De opdracht van de techniekhoek ging redelijk vlot. We
hadden al snel onze ideeën opgesteld en werkten deze snel uit. We hielden
daarbij ook rekening met het EDO principe. Onze beoordeling was goed. We
hadden bijna alle elementen in onze hoek steken volgens de matrix. Zelf heb ik
hier niet veel uit geleerd. Ik wist wat er allemaal moest in komen en had daar
met mijn stage reeds rekening mee gehouden.
De matrix rond technische geletterdheid is voor mij een
soort aanvinklijst geworden om de delen van een wereldoriëntatieles op aan te
duiden. Dit dan voor het onderwerp techniek. Deze matrix zal onze beoordeling
worden tijdens ons groepswerk techniekhoek van het toilet.
Dit was een serieuze opfrissing voor mij. Het deed mij ook
anders naar de handleidingen en lessen kijken. Ook de educaties speelden hier
een grote rol in. Ik houd vanaf nu ook meer rekening om dit in mijn lessen te
verwerken.
Ik had hierover nog niet veel gehoord. Tijdens het zoeken
van educaties kwam ik dit reeds tegen. Het principe waar EDO voor staat is
tijdens een les in het algemeen belangrijk. Ik vind dat het principe EDO reeds
in het eerste jaar aan bod moet komen. Ik denk dat de tweedejaarsstudenten dan
al verder zouden staan in hun lesgeven.
Ik heb veel educaties gezocht op het internet en bekeken. Sommige
heb ik zelfs in huis gehaald omdat er goede ideeën bijzitten. Ik heb op de
website http://www.fruit-op-school.be/
de educatieve pakketten geraadpleegd. En vond deze heel interessant om later in
de klas te gebruiken. Zij hebben educatieve pakketten over: gezondheid, leefstijl,
techniek en EDO. Dit wordt op een leuke manier voorgesteld en ze gaan zeer
creatief om met de leerstof. Ik zou sommige stukken wel aanpassen, maar het
grote geheel is goed opgebouwd.
De visie op wereldoriëntatie speelt een grote rol in
educaties. Ik heb het educatiepakket goed bekeken en vond deze eigenschappen
die er moeten inzitten terug:
Hey iedereen, mijn stage is spijtig genoeg afgelopen. Het
was een zeer leuke ervaring en ik hoop dat ik snel mijn eigen klasje krijg. De
lessen wereldoriëntatie waren steeds uitstekend volgens mijn mentor. Ik kan
natuurlijk nog altijd verbeteren, maar hoe meer tips en ideeën ik opvang, hoe
beter mijn lessen zullen worden. Daar ben ik van overtuigd.
Hallo iedereen, hier ben ik weer met een up-date hoe het met
de lesvoorbereidingen gaat. Mijn lesvoorbereidingen voor wereldoriëntatie gaan
redelijk vlot dit jaar. Ik heb het thema Afrika opgekregen. Ik heb geprobeerd om
alle bestaansdimensies en invalshoeken in mijn lessen te verwerken. Ik heb
ervoor gezorgd dat ik in elke les die ik geef een zeer creatief element zit. Ik
heb bijvoorbeeld gepland om met de leerlingen spelletjes te spelen uit Congo en
ga een tent meenemen om het vergelijk te maken tussen een tentje en een hut uit
een dorp in Congo. Hopelijk gaat de stage goed. Duim voor mij!
Hey iedereen, samen met 2PBLOa zijn we op kustexcursie
geweest. 3 dagen zijn we in de wereld van wereldoriëntatie onder gedoopt. Dit
was een hele interessante reis met als enig minpuntje misschien het slechte
weer.
Dag 1: We stopten even in de periode 1914-1917. Aan het
kerkhof genaamd Vladslo. Daar kregen we een stukje geschiedenis over WOI en het
kerkhof mee. We hebben daar zelf een aantal verwerkingsopdrachten gekregen die
we ook kunnen toepassen op het leerlingenniveau lager onderwijs. Bv: gedichtje
voor de soldaten die gestorven zijn, de leeftijden bekijken van de overleden
soldaten. Daarna gingen we naar de Ijzertoren. Daar kregen we heel veel uitleg
over deze wereldoorlog. We kregen van de gids enkele tips om mee te werken in
de klas. In de namiddag kregen we een strandopdracht. Doet die het of doet die
het niet? We moesten een vlieger maken met materiaal dat we zelf hadden
meegenomen. Dit is voor de leerlingen van het lager onderwijs een leuke
opdracht om te ontdekken welk materiaal wel kan vliegen en welk materiaal er
te zwaar voor is.
Dag 2: Ons een hele dag met de fiets verplaatsen. Onze
eerste stop was de duinenabdij. Daar werden we in de monnikenwereld ondergedompeld.
We kregen deze activiteit op het niveau van de lagere school. Dit is een
activiteit dat ik later ook met mijn klasje zou willen doen. Daarna naar een
molen. We kregen uitleg over de technische werking van de molen en de stand van
de wieken. Nog eens de fiets op richting de Nachtegaal. Hier kregen we 2
workshops die zeer interessant waren. Ik kreeg veel ideeën om met de leerlingen
uit te proberen. Vb: Insecten gaan zoeken, kunstwerken met natuurelementen, raden
aan de hand van vragen welk dier of insect ze zijn,
Dag 3: de laatste dag van onze kustexcursie. We moesten met
ons groepje kiezen welke uitstap we gingen doen. Ik ging voor mijn groepje naar
het sluizencomplex de ganzenpoot. We kregen daar wat enkele geschiedkundige
uitleg en kregen dan weer enkele opdrachten die ook geschikt zijn voor de
leerlingen van het lager onderwijs. Vb: D.m.v. een fles in het water te gooien
zien of het eb of vloed is, een schilderij/ tekening maken over je gevoelens over
deze plek. Nadien speelden we ook enkele strandspelen die door enkele
medestudenten waren verzonnen. We hebben deze 3 dagen ook een bundeltje
opdrachten moeten maken. Hiervoor hadden we niet al te veel tijd, maar het is
ons toch gelukt om dit op tijd af te krijgen. We moesten o.a. de mooiste bloem
maken, een liedje maken over één van de voorbije activiteiten, Ik zou zon
soort bundel met mijn klasje achteraf maken.
Conclusie: Ik heb nu een beter beeld over hoe je een
excursie organiseert en plant. Dit was voor mij een geweldige ervaring. Wij als
studenten hebben gemerkt hoeveel bestaansdimensies en invalshoeken er over
wereldoriëntatie inzaten. Het was een geweldige excursie. Bedankt aan de
organiserende lectoren.
Ik moet een S.W.O.T. maken over mezelf met het oog op
wereldoriëntatie. Dit is iets wat naar mijn mening niet al te gemakkelijk is.
Strenghts: Zelf vond ik wereldoriëntatie heel leuk in de
lagere school. Het was zelfs mijn lievelingsvak. De leerkrachten gebruikten toen
allemaal verschillende insteken in de lessen. Dit doe ik ook als toekomstige leerkracht.
De vorige stages kreeg ik een thema en moest ik zelf de lessen plannen. Ik
kreeg altijd als commentaar dat dit leuke lessen waren, met leuk materiaal. Ik
had verschillende insteken en creatieve opdrachten voor de leerlingen bedacht.
Doordat ik zelf de lessen leuk vindt, vind ik ze ook leuk om
te geven. En dat kan ik dan ook over- brengen naar de kinderen.
Weaknesses: Het is voor mij moeilijk om te kiezen wat je wel
in je les steekt en wat niet. Ik vorder op die manier niet zo snel om mijn
lessen te schrijven. Ook differentiëren in de lessen wereldoriëntatie is niet
al te gemakkelijk vind ik.
Opportunities: Deze stage ga ik zoveel mogelijk uittesten.
Ik ga mijn best doen om zo snel mogelijk mijn lessen te schrijven en daarbij
toch proberen ze creatief te houden. Ik ga proberen om de tips en kennis die ik
meekrijg in de lessen wereldoriëntatie in mijn lessen te steken.
Threaths: Ik heb schrik dat ik de rode draad verlies. De
kennis en de ervaring die ik tijdens de lessen meekrijg wil ik waarschijnlijk
direct gaan toepassen. Dit kan je niet allemaal tegelijk in je les steken. Op
die manier kan je door het bos de bomen niet meer zien.