Foto
Foto
Inhoud blog
  • Ik zit zwaar in de sukkel
  • Wat een week weeral!
  • Verkoudheid?
  • Dubbele agenda!
  • Nog maar eens veel zaken herordenen...
  • Vandaag een belangrijke dag in onze familie!
  • Vandaag onverwacht kweeperengelei gemaakt...
  • Gisterenavond een minder aangename tijd doorgebracht
  • Nog 3 dagen zomer en...
  • Weer veel gebeurtenissen...
  • Alweer bijna in de helft van september!
  • Laatste dag van de 'grote vakantie'
  • De laatste twee vakantiedagen
  • Vandaag opletten geblazen!
  • Vandaag naar Mortsel en naar Monica en de bib
    Foto
    Ook een mooie dag gewenst!
    Foto
    We zijn de 13de week van 2024
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Reflecties
    Wat mij trof vandaag
    24-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hopelijk nu wat meer cultuur 'in the picture'.....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Na de gemeenteraadsverkiezingen zullen we nog wel regelmatig geconfronteerd worden met gekibbel bij de coalitievorming- dat is evident. Zelf volg ik het allemaal niet meer en heb er wijselijk afstand van genomen. Het is wat het is- en zo moeten we zes jaar verder.

    Persoonlijk geef ik nu wat meer aandacht aan cultuur en vorming - zelfs nu nog! Het is juist onze cultuur die zo typisch menselijk is en het resultaat vormt van menselijk vernuft, menselijke creativiteit en menselijke arbeid. Hier de nodige aandacht aan schenken, vind ik zeer humanistisch...
    Maar het verkoopt tegenwoordig niet zo goed meer! Jammer toch!

    Je ziet het overal gebeuren. Gemeentes zijn niet meer verplicht om een bibliotheek te houden, cultuurverenigingen zoals het Davids- en Willems- en Vermeylen- en Masereel of Rodenbachfonds krijgen moeilijk jonge leden bijeen- zodat ze snel verouderen en uiteindelijk zullen stoppen bij een tekort aan bestuursleden. Sportverenigingen echter blijven groeien. Aan het 'gezond lichaam' wordt massaal veel aandacht geschonken omwille van onze focus op het uiterlijk. Maar de 'gezonde geest' die komt blijkbaar toch wat minder aan bod.

    24-10-2018 om 16:50 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    14-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nu is het aftellen en afwachten...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Want het gaat helemaal niet om mijn stem; maar wel om de som van de stemmen en de mogelijke coalities die kunnen en zullen gemaakt worden. Daarop heb je hoegenaamd geen invloed! Toch blijf ik zo lang ik kan mijn 'stemrecht' gebruiken- ook al ben ik reeds lang tegenstander van de 'achterhaalde' opkomstplicht. Want die heeft ook zo zijn nadelen. Nu iedereen tot zijn 18de naar school heeft gegaan, moet iedereen toch weten dat er strijd werd geleverd om stemrecht voor iedereen te bekomen; dus kan men best zelf uitmaken of men die stem al dan niet gebruikt.
    Wel vind ik het pure discriminatie dat niet-Belgen kiesrecht hebben zonder opkomstplicht, en dat Belgen (nog als enige Europeanen?) een opkomstplicht hebben. Veel logica zit daar voor mijn part wel niet in; maar zoals verwacht wel veel 'emotie'!
    De voorafspiegelingen in het nieuws zijn nu voorbij; de achterafspiegelingen (Hineininterpretierungen) zullen nog wel een week of twee de media vullen zeker? Daarna wordt het zes jaar volgen wat deze ploeg ervan zal maken - als er tenminste geen fusieronde gepland is....

    En voorts zal er wel weinig veranderen zeker? Ik verwacht dit toch niet op gemeentelijk niveau. 

    14-10-2018 om 15:33 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    11-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vier dagen vóór de verkiezingen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen En nog steeds weeg ik af aan wie ik mijn stem zal geven. Ik volg nochtans geen verkiezingsdebatten omdat dat puur om theater draait en dan nog tussen de kopstukken waarvoor je zelf niet kunt kiezen als je in een kleine gemeente woont.
    Vermits het om gemeenteraadsverkiezingen gaat, hebben nu de nationale strekkingen voor mij minder betekenis. Gemeentebesturen nemen wel goede of minder goede beslissingen; maar dit komt deels door de coalitie waar het 'geven en nemen' wordt; maar ook deels door wat hen van bovenuit opgelegd wordt.
    Maar het gaat ook om de provincieraden - voor zolang zij nog mee gaan... Hier spelen nationale standpunten echter meer mee.....
    Hopelijk heb ik op zondagmiddag, 14 oktober een goede keuze gemaakt; maar ik zal me toch moeten neerleggen bij wat de meerderheid wil (of de coalitie die een voorakkoord smeedde?) En hopelijk kan ik voor de provincieraad voor mensen uit een andere partij stemmen dan voor de gemeenteraad; want plaatselijke partijen zoals Wommelgemse belangen bv hebben geen figuren in een provincieraad....

    11-10-2018 om 13:31 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    09-10-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Google +' houdt op te bestaan...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dat men een reusachtige data-lek sinds de maand maart niet had gemeld bij Google, vind ik niet zo netjes- maar dat men na verder onderzoek tot de ontdekking kwam dat er op Google plus te weinig activiteit was en dat er ook te weinig gebruikers waren deed Google beslissen om 'Google +' niet verder te ontwikkelen. In augustus 2019 houdt de site op te bestaan... Wat onvoldoende winstgevend is; wordt dus niet meer in stand gehouden! Toch jammer voor de getroffen en tevreden gebruikers...

    09-10-2018 om 18:57 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    28-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Na de mooie Ardennen kwam Zeeland met de prachtige vergezichten
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eerste station was :Sas van Gent naast het kanaal Gent-Terneuzen op het jaagpad aan de draaibrug. Zalig om daar op een bank je boterhammen op te eten en de mensen en honden te begroeten. Ze zijn daar allemaal even tof- als er 24 mensen passeren, dan zijn het er 25 die je begroeten of iets zeggen, want zelfs de honden komen mee. Een plaats vinden om een koffietje te drinken was niet zo simpel; maar na een wandeling konden we toch terecht in een eetcafé. Nadien reden we verder langs de westkant over Phillipinne naat Ijzendijke waar we weer een terrasje deden en naar de Plus-supermarkt gingen aan de molen. Dan reden we verder langs landelijke wegen door het prachtige Zeeuws-Vlaanderen tot Waterlandkerkje en Oostburg om daarna terug te keren over St.-Margriete in België. 
    Eigenlijk moet de landsgrens tussen België en Nederland niet meer aangeduid worden met een bord langs de weg! Je voelt en ziet het meteen aan het wegdek! In Nederland is dat mooi egaal en zonder putten of oneffenheden; maar bij ons.....
    Toen we in Rieme verder oostwaarts wilden rijden, ging dat niet omdat er daar geen brug is over het kanaal. Vanuit het havengebied moest er dus gereden worden naar Zelzate waar we de Zelzatebrug overstaken. We zijn dan teruggekomen langs de 'konijnenpijp' over de Slachthuislaan om dan wat later dan voorzien thuis te komen want onderweg belde Maria Geerts me op om te vragen of ik niet vergeten was naar de les te komen om 19 u. (Ik was dat niet vergeten, maar had erop gerekend dat we rond 18 u. thuis zouden zijn.) Tussen halfacht en 8 uur ben ik dan in de bib gaan les volgen.

    28-09-2018 om 22:48 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (1)
    23-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het is weer goochelen met de tijd...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ook al maak je een agenda; altijd is er wel iemand die de afspraak wil wijzigen.
    Dat is nu gebeurd met de geplande treinreis naar Marloie op wo. 26/09; de vriend van Ariane had liever dat zij een dag vroeger kwam- maar dat valt dan wel tijdens mijn cursus T&S - waar ik niet zo graag wegblijf. Achteraf toen ze hoorde dat dinsdag voor mij wat moeilijk was, stelde Ariane voor om maandag te sporen. Op die dag stond dan wel ons maandelijks vriendinnenontbijt in de Lunch Garden gepland. Vorige zaterdag stelde ik haar voor om dinsdag te behouden, maar i.p.v. de trein van 11.01 deze van 13.01 u. te nemen wat geeft dat wij om 15.22 u. in Marloie arriveren (i.p.v. om 13.22 u.). Ik kan dan terug sporen met de trein van 15.37 u. Dit was mijn voorkeur. Maar ik kreeg vandaag een bericht dat de papa van Ariane mij morgen om 10.20 u. komt oppikken om ons naar Berchem te vervoeren. Dus heb ik mijn seniorenticket gekocht en op mijn eID laten zetten en heb ik de vriendinnen verwittigd dat ik er voor een keer niet bij zal zijn.
    Ik weet niet welk weer het morgen zal zijn. Dat wordt dan wel 2,30 u kletsen met Ariane in de heenreis en rustig 2,30 u. lezen op de terugreis. Boek . appel,water en 2 boterhammen liggen klaar, net als het paspoort.

    23-09-2018 om 20:42 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    21-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede tandarts gevonden...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was lang zoeken en overleggen... Een mens verandert niet zo maar van tandarts... Maar als de jouwe geregeld afwezig is en haast niet meer te contacteren; dan moet je uiteindelijk toch uitkijken naar vervanging - temeer daar je hoorde via via... dat je technisch zeer goede - maar haast onbereikbare tandarts einde 2018 zou gaan stoppen met werken.
    Goede bereikbaarheid was voor mij al een must- (de vorige woonde in mijn straat); maar de persoon in kwestie moet ook meevallen. Het werd kiezen tussen een tandartsenpraktijk in Wijnegem op de Merksemsebaan - te bereiken met bus 141 (die soms onberekenbaar en veelal te laat is) halte vroegere normaalschool of Eric Biermans (de tandarts van Juliette Goossens) vlak naast de Sera decor - bereikbaar met bus 420 tot aan de Aldi ofwel per fiets.
    Ik heb dan maar gegokt op Eric Biermans (praktijk in Wommelgem) en ben daar sinds 29 augustus al drie keer geweest: 1 keer om platen te laten nemen, dan om een fragiele tand (nr. 21) te herstellen waarvan de vulling was afgebroken (na de endodontologische behandeling de dag voordien) en gisteren voor werkzaamheden aan tand (26) + het verwijderen van tandsteen.
    Ondertussen toch al wat kunnen vertellen en van gedachten wisselen - en eigenlijk heb ik er wel veel vertrouwen in en klikt het volgens mij ook goed .
    Had ik naar Wijnegem geweest - daar schijnt een groot verloop van tandartsen te zijn.
    Mijn tandarts volgt zeer veel bijscholingen en is volgens Leo van Juliette technisch uitstekend bij. Volgende afspraak op 15 oktober; maar hij mag me opbellen als er iemand wegvalt. Hopelijk gebeurt dat ook!

    21-09-2018 om 23:33 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    12-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen is voor mij 'de grote dag'
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik moet voor de eerste keer naar een endodontoloog in Wilrijk met bus 420 om 6.56 u. en daarna bus 33 om zeker om 9 u. in de Prieelstraat te zijn. Zonder fileleed kom ik daar toe rond 8 u.; maar vermits files altijd kunnen in het Antwerpse nemen we het zekere voor het onzekere. Ik loop hiervoor al 2 weken met veel zorgen rond.
    Morgen zullen we weten hoe het gesteld is en of de tand kan behouden blijven en VOORAL of ik mijn kunstgebit nog over die behandelde en verzwakte tand mag schuiven. Indien niet, moet ik het enkel weken doen zonder dat kunstgebit waarbij ik enkel yoghurt, soep en groentepapjes kan eten. Heb voor morgen alvast een potje rode linzensoep uit de diepvries gehaald en omdat die nogal consistent was wat aangelengd met kippenbouillon uit de diepvries. Als ik enkele weken zonder mijn kunstgebit verder mot, kan ik misschien beter overschakelen op potjes vervangmaaltijden waar alles in zit...
    In geval van tandeloosheid, rijd ik toch 's avonds mee naar een geplande activiteit in Schilde voor onze Plaatselijke Geloofsgemeenschap - met de nodige pijnstillers en wat water. De daaropvolgende dag heb ik een algemene vergadering met barbecue van Neos. Daarvoor had ik me 1 maand geleden ingeschreven toen ik nog niets wist van.... . Ik rijd daar dan naartoe, maar zal waarschijnlijk niets eten (of ik moest een yoghurtje met appelmoes gezoet met Canderel meenemen).
    Morgenavond weet ik meer en ik begin af te tellen en de klok op mijn smartphone voor morgen op 6.45 u. te zetten.
    Hopelijk kan ik vannacht wat slapen, want zit hier toch erg mee in...
    (Als op 13 en 20 september de 2 bewuste tanden behandeld zijn, moet er daarna terug contact opgenomen worden met de tandarts om de voorlopige vullingen te verwijderen en te vervangen door definitieve...)

    12-09-2018 om 21:08 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    11-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cursus afgelast !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit wegens tekort aan belangstelling!
    Ik versta dat niet! Professionele lesgevers die in een schoolomgeving cursus geven in de voor- of namiddag of avond aan € 99,00 voor een halfjaarlijkse cursus van 60 uren.
    Het kost inderdaad geld; maar als je weet dat 2 halfjaarlijkse cursussen op dinsdagvoormiddag en donderdagnamiddag mij 2 keer 99 euro kosten voor 120 uren les, terwijl één tandwortelkanaalbehandeling van 1 uur tot 1,5 uur door een endotoloog mij 270 euro kost, en daar nog nabehandelingen bij komen die ook nog geld kosten...
    - Ik weet ook dat er in alle gemeenten ICT-lessen gegeven worden door 'vrijwilligers' voor veel minder geld ofwel gratis; dus begrijp ik dat er minder mensen zich willen verplaatsen voor een cursus die ze buiten hun gemeente willen volgen. En toch hebben ze ongelijk.

    De ICT-wereld staat niet stil en les volgen is én boeiend én tof - zeker bij gedreven lesgevers. En er zijn dan ook sociale contacten met steeds nieuwe mensen...

    Jammer dat we vandaag maar met twee mensen in de les zaten waarin vandaag zelfs heel wat geleerd werd ; maar waar de directrice op de middag de cursus afgelastte omdat er gisteren 28 ingeschrevenen waren voor tablets & smartphones (Android). Die 8 of 9 mensen teveel kunnen dan op dinsdagvoormiddag komen op ons lesmoment. En als ik per se daar nog een cursus wil volgen in Mortsel; moet ik iets anders kiezen...

    Misschien volg ik de cursus T&S opnieuw in Mortsel - uit sympathie voor de school en ook om Marie-José te vergezellen die aan de cursus begint, maar met een Huawei werkt. Misschien kan ik haar assisteren en zo ook nog de Huawei leren kennen.... (Had nochtans liever die e-communicatie gevolgd en desnoods ook zelfs ons Rit vrijgehouden voor die cursus. In dat geval waren we al met drie! Maar dit is nog altijd minder dan acht.)

    11-09-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    06-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereld staat niet stil....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gelukkig maar; toch vind ik dat er weer heel erg veel aan het veranderen is.
    Om te beginnen weer een brief van een notaris, na de moeizame verkoop van één appartement en 4 garages, waarbij heel wat complicaties optraden; nu weer omtrent een onderhandse overeenkomst houdende verkoop van een appartement waar ik niets van wist.
    Vanmorgen op 5.15 u. opgestaan om met bus 420 van 6.56 u. te rijden tot aan de woonst van Bart De Wever. Daar is dan het bushokje weg en na 10 miuten kwam bus 33 eraan- maar die chauffeur kreeg last met zijn voertuig en in de Fruithoflaan moest iedereen eruit. Zo kon ik gelukkig verder stappen tot aan bakker Verelst op de hoek - in de hoop dat ik daar binnen kon,want ik had al een halfuur grote aandrang om naar het toilet te gaan. Dat is me daar dan gelukt - zelfs zonder te ontbijten of te betalen.
    Met de volgende bus 33 kwam ik dan 2 haltes voorbij Middelheim toe aan Sint- Augustinus. Vandaar is het 5 minuten stappen naar de endotoloog.
    Met bus 21 ben ik dan terug gereden tot aan Berchem station waar bus 421 klaar stond ; dus gauw een koffie gedronken en een toiletbezoek gepleegd om met de volgende bus 420 van 9.16 u. huiswaarts te keren...
    Ik kom nu per fiets van de Standaard boekhandel in WSC waar ik het boek bestelde: "Van binnen is alles stuk" van Simon Hammelburg - ben in de gang begonnen met lezen tot ik het woord "eerdaags" tegen kwam. Ik kende wel het woord 'eerstdaags', maar niet 'eerdaags' - heb het nu opgezocht in de dikke Van Dale - en ze bestaan allebei. (In het boek 'Homo SAPIENS' heb ik op p.40 wel een fout ontdekt in de Latijnse consecratiewoorden: 'Hoc est enim corpus meum' waar de auteur het woord 'enim' vergeten was....) De auteur is dus geen katholiek, maar wel een jood..... - maar dat laatste doet er niet toe. Hij had zich beter moeten informeren wat deze woorden betreft. Voor de rest ben ik een fan geworden van Yuval Noah Harari.- heb zelfs zijn 3 boeken aangekocht en doorgegeven om te lezen aan Antoon Maes - terwijl ik die boeken zelf heb horen aanbevelen door een mevrouw uit Samenleven toen we samen buiten de gids opwachtten om aan de Lutherwandeling te beginnen aan de Sint-Andrieskerk bij Rudi Mannaerts....
    Van het nieuwste werk van Harari: 21 lessen voor de 21ste eeuw heb ik een drievoudige bespreking geboekt in volkshogeschool Elcker-ik. Ik kijk er al naar uit. Dan zullen hopelijk de tandproblemen opgelost zijn (einde oktober en begin november).

    06-09-2018 om 15:56 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    03-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk! Het 'normale' leven heropgestart...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb nooit kunnen vermoeden dat 'de onderwijswereld' zulk een impact kan hebben op je verdere leven; het is nu 3 september 2018 : eind juni 2003 ben ik gestopt met werken in de Sint-Johannaschool- dat is wel 2 en een half jaar langer dan ik kon en mocht stoppen- maar de toekomst van mijn jongere collega's indachtig, heb ik er 2 extra schooljaren bijgedaan, waarvan het laatste met 28 kinderen in de klas en een nieuwe wiskundemethode + nog wat andere nieuwigheden. Dat laatste jaar 'voltijds' woog zwaar- indien ik op vrijdagavond rond 16 u. bij mij in het klaslokaal een relax had staan- ik zou erin gaan liggen zijn en misschien voor enkele uren in slaap gevallen.
    De daaropvolgende jaren zijn voorbijgevlogen met inzet voor de parochie, het plaatselijke Davidsfonds met bijbehorende leeskring, een start van Neos-Wommelgem, een maandelijks consult bij Kind & Gezin in Ranst,het volgen van ICT-cursussen eerst in de 'de Boulaerlei' en daarna in Mortsel, het volgen van voordrachten in Elcker-ik in de Breughelstraat, het organiseren van treintrips voor de collega's, het organiseren van halfjaarlijkse etentjes voor ex-collega's, bijna 2 jaar zorgen voor middageten en zo voor ons vader toen hij weduwnaar werd- daarbij de financiële zaken bijhoudend in een Excel-document, ook nog het verder doen met mijn functie van syndicus van Residentie Damiaan en het volgen van de familie (mijn 2 zussen + broer en hun kinderen).
    Heel veel georganiseer loopt daarbij over een werk- of schooljaar : vandaar dat ik een minder goede agenda van Brepols heb aangeschaft bij AVA - alhoewel ik de bijbelagenda nog steeds prefereer.

    Ondertussen word ik wat ouder, mijn tanden beginnen heel wat geld en zorgen te kosten met om te beginnen met 2 wortelkanaalbehandelingen- waarvan ik niet weet of dit nog iets uit zullen halen. Ben ondertussen ook van tandarts veranderd- omdat ik bij de technisch zeer goede H. Mortelmans van geen kanten binnen geraakte (laatste behandeling 28/06/17) ben ik overgestapt naar Erik Biermans naast de Sera decor.
    Ook begin ik mij al eens een keer te vergissen: ik wilde vanmorgen naar het gemeentehuis gaan om 9 u., maar dat kan pas morgen gebeuren. Morgen wilde ik de busrit uittesten met bus 141 naar Mortsel om te zien of die daar wel tijdig toekomt, maar dan kan ik niet om 9 u. in het gemeentehuis zijn; en in de namiddag is het Kind & Gezin.
    Heb onderwijl een fiche ingevuld voor de maanden september en oktober die ik steeds in mijn handtas steek; moet overmorgen of de dag nadien naar WSC om 2 bestelde boeken aan te kopen:'Van binnen is alles stuk' van Simon Hammelburg en "21 lessen voor de 21ste eeuw" van Yuval Noah Harari. Voor dat lezen kan ik extra tijd uittrekken als ik een lange treinreis maak (bv. naar De Panne of Namur of Liège). In de trein word ik nog het minst afgeleid en kan ik lange tijd aan een stuk doorlezen.... en dit voor maar € 6,20 heen en weer + een koffie hier of daar, want mijn volkorenbrood + Elstar appel eet ik dan wel op in de trein! Zuinig, niet! Heb ik geleerd van Jos De Ridder zaliger...
    Ondertussen kom ik ook in een tijdspanne terecht dat ik bijna iedere week een begrafenis wil bijwonen - maar zo lang we er zelf nog naartoe kunnen gaan; zijn we bij 'de goei' zeker?!

    03-09-2018 om 10:28 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Zotte dingen' gedaan vandaag!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Meer wil ik daar hierover niet kwijt. Af en toe eens uit de band springen moet toch kunnen! Als het maar bij 'heel af en toe' blijft... Ons Rit en ons Chris zullen dat wel allemaal blijven controleren zeker! (Voorlopig nog weinig reactie van mijn zussen!)

    03-09-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    31-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen een magische datum!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Namelijk 1 september, die nu net op een zaterdag valt - dus in het weekend. 
    Dat brengt wel met zich mee dat de scholieren er meteen voor een volle schoolweek tegenaan vliegen! 2 volle dagen op de schoolbank zitten, daarna 1 halve dag school: oef! En dan weer 2 volle dagen vooraleer het volgende weekend begint.
    Dit schooljaar valt onze Vince in de prijzen. 
    Hopelijk wordt hij thuis goed begeleid want zowel zijn 2 zussen als zijn moeder studeren ook. 
    Alleen de papa die voltijds werkt en een groot deel van het huishouden op zich neemt, zal nu ook zijn jongste zoon kunnen volgen. 
    Maar misschien kunnen Laura of Lisa daar ook nog wel even tijd voor maken! En... er is ook nog 'vokke' die Vince kan helpen.
    Het is voor de eersteklassers toch een serieuze overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar; en dat na een zeer grote vakantie van 9 weken aan een stuk!
    Voor die gasten zou de zomervakantie best met 2 weken mogen ingekort worden als ze telkens 1 week meer krijgen in de herfstvakantie en de krokusvakantie.

    Dat wordt dan ook weer iedere morgen stress bij het ontbijt en vooral op weg naar school met files,voor- en nabewaking, het eten regelen en ook nog bevragen hoe de schooldag verlopen is. Het zal een hectische week worden: die eerste volle week van het nieuwe schooljaar!

    31-08-2018 om 20:56 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste week vóór de start van het nieuwe schooljaar....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het weer is nu ook al omgeslagen en alle schoolspullen worden nu al te koop aangeboden. Ik vermoed dat de geesten nu ook in veel gezinnen gericht zijn op een nieuwe start. Bij veel kinderen (en ook ouders) geeft die school terug structuur. 
    Niet enkel de school, maar ook organisaties als het Davidsfonds en Neos werken met werkjaren die parallel lopen met schooljaren. En wie zich per auto of met het openbaar vervoer verplaatst, zal de fenomenen: 'ochtendspits' en 'avondspits' ook wel kennen, want vanaf september is er 's morgens en 's avonds meer mobiliteit op onze wegen.
    Dat beruchte 'schoolgevoel' komt dus ieder jaar terug in de laatste vakantieweek vóór september. In mijn 'actieve' periode' was dat dus: alle dagen werken in en rond de school want op de eerste schooldag moesten wij toen startklaar zijn! Waar is de tijd naartoe? Volgende week is dat juist 16 jaar geleden...

    (Ook al voel ik me Vlaming- mij stoort het gebruik van het Engels in onze samenleving helemaal niet - heb ontdekt bij 'Tour & Taxis' op de Heizel hoe handig men er daar gebruik van maakt om zowel Vlamingen als Walen met maar één taal te kunnen bedienen - daarom koos ik voor de prent "back to school " i.p.v. 'terug naar school')

    Gisteren las ik bij Kinepolis ook overal 'EXIT' en in de reclamewereld duiken meer 'kids' op dan 'kinderen'; het zijn dan ook maar 4 lettertekens i.p.v. 8- voordelig dus! En afkortingen zoals : ASAP en ACAB  ADHD e.a. komen ook allemaal uit het Engels.... (En de ondertiteling van de opera 'Turandot' gisteren was dus gewoon 'Engelstalig'; ik vermoed dat we ons daar gewoon moeten aan leren wennen....)

    27-08-2018 om 19:37 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    23-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch zou het nog serieus wat moeten regenen....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel mensen zijn blij met deze lange hete zomer; maar er is nog steeds een groot watertekort. En dat kan enkel aangevuld worden met voldoende regen- en daar hebben we tot nu toe nog niet veel van gezien! De wortels van de buxusstruiken staan nog in 'poederdroge' grond. en het gazon beneden is nog helemaal niet hersteld.
    Maar de lucht is al wel bewolkt en af en toe zal er wel al eens een buitje uitvallen zeker.

    Heb het potje met droogvoer voor Muizy naar achter geplaatst aan dr garage van Herman en Birgit. De kattenkorrels werden ook ontdekt en opgegeten door de rosse kater aan de Carrefour. Die kwam hier gisterenavond rondhangen en vanmorgen was hij er weer en het potje dat ik 's nachts nog vulde voor Muizy bleek vanmorgen helemaal leeg gegeten. waarschijnlijk door de rosse. Op de duur weten alle katten uit de buurt dat hier altijd kattenvoer te vinden is....

    Morgen vroeg rond 8u. naar de markt voor vis, kip, thee en groenten, om halftien met Julienne en Frank naar de begrafenis van Maria Smits in Borsbeek; daarna met bus 141 terug naar huis en per fiets naar de markt en Familia of 'De Welvaart'- want om 14 u. moet ik bij Nicole zijn omdat ik zaterdag naar de begrafenis van Gerda Gielen moet. 't Wordt weer druk en zondag is het 'Opera in de cinema' in Kinepolis - rechtstreeks uitgezonden vanuit de Metropolitan van New York.

    23-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    21-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Om nog eens te doen....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toch goed dat we voor 10 personen een groepsfiets hebben besteld i.p.v. 2 gezinsfietsen voor 5. Allen samen op één fiets was best leuk en de moeders hadden voor alles en nog wat gezorgd. Voor onze Vince en de anderen was er een echte 'snoeptafel. De klus van het fietsen draaien hadden we al snel onder de knie; maar met die wissels werken moest nog wel geleerd worden. Het weer was schitterend en de sfeer was opperbest. We hebben ons geweldig geamuseerd; mijn 2 zussen en zwagers,de dochter van ons Rit met haar echtgenoot en 3 kinderen en ik.
    Een geweldige uitstap om nog eens te doen; de spoorfietsen van Kempens Landschap in Kapellen lopen door een mooi domein en je kan er fietsen tot aan de herfstvakantie. Eens nadenken met wie we dit nog eens gaan herhalen....

    21-08-2018 om 21:54 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    19-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een blog kan je veel oproepen; maar niet alles....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onder andere: geuren; ze kunnen sterk zijn en een hele leefwereld oproepen- o.a. de specifieke onbetaalbare geur van bijgevoegde bloesem. Je moet al om te beginnen de lindebomen weten staan (die ze nog niet gekapt hebben...) Dan moet je nog telkens een jaar leren wachten tot die linde bloeit. maar zijn geur is onovertreffelijk en niet te vangen in een parfum of een zeepje.

    De lindethee kan best gezond zijn; ik vind die wat flauw- maar de geur van lindebloesem - ik kijk er telkens naar uit rond de maand juni.  Het is wel heel erg jammer dat de bouwkavels tegenwoordig zo klein bemeten worden dat niemand nog een serieuze boom in zijn of haar tuin kan planten. Enkel in parken of in grotere openbare groene ruimtes passen die nog; want langs de weg moeten alle grote bomen weg ondanks de aangename lommerd die ze geven in de zomer. Hun wortels kunnen de stoepen en vooral de leidingen hinderen, dus... In mijn straat zijn ze allemaal gekapt en verpulverd bij de heraanleg van onze straat. Zelfs aan het kerkhof zijn er grote lindebomen weggekapt. Aan de Charlottalei zijn volwassen bomen gekapt, op de De Keyserlei ook, en op de weg van Grobbendonk naar Herentals mooie eikebomen enzovoort... Ik heb daar echt geen goede gevoelens bij en vrees erg voor de versnelling van de klimaatopwarming die volgens mij reeds grandioos is ingezet tijdens voorbije zomer....

    19-08-2018 om 14:29 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ik ooit aan deze blog begonnen ben...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit heb ik allemaal te danken aan Fons Haneveer, ICT coördinator, die destijds les gaf in de 'te Boelaerlei' in Borgerhout. Als examen mochten we iets kiezen dat we leuk vonden uit alle internet-mogelijkheden die we bij hem leerden en we mochten dit dan voorbrengen, illustreren en laten horen waarom we dit kozen.
    Ik had toen mijn blog aangemaakt en vond het tof om hier regelmatig mijn gevoelens en/of bedenkingen neer te pennen.

    Ook omdat iedereen aan deze leraar heel goede herinneringen overhield - volgens Dirk Staelens heeft hij zelfs een fan-club- vond ik het leuk om terug te denken aan dat ene jaar dat ik bij hem les heb gevolgd. Nu kom ik enkel nog in Mortsel terecht en daar werk ik met andere lesgevers, waar er ook zeer goede bij zijn. Jammer echter dat de inschrijvingen voor ICT bij senioren wat achteruit gaan; de mensen die niet komen, weten echt niet wat ze missen

    Heb mij nog net voor een korte cursus ingeschreven op dinsdagvoormiddag bij Nicolas Coenen - gewoon omdat ik als cursiste gratis mag deelnemen aan het 'internetcafé' op woensdag. En omdat Christianne De Vleeschouwer zich inschreef voor de cursus Windows 10 op donderdagnamiddag, kan ik met haar afspreken op die woensdagvoormiddag.... (Jammer genoeg, zal CDV niet komen, vermits ze op woensdagvoormiddag Tai chi volgt of pilates... ik weet het niet juist.)

    19-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    18-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna een jaartje rond na de blog van 24/08/18
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was de bedoeling om uiteindelijk wat minder te reageren op 'social media'- wat nog niet erg lukte. Maar toch ben ik blij dat ik hiermee terug gestart ben. De blog van Neos Wommelgem heb ik ondertussen verwijderd, vermits zij nu een website hebben en de blog sinds 2014 niet meer werd aangevuld.
    Het weer in ondertussen ook min of meer aan het normaliseren- alhoewel er nog steeds veel te weinig regen is gevallen. In korte tijd heel wat begrafenissen achter de rug: Isabelle Decoene, Jef Van Hemelen, en volgende week Maria Smits en Gerda Gielen.(Tragisch ongeval: gewoon aangereden bij het oversteken van haar straat na de wandeling met de hond. Gerda werkte nog halftijds op het secretariaat in de school om weldra van haar pensioen te kunnen genieten...)
    Het leven wordt er niet eenvoudiger op. Hier is uiteindelijk de verkoop van het appartement en de 4 garages uit de voeten met heel wat heibel door de slechte communicatie en ook omdat ik er onvoldoende bij betrokken geweest ben....
    Volgende week weer krekelen, spoorfietsen, naar de bib, de Standaard boekhandel en de begrafenis van Maria Smits + de eerste keer naar 'Opera in de cinema' voor de opvoering van 'Turandot".

    18-08-2018 om 18:33 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    13-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk de 'verlossende' regen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Misschien nog niet genoeg, maar ik zie toch stilaan wat groene vlekjes in het rosse gazon van de onderburen. Ook de temperatuur binnenshuis is draaglijk geworden. Agenda raakt stilaan ook weer meer gevuld: gisteren positief gereageerd op de vraag van ons Chris om een fietskar voor 12 personen te bestellen bij 'spoorfietsen' in Kapellen en daar meteen online 90 euro voor te betalen. Dat betalen gebeurde niet zoals ik het gewend was. Noch in mijn e-mailprogramma, noch bij de site van Bpost kon ik merken dat de betaling gebeurd was. Dus heb ik ze nogmaals doorgevoerd. Deze voormiddag heb ik telefonisch contact opgenomen en inderdaad: de fietskar is gereserveerd en de betaling is 2 keer gebeurd. Dus heb ik hen gevraagd 90 euro terug over te schrijven.
    Met Lies Smits krijg ik geen contact, in de bib zou ik de boeken nog willen bestellen voor de leeskring - heb ondertussen 3 exemplaren gekocht van het boek van Nadeem Aslam waarvan ik er 2 aan de bib zal schenken. Ook met Chris Quirynen krijg ik geen contact- misschien moet ik haar eens opbellen!

    Zo moet ik de 2 gratis inkomkaarten voor Planckendael nog aan onze Guy bezorgen die er naartoe kan gaan met de kleinkinderen, moeten we nog eens met Wimmeke op stap en ook in oktober een etentje vastleggen met zuster Agnes en Ria, moet er in september een cursus ICT gestart worden op dinsdagvoormiddag in Mortsel - dit om op woensdagvoormiddag gratis naar het internetcafé te kunnen gaan enkel voor cursisten. Misschien wordt dat nog een samentreffen met C.D.V. die daar op donderdagnamiddag cursus volgt. Ook Davidsfonds zal weer opgestart worden - weliswaar zonder voorzitter - maar voor hoelang nog; want ik wil er stoppen vooraleer ik 75 word- en dat is in maart 2020! Waarschijnlijk kondig ik in september '18 mijn laatste jaar als bestuurslid aan.

    En ondertussen bouw ik mijn extra zorg af voor de kat van Eva, want ik merk concurrentie met de dochter van de buren die nu zelf kattenvoer onder de bakfiets plaats. Misschien kan ik de kattenvoer die ik van Eva kreeg aan Léon bezorgen waarde kat zich waarschijnlijk ook veel ophoudt in zijn open garage en misschien ook binnen.

    Ben ook benieuwd hoe de boeken van bol.com hier zullen geraken- ofwel met post.nl ofwel met DPD? We zullen wel zien, maar die bezorgers opereren een ganse dag en ook nog op zaterdag!(Uiteindelijk werd de doos op vrijdag in het kastje onderaan mijn brievenbus gedropt- terwijl ze de bezorging hadden aangekondigd voor zaterdag.)

    13-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)


    Archief
  • Alle berichten

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Foto

    E-mail mij

    maria.claessens@outlook.be


    Categorieën

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs