Foto
Inhoud blog
  • Sanicole 29 Dec 09
  • Grobbendonk 28 Dec 09
  • Zwarte Bergen 27 Dec 09
  • Kelchterhoef 27 Nov 09
  • Bosbergen Herentals 22 Nov 09
  • Gerhees 16 Nov 09
  • Auderghem 11 Nov 09
  • Schemmersberg VVO kampioenschap Middle 1 Nov 09
  • Herfstwisselbeker Schootsheide 25 Sep 09
  • Interkorps kampioenschap Sahara 21 Okt 09
    Top 6 Links
  • VVO website
  • OMEGA website
  • Militaire orientatiewebsite
  • Website Wisselbeker Rik Thys
  • Website FRSO
  • bloggen.be
  • Zoeken in blog

    Orienteren en reizen

    31-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orientatiecross Genk Kattevenia Vrij 30 Jan 09

    Gisteren de tweede Militaire orientatiecross voor het regelmatigheidscriterium gelopen in Genk op de kaart van Kattevenia.
    Ik heb hier enkele maanden geleden nog een regionale zondagswedstrijd gelopen en ook reeds verschillende keren de voorgaande jaren. De kaart is eind vorig jaar nog vernieuwd geweest wat altijd wel fijn is .
    Het was alweer vrij koud ( de laatste tijd hebben we onze wedstrijden al meer in koud weer gelopen ) maar zo koud als op 9 januari bij de eerste Militaire wedstrijd was het gelukkig niet.
    Naar de start was het 1200m lopen wat dus ideaal was als opwarming. Bij de start moest ik nog even wachten want er stonden nog een tiental wachtenden voor mij. Gelukkig beslisten de mensen van de start om elke minuut te laten starten i.p.v. elke twee minuten zodat ik maar een goede 10' moest wachten.
    We starten onmiddelijk in het meest technische stukje van de kaart dat apart was uitvergroot op 1.5000é. Dit is echt een mooi stukje met toch wat klein relief en dichtere begroeing waar men moet opletten.
    We leuk maar ik zou dit wat verder in de omloop gelegd hebben.
    In die zone had ik een 6 tal posten die ik eigenlijk allemaal vrij goed en snel vond. Alleen wat opletten dat men niet voorbij de posten zou lopen omwille van de schaal van de kaart daar.
    Van 7 naar 8 was het een stukje waar we lint moesten volgen en een drukke weg oversteken. Naderhand werd dat gedeelte uit de omloop gehaald om iedereen dezelfde kansen te geven.
    Vanaf post 8 was het dan de gewone schaal van 1.10000é.
     Ik kan echter geen gedetailleerde beschrijving geven over mijn omloop daar ik mijn kaart aan de aankomst heb moeten afgeven omdat er blijkbaar te weinig kaarten voorhanden waren voor omloop 3 ( Is steeds een zeer populaire omloop omwille van de afstand , +/- 7 Km dat niet te lang en niet te kort is)
    Het ging eigenlijk vrij goed . Eventjes een kleine aarzeling aan post 9 door de overschakeling van 1.5000é naar 1.10000é maar verder ging het goed. De omloop was vrij goed gelegd met dikwijls meerdere wegkeuzes. Het was inderdaad dikwijls de keuze tussen doorsteken door het bos of wat verder rondlopen langs de wegen en paden. Het bos van Kattevenia is namelijk vrij groen ( dicht begroeid ) en daarom is het soms inderdaad beter om rond te lopen dan door te steken ( als het niet te ver rondlopen is natuurlijk )
    Mijn looptempo was ook goed. Ik kon opnieuw een redelijk gelijkmatig tempo goed aanhouden ( dit moet natuurlijk nog sneller in de toekomst maar dat komt wel ).
    Ik kon ook weer vrij goed de richting houden wanneer ik dwars door het bos moest, kortom het voelde wel goed aan.
    Meer naar het einde van de omloop voelde ik toch dat ik wat vermoeider werd, zeker als het wat berop ging.
    Tijdens de laatste 5-6 posten maakte ik dan ook hier en daar een klein foutje. Eéns iets te veel rechts van de post, een andere keer een minder goede wegkeuze genomen en dan teruggedraaid, soms iets te lang kiezen alvorens de beste wegkeuze te nemen. Eigelijk foutjes die je maakt als je vermoeid wordt. Echt veel tijd verloor ik niet maar toch dat moet er nog uit tegen Maart - April.
    De laatste post lag eigenlijk een beetje ongelukkig vond ik. Deze stond achter een berm. Het lint naar de aankomstpost liep dan weer voor deze berm zodat dit eigenlijk wel wat verwarrend was
    Het was ook een vrij lange schnitzel ( lint van laatste post naar aankomstpost )
    Zoals gezegd moest ik mijn kaart aan de laatste post afgeven, wat ik altijd een beetje spijtig vind want een orienteur behoud graag zijn kaart om nadien de omloop nog eens te kunnen bekijken en bespreken met collega's.
    Naar het wedstrijdsecretariaat was het niet ver.
    Emit laten uitlezen en dan maar een douche gaan nemen.
    Mijn eindtijd was 50'09" = Km tijd van 7'09". Lang niet slecht. Bijna weer eens onder de 7' de Km.
    Wat ook goed was is dat ik tussen geen enkele post meer dan 10' de Km heb gelopen, wat betekent dat er geen grotere fouten bij waren.
    In de uitslag gaf dit een 2é plaats op meer dan 100 deelnemers en 1é in mijn leeftijdsclasse H50. Eddy Gressens was 2é op een goede 2' en Luc Bouve 3é op een 3 tal minuten, niet toevallig twee van mijn grootste concurenten tijdens het komende Militaire kampioenschap. Zij zijn beide wel snellere lopers dan mij maar normaal gezien ben ik dan weer technisch iets beter, ik zeg wel normaal gezien want ik durf ook al wel eens serieus in de fout gaan.
    Door deze uitslag neem ik ook de eerste plaats in de tussenstand van de Militaire regelmatigheid.
    Uitslag : http://users.telenet.be/milol/resultaten/20090130/res.htm 
    Splittijden : http://users.telenet.be/milol/resultaten/20090130/sbsi.htm 
    Tussenstand Militaire regelmatigheid : http://users.telenet.be/milol/tussenstand%20criterium/Classement%201-2009.pdf 
    Volgende wedstrijd nu zondag 1 Februari in Ham. Deze wedstrijd ga ik echt als training opvatten. Tijd speelt absoluut geen rol. Principe : rustig lopen en GEEN FOUTEN . Later zullen we dan wel enkele trainingen doen om foutloos te orienteren bij hogere snelheid.

    Patrick

    31-01-2009 om 14:18 geschreven door Patrick  


    27-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Orientatiecross Mazy 25 Jan 09

    Vorige zondag nog eens een orientatieloop gedaan na de week skiverlof. We waren eigenlijk maar pas thuis van de zaterdagavond rond 23.30u na een lange reis van een 8 tal uren rijden vanuit Oostenrijk, maar ik had toch wel een beetje zin om te gaan lopen omdat het toch wel een mooie kaart was, n.l. de kaart van Mazy. Ook eigenlijk omdat ik op deze kaart later op het jaar de wisselbeker Rik Thys organiseer.
    Marina is thuisgebleven en heeft zich wat bezig gehouden met de was te doen van onze skireis.
    Het was nogal ver naar de start ( 1600m ) en ook de afstand van de aankomst bleek ver te zijn, daarom verkoos ik maar om een stukje met de wagen te doen.
    Aan de start aangekomen moest ik niet lang wachten om te kunnen vertrekken ( gelukkig maar want het was er flink koud )
    Ik moest een afstand lopen van 7000m maar allicht zou het wel zwaar worden want Mazy is bekend om zijn vele heide vlaktes en buntgras zones.
    Het was ook niet echt mijn bedoeling om snel te lopen na de week ski en de lange terugreis. Mijn benen waren meer de skibewegingen gewoon dan het lopen.
    Daarom vertrok ik vrij rustig naar de eerste posten. Deze gingen vrij vlot, en het was er ook nog niet echt zwaar lopen.
    Vanaf post 4 begon het moeilijkere gedeelte, vooral wat betreft de ondergrond. Veel buntgras , heide en water. Van 4 naar 5 was een zeer lange afstand doorheen de grote vlakte van Mazy. Niet zo moeilijk maar zwaar. Ik heb toch wel heel wat stukken gewandeld in de heide.
    Post 5 lag midden in een zone met buntgras . Ik zat een klein beetje te links maar vond hem vrij snel.
    Daarna moesten we weer even de vlakte uit voor een paar posten in een zone met wat meer bos en dan terug dezelfde vlakte in.
    Ik kon steeds de goede richting houden en wou me niet TE hard vermoeien. Tot dan had ik nog geen koude handen en ging alles eigenlijk naar wens. Dan kwam de tweede lange afstand in mijn omloop. Ik nam nu ook weer de goede richting en verkoos zowat in een rechte lijn naar de post te lopen.
    Opeens kwam ik in een zone terecht met hoog buntgras en zeer veel water. Ik was al een paar keer vrij diep in het water gezakt, maar dan viel ik opeens voorover met mijn beide armen toch wel een halve meter in het ijskoude water.
    Gedaan natuurlijk met de warme handen. Ik dacht echt aan stoppen op dat moment, maar zette toch door .
    Naar de post zelf was het niet meer moeilijk temeer ik hem al van zeer ver zag staan.
    Er kwam nadien nog een mooie zone met enkele posten vrij kort op mekaar in een gebied met wat klein relief waar ik toch een foutje maakte van een kleine minuut.
    Mijn handen waren ondertussen bevroren en het was niet echt fijn meer. Ik kon met moeite mijn kaart nog goed vasthouden.
    Toch maar doorgedaan want het was niet zo ver meer.
    Helemaal op het einde kwam er nog een mooi stukje bos met heel wat klein relief.
    Aan de aankomst gekomen ben ik maar onmiddelijk naar mijn wagen gelopen die daar toch nog een 800 m vanaf stond.
    Met moeite de deur open gekregen, en dan maar terug naar de kantine gereden.
    Ik had een tijd gelopen van 60'02" wat een Km tijd was van 8'34" niet zo schitterend maar ik had eigenlijk niet veel beter verwacht vandaag.
    Ik was daarmee 14é op een 60 tal deelnemers maar 5é van mijn leeftijdscategorie.
    Geen probleem, er telt maar één doel in de nabije toekomst en dat is het Militair kampioenschap op 1 en 2 april in Arlon. Al de rest staat in functie van deze wedstrijd, rustig opbouwen tot dan.
    De komende weken wat conditie opbouwen en heel wat orientatiewedstrijdjes  ( de éne al wat belangrijker dan de andere ) lopen. Hier en daar een wedstrijdje uitpikken om wat dieper te gaan, en vooral ook het technisch niveau wat naar boven halen, want in Arlon zal het niet zo simpel zijn denk ik. Hopelijk blijf ik nu wat gespaard van kwetsuren of ziektes.
    Hierna de uitslag van deze wedstrijd : http://www.kempen-ol.be/uitslagen/20090125.HTM     En de splittijden : http://www.kempen-ol.be/uitslagen/20090125/spl20090125.HTM 
    Volgende wedstrijd a.s. vrijdag de Militaire wedstrijd in Genk op de kaart van Kattevenia.

    Patrick

    27-01-2009 om 17:04 geschreven door Patrick  


    26-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skivakantie Fiss

    Het is al weer een tijdje geleden dat ik een bericht op deze blog heb geplaatst maar dat kwam doordat Marina en ik een weekje skivakantie hebben genomen in Oostenrijk.
    We zijn vertrokken op zaterdag 17 januari en hebben onderweg in de omgeving van Karlsruhe overnacht bij mijn neef.
    Op zondagmorgen dan zijn we doorgereden naar onze bestemming Fiss in Tirol ( Oostenrijk )
    Het was reeds de tweede maal dat we in Fiss een skiverlof hebben gedaan na vorig jaar.
    Fiss is een dorp op 1445 m hoogte en ligt tussen Landeck en de Rechenpass in het uiterste westen van Tirol.
    Het is een prachtig skigebied met een 180 tal Km skipistes allemaal op een hoogte gelegen tussen zowat 1300m en 2750 m, dus vrij sneeuwzeker. Het skigebied ligt verspreid over een drietal dorpen, Fiss, Ladis en Serfaus. Er heerst een fantastische sfeer en men tracht de gasten toch wel een fijne skivakantie te laten doorbrengen met ook tal van nevenactiviteiten.
    Zo hebben we een avond de wekelijkse skishow bekeken waarbij we ook konden genieten van een uitgebreide maaltijd in de Moseralm op 1800m hoogte.
    Een andere avond hebben we dan in dezelfde Moseralm een fondueavond gedaan en daarna een aantal keren met de slede van de Moseralmpiste naar beneden gekomen.
    De prijs valt echt wel mee want voor deze rodelavond met fondue betaalden we 24 € waarbij we zoveel mochte eten als we wilden en tevens ook zo dikwijls met de slede naar beneden mochten glijden als we wilden ( tot 22.00u want dan was het gedaan natuurlijk )
    Ook vind ik dat men daar zeer vriendelijk is t.o.v. andere skigebieden, men tracht het de toerist toch wel echt naar zijn zin te maken.
    We hebben wel een beetje pech gehad met het weer. Er was dikwijls vrij veel wind ( Op 3 dagen waren heel wat liften gesloten door de stormwind waardoor er op de andere pistes natuurlijk veel skieers aanwezig waren ). Ook het zicht was niet altijd goed ( wolken, mist )
    Maar er waren toch ook gelukkig enkele mooie dagen tussen waar we ten volle hebben van geprofiteerd natuurlijk.
    Er is ook een zeer goede Apres Ski bar ( Hexenalm ) in Fiss waar we ons een drietal keer goed hebben geamuseerd, echt een hele toffe bar met zeer veel ambiance.
    Fiss - Ladis - Serfaus is echt een fantastisch skigebied met vele mooie pistes, vriendelijke mensen, vele nevenactiviteiten, goede apres ski en ook voor kinderen een geweldig kinderpark waar men van heinde en ver komt naar kijken.
    We hebben dit gebied nu twee jaar na elkaar bezocht. Volgend jaar gaan we eens terug ergens anders heen ( we hebben ondertussen een fijn hotel gereserveerd in Gerlos in het Zillertal ) kwestie om eens iets anders te doen, maar we gaan zeker en vast nog terug naar Fiss. Hierna de link naar het skigebied : http://www.serfaus-fiss-ladis.at/ 
    Enkele sfeerfoto's van onze skireis :



















    26-01-2009 om 20:41 geschreven door Patrick  



    Welkom op mijn blog!
    Foto


    Amerika reis 2009
  • Onze reis naar Amerika 2009

  • Archief per week
  • 28/12-03/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 17/08-23/08 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 03/08-09/08 2009
  • 29/06-05/07 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 31/12-06/01 2008
  • 22/12-28/12 2008
  • 15/12-21/12 2008
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs