Goedkoop is ook niet juist. De Maldegemse
belastingbetaler zal ca. 70.000 betalen aan FED-Net. ik dacht dat de
Maldegemse notarissen iets goedkoper werkten.
DE CIJFERS:
In het FED-Net
dossier lezen wij:
-De gebouwen
moeten gericht zijn naar de Bloemestraat en het Zilvererf.
-Er mag 8000 M2
vloeroppervlak bewoning gecreëerd worden.
Als het service
flats worden, dan zijn er dat 150. In dit geval moeten er voor de bewoners 15
ondergrondse garages zijn en 30 bovengrondse die zijn echter ook afkoopbaar
mits 7500 per parkeerplaats.
Als het appartementen
zijn dan worden het er 100 volgens de huidige norm (70M2). In dit geval moeten
er voor de nieuwe bewoners 80 parkeerplaatsen ondergronds zijn en 20
parkeerplaatsen bovengronds, die zijn ook afkoopbaar mits 7500 / parkeerplaats.
In de ondergrondse parkeergarage komen ook 100 bergingen,
fietslokaal, afvalcontainerlokaal, technische ruimtes voor elektriciteit, gas
en water.
Om dit allemaal te realiseren in een ondergrondse
parking is ca 4000 M2 nodig, dus inclusief de Parking Van Mullem.
Ik schat optimistisch dat de helft van de dure ondergrondse
parkeerplaatsen zullen mee verkocht worden met een appartement, de andere
kopers zullen voor een ondergrondse parkeerplaats geen geld hebben.
Verder schat ik dat de bewoners van 100 appartementen
ca. 150 autos zullen meebrengen, en ca. 50 autos verliezen hun parkeerplaats.
Dat zijn samen 200 autos waarvan er 40 in de ondergrondse parkeergarage zullen
staan en 160 autos ergens anders een
plaats zullen moeten vinden in de Noordstraat, de Bloemestraat, de Edestraat,
de Marktstraat, de Nieuwstraat, B. Lippensstraat, K. Andrieslaan, de Stationsstraat,
de Parklaan, de Begijnhoflaan en de Bloemendalelaan, enz
Uit een betrouwbare bevraging bij de bewoners van Noordstraat,
Edestraat en Bloemestraat waaraan 90 gezinnen hebben meegewerkt leren wij dat
de 90 gezinnen 130 autos hebben, 47 gezinnen hebben een eigen garage en 25
huren een garage.
58 autos hebben dus geen garage en voegen zich bij de
160 die hierboven vermeld staan, dus samen 218 autos van bewoners die in
bovenvermelde straten een plaatsje zullen moeten zoeken. Plaats voor klanten van de middenstand zullen er niet meer zijn. Ik
geloof niet dat een klant van POLCA of VDK zijn auto op de parking van de MEOS
zal zetten. Hij zal gewoon niet meer komen!
De verkoop van de Parking Van Mullem wordt dus de
definitieve doodsteek van de middenstand in Maldegem.
Als dan nog eens het doemcirculatieplan voor het
centrum (mobiliteitsplan blz. 93), Edestraat, Marktstraat, deel van de Stationsstraat
en Markt verkeersvrij dan verdwijnen er nog eens 100 parkeerplaatsen. Dan is de
ultieme droom van GROEN gerealiseerd en kan de volledige middenstand in
Maldegem zijn deuren sluiten.
Het gemeentebestuur gaat ervan uit dat de bewoners van
de Noordstraat en omgeving, die mits hard sparen een huisje met een venster en
voordeur gekocht hebben nog eens 35.000 kunnen spenderen om een ondergrondse
parkeerplaats te kopen welnu die mensen zullen dat niet doen omdat ze er gewoon
het geld niet voor hebben.
WAT NU:
De burgemeester
stelt dat ze nu niet meer terug kan, niets is natuurlijk minder waar.
Het enige document dat bestaat is het formulier onder
vorm van eenzijdige belofte, dus de kandidaat koper belooft dat hij voor de
site 1.355.000 zal betalen. Dat is alles, er is geen compromis er is geen akte,
er is geen euro betaald, geen enkel gemeentemandataris heeft iets getekend, er
is dus helemaal niets. Het klopt trouwens niet dat BBE NV een bedrijvengroep is
die zich voor dit project gegroepeerd hebben, BBE NV is een bedrijf met 1
werknemer in dienst. Dus de burgemeester en de meerderheid kunnen nog alle
kanten uit. Ze bedoelen natuurlijk dat ze niet meer terug kunnen zonder gezichtsverlies.
De hamvraag is natuurlijk wanneer is er het meest gezichtsverlies,
als men zegt tegen BBE, sorry de deal
gaat niet door of als men zegt tegen de middenstand, de bezoekers aan de
middenstand en de bewoners van Maldegem en de meer dan 2000 protesthandtekeningen,
sorry mensen wij houden met jullie helemaal geen rekening.
De burgemeester geeft de indruk dat het helemaal niet
vast staat wat de kandidaat koper op de site zal bouwen en ze geeft de indruk
dat ze nog alle ruimte heeft om te onderhandelen. het actie comité neemt aan
dat de voorwaarden die in het FED-Net dossier staan bindend zijn en niet meer bespreekbaar.
Eenmaal de koper betaald heeft is alle onderhandelingsruimte weg. Het enige dat
de burgemeester dan nog kan doen is terugkopen. Als de kandidaat koper nu 9
maanden tijd heeft om te kijken wat hij ermee gaat doen dan heeft het actie
comité ook nog 9 maanden tijd om de verkoop alsnog tegen te houden.
De in de geschiedenis van Maldegem meest onrechtvaardige
en meedogenloze actie tegen de bevolking en de middenstand.
DE OPLOSSING:
De burgemeester belooft dat de parking aan de
Technische Dienst zal herschikt worden en dat er plaatsen gaan vrijkomen voor
de bevolking. Wij geloven daar natuurlijk niets van. De mensen van de
technische dienst, de gemeenteambtenaren, de bezoekers aan de diensten, de
brandweer en ambulanciers hebben die plaatsen broodnodig. Tenzij er 2 plaatsen
voorzien worden voor de bevolking, dan heeft de burgemeester niet gelogen.
Er is echter
voor alles een oplossing, als de burgemeester de 40 niet verkochte ondergrondse
parkeerplaatsen van het project terugkoopt en gratis ter beschikking stelt van
de bevolking en bezoekers aan de middenstand. Dan lijdt ze geen gezichtsverlies,
dan worden de beloftes van vóór de gemeenteraad van 22-09-2016 gehouden en is
iedereen tevreden, eenvoudiger kan het niet.
Kostenplaatje:
40 x 30.000 + 21% BTW = 1.452.000 , als de gemeente 1.355.000 krijgt van
de koper, dan zal de gemeente hiervoor een lening moeten aangaan van 97.000 +
de 70.000 dat ze aan FED-Net moeten betalen is dus 167.000 lenen en
iedereen is content. De kinderen en de vele oudere mensen (bezigheidstherapie)
uit alle windstreken die in de KUMA les volgen zullen het dan met iets minder
moeten doen dan 4.000.000 .