Foto
Reacties!

Majari_2007

25-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

25-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
17/08/07 - 24/08/07
Rhône: terug naar Les Roches de Condrieu

 


Het einde van onze trektocht komt in zicht. We moeten terug naar onze winterhaven Condrieu. Beuhhhhhhhhh.  Enfin, veel keuze hebben we niet. Werk wacht. Maar ‘partir, c’est mourir un peu’ … en in ons geval heel veel!

 

We treuzelen. Alle middeltjes zijn goed: : zo traag mogelijk varen en zo vaak en lang mogelijk  stoppen en regelmatig een praatje slaan met de sluiswachters, zelfs hun cabine bezoeken!!!

 

Ook de natuur helpt ons een aardig handje! Het weer wordt hoe langer hoe wisselvalliger! De barometer is even 25 millibar gezakt! Met een noordenwind van 5 Beaufort (toch wel stevige mistral) en tegen de sterke stroming in komen we niet echt snel vooruit: een gemiddelde van 9 kilometer  per uur. Door de vele regen in het noorden is het waterpeil van de Rhône bij Arles even 50 cm gestegen ( en dankzij de barrages ook weer gezakt)!

Veel wolken. Plensbuien. Maar als de zon schijnt dan is het volle bak. Alles of niets! Dan is een emmer Rhônewater over ons hoofd de enige manier om af te koelen.

 

In convooi verlaten we Arles. Ook de ‘Marisol’ (Canada), de ‘Black Jack’ (Luxemburg) , de ‘Iron Lady’ (Ierland), … allemaal trekken ze weer noordwaarts. We kruisen elkaar in haventjes of voor sluizen. We ruilen kranten, lenen vaarkaarten, wisselen ervaringen uit en aperitieven samen. Jacques, de vroege vogel in het gezelschap (… na ettelijke senseo’s)    neemt ’s ochtends fit en monter de broodbestellingen op …

 

In Ardoise vullen we de  mazouttanken opnieuw met brandstof. Zo komen we de winter weer door. Dounia neemt afscheid van haar vakantievriendje Theo.

 

In Viviers pluk ik de laatste verse tijm. Dounia krijgt er haar eerste navigatieles… En de Libanees slaan we zeker niet over: de meze royal is weer populair! 

 

We testen de nieuwe haven van Cruas - een Romaans dorpje met prachtig 11de eeuws kerkje in de Ardèche - met havenkapitein Claude uit. Een aanrader: zeer modern en dynamisch. Het water in de haven komt van uit een nabij gelegen ‘zuivere’ bron. Is de kapitein daarom zo energiek? Of heeft het eerder te maken met de kerncentrale ernaast…

Het moet ons weer overkomen: de bakker en slager zijn op vakantie. Je zou voor minder wegtrekken met zo’n weer. Dan maar pannenkoeken.

 

Voor Valence wordt het even echt koud en vochtig. De gele parka’s moeten aan.  Nooit gedacht dat we het ‘winter noodrantsoen’ (= aiki noedsels en zakjes oplossoep) zouden aanspreken.

 

Uiteindelijk varen we toch onder een stralende zon de haven van Condrieu binnen. Philippe, de havenkapitein, staat ons lachend op te wacht op de ponton. Hij is duidelijk blij dat zijn ‘kudde’ terugkeert naar de stal! Nu rest ons enkel nog enkele dagen ‘uitrusten’ van de reis, volle bak profiteren van de laatste zon én de Majari een groot onderhoud geven!

 

 

La fin de notre voyage s’annonce à grand pas. Nous retournons aux Roches de Condrieu. Breurrrrrrrkkkkk.

 

Nous traînons la patte ! Tout est bon pour s’arrêter et profiter, flâner, bref nous faire croire que nous pourrons rester indéfiniment. C’est évidemment un leurre. Il faut bien renter travailler pour pouvoir revenir. Partir c’est mourir un peu… Dans notre cas c’est beaucoup.

 

Mais la nature est ‘avec’ nous, si l’on puis dire ! Il fait de plus en plus mauvais. Le vent du Nord force 5 s’y est mi aussi ; brrrrrr et le baromètre c’est écroulé de 25mbars. Nous nous battons aussi contre le courant. Maintenant, comme de fortes pluies sont prévues dans le nord de l’Europe, les contrôleurs des barrages régulent le niveau du Rhône à son plus bas. En une journée le niveau à Arles à chuté de plus de 50cm.

C’est en convoi étendu que nous quittons Arles. Les Canadiens du ‘MARYSOL’ sont les premiers, suivit d’Irlandais avec ‘IRON LADY’, même des Luxembourgeois ‘BLACK JACK’. On dirait une course de cheval. C’est donc au trot que nous fermons la ‘marche’.

C’est au rythme des arrivées dans les ports que nous ferons connaissance devant un apéritif parfois plantureux. Nous échangeons nos impressions de voyage, nos expériences et prêtons nos cartes. Je prends même les commandes pour le pain du lendemain.

 

A l’Ardoise (Port 2) nous faisons le plein de carburant. C’est mieux d’avoir les tanks pleins aujourd’hui. Que sera le prix du mazout demain ?

De plus ce mazout nous sera bien utile pour nous chauffer en hiver, car même au ‘Roches de Condrieu’ il fait froid en hiver. Dounia joue une dernière fois avec son copain Theo et nous quittons en direction de Viviers.

 

C’est ensuite au nouveau port de Cruas que nous faisons escale. Joli et surtout tout nouveau (les fleurs ne sont pas sorties). La petite ville de Cruas est bien sympathique avec son église du XIième et ses rues qui sentent bon l’Ardèche.

Son capitaine de port, un dissident des Roches de Condrieu, est jovial et connais bien la région. Claude, c’est son nom, dynamique et serviable nous raconte des histoires de cette ville. Même que la source d’eau qui s’y trouve alimente les quais du port. C’est pas écolo ça ? Surtout à côté de la centrale nucléaire. C’est peut-être pour cela qu’il est si dynamique.

Le matin du départ n’est pas mieux que les précédents et Jutta décide de cuire quelques crêpes. Ca nous réchauffe un peu.

 

En passant devant Valence, le potage d’hiver fera surface, lisez AIKI-NOEDELS. Quelle fin de vacances.

 

La fin de journée est pourtant magnifique. C’est sous un ciel sans nuages que nous arrivons au port des Roches de Condrieu.

Philipe, un des deux capitaines de port nous y accueille avec sourire. Il est vraiment heureux de voir de retour à son bercail.

 

Maintenant encore quelques jours de repos et de nettoyage de MAJARI pour qu’il puisse passer l’hiver sans encombre.

25-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


23-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

23-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

23-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

23-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

23-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


22-08-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

22-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

22-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
Klik op de afbeelding om de link te volgen

22-08-2007 om 00:00 geschreven door Jutta  




Archief


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs