Inhoud blog
  • Lizards 2019
  • Spreekavond B.S.K.P.K
  • Lizards voor tentoonstelling seizoen 2017
  • Tentoonstellingsvogels 2016
  • Kweekseizoen 2014
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Bedankt om mijn blog over de lizards te bezoeken , je kan een berichtje achter laten in het gastenboek
    Gastenboek
  • zoek lizards
  • zoek Lizardkanarie
  • London fancy
  • londonfancy
  • London Fancy kanarie

    Beste bezoekers het zou fijn zijn als je een bericht schreef in mijn gastenboek .

    Laatste commentaren
  • Verkoop koppel lizards (Walther)
        op Kweekseizoen 2014
  • keyenborg (p leijen)
        op Tentoonstellingseizoen 2011
  • kweek 2011 (Guy)
        op Kweekseizoen 2011
  • Op en top klasse (carlo)
        op Kweekruimte lizards + voliere
  • Mijn favorieten
  • bloggen.be
  • Brabantse speciaalclub kleur- en postuurkanaries
  • Belgische Bulten
  • Nieuwe website BSKPK
  • Wout Van Gils
  • Rondvraag / Poll
    Hoe houd U je vogelbestand bij
    eigen programma
    pen en papier
    zooeasy
    of andere programma
    Bekijk resultaat

    Een interessant adres?
    Mijn favorieten
  • E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. Gelieve er ook een telefoonnummer bij te plaatsen , soms komen de E-mail adressen niet door. Mvg Gunter

    Zoeken met Google


    lizard kanaries

    23-11-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstellingsvogels 2016
    een paar foto´s van mijn lizards












    23-11-2016 om 08:05 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    25-07-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekseizoen 2014

    Zoals de andere jaren ben ik eind januari gestart met de kweek. De eerste ronde zag er formidabel uit, tot het noodlot toesloeg, van de 80 jonge vogels die ik liggen had heb ik er maar 15 groot gekregen. Wat de oorzaak was is het nog altijd na gokken.

    Na raadpleging van een dierenarts en volgen van zijn kuur is de 2 de ronde van start gegaan, inderdaad nu kreeg ik de jonge wel groot maar had meer slechtte eieren, hiervoor hadden ze wel gewaarschuwd. Aangezien de vogels nog in goede conditie zaten na de 2 de ronde hebben we besloten om toch maar een 3 ronde te doen en zouden wel zien waar we uitkomen. Ondertussen is de kweek volledig gedaan en zijn alle jonge vogels in de volière geraakt. Na de problemen van de eerste ronde mag ik toch niet klagen heb een kleine 200 jonge vogels op stok zitten, klaar voor in te enten tegen de pokken. Ondertussen zijn er al verschillende jonge die al bijna uit geruid zijn en de Yorken bijna op kleur, kan ik toch wel vast stellen dat er weer een paar mooie TT vogels tussen zitten, waardoor we ons mannetje kunnen staan en hopelijk toch een paar titels opbrengen. Persoonlijk zien ik vooral uit na de confrontatie met de ander lizards kweker in Keijenborg waar ik dit jaar een tweede plaatst te verdediging hebt in de schimmelreeks met de gebroken cappen. Hopelijke kan ik dit jaar in de blauwe reeks ook iets mee kraaien.

    Ondertussen heb ik mijn bestand uitgebreid met een 3 tal koppels Irisch Fancy, en een koppel cresten. Van cresten zeggen ze dat het moeilijke kweekvogels zijn, heb 2 jonge groot gekregen van 1 nestje, het 2 de nestje is er nooit gekomen. Met de Irisch Fancy is het een nog mooiere verhaal, per toeval heb ik deze kunnen aankopen bij een invoerder en zijn hiermee pas gestart te kweken in Maart en tot nu toe heb ik een 20 tal jonge uitvliegen over 2 rondes en het mooiste is dat ik er dadelijk een witje bij heb, nu maar afwachten als het TTvogels zijn, dat is het andere belangrijke puntje.










    25-07-2014 om 08:26 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (22 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    23-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Uitslag wereldkampioenschap met de lizards
    E 191 Stam Lizard blauw
    1 372  DE WAHL GERHARD
    2 371  NL GUBBELS JAC
    3 368  NL GUBBELS JAC
    E 192  Lizard blauw
    1  94  BE DECKERS BART
    2  93  DE TEBROKE ALFONS
    3  92  UK BOLTON STAN
    E 193 Stam Lizard goud
    1 372  FR COQUET VINCENT
    2 371  DE TEBROKE ALFONS
    3 367  NL GUBBELS JAC
    E 194  Lizard goud
    1 94  BE ETIENNE JULES
    2 93  UK BUNTING ROGERT
    3 92  ES RECACHA GONZALEZ MIGUEL
    E 195 Stam Lizard zilver
    1 372  DE STAMM ANDREAS
    2 370  BE DECKERS BART
    3 367  NL GUBBELS JAC
    E 196   Lizard zilver
    1 94  BE ETIENNE JULES
    2 93  FR COQUET VINCENT
    3 92  BE ETIENNE JULES

    Voor de volledig uitslag , zie bijlage

    Bijlagen:
    http://www.mondial2013.com/media/uploads/pdf/printKampioenenLijst.pdf   

    23-01-2013 om 11:25 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (4 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Belgische kampioenschap KBOF 2012
    Nadat ik Brabantse kampioen geworden was met de lizards en lang twijfelen toch maar eens deelgenomen aan het Belgische kampioenschap in Wieze KBOF. In eerste instante had ik er toch geen goed oog in de vogels lieten niet meer dezelfde indruk als een paar weken geleden, maar ze waren in geschreven. Woensdagavond in regen en sneeuw toen maar op gereden naar Weize om de vogels in te korven eenmaal aangekomen in de zaal viel alle zenuwen weg, zag de vogels zitten en had er een goed oog in. Nu moesten ze alleen de keurmeesters nog overtuigen. Donderdagavond vol spanning naar de website gesurfd van de KBOF, en kon vast stellen dat ik 4 x goud en 1 x brons had maar ik wist niet met welke vogels. De zaterdag namiddag op gereden naar de zaal en kon zelf vast stellen wat ik al een tijdje wist de lizards waren bij de beste, maar wat we vooral blij maakte was dat ik zowel met de stam als stel de beste had. De vierde kampioen was een yorkshire man die viertiendagen ervoor ook Brabantse kampioen was geworden, met de raza had ik een bronze medaille weten weg te kapen. Ik krijg veel lof over mijn stam lizards van de aanwezige keurmeester die mij persoonlijk kwam geluk wensen met zo mooie lizards.


    Belgische Kampioen enkeling 2012


    Beste stam in show


    Kampioen enkeling nog eens


    Een pop van de stam


    Een schimmel pop met 91 punten


    Belgische kampioen met de yorkshire man


    Mijn beste pop die ik niet mee genomen heb maar reeds klaar zit om mee te kweken, deze was de vijfde beste in de Yorkshire show in Namur YCCB

    13-12-2012 om 20:25 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vogels TT 2012



    Een intensief popje hierboven de volgende foto is een gebroken witkap man



    Een blauwe of witte kaploze popje dat in de BPC show de eerste plaatst behaald heeft in de sectie kaploze schimmels of blauwe



    Volkap schimmel man







    De sectiekampioen in Postuurkanarieclub Limburg PCL


     

    Yorkshire kanarie de tweede soort waar ik mee opgestart ben en op de Yorkshire canary club Belgium de vijfde plaatst wist te bemachtigingen




    03-11-2012 om 22:48 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TT seizoen 2012
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    Heb al een paar TT achter de rug en de resultaten zijn ook dit jaar weer bevredigingd, heb wel geen medaille behaald op de lizarddag in Keijenborg maar de kwaliteit was ook dit jaar weer van hoog niveau. Wat ik het belangrijkste vond dat was dat ik toch 18 vogels van de 20 met 90 of meer had.

    De eerste TT waar ik dit jaar aan deelnam was ons clubkampioenschap van Brabantse speciaalclub kleur en postuurkanaries. Twee weken erna was het de beurt in Zonhoven PCL en ddar wist ik ook mijn prijzen te pakken, zoals hierboven al beschreven was het resultaat van Keijenborg bevredigingd. Met vandaag het hoogtepunt op de BPC show in Namur waar ik op een na alle eerste wegkaapte. In de beste of seven nam ik alle plaatsen in. Nu gaan we ons klaarmaken voor het provinciaal kampioenschap in Drieslinter en misschien dat ik dit jaar ook eens na Wieze gaan.


    03-11-2012 om 22:05 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (7 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Provinciaal kampioenschap Brabant

    Na alle voorbereidingen kwam er eindelijke de doelstelling in zicht , had me voorgenomen om een goed resultaat neer te zetten op het provinciaal kampioenschap . Donderdagavond met een beetje zenuwen naar Rotselaar gereden samen met de vrouw , heb al een paar dagen laatst van de rug en kon de vogels niet klaarmaken zoals altijd, maar met de steun van de vrouw is het ons toch gelukt.

    Eenmaal de vogels ingekooid waren viel alles in de plooi , nu afwachten hoe de keuring ging verlopen. Ondertussen kreeg ik een telefoontje van een clubgenoot  dat mijn andere lizards ook ingekooid waren in Jauche .  Na iets gedronken te hebben reden we terug naar huis, nu moesten de vogels zich gaan bewezen. 

    Vrijdagavond na de keuring was ik wel benieuwd naar de resultaten en samen met de vrouw en kinderen  naar Rotselaar . Na het inzien van de cataloog was alle spanning weg had zes gouden medailles gewonnen wat me de tweede plaatst opleverde in de sectie postuurs . Een overzicht van de behaalde resultaten  Lizards goud zilver brons in de A klasse en een gouden stel , met mijn stam kwam ik spijtig genoeg een puntje tekort om goud te pakken , terwijl deze stam vorige week nog brons gepakt had in Luik op de BPC show  . De yorken hadden totaal geen tegenstand  goud en zilver in de A klasse in de B klasse hetzelfde resultaat en een gouden stel maar de verassing kwam toch van de raza waar ik eveneens de drie eerste plaatsen inneem met slecht vijf vogels in deze reeks.

    Was best tevreden met dit prachtig resultaat , en nu gaan we de vogels  voorbereiden op een nieuw kweekseizoen.

    21-11-2011 om 21:22 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (5 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-11-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lizard dag Keijenborg
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Na een paar zeer goede resultaten, wou ik mijn vogels eens gaan testen tegen de allerbeste en deze komen eenmaal per jaar samen in Keijenborg. Ik was er een paar jaar geleden er al eens geweest wat me doen niet goed bevallen was.

    Maar Keijenborg ligt niet langs de deur  , na een drietal uren te rijden samen met Jean Degroot en Ronald Wauters  kwamen we om 8:00 uur morgens aan de zaal waar onze landgenoten Jules Etienne en Fernand Moens  ook aangekomen waren . Samen hebben we de vogels ingekooid en klaar gemaakt voor de tentoonstelling, in afwachting van de keuring gingen we samen een kopje koffie en een boterhammetje eten en het gesprek onderwerp hoe kon het ook anders ging over onze lizards.

    De keuring begon mooi op tijd en al snel kwamen de eerste al terug in de zaal met een van mij als eerste en ik dacht in mezelf het gaat toch niet waar zijn. Nadat de volgende reeks terug in de zaal stond, begonnen ze de punten erop te hangen maar had geen reden om te klagen de eerste die terug kwam had toch 90 wat ik zeer goed vond voor een volpak man. Na op ons gemak eens te vogels te bezien was de tweede reeks er ook al terug. In deze reeks nl intensieve gele met gebroken kap had ik er 4 ingeschreven en had ik wel iets verwacht, deze waren van de betere de resultaten vielen ook een beetje tegen 3 vogels van 90 en ene van 91. Met de lizards intensief zonder cap lag het volgende hoofddoel daar had ik mijn stam ingeschreven dat in België veel respect had verdiend met de keurmeester, ze haalden wel 90 en 91 maar verder ook niks. Had ondertussen mijn hoofddoel erbij neer gelegd om een medaille mee te brengen. Met de schimmel vogels had ik totaal niks verwacht wat ook meteen duidelijke werd met de volcappen moest tevreden zijn met 88, met de schimmel gebroken cappen waren die van mij ook snel terug maar hier viel de verassing, deze haalden vervolgens 90, 91 en 92 wat me de derde prijs opleverden. Mijne kaploze heeft nog 90 gehaald, terwijl ik deze morgen nog drie vleugelpennen getrokken heeft, waren verbogen door het transport. Met de andere kleuren had ik er ook ene staan en deze had toch nog 89.

    In totaal had ik 18 lizards  mee wat me toch 8 vogels met 90 , 4 met 91 en ene van 92 opleverde, wat ik persoonlijke en zeer goed resultaat vind .

    Bijlagen:
    254- Gunter Putzeys (BE) Holland.jpg (179.8 KB)   

    03-11-2011 om 20:32 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-10-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tentoonstellingseizoen 2011

    Wat ging het nieuwe tentoonstellingseizoen ons brengen , gaan onze vogelvrienden aan onze eisen voldoen en prachtige resultaten neerzetten . Iedereen heeft in het begin de twijfels gaan de vogels klaar raken, zijn ze uit de rui en het belangrijkste hoe gaan ze zich presenteren. Komt er daar nog bij dat ze in orde moeten zijn op onze  22ste TT  voor kleur en postuurkanaries de BSKPK . Wat ook een extra druk meebrengt voor mij gaat alles op tijd klaar zijn , maar na de TT is alles in de juiste plooi gevallen.

    Na de eerste TT is gebleken dat de vogels klaar waren om een druk seizoen tegemoet te gaan . De resultaten op de BSKPK liggen er niet om 8 kampioenen en nog een hele hoop ereprijzen wat mij een tweede plaatst opbracht in de algemene rangschikking, wat ik zeker niet verwacht had.

     ( voor meer info zie op www.bloggen.be/bskpk )  

    Het weekend erna kwam de tweede test met de TT PCL ( speciaalclub postuurkanaries Limburg in Zonhoven ) en tergelijktijd de gewest TT van de Witte spreeuwen in Tienen waar ik 11 vogels inschrijf en 2 kampioenen en 6 vogels met de ereprijzen weglopen . In Zonhoven kan ik ook niet klagen 5 kampioenen en nog een hele hoop ereprijzen wat ons ook een vierde plaatst oplevert in het eindklassement en dit vooral met lizards , waar je als liefhebber als een groot nadeel heb dat er nergens een B klasse wordt toegelaten wat ik ook terecht vind maar je kan nooit wedijveren met de andere reeksen waar dit wel toe gelaten is.

    Na deze twee grote testen maak ik mij op om de vogels eens te testen tegen de wereldtop , op de lizarddag in Keijenborg , waar alle grote van de aarde samenkomen . Wat eveneens een aanloop is naar het Provinciaal kampioenschap in Rotselaar en misschien daarna Wieze.

    Vul dit verslag verder aan namate het seizoen verloopt







    27-10-2011 om 21:12 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (23 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    05-08-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.antwoord op info, mailadressen zijn onbekend

    Geachte bezoeker,

    De laatste tijd krijg ik veel aanvragen voor aankoop/verkoop en info mbt lizards en yorkshires, maar wanneer ik de mails wil beantwoorden, krijg ik telkens een fout boodschap : verkeerd mail adres.
    Wellicht zullen er al een aantal liefhebbers teleurgesteld zijn in het uitblijven van de nodige antwoorden.
    Voor elke aanvraag, zou het mogelijk zijn om in het vervolg een telefoonnummer te vermelden en/of e-mail adres in het bericht
    zodanig dat ik met jullie contact kan opnemen.
    Alvast bedankt voor jullie begrip en nogmaals mijn excuses voor het ongemak.
    Mvg,
    Gunter





    05-08-2011 om 20:46 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    06-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekseizoen 2011

    Na een jaartje gestopt te zijn met het kweken van europese vogels , hebben wij deze ruimte omgebouwd voor het kweken van de lizards en yorkshire een nieuwe uitdaging . De kweekruimte is volledig geisoleerd door sandwichpanelen


    Een kijk op de vernieuwde kweekruimte



    Rode intensieve gebroken kap van een bekende Engelse kweker



    Deze man ben ik bij Jules Etienne gaan halen



    Intensieve man x gele pop



    Intensieve gele popje



    Schimmel gebroken kap man



    Koppel Yorken waarvan de man eigenkweek is en tweemaal kampioen geworden is



    De moeder van de kampioen hierboven met een mooie intensieve gele man van Rudi Geers

    06-02-2011 om 20:48 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (25 Stemmen)
    >> Reageer (1)
    12-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Legnood bij de kanaries

     

    Legnood bij de pop is een gevolg omdat de pop haar eitje niet kan afleggen. De pop zal door de zware inspanningen om het eitje te leggen volledig uitgeput raken en op de duur eraan sterven

     

    Een pop met legnood kan men onmiddellijk herkenen daar deze met opgezette veren op het nestje ligt of in een hoekje van de kweekbak zit en daar een pompende beweging maakt, dit komt doordat de pop zich ziek voelt en volledig uitgeput is van de inspanningen om het eitje te leggen. Neem deze pop heel voorzichtig in je hand en bekijk de onderbuik en men zal zien dat deze gezwollen is en dat de cloaca rood zal zijn, als men dan voorzichtig gaat voelen zal men het eitje duidelijk voelen. Natuurlijke kunnen we deze pop helpen om het eitje alsnog te leggen. We houden de pop boven een dampende waterkoker, maar oppassen dat ze niet verbrand, daarna plaatst je de vogel in een kooi waar je de temperatuur kan opdrijven tot een 25 °C en laat de pop eventjes op haar gemak komen en na een tijdje zal ze het eitje alsnog leggen en zal de pop zich dadelijk weer goed voelen. Heeft de pop na een paar uurtje het eitje nog altijd niet gelegd kan je de pop helpen met een paar druppels slaolie in de cloaca te laten lopen en lichtjes haar onderbuik  te massageren, maar opgepast dat je het eitje niet breekt, men plaatst ze terug in de verwarmde kooi, wanneer nu het eitje nog niet wil afkomen, zal men de pop niet meer kunnen redden en zal ze op den duur sterven

     

    Zo iets is natuurlijk heel erg maar had in de meeste gevallen kunnen vermeden worden met de juiste voorbereiding. Het is zeker voor de poppen van levensbelang dat men deze altijd grit te beschikkingen stelt en dat men ze voldoende mineralen en eventueel dierlijke eiwitten geeft.

    Zorg er ook voor dat de poppen een voldoende ouderdom hebben, voordat men aan de kweek begint. Ook de gezondheid en de conditie speelt een grote rol

     

    Ook hier weer kan men stellen dat de liefhebber verantwoordelijke is voor het ontstaan van dit probleem, Verzorg daarom uw vogels alsof het uw kinderen zijn

     

    12-01-2011 om 19:02 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (26 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe ik het doen

     

             Koppeling en kweek:

     

                Aan te raden is de klassieke koppeling intensief x schimmel, waarbij men rekening  moet
                houden met de lengte van bevedering om geen   vogels te kweken met ruwe  

                bevedering of vogels met te lange bevedering. Voor de cap moet men weten dat de

                vererving volledig vrij is. Meestal wordt non cap of gebroken cap gekoppeld

                met volle cap. Het is in elk geval af te raden om volle cap x volle cap te koppelen

                omdat men dan het risico loopt dat de cap van de jongen te ver  doorloopt in de nek.

                Volgens vele lizard kwekers is het de pop die de grootte van de jongen gaat

                bepalen en het is ook daarom dat  de voorkeur uit gaat om een pop met een ronde         

                vorm te koppelen aan een man met een excellente rugtekening

     

            Presentatie van de standaard en de puntenverdeling :

     

                Bij de lizard heeft men intensieve (goud), schimmel (zilver) en de blauwe (witte )

                Het is evenwel zo dat de verschillende ondersoorten allemaal kunnen tentoongesteld

                worden of het nu een man of een pop is ,met volle cap  , gebroken cap of non cap.

     

    ·        Rugtekening: 25 punten:

    Dit is het belangrijkste in de puntenverdeling. De rugtekening wordt gevormd door zwarte pluimpjes die een bleke rand hebben in de vorm van een schub. De rugtekening moet volledig zijn en elke afzonderlijke schub moet perfect gescheiden zijn van de volgende. De rugtekening begint van de boord van de cap tot de sluiting van de vleugels in perfecte rechte lijnen. De schubben worden geleidelijk aan groter hoe verder dat ze zich van de nek bevinden. Bij de lizard zonder cap moet de kleine schubtekening het volledig hoofd bedekken van de bek tot aan de nek.

     

    ·        Bevedering: 15 punten:

    Het belangrijkste kenmerk van de bevedering is de zachtheid, te vergelijken met velours. Ze moet soepel, vast en glad zijn zodat de vogel gezond overkomt. De kwaliteit van de bevedering is belangrijk om de rugtekening te kunnen waarderen.

     

    ·        Borsttekening: 10 punten:

    De borsttekening wordt gevormd door een mooie individueel gelijnde afzonderlijke tekening in de vorm van schubben. De borsttekening begint onder de bek en gaat zo verder tot aan het begin van de staart. De borsttekening is beter bij een schimmel dan bij een intensieve, en ook beter bij een pop dan bij een man. Soms kan het zijn dat de schubben lijnen vormen, dit is een fout.

     

    ·        Cap: 10 punten:

    De cap heeft een ovale vorm die mooi afgelijnd is. De cap begint boven de bek tot het begin van de nek. De oogstreep met zwarte pluimpjes scheid de cap van het oog. Tussen de cap en de bek mogen er geen zwarte pluimpjes zijn. De cap moet een egale donkergele kleur hebben zonder zwarte pluimpjes erin. Bij de gebroken cap mag de gele plek ook niet verder gaan dan de limieten voor een volle cap. De gebroken cappen en de non cappen moeten op de zwarte plekken schubben vertonen. Het is vanzelfsprekend dat dit ook het geval is voor de schimmel volcappen.

     

     

    ·        Grondkleur: 10 punten:

    De grondkleur moet egaal, donker geel zijn.

     

    ·        Vleugels en Staart: 10 punten:

    De kleur van de vleugels en de staart moet zo donker mogelijk zijn, ideaal is dat ze zwart lijkt. De boorden van de pluimen zijn geelachtig, dit geel moet zo weinig mogelijk doorkomen. Karakteristiek voor de lizard is dat bij verlies van een pluim deze terugkomt met een dikke kleurloze boord. De overjarige vogels hebben dus allemaal deze depigmentatie, de een al meer dan de andere. Deze depigmentatie vermindert de waarde van de showvogel.

     

    ·        Oogstreep: 5 punten:

    De oogstreep wordt gevormd door donkere kleine pluimpjes die de cap scheiden van het oog.

     

    ·        Dekschubben: 5 punten

    De dekschubben moeten mooi, gelijnd, afgescheiden en zo zwart mogelijk zijn.

     

    ·        Bek, poten en tenen: 5 punten:

                Zo zwart mogelijk.

     

    ·        Houding en grootte (12,5 cm): 5 punten:

                De vogel moet een perfecte conditie hebben en het is noodzakelijk dat de lizard kalm

                is om de waarde van de tekening te kunnen waarderen. Volgens de standaard van de

               COM mag de grootte 12,5 cm zijn.

     

     

    Bescherming tegen het veder pikken :

                Ik plaats de jongen in een baby kooi vanaf het moment dat de jonge beginnen

                Zelfstandig te worden, de man blijft de jongen doorvoederen, terwijl de

                pop aan een nieuwe ronde begint.

     

    De rui:

                Om de lizards zo zwart mogelijk te maken moet men een optimale oxydatie verkrijgen. Daarom moeten de lizards gedurende de rui 
               regelmatig een zonnebad kunnen nemen en krijgen ze elke dag de blaadjes van de bruidssluier plant  (Polygonum Auberti).  

     

    Voorbereiding op de tentoonstelling :

    Vanaf september dat ik zie dat een lizard een goede rugtekening heeft, haal ik hem uit de volière en plaats hem in de kweekbakken om de lizard rustig te maken. Daarna plaats ik hem in een tentoonstellingkooi om verder af te richten.

     

    Tentoonstelling :

                In België worden de lizards tentoongesteld in dezelfde kooien als deze van de kleurkanaries. Aangeraden is om zitstokken te gebruiken   
                met een diameter van 12  mm.

     

     

    18-03-2010 om 20:59 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (18 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TT seizoen 2009

    Tentoonstelling Limburgse postuurkanarieclub KBOF PCL 

    De eerste tentoonstelling zit erop en is een groot succes geworden , heb namelijke 7 medailles behaalde bij de lizards en ben sectie kampioen voor de derde keer op rij .

    Sectiekampioen  bij de lizards volkap intensief met 93 punten



     volkap intensief met 92 punten



    kaploze intensieve met 91 punten



    Tweede in de  A reeks lizard schimmel met 92  punten



    Kampioen in de A  reeks schimmel met 93 punten



    Deze heeft brons gehaald in de C-reeks met 91 punten



    De derde plaatst met 91 punten in de A reeks schimmel



    Erre prijs gehaald met 90 punten

    18-10-2009 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (22 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    17-07-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kweekseizoen 2009

    Ik ben dit jaar 2 maanden vroeger begonnen als andere kweekseizoen na aankoop van een automatische lichtdimmer .In het begin van het seizoen had ik een paar kleine problemen omdat de poppen nog een beetje te jong waren Over het algemeen ben ik tevreden van het kweekseizoen heb 132 jonge vogels  uitvliegen , nu waar hopen dat er een paar kampioenen tussen zitten

    Jonge vogels die aan de bruidsluier zitten , voor de zwarte pootjes

















    17-07-2009 om 20:22 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (30 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kweekpoppen 2009
    De kweekpoppen gezamelijke in broedkooien om klaar te maken voor de kweek



    Volkap intensieve gele pop 2008



    Een paar poppen







    Kaploze intensieve gele 2008 met goede borsttekening



    Volkap schimmel 2008



    Nog een paar poppen



    Overzicht van de broedkooien zoals je kan zien zijn het nieuwe van dit jaar van de Firma Heesakkers ( Van Keulen kooien )



    Detail zicht van een kooi met een babykooi zoals je kan zien heb ik ook roosters
     voorzien om de jonge te kunnen voederen

    03-02-2009 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (50 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kweekmannen 2009
    volkap schimmel man 2008 met goede borsttekening



    Kaploze gele man 2007



    Volkap schimmel  2008 met goede borsttekening



    Zelfde lizards als hierboven maar van de andere kant gezien



    Neuskap schimmel 2008



    Kaploze intensieve gele 2008 met een klein vlek op zijn achterhoofd



    Gebroken kap intensieve geel 2008



    Witte volkap 2008 oftewel blauwe lizard

    03-02-2009 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (46 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    21-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Broedkalender voor kanaries

    21-11-2008 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (26 Stemmen)
    BROEDKALENDER VOOR KANARIES
    Handig hulpmiddel om te zien wanneer je jonge vogels mag verwachten , gedaan met dat tellen
    vb. eieren teruggelegd op 20 mei dan komen deze uit op 2 juni 
    Broedkalender van de Kanarie voor niet schrikkeljaren.
    Januari 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Januari
    Januari 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Januari
    Januari 27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 Februari
    Februari 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Februari
    Februari 22 23 24 25 26 27 28 1 2 3 4 5 6 Maart
    Maart 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 Maart
    Maart 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 1 April
    April 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 April
    April 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 April
    April 28 29 30 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Mei
    Mei 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 Mei
    Mei 24 25 26 27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 Juni
    Juni 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Juni
    Juni 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Juni
    Broedkalender voor de Kanarie voor schrikkeljaren
    Januari 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 Januari
    Januari 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 Januari
    Januari 27 28 29 30 31 1 2 3 4 5 6 7 8 Februari
    Februari 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 Februari
    Februari 22 23 24 25 26 27 28 29 1 2 3 4 5 Maart
    Maart 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Maart
    Maart 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 Maart
    April 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 April
    April 14
    >> Reageer (0)
    14-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.een paar foto´s van de lizards



     












    14-11-2008 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (39 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-11-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Standaardomschrijving lizards
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    STANDAARDOMSCHRIJVING LIZARD

    Deze lizard heeft 93 punten gehaald op de TT postuurkanarieclub KBOF limburg
     
     






    Rugtekening 25 punten

    De schubtekening wordt gevormd door halve maanvormige uiteinden van de rugveertjes.  De schubben moeten mooi in een rechte lijn over de rug lopen zonder onderbreking of onregelmatigheden.  Deze schubben beginnen klein aan de kop en worden groter naar het einde toe.

     

    Bevedering 15 punten

    Moet glad en goed gesloten zitten met een zijdeachtige glans.

     

    Borst en flanktekening 10 punten

    Borsttekening bestaat uit onderbroken lijnen van kleine driehoeken (rowings) die met de punt omlaag in evenwijdige lijnen lopen die vanuit de hals vertrekken, over de borst en over de flanken om met de stuit te eindigen.

     

    Cap 10 punten

    Bij een volcap is deze ovaal en mag niet te ver doorlopen in de nek.  Is een denkbeeldige lijn die vanuit de snavel via het oog loopt.  De cap heeft een mooie egale kleurdiepte.

    Bij een gebroken cap moet de onderbreking mooi geschubd zijn. 
    Bij de kaploze beginnen de schubtekeningen vanuit de snavel en lopen deze via de rug naar de staart toe.

     

    Grondkleur 10 punten

    Je hebt de intensieve en de schimmel vorm.  In beide kleuren moet je een egale kleurdiepte en intensiviteit hebben, lichte vlekken zijn niet toegestaan.  Bontvorming is eveneens niet toegestaan, vandaar dat je slechts 1 jaar met de lizards kunt deelnemen.

     

    Vleugels en staart  10 punten

     De vleugels moet goed gesloten zijn, de pennen mogen geen bontheid of witte uiteinden vertonen. Hetzelfde geldt voor de staartpennen, deze dienen mooi gesloten te zijn en geen witte uiteinden te vertonen.

     

    Oogstreep 5 punten

    Tussen de cap en de ogen moet een kleine wenkbrauwstreep zichtbaar zijn.

     

    Vleugeldekveren 5 punten

     De vleugeldekveren zijn mooi zwart en moeten goed omzoomd/afgelijnd zijn.

     

    Snavel en poten 5 punten 

    De poten en snavel moeten zo donker mogelijk zijn.

     

    Conditie en grootte 5 punten  

    De grootte van een lizard is rond de 12,5 cm, hij heeft een zuiver en goed verzorgd uiterlijk.

     

     

     

    12-11-2008 om 00:00 geschreven door goudvinkje

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (19 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 23/12-29/12 2019
  • 13/08-19/08 2018
  • 25/09-01/10 2017
  • 21/11-27/11 2016
  • 21/07-27/07 2014
  • 21/01-27/01 2013
  • 10/12-16/12 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 21/11-27/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 15/03-21/03 2010
  • 12/10-18/10 2009
  • 13/07-19/07 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 17/11-23/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 03/11-09/11 2008
  • 14/05-20/05 1979
  • 08/05-14/05 1978

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen. Gelieve er ook een telefoonnummer bij te plaatsen , soms komen de E-mail adressen niet door. Mvg Gunter


    Blog als favoriet !

    Zoeken in blog



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs