Foto
Foto
Inhoud blog
  • Ik zit zwaar in de sukkel
  • Wat een week weeral!
  • Verkoudheid?
  • Dubbele agenda!
  • Nog maar eens veel zaken herordenen...
  • Vandaag een belangrijke dag in onze familie!
  • Vandaag onverwacht kweeperengelei gemaakt...
  • Gisterenavond een minder aangename tijd doorgebracht
  • Nog 3 dagen zomer en...
  • Weer veel gebeurtenissen...
  • Alweer bijna in de helft van september!
  • Laatste dag van de 'grote vakantie'
  • De laatste twee vakantiedagen
  • Vandaag opletten geblazen!
  • Vandaag naar Mortsel en naar Monica en de bib
    Foto
    Ook een mooie dag gewenst!
    Foto
    We zijn de 13de week van 2024
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Reflecties
    Wat mij trof vandaag
    11-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cursus afgelast !
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit wegens tekort aan belangstelling!
    Ik versta dat niet! Professionele lesgevers die in een schoolomgeving cursus geven in de voor- of namiddag of avond aan € 99,00 voor een halfjaarlijkse cursus van 60 uren.
    Het kost inderdaad geld; maar als je weet dat 2 halfjaarlijkse cursussen op dinsdagvoormiddag en donderdagnamiddag mij 2 keer 99 euro kosten voor 120 uren les, terwijl één tandwortelkanaalbehandeling van 1 uur tot 1,5 uur door een endotoloog mij 270 euro kost, en daar nog nabehandelingen bij komen die ook nog geld kosten...
    - Ik weet ook dat er in alle gemeenten ICT-lessen gegeven worden door 'vrijwilligers' voor veel minder geld ofwel gratis; dus begrijp ik dat er minder mensen zich willen verplaatsen voor een cursus die ze buiten hun gemeente willen volgen. En toch hebben ze ongelijk.

    De ICT-wereld staat niet stil en les volgen is én boeiend én tof - zeker bij gedreven lesgevers. En er zijn dan ook sociale contacten met steeds nieuwe mensen...

    Jammer dat we vandaag maar met twee mensen in de les zaten waarin vandaag zelfs heel wat geleerd werd ; maar waar de directrice op de middag de cursus afgelastte omdat er gisteren 28 ingeschrevenen waren voor tablets & smartphones (Android). Die 8 of 9 mensen teveel kunnen dan op dinsdagvoormiddag komen op ons lesmoment. En als ik per se daar nog een cursus wil volgen in Mortsel; moet ik iets anders kiezen...

    Misschien volg ik de cursus T&S opnieuw in Mortsel - uit sympathie voor de school en ook om Marie-José te vergezellen die aan de cursus begint, maar met een Huawei werkt. Misschien kan ik haar assisteren en zo ook nog de Huawei leren kennen.... (Had nochtans liever die e-communicatie gevolgd en desnoods ook zelfs ons Rit vrijgehouden voor die cursus. In dat geval waren we al met drie! Maar dit is nog altijd minder dan acht.)

    11-09-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    06-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De wereld staat niet stil....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gelukkig maar; toch vind ik dat er weer heel erg veel aan het veranderen is.
    Om te beginnen weer een brief van een notaris, na de moeizame verkoop van één appartement en 4 garages, waarbij heel wat complicaties optraden; nu weer omtrent een onderhandse overeenkomst houdende verkoop van een appartement waar ik niets van wist.
    Vanmorgen op 5.15 u. opgestaan om met bus 420 van 6.56 u. te rijden tot aan de woonst van Bart De Wever. Daar is dan het bushokje weg en na 10 miuten kwam bus 33 eraan- maar die chauffeur kreeg last met zijn voertuig en in de Fruithoflaan moest iedereen eruit. Zo kon ik gelukkig verder stappen tot aan bakker Verelst op de hoek - in de hoop dat ik daar binnen kon,want ik had al een halfuur grote aandrang om naar het toilet te gaan. Dat is me daar dan gelukt - zelfs zonder te ontbijten of te betalen.
    Met de volgende bus 33 kwam ik dan 2 haltes voorbij Middelheim toe aan Sint- Augustinus. Vandaar is het 5 minuten stappen naar de endotoloog.
    Met bus 21 ben ik dan terug gereden tot aan Berchem station waar bus 421 klaar stond ; dus gauw een koffie gedronken en een toiletbezoek gepleegd om met de volgende bus 420 van 9.16 u. huiswaarts te keren...
    Ik kom nu per fiets van de Standaard boekhandel in WSC waar ik het boek bestelde: "Van binnen is alles stuk" van Simon Hammelburg - ben in de gang begonnen met lezen tot ik het woord "eerdaags" tegen kwam. Ik kende wel het woord 'eerstdaags', maar niet 'eerdaags' - heb het nu opgezocht in de dikke Van Dale - en ze bestaan allebei. (In het boek 'Homo SAPIENS' heb ik op p.40 wel een fout ontdekt in de Latijnse consecratiewoorden: 'Hoc est enim corpus meum' waar de auteur het woord 'enim' vergeten was....) De auteur is dus geen katholiek, maar wel een jood..... - maar dat laatste doet er niet toe. Hij had zich beter moeten informeren wat deze woorden betreft. Voor de rest ben ik een fan geworden van Yuval Noah Harari.- heb zelfs zijn 3 boeken aangekocht en doorgegeven om te lezen aan Antoon Maes - terwijl ik die boeken zelf heb horen aanbevelen door een mevrouw uit Samenleven toen we samen buiten de gids opwachtten om aan de Lutherwandeling te beginnen aan de Sint-Andrieskerk bij Rudi Mannaerts....
    Van het nieuwste werk van Harari: 21 lessen voor de 21ste eeuw heb ik een drievoudige bespreking geboekt in volkshogeschool Elcker-ik. Ik kijk er al naar uit. Dan zullen hopelijk de tandproblemen opgelost zijn (einde oktober en begin november).

    06-09-2018 om 15:56 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    03-09-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk! Het 'normale' leven heropgestart...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik heb nooit kunnen vermoeden dat 'de onderwijswereld' zulk een impact kan hebben op je verdere leven; het is nu 3 september 2018 : eind juni 2003 ben ik gestopt met werken in de Sint-Johannaschool- dat is wel 2 en een half jaar langer dan ik kon en mocht stoppen- maar de toekomst van mijn jongere collega's indachtig, heb ik er 2 extra schooljaren bijgedaan, waarvan het laatste met 28 kinderen in de klas en een nieuwe wiskundemethode + nog wat andere nieuwigheden. Dat laatste jaar 'voltijds' woog zwaar- indien ik op vrijdagavond rond 16 u. bij mij in het klaslokaal een relax had staan- ik zou erin gaan liggen zijn en misschien voor enkele uren in slaap gevallen.
    De daaropvolgende jaren zijn voorbijgevlogen met inzet voor de parochie, het plaatselijke Davidsfonds met bijbehorende leeskring, een start van Neos-Wommelgem, een maandelijks consult bij Kind & Gezin in Ranst,het volgen van ICT-cursussen eerst in de 'de Boulaerlei' en daarna in Mortsel, het volgen van voordrachten in Elcker-ik in de Breughelstraat, het organiseren van treintrips voor de collega's, het organiseren van halfjaarlijkse etentjes voor ex-collega's, bijna 2 jaar zorgen voor middageten en zo voor ons vader toen hij weduwnaar werd- daarbij de financiële zaken bijhoudend in een Excel-document, ook nog het verder doen met mijn functie van syndicus van Residentie Damiaan en het volgen van de familie (mijn 2 zussen + broer en hun kinderen).
    Heel veel georganiseer loopt daarbij over een werk- of schooljaar : vandaar dat ik een minder goede agenda van Brepols heb aangeschaft bij AVA - alhoewel ik de bijbelagenda nog steeds prefereer.

    Ondertussen word ik wat ouder, mijn tanden beginnen heel wat geld en zorgen te kosten met om te beginnen met 2 wortelkanaalbehandelingen- waarvan ik niet weet of dit nog iets uit zullen halen. Ben ondertussen ook van tandarts veranderd- omdat ik bij de technisch zeer goede H. Mortelmans van geen kanten binnen geraakte (laatste behandeling 28/06/17) ben ik overgestapt naar Erik Biermans naast de Sera decor.
    Ook begin ik mij al eens een keer te vergissen: ik wilde vanmorgen naar het gemeentehuis gaan om 9 u., maar dat kan pas morgen gebeuren. Morgen wilde ik de busrit uittesten met bus 141 naar Mortsel om te zien of die daar wel tijdig toekomt, maar dan kan ik niet om 9 u. in het gemeentehuis zijn; en in de namiddag is het Kind & Gezin.
    Heb onderwijl een fiche ingevuld voor de maanden september en oktober die ik steeds in mijn handtas steek; moet overmorgen of de dag nadien naar WSC om 2 bestelde boeken aan te kopen:'Van binnen is alles stuk' van Simon Hammelburg en "21 lessen voor de 21ste eeuw" van Yuval Noah Harari. Voor dat lezen kan ik extra tijd uittrekken als ik een lange treinreis maak (bv. naar De Panne of Namur of Liège). In de trein word ik nog het minst afgeleid en kan ik lange tijd aan een stuk doorlezen.... en dit voor maar € 6,20 heen en weer + een koffie hier of daar, want mijn volkorenbrood + Elstar appel eet ik dan wel op in de trein! Zuinig, niet! Heb ik geleerd van Jos De Ridder zaliger...
    Ondertussen kom ik ook in een tijdspanne terecht dat ik bijna iedere week een begrafenis wil bijwonen - maar zo lang we er zelf nog naartoe kunnen gaan; zijn we bij 'de goei' zeker?!

    03-09-2018 om 10:28 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.'Zotte dingen' gedaan vandaag!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Meer wil ik daar hierover niet kwijt. Af en toe eens uit de band springen moet toch kunnen! Als het maar bij 'heel af en toe' blijft... Ons Rit en ons Chris zullen dat wel allemaal blijven controleren zeker! (Voorlopig nog weinig reactie van mijn zussen!)

    03-09-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    31-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen een magische datum!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Namelijk 1 september, die nu net op een zaterdag valt - dus in het weekend. 
    Dat brengt wel met zich mee dat de scholieren er meteen voor een volle schoolweek tegenaan vliegen! 2 volle dagen op de schoolbank zitten, daarna 1 halve dag school: oef! En dan weer 2 volle dagen vooraleer het volgende weekend begint.
    Dit schooljaar valt onze Vince in de prijzen. 
    Hopelijk wordt hij thuis goed begeleid want zowel zijn 2 zussen als zijn moeder studeren ook. 
    Alleen de papa die voltijds werkt en een groot deel van het huishouden op zich neemt, zal nu ook zijn jongste zoon kunnen volgen. 
    Maar misschien kunnen Laura of Lisa daar ook nog wel even tijd voor maken! En... er is ook nog 'vokke' die Vince kan helpen.
    Het is voor de eersteklassers toch een serieuze overgang van de kleuterschool naar het eerste leerjaar; en dat na een zeer grote vakantie van 9 weken aan een stuk!
    Voor die gasten zou de zomervakantie best met 2 weken mogen ingekort worden als ze telkens 1 week meer krijgen in de herfstvakantie en de krokusvakantie.

    Dat wordt dan ook weer iedere morgen stress bij het ontbijt en vooral op weg naar school met files,voor- en nabewaking, het eten regelen en ook nog bevragen hoe de schooldag verlopen is. Het zal een hectische week worden: die eerste volle week van het nieuwe schooljaar!

    31-08-2018 om 20:56 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    27-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De laatste week vóór de start van het nieuwe schooljaar....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het weer is nu ook al omgeslagen en alle schoolspullen worden nu al te koop aangeboden. Ik vermoed dat de geesten nu ook in veel gezinnen gericht zijn op een nieuwe start. Bij veel kinderen (en ook ouders) geeft die school terug structuur. 
    Niet enkel de school, maar ook organisaties als het Davidsfonds en Neos werken met werkjaren die parallel lopen met schooljaren. En wie zich per auto of met het openbaar vervoer verplaatst, zal de fenomenen: 'ochtendspits' en 'avondspits' ook wel kennen, want vanaf september is er 's morgens en 's avonds meer mobiliteit op onze wegen.
    Dat beruchte 'schoolgevoel' komt dus ieder jaar terug in de laatste vakantieweek vóór september. In mijn 'actieve' periode' was dat dus: alle dagen werken in en rond de school want op de eerste schooldag moesten wij toen startklaar zijn! Waar is de tijd naartoe? Volgende week is dat juist 16 jaar geleden...

    (Ook al voel ik me Vlaming- mij stoort het gebruik van het Engels in onze samenleving helemaal niet - heb ontdekt bij 'Tour & Taxis' op de Heizel hoe handig men er daar gebruik van maakt om zowel Vlamingen als Walen met maar één taal te kunnen bedienen - daarom koos ik voor de prent "back to school " i.p.v. 'terug naar school')

    Gisteren las ik bij Kinepolis ook overal 'EXIT' en in de reclamewereld duiken meer 'kids' op dan 'kinderen'; het zijn dan ook maar 4 lettertekens i.p.v. 8- voordelig dus! En afkortingen zoals : ASAP en ACAB  ADHD e.a. komen ook allemaal uit het Engels.... (En de ondertiteling van de opera 'Turandot' gisteren was dus gewoon 'Engelstalig'; ik vermoed dat we ons daar gewoon moeten aan leren wennen....)

    27-08-2018 om 19:37 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    23-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toch zou het nog serieus wat moeten regenen....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Veel mensen zijn blij met deze lange hete zomer; maar er is nog steeds een groot watertekort. En dat kan enkel aangevuld worden met voldoende regen- en daar hebben we tot nu toe nog niet veel van gezien! De wortels van de buxusstruiken staan nog in 'poederdroge' grond. en het gazon beneden is nog helemaal niet hersteld.
    Maar de lucht is al wel bewolkt en af en toe zal er wel al eens een buitje uitvallen zeker.

    Heb het potje met droogvoer voor Muizy naar achter geplaatst aan dr garage van Herman en Birgit. De kattenkorrels werden ook ontdekt en opgegeten door de rosse kater aan de Carrefour. Die kwam hier gisterenavond rondhangen en vanmorgen was hij er weer en het potje dat ik 's nachts nog vulde voor Muizy bleek vanmorgen helemaal leeg gegeten. waarschijnlijk door de rosse. Op de duur weten alle katten uit de buurt dat hier altijd kattenvoer te vinden is....

    Morgen vroeg rond 8u. naar de markt voor vis, kip, thee en groenten, om halftien met Julienne en Frank naar de begrafenis van Maria Smits in Borsbeek; daarna met bus 141 terug naar huis en per fiets naar de markt en Familia of 'De Welvaart'- want om 14 u. moet ik bij Nicole zijn omdat ik zaterdag naar de begrafenis van Gerda Gielen moet. 't Wordt weer druk en zondag is het 'Opera in de cinema' in Kinepolis - rechtstreeks uitgezonden vanuit de Metropolitan van New York.

    23-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    21-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Om nog eens te doen....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toch goed dat we voor 10 personen een groepsfiets hebben besteld i.p.v. 2 gezinsfietsen voor 5. Allen samen op één fiets was best leuk en de moeders hadden voor alles en nog wat gezorgd. Voor onze Vince en de anderen was er een echte 'snoeptafel. De klus van het fietsen draaien hadden we al snel onder de knie; maar met die wissels werken moest nog wel geleerd worden. Het weer was schitterend en de sfeer was opperbest. We hebben ons geweldig geamuseerd; mijn 2 zussen en zwagers,de dochter van ons Rit met haar echtgenoot en 3 kinderen en ik.
    Een geweldige uitstap om nog eens te doen; de spoorfietsen van Kempens Landschap in Kapellen lopen door een mooi domein en je kan er fietsen tot aan de herfstvakantie. Eens nadenken met wie we dit nog eens gaan herhalen....

    21-08-2018 om 21:54 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    19-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Met een blog kan je veel oproepen; maar niet alles....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Onder andere: geuren; ze kunnen sterk zijn en een hele leefwereld oproepen- o.a. de specifieke onbetaalbare geur van bijgevoegde bloesem. Je moet al om te beginnen de lindebomen weten staan (die ze nog niet gekapt hebben...) Dan moet je nog telkens een jaar leren wachten tot die linde bloeit. maar zijn geur is onovertreffelijk en niet te vangen in een parfum of een zeepje.

    De lindethee kan best gezond zijn; ik vind die wat flauw- maar de geur van lindebloesem - ik kijk er telkens naar uit rond de maand juni.  Het is wel heel erg jammer dat de bouwkavels tegenwoordig zo klein bemeten worden dat niemand nog een serieuze boom in zijn of haar tuin kan planten. Enkel in parken of in grotere openbare groene ruimtes passen die nog; want langs de weg moeten alle grote bomen weg ondanks de aangename lommerd die ze geven in de zomer. Hun wortels kunnen de stoepen en vooral de leidingen hinderen, dus... In mijn straat zijn ze allemaal gekapt en verpulverd bij de heraanleg van onze straat. Zelfs aan het kerkhof zijn er grote lindebomen weggekapt. Aan de Charlottalei zijn volwassen bomen gekapt, op de De Keyserlei ook, en op de weg van Grobbendonk naar Herentals mooie eikebomen enzovoort... Ik heb daar echt geen goede gevoelens bij en vrees erg voor de versnelling van de klimaatopwarming die volgens mij reeds grandioos is ingezet tijdens voorbije zomer....

    19-08-2018 om 14:29 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ik ooit aan deze blog begonnen ben...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Dit heb ik allemaal te danken aan Fons Haneveer, ICT coördinator, die destijds les gaf in de 'te Boelaerlei' in Borgerhout. Als examen mochten we iets kiezen dat we leuk vonden uit alle internet-mogelijkheden die we bij hem leerden en we mochten dit dan voorbrengen, illustreren en laten horen waarom we dit kozen.
    Ik had toen mijn blog aangemaakt en vond het tof om hier regelmatig mijn gevoelens en/of bedenkingen neer te pennen.

    Ook omdat iedereen aan deze leraar heel goede herinneringen overhield - volgens Dirk Staelens heeft hij zelfs een fan-club- vond ik het leuk om terug te denken aan dat ene jaar dat ik bij hem les heb gevolgd. Nu kom ik enkel nog in Mortsel terecht en daar werk ik met andere lesgevers, waar er ook zeer goede bij zijn. Jammer echter dat de inschrijvingen voor ICT bij senioren wat achteruit gaan; de mensen die niet komen, weten echt niet wat ze missen

    Heb mij nog net voor een korte cursus ingeschreven op dinsdagvoormiddag bij Nicolas Coenen - gewoon omdat ik als cursiste gratis mag deelnemen aan het 'internetcafé' op woensdag. En omdat Christianne De Vleeschouwer zich inschreef voor de cursus Windows 10 op donderdagnamiddag, kan ik met haar afspreken op die woensdagvoormiddag.... (Jammer genoeg, zal CDV niet komen, vermits ze op woensdagvoormiddag Tai chi volgt of pilates... ik weet het niet juist.)

    19-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    18-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna een jaartje rond na de blog van 24/08/18
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Het was de bedoeling om uiteindelijk wat minder te reageren op 'social media'- wat nog niet erg lukte. Maar toch ben ik blij dat ik hiermee terug gestart ben. De blog van Neos Wommelgem heb ik ondertussen verwijderd, vermits zij nu een website hebben en de blog sinds 2014 niet meer werd aangevuld.
    Het weer in ondertussen ook min of meer aan het normaliseren- alhoewel er nog steeds veel te weinig regen is gevallen. In korte tijd heel wat begrafenissen achter de rug: Isabelle Decoene, Jef Van Hemelen, en volgende week Maria Smits en Gerda Gielen.(Tragisch ongeval: gewoon aangereden bij het oversteken van haar straat na de wandeling met de hond. Gerda werkte nog halftijds op het secretariaat in de school om weldra van haar pensioen te kunnen genieten...)
    Het leven wordt er niet eenvoudiger op. Hier is uiteindelijk de verkoop van het appartement en de 4 garages uit de voeten met heel wat heibel door de slechte communicatie en ook omdat ik er onvoldoende bij betrokken geweest ben....
    Volgende week weer krekelen, spoorfietsen, naar de bib, de Standaard boekhandel en de begrafenis van Maria Smits + de eerste keer naar 'Opera in de cinema' voor de opvoering van 'Turandot".

    18-08-2018 om 18:33 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    13-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindelijk de 'verlossende' regen...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Misschien nog niet genoeg, maar ik zie toch stilaan wat groene vlekjes in het rosse gazon van de onderburen. Ook de temperatuur binnenshuis is draaglijk geworden. Agenda raakt stilaan ook weer meer gevuld: gisteren positief gereageerd op de vraag van ons Chris om een fietskar voor 12 personen te bestellen bij 'spoorfietsen' in Kapellen en daar meteen online 90 euro voor te betalen. Dat betalen gebeurde niet zoals ik het gewend was. Noch in mijn e-mailprogramma, noch bij de site van Bpost kon ik merken dat de betaling gebeurd was. Dus heb ik ze nogmaals doorgevoerd. Deze voormiddag heb ik telefonisch contact opgenomen en inderdaad: de fietskar is gereserveerd en de betaling is 2 keer gebeurd. Dus heb ik hen gevraagd 90 euro terug over te schrijven.
    Met Lies Smits krijg ik geen contact, in de bib zou ik de boeken nog willen bestellen voor de leeskring - heb ondertussen 3 exemplaren gekocht van het boek van Nadeem Aslam waarvan ik er 2 aan de bib zal schenken. Ook met Chris Quirynen krijg ik geen contact- misschien moet ik haar eens opbellen!

    Zo moet ik de 2 gratis inkomkaarten voor Planckendael nog aan onze Guy bezorgen die er naartoe kan gaan met de kleinkinderen, moeten we nog eens met Wimmeke op stap en ook in oktober een etentje vastleggen met zuster Agnes en Ria, moet er in september een cursus ICT gestart worden op dinsdagvoormiddag in Mortsel - dit om op woensdagvoormiddag gratis naar het internetcafé te kunnen gaan enkel voor cursisten. Misschien wordt dat nog een samentreffen met C.D.V. die daar op donderdagnamiddag cursus volgt. Ook Davidsfonds zal weer opgestart worden - weliswaar zonder voorzitter - maar voor hoelang nog; want ik wil er stoppen vooraleer ik 75 word- en dat is in maart 2020! Waarschijnlijk kondig ik in september '18 mijn laatste jaar als bestuurslid aan.

    En ondertussen bouw ik mijn extra zorg af voor de kat van Eva, want ik merk concurrentie met de dochter van de buren die nu zelf kattenvoer onder de bakfiets plaats. Misschien kan ik de kattenvoer die ik van Eva kreeg aan Léon bezorgen waarde kat zich waarschijnlijk ook veel ophoudt in zijn open garage en misschien ook binnen.

    Ben ook benieuwd hoe de boeken van bol.com hier zullen geraken- ofwel met post.nl ofwel met DPD? We zullen wel zien, maar die bezorgers opereren een ganse dag en ook nog op zaterdag!(Uiteindelijk werd de doos op vrijdag in het kastje onderaan mijn brievenbus gedropt- terwijl ze de bezorging hadden aangekondigd voor zaterdag.)

    13-08-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    09-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vastgekluisterd aan je woonst....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen ... dit door de zeer negatieve berichtgeving omtrent de weersverwachtingen! Eigenlijk zou ik naar de bib willen die vandaag tot 20.30 u. open is - dit omtrent de leeskring van het Davidsfonds. (En van dat aangekondigde noodweer is hier weinig te bemerken...)
    Deze voormiddag heb ik uit de boekenlijst van Chris Quirynen een viertal boeken geselecteerd en ook 3 zaterdagvoormiddagen uitgekozen. Maar deze datums moeren kunnen voor de bib! Maar ook de boeken moeten beschikbaar zijn, want zeer recente boeken....
    -Voor het eerste boek koos ik "Dertig dagen" van Annelies Verbeke: maar omdat we die auteur reeds besproken hadden, zou ik aandurven om het boek van Nadeem  Aslam; "De tuin van de blinde" te lezen en te bespreken. Zal eerst toch maar Hedwig hierover contacteren.
    -Als tweede boek zou ik "De acht bergen" van Paolo Cognetti aandurven. Dit boek is dan wel vrij recent; dus weten we niet of de bib over een vijftal exemplaren zal kunnen beschikken.
    - En als laatste boek  kwam ook een vrij recent boek in de kijker: "Wedervaring" van Bodo Kirchoff - toch benieuwd of dit zal lukken!

    Misschien moet ik me nog eens begeven naar de Standaard boekhandel om te zien of één van die boeken daar verkrijgbaar is. "De acht bergen" zou al geen probleem mogen zijn en "Wedervaring" kan zo mogelijk besteld worden. Ik heb hier nog een bon voor € 3,00 korting liggen van de Zoo en 200 extra punten bij de aankoop van 2 boeken.
    En bij bol.com kon ik het boek van Nadeen Aslam goedkoper bestellen, aan € 7,99.

    09-08-2018 om 15:10 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    08-08-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uiteindelijk dan toch...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben ervoot opgebleven: om de eerste regendruppels te horen vallen. Vannacht rond halfeen viel dan toch wat regen. En vanmorgen kon ik dan toch weer mijn rolluiken weer optrekken aan de oostkant.
    Dus na het ontbijt naar de Carrefour en nadien met tram 10 naar Ava. Kunnen we misschien na zeer lange tijd weer eens trachten normaal te doen!
    Ik ging toch wachten op de eerste neerslag om terug iets op mijn blog te zetten (vannacht had ik er echter  geen zin in).
    En of er al wat water gevallen is? Waarschijnlijk onvoldoende; maar het is al met iets begonnen! Nu afwachten tot de rosse gazon terug groen zullen worden. En... een kleine paraplu meezeulen in de handtas. Terug schoenen dragen i.p.v. sandalen. De zomer is richting herfst aan het evolueren....

    08-08-2018 om 07:51 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    30-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar blijft toch die hoognodige regen?!?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eindelijk dacht ik aan de verfrissing toe te komen; maar niets van dat! Het blijft binnen nog ontzettend warm. Baksteen, asfalt, muren en stoepen; het houdt allemaal de warmte vast en volgens de weerberichten zal dit deze week nog niet wijzigen. We mogen dan overal airco installeren maar het regentekort voor de landbouw valt daarmee niet goed te maken... Door de aangroeiende bevolking + de verstedelijking en de bijbehorende weginfrastructuur voor onze mobiliteit slinkt het aantal bomen zienderogen en slaat in mijn ogen de verwoestijning genadeloos toe.Heb hier echt geen goed oog meer in.
    Daarbovenop slinkt het aantal landbouwers afschrikwekkend zodat we voor onze voedselvoorziening totaal afhankelijk worden van de industrie, daar waar onze ouders een moestuin hadden, wat kippen en konijnen en soms ook een varken, één of twee geiten enzovoort. Mijn ouders hadden zelfs een kersen- een appel- en een pruimenboom staan en veel buren hadden walnoten, aalbessen, kruisbessen en rabarber + krieken. Akkoord dat er in die tijd (toen moeders nog thuis bleven) veel moest ingemaakt of gesteriliseerd worden. Ook de confituur werd thuis gemaakt en melk en boter konden we kopen bij de boer over de deur.
    Sinds die tijd is mijn leven veel comfortabeler geworden ; maar het is toch bangelijk om te ervaren hoe afhankelijk je bent van bv. elektriciteit. Die viel vorige maandag even uit in mijn straat- gevolg winkels dicht: want weegschalen, kassa's koeltogen, diepvriezers vielen uit, alsook het licht,en de vlees- en broodsnijmachines - niets werkt dan nog. Wasmachines vallen stil, tv valt uit net als de radio en de pc, geen wifi meer, je kan zelfs geen kopje koffie zetten of eten klaarmaken....
    Afin, we hebben het ver gebracht, maar als het erop aankomt zijn we heel erg afhankelijk geworden.
    En met het weer is het niet anders! We roepen reeds maanden om regen die maar niet wil vallen; en wat hebben we nog in de pap te brokken?! Gewoon niets - rien de knots.....

    Voor de volgende blog wacht ik echt tot er hier een of andere regenvlaag is gepasseerd! Al moet het daarvoor september worden.....

    30-07-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    28-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een mooie dag Breda, Nassaustad....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Zoals Antwerpen van 'hand werpen' zou komen, zo zou Breda ontstaan zijn aan de 'brede Aa'... Breda spreekt mij heel erg aan; is Brabants en heeft naar mijn mening minder last van 'multicultuur' dan bv. Rotterdam. Men durft daar zelfs nog grote 'pretparken' te sluiten gewoon omwille van de grote overlast van Rotterdammers e. a. die het bosgebied opzoeken omdat er in de havenstad waarschijnlijk minder groen te vinden is. Afin, moest ik mij in Nederland vestigen, dan zou ik voor Breda kiezen ofwel voor Zeeland...
    Zelfs in steden als Delft zag ik tussen de woonblokken veel meer groene gebieden dan in het Antwerpse. Ook hier in de omgeving van Breda vind je speelbossen voor de kinderen + ontspanningsgebieden voor volwassenen.....
    Met Samenleven hebben we eerst het landgoed Bouvigne bezocht met zijn kasteeltuinen gratis te bezichtigen tijdens de kantooruren om nadien kennis te maken in Rijsbergen met de familie Bastiaansen die het aardbeienterras uitbaat en aardbeien teelt voor de veiling van Hoogstraten.
    Na het middagmaal reden we naar Oudenbosch waar we de basiliek bezochten die op initiatief van pastoor Hellemons werd gebouwd als een kleinere replica van de Sint-Pieters in Rome. Een ongeloofwaardige geschiedenis gebracht door 2 gidsen, waarvan de onze met een Antwerpse a- klank een vader had die de broer was van Pam Vermeulen in de Jezusstraat. Na dat best aangename bezoek bezochten we nog de wijnboerderij De Santspuy met een krak van een teler van asperges en tevens wijnboer en ook nog melkveehouder.Die man was gewoon niet te houden,gedreven verteller die niet alleen over zijn bedrijf wist te informeren maar tevens  de bijbehorende familiegeschiedenis schetste. Nadien volgde nog een broodmaaltijd waarna we rond 19.15 . terug huiswaarts trokken en ik dus rond 20.30u. thuis aankwam en wie kwam er toegelopen omdat ze me van heel de dag niet gezien had? Alhoewel... ik had 's morgens vroeg voor vers eten gezorgd en voor water. Juist, ik werd verwelkomd door mijn adoptiekat Muizy...

    28-07-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    25-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Niet enkel wat je overkomt; maar ook HOE JE ERMEE OMGAAT...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Je zal het maar mee maken! Als je moeder onwetend over de prenatale verwoesting die Softenon aanricht tijdens je prenatale groei je zwaar gehandicapt ter wereld brengt; dan wacht je een meer dan intriest levenslot. Je zal nooit nog een normaal leven kunnen leiden, je wordt door je vrienden en klasgenoten hartsgrondig gepest en je ouders zijn constant in de weer om je leven zo leefbaar mogelijk te maken. 
    Ontdekt men toch wel de buitengewone kwaliteit van je stem waardoor je muziek mag studeren en leert zingen. Kom je uiteindelijk terecht als solist in grote concertzalen waar je samen met de Berliner Symphoniker mag optreden, begeleid door sir Simon Rattle, of een liederavond mag brengen begeleid door Daniel Barenboim als pianist .
    Thomas Quasthoff heeft dit allemaal voor elkaar gebracht - ondanks zijn droef levenslot met die vreselijke handicap en is er toch steeds weer positief tegenaan gegaan en is geregeld te gast op Stingray Brava. Ik bewonder die man! Natuurlijk heeft hij mogen rekenen op de best mogelijke begeleiding- maar je moet het toch maar doen!
    Er zijn nog mensen die ondanks alles erin slagen om het leven als 'de moeite waard' te beleven....

    25-07-2018 om 12:25 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    24-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als mensen zichzelf 'God' wanen....
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In alle geval vinden ze dat ze aan de top staan in de schepping. Fier als we zijn over ons vernuft en onze ontwikkeling hier op deze planeet. Wat daar allemaal heeft voor moeten wijken - daarover wordt niet gesproken; maar wel over de 'zo gezegde' vooruitgang... We trachten alles naar onze hand te zetten alsof wij verantwoordelijk zijn voor onze schepping en we er geen deel meer van uitmaken. We hebben het over de 'maakbare' mens; ons levenspad is gewoon het gevolg van steeds maar de juiste beslissingen te nemen. Alhoewel... We weten geen antwoord op vragen rond ontbossing, afvalverwerking, niet- hernieuwbare energie, streven naar een vorm van gelijke- kansen-beleid (dat voor mij gewoon onhaalbaar is) Mensen worden ergens geboren met 50% genen van een vrouw en 50% van een man - dit in een gezin met een positieve instelling ofwel een met een destructieve. Ook de familie- en vriendenkring laten zich gelden. Ik heb mij ooit door iemand laten vertellen dat de kiemen van iemands persoonlijkheid worden gelegd in zijn of haar eerste drie levensjaren. Daarna kan er hier en daar nog wat aan geschaafd worden.
    Toen godsdienst nog wat invloed had bij erg veel mensen, wisten ze zichzelf een schakel in een geheel. Sinds de algehele secularisering vinden velen zichzelf oorsprong en einddoel van alle dingen en leven ze enkel voor het "hier en nu".  Aanzien, geld en status zijn de nieuwe 'god' geworden waarmee je steeds de anderen kunt overtreffen; mensen die om één of andere uit de boot zijn gevallen hebben dit in de meeste gevallen zelf gezocht.. En of we nu werkelijk gelukkiger zijn geworden door veel te hebben, non-stop te kunnen consumeren en te geloven dat we voor alle problemen wel oplossingen zullen blijven vinden - daarin geloof ik zelf nu niet meer....
    Neem nou deze aanhoudende hitte en droogte bij ons, voeg daarbij de ruimtelijke verschrikking i.p.v. ordening waarbij alle groene domeinen moeten sneuvelen ten koste van menselijke bewoning-gewoon omdat bouwgrond veel meer opbrengt dan natuurgebied; hiervoor voel ik me meer en meer machteloos. Komt daarbij het door links aangespoorde beleid van multiculturaliteit omdat (volgens hen alle mensen gelijk zijn) en dus iedereen zijn geluk kan najagen (ten koste van alles) en zich kan vestigen daar waar hen de meeste kansen worden geboden... De Babylonische spraakverwarring is nu al een feit op bussen en trams in steden als Antwerpen. Dus zijn tolken overal nodig in justitie e.a.. Willen heel wat nieuwkomers hier bovendien ook de eigen godsdienstwetten stellen boven de wetten van het land en de conflicten groeien. Ik zie nu geen rooskleurige toekomst meer voor de komende generaties en geloof evenmin in het kunst- en vliegwerk van onze politici die enkel in termijnen denken van 4 jaar (federaal) of van 6 jaar (gemeentelijk). Hoop alleszins dat de kleinkinderen van mijn zussen en broer het niet zo erg zullen moeten beleven zoals ik het nu fantaseer.....

    24-07-2018 om 00:00 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    17-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat je nog extra leert met textiele vaardigheden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag weer een harde leerschool gehad. Na het haken van de 8 verschillende patronen van elf 29 rijen gescheiden door 5 vaste rijen die telkens weerkeren bij de Nostalgia, ben ik begonnen aan de in-between. Daarna heb ik de tweede reeks gehaakt met 7 dezelfde patronen + 1 nieuwe, maar dan allemaal in een andere volgorde. En omdat ik gemerkt had hoe precies het om haken met vasten moet gebeuren om alles netjes aan elkaar gehaakt te krijgen, begon ik bij het eerste pand elke 15de rij te markeren met een steekmarkeerder. 
    Kwam ik toch wel in het 4 de patroon bij een steek waarvan niet elke rij met een stokje begint, maar ook met en vaste en zelfs een dubbel stokje bij een 'vieze' telling terecht. Na de 15 de rij te hebben gemarkeerd had ik geen 14 rijen meer over! Dus maar nageteld, en nog maar eens! Daarna het patroon erbij gehaald en GEMERKT dat ik 6 rijen te kort had gehaakt!!!
    Zoiets kan dus niet als je de panden moet verbinden. Na hertelling bleef de gemaakte fout dus vast staan. 
    Wat hoef je dan te doen, wil je alles keurig aan elkaar haken?! Hoe erg het ook is- gewoon de laatste drie patronen - ook al zijn de draadjes ingestopt- gewoon terug lostrekken en opbollen om daarna opnieuw te beginnen! Wel behoorlijk frustrerend, maar het moet - indien je een behoorlijk werk wilt afleveren.
    Juist dat leren meisjes tegenwoordig niet meer- sinds men in de gemengde basisscholen het naaien, haken en breien heeft afgeschaft... 
    Inderdaad, daarmee zijn ook heel wat frustraties verdwenen; maar evenzeer hoe ermee om te leren gaan. 
    Veel jongeren (maar ook ouderen) kunnen niet meer de consequenties van hun gemaakte keuzes aanvaarden. Veel mensen zien het 'handwerk' als creativiteit; wat het volgens mij hoegenaamd niet is; ik zie het als een ambacht dat verloren is gegaan sinds machines kunnen geprogrammeerd worden om dit van de mensen over te nemen.
    Ben dan toch maar begonnen vandaag om patroon 4 naar behoren af te werken, om nadien de keurig gehaakte patronen 9, 5 en 7 helemaal opnieuw te haken - ook al was daar niets mis mee. Maar dat is zo met haak- en breiwerk: dit is 'opbouw' en als je in één van de onderliggende rijen een fout maakte, moet je onverbiddelijk al het goede en correcte werk vernietigen om de gemaakte fout te kunnen herstellen en alles daarna nog eens opnieuw te maken.
    Ik vind dat de afgeschafte lessen 'naaien, breien en haken' naast de handvaardigheid ook nog werkten aan de 'karaktervorming' bij veel meisjes...

    17-07-2018 om 12:04 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)
    11-07-2018
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Als je begint te 'mistellen'...
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij mijn Nostalgia haakwerk heb ik  bijna 2 panden van 8 patronen over 55 steken van 29 + 5 rijen filet haakwerk achter de rug; de in-between tussen de 2 panden zijn ook weer 8 keer over 11 steken 29 rijen + 5. Toen ik dit vannacht klaar had heb ik alles nog eens extra gecontroleerd. Ik zag 8 keer de bewuste 29 rijen met daar telkens 5 onderscheiden rijen tussen. Toen ik echter onderaan het werkje begon na te tellen; telde ik in de onderste reeks drie keer na elkaar 30 rijen i.p.v. 29. Dus heb ik meteen maar heel de boel uitgetrokken tot ik aan de zogezegd 30ste rij was... Na dubbele telling ontdekte ik dat het niet de 30ste maar wel de 29ste was. Wat een misstap! Alle moeite voor niks en zomaar dubbel werk!
    Dus heb ik vannacht maar terug het 2de patroon gehaakt met het tussenstuk en ben ik aan de 3de reeks begonnen. Zo werd het dan wel halfdrie...
    Deze voormiddag heb ik dan de 4de reeks gehaakt zodat ik straks aan die 4de kan verder werken + de vijfde.... Want na 8 reeksen moet er nog eens helemaal rond gehaakt worden met vasten en dit met een heel precieze telling...

    11-07-2018 om 14:08 geschreven door MariaCl  


    >> Reageer (0)


    Archief
  • Alle berichten

    forum

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum


    Foto

    E-mail mij

    maria.claessens@outlook.be


    Categorieën

    Foto

    {TITEL_VRIJE_ZONE}

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Blog als favoriet !

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto

    Foto


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs