Maltventures
Foto
Inhoud blog
  • Einde van deze blog
  • Black Bottle
  • The Arran Malt Pinot Noir Wine Cask Finish
  • Benriach Arumaticus Fumosus
  • Maltventures op Facebook
    Categorieën
  • Info (17)
  • Links (1)
  • Tasting Notes (18)
  • ! NIEUW ! * Connemara Sherry Finish *
    Rondvraag / Poll
    Hoeveel wil je maximaal spenderen aan een goede fles single malt whisky ?
    25 euro
    40 euro
    60 euro
    80 euro
    100 euro
    geen limiet
    Bekijk resultaat



    De Wereld Van Single Malt Whisky
    07-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maltventures op Facebook
    Wie een Facebook account heeft en automatisch op de hoogte wil gebracht worden als er nieuwe inhoud verschijnt op deze blog kan nu fan worden van Maltventures op Facebook.
    Ook kan u daar eenvoudiger commentaar toevoegen, feedback geven en eventueel vragen stellen.
    Ik hoop tevens via deze weg ook eens de gezichten achter de bezoekers van deze blog te ontdekken en wat meer interactie met jullie te hebben.

    Misschien tot binnenkort !

    http://www.facebook.com/home.php?#!/pages/MaltVentures/118529458167773?ref=sgm
    Of gewoon op het logo links bovenaan klikken.

    07-05-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Tags:Maltventures,Facebook
    05-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.The Arran Malt St Emilion Cask Finish
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een Arran malt was één van mijn eerste echte single malts die ik ooit kocht en die mij uitzonderlijk beviel. Het was trouwens een Cognac Finish die zeer limited was en nu na zo'n 5 jaar in mijn kast gestaan te hebben bijna op is.
    Deze Arran Malt werd voor ten minste 8 jaar gerijpt in eiken vaten waarna hij 12 maanden mocht rijpen in Franse eiken vaten waar er 24 maanden lang St Emilion Grand Cru Classé wijn ( Château Fonplégade ) in gerijpt had. 
    Dit resulteert in een fantastische single malt met de typische Arran kenmerken en zo veel meer.  Soms lees ik wel eens over bepaalde kenners die single malt die gefinished is afschrijven als zijnde een single malt die op die manier zijn gebreken wil verdoezelen. Ik kan alleen maar zeggen dat een finish een single malt alleen maar kan opwaarderen en zoveel meer smaak en karakter aan een malt kan geven.

    The Arran Malt St Emilion   Single Island Malt   50°   70cl.

    Neus : 9 Het typische Arran aroma plus een enorme fruitigheid, taart, fruitcake, snoep, eik

    Smaak : 9 Echt genieten. Volle fruitige smaak, zoet, goede structuur

    Afdronk : 8 Mooie afdronk die een zoete nasmaak achter laat

    Prijs / kwaliteit : 9 Voor de prijs die deze Arran kost (€55-60) heeft u een top whisky.  Niet twijfelen indien u zich in dit smaakpatroon kan vinden.  En niet te lang wachten want er werden maar 6636 flessen gebotteld.

    Score : 35/40
               87.5 / 100

    05-05-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Arran,StEmilion,cask
    02-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port Askaig Cask Strength
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik nu toch al een tijdje geleden de Port Askaig 17 y.o. voor het eerst proefde was ik aangenaam verrast, wie niet eigenlijk. Het was toen meteen duidelijk dat deze single malt een welverdiende plaats veroverd had tussen alle andere Islay whiskies.  Een tasting note van de 17 y.o. ben ik jullie trouwens nog altijd schuldig, maar eerst toch maar de Cask Strength. 

    Port Askaig Cask Strength   Islay Single Malt   57,1°   70 cl.

    Neus : 8 is aangenaam zacht voor een cask strength whisky waarbij er duidelijke Islay karakteristieken naar voor komen maar toch niet dat ' in your face 'effect hebben.  Turf, jawel, staat hier iets in brand, nee.  Alles mooi in evenwicht dus.

    Smaak : 8 is verbazend zacht voor een cask strength wisky.  Onmiddellijk vult deze whisky de mond met een aangename combinatie van turf en zoetigheid. Deze heeft alles wat een goede Islay malt moet hebben. Deze whisky heeft absoluut geen water nodig om genietbaar te zijn.

    Afdronk : 8 lekkere zoete afdronk

    Prijs / kwaliteit : 9 ik denk dat deze single malt zijn geld meer dan waard is (€ 40 - 45 ). Beslist een aanrader.

    Score : 33 / 40
               82,50 / 100

    02-05-2010, 22:52 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:port,askaig,cask,strength,islay,whisky,tasting,note
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bowmore Darkest 15 y.o.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik moet toegeven dat deze Bowmore Darkest al een hele tijd op mijn verlanglijst staat.  Naast geturfde whisky gaat mijn voorkeur namelijk ook uit naar whisky met een sterke invloed van een sherry of een bourbon vat, en met deze Bowmore zit ik op het juiste spoor.
    De kleur verraadt een grote invloed van een sherry vat, al is deze single malt bijgekleurd met karamel.  De karamel die hiervoor gebruikt wordt is zowel smaak- als reukloos dus beinvloedt deze stof op geen enkele manier de whisky.
    Van nu af aan heb ik beslist om naar het voorbeeld van onze whiskyclub volgende quotering toe te kennen aan de geproefde single malts op mijn blog. Ik zal quoteren op geur, smaak, afdronk en prijs/kwaliteit en zodoende een score op 40 verkrijgen.  Als lezer van deze blog zal u wellicht ook al gemerkt hebben dat ik niet mee wens te doen aan het soort van tastingnotes waarbij termen als " natte hond " of " boswandeling in de vroege ochtend " u naar het hoofd geslingerd worden.  Voor dat "niveau" kan u bij anderen terecht. Maar soit, de tasting.

    Bowmore Darkest   15 y.o.   Islay Single Malt   43°   70cl.    


    Neus : 8  Wat een aroma !  Chocolade, rozijnen en natuurlijk het sherry vat.
    Smaak : 7  Iets te zacht voor mij, zou wat meer punch mogen.  Niettemin een volle smaak en zeker te genieten.
    Afdronk :7  Een zachte afdronk die toch wel een tijdje blijft hangen en het genot verlengt.
    Prijs / kwaliteit : 8  Als u een liefhebber van Bowmore bent dan is € 55 zeker niet overdreven.  Voor de beginnende ontdekker van single malts zou ik toch iets anders aanraden voor een lager bedrag.  U mag het mij altijd vragen !

    EINDSCORE : 30 / 40
                            75/100

    02-05-2010, 20:11 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:bowmore,darkest,tastingnote
    01-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Japanse Whisky : niet echt mijn ding
    Gisteren hadden we in de whiskyclub een Japanse tasting.  Eerlijk gezegd was ik heel benieuwd want ik had nog nooit een Japanse whisky geproefd.  Wat me onmiddellijk al opviel was het feit dat de Japanse whisky's allemaal heel goed liggen qua geur.  Ze houden we er degelijk rekening mee dat hun whisky's moeten voorzien zijn van een zeker "parfum".
    De invloeden van graan, bourbon en sherry liggen voor de hand. 

    Wat ik spijtijg vond was dat geen enkele whisky smaakte zoals de geur deed vermoeden. Op vlak van smaak had ik dus heel wat meer verwacht.  Ik ben er dan ook zeker van dat men voor de Aziatische markt andere smaakpatronen hanteert dan voor de Europese.  Niet echt mijn ding dus... Voor die prijs koop ik een veel complexere Schotse of Ierse single malt die mij heel wat meer voldoening zal schenken. 

    Twee lichtjes in de duisternis waren ' Nikka White' en ' Wait La Mazurka '.  In Nikka White ontdek je in de neus plots wat turf, maar dan ook niet teveel dus niet te euforisch worden hè !  Wait La Mazurka is een Daily Dram botteling van 30 jaar oud.  Eindelijk mijn whisky van de avond gevonden.  Werkelijk prachtig...die neus, die smaak, wat een afdronk !
    Maar wat een aderlating voor mijn budget.  Voor een € 185 is hij de uwe, maar helaas niet de mijne.  Anderzijds heb je wel voor dat geld een super whisky in huis.  En laat ons vooral niet vergeten dat een single cask van 30 jaar oud voor die prijs een weggevertje is.

    Ik ben de laatste om te beweren dat Japanse whisky niet te knagen is.  Het is gewoon mijn ding niet.  Andere mensen vinden er wel de gepaste dram in.  Wel, het mooie is dat we waarschijnlijk allebei gelijk hebben.
    Wat is whisky toch een mooi distillaat !

    01-05-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Tags:Nikka,Mazurka,whisky
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe release Glenfarclas
    In April zal Glenfarclas een 40 jaar oude single malt lanceren gebottteld aan 46%.  De whisky werd geselecteerd door John Grant uit vaten uit de late jaren 60.  Als je weet wat de 30 jaar oude kost ( +/- € 195 )  dan kan je een aardig idee hebben wat je zal moeten neertellen voor deze 40 jaar oude.  't Zal in ieder geval niet voor mij bestemd zijn maar over smaak valt niet te twisten.

    19-03-2010, 12:32 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Tags:Glenfarclas,40
    07-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Duncan Taylor NC2 : Bunnahabhain 12 y.o.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Een tijdje geleden kocht ik eens blind, zonder eerst te proeven.  Een Bunnahabhain ontbrak nog in mijn kast en ik vertrouwde erop dat ik een goede gepeate whisky zou krijgen.  Maar de Bunnahabhain 12 y.o. stelde mij eigenlijk diep teleur.  Niet dat dit geen goede whisky is, maar ik hoopte op een sterke Islay met dat typische Islay karakter en bleef eigenlijk op mijn honger zitten.  Ik ben dan ook een les rijker om best niet blind te kopen maar betrap mezelf er af en toe op dit nog altijd te doen.  Meestal loopt dit goed af en soms dus niet.
    Maar dan hadden we verleden week de oprichtingstasting van de nieuwe whiskyclub " The Whisky Attic " waar ik dus een fier lid van geworden ben.  Deze tasting was een blinde tasting, wat altijd interessant is want de resultaten zijn dikwijls verrassend.  Ik was dan ook verrast dat één van de geproefde whisky's een Bunnahabhain 12 y.o bleek te zijn maar dan gebotteld door Duncan Taylor.  Deze botteling behoort tot de NC2 range.  NC2 staat voor non chillfiltered en non coloured.  U kan er zeker van zijn dat alle whisky's uit deze range tot de top behoren en garant staan voor een goede prijs/kwaliteit verhouding.  De casks worden door Duncan Taylor geselecteerd alvorens de botteling.
    Deze Bunnahabhain 12 y.o. stelt mij helemaal niet teleur en vertegenwoordigd een goede Islay whisky.  Hij is gebotteld aan 46%.

    Neus : heerlijk Islay, turf komt naar boven op een elegante wijze, zachte tonen van eik, alles mooi in evenwicht
    Smaak : terug die mooie Islay smaken allemaal in ballans
    Afdronk : komt mooi terug en blijft nog een tijdje hangen

    Deze Bunnahabhain zou ik aanraden boven de reguliere botteling.  Ze kost een beetje meer maar heeft dan ook zoveel meer te bieden.  Een welverdiend A label.  Met dank aan het TasttoeTwo team voor de tasting.

    07-02-2010, 22:10 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Duncan,Taylor,NC2,Bunnahabhain
    31-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Octomore Orpheus Edition 2.02
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Af en toe wordt er een whisky uitgebracht waarvan je denkt : moet dit nou echt ?  Octomore Orpheus is er zo eentje. Ten eerste is er de toch wel hoge prijs voor een 5 jaar oude whisky.  En ten tweede het hoge phenol gehalte van maar lieft 140 ppm.  Met een phenol gehalte van 110 ppm was Ardbeg Supernova de leider in mijn kast maar die eerste plaats is de Supernova nu kwijt.  
    Je zou verwachten dat de turf zou domineren in deze whisky maar eerlijk gezegd valt dit enorm mee.  Alles is heelijk in evenwicht met de andere aroma's in deze whisky.  Heel opmerkelijk is ook de kleur die mij doet denken aan een rosé wijn.  Voor een whisky gebotteld aan 61% is deze whisky heel zacht te noemen, een whisky die nooit de indruk geeft dit gehalte aan alcohol te bevatten.  
    Om eerlijk te zijn vind ik deze whisky iets unieks.  Bruichladdich zet hier een unieke single malt neer.  Na de rijping in een American oak vat werd deze single malt in een Chateau Petrus vat gefinished. Er werden maar 15000 flessen gebotteld. Chateau Petrus staat bekend als een top premium wijn en heeft duidelijk een unieke toon meegegeven aan deze Octomore.  Voor de Islay (peat) liefhebber een absolute aanrader.  Een A+ label is hier zeker en vast verdiend.

    Neus : rokerig, turf maar dan op een zoete wijze, eik, tonen van zoete, rode wijn
    Smaak : heerlijk gebalanceerd maar explosief, rode vruchten mengen zich met de rokerigheid, tonen van rode wijn, smaken waar ik geen naam op kan plakken, wat een beleving
    Afdronk : ik kan me geen beter einde voorstellen

    31-01-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Octomore,Orpheus,Bruichladdich
    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Port Charlotte PC8 Ar Dùthchas
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Eindelijk is hij er, de 4de release van de allereerste Port Charlotte botteling, gedistilleerd in 2001 bij Bruichladdich.  Deze botteling is nu 8 jaar oud en geeft de bezitters van de vorige releases de kans verder de evolutie te volgen van deze prachtige single malt.  Ik heb het genoegen nog niet gehad vorige releases te proeven maar dit hield mij niet tegen deze release in huis te halen.  Port Charlotte is een Islay Single Malt, gebotteld op cask strength aan 60.5%, heeft een phenol gehalte van 40ppm en is non chill-filtered en niet gekleurd.

    Neus : licht rokerig, tonen van eik
    Smaak : licht bitter op de tong, eerst turf, aarde daarna komt een zoetigheid
    Afdronk : lang, blijft hangen, bitter komt wat terug, daarna kruidig

    Met een oplage van 30000 flessen zal deze malt wederom vlug uitverkocht zijn.  Indien u er eentje wil zou ik niet te lang wachten.  Deze Port Charlotte is een hele grote. Aan te raden voor de echte Islay liefhebber.
    En zoals u waarschijnlijk al gelezen zult hebben op vorige posts : hier geen punten maar een eenvoudig en zeker niet minder overtuigend A label.

    24-01-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Port,Charlotte,PC8
    18-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glengoyne 12 Years Old
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De Glengoyne Distillery voegt een nieuwe single malt toe aan hun core range : Glengoyne 12 Years Old Highland Single Malt.
    Zoals alle single malts van Glengoyne is deze 12 Year Old gedistilleerd uit door lucht gedroogde gerst.  Daardoor zou deze single malt de echte authentieke smaak bevatten van malt.  Deze single malt is gebotteld aan 43%, heeft een natuurlijke gouden kleur en bevat tonen van kokosnoot olie, citroenschil, honing en gedroogde gerst. In de mond proeft men appel en kaneel.  Met een beetje water bij komt gember en verse sinaasappel naar boven.  De afdronk is zacht met tonen van sherry en zachte eik.

    18-01-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Tags:Glengoyne
    17-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Laphroaig Triple Wood
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Toen ik een tijdje geleden een mail kreeg van Laphroaig met een persbericht over de release van een nieuwe batch Laphroaig Triple Wood was mijn nieuwsgierigheid meteen gewekt.  Als liefhebber van de 10 y.o. en de Cask Strength wou ik wel eens de Triple Wood proeven want die is volgens de mensen bij Laphroaig de meest complexe Laphroaig.  Dit komt omdat deze malt 3 keer gerijpt wordt in 3 verschillende types vaten. De eerste rijping gebeurt in Amerikaanse, ex-bourbon, eiken vaten. Vervolgens gaat de spirit in Quarter Cask vaten voor een tweede rijping.  De uiteindelijke derde rijping vindt plaats in speciaal geselecteerde Europese - Oloroso sherry - eiken vaten. Dit heeft als resultaat dat Laphroaig Triple wood de ideale combinatie vormt van turf, eik en sherry met behoud van het kenmerkende Laphroaig turf-rook aroma.
    Laphroaig Triple Wood is een Islay single malt, gebotteld op 48% en non chill-filtered.

    Neus : natte aarde , sherry tonen
    Smaak : zeewier, jodium, turf, zoutig in balans met zoete sherry tonen
    Afdronk : heerlijk lang en evenwichtig

    Dit is een verplichte aankoop voor de Laphroaig liefhebber.  Inderdaad de meest complexe Laphroaig die ik al geproefd heb.  Een hele ervaring om een combinatie van zowel eik als sherry invloeden te proeven met daarbij de typische Laphroaig kenmerken.  Een A label waard !

    17-01-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Laphroaig,Triple,Wood
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glenmorangie Astar
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Deze botteling van Glenmorangie is eigenlijk de opvolger van de zeer geliefde Artisan Cask botteling van enkele jaren geleden.  Deze Astar wordt gerijpt in speciaal geselecteerde Ozark ( Amerikaanse witte eik ) vaten die deze botteling een eigen karakter geven. Het is een welkome afwisseling om deze whisky te proeven daar ik al enige tijd in de sherry vaten vertoef.  Glenmorangie bewijst dat ze enkel de beste vaten selecteren en dat deze whisky daar het bewijs van is.
    Glenmorangie Astar is een Highland single malt gebotteld op 57.1 % ( 100° proof ) en non chill-filtered.

    Neus : fruitig, bloemen, eik
    Smaak : een volle smaak, geroosterde eik, kruidig, voelt aan als zijde in mond
    Afdronk : lange, warme afdronk
    Besluit : verdient het A label

    Deze Glenmorangie is beslist een aanrader als u graag geniet van een krachtige, volle dram met een zacht kantje.

    17-01-2010, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Glenmorangie,Astar
    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuws van Laphroaig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Laphroaig brengt deze maand de tweede botteling op de markt van hun speciale Triple Wood.  Sommigen zullen zich misschien nog de eerste onofficiele tasting rechtstreeks van een Sherry Butt herinneren verleden jaar op Laphroaig Live.
    Volgens de mensen bij Laphroaig is de botteling van dit jaar zelfs beter dan de vorige.  Omdat de bottelingen altijd zeer beperkt zijn zal het karakter ervan elk jaar anders zijn.  Volgens John Campbell is deze botteling de meest complexe van alle Laphroaig bottelingen.  De botteling wordt verkocht in 1 liter flessen.  Dit komt omdat ze oorspronkelijk enkel bestemd waren voor de internationale tax free markt.
    Ik denk dat ze alleen te bestellen zijn via de Laphroaig site.  En aangezien de beperkte botteling zal men veel geluk nodig hebben om er nog eentje te pakken te krijgen.
    Vanzelfsprekend ben ik er benieuwd naar en als u eentje zou hebben mag u altijd een tasting note sturen.
    Een film over het rijpingsproces kan u vinden op  www.laphroaig.com/triplewood

    Verder zijn er heel tijdelijk weer 18 year old en Cask Strength (No1 batch) bottelingen te verkrijgen via Laphroaig.

    22-11-2009, 17:42 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opendeurdagen TasttoeTwo
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ik zou jullie er toch nog even aan willen herinneren dat de mensen bij TasttoeTwo in Wondelgem nog de hele week opendeurdagen houden.  Je bent altijd welkom om een single malt te ontdekken.  Tevens zit men niet verlegen om een poging te doen jouw horizon te verruimen en je te laten proeven van een ander distillaat dan whisky.  Mijn eerste echte kennismaking met ( goede ) calvados en rum heb ik als zeer positief ervaren en ik zou dit dan ook aan elke whisky liefhebber aanraden.  Het is trouwens de moeite waard te vermelden dat TasttoeTwo nog de hele week ( tot zondag 29/11 ) doorlopend open is van 10.00u tot 22.00u.  Tijdens deze week geven zij 10% korting op alle flessen waar zij invoerder van zijn en dat zijn er redelijk wat.  Ik ging alvast tevreden naar huis met twee nieuwe aanwinsten....slainte !

    www.tasttoetwo.com  

    22-11-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    08-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Glenfarclas 30 y.o.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Glenfarclas 30 Years Old heeft op de 2009 Australian Malt Whisky Awards de prijs gekregen voor 'Best Overall Whisky'.
    De Australian Malt Whisky Awards zijn Australië's meest gerespecteerde awards. Gehouden door de Malt Whisky Society of Australia is dit de tweede keer dat de Glenfarclas 30 y.o. met de eer gaat lopen. De eerste keer was in 2003.
    Tijdens het awards dinner kreeg de Glenfarclas 30 y.o. ook nog de Members Choice Trophy.
    Als commentaar gaf Peter Odden - hoofd van de jury - ' Puur, een perfect samen gaan van gerst en sherry. Zuiver, juist en rijk met een smaak die blijft doorgaan.  Een complete, perfecte sherry stijl '.

    08-11-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    Tags:Glenfarclas
    06-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vintage 1978 tasting door The Bonding Dram
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Zoals te zien was op de agenda ging er een Vintage 1978 tasting door in Gent door The Bonding Dram gegeven.
    De line up voor de avond was gezien de leeftijd van de whiskies indrukwekkend te noemen :

    - Macduff 17 y.o. 1978-1996 46% Wilson & Morgan ( als 3de beste verkozen )
    - Glenlossie 27 y.o. 1978-2006 57.1% Signatory ( mijn persoonlijke nummer 3 )
    - Glendullan 26 y.o. 1978-2005 56.6% Rare Malts ( als 2de beste verkozen )
    - Bunnahabhain 31 y.o. 1978-2009 54.7% Signatory ( ruikt naar rubber maar smaakt gelukkig niet zo )
    - Highland Park 30 y.o. 1978-2008 50% Douglas Laing OMC ( mijn persoonlijke nummer 2 )
    - Port Ellen 29 y.o. 1978-2008 55.3% Markethouse 8th Release ( de onbetwiste nummer 1 )

    Het was eigenlijk wel een beetje te verwachten dat Port Ellen er als beste ging uit komen.

    Neus : lichte rokerigheid die nog meer doorbreekt door toevoeging van zuurstof aan de whisky.  Na een tijdje gaat alles nog meer open en krijg je een pallet van Islay geuren.
    Smaak: zoet in de mond, licht medicinaal, jodium op de achtergrond
    Afdronk : mooi en rond, blijft toch wel even hangen, nagenieten

    Het is een mooie ervaring eens een vintage tasting bij te wonen omdat men niet alle dagen 6 whiskies uit 1978 te proeven krijgt.  Het doet mij ook wederom beseffen dat ouder niet beter betekent. Dit geldt ook als waarschuwing aan zeker de beginnende liefhebber om zich niet te laten verleiden door naam, prijs en leeftijd van een single malt.  Indien u kan, proef altijd eerst alvorens een dergelijk hoog bedrag aan een single malt te geven.  Er zijn heel veel jonge single malts te koop voor de rond de 40 - 60 euro die heel lekker zijn.

    06-11-2009, 11:34 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    25-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Whiskybase.com
    Een hele leuke site i.v.m. whisky is www.whiskybase.com .  U kan zich kosteloos registreren en vervolgens uw eigen collectie op de site plaatsen.  Uw collectie kan vervolgens door de bezoekers bekeken worden en u kan natuurlijk ook de collecties van anderen bekijken.  Wie weet staat er wel een landgenoot tussen die u persoonlijk kent, of kan u de eigenaar van die speciale fles een bericht sturen voor meer info ? Alle whiskies kunnen de gebruikers beoordelen door er punten aan toe te kennen.  Op dit ogenblik zijn er 855 geregistreerde gebruikers, 141 merken, 11194 whiskies en al 1610 tasting notes van gebruikers.  De site is een mooi initiatief om whisky liefhebbers samen te brengen.  De site is mooi ingedeeld en overzichtelijk.  Een aanrader voor de liefhebber.

    http://www.whiskybase.com 

    25-10-2009, 16:27 Geschreven door Johan  


    Categorie:Links
    17-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het mysterie rond Port Askaig
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Gisteren bij Tasttoetwo een lekkere Islay malt geproefd die ik nog niet kende, een Port Askaig 17 years old.  Het is een typische Islay single malt met een sterk turf aroma maar met een zachtere smaak dan de geur doet vermoeden. Een tasting note kunnen jullie zeker binnenkort verwachten.
    Op het internet is er op het eerste zicht weinig informatie te vinden over de herkomst van deze malt.  Er wordt druk gespeculeerd dat Port Askaig gedistilleerd wordt door Caol Isla omdat die distilleerderij zich in Port Askaig bevindt.  Anderen gokken op Lagavullin. Voor mijn part is Ardbeg verantwoordelijk afgaande op de geur en de smaak.
    Wie naar www.port-askaig.com komt op een " coming soon " pagina terecht maar zal onderaan een kleine link zien naar  " Speciality Brands ". Zij brachten al eerder de niet onbekende 'Elements of Islay' op de markt.  Sukhinder Singh, een gerenomeerd Brits whisky expert is verantwoordelijk voor de selectie van de single malt die in beperkte batches op de markt zal gebracht worden die naar hun verwachtingen een jaar zullen meegaan.  Huidig bieden ze een jonge cask strength, een 17 jaar oude en een 25 jaar oude malt aan.  Ze plannen om eind 2009 ook nog een ' Special Release ' van 30 jaar op de markt te brengen.  Allen zijn un chill-filtered en er wordt geen kleurstof toegevoegd.
    Ik kan de Islay liefhebber zeker de 17 y.o. aanraden en ben natuurlijk benieuwd naar de andere versies.  Wederom een grote tussen de Islays.

    17-10-2009, 10:46 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    12-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BenRiach even van dichtbij bekeken
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    The Benriach Distillery Company klinkt u misschien bekend in de oren, of misschien helemaal niet.  Feit is dat deze distilleerderij prima single malts aflevert en daarmee al vele onderscheidingen binnen gehaald heeft. Daarom zal ik wat feiten op een rijtje zetten zodat u als trouwe lezer hopelijk de smaak voor deze single malt te pakken zal krijgen.

    Benriach is een onafhankelijke distilleerderij ( bemachtigd van Chivas / Pernod Ricard in April 2004 ), opgericht in 1898. Gelegen in het hart van Speyside, 5 kilometer ten zuiden van Elgin.
    Zij hebben een " ononderbroken " voorraad whisky die ondergebracht is in 5 traditionele pakhuizen waar ze meer dan 20.000 vaten bewaren.  De oudste vaten dateren van 1966.  Alle BenRiach wordt ter plaatse gerijpt, het merendeel in bourbon vaten of hogsheads.  Er ligt echter ook een aanzienlijke hoeveelheid whisky te rijpen in sherry vaten.
    Recentelijk zijn ze ook gestart om kleinere hoeveelheden whisky te finishen in een variëteit van wijn- en rumvaten zoals Madeira, Tawny Port, Dark Rum en Burgundy om er een paar op te noemen.
    BenRiach produceert 2 specifieke stijlen van whisky, de klassieke Speyside stijl (fruitig, zacht, honing, vanille) en een zwaar geturfde whisky, wat ongebruikelijk is voor een Speyside distilleerderij.
    BenRiach is één van de weinigen met hun eigen moutvloer. Het mouten is op stop gezet sinds 1999, maar de nieuwe eigenaars zijn van plan er opnieuw mee te starten.  In de distilleerderij staan er 4 stills ( 2 wash stills en 2 spirit stills ). BenRiach is in staat zo'n 2 miljoen liter per jaar te produceren.
    Binnenkort kan u hier trouwens een tasting note verwachten van de Benriach 'Arumaticus Fumosus ' Dark Rum Finish want ik kon mijn nieuwsgierigheid voor deze malt niet bedwingen.


     

    12-10-2009, 21:54 Geschreven door Johan  


    Categorie:Info
    09-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ardbeg Supernova
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Ardbeg Supernova is een Islay malt, non chill filtered, en gebotteld aan 58.9 % vol. .
    Deze Ardbeg is een hele grote en zal u op geen enkele manier teleurstellen.  Het prijskaartje aan de andere kant kan u even doen twijfelen, maar een aankoop zou ik toch overwegen want u weet anders gewoon niet wat u mist, en neem het aan van mij, het is beslist de moeite.
    Ardbeg Supernova is tevens de meest geturfde Ardbeg met een phenol gehalte van meer dan 100 ppm.

    Neus : fruitig, turf-rook, rozijnen
    Smaak : sterk - overtreffend - krachtig, zoet, kruidig, espresso - koffie en zo veel meer
    Afdronk : heerlijk lang, gember, zoete smaak in de mond, beetje peper

    Wat een malt. Enerzijds kan ik zeggen dat ik niets anders verwacht van een Ardbeg, anderzijds kan ik me afvragen hoe ze het toch doen om zo'n complex en ruim smakenpallet in een malt neer te zetten. 
    Ardbeg Supernova is zeker en vast een grote onder de Islay single malts.

    09-10-2009, 00:00 Geschreven door Johan  


    Categorie:Tasting Notes
    Tags:Ardbeg,Supernova,Islay
    Archief per week
  • 06/09-12/09 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 16/11-22/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 19/10-25/10 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009

    Foto

    Agenda

    Tastings, activiteiten...


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Mijn favorieten
  • MaltVentures
  • Whiskybase

  • Willekeurig Bloggen.be Blogs
    nieuwsmedia
    www.bloggen.be/nieuwsm
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Startpagina !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs