We hebben gisteren allemaal proefjes mogen kiezen. Vandaag hebben wij deze proefjes uitgeprobeerd. Het was superleuk. Het leukste was het slijm maken. Als je het slijm kneedde was net als deeg, maar als je het losliet werd het vloeibaar en liep het door je vingers. Toen we dit slijm voor de 1ste keer probeerde te maken was het wel mislukt. We deden er teveel water bij. We hebben het dan nog een keer geprobeerd met minder water. Deze keer likte het wel.
Berit, Kawtar, Jordy, Simon.
Experimenten
We hebben vandaag terug in groepjes gewerkt. We hebben enkele experimenten gedaan die we zelf mochten kiezen. Hoe we deze proeven moesten uitvoeren stond op opdrachten kaarten. Wij moesten deze experimenten dan uitvoeren door deze kaarten stap voor stap te volgen.
5A
Professor Testkees
Beste bezoekers,
Ik stond deze morgen voor een groot probleem in het magisch laboratorium van 5A. Enkele proeven die ik wilde uitvoeren mislukte helemaal. Ik had geluk dat de kinderen me konden helpen. Zij wezen me er op dat het stappenplan dat ik volgde niet goed geschreven was. Ze hielpen me om de proef juist uit te voeren. In de voormiddag stonden de leerlingen voor hetzelfde probleem als ik in de morgen. Ze volgden enkele stappenplannen om een proef te kunnen uitvoeren. Het ene stappenplan was al wat beter geschreven dan het andere. De leerlingen bepaalden zelf wat goed was geschreven en wat niet. Om dit aan te tonen maakte ze van enkele proeven zelf een stappenplan. Dit stappenplan hebben ze in de loop van de week nog nodig om hun verborgen krachten verder te gaan inoefenen en deze krachten aan andere te gaan aanleren.
De kinderen hebben vandaag een grote stap gezet om een echte laboratoriummagiƫr te worden. Hiervoor proficiat aan hen.
We hebben met de klas de ochtend doorgebracht in het magisch laboratorium. We werden in groepen verdeeld om enkele proeven te gaan testen. Voordat we aan de slag mochten, maakte professor Testkees enkele afspraken met ons. Als we stil moesten zijn liet professor Testkees ons een explosie horen. Niet alle proeven lukte even goed, maar we hebben wel veel plezier gemaakt. We hebben zelf ook enkele explosieve experimenten gedaan en ik werd zelfs gehypnotiseerd. Het was al een fijne voormiddag. In de namiddag staan ons nog enkele magische lessen te wachten.
Robbe
Een super toffe magische dag
Het was een super toffe magische dag. We kwamen vanmorgen binnen in de klas. Daar was alles omgetoverd in een magisch laboratorium. Er stonden overal op de tafels gekleurde potjes met kleurstof in. Het leek wel gif. We maakten kennis met professor Testkees. Na haar uitleg mochten alle leerlingen van onze klas zelf enkele proefjes uitproberen. Iedereen was in groepjes verdeeld. Ik zat met 4 toffe leerlingen in de groep waarmee ik de proefjes kon uitvoeren.
Halima
De eerste magische dag !
Het was ochtend. Ik maakte men boekentas klaar, ik kleedde me aan en deed men haar. Ik was kei nieuwsgierig naar het project: magie op school. Ik was dus gehaast. Ik wou echt niet te laat komen op de eerste magische dag. Dat zou een ramp zijn. Toen ik aankwam was de bel juist gegaan. "Oef"dacht ik. Ik was nog op tijd. We gingen de klas binnen en het was echt fantastisch. De banken waren verschoven en onze klas was een laboratorium geworden. Ook juf Dorien was omgetoverd. Zij was "professor Testkees" geworden. Op het bord stond ook een Labo - reglement dat we moesten naleven. De professor liet ons eerst enkele experimenten zien en gaf ons er uitleg over. Daarna mochten we zelf aan de slag. Iedereen in de groep kreeg een taak die hij of zij moest uitvoeren.
Mijn naam is professor Testkees. Ik ben deze week door de meesters van de laboratoriummagie uitgezonden naar Scheppers Mechelen om de leerlingen van 5A hun verborgen krachten te doen ontdekken. Om dit te kunnen bereiken heb ik hun klas even omgetoverd in een magisch laboratorium. Gedurende deze week ga ik samen met hen hen proeven uitvoeren die grenzen aan het onwerkelijke. Dit met als doel dat de leerlingen op het einde van deze week volleerde laboratoriummagiƫrs zijn.
Hier kan u dus heel de week de belevenissen, onderzoeken en nog veel meer van de activiteiten van 5A op de voet volgen. Elke dag zullen de leerlingen een verslag posten waarin ze u vertellen wat ze geleerd hebben, wat ze gedaan hebben, enzovoort. Deze verslagen zullen aangevuld worden met sprekende foto's van de kinderen in actie.