Inhoud blog
  • techniekhoek : het toilet
  • De matrix:
  • Visie op wereldoriëntatie
  • Het principe van EDO
  • Educatie
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Wereldoriëntatie

    18-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.techniekhoek : het toilet

    De opdracht van de techniekhoek ging redelijk vlot. We hadden al snel onze ideeën opgesteld en werkten deze snel uit. We hielden daarbij ook rekening met het EDO principe. Onze ‘beoordeling’ was goed. We hadden bijna alle elementen in onze hoek steken volgens de matrix. Zelf heb ik hier niet veel uit geleerd. Ik wist wat er allemaal moest in komen en had daar met mijn stage reeds rekening mee gehouden.

    18-12-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De matrix:

    De matrix rond technische geletterdheid is voor mij een soort ‘aanvinklijst’ geworden om de delen van een wereldoriëntatieles op aan te duiden. Dit dan voor het onderwerp techniek. Deze matrix zal onze ‘beoordeling’ worden tijdens ons groepswerk ‘techniekhoek van het toilet’.

    10-12-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Visie op wereldoriëntatie

    Dit was een serieuze opfrissing voor mij. Het deed mij ook anders naar de handleidingen en lessen kijken. Ook de educaties speelden hier een grote rol in. Ik houd vanaf nu ook meer rekening om dit in mijn lessen te verwerken.

    28-11-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het principe van EDO

    Ik had hierover nog niet veel gehoord. Tijdens het zoeken van educaties kwam ik dit reeds tegen. Het principe waar EDO voor staat is tijdens een les in het algemeen belangrijk. Ik vind dat het principe EDO reeds in het eerste jaar aan bod moet komen. Ik denk dat de tweedejaarsstudenten dan al verder zouden staan in hun lesgeven. 

    26-11-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Educatie

    Ik heb veel educaties gezocht op het internet en bekeken. Sommige heb ik zelfs in huis gehaald omdat er goede ideeën bijzitten. Ik heb op de website http://www.fruit-op-school.be/ de educatieve pakketten geraadpleegd. En vond deze heel interessant om later in de klas te gebruiken. Zij hebben educatieve pakketten over: gezondheid, leefstijl, techniek en EDO. Dit wordt op een leuke manier voorgesteld en ze gaan zeer creatief om met de leerstof. Ik zou sommige stukken wel aanpassen, maar het grote geheel is goed opgebouwd.

    De visie op wereldoriëntatie speelt een grote rol in educaties. Ik heb het educatiepakket goed bekeken en vond deze eigenschappen die er moeten inzitten terug:

    -         -  Leerlingenactiviteit/ leerlingeninitiatief

    -          - Thematisch

    -          - Werkelijkheidsnabij

    -          - Variatie in werkvormen

    -         -  Leefwereld/interessesporen

    -         -  Leerlijnen

    -        -   Basisvaardigheden en basisinzichten

    24-11-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-11-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Stage

    Hey iedereen, mijn stage is spijtig genoeg afgelopen. Het was een zeer leuke ervaring en ik hoop dat ik snel mijn eigen klasje krijg. De lessen wereldoriëntatie waren steeds uitstekend volgens mijn mentor. Ik kan natuurlijk nog altijd verbeteren, maar hoe meer tips en ideeën ik opvang, hoe beter mijn lessen zullen worden. Daar ben ik van overtuigd.

    22-11-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    31-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lessen voorbereiden

    Hallo iedereen, hier ben ik weer met een up-date hoe het met de lesvoorbereidingen gaat. Mijn lesvoorbereidingen voor wereldoriëntatie gaan redelijk vlot dit jaar. Ik heb het thema Afrika opgekregen. Ik heb geprobeerd om alle bestaansdimensies en invalshoeken in mijn lessen te verwerken. Ik heb ervoor gezorgd dat ik in elke les die ik geef een zeer creatief element zit. Ik heb bijvoorbeeld gepland om met de leerlingen spelletjes te spelen uit Congo en ga een tent meenemen om het vergelijk te maken tussen een tentje en een hut uit een dorp in Congo. Hopelijk gaat de stage goed. Duim voor mij!

    31-10-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doelgericht voorbereiden van een les

    Dit wist ik reeds en pas ik ook steeds toe als ik start aan mijn les. Ik doe dit niet altijd in die volgorde, maar houd daar wel rekening mee. 

    28-10-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    19-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kustexcursie

    Hey iedereen, samen met 2PBLOa zijn we op kustexcursie geweest. 3 dagen zijn we in de wereld van wereldoriëntatie onder gedoopt. Dit was een hele interessante reis met als enig minpuntje misschien het slechte weer.

    Dag 1: We stopten even in de periode 1914-1917. Aan het kerkhof genaamd Vladslo. Daar kregen we een stukje geschiedenis over WOI en het kerkhof mee. We hebben daar zelf een aantal verwerkingsopdrachten gekregen die we ook kunnen toepassen op het leerlingenniveau lager onderwijs. Bv: gedichtje voor de soldaten die gestorven zijn, de leeftijden bekijken van de overleden soldaten. Daarna gingen we naar de Ijzertoren. Daar kregen we heel veel uitleg over deze wereldoorlog. We kregen van de gids enkele tips om mee te werken in de klas. In de namiddag kregen we een strandopdracht. “Doet die het of doet die het niet?” We moesten een vlieger maken met materiaal dat we zelf hadden meegenomen. Dit is voor de leerlingen van het lager onderwijs een leuke opdracht om te ontdekken welk materiaal wel kan ‘vliegen’ en welk materiaal er te zwaar voor is.

     

    Dag 2: Ons een hele dag met de fiets verplaatsen. Onze eerste stop was de duinenabdij. Daar werden we in de monnikenwereld ondergedompeld. We kregen deze activiteit op het niveau van de lagere school. Dit is een activiteit dat ik later ook met mijn klasje zou willen doen. Daarna naar een molen. We kregen uitleg over de technische werking van de molen en de stand van de wieken. Nog eens de fiets op richting ‘de Nachtegaal’. Hier kregen we 2 workshops die zeer interessant waren. Ik kreeg veel ideeën om met de leerlingen uit te proberen. Vb: Insecten gaan zoeken, kunstwerken met natuurelementen, raden aan de hand van vragen welk dier of insect ze zijn,…

    Dag 3: de laatste dag van onze kustexcursie. We moesten met ons groepje kiezen welke uitstap we gingen doen. Ik ging voor mijn groepje naar het sluizencomplex ‘de ganzenpoot’. We kregen daar wat enkele geschiedkundige uitleg en kregen dan weer enkele opdrachten die ook geschikt zijn voor de leerlingen van het lager onderwijs. Vb: D.m.v. een fles in het water te gooien zien of het eb of vloed is, een schilderij/ tekening maken over je gevoelens over deze plek. Nadien speelden we ook enkele strandspelen die door enkele medestudenten waren verzonnen. We hebben deze 3 dagen ook een bundeltje opdrachten moeten maken. Hiervoor hadden we niet al te veel tijd, maar het is ons toch gelukt om dit op tijd af te krijgen. We moesten o.a. de mooiste bloem maken, een liedje maken over één van de voorbije activiteiten,… Ik zou zo’n soort bundel met mijn klasje achteraf maken.

    Conclusie: Ik heb nu een beter beeld over hoe je een excursie organiseert en plant. Dit was voor mij een geweldige ervaring. Wij als studenten hebben gemerkt hoeveel bestaansdimensies en invalshoeken er over wereldoriëntatie inzaten. Het was een geweldige excursie. Bedankt aan de organiserende lectoren.

    19-10-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    21-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.S.W.O.T.

    Ik moet een S.W.O.T. maken over mezelf met het oog op wereldoriëntatie. Dit is iets wat naar mijn mening niet al te gemakkelijk is.

    Strenghts: Zelf vond ik wereldoriëntatie heel leuk in de lagere school. Het was zelfs mijn lievelingsvak. De leerkrachten gebruikten toen allemaal verschillende insteken in de lessen. Dit doe ik ook als toekomstige leerkracht. De vorige stages kreeg ik een thema en moest ik zelf de lessen plannen. Ik kreeg altijd als commentaar dat dit leuke lessen waren, met leuk materiaal. Ik had verschillende insteken en creatieve opdrachten voor de leerlingen bedacht.

    Doordat ik zelf de lessen leuk vindt, vind ik ze ook leuk om te geven. En dat kan ik dan ook over- brengen naar de kinderen.

    Weaknesses: Het is voor mij moeilijk om te kiezen wat je wel in je les steekt en wat niet. Ik vorder op die manier niet zo snel om mijn lessen te schrijven. Ook differentiëren in de lessen wereldoriëntatie is niet al te gemakkelijk vind ik.

    Opportunities: Deze stage ga ik zoveel mogelijk uittesten. Ik ga mijn best doen om zo snel mogelijk mijn lessen te schrijven en daarbij toch proberen ze creatief te houden. Ik ga proberen om de tips en kennis die ik meekrijg in de lessen wereldoriëntatie in mijn lessen te steken.

    Threaths: Ik heb schrik dat ik de rode draad verlies. De kennis en de ervaring die ik tijdens de lessen meekrijg wil ik waarschijnlijk direct gaan toepassen. Dit kan je niet allemaal tegelijk in je les steken. Op die manier kan je door het bos de bomen niet meer zien.

    21-09-2013 om 00:00 geschreven door Lindsay De Jonghe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 16/09-22/09 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs