Project Tekka Genk: xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Beste vrienden,
VZW MC Attawasul nodigt jullie graag uit op 1 februari om
het project "Tekka - Vertrouwen" voor te stellen waarbij de
essentiële vertrouwensdriehoek jongeren - ouders - onderwijs wordt toegelicht.
Tijdens deze avond beginnen we met de
vertoning van onze zelfgemaakte documentaire waarin ouders, jongeren en scholen
getuigen over de problematiek rond allochtone jongeren in het onderwijs. Verder zullen drie deskundigen ieder een luik
behandelen/toelichten in de vorm van een korte workshop. Op dat moment krijgt u
de gelegenheid om uw constructieve mening te delen met de experts.
De drie experts die instaan voor de workshops zijn:
Luc Lamote, voormalig directeur van de brede school 'het Keerpunt'
in Borgerhout. Mohamed Chatouani, islamdocent en studiebegeleider op de
Erasmushogeschool in Jette. En tenslotte Nadia Berhmoun, directeur van een Brusselse
school, geboren en getogen in Genk.
Natuurlijk mag de humor niet ontbreken en daarvoor zal Ramzi
Zerqane (standup comedian) op geheel eigen wijze het thema onder de loep
nemen.
Iedereen is welkom! Toegang is gratis. Hapjes en drank zijn voorzien.
Wanneer? Vrijdag 01 februari 2013 om
19u. Waar? Schouwburg, Stadsplein 1, Genk
Om organisatorische redenen willen wij u vragen op
voorhand in te schrijven. U kan zich aanmelden via: mohamed_xbe@hotmail.com
(met vermelding van voor- en familienaam en aantal personen) telefonisch: 0473/ 21.93.44
facebook: https://www.facebook.com/events/252680191529080/
Marokkaanse jongens in de waterval
Antwerpen, 1 februari 2013
Luc Lamote
De vaststelling dat er een hoog percentage Marokkaanse jongens
slechte resultaten halen op school waardoor ze ongekwalificeerd de school
verlaten is spijtig genoeg waar. Hoe komt dit? Wat kunnen we er aan doen? De
vraag van tien miljoen.
Schuldvragen zijn niet aan de orde. Onze scholen, ouders,
maar ook onze jongeren, willen allen het beste. Toch bepalen schuldvragen vaak
het debat. Deze aanpak kan nooit tot een positief resultaat leiden. De zorg van
ouders voor hun kinderen, toekomstwensen van mensen, hun dromen, zorg en
verwachtingen zijn bij iedere mens gelijk. Gelijke onderwijskansen zijn niet
alleen een zaak van de school, maar van iedereen. Daarom ook is deze studieavond
belangrijk en op zijn plaats. Bij dezen een poging tot analyse en het
voorzichtig formuleren van oplossingen.
Omgevingsfactoren spelen. Het problematiseren van
diversiteit is hardnekkig en zit bijzonder diep. De ouders, thuiscultuur, taal,
integratiebereidheid en zelf godsdienst dragen volgens de waan van de dag de
oorzaken van slechte schoolresultaten in zich. De islamfobie kent momenteel een
hoogtepunt.
De tweedeling in de samenleving heeft zich voltrokken en is
nu totaal, zowel sociaaleconomisch als cultureel. De leerkracht als prototype
en rolmodel van onze Vlaamse middenklasse versus leerlingen die in meerderheid
behoren tot de non-middenklasse. De verschillen zijn zo groot dat elementaire
communicatie, laat staan kennisoverdracht, onmogelijk is geworden. Dit laatste
heeft meestal niets met de kennis van het Nederlands te maken.
Naast algemene analyses spelen culturele elementen zeker een
rol. Het verwennen van jongens in het gezin is daarbij een element. Ook recente
inzichten in de ontwikkeling van jonge pubers kunnen leiden tot andere vormen
van pedagogisch handelen.
Volgens mij is het mogelijk deze negatieve spiraal te
doorbreken. Succeservaring, structuur en verbondenheid zijn hier de
sleutelwoorden. Zowel in het pedagogisch handelen als in het maatschappelijk
debat is het belangrijk dat het succes van het kind en de jongere wordt beloond
en verbonden met rolmodellen. Het doorbreken van een negatief zelfbeeld is
hierbij het resultaat en een voorwaarde.
Veel Marokkaanse kinderen hebben een zwak abstraherend
vermogen. Het aanbieden van structuur in het pedagogisch handelen op school en
thuis creëert meer veiligheid, dit als voorwaarde om te kunnen leren.
Uiteindelijk is verbondenheid tussen de school, het gezin en
de omgeving het belangrijkste. De thuiscultuur moet op school voelbaar en
zichtbaar aanwezig zijn.
IQRA
De liefde voor het leren in al zijn prachtige vormen.
|