Cultuur en leven in Maldegem, interviews en herinneringen.
30-05-2017
Huwelijksviering in de kerk.
HUWELIJKSVIERING
in de Sint-Barbarakerk Maldegem.
Een christelijk huwelijk geeft een extra dimensie aan een verbintenis.Het huwelijk is een van de
zeven sacramenten. Een sacrament is een handeling waardoor God tot de mens komten kenmerkt een van de belangrijkste momenten in het leven van de
gelovigen. Een sacrament wordt steeds toegediend in en door de Kerk, daarom
vindt die handeling altijd plaats in liturgische vorm.
In het huwelijk dienen
de verloofden het sacrament van het huwelijk aan elkaar toe. De kerk en het
geloof staan voor tal van betekenisvolle richtlijnen met o.a.
vergevensgezindheid, begrip, verdraagzaamheid, vertrouwen, naastenliefde,
innerlijkheid, goedheid enz Deze maatstaven bieden een stevig houvast bij mindere
kwaliteitsvolle dagen. Elke relatie beleeft moeilijke en ongelukkige momenten.
Aangezien het grootste deel van de bevolking van Maldegem christelijk is
opgevoed, gedoopt, gevormd en godsdienst heeft gevolgd is het een logisch en
heel verrijkend gegeven dat heel veel jonge mensen elkaar het jawoord geven op
het gemeentehuis maar ook in de kerk.
Tot de jaren 70 en nog een
tijdje daarna waren de huwelijken in de kerk de meest tot de verbeelding
sprekende gebeurtenissen voor jonge mensen. Een kerkelijk huwelijk zat er in
gebakken en maakte deel uit van alles wat met deze verbintenis te maken had. De
familie en vrienden werden er bij betrokken en deelden mee in de vreugde. De
toekomstige koppeltjes maakten een eigen keuze wat betreft het scenario van de
huwelijksdag, die een groot deel afhing van het budget, de een vierde sober de
ander uitbundig. Er kwam enorm veel bij kijken.
Het burgerlijk en kerkelijk huwelijk, de receptie en het feest voor
familie en vrienden, de drukker, de kledij voor het bruidspaar en het gevolg,
de bloemen, de geschenken, het diner of buffet, vergden heel veel voorbereiding
maar schonken ook blijde verwachtingen.
Naar de eenentwintigste eeuw toe veranderden de gebruiken en de zeden
van de jonge mensen behoorlijk. De koppeltjes gingen eerst samenwonen, verwisselden
wel eens van partner, ook al waren er kinderen en tegen dat ze ooit in het
huwelijk traden, als ze al trouwden natuurlijk, verliep alles soms minder
rooskleurig dan verwacht. Sommigen vinden het huwelijk, een levenslange verbintenis,
zelfs overbodig en blijven samen als vrienden en brengen hun kinderen samen
groot. Ook die band kan sterk zijn.
De maatschappij is grondig verwereldlijkt, de waarden en de moraal zijn veranderd,
alles ging er langzamerhand losser aan toe. Samenwonen is doodnormaal geworden
terwijl dit vroeger als boelsschap werd bestempeld t.t.z. ongeoorloofde
liefdesbetrekking of zondig We kunnen daar geen oordeel over vellen over het
hoe en waarom of dit goed is of minder goed.
Het neemt niet weg dat er
nog vaak koppels uiteindelijk beslissen om samen het huwelijk ook in de kerk te
voltrekken, wat een vreugdevol feest
wordt in de kerk, een meerwaarde. Zoals bij alle andere erediensten is er
inspraak in het verloop van de ceremonie wat tot ontroerende en pakkende
feestvieringen kan leiden. De muziek is belangrijk, de teksten die het koppel
elkaar voorleest, de dankwoorden die zij soms richten aan hun ouders, peetouders,
familie en vrienden kunnen het hart echt raken en blijven soms heel lang bij.
Meestal wordt het altaar versierd, sommigen maken van de kerk een
bloemenparadijs en alle kerkgangers genieten van de hele gebeurtenis en zijn vertederd
als het huwelijkspaar, na het jawoord, langzaam, fier en blijgezind de kerk
verlaten met snoezige bruidskindjes vooraan en de fraai uitgedoste familie die
volgt.
Een trend is zelfs om buiten de kerk, alle aanwezigen te trakteren op een
ijsje of een drankje om samen eens te kunnen bijpraten, elkaar te feliciteren en
om iedereen de kans te geven de feestelingen te bewonderen.
Tekst Marianne
Posman en foto's Els Stevens.
Informatie via
internet.
Aanvraag huwelijksmis
Sint-Barbarakerk Maldegem. Gelieve u te wenden naar:
Parochiesecretariaat: open
elke werkdag van 19u30 tot 11 uur. Deken de Fonteynestraat 3, Maldegem. Tel 050
71 22 99.
30-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
29-05-2017
Intieme uitvaart in de kerk.
EEN UITVAART
IN INTIEME KRING IN DE ST.-BARBARAKERK IN MALDEGEM.
Bij een overlijden van een geliefde wordt dikwijls gedacht dat alle familieleden, vrienden en kennissen
uitgenodigd moeten worden bij de begrafenis. Eigenlijk is dit niet het geval.
Een
begrafenis in intieme kring is heel goed mogelijk, ook in de St.-Barbarakerk in Maldegem.
De begrafenis kan zo
georganiseerd worden dat enkel de naaste familie en enkele vrienden aanwezig
zijn. Komen er dan nog een paar kerkgangers hun deelneming betuigen is dat
eigenlijk geen bezwaar. Kwestie is dat de nabestaanden definitief afscheid
kunnen nemen in besloten kring in een sacrale sfeer in een eeuwenoud kerkgebouw,
waar zovelen zijn voorgegaan en waar alles verloopt volgens een gekend ritueel.
De kerkelijke plechtigheid is het slot van een
leven die de ondersteunende boodschap brengt dat het overlijden niet echt het
einde is, maar een begin van een ander stadium. De dood sluit de toekomst niet
af maar geeft toegang tot een bestaan van louter geluk.
Wanneer
men weet dat de overledene bij leven reeds de wens had om afscheid te laten
nemen in familiale kring, is het meestal zo dat deze wens gerespecteerd wordt.
Naaste familieleden zenden na de begrafenis de rouwbrief naar alle vrienden en
kennissen of laten een rouwbericht plaatsen in de lokale of regionale krant
indien zij dit wensen. Op deze rouwbrief wordt vermeld dat de
afscheidsplechtigheid reeds plaats heeft gevonden in besloten kring, met een
rouwadres zodat de mensen die meeleven toch nog een deelneming kunnen zenden
naar de rouwende familie.
De
inhoud van de uitvaart is volledig bespreekbaar, naargelang welke kerk of
uitvaartbegeleider men daarvoor kiest. De eredienst kan verlopen zoals bij gelijk
welke uitvaart. De liturgie, de homilie, de liederen, de deelname van kinderen
of kleinkinderen, alles is toegestaan. De priester of zijn medewerkers helpen om op een
persoonlijke en waardige manier afscheid te nemen.
Niemand
oordeelt over deze gang van zaken. Een van de mooiste talenten of gaven van een
mens is begrip en een wijs mens oordeelt nooit over de daden of beslissingen
van de medemens.
Aanvraag
begrafenisdienst in de Sint-Barbarakerk Maldegem. Pastoor Stefaan De Paepe, Deken
de Fonteynestraat 3, Maldegem. Tel 050 71 22 99 of: stefaan.de.paepe@scarlet.be.
Tekst:
Marianne Posman, fotos: Els Stevens.
29-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
28-05-2017
Uitvaart in de kerk van Maldegem.
Waarom heel veel mensen nog begraven
worden in de Sint-Barbarakerk Maldegem.
EEN UITVAARTDIENST IN DE SINT-BARBARA KERK IN
MALDEGEM is een godsgeschenk. Heel
veel mensen in Maldegem vinden nog de weg naar de kerk. Bij uitvaartdiensten
van bekende en minder bekende Maldegemnaars zit de kerk meestal afgeladen vol.
Familieleden, vrienden, kennissen en buren willen deelnemen aan de rouw. Hun aanwezigheid
steunt de nabestaanden.
Het overlijden van iemand met wie je een bijzondere
band had is een van de meest aangrijpende gebeurtenissen die een mens kan
meemaken. Wanneer een geliefde uit je leven wegvalt, staat de wereld stil. Je wordt
overspoeld door allerlei reacties en je moet je weg zien te vinden, leren
omgaan met alles wat er op je af komt en een nieuw evenwicht zoeken in het
leven.
Rouw hangt samen met je karakter, met de relatie
die je had met de overledene, met de wijze waarop iemands leven eindigde en met
je leven van dat moment. Allerlei emoties komen op je af. Pijn, verdriet, gemis,
onmacht, angst, onzekerheid, verwarring, schuldgevoel, wanhoop of boosheid,
horen eveneens bij rouw. Het kan ook zijn dat je helemaal niets voelt.
De meeste mensen die nu begraven worden zijn
gedoopt in de kerk, hebben er hun eerste en plechtige communie gedaan, het
heilig vormsel ontvangen en de huwelijksmis gevierd. Het is dan ook logisch dat
de meeste mensen kiezen voor een
afscheid in de kerk in het centrum.
De
kerkelijke plechtigheid is een apotheose van een gelovig leven die de troostende boodschap
brengt dat het overlijden niet echt het einde is, maar een begin van een andere levensfase, aan de andere kant van de oever
aan God toevertrouwd. De priester of zijn medewerkers helpen om op een persoonlijke manier afscheid te nemen.
Heel veel mensen denken vooraf al na over hun uitvaart en delen die mee of
leggen die vast voor hun overlijden en op die manier hebben de nabestaanden
een houvast. De hele eredienst kan bepaald
worden met de geliefkoosde muziek en liederen en begeleid door een koor van
eigen keuze. De lezing, het evangelie en de homilie verwoorden wat een verwant
voelt en wil die brengen als laatste boodschap. Op die manier maakt de
overledene nog deel uit van het hele gebeuren en voor de bloedverwant is het een
troost om de laatste wil van de geliefde nauwkeurig uit te voeren. Helpen bij
woord en beeld van de rouwbrief, het verloop van de eredienst, het opstellen
van het rouwprentje werken zalvend. Het bid - of rouwprentje is een laatste
concrete boodschap en dankwoord aan allen die deelden in de rouw.
Onze gewijzigde en kritische maatschappij met
andere meer aardse waarden heeft het
geloof wat doen wankelen de laatste jaren maar velen hebben diep in zich nog hoop, is er nog altijd
een laatste anker en twijfel, een
hunkering naar het verleden en het geloof.
Een
stijlvolle eredienst in de kerk is nog altijd het meest achtenswaardig en
respectvol vaarwel dat men
samen kan vieren. De laatste, serene momenten met hem of haar kunnen
doorbrengen in een geheiligde sfeer. De kerk, een historisch gebouw met
ornamenten en beelden uit een ver verleden, waar eeuwenlang zovele mensen en
familieleden zijn gedoopt, getrouwd en begraven geeft een vertrouwd gevoel. Je
bent er thuis. Als nabestaande hoef je geen vragen te stellen, je weet hoe het
er aan toegaat en dat is een veilige meerwaarde. Je staat nooit voor verrassingen.
Je voelt je er niet als in een huis met gesloten ramen en deuren en de
rolluiken naar beneden. Je bent er thuis.
Het definitieve afscheid grijpt plaats in een
gebouw met een ziel. Het eeuwenoud interieur, de mooie glasramen, het spelen
van het licht en de klanken van het eeuwenoud orgelspel brengen vertroosting. De
kerkgangers kunnen een laatste deelneming betuigen met een handdruk of een zoen
na de dienst.
De uitvaart wordt besloten met de teraardebestelling of de crematie met als slot een familiebijeenkomst. Daarna volgt de
rouwverwerking in verschillende fasen, maar kunnen terugkijken op een sereen en waardig afscheid in de kerk
is alvast een belangrijk en troostrijk gegeven. Het is een godsgeschenk, dat je
kan koesteren en bewaren op een veilige plek.
Tekst
Marianne Posman.
%%%FOTO%%%
Het gedicht van Ida Gerhardt verwoordt dit nog het
best:
DE GESTORVENE
Zeven maal om de aarde gaan, als
het zou moeten op handen en voeten;
Zevenmaal om die éne te groeten
die daar lachend te wachten zou staan.
Zeven maal om de aarde gaan.
Zeven maal over de zeeën te gaan, schraal in de kleren,
wat zou het mij deren, kon uit de
dood ik die éne doen keren.
Zeven maal over de zeeën te gaan,
zeven maal, om met zijn tweeën te staan.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Doopselviering in Maldegem.
DOOPSELVIERING in de
Sint-Barbarakerk Maldegem.
Kinderen zijn een Godsgeschenk.
Jonge mensen die samen uitkijken naar de geboorte van hun
kind en het dan daadwerkelijk zien geboren worden en het kunnen koesteren,
worden overweldigd met dankbaarheid en hartverwarmende liefde. De geboorte van
een kindje is een wonder en wonderen worden ondanks alles - toch nog
gerelateerd aan het godsdienstige. Christenen zien kinderen als een geschenk
van God en voor een geschenk is iedereen dankbaar tegenover de gever, God. Dit
geloof wordt misschien niet altijd meer zo expliciet uitgedrukt en beleefd maar
deze verankering blijft bij heel veel mensen als deel van ritueel erfgoed.
Nog heel veel jonge
mensen verlangen dat hun pasgeborene ook bij de kerkgemeenschap zou horen en
zij kiezen voor het doopsel, het eerste stapje naar het christelijk geloof. Als iemand in de
geloofsgemeenschap wordt opgenomen dan gaan we daarvoor naar het veile,
vertrouwde huis van de christenen, de kerk.
Het doopsel is één van de zeven sacramenten of heel mooi
uitgedrukt, het doopsel is een van de glimlachjes van God.
Een doopviering is een vrolijk feest. Iedereen
is blij met een vertederend nieuw leven. Meestal draagt de baby een wit
doopkleedje als teken van vriendschap met Jezus. Ouders, broers en zussen,
grootouders, doopmeter(s) en dooppeter(s) en de familie en vrienden worden
verwelkomd in de kerk.
De priester of de diaken start de doopviering
met een begroeting en een dankgebed.
Hij vraagt aan het gezin om rond de doopvont, -kuip of -schaal te staan.
Meestal volgt dan de betekenis van de
voornaam waarmee het kind heel zijn leven zal gekend zijn.
In het evangelie
wordt daarna in passende bewoordingen verwezen naar het belang van het onschuldig en onbevangen kindin de kerk. Het eerste kruisje op het voorhoofd van de baby en de handoplegging door de priester is een
symbool van verbondenheid.
Tijdens de doopplechtigheid belovende ouders, de
doopmeter(s) en peter(s) dat zij dit kindje tijdens zijn leven zullen steunen
om uit te groeien tot een gelukkig mens. De ouders beloven dat zij het
kindje een goede opvoeding geschoeid op christelijke waarden zullen geven en de
peters en de meters beloven dat zij de ouders zullen helpen.
De priester doopt het kind met gewijd water en zegt de
voornaam van het kindje, ik doop je in
de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Terwijl de priester
deze woorden zegt, giet hij driemaal water uit over het hoofd van de baby. Het
kindje wordt ook gezalfd met olie
als teken van kracht. De vader van het kindje steekt de doopkaars aan met de vlam, het vriendelijk en veilig licht.
De doopviering sluit af met het bidden van een Onze Vader en een WeesGegroet bij het beeld van Maria,die wist dat vreugde en verdriet samen gaan
bij het begeleiden en liefhebben van een kind. Als laatste beeld van de
doopselviering komt de afscheidsgroet of
de zegening van de priester opdat allen zouden verbonden blijven in
wederzijdse liefde.
Het doopritueel voorziet dat minstens enkele keren per jaar een kindje wordt gedoopt tijdens de
zondagseucharistie.Dit gebeurt ook
in de Sint-Barbarakerk in Maldegem. Tijdens de eucharistie verzamelen jong
en oud, arm en rijk, groot en klein. Het is voor alle gelovigen een
uitzonderlijke kans om zich bewust te worden van het eigen doopsel en van het
engagement dat ze als geloofsgemeenschap opneemt tegenover de dopeling.
Aanvraag Doopsel
Sint-Barbarakerk Maldegem. Gelieve u te wenden naar:
Parochiesecretariaat:
Open elke werkdag van 19u30
tot 11 uur. Deken de Fonteynestraat 3, Maldegem.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Herdenkingsmis in Maldegem.
Jaargetijde
als herdenkingsdienst in de Sint-Barbarakerk Maldegem.
Ieder huisje heeft zijn kruisje, elk gezin heeft te maken met een
definitief afscheid van familieleden en zelfs jonge mensen en kinderen sterven
jammer genoeg. De een kan beter mee omgaan met verlies dan de ander, de een kan
het verdriet beter en sneller plaatsen dan de ander. Het is een voldongen feit
dat sommige overlijdens diepe en pijnlijke sporen na laten bij hen die achter
blijven.
Een herdenkingsmis of jaargetijde troost en brengt de naam van een dierbare weer tot leven.
Dat is belangrijk voor hen die hen blijven missen. De nabestaanden mogen
meestal meehelpen aan het samenstellen van de viering met mooie teksten,
gedichten of liederen, wat de pijn enigszins balsemt en verzacht. Woorden
reduceren het leed en de pijn.
Familie en vrienden worden op de hoogte gebracht van de kerkdienst en
voor de bloedverwanten gaat een troostende invloed uit van de aanwezigheid van
de ander. Het is een bewijs dat ook zij hem of haar niet vergeten zijn.
Waarom in de kerk? Voor 95 % van de volwassenen die in Maldegem wonen
was de kerk een rustgevende plek voor gebed, eucharistie, blijde en treurige
vieringen, een gewijd of heilig %%%oord. Dus wat
is er mooier dan een herdenkingsdienst? De priester, tal van vrijwilligers,
medewerkers en koren zetten hun beste beentje voor om een uurtje troost te brengen tijdens de viering. De naam van de
overledene nog eens luid en eerbiedig horen uitspreken is van immens belang.
Een bewijs dat men hem of haar nog levendig houdt.
Een herdenkingsdienst werd vroeger meestal een jaargetijde genoemd. Een beetje historiek is hier wel op zijn plaats. We kunnen nu wel eens
glimlachen om wat men vroeger geloofde. De betekenis is wel wat achterhaald,
maar het was wel mooi dat men echt geloofde dat een goed werk of een
eredienst je dichter bij de hemel bracht. Als we het vertalen in onze huidige
leefwereld kunnen we zeggen dat een goed werk, de steun aan de medemens en de
kerk, een goed gevoel met zich meebrengt. Wie
zich goed voelt, doet meestal goed voor de ander. Wat mooi meegenomen is
want zo komen we aan tolerante, rechtvaardige maatschappij, een hemel op aarde.
Historiek (overgenomen uit Wikipeda)
In het Middelnederlands
betekent jaergetide: "de
op een bepaalde tijd van het jaar wederkerende dag", vergelijkbaar met de
huidige "verjaardag". Getide
betekende een bepaalde tijdsruimte, kort of lang, vandaar ook het moderne getijde om eb en vloed aan te duiden.
Maar getide betekende ook, een
op bepaalde tijden terugkerend ogenblik, zoals in getijdengebed en jaargetijde
in de betekenis van jaarlijkse
herinneringsdag.
Het jaargetijde in de Rooms-katholieke Kerk is ontstaan uit de boetetraditie in verband met het vagevuur. Volgens de katholieke leer
worden zonden vergeven in de biecht, maar de biecht neemt niet de
zondenlast weg die moet uitgeboet worden in het vagevuur. Het opleggen van
boete was een voorrecht van de kerk en al op het eerste Concilie van Nicea in 325 wordt aan de bisschoppen
volmacht gegeven de opgestapelde schuld uit te wissen, een aflaat te verlenen. De kerk leerde dat men de
tijd die de overledenen in het vagevuur moesten doorbrengen kon inkorten door het uitvoeren van goede
werken en door het bidden. Dit kaderde goed in het Germaans recht (zie ook Salische Wet), waar een misdaad bestraft
werd en goedgemaakt, als het ware afgekocht, door het opleggen van een boete.
Ik denk niet dat er nu nog veel mensen echt geloven dat een
jaargetijde of een herdenkingsmis de overledene helpt eerder in de hemel te
komen. De mensen vroeger en tot enkele tientallen jaren geleden werden zo
opgevoed, met de vreze Gods in de achterban en met beloning van goed gedrag.
Wij geloofden dat. Wij zijn er niet boos om dat we misschien misleid werden .
Het blijft echter een mooi gebaar de overledene te gedenken in een
herdenkingsdienst in de kerk. Wat er ook van zij, we weten het niet echt
maar heel veel mensen geloven nog dat hun geliefde leeft in vrede aan de andere
oever, in de armen van een oneindig goede God. Wij houden het bij watDietrich Bonhoeffer ooit schreef: Herinneringen zijn een kostbaar geschenk, dat je af en toe
bekijkt als een verborgen schat, een veilig bezit.
Tekst: Marianne Posman.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Broederlijk Delen in Maldegem.
DE SINT-BARBARAKERK in Maldegem DEELT
BROEDERLIJK.
Broederlijk
delen. Wie herinnert zich niet hoe moeilijk het was om wat je in bezit had te delen in je kindertijd? Broer of zus komt
thuis met een zak snoep of koekjes die hij of zij kreeg van een klasgenootje,
of van een juf, of van een gulle meter of peter. Was iedereen bereid om de
schat te delen of werd alles stiekem alleen verorberd? De ouders helpen meestal het kind te leren
delen, want diep in zich denkt de mens eerst en vooral aan zichzelf. Delen moet je leren want het is niet zo
vanzelfsprekend.
De
aarde, de wereld is immens uitgestrekt.Elk mens heeft er een klein plekje. Hoe groot dit plekje is hangt af van
wat je verdient of erft. Het is eigenlijk niet helemaal van jezelf want
jaarlijks moet je nog belastingen betalen om op je eigendom te mogen wonen, men
noemt dit belasting op het kadastraal inkomen. Niet iedereen heeft een stukje
grond in eigendom soms moeten of willen de mensen huren en ze kunnen huren
volgens hun inkomen. Anderen kunnen zelfs niet huren want ze hebben geen
inkomen, vaak worden zij geholpen op een of andere manier via de gemeente, maar
ook vaak belanden zij op straat als ze geen inkomen hebben, hoe mensonterend
dit ook is. In alle Europese landen, die zogezegd welvarend zijn, zijn daklozen
en zwervers wat onbegrijpelijk blijft. Laat staan waar de minderbedeelden vertoeven
in de arme, vaak warme landen kinderen, jonge mensen en ouderen leven van
aalmoezen en hebben geen dak boven hun hoofd .. Stel je voor . Die situatie
wekt mededogen en verontwaardiging op maar ook grenzeloze onverschilligheid.
De
mensen in de rijke landen moeten hard werken voor hun brood, de werkdruk is
enorm groot en als ze de mogelijkheid hebben genieten ze van hun vrije tijd en
sparen zij voor hun kinderen of voor hun oude dag. Om hen dan voor de keuze te
stellen een beetje te delen met hen die het moeilijk hebben, die honger hebben
is niet zo vanzelfsprekend. Heel veel organisaties zetten zich in om in die
landen waar het nodig is de mensen te helpen zichzelf te beredderen, door aanleg
van waterputten of reservoir, opstarten van een klein bedrijfje, helpen landbouwgronden
beter te bewerken, helpen zoeken naar
een afzetmarkt voor hun producten, helpen ziekenhuizen of hulpposten oprichten,
bouwen van scholen, mensen opleiden ter plekke om te helpen zorgen voor hun
eigen volk. Zelfredzaamheid is belangrijk voor iedereen en heel veel instanties
en mensen helpen hun medemens.
Elke
welvarende staat zorgt voor subsidies maar toch rekenen de mensen die het
minder hebben op de goodwill van de ander en zijn er dankbaar voor. De misdeelde
mens vraagt geen grote sommen, met een kleinigheid is hij ook tevreden. Het is
zoals men zegt: Alle beetjes helpen. Heel veel goede mensen, vaak
vrijwilligers proberen het leed, de kouen de honger een beetje te verlichten .
Welnu, wie zich goed
voelt, wil dit deugddoend gevoel delen met de ander en dat uit zich in
vrijgevigheid voor organisaties, zoals BROEDERLIJK DELEN. Een leven van geven en
ontvangen is liefdevol en verrijkend. De
vastenperiode brak aan op 1 maart, een gezonde periode en wat er uitgespaard
wordt kan weggeven worden aan het goede doel.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
Zondagsdienst, Kerk in Maldegem.
WAAROM GAAN DE MENSEN NAAR DE ZONDAGSMIS?
De meeste inwoners van Maldegem hebben een christelijke opvoeding genoten,
zij gingen naar christelijke scholen, indien niet, volgden zij godsdienst of
catechese, terwijl anderen zedenleer hadden, een leer die ook belangrijke
waarden voorop stelt.
Ja, waarom gaan de mensen naar de mis op zondag? De kerk is een stijlvolle
en hartverwarmende ontmoetingsplaats. De kerk is verbonden met
jeugdherinneringen, met blijde of droevige, ingrijpende gebeurtenissen en je
ontmoet er buren, vrienden of familieleden.
Het is
zondag, rustdag. Je trekt je mooie kleren aan en je
gaat naar de kerk een beetje voor 10 uur 30. Je volgt er de liturgie van het woord en de liturgie van
het altaar, afgewisseld met mooie liederen of psalmen, meestal begeleid door een
kinder-, mannen- vrouwen- of een gemengd koor met orgelklanken. Maldegem telt
verschillende koren en hun zang met begeleiding, brengt vreugde, troost,
bevrijding, geeft moed en brengt je voor een uurtje in een andere, meer sacrale
sfeer. Je kan op sommige momenten zelfs meezingen en meebidden, want enkele
teksten of refreinen komen steeds weer terug en zijn in je geheugen geprent. Je
voelt je beter als je mee kan zingen of bidden met de ander, dat schept
samenhorigheid.
Je hoort er teksten uit het evangelie, Bijbelse teksten die je ooit
in een ver verleden gehoord en gelezen hebt thuis of op school en sommige
beelden blijven bij. Meestal wordt in de homilie
meer uitleg gegeven wat er nu precies bedoeld wordt en associeert de priester de
inhoud met recente problemen of gebeurtenissen
Het hele evenement in en rond de kerk is erfgoed, is een ritueel waar we mee opgegroeid zijn en willen doorgeven aan de komende generaties.
Hier wringt het schoentje.
Hoewel het grootste deel van de jongere
generatie opgevoed werd met christelijke waarden, is het niet zo makkelijk meer
om die waarden daadwerkelijk door te geven aan de kinderen en de kleinkinderen.
De maatschappij
is veranderd, de ouders gaan allebei werken, soms
in een ander dorp of stad, de kinderen moeten naar de opvang, naar de sport -
of muziek -, dans - of tekenles, naar naschoolse activiteiten, ze moeten
gebracht en gehaald worden en de volwassenen hebben een prangend tijdsgebrek in
hun hectisch en stresserend leven. Tradities vervagen, jonge kinderen zijn
kritischer en hebben meer inspraak en via de media is iedereen op de hoogte van
verontrustende wijzigingen in het levenspatroon, intolerantie, agressie, terreur,
milieu- en luchtverontreiniging, klimaatveranderingen, werkloosheid, oorlog, beangstigende
prestatiedruk enz
Sporadisch wordt er nog een groot familiefeest georganiseerd rond een
doopsel, een communie of een huwelijk in de kerk maar daar blijft het bij. Nieuw
samengestelde gezinnen zijn schering en inslag, zodat er nog meer afspraken en
organisatie bijkomen voor veel gezinnen.
Andere essentiële zaken moeten wijken, zoals de zondagsdienst, hoewel het
een belangrijk deel is van onze cultuur.
Het is voor vele mensen moeilijk een uurtje per week rust en bezinning in
te lassen om deel te nemen aan het
eeuwenoude ritueel, de zondagsdienst, het meeste vreugdevolle en hoopgevend
moment in de parochie, in de eeuwenoude Sint-Barbarakerk in de dorpskern van
Maldegem.
Tekst: Marianne
Posman, fotos Els Stevens.
28-05-2017 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1