedje ' Het loze vissertje'. En daarmee hebben we de rest van de tijd nog gevuld. Fotoreportage alleen maar van de jarige vandaag... Morgen zal dat ruimschoots goed gemaakt worden. Nog enkele mededelingen: Morgen komen de kinderen dus gewoon naar school, met hun schooltas en een (rug)zakje waar hun lunchpakket en drankje inzit. We zijn ook op tijd terug, dus geen speciale afspraken deze keer. Hou natuurlijk wel rekening met het weer en zorg voor aangepaste kledij. Agenda: taak: project : de bakker 25/01 lessen: / niet vergeten: morgen uitstap, toetsen
Ziehier het kort verslagje van vrijdag 21 januari 2011. De ochtend begonnen met hoofdrekenen optellen en aftrekken tot 100 000. Na een klassikale instructie gingen de leerlingen zelfstandig aan de slag. Het tweede gedeelte van de voormiddag werd besteed aan lichamelijke inspanningen tijdens de LO les. Na de middag hebben we ons nog grotendeels toegelegd op soorten batterijen en andere generatoren... Afsluiten deden we met het voordragen van het gedicht. Agenda: taak: rekenen: blz 11-12 24/01 lessen: WO: machtig, krachtig 24/01 niet vergeten: brief, leesmapje, project volgende week
Zoals ook al vermeld in de agenda is het volgende week projectweek. De lessen in de voormiddag gaan gewoon door zoals anders, maar in de namiddag gaan we oude beroepen centraal zetten.
Na een dagje rust (voor de leerlingen ,toch!) stond het programma voor donderdag 20 januari weer goed vol. De rekenles startte een halfuurtje later, omdat er nog wat geld voor kaarten van het toneel werden verrekend. Langs deze weg, wil ik er nogmaals aan herinneren dat ik enkel reserveer voor de kinderen van de klas. ( Heb wel al gehoord dat de eerste rijen bemachtigen ,zeer moeilijk zal worden!). De rekenles die ging over breuk nemen van een getal tot 100 000. A.d.h.v. rekenverhalen hebben we dit ingeoefend. Dan was het tijd voor spelling. Woorden waar je de verdubbeling en verenkelingsregel moet op toepassen, kwamen rijkelijk aan bod. Het eerste deel van het verhaal " De verrassing" werd tijdens de godsdienstles aangevuld door het tweede gedeelte. We gingen ook op zoek naar de betekenis van " Het geweten". Na een korte herhaling wat we in vorige lessen al gezien hadden, gingen we verder met omvormers en transformatoren. De kinderen ontdekten de betekenis van de woorden en ook een aantal toestellen die transformatoren in zich hebben. Afsluiten deden we met de bespreking van het gedicht voor morgen " Thuis". De leerlingen worden verondersteld om dit vlot en expressief te kunnen voorlezen ( niet van buiten dus). Uiteraard zijn gebaren en andere voorwerpen altijd welkom bij het voordragen. Agenda: taak: godsdienst: het geweten 21/01 lessen: WO: machtig, krachtig 21/01 taal: gedicht "Thuis" 21/01 niet vergeten: agenda, leesmapje, kledij " school van toen" 28/01
Deze ochtend begonnen met een uurtje rekenverhaaltjes oplossen. Deze keer stonden ze in functie van tijd. De taalles bestond uit twee delen: Een begrijpend lezentoets en een luistertoets. Het laatste deel van de luistertoets was voor sommigen echt zweten!!! In de namiddag hebben we aan de hand van een aantal verhalen andermans " pet" opgezet. Zo kregen we verschillende meningen en die werden dan ook besproken. In de WO les gingen we op zoek naar wat de omvormers zijn in bepaalde voorwerpen en welk resultaat deze dan bereiken. Afsluiten deden we met een van plaatsverandering. Agenda: taak: / lessen: WO: machtig, krachtig 20/01 niet vergeten: leesmapje, toneel...
Morgen pedagogische studiedag, dus morgen geen blog. Tot donderdag, Groetjes Meester Joeri
Ziehier het verslag van de eerste dag van de week. Een rekenles , die verspreid werd over twee delen, over de lengtematen en hun verschillende verhoudingen. Even onderbroken door een zwemles op maandag en de voormiddag was al gedaan. Na de middag hebben we onze begrijpend lezentekst goed ingeoefend ( morgen toets) en het laatste deel van de eerste les van WO in ons werkschriftje afgewerkt. Zoals elke maandag na de namiddagspeeltijd stond er nu ook niveaulezen op het programma. Afsluiten deden we het vervolg van het voorleesverhaal van de " GVR". Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 6 18/01 lessen: taal: " De benzinepomp" 18/01 niet vergeten: leesmapje, toets, briefje toneel
Graag wil ik nog even terugkomen op het toneelgebeuren. Het is de bedoeling dat de kinderen geld meekrijgen voor het aantal kaarten dat jullie kopen. Indien mogelijk zou ik graag hebben dat dit ten laatste tegen vrijdag 21 januari in orde wordt gebracht. Neemt u geen kaarten, dan hoeft u dat briefje ook niet terug te bezorgen.
Nogmaals een herinnering !!! Als afsluiter van onze projectweek volgende week vrijdag (28 januari) hadden we gevraagd om de kinderen aan te kleden zoals vroeger. De brief hiervoor is met het kerstrapport meegegeven, maar wil jullie hier toch nog aan herinneren. Zo kan u eventueel nog in actie treden.
Gisterenochtend meetkundeles over punten, lijnen en andere diagonalen. Na een uitgebreide klassikale uitleg, gingen de kinderen zelf aan de slag in hun werkschrift. Zoals gewoonlijk nam juffrouw Dorien van mij over na de speeltijd. De volledige namiddag is opgegaan aan het verdelen van de blauwe/groene blaadjes en het nieuwe WO thema. Heb de indruk dat de kinderen dit wel een zeer aangenaam thema vinden. Uw kind heeft ook een brief mee waarbij u vriendelijk wordt uitgenodigd om naar het jaarlijks toneel te komen kijken. Ikzelf heb al jarenlang de traditie om met de leerlingen van mijn klas ( diegene die mogen, willen en kunnen) op vrijdagavond het toneel te gaan bekijken. De laatste jaren speelt mijn collega( juf Veerle) steeds mee en vormt dit natuurlijk een extra argument om te gaan kijken. Dit jaar zou ik graag op vrijdag 18 februari gaan met de kinderen van de klas. Het werkt als volgt: De kinderen zorgen zelf voor hun kaart, ik zorg voor de reservatie van de twee eerste rijen. Wil wel eventjes benadrukken, dat ik alleen voor de kinderen reserveer en niet voor eventueel geïnteresseerde ouders. Hopelijk mogen ze van jullie mee gaan kijken, want ze waren allemaal zeer enthousiast. Agenda: taak: rekenen: blauwe- groene blaadjes 17/01 lessen: rekenen: zie dit leer ik mapje 17/01 niet vergeten: leesmapje, Brief, Zwemmen
Maandag éénmalig zwemmen voor ons. Dus iedereen zijn/haar zwemgerief mee !!!
Op deze druilerige woensdag begonnen met de kinderen in groepjes van 2 blz 3 van hun werkschrift te laten verbeteren a.d.h.v. een correctiesleutel. U denkt waarschijnlijk : " Goed gezien van die meester, dan moet hij minder verbeteren!" Dit is echter niet het geval. De kinderen kregen als opdracht mee dat ze eerst naar elkaars uitkomsten moesten kijken. Wanneer één van de twee een foute uitkomst had, dan legde de andere leerling(e) ,die de oefening wel juist had, de oplossingswijze uit. Ze nemen namelijk soms sneller iets aan van "soortgenoten" dan van de leerkracht. Nadien hebben we al cijferend alle hoofdbewerkingen herhaald en de huistaak voor vandaag uitgelegd. Voor spelling hebben we woordpakket 9 aangepakt en dat kostte ons veel tijd en energie. Enerzijds was er de nieuwe leerlinge die nog nooit gewerkt had met de spelwegmethode ( toch niet eenvoudig om zomaar in te vallen...) en anderzijds was de leerstofhoeveelheid tamelijk groot. Gevolg er restte ons van de voormiddag nog een tiental minuten om aan WO te beginnen en dat was toch ietske te weinig. Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 4-5 14/01 Kom op tijd!!! les: rekenen: vier hoofdbewerkingen 14/01 niet vergeten: leesmapje, brieven, enquête
Graag de enquête volledig ingevuld tegen ten laatste 20 januari.
Het voordeel van de sleutelbeenbreuk is dat ik momenteel niet kan gaan fitnessen, hierdoor wordt de weblog veel vroeger op de avond geschreven. En dat is goed voor jullie he! Deze ochtend een klein vreugdesprongetje gedaan omdat de volledige klas aanwezig! ( Zeer lang geleden!) We zijn er dan ook onmiddellijk ingevlogen met rekenen. Ik had opnieuw een werkblaadje gemaakt, waar de leerlingen de instructie op konden noteren. De les zelf was een herhalingsles rond de vier hoofdbewerkingen ( x,+,- en :) tot 10 000. De oefeningen in de schrift waren niet van de poes, want daar hebben ze toch een tijdje aangewerkt. Pas na het rekengebeuren, konden we aan de toetsen beginnen. Ja, inderdaad toetsen! Eentje voor begrijpend lezen en ééntje voor luisteren. Eens de druilige middagspeeltijd voorbij, gingen we aan het filosoferen. Wat is " Goed"? Wat is "Kwaad"? Snel werd het voor de leerlingen duidelijk dat het niet allemaal zo zwart - wit is. WO bestond enkel uit het geven van een voortaak ( werken sinds kort met nieuwe methode en nog geen werkschriften geleverd!) en het uitleggen waarover we de komende lessen gaan leren (speelgoed!) Na het schrijven van de agenda, stond er nog MUZo geprogrammeerd. Eén van de onderdelen hiervan is drama. De kinderen gingen per twee ( één groepje per drie) een bepaalde situatie naspelen. ( verko(o)p(st)er komt zaken verkopen aan de voordeur...) Foto's van de inoefening hiervan, vind je onderaan. Agenda: taak: rekenen: zie werkblaadje 12/01 WO: speelgoed 12/01 lessen: rekenen: de 4 hoofdbewerkingen 12/01 niet vergeten: leesmapje, brief ( zie ook bijlage blog !)
Donderdag gaan we al op uitstap, voor verdere informatie verwijs ik naar de brief in bijlage of schooltas.
De nieuwsgierigen onder ons kunnen al een kijkje nemen op www.mot.be
Eerst en vooral aan iedereen een prettig 2011 gewenst met een goede gezondheid en alle dromen mogen gerealiseerd worden. Wat mezelf betreft, ben ik uiteraard harstikke blij dat ik opnieuw voor de klas kan staan. Ook al ben ik nog geen 100 procent. Nog een verrassing deze ochtend, we krijgen er in de klas nog een leerlinge bij. Eline komt onze klas versterken... Welkom Eline!!!! Na het kennismaken en bijpraten was het tijd om de rekenles te starten. Door het uitvoerige tateren liep de rekenles langer uit dan gepland, zodat we nog juist voor de middag onze tekst begrijpend lezen konden voorbereiden. Na de welgekomen middagpauze gingen we verder op ons taalelan. Nu werd er woordenschat omtrent " Wonen" aangeleerd. Voor godsdienst sneden we het onderwerp " Gewetensvol handelen" aan. Afsluiter van de maandag, traditiegetrouw niveaulezen. De kinderen kregen nog hun adventschocolaatjes en dan was het tijd om naar huis te gaan.
Agenda: taak: rekenen: werkschrift blz 1 en 2 (oef 6) niet. 11/01 lessen: taal: " Wonen en wonen is twee" 11/01 rekenen: getalstructuren 11/01 niet vergeten: leesmapje
Voila, we zijn weer vertrokken. Hopelijk voor iedereen met veel succes!!! Groetjes en tot morgen,
Deze namiddag op controle geweest. Eerst het goede nieuws, de linkerpink is zo goed als genezen! Het slechte nieuws is dat ik niet meer terugkom voor de kerstvakantie! De dokter besliste dat het niet zonder risico zou zijn om vroeger terug te keren, daarom respecteer ik dit advies. Concreet betekent dit dat de leerlingen ook volgende week zullen opgevangen worden door mijn collega's. Zaterdag laat ik mij naar school brengen en zet ik de rapportcijfers op de rapporten,zodat het kerstrapport volgende week kan worden meegegeven. Nogmaals bedankt voor jullie begrip in deze moeilijke en onverwachte omstandigheden.!
Ik wens uiteraard voor iedereen een zalig kerstfeest en een zeer voorspoedig 2011!
Beste ouders, maar vooral liefste leerlingen van mijn klas.
De weblog heeft al een paar dagen stilgestaan en zal in de nabije toekomst nog een aantal dagen stilliggen. Blijkbaar heeft " De pechvogel" zich over mij ontfermd! Na de pinkbreuk en de buikgriep , is nu mijn linkersleutelbeen gebroken. De spoedarts heeft mij alvast thuisgeschreven tot woensdag, waarna een orthopedist een verdere beslissing zal nemen. ( Operatie of niet!?) De kans is echter vrij groot, dat ik voor de kerstvakantie niet meer zal aantreden. Uiteraard zullen de leerlingen zo goed mogelijk opgevangen worden door mijn collega's. Wat toetsen betreft, alle afgesproken toetsen gaan gewoon door zoals afgesproken.
Woensdag of donderdag plaats ik verdere informatie op de blog.