Ik mocht vandaag meehelpen aan een presentatie. Ze ging over zorgzaam omgaan met van alles. Mensen en ook dingen. En het moest in PowerPoint.
(Nochtans las ik van de week een boek hoe goed het leven wel niet is zonder Powerpoint. Je ideeën zomaar met een goede voorbereiding in je hoofd en op papier veel beter en met meer overtuiging over te brengen . Knap boek, lees het ook maar eens : Real Leaders Dont Do Powerpoint, Christopher Witt, www.crownpublishing.com).
Maar goed dus, PowerPoint. Veel fotos van kapotte zaken in het bedrijf doordat we met zijn allen slordig met de zaken omgaan. En omdat dat zo is en niemand er iets van zegt, wordt het met de dag erger.
Het kost allemaal veel geld, heel veel geld. En dat hebben we al niet teveel, toch?
Daarom deze week de warme oproep om wat meer zorgzaam met de zaken om te gaan.
Bij het maken van de fotos kwamen we ook wat kantoren tegen met daarin bureaus.
En van sommige van die bureaus zagen we uit welk materiaal het bureaudek was gemaakt, en van anderen zagen we dat niet zo dadelijk. Want er lag veel rommel op. Begrijp je? En vandaar de messy desks. Google even en je vindt er 326.000 resultaten over.
En de stap naar timemanagement en klare geest en efficiëntie is dan niet veraf. Jaren geleden was ook mijn bureau wel eens messy Ik zat dan slag voor keer s avonds met een enorm schuldgevoel thuis in de zetel. Of, erger nog, opnieuw aan mijn messy desk op kantoor. Werken en zwoegen maar. Want ik wilde nog vlug doen wat ik overdag allemaal wel niet had gedaan. Omdat ik het vergeten was of niet meer teruggevonden had.
Die tijd is gelukkig voorbij. Ik ontmoette David Allens boek Getting Things Done, HET boek van de eenentwintigste eeuw. En ik vond het Nederlandse equivalent ervan, meereffect.nl, en zijn bezieler Taco Oosterkamp. En nu komt mijn desk in aanmerking voor het nemen van een foto clean desk. Hoewel dit op zich niet zo belangrijk of wereldschokkend nieuws is, zijn de gevolgen ervan dat wel. Ik werk sedertdien 10X zo efficiënt, en vooral veel minder uren op een dag. Ik bereik meer en ik heb minder, veel minder hartkloppingen. Want zaken vergeten en daar dan op de meest onmogelijke momenten onaangenaam aan herinnerd worden is er niet meer bij.
Ik heb er zelfs tijd voor het schrijven van een blog aan overgehouden.
Wil je graag wat hulp als je zelf beter georganiseerd wil worden, mail dan gerust.