Weblog: een nieuw genre
Als casestudy voor het illustreren van digitale evoluties en de (r)evolutie binnen de leescultuur in de digitale wereld, heb ik gekozen voor de weblog. De weblog is naast homepages, fora en chatpaginas een van de nieuwe genres die ontstaan is op internet. De weblog is een samentrekking van het web (als drager) en log (als genre: het dagboek). Het is een virtuele omgeving waarin mensen zichzelf en/of bepaalde onderwerpen kunnen presenteren.
Het genre heeft een aantal vaste kenmerken:
een weblog wordt onderhouden met nieuwe berichten die elkaar chronologisch opvolgen, waardoor het genre kenmerken vertoont van een dagboek; een weblog bevat links die binnen een internetomgeving te vinden zijn; bij die links hoort vaak kritische commentaar; een weblog biedt naast tekst ook beeld.
Een weblog maken is gratis en op zich heel eenvoudig, maar aangezien er volop geëxperimenteerd wordt ontwikkelt het genre zich en wordt het steeds complexer: A blog is your easy-to-use web site, where you can quickly post thoughts, interact with people, and more. All for FREE. (http://www.blogger.com/start)
Weblogs zijn gepersonaliseerde media die sociale functies vervullen. Het is bijzonder moeilijk om greep te krijgen op een genre dat nog in volle ontwikkeling is en misschien wel verdwijnt of verandert terwijl ik dit schrijf. Ik beperk mij daarom tot enkele algemene vragen over het genre, vanuit de gedachte dat de weblog kan gebruikt worden om na te denken over de lees- en schrijfcultuur op internet. Waarover handelen weblogs? Wie schrijft ze? Tot wie zijn ze gericht? Wat hebben ze te maken met de literaire cultuur? Inhoud
Op weblogs komen alle mogelijke onderwerpen aan bod. Het succes van de weblog heeft dan ook veel te maken met de mogelijkheid om het over persoonlijke interesses te hebben. Vooral onderwerpen die in de traditionele media niet aan bod komen, spreken webloggers aan. Een persoonlijk perspectief is immers belangrijk.
De onderwerpen kunnen refereren naar wat er in de wereld gebeurt (een persoonlijk reisverslag van een vakantie, getuigenissen uit oorlogsgebieden) of naar topics uit andere media (het presenteren van informatie, het kritisch becommentariëren van standpunten). De meeste weblogs bevatten links naar andere websites, vaak gecombineerd met commentaar en kritiek. Dat laatste heeft te maken met het feit dat webloggers nadrukkelijk aanwezig zijn op internet. De kracht van veel weblogs ligt dan ook in die links die de bezoeker onmiddellijk verder brengen in cyberspace. Opvallend in elk geval is dat uit bepaalde weblogs een fascinatie spreekt voor informatie, verdieping en uitbreiding. Niet zelden worden traditionele inhouden gecorrigeerd; weblogs neigen daardoor naar media-activisme als reactie op de mainstreammedia.
Ondertussen worden weblogs ook bijeengebracht in groepen op basis van gedeelde interesses, zoals literatuur. In elk geval lijken ze de ideale ruimte om aandacht te vragen voor een eigen standpunt of om inhouden te behandelen die anders weinig aandacht krijgen.
Voor meer informatie: zie http://taalunieversum.org/taalunie/Cultuurvanhetlezen.pdf Soetaert, R. De cultuur van het lezen, Nederlandse Taalunie, Den Haag, 2006.
19-03-2008 om 17:29
geschreven door Rien Mertens
|