Inhoud blog
  • Dagje Gistel : begrafenis en boekenveiling
  • Herinnering aan de Wulpse pastoor bij bezoek aan Diest. Tevens bezoek aan Herentals en Tongerlo.
  • Bezoekje aan Bokrijk : niet bok-rijk wel leerrijk
  • Televisiemis vanuit de Sint-Salvatorskathedraal te Brugge
  • D'Ardennen
    Zoeken in blog

    Lieven Moenaert Passievoorboekenenantiek

    03-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Genealoog op bezoek : zelfde voorouders enkele honderden jaren terug
    In de winkel kreeg ik bezoek van een koppel met kindje.  De man het Vanhecke en in zijn voorouders zitten Moenaert's, zo beweert hij.  En idd, die naam komt voor in Pervijze of Oostkerke (bij Diksmuide) in de 18e eeuw.  Verrassend als je zo'n dingen te horen krijgt.  Ik denk dat er veel meer 'verre familie' 'rondloopt' dan ik kan vermoeden, zeker in de Westhoek zullen velen afstammen van dezelfde voorouders.

    03-11-2015 om 01:39 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    02-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerzielen

    Op Allerheiligen herdenken we de heiligverklaarde mensen, mensen die leden voor hun geloof (martelaren genoemd) en anderen die eveneens tot voorbeeld dienen voor ons katholieken.  Het zijn tussenpersonen, mensen die ten goede kunnen spreken voor ons. 

    Vandaag op Allerzielen denken we (meestal wat weemoedig en verdrietig en evenvaak met veel vreugde) terug aan de 'gewone' mensen die we mochten ontmoeten en die ons verlaten hebben.   Hopelijk is dit afscheid maar tijdelijk en bestaat er een hemel, anders zullen we ons ferm bedrogen voelen als we zelf dit leven verlaten.   Ik denk dan in de eerste plaats terug aan mijn grootouders.   Drie van de vier heb ik niet mogen kennen, ik ken hen enkel door de verhalen die ik over hen hoorde en hoor vertellen.   De grootouders van mijn teergeliefde moeder zijn al lang overleden.  Mijn grootmoeder Jeanne Clarebout overleed in 1950, mijn moeder was toen nauwelijks 6.  Erg om je moeder te moeten verliezen op die leeftijd.   Altijd erg trouwens, ik hoop dat ik mijn moeder nog vele jaren bij me mag hebben.   Mijn grootvader, Daniël Taillieu, overleed in 1972, ikzelf was nauwelijks een jaar oud en was zijn eerste en totdan enig kleinkind.   Naar ik hoor zag hij mij dolgraag!   Hij was mijn peter.   Zijn tweede vrouw, daar heb ik het liever niet over...   zij was de stiefmoeder van mijn ma...  

    De grootouders langs vaderskant : mijn grootvader was Gerard Moenaert, landbouwer in Eggewaartskapelle.  Hij overleed in 1968, drie jaar voor mijn geboorte.  Hij had toen al enkele kleinkinderen maar daar waren geen 'Moenaert's' bij, geen naamdragers dus die de familie zouden verderzetten.   Mocht hij de geboorte van zomaar drie kleinzonen-Moenaert hebben meegemaakt, hij zou apetrots geweest zijn!   Mijn grootmoeder, mijn meter, Alice Sanders, heb ik gelukkig héél lang mogen kennen.  Zij werd bijna 100 jaar.  Ik mis haar nog steeds, ook als is ze al vijftien jaar overleden.  

    Daarnaast ook nog andere familieleden zoals Irma Moenaert, zus van mijn grootvader.  Een liefhebbende suikertante en keukenprinses, zij overleed in 1999 en werd 90 jaar.  Ik ben heel dankbaar haar te hebben mogen kennen.  In mijn ogen is dit een échte 'heilige' : ze leefde enkel voor het welzijn van haar familie.

    Daarnaast zijn er nog vele andere mensen die ik vandaag speciaal herdenk : vele priesters en zusters, een soldatenmaat, twee seminaristen die overleden zijn tijdens mijn studies, vele dorpsgenoten uit Eggewaarts en Zoutenaaie, al die naamgenoten-Moenaert's , ...

    Het is goed om dankbaar te mogen zijn omdat ik deze mensen hebben mogen kennen.

    02-11-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oudstrijders ontmoet in mijn winkel

    Vandaag - op deze 'Aller-zieligste' dag van het jaar, mocht ik twee medeoudstrijders uit het seminarie ontvangen.   Eentje die regelmatig met zijn ouders op bezoek komt, écht jammer dat hij geen priester mocht worden.  Gewogen en te licht bevonden?   Gebeurde wel vaker in het grootseminarie te Brugge!   Heel heel heel jammer want tzou een heel goede priester zijn geweest.   Er gaat iets speciaals van hem uit, ik kan het moeilijk onder woorden brengen maar met mijn mensenkennis kan ik met zekerheid zeggen dat deze gast volledig ten onrechte werd weggestuurd!   

    Nauwelijks een uurtje later weer een sympathieke jongeman op bezoek...   eventjes dacht ik : 'Waar heb ik die gast nog gezien?', maar alvlug dacht ik dat ik me iets inbeeldde.   Nee dus, na wat babbelen zei de sympathieke bezoeker dat hij dacht mij te kennen van vroeger, van het seminarie!   En ja, toen wist ik het opeens, ik kende hem van tijdens mijn eerste studieperiode in het 'huis van wantrouwen'!   Hij schreef in het Bruggetje, het tijdschrift voor de inwoners van het Grootseminarie van Brugge en voor de sympathisanten van het huis van priesteropleiding te Brugge verscheidene artikels met historische inslag.  Zo over de klokken van de 'seminariebeiaard'.   Heel boeiend!  Toendertijd was het Bruggetje vaak eerder aan de saaie kant.   Jaren later zou een student uit de streek van Ieper zorgen voor heel wat meer animo, oa met een rubriekje waarin de (talrijke) versprekingen van de proffen werden opgesomd...    Deze ex-collega houdt zich naast zijn dagtaak als leraar ook bezig met antiek.  Hij toonde me foto's van mooie stukken, voor en na een opknapbeurt, wat een verschil.  Echte pareltjes wanneer hij een antieke klok heeft 'aangepakt'!   Ik herinner me deze man als een heel sympathieke student, goedlachs, intelligent, ...  

    Op zo'n momenten voel ik me extra gelukkig in mijn bescheiden winkeltje!

    02-11-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    01-11-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Allerheiligen

    Vroeger was Allerheiligen altijd een dag van samenzijn met familie.  Met grootmoeder en alle nonkels en tantes en neven en nichtjes samen naar de jaarmis voor mijn grootvader.  Daarna naar het kerkhof van Eggewaarts en daarna terug naar Veurne om er uitgebreid te gaan tafelen.  Na het overlijden van mijn teergeliefde meter-grootmoeder viel deze traditie stil, jammer.  Naast voornoemde familieleden waren er ook enkele neven van mijn vader, Moenaerts ook dus en nog een groottante (mijn lievelingstante) Irma Moenaert, tante van mijn vader.   Dus zowat alle Moenaerts van mijn 'tak'.   Naast die - om precies te zijn - 13 Moenaerts zijn er nog een kleine tweehonderd naamgenoten in België, een 50-tal in Frankrijk en een 50-tal in de Verenigde Staten.  De eigen tak sterft uit, mijn nichtjes is de jongste van allen en wellicht komen er geen kleine Moenaertjes meer bij...

    Tegenwoordig ga ik op Allerheiligen niet meer naar de verschillende kerkhoven waar familie begraven ligt.  Ik ga liever doorheen het jaar eens lang, wanneer het rustig is.   Op één dag alle kerkhoven bezoeken zou trouwens niet lukken, er zijn vele tientallen kerkhoven in Vlaanderen waar familie en kennissen hun laatste rustplaats kregen.  Er is zelfs al een graf verdwenen, dat van een soldatenmaat, die trouwens op een 1-november overleed toen ik in het seminarie studeerde.  Ik mocht niet naar de begrafenis van de toenmalige directeur van de afdeling filosofie, stel je voor!   Onmenselijk, vond ik toen en vind ik ook vandaag nog, ik was de enige die op het 'appel' ontbrak...  Na meer dan 20 jaar is het graf opgeruimd, jammer.

    En dus was mijn winkel open vandaag, net als alle andere winkels in mijn galerijtje.  Een mooie warme dag en veel volk op de baan.  Veel vervelende Engelsen ook, die gasten vergapen zich aan mijn boeken en heiligenbeelden.  'Just looking!', klinkt het telkens weer.   Een koppel veertigers, ook Engelsen, keken rond, ze droegen kledij bedrukt met doodskoppen, ook op hun petjes prijkten er van die akelige dingen.   Ze keken wat naar relieken en hadden de grootste lol, ze vroegen me of ik boeken of andere zaken te koop had ivm 'Hellraiser', een horrorfilm...   Tja...  

    Er kwamen ook veel rommelmarktgangers langs, dit weekend waren er verschillende rommelmarkten in Brugge en Doornik.   Overal hetzelfde : weinig of geen volk, en nog veel erger : weinig of geen mooie koopwaar.   Twee oudjes kwamen bij me klagen dat ze door een 'antiquair' ferm bij het tweeëndertigste gezet geweest zijn...  Ze wilden een beeld kopen en de verkoper beweerde dat het van hout was.  De prijs was heel gunstig en ze haalden hun centen boven.  Thuisgekomen rezen er twijfels en ze boorden een gaatje in het beeld en ontdekten dat ze bedrogen werden.   Toen ze het nepbeeld wilden terugbezorgen weigerde de verkoper de aankoopsom terug te betalen.   Puur bedrog eigenlijk want als je bij een verkoop duidelijk zegt dat het van hout is...  dan moet je het beeld terugbetalen als je informatie niet klopte.   De gedupeerden vroegen me wat ze moesten ondernemen, ik zei natuurlijk dat ze mij niet moeten lastigvallen als ze door een ander bedrogen worden.  En ze zijn zelf oud en wijs genoeg om te weten wat ze moeten doen.  In elk geval zou die 'antiquair' beter op een correcte manier zijn fout herstellen want hij had vooraf al een minder goede naam.  En die duupjes verzekerden mij dat ze nu overal 'reclame gaan maken' voor die 'antiquair'.  Nestbevuilers zijn er helaas overal, velen denken tegenwoordig trouwens dat ze 'antiquair' zijn.

    Nederlanders kwamen vragen van waar ik mijn 'marchandise' haal.  Lefkikkers eigenlijk : denken die gasten nu écht dat ik hen alles over mijn zaken zal vertellen?   Duitsers kijken meestal neer op mijn winkel, het is hen allemaal te min.  Blijkbaar zijn ze méér gewoon bij hen in Deutchland?  Feit is natuurlijk dat ze 'in de tijd' heel wat hebben weggesleept hier.   Fransen maken graag grapjes, hoe langer ze in de winkel zijn hoe grappiger ze worden.  Ze gebruiken ook mooie woorden om mijn antiek te beschrijven : vandaag hoorde is spreken over 'bondieuserie', doelend op de vele heiligenbeelden overal in de winkel.

    Tussen de vele bezoekjes door - die me over heel de dag niet minder dan 10 euro opleverden - was ik bezig met het ontcijferen van akten van de burgerlijke stand van Eggewaartskapelle.  Eigenlijk een passende activiteit op een dag als Allerheiligen.  Bezig zijn met het leven en de dood van vele dood-gewone mensen.  Geboorten, huwelijken en - vaak heel vroegtijdige - overlijdens.  Ca 1825...  je leert er enorm veel, vooral dat er heel veel arme mensen waren, mensen die het elke dag moeilijk hadden om de touwtjes aan elkaar te knopen.   Eigenlijk halve martelaren soms en misschien wel een soort heiligen...    Het leert een mens te beseffen hoe goed we het wel hebben vandaag (al zijn onze ministers goed bezig om ons terug arm te maken als ze verder sinterklaas spelen).


    01-11-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    23-10-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cruise naar het Heilig Land : een reis om nooit te vergeten!
    Ik ben net terug van een heel mooie cruise naar het Heilig Land.  Nu ja, het Heilig Land was in elk geval het doel van deze mooie reis.   Meer over mijn mooie en vrolijke avonturen rond 10 november...  Zo onder meer over de pianist die een emmer water over zijn hoofd kreeg (van acht verdiepingen hoger).   Of over die Rus die spoorloos verdween na één dagje varen.  Of over de vraatzucht van sommige oudjes.  Of over de lekkere coctails aan boord...  enz.

    23-10-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    13-09-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kermis in Eggewaartskapelle - editie 2015

    Altijd leuk om weer in je eigen dorpje te komen.  Enkele dagen voordien hoorde ik in Veurne dat de kerk van Eggewaartskapelle wat 'extra functies' krijgt, dat het kerkgebouw dus blijkbaar multifunctioneel wordt...  En dat de Eggewaartskapellenaars daar niet zo blij mee zijn.  Wat ik heel goed kan begrijpen!    Enkele vereningingen zouden op een verdiep in het gebouw hun eigen ruimte krijgen.  Onderaan, op het gelijkvloers dus, kan er mis gevierd worden.  En als ik het goed verstaan heb kunnen er op het gelijksvloers ook andere activiteiten gebeuren.  De aanpassingen in het kerkgebouw zouden gefinancierd worden door de oude jongensschool en de oude meisjesschool met voormalig klooster (tot voor kort nog pastorie) te verpatsen.  Daar zullen ze zeker mee toekomen, de rest zal wel naar een ander goed werk, in Veurne, gaan?  

    Echt vrolijk word ik daar allemaal niet van, maar ja wie ben ik, ik heb 'niets te zeggen' in Eggewaarts.   Ooit waren er Moenaert's die wél iets te zeggen hadden, zeker diegenen (3) die burgemeester waren, in 'hunnen tijd' zou dat niet 'gepakt' hebben!

    Mijn grootste bekommernis is natuurlijk de veiligheid, want stel je voor dat je heel devoot een begrafenis bijwoont van een dorpsgenoot terwijl de biljartclub bovenaan een bal uit de tafel kegelt en je zo'n bol van een halve kilo op je knikker krijgt...  de een zijn dood is natuurlijk de ander zijn brood.   Van het een komt het ander...    Misschien krijgen de kerkgangers allemaal een oude Duitse helm op het hoofd, om erger te voorkomen?

    Maar goed, ik kom welgezind met moeder naar de kerk, en kijk nog even rond, misschien is het de laatste maal dat ik 'mijn' kerkje 'ongeschonden' (alhoewel... na twee beelstormerijen...) kan bekijken.  Er is al heel wat volk in de kerk, een aantal mensen heeft zijn kat gestuurd, mensen die al vele jaren kwamen geven er nu de brui aan...   In het afgelopen jaar zijn er 13 mensen van ons dorp overleden (inwoners en oud-inwoners), dus die zullen ook niet meer afkomen vrees ik...   en eigenlijk zijn er zelfs zeker 14 mensen overleden, want op het misboekje hebben ze vergeten om Bertha Degraeuwe (103 jaar!) te vermelden.  Tja, eens je de 100 gepasseerd bent 'kijken ze niet meer achter je'!  Je telt simpelweg niet meer mee als je over de 100 jaar wordt!   Normaal gezien moet je dan immers al lang dood zijn?  Heel wat mensen die je in de mis zou verwachten komen niet (bv. mr Grombeir en mdam Nooitgenoeg), wat hebben die nu uitgevreten dat ze hier niet zijn?  

    Ook een groot aantal landbouwers zijn in geen velden te bespeuren, ik vermoed dat ze hun dorstige kelen aan het laven zijn in het dorpshuis. Groot gelijk overigens want het zou wel eens de laatste kermis kunnen zijn dat de bar daar nog open is...  Volgend jaar zal de ontmoetingsruimte wellicht verhuizen naar het kerkgebouw.  Nu kan de brave dorstigen zich nog 'wegsteken' zonder dat de kerkgangers er iets van merken, maar als volgend jaar de tapkraan schuin boven het altaar zal staan zal men het wellicht niet wagen om te gaan boemelen tijdens de mis...  En dan is in héél het dorp niets anders te doen dan de misviering, dan zal de kerk bomvol zitten.

    De mis wordt de laatste jaren elk jaar door een andere priester voorgegaan, want een eigen pastoor is er niet meer.  Vorig jaar was het ZEH Frans Essel, de priester die mij lang geleden buitenbonjourde uit het seminarie, maar we gaan daar niet over uitweiden nu want het is kermis!  Vandaag is het EH Jos Ostyn, een priester die al vele jaren lesgeeft in het college te Veurne, die werkte daar al toen ik nog op de Veurnse collegebanken zat.  Een heel actief en joviaal en toegewijd priester.   Naast zijn activiteiten op school doet hij dus ook parochiewerk.   Opvallend ook is dat hij heel goed zingt en de mensen aanzet tot meezingen.   Ja, waar is de tijd van pastoor Ludo Lepee, die had/heeft een stem als een klok... 

    Tijdens de mis loopt er plots iemand naar voor in de kerk, wat is me dat?   Denise Dolfen, die net het woord wil nemen (voorbeden denk ik), kijkt verwonderd en luistert aandachtig naar de gehaaste dame.  Dan vraagt ze wie (in hemelsnaam) zijn of haar auto voor een garage geplaatst heeft, de eigenaar kan 'niet buiten'.  Tja, eigenlijk is iedereen verwacht in de kerk op dit moment en dus heb ik geen compassie met die klager/klaagster.  Een dame aan de rechterzijkant, familie van mij..., haast zich naar buiten om haar vierwieler te verplaatsen.  De priester glimlacht.  Ook als tot driemaal toe een gsm en een andere telefoon (in de sacristie) aan het rinkelen gaan...  

    Na de mis geeft bezige bij Denise Dolfen nog wat toelichting over de feestmaaltijd die nu volgt.  Omdat het restaurant in Zoutenaaie gesloten is gaan we nu naar de Molenwal, in Alveringem, net over de grens met Eggewaarts.  Denise weet dat bepaalde mensen graag met elkaar aan tafel zitten, wat heel normaal is natuurlijk.  Sommige families willen bij elkaar zitten, andere ... willen zover mogelijk van elkaar toeven...   Dus heeft Denise de tafelschikking voor haar rekening gehouden zodat het geen 'koers' wordt van de kerk naar het restaurant.  Met al die 'korte draais' en de vele al wat oudere feestvierders voor ogen, is dit een goede zet!  De voorgaande jaren waren er soms wat 'lichte schermmutselingen en ingehouden vloekjes' als men niet de plaats kreeg die men wilde.   En zeker wanneer de voorbehouden plaatsen (stoel schuin tegen tafel zetten) door anderen waren ingepalmd.  Twee jaar terug was er grote constarnatie en veel gegrom toen bleek dat een of andere onverlaat àlle stoelen schuin geplaatst had!  Niemand dus die nog een voorbehouden plaats had want àlle stoelen waren schuingeplaatst!  (En ik verklap hier niet wie die onverlaat was...  maar misschien kan de lezer het al raden?) 

    Dus rijdt iedereen op zijn dooie gemakje naar het restaurant, de 'Molenwal' genoemd omdat hier vroeger een windmolen stond.  Ooit was er hier zelfs een dame 'Moenaert' molenarinnetje.  Op het menu stond een lekkere soep met daarna een 'schelle van de zeuge', met groentjes en frietjes, daarna de obligate taart met koffie.   Aan tafel was het zeer gezellig : met familie, oude buren en enkele Zoutenaaienaars kon de pret niet op.  Zo werden vele herinneringen opgehaald.  Zo hoorde ik dat mijn grootouders met hun vijf kinderen naar bevriende buren en boeren verhuisden, samen met al de koeien!   De hoeve van mijn grootouders zou immers onder water 'gestoken' worden.  Gelukkig kwam het water nooit tot aan onze hoeve...  Ook werd er verteld over verdwenen huisjes midden de velden en over de verschillende (zes of zeven) huizen/boerderijen van Zoutenaaie.  

    Iedereen kent er iedereen, alhoewel...  ik ben hier al zeker tien jaar de jongste feestvierder, er komen geen jongeren meer bij...  Wellicht is het ook voor velen moeilijk om verlof te nemen op een werkdag.  De dag is veel te vlug om en met met veel hartelijkheid wordt afscheid genomen van elkaar.  

    13-09-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.appelen met citroenen vergelijken

    Marianne Thyssen beweert op tv dat de Syrieërs vlot opgenomen kunnen worden in België.  Hopelijk is dat waar, en hopelijk kan ze iedereen motiveren om zich te integreren en te werken.  En hopelijk ook pakken ze al diegenen aan die naar hier komen en zich niet willen aanpassen...   Het resultaat laat zich al raden.

    En op tv worden appelen met citroenen vergeleken.  Ex 'Schalkse Ruiter' ...  vergelijkt de invasie van Syrische vluchtelingen met de '3 miljoen' mensen die rond 1900 naar Amerika verhuisden en de '1 miljoen' Belgen die tijdens WO I naar Nederland vluchtten. 

    De mensen die emigreerden naar Amerika waren allemaal mensen die naar Amerika trokken om er effectief te gaan werken, ze moesten niet weg uit België omwille van een oorlog.  Dus de vergelijking gaat hier niet op.   En de mensen die in WO I naar Nederland vluchtten hadden niet de intentie om in Nederland te blijven, tijdens de oorlog kregen ze onderdak in Nederland maar hadden er meestal geen mooi leventje... en ze keerden na de oorlog terug naar hun eigen vaderland, België dus.

    Om maar een voorbeeld te geven over wat voor onzin er allemaal verkocht wordt op tv...

    En ondertussen moeten de tentbewoners in Brussel zo vlug mogelijk opgevangen worden, met plaats waar ze hun persoonlijke goederen kunnen opbergen (heel belangrijk), en er ook overdag kunnen verblijven.   Affronteus om de naam van ons land zo te besmeuren met die slordige onmenselijke tentenkampen.

    En de Oosteuropese landen moeten ook hun verantwoordelijkheid nemen : als ze tot Europa willen horen moeten ze niet enkel profiteren maar ook investeren.


    13-09-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    26-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oplossing voor het probleem van de asielzoekers

    Jarenlange opzoekingen ivm het opmaken van mijn familiegeschiedenis en de geschiedenis van mijn geliefde Eggewaartskapelle leerden me dat er vroeger ook al een oplossing was voor elk probleem.  

    Wanneer er noodlijdenden waren in een bepaalde gemeente werden die mensen opgevangen door de dis, de voorganger van het OCMW.   Die kost werd dan later doorgeschoven naar de gemeente waar de behoeftige geboren was.  Zo nam elke gemeente een grote verantwoordelijkheid op zich : ze zorgde voor haar mensen, voor alle mensen die in de eigen gemeente geboren waren, ook al waren die kilometers ver verhuisd.

    Misschien moeten oorlogsvoerende landen gedwongen worden om te betalen voor de opvang van hun gevluchte onderdanen.  Misschien zullen ze dan er voor zorgen dat het leven weer draaglijk is voor iedereen zodat er niet meer moet gevlucht worden naar andere continenten waar ze overlast bezorgen doordat ze geen bestaansmiddelen hebben en helaas bovendien voor overlast zorgen. 

    Andere landen moeten nu immers opdraaien voor het slechte bestuur van oorlogsvoerende landen.  Vele van die landen hebben zélf al problemen met het onderhouden van de eigen welvaart...


    26-08-2015 om 23:25 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voetbal is een feest?

    Voetbal interesseerde me vroeger echt geen bal.   Urenlang lopen achter een stuk opgeblazen stuk leer...  Daarna urenlang zeuren over het voetbal op tv...  Elk zijn hobby natuurlijk en de 'commerce moet draaien'.   Die voetballers moeten (soms héél goed) betaald worden, die voetballen niet (enkel) voor de lol.

    Sinds enkele jaren echter volg ik ook - van op grote afstand weliswaar - het voetbal van Club Brugge.  Wat wil je, met al die supporters hier in Brugge, elke dag hoor ik er over praten.

    En daarom kijk ik ook af en toe naar de wedstrijden van Club Brugge op tv.  T'is te zeggen : ik zet de tv aan, en hou me bezig met interessantere dingen zoals het doen van opzoekingen voor mijn familiegeschiedenis.  Op de achtergrond zie ik dan met een 'scheef oog' de voetballers alle kanten ophollen achter die bal.   Wanneer er een goal wordt gemaakt zie ik dat nooit meteen, want ik kijk pas naar het scherm als ik luid hoor roepen of tieren.  En dan - in de herhaling - zie ik wie gescoord heeft.

    Ook vanavond keek ik naar dat gedoe op tv.   Gisteren al was er herrie door Engelse supporters...  vooral tijdens de nacht hoorde ik brallende supporters op de Burg.  En vandaag was er de hele dag al ambiance op de Burg en elders in het centrum.  Ook in de winkel zag ik enkele Engelsen.  De musketier probeerde zoveel mogelijk Engelsen in zijn 'atelier' te lokken om er 'kunstfoto's' te maken...  Heel de dag moest ik ontevreden mensen aanhoren, mensen die zich opgelicht voelden door de ronselpraktijken van die vieze vuile verklede man zoals ze het uitdrukten.   Ik raadde hen aan om klacht in te dienen bij de lokale politie.

    Vanavond rond 18h werd het stil in de binnenstad, héél stil.  De supporters waren vertrokken naar het voetbalstadion.  Enkel een helikopter die boven het centrum cirkelde maakte kabaal.  Met medelijden dacht ik aan de inwoners van St-Andries die telkens als het voetbal is overrompeld worden door al die voetbalfans.  De beiaardier speelde onverstoorbaar zoals steeds zijn vrolijke liedjes.  Eindelijk weer rust.

    Op tv

    En nu, om twintig voor twaalf, allemaal zwaailichten op de Burg : een combi gevolgd door een grote bus en nog een combi, vol politimensen, wachten minutenlang op nog veel meer combi's en overvalwagens.  Benieuwd wat er gebeurt...  Een helicopter cirkelt boven Burg en omgeving.  Ik hoorde dat er 400 agenten opgetrommeld waren voor dit voetbalfeest...

    De agenten stappen allemaal uit en doen een soort gevechtsuitrusting aan inclusief veiligheidshelmen.  Dan rennen ze de Hoogstraat in waar net als massa's combi's verdwenen.  Raar dat er hier relletjes zijn want het voetbal'feest' vindt toch plaats op St-Andries?   Benieuwd wat ik morgen op de radio zal horen.  Wellicht zijn er Engelse supporters in de binnnenstad gebleven, van die loosers die geen ticket hadden, en die na hun zege op de Bruggelingen hun pret niet meer opkunnen?

    En om middernacht volgen nog enkele politiecombi's, allemaal rijden ze in de 'verboden' richting...  en wij maar betalen als we zoiets doen...   En dan twee grote ambulance's...  worden er motten uitgedeeld?   En wie betaalt heel deze klucht?  Vierhonderd man...  dit is het equivalent van alle Brugse politiemensen samen!

    26-08-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    23-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Economische gelukszoekers uit Syrië

    zeggen de reporters op tv...   Vele duizenden vluchtelingen, gister 4400 nieuwe vluchtelingen in Europa aangekomen.  En er zijn 365 dagen in een jaar. 

    Heel hoog tijd om de problemen in Syrië ZELF op te lossen.  Tegen einde van het jaar verwachten ze in totaal 800 000 asielzoekers, dit kan niet de bedoeling zijn toch?  

    Op tv zeggen de asielzoekers dat ze vluchten voor oorlog en voor armoede.  De échte reden is dus vooral armoede.  Meestal gelukzoekers.   Wie kan dat betalen, waarom wordt die oorlog in Syrië niet stopgezet door de rest van de wereld?  In mijn ogen - maar ja, wie ben ik he - in mijn ogen is de toestand echt hopeloos!   

    Die journalisten en vele politiekers hangen 'de barmhartige Samaritaan' uit, heel mooi allemaal, maar die mooipraterij verergert het probleem nog.   Misschien moeten die opruiers zélf opdraaien voor die enorme kosten?  Onze samenleving kan zoveel economische gelukszoekers eenvoudigweg niet aan.   Veel mensen uit onze landen zelf kunnen nu al moeilijk rondkomen, eigenlijk zouden beter deze mensen geholpen worden.  

    Wie heeft het lef om die hopeloze immigratiegolf te laten stoppen?  Al die immigranten komen bij ons om te profiteren van onze 'welvaart', ze brengen niets positiefs bij aan onze samenleving...   En op tv zeggen ze dat zowat alle asielzoekers lekker mogen blijven omdat ze een goede reden hebben om te vluchten, nl. de oorlog.   En dat ze zich allemaal zullen mogen en 'moeten' (laat me niet lachen!!!) integreren, dwz elk een mooi huis krijgen (ten koste van de échte Belgen) gratis en voor niks.  Of ze onze taal zullen leren en of ze werk zullen zoeken, zal een zorg zijn voor die mooie politiekers... ook al beweren ze het tegenovergestelde.  En die Duitse 'kunstenaar' met zijn 'Sweigeminute', compleet belachelijk, zo'n onbenullige kunstenaar die aandacht wil krijgen, gratis en voor niks op tv komen!  Dat hij zelf gaat werken in een asielcentrum ipv een paar schamele euro's te storten...

    Of een andere oplossing...  Macedonië laat de asielzoekers door naar Servië.  Servië laat ze verder door...   en mss kunnen wij hen allemaal in bootjes stoppen zodat ze lustig kunnen immigreren in Engeland?  En aangezien velen Engeland als het aards paradijs beschouwen zullen ze allemaal daar blijven en hebben wij er geen last meer van?


    23-08-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    11-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Onnodig laten afzien van dieren door moslims en joden

    Mensen moeten eten.  Een stukje lekker vlees is niet te versmaden.  Jammer natuurlijk dat hiervoor dieren moeten geslacht worden maar wel dit is wel onvermijdelijk.   Vegetarisch leven is niet voor iedereen haalbaar...

    Vroeger werden alle dieren gewoon de keel overgesneden, gedood dus zonder verdoving.   Het is een grote vooruitgang dat dieren nu eerst verdoofd worden, waarom dieren méér laten afzien dan nodig is?

    En nu komen de moslims en de joden in opstand!   Die willen dieren gewoon lynchen zonder verdoving.   Hoever is het gekomen als 'nieuwe Belgen' en Joden ons hier de les willen komen spellen???   In sommige delen is het uiteraard de gewoonte om ook medemensen lekker af te slachten en uit te moorden.   Maar hier zijn we in een 'beschaafd' land en wie nieuw is moet zich aanpassen aan zijn nieuwe woonomgeving, ook al is die omgeving minder moordzuchtig dan de omgeving waar ze vandaan komen...

    Waar blijft Gaia nu met hun grote mond??? Proficiat aan Ben Weyts omdat hij het opneemt voor het dierenwelzijn!!!

    11-08-2015 om 23:17 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekenmarkt in Damme : geen plaats voor échte handelaar!

    Gisteren ben ik even gaan kijken naar de boekenmarkt in Damme.

    Graag had ik een viertal keer deelgenomen aan deze boekenmarkt, die elk jaar meer en meer achteruitgaat, vooral - en hopelijk zullen sommigen mij dit niet ten kwade duiden - door de teruglopende kwaliteit van het aanbod.   Sommigen staan er elke keer met 'krak dezelfde' boeken, en veel bezoekers raken wat uitgekeken op een 'vaste collectie'.   Sommigen hebben een 'voddenkraam', voornamelijk halve vodden of onverkoopbare boeken, ik hoor dat sommige bezoekers hier kotsmisselijk van worden...  Anderen hebben enkel gloednieuwe boeken mee : dit kan niet de bedoeling zijn van de boekenmarkt!   De bezoekers verwachten te kunnen snuisteren in tweedehands boeken.  Bovendien is het echt oneerlijke concurrentie : nieuwe boeken worden in grote hoeveelheden aangekocht (wellicht) bij uitgevers of groothandels.   Dit aan spotprijzen en dan is het niet moeilijk om spiksplinternieuwe boeken aan één euro of zo aan te bieden.  Hoe kan je dan nog een behoorlijke prijs vragen en vooral krijgen voor waardevolle tweedehandsboeken? 

    En wat me het allermeest tegen de borst stoot...  is dat ik gewoon geen kans krijg om zélf mee te doen.  Zogezegd te laat een plaatsje aangevraagd (vijf maand voordien!)...  en men liet me doorschemeren dat ik maar beter voor het hele jaar had ingeschreven...   Stel je voor :  12 zondagen op een jaar boekjes verkopen in Damme.  In de zomermaanden kom ik graag maar in de winter komt er bijna geen kat.  En...  ik heb nog andere dingen om handen dan boekjes verkopen.   Ik neem ook graag deel aan meer serieuze beurzen : antiekbeurzen in binnen- en buitenland.  En die kan ik écht niet laten vallen om wat boekjes te verkopen in Damme. 

    En die smoes dat ik beter élke maand boekjes kom verkopen zoals de anderen...  bij mijn aankomst zag ik onmiddellijk vier personen die slechts éénmaal deelnemen aan de boekenmarkten.  Eentje werkt op héél grote schaal en volgens mijn weten volledig in het zwart.  Dit dus ten nadele van beroeps zoals ik die moeten leven van die verkoop!    Van oneerlijke concurrentie gesproken!   Toen Bert Vanhaecke nog boekenmarktleider was kreeg ik ALTIJD plaats ook al was er geen plaats meer...   Misschien kan de nieuwe 'marktleider' beter eens zijn oortjes te luisteren leggen bij zijn voorganger.   En als er nu 'geen plaats meer is' en ik stel voor mijn eigen tafels mee te brengen, krijg ik het deksel op de neus...  Dringend tijd dus voor Damme om zicht te herpakken anders mogen ze de naam 'boekenmarkt' straks veranderen in 'papierenvoddenmarkt'!


    11-08-2015 om 01:16 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    09-08-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het einde van het kabaal is nog niet in zicht?

    Intussen is het kwart voor twee (in de nacht he!) en heel wat meezingertjes passeerden de revue : Abba en andere groepen.  Iedereen brult luid mee :  Dancing queen...    Don't you love me baby?  Ook melige totaal afgezaagde 'klassiekers'.  Het volk krijgt er maa niet genoeg van!    'Love is in the air!'

    Vanop mijn balkon zie ik allerlei rare dingen gebeuren.  Een dronkaard die met een hele karton bekertjes bier onder het podium kruipt en alles uitzuipt op een paar minuten tijd.   Hoogwater bij een dame van rond de veertig...   ze waggelt naar de vitrine van de pralinewinkel schuin onder mijn balkon(g) en hurkt...  De rest kan je raden natuurlijk : rokken omhoog en de rest naar beneden!  En daarna loopt het trottoir onder water...  schaamteloos gewoon, dat wordt schrobben morgen!  Een ober van een naburige horecazaak - die nogal veel op kwajongen Anatool uit de Jommekesstrips lijkt - 'ontfermt' zich over haar, trekt haar recht en leidt haar zachtjes weer richting podium...

    Enkele agenten lopen rond, goeie zaak, zo gebeuren er minder zottigheden.

    En eventjes voor twee uur is het spel gedaan.  Enkele tientallen heethoofden roepen nog 'We want more!' maar er valt niet meer aan te pramen : gedaan is gedaan!

    09-08-2015 om 02:04 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Brood en spelen?

    Ik kan natuurlijk niets vergelijken met vorig jaar omdat ik hier nog niet woonde, maar ik sta versteld van het grote aantal activiteiten hier op de Burg!  'Culturele activiteiten' noemen ze dat...   Zonder enig respect voor de (weinige) bewoners...   Vele avonden worden wij - arme bewoners - geterroriseerd door talrijke concerten en andere lawaaierige manifestaties...

    Eerder schreef ik al over de luidruchtige 1 mei-'stoet' hier op de Burg maar ik dit slaat alles.  Terwijl de sossen kabaal maakten overdag, rond de middag, is het kabaal nu verschoven naar de avond.  Heel wat groepen kwamen hier optreden, tot groot jolijt van soms uitzinnige menigtes Bruggelingen en massa's toeristen.  Maar als je hier woont kan je niet anders dan 'meegenieten'...  Gelukkig zijn mijn onderburen wat hardhorig denk ik, en de andere buren zijn op zo'n avonden aan geen kanten te bespeuren.  Slimme mensen allemaal, maar ik vlucht niet voor dit culturele geweld.  Ik kan moeilijk élke dag dat er kabaal is op de Burg, gaan pintelieren...  

    Maar goed, deze avond is het weer prijs en er komt geen einde aan!  Tot nu toe stopten alle optredens en brulconcerten voor middernacht.   Maar nu is het intussen al één uur in de morgen en de DJ blijft maar plaatjes draaien.  Maar het moet gezegd zijn dat deze muziek de beste is tot nu toe.  Discomuziek of zo uit de jaren stilletjes tot en met Madonna en Michael Jackson...  Goeie muziek dus en niet langer van die wildemannen die hier op Brugge's mooiste plein komen repeteren en improviseren. 

    Er is een enorm danspodium geïnstalleerd met daarvoor een speeltent (of hoe noem je dat), de plaats dus waar de muziek het plein ingestuurd wordt.  In het begin van de avond stond er een vijftigtal mensen te shaken op de dansvloer, shaken dus en slechts enkelen waagden zich aan een dansje, plaats zat!   Ook jonge gezinnetjes die met hun kinderen marginale dansjes uitvoerden, om je zot te lachen!  Maar eens het tien uur werd stond dat spel stampvol met jongere en veel minder jonge mensen...  Bewegen was nog nauwelijks mogelijk.  Dus maar wat met de handjes zwaaien en proberen de teksten wat mee te zingen.  Grappig dat 'meezingen', af en toe enkele woorden van een refrein of zo, of het laatste woord van een zin...  veel meer kon het publiek niet aan...

    Zo moet het ongetwijfeld elke dag zijn in Blankenberge, elke dag goedkope animatie voor de toeristen en de inwoners kunnen de boom in.

    Maar laten we niet al te negatief zijn : op dit eigenste ogenblik ben ik zoals gewoonlijk met veel dingen tegelijk bezig...   Akten van de burgerlijke stand van Eggewaarts overpennen om dan later uit te geven.  Hopen maar dat velen vruchten kunnen plukken van mijn bescheiden arbeid...   En ik ben het verslag van Galbertus van Brugge aan het lezen, het verslag van de toestand in Vlaanderen en Brugge rond 1127.   De moord op Karel de Goede in de St-Donaaskerk hier op de Burg, daar waar nu vele honderden pinten aant pakken zijn onder de boompjes...   Een verslag door een Bruggeling die dit alles zag en hoorde gebeuren.   Dan de belegering van de voormelde kerk en de wraak op de moordenaars van de 'Graaf der armen'.  Hij werd vermoord pal op mijn verjaardag...  of beter gezegd ik werd geboren op de sterfdag van de Zalige Karel de Goede...     Welnu, wanneer de graaf vermoord werd, en later wanneer de moordenaars om het leven gebracht werden, dan werd de Burg ook overrompeld door op wraak beluste Bruggelingen, Gentenaren en andere Vlamingen.   Brood en spelen, het is van alle tijden!

    09-08-2015 om 01:10 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    21-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nationale feestdag : sobere vertoning op de Burg

    Op de Burg staat al een paar dagen een brokke van een tribune, een heel kleintje.  Bedoeld voor de belangrijke mensen ('prominenten' genoemd) van stad en provincie.   Om 9u00 was er al een oudstrijder opgedaagd, uren te vroeg.  Maar ongestoord zat hij op een stoeltje te wachten op de rest van de genodigden.  Rond 10u00 nog een oudstrijder, met een heel omvangrijke buik, in een karretje voortgeduwd door zijn vrouw (wellicht).  Heel wat toeristen komen zich vergapen aan de medailles die de oudstrijders op de borst dragen.  

    Anderhalf uur verstrijkt, het is nu bijna middag.  De eerst gearriveerde oudstrijder beweegt niet meer, zou hij dood zijn?  Maar als in de verte het geluid van een fanfare weerklinkt veert hij recht, kwiek als een hoentje.  Oef...  Opeens verschijnt in het Breidelstraatje de protocolchef (of hoe noem je het), in plechtige kledij met steek op het hoofd en speciale staf voor zich uit.   Gevolgd door een hele bende politiekers die ik niet ken, wellicht komen ze van het Te Deum in de kathedraal.   De burgemeester is er niet bij, hij zal wel in Brussel naar de 'parade' gaan kijken zijn.  En daar lekkerder eten krijgen dan de genodigden hier voor wie een receptie voorzien is...  aperitiefje bij de koning misschien?

    De fanfare zwijgt plots en blijft op bevel van de politie nog even in de Breidelstraat.  Eventjes wachten tot de genodigden hun plaatsje op de tribune hebben ingenomen.  Een dame kust zowat alle bezoekers, wat voor nogal wat vertraging zorgt.  Eventjes later 'schiet' de fanfare weer in gang en met veel lawaai marcheren ze de Burg op.  Aangevoerd door de dirigent (?) die enkele gevaarlijke manoeuvers uitvoert met zijn 'ding' (zo'n houten stok met zilverkleurige metalen bol op, de juiste benaming ontsnapt me eventjes...).  Dan een rondje rond de Burg en dan nemen ze plaats met de rug naar de H. Bloedkapel. 

    Er zijn twee korte toespraken.  De eerste door dokter Vandevoorde, een heel gewaardeerde politieker, erg gewaardeerd door vriend en nog meer door (politiek) 'vijand', hij spreekt over vanalles en nog wat.  Eén ding spreekt me minder aan, hij spreekt over het 'redden' van vluchtelingen voor de kust van Griekenland.  Voor mijn part zou het leger er beter voor zorgen al die schattenjagers te ontmoedigen.   Alle vluchtelingen op hun boot laden, die rubberen boten platstekken en heel de boel terugvoeren naar hun eigen land.  Zorgen voor structurele oplossing voor problemen in die landen zélf, in plaats van al die sukkelaars aan te moedigen onderdak te zoeken in het nu al overbelaste Europa.  Vandaag leven al mensen genoeg in armoede bij ons, en Vandevoorde zou dat heel moeten weten als voormalig OCMW-voorzitter.   Maar goed, vadertje staat die vandaag zijn verjaardag viert, zal wel opnieuw tracteren...  met ons geld!  Daarna nog een woordje door een oudstrijder of een vertegenwoordiger van de oudstrijders.  Oudstrijders uit WO I zijn er niet meer, en die van WOII sterven ook langzaam uit.  Maar er zijn ook andere conflicten, na WO II, ook die mensen mogen herdacht worden, zo werd gesteld.

    Daarna volgt - tot mijn blijde verrassing - een fraaie opvoering door de fanfare van onze Vlaamse Leeuw.  Eén politieofficier brengt de groet, de anderen blijven met klamme handjes staan.  Hun houding verandert wanneer het 'nationaal volkslied' weerklintk, dan vinden alle politiemensen en legermannen ('boefers') het plots wél nodig om te groeten.  Wiens brood men eet (en wiens bier men drinkt)...

    Daarna mogen alle genodigden het stadhuis binnen voor een receptie.  Die duurt niet lang want al spoedig zie ik de fanfaremannen passeren aan mijn winkel...

    21-07-2015 om 16:48 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    20-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Morgen artikel nr 7 over de vrolijke avonturen van 'de zot van Brugge'

    De problemen tussen de musketier en de andere handelaars in galerij Ter Steeghere geraken niet opgelost!    De musketier blijft alle voorbijgangers lastigvallen : hierdoor verliezen de andere handelaars heel wat inkomsten.   Laat het duidelijk zijn : de andere handelaars hebben in feite géén "zaken" met wat de musketier met zijn 'klanten' in zijn winkel doet...  iedereen mag handel drijven zoals hij wil.   Maar als hij die klanten lastig valt en als die klanten van hem komen klagen bij de anderen en dan dreigen nooit meer in onze galerij te komen, dan is dat pure broodroof!

    De musketier ontkent in alle talen (en hij kent véél talen, da's algemeen bekend) dat hij ook maar enige overlast bezorgt, hij vindt het wel jammer 'dat de andere handelaars daar zo over denken'.

    De burgemeester en de politie zijn op de hoogte van deze problemen en verklaren geen bevoegdheid te hebben in deze materie...  De burgemeester voegt er aan toe dat hij de andere handelaars al meermaals aangeraden heeft om samen met hun eigenaars naar de rechtbank te stappen...  

    Het einde van alle ellende is dus nog niet meteen in zicht.  Iedereen hoopt dat de rechter onze problemen zal oplossen, want zelf mogen we niets ondernemen en alle andere instanties verklaren zich onmachtig...

    20-07-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Handelaar in galerij afgetrommeld door stokoude dame, een vriendinnetje van de musketier!

    Uit eerlijke schaamte durf ik hier niet zeggen over wie het gaat.  Feit is dat de arme man een ferme rechtse moest incasseren, en dit van een hoogbejaarde dame.  De dame, in een 'puidegroen' kinky pakje gepropt, kwam de winkel van de musketier uitgestormd en in pure kamikazestijl stormde ze op de nietsvermoedende man en 'verkocht' hem dus een rechtse 'uppercut'.  De man was zowat in shock...  Terugslaan kon natuurlijk niet, doordat hij nogal van zijn melk was én omdat je dames nu eenmaal niet slaat!   

    De man belde de politie op en het kranige oudje zette het op een lopen.  Blijkt nu dat het onmens zélf een klacht heeft ingediend, ze heeft de musketiersziekte, zoveel is duidelijk.  Een kenmerk van die ziekte is dat je alles projecteert.  Zo beweert ze nu dat die man haar geslagen heeft!!!!   Gelukkig zijn er tal van getuigen die de WAARHEID zullen vertellen wanneer ze straks opgeroepen worden om te vertellen wat er gebeurd is.

    Intussen bedreigt de musketier de arme man, de zot van Brugge zegt dat hij altijd zal blijven doen wat hij al  jaar doet.  Ewel, 't en zal!

     Op 17 september komt heel de zaak voor de rechtbank.  Hopelijk kan de rechter een einde maken aan dit circus!

    20-07-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    12-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boekenmarkten in Damme geen succes... Damme BoekenStort?

    Vroeger kon je op de boekenmarkt in Damme nog eens een interessant werk vinden.  In mijn geval een antiquarisch werk of een boek over lokale geschiedenis dat ik nog niet in bezit had.

    Vandaag zie er meestal romannetjes, wat zeer goed verkoopt.  Enkelen hebben mooie boeken over oorlog en lokale geschiedenis in, maar meestal heb ik die zelf al meerdere keren in stock.  En tienmaal hetzelfde kopen en op een hoop gooien (ik bedoel 'leggen') heeft nu eenmaal geen zin.

    Graag had ik vorige keer en deze keer zélf deelgenomen, bij elke deelname sorteer ik urenlang vooraf enkele honderden boeken waarvan ik denk dat ze verkoopbaar zijn in Damme.  Alhoewel de verkopers op de Damse boekenmarkt zich niet veel illusies moeten maken want veel échte verzamelaars (wat trouwens nog geen synoniem is van 'kopers') vallen als de vliegen...  ze geven er de brui aan omdat er nog weinig interessants te vinden is.  Of ze gaan dood en kunnen dan natuurlijk helemaal niet meer langskomen...  

    Jammer genoeg ving ik bot toen ik telefoneerde om een stand te mogen hebben op de boekenmarkt.  De dame in kwestie zei dat ik kans gekregen had om me in te schrijven voor àlle boekenmarkten van 2015.  En dat alles dus volzet was voor heel het jaar.   Vooreerst heb ik helemaal geen zin om me een heel jaar lang elke maand belachelijk te laten maken op een beurs waar weinig goed volk op af komt.  En soms ben ik op die zondagen op antiekbeurzen en ben ik niet meer vrij.   En dan zien wat voor brol sommigen durven aanbieden...  en die dan al die ruimte innemen die beter zou ingevuld worden met verkoopbare boeken...   Ook zijn er die hun kat sturen.  Lege standen dus wat niet mooi oogt bovendien. 

    Ik raapte deze morgen al mijn moed bijeen en vertrok tegen halfnegen naar Damme.  Het plein zelf was gereserveerd voor een happening met paarden.  Allerlei koetsen met mooie paarden en meestal hoogbejaarde baasjes op de bok passeerden een soort keuringscommissie...  in elk geval werd elke koets met een omhaal van woorden verwelkomd.   Weinig boekenstanden dus en vooral weinig interessante boeken.  Ik vertrok dus om vlug eventjes een andere rommelmarkt te bezoeken.  

    Na twee uur kwam ik totaal gedegouteerd terug van die rommelmarkt in Maldegem, wat een rotzooi zag ik daar...  Het wordt elk jaar erger : het aanbod verschraalt elke keer méér.  Ik snap totaal niet hoe al die mensen nog de hele dag met rotzooi willen sleuren.  Ik dus terug naar Damme, in de hoop dat alles intussen uitgestald zou zijn en ik iets interessants zou vinden.  Ijdele hoop dus zo bleek algauw en vlugvlug kocht ik toch wat boeken die ik al in veelvoud bezat, kwestie om niet met lege handen naar huis te moeten keren.  

    Hoogdringend dat Damme zijn 'blazoen' wat oppoetst (en de handelaars die hard hun best doen een plaatsje gunnen op hun markt) anders mogen ze de volgende titel voeren : 'Damme BoekenStort'!

    12-07-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    11-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Burgrock : veel herrie

    Toen ik op de Burg kwam wonen was ik in de wolken en ik ben het natuurlijk nog steeds.  Een van de mooiste plekjes waar je kan wonen als je van Brugge houdt.  De hele dag dat mooie zicht op het gotische stadhuis en de nabijheid van de H. Bloedkapel, een ietwat magische plaats...

    Heel wat mooie spectakels maar helaas ook soms hels kabaal.  Zoals 'Burgrock' nu, 'rock' op de Burg.  heel wat 'onvermoed' talent.  Jong en minder jong leeft zich lekker uit op de nek van de (weliswaar weinig talrijke) bewoners. 

    Op de mooie Burg staat een enorm podium dat het zicht op het stadhuis verpest.  Een paar honderd mensen staat te luisteren naar het luide kabaal op dat podium.  Het is een selectie uit 200 groepen zo las ik ergens op Facebook.  Nooit geweten dat er 200 van die rock 'formaties' bestonden!

    Het kabaal startte al om 15u, en het duurt nog anderhalf uur, tot middernacht.  Een nacht-merrie zeg dat wel!  Ik denk dat ik volgende keer de stad ontvlucht want met dit hels lawaaie kan je gewoonweg niets zinnigs verrichten.

    Ik probeer echter toch iets te doen, er is een science-fiction thriller op 2be : 'War of the worlds'.   Een toch ietwat saaie film, gevuld met heel wat akelige geluiden en muziek.  Maar dat is niet het ergste!  Tussenin hoor ik - meestal totaal onverwacht - ijselijke kreten en gegil, zwaar getrommel enz., ik schrik me telkens rot en het angstzweet parelt op mijn voorhoofd!   Dat gegil en getier komt echer van die rockers hier voor me op het podium...  

    Op het einde hoor ik al wat méér kwaliteit, nu is er ook veel meer volk, ik schat zo'n 500 man.  Enkel wat dronkaards op de eerste 'rij' bewegen hun hoofd heftig heen en weer, de rest van de toehoorders staat in groepjes te babbelen.  Sommig papa's plaatsen hun kindje in de nek zodat de kleine extra kan 'genieten' van het spectakel.  En dan zullen de ouders verwondert zijn als de dokter zegt dat hun kind halfdoof is of kwaad worden als ze hard moeten roepen naar hun kids om zich enigszins verstaanbaar te maken.   En wie betaalt er de ziekenbond?  Onder anderen de gedupeerde plaatselijke bewoners natuurlijk, waar hebben wij dat toch aan verdiend he...

    Ik zie een viertal politiemannen.  Enkele kinderen lopen naar hun toe en eentje wil zo'n échte politiepet uitproberen.  Wat natuurlijk geen probleem kan zijn, ware het niet dat die kleine het plots op een lopen zet...   naar haar ouders.  Wat later geeft de kleine het kleinood aan de politieman terug.   Intussen is het zowat 23u30 en plots houdt het gekrijs op.  De helft van de toehoorders verlaat de Burg, de andere helft drinkt verder van de zelfmeegebrachte blikjes en een aantal bestelde ook drankjes aan de bar tegen de gevel van de H. Bloedkapel.  Deze namiddag zag ik op een uithangbord dat er na middernacht niet meer 'geschonken' wordt en eenmaal het bier op is zal het plein wel vlug ontruimd zijn.

    Afgezien van de grote overlast zal er ook wel een serieus prijskaartje hangen aan dit evenement, dat slechts door een eerder kleine groep mensen wordt bijgewoond.  Tijdens de aanvang van dit 'culturele evenenement' stonden soms slechts enkele argeloze toeristen te luisteren naar het gebrul en gekreun. 

    Misschien kunnen ze zo'n evenenmenten beter organiseren waar ze de mensen niet storen : in het Zwin bijvoorbeeld, of in Lampernisse.  Daar kunnen ze hooguit enkele koeien en eenden beroeren...

    11-07-2015 om 23:55 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    03-07-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Taptoe op de Burg

    Elk jaar is er taptoe op de Burg.  Allerlei showbands en fanfares komen er het beste van henzelf geven.   Dit initiatief werd opgericht door wijlen schepen Marc Delanghe, nu is het zijn zoon Piet die de regie in handen neemt.  Elke keer is het een mooi spectakel op het mooiste plein van de stad : de Burg hier onderaan mijn raam.  Jaren naeen kwam ik kijken in het appartement boven het mijne.  Prachtig uitzicht en bovendien helemaal gratis. 

    Maar die brave man is intussen overleden en vorig jaar paste ik bovendien door het slechte weer.  Door dit slechte weer viel vorig jaar de hele taptoe dus letterlijk in het water en er was spraken dat dit mooie evenement niet meer zou doorgaan in 2015.  Gelukkig werd een paar maand geleden dat de traditie verdergezet zou worden.  Men zou wel proberen de kosten wat te drukken.  Vragen om de prijs voor een optreden wat te verlagen en een uurtje eerder beginnen om de verlichtingskosten te minderen.

    En nu is het zover : een vijftal groepen zouden optreden.  Nogal vlug werd het mij duidelijk - maar ik kan me vergissen natuurlijk - dat er inderdaad wat besparingen werden doorgevoerd.   Het aantal deelnemers per groep leek me lager dan andere jaren, zeker toe men meedeelde dat er een groep kwam die meer dan 200 leden telde.  Ik telde slechts 31 man...   Vanop de tribune zal het zo niet opgevallen zijn zoals vanaf mijn balkon maar ik zag eigenlijk de hele tijd kleine groepjes vooruit en zijwaarts marcheren...  vorige jaren was het plein meer gevuld...  maar dat is natuurlijk allemaal maar mijn persoonlijke indruk...

    Ook de beiaardier deed zijn duit in het zakje, de mooie beiaard speelde en de stilte op de tribune was haast oorverdovend.  Op het einde kwamen 'alle' groepen nog eens samen op het plein.  Voor het eerst echter merkte ik dat er eentje ontbrak, misschien ook een gevolg van de besparingen...  na de uitvoering van de eigen nummers recht naar huis toe?

    Ik had enkele gasten uitgenodigd en zorgde voor wat hapjes en drankjes.  Af en toe zag ik een dorstige of hongerige ziel met bijna smachtende ogen naar mijn balkon staren...  En bijgevolg heb ik intussen al enkele mensen die een balkonplaatsje voor volgend jaar willen reserveren.


    03-07-2015 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)



    Archief per week
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 22/11-28/11 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 24/06-30/06 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 09/07-15/07 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 05/06-11/06 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Categorieën

    Zoeken in blog




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs