Inhoud blog
  • Zand, een grote economische waarde
  • Wandelpaden overzicht Kalmthoutse heide
  • Het weer is Goed
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Willekeurig Bloggen.be Blogs
    domeinen
    www.bloggen.be/domeine
    Over mijzelf
    Ik ben Martin
    Ik ben een man en woon in Essen () en mijn beroep is Metaalbewerker.
    Ik ben geboren op 02/06/1957 en ben nu dus 66 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Wandelen en vogels.
    Ik hou van de rust in de Kalmthoutse en Essense heide. Zit graag aan de waterkant waar je het leven van de vogels kunt
    Foto
    Natuurliefhebber
    Hoor de vogeltjes fluiten
    23-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    23-03-2008 om 13:07 geschreven door Marti  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    22-03-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zand, een grote economische waarde

     

    Vanaf 1854, toen de spoorweg Essen-Antwerpen in gebruik werd genomen, kreeg het zand langs Vlaamse kant plotsklaps een grote economische waarde, omdat het via het spoor gemakkelijk kon vervoerd worden. Tussen 1860 en 1865 werd er voor het eerst zand afgegraven van de Boterbergen, ten oosten van het Stappersven. Met dat zand werden de Spaanse vesten rond Antwerpen gedeeltelijk opgevuld. Enkele jaren later ontstonden plannen om alle duinen af te graven. Maar mede door het protest van invloedrijke Antwerpenaren die, met diezelfde trein, de idyllische Kalmthoutse Heide hadden ontdekt, ging dit niet door. Toch kon niet voorkomen worden dat vanaf 1892 de hoogste duin van de heide, namelijk de tussen de 40 en 45 meter hoge Vossenberg, totaal afgegraven werd voor de aanleg van de verhoogde spoorwegberm tussen Antwerpen-Centraal en Antwerpen-Dam.
    Langs Nederlandse kant vonden geen grote afgravingen plaats.

    22-03-2008 om 19:59 geschreven door Marti  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)

    22-03-2008 om 19:55 geschreven door Marti  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wandelpaden overzicht Kalmthoutse heide
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het weer is Goed

    Ik dacht bij haar te vinden wat ik zocht
    Ik klopte op haar deur.
    Ze liet me in. Ze zat alleen.
    De lamp hing in een strakke schijn.
    Ik dacht: hierbinnen zal het zijn.

    En 't heeft een ogenblik geleefd.
    Was hare hand niet witter dan het licht?
    en stiller dan de stilte van
    't vertrek, dat hield de adem in?

    Maar het verwerd, en gaande-weg
    Kwam ze op me toe als iedereen.
    Ze zei: we zullen wandelen, zeg.
    Het weer is goed, de weg is recht.

    22-03-2008 om 08:27 geschreven door Marti  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 17/03-23/03 2008

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Een interessant adres?

    Inhoud blog
  • Zand, een grote economische waarde
  • Wandelpaden overzicht Kalmthoutse heide
  • Het weer is Goed



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs