Maltventures
Foto
Inhoud blog
  • Einde van deze blog
  • Black Bottle
  • The Arran Malt Pinot Noir Wine Cask Finish
  • Benriach Arumaticus Fumosus
  • Maltventures op Facebook
    Categorieën
  • Info (17)
  • Links (1)
  • Tasting Notes (18)
  • ! NIEUW ! * Connemara Sherry Finish *
    Rondvraag / Poll
    Hoeveel wil je maximaal spenderen aan een goede fles single malt whisky ?
    25 euro
    40 euro
    60 euro
    80 euro
    100 euro
    geen limiet
    Bekijk resultaat



    De Wereld Van Single Malt Whisky
    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laphroaig 10 years old
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laphroaig 10 years old is een Islay single malt, 10 jaar oud en 40% vol.  Deze malt wordt wel eens meer bestempeld als een reus onder de malt whiskies.  Hij vertoont alle karaktertrekken van een Islay single malt.

    Neus : Turf , eikenhout op de achtergrond
    Smaak : Olie, jodium, medicinaal, wordt een beetje zoet naar het einde toe
    Afdronk : Zeewier, lange afdronk

    Dit is inderdaad een hele speciale.  Love it or leave it.  Ik persoonlijk heb hem moeten " leren " drinken omdat de typische Laphroaig smaak niet onmiddellijk mijn ding was, maar nu komt hij na een paar probeersels meer en meer tot z'n recht.  Ik ben vreselijk benieuwd naar de 10 years old Cask Strength versie want die schijnt gewoon fantastisch te zijn. Hier zal je ongetwijfeld in de toekomst meer over horen.

    Ondertussen kon ik via een handelaar een 20cl. versie (zie foto) van de Laphroaig 10 y.o. bemachtigen, maar dan de 43% vol versie.  Hij raadde mij aan om toch beide versies met elkaar even te vergelijken.

    Neus : Turf, vochtige eik, meer fruitig op de achtergrond
    Smaak : Medicinaal, beetje vanille
    Afdronk : Lange afdronk

    26-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    25-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Arran Malt 10 y.o.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag een tasting van een Island single malt, namelijk een The Arran Malt, 10 jaar oud, non chill filtered en 46% vol.
    Een zachte, fruitige malt met een heerlijk aroma en een gebalanceerde afdronk.

    Neus : appel op de voorgrond, peer, tonen van sherry en daarna een beetje turf
    Smaak : fruitig, appel domineert, een volle smaak in de mond
    Afdronk : Blijft middellang hangen, fruitig....lekker

    Een aanrader voor wie een zoete, fruitige malt wil met appel in het centrum. Lekker na het eten bij het dessert of gewoon 's avonds.  Aan u de keuze.

    25-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardbeg 10 year old.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De eerste tasting op Maltventures is een feit.  We starten met Ardbeg 10 year old.  Een Islay single malt, non chill-filtered en 46% vol.  Islay biedt vele keuzes, maar van Ardbeg weet ik wat te verwachten en word ik keer op keer opnieuw verrast.  Wie trouwens de 10 year old weet te appreciëren is zeker en vast klaar voor de andere Ardbeg bottelingen, maar meer daarover later.

    Neus : Heel rokerig ( gerookte hesp )
    Smaak : Rokerig, turf, medicinaal, kruidig
    Afdronk : Lang, blijft hangen

    Eens deze dram dus op is, blijft het nog lang nagenieten.  Hij blijft subtiel nazinderen.

    Besluit : Een waardige botteling die zeker en vast de eer van Ardbeg kan verdedigen.  Deze fles is iedere eurocent waard en een absolute aanrader voor de liefhebber van peated (geturfde) whiskies. De 10 year old behoort tot één van mijn favorite drams.

    24-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    23-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waar koop ik het beste ?

    Single malt whisky kan je tegenwoordig in veel winkels vinden.  Uw plaatselijke Delhaize of Colruyt heeft zeker en vast een kleine selectie van de meest bekende merken.  Voor de beginnende liefhebber bieden dit soort winkels genoeg om aan nosing and tasting ( ruiken en proeven ) te kunnen beginnen.  De iets meer gevorderde liefhebber die op regelmatige basis een fles single malt koopt vergelijkt toch best altijd even de prijzen door ( indien mogelijk ) de internet sites van de leveranciers te checken.  Niet iedere handelaar toont zijn prijzen online, maar ik vind het persoonlijk een goede commerciële zet indien ze dit wel doen.  Op die manier weet ik onmiddellijk of ik voor mijn gewenste fles naar bv Gent zal rijden of naar Antwerpen.  Single malt whisky is in België relatief laag geprijsd in vergelijking met andere landen maar het verschil tussen verschillende winkels kan soms gauw oplopen tussen  € 5 en € 15 voor dezelfde fles.  Deze week spotte ik zelfs een fles die bij de ene dealer voor € 125 goedkoper van de hand ging dan bij een andere.  Om niemand te benadelen zal ik hier geen namen noemen.  Ik wil alleen maar duidelijk maken dat een slimme consument beter zelf eerst op onderzoek gaat, dit kost u maar 10 minuten.
    In de toekomst zal deze blog voorzien worden van een link naar handelaars met wie ik een goed contact heb gehad i.v.m. met prijs, klantvriendelijkheid en aanbod.  Indien u zelf zo iemand zou kennen, laat dan gerust een bericht achter op mijn pagina.

    Groetjes,


    Johan

    23-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    22-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoezo single malt ? En wat met mijn blend gedaan ?

    Als u reeds een blended whisky in de kast zou staan hebben dan zou ik die zeker niet in de gootsteen gieten natuurlijk.  Een blended whisky is niet bepaald minderwaardig ten opzichte van een single malt whisky.  Tuurlijk zal je voor bv. een fles J&B een heel stuk minder betalen dan voor een fles goede single malt whisky maar daar houdt de vergelijking dan ook op.  Een blended whisky heeft als basis een grain whisky met daar bovenop een selectie van single malt whisky in vermengd.  Grain whisky is goedkoop en wordt meestal gedistilleerd uit mais.  Een blended whisky met procentueel een hogere verhouding single malt whisky dan grain whisky zal meer kosten dan een blend met meer grain en minder single malt.  Aan de prijs van een fles blended whisky kan je al inschatten hoe complex de smaak zal zijn.  In een Johnnie Walker Red Label zitten zo'n 35 whiskies vermengd, in een Black Label van 12 jaar oud zitten er meer dan 40 verschillende whiskies vermengd van minstens 12 jaar oud.   Laten we blended whisky dan zeker ook niet beschouwen als iets minderwaardigs, want dat is het niet. 
    Ik moet gewoon toegeven dat ik in mijn kast geen enkele fles blended whisky heb staan, wat niet wil zeggen dat eender welke fles blended niet welkom is natuurlijk Indien ik er eentje zou krijgen dan zou deze fles met evenveel respect behandeld worden.
    De eerste whisky die mijn wereld op z'n kop zette was nu toevallig een single malt, maar meer daarover later.  Dus ben ik in de single malt blijven hangen.  Nergens zal je zo veel smaken en aroma's vinden als bij single malt whisky.

    Slainte !


    22-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom bij Maltventures !

    Welkom bij Maltventures


    Beste bezoeker, welkom op mijn blog " Maltventures ".  Na lang twijfelen heb ik eindelijk beslist jullie mee te laten delen in mijn ontdekkingen doorheen de ruime wereld van de single malt whisky.  Jullie zullen snel merken dat ik hier nog niet zo lang mee bezig ben, maar ik ondervind dat de juiste ingesteldheid veel helpt om op korte tijd toch wel het één en ander bij te leren.
    Mensen ontmoeten die dezelfde interesse delen helpt natuurlijk ook. 
    Ik mag doorheen dit avontuur zeker mijn partner en liefde Meggy niet vergeten.  Het was eigenlijk door haar dat ik een aantal jaren geleden mijn eerste single malt kocht.  Haar uitspraak " als je een whisky koopt, koop dan een goeie hè " was de start van mijn reis doorheen de wereld van single malt.
    Mijn bedoeling is via mijn blog iedereen die interesse heeft in single malt whisky te informeren over whisky's, tastings en nieuwtjes.


    Tot een volgende keer en slainte !








    22-09-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Archief per week
  • 06/09-12/09 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009

    Foto

    Agenda

    Tastings, activiteiten...


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • MaltVentures
  • Whiskybase

  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    aantwaarrepe
    www.bloggen.be/aantwaa
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs