P49 Van Mullem IN
DE NOORDSTRAAT MOET BLIJVEN.
Het protest tegen de verkoop van de site VAN MULLEM, domein rond het
voormalig jeugdhuis De Redekiel en sporthal Van Cauteren is niet partijgericht
maar wil verzoenend optreden om de verkoop te verhinderen. Geen enkel rationeel
denkend bestuur van gelijk welke strekking of kleur, zou het mogen overwegen
zelfs, een grote open plek pal in een overbevolkte woonkern van woonhuizen, flatgebouwen
en handelszaken te verkopen en te bebouwen met nutteloze woonentiteiten want leegstaande panden, onverhuurde
appartementen zijn er in overvloed.
IN DE INFOKRANT
MALDEGEM VAN MEI 2009 worden de algemene spelregels van de Blauwe Zone uitgelegd, met
onderaan de alternatieven: "In het
centrum van Maldegem zijn verschillende parkings waar gratis en onbeperkt mag
geparkeerd worden. Daartoe behoren de parking Westeindestraat, parking
Zwembad, parking Jeugdlokalen, parking K. Andrieslaan, parking Stationsplein,
parking begraafplaats, parking Van
Mullem, parking Sportterreinen en parking Voetbalstadion.
De
Noordstraat is een heel lange verbindingsweg van Nederland naar het centrum van
Maldegem, van Strobrugge, de Aardenburgkalseide en omliggende verbindingswegen,
van Sint Laureins, Moerhuize, Broekhuize, Kwadestraat, Rapenbrugstraat en
aanpalende straatjes naar het centrum. Honderden Nederlanders kwamen hun
boodschappen doen in Maldegem met de tram vroeger, nu kiezen ze massaal met de
auto. De Maldegemse plattelandsbevolking is wel eens nodig in het centrum, zij
moeten eens naar het gemeentehuis, de banken her en der, de wekelijkse markt is
nog altijd in trek vooral bij de oudere bevolking. Het is niet zo dat de
Maldegemse bevolking massaal naar de ketens op de ring trekt. Veel
plattelandsbewoners hechten meer waarde aan een centrumzaak voor de aankoop van
parfum, juwelen, boeken, duurzaam speelgoed, smaakvolle kledij (kinder- dames-
heren), handtassen en schoenen, zij vertrouwen de centrumzaakvoerders en ze
komen graag naar het centrum. Sommige familieleden of vrienden spreken dan eens
af in de vele tearooms, cafeetjes en restaurantjes en keuvelen wat bij. Het schitterend gerenoveerde centrum van
Maldegem is een aangename ontmoetingsplaats. Laat Maldegem centrum bereikbaar
blijven voor alle generaties en voor gelijk welk vervoermiddel met veel
parkeermogelijkheden op loopafstand.
Alle generaties worden zwaar
getroffen bij het verdwijnen van de parking P49 Van Mullem in de Noordstraat. We kunnen er niet omheen, de
bevolking vergrijst, ook in Maldegem. De mensen zijn fysisch niet zo mobiel
meer op enkele uitzonderingen na en de meesten komen per wagen naar het dorp
en vinden er her en der wel een plaatsje op een parking aan t zwembad, op de
markt, aan het postkantoor en ook op de
Parking Van Mullem in de Noordstraat. Ze parkeren er hun wagen en trekken
langs het rustige Peurke naar de kerk, voor de zondagsdienst, maar ook naar
begrafenisdiensten van familieleden, vrienden of buren, of naar het centrum. Op
de markt vinden ze zelfs banken waar ze even kunnen uitrusten. De Parking Van
Mullem, verwijzend naar de vroegere brouwerij van brouwer-burgemeester-arts Désiré Van Mullem is een noodzaak voor
hen die uit het noorden komen per wagen. Heel wat oudere mensen ondervinden
last bij het stappen. Fietsen in alle weersomstandigheden is ook niet meer voor
iedereen weggelegd, dus de wagen en de parkeerplaatsen zijn noodzakelijk.
Maldegem telt veel heel oude mensen, zelfs heel veel hoogbejaarden die
zo lang mogelijk thuis blijven wonen, wegens plaatsgebrek in een rusthuis of
gewoon omdat ze liever thuis blijven. Zij moeten gemakkelijk en efficiënt
bereikbaar blijven door huisartsen,
kinesisten, verpleegkundigen en maaltijdbezorgers.
We kunnen de klok geen 50 jaar terugdraaien en per fiets naar t werk,
in Eeklo, in Aalter, in Brugge of in Gent dobberen
.. . De levensduurte is
gestegen, twee inkomens zijn levensnoodzakelijk geworden voor de meeste
gezinnen. Jonge koppels met kinderen meestal gaan allebei werken, soms ver van
Maldegem omdat hier geen werk is voor hen en hebben een wagen nodig om er te
geraken. Niet iedereen kan urenlang soms onbetrouwbaar en ontoereikend openbaar
vervoer doen heen en terug. Waar vroeger moeder aan de haard gepredikt werd,
is het nu common use dat beide partners een inkomen hebben. Met één inkomen dreigt
vaak de armoedegrens.
De kinderen worden niet meer losgelaten buiten de huiselijke sfeer sinds
de Dutroux dramas twintig jaar geleden. De ouders brengen hun kinderen naar
school, naar sportactiviteiten, naar verjaardagsfeestjes, naar de academie enz.
en halen hen af. De kinderen zijn reeds lang verdwenen uit het straatbeeld in
Maldegem behalve bij t begin en einde van de schooluren en dat kunnen we niet meer
veranderen.
Een groot aantal vreemdelingen, economische en andere vluchtelingen hebben
hun intrede gedaan de laatste jaren in Maldegem en proberen een plaats in de
maatschappij te verwerven. Velen integreren, werken hard en sparen voor een woning en voor een autootje.
Niet iedereen is in staat om per fiets te slalommen in de hoofdstraten
van Maldegem en de fietsers worden weinig of niet beschermd, de fietspaden
lopen tegen of op de rijweg. De
triporteur, de hondenkar, het paard (of os) met wagen horen in t verleden en
laat dit zo blijven.
De Noordstraat, ooit een levendige
handelskilometer, met momenteel nog enkele gewetensvolle en hardwerkende
zaakvoerders met een vast cliënteel, staat behoorlijk in de kijker de afgelopen
weken. Er wordt hevig geprotesteerd tegen de verkoop van de publieke Parking Van Mullem (49 parkeerplaatsen),
gelegen Bloemestraat 15, (hoek Bloemestraat Noordstraat), in het centrum van
Maldegem.
Maldegem is een grote, rustige, mooie, landelijke gemeente op een
boogscheut van Eeklo, Gent, Brugge, Aalter en Nederland. Vijftig jaar geleden
waren slechts enkele Maldegemnaars de trotse bezitter van een wagen. Na een halve eeuw vooruitgang, economische
bloei, meer welvaart, beschikt 99,9 % van de Maldegemse gezinnen over een wagen
en zelfs een tweede wagen als dit noodzakelijk is om het werk en de
kinderopvang te bereiken. Die wagens moet de burger ergens parkeren op
loopafstand van de woning. Daarom is het
van uitzonderlijk belang dat DE 49 PARKEERPLAATSEN OP DE PARKING VAN MULLEM
BLIJVEN BESTAAN Het gemeentebestuur heeft dit beloofd in de
infokrant van mei 2009 en het moet die
beloftes nakomen. Burgemeester, Schepenen en Gemeenteraadsleden van de
meerderheid zijn er tot op heden niet in geslaagd één zinnige reden te vinden
die de verkoop van de parking verantwoordt. Beloftes dat ze hier en daar wel
wat parkeerplaatsen gaan zoeken en creëren, zijn niet concreet en komen ongeloofwaardig
over, de burger gelooft er niets meer van.
Hardwerkende
zelfstandigen in het centrum moeten bereikbaar blijven per auto. Alle
parkeerplaatsen zijn moeten blijven voor het grootste deel van de bevolking.
Dus P 49 moet blijven.
01-11-2016 om 00:00
geschreven door Marianne Posman 1
|