Inhoud blog
  • Dagje Gistel : begrafenis en boekenveiling
  • Herinnering aan de Wulpse pastoor bij bezoek aan Diest. Tevens bezoek aan Herentals en Tongerlo.
  • Bezoekje aan Bokrijk : niet bok-rijk wel leerrijk
  • Televisiemis vanuit de Sint-Salvatorskathedraal te Brugge
  • D'Ardennen
    Zoeken in blog

    Lieven Moenaert Passievoorboekenenantiek

    16-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zoektocht naar een grotere winkel morgen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    Morgen ga ik op zoek naar ene grotere winkelruimte.  Mijn huidig winkeltje barst immers al jaren uit zijn voegen : alles ligt er wat ordeloos door elkaar en bezoekers zien op die manier onvoldoende wat er allemaal te koop is.  Dus uitkijken naar een grotere ruimte.  Belangrijk is natuurlijk dat dit betaalbaar is en dat de klanten mij niet uit het oog verliezen indien ik zou verhuizen.

    De plaats die ik morgen bezoek is voorlopig nog geheim maar loont echt wel de moeite.  Het zou de nodige allure geven aan mijn zaak...

    Omdat we nog steeds in de meimaand zijn plaats ik hier nog een afbeelding van een OLV.

    16-05-2011 om 23:59 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vervelende en ongepaste maar vooral ook lachwekkende opmerkingen van de Engelse toeristen
    Brugge wordt platgelopen door de Engelsen, Spanjaarden en Jappen.  Zonder al deze cultuurbarbaren, in antiek en oude boeken lijken ze niet geïnteresseerd, en als ze wel interesse tonen hebben ze geen geld..., zonder deze toeristen zou het niveau ferm stijgen.
    Bovendien staan ze ook altijd klaar om volop commentaat te geven.  Over de Spanjaarden en Jappen zal ik het hier niet hebben want ik versta hun taaltje toch niet.  Het kan me trouwens gestolen worden wat ze allemaal te vertellen hebben, zolang ik het maar niet begrijp....

    De Engelsen hebben de grootste mond, je hoort ze van verre afkomen.  De meesten zijn trouwens lelijke mensen, ze zitten wellicht de hele godganse dag op hun 'leeg gat'.  's Morgens naar de dop, dan goedkoop bier en andere drank halen in de winkel, en de rest van de dag pintjes drinken.  Als ze aan mijn winkel komen zeggen ze meestal dingen in de zin van : kijk, allemaal uit de kerken geroofd.  Of : de kerken houden uitverkoop. Of : wie koopt dat nu nog?  Maar vandaag hoorde ik een andere klok : een slimmerik riep vol bewondering : Look, rescued from church.  Ik heb volgens deze wiseguy alles gered uit handen van de Kerk.  Natuurlijk kon ik niet anders dan reageren met een vriendelijk en minzaam knikje. 

    Net kwamen twee engelse dametje, of zeg maar dames, de winkel ingewurmd.  Ze waren zodanig moddervet dat ze de winkel bijna niet inraakten.  Onmiddellijk maande ik hen aan héél voorzichtig te zijn tijdens het rondkijken, kwestie van geen kasten omver te duwen of geen beelden tot stof te knijpen met hunne derrière.  Natuurlijk hadden ze weer emmers vol commentaar en daardoor aangewakkerd besloot ik ook mijn zegje te doen.   Ik vroeg hen of ze al in Oostende geweest waren.  Ze zeiden van neen en vroegen wat er daar wel te doen was die de moeite waard loonde of zich tot daar te verplaatsen (of rollen?).  Daarop sprak ik hen van de grote zeeweringswerken in Oostende, het is namelijk zo dat er eens om de honderd jaar een stormvloed verwacht wordt aan onze Belgische kust en dat men daarom de kustlijn aan het versterken was.  Toen ik hen voorstelde om samen met hun andere volumineuze familieleden één breed front te vormen voor de kust van Oostende, om zo de stad te vrijwaren tegen die stormvloed, toen werden ze héél héél boos.  Daarna werd het stil en wat later bulderden ze van het lachen.  Ze vonden mijn voorstel schitterend en zouder er met de familie over praten.  Ik ben benieuwd.  Moesten ze dat voor ons willen doen...

    16-05-2011 om 16:46 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Meimaand, Mariamaand
    Klik op de afbeelding om de link te volgen De meimaand is de traditionele Mariamaand.  In Vlaanderen wordt aan vele kapelletjes gebeden in dorpsverband.  Zo ook in Eggewaartskapelle.  Er zijn vier kapelletjes en iedere woensdagavond gaat men in mei op bedevaart, eerst naar ons kapelletje, de 'Knollekapel' en de weken daarna naar de andere. 
    Toen ik klein was en zo lang ik thuis op de boerderij woonde was het traditie om de week voor dat mei begon ons kapelletje, een van de mooiste van de streek door zijn okerkleurige geveltjes, op te frissen.  Altijd was mijn groot- en suikertante Irma (Moenaert uiteraard) van de partij.  De hele buitenkant werd herschilderd indien de kleuren niet meer zo fris waren, de voegen tussen de dakpannen wit geschilderd (heb ik nog nooit elders gezien) en indien nodig het eenvoudige maar mooie smeedijzeren kruisje 'geterd' (met teerverf ingewreven).  De binnenkant werd opgefrist : speciale kandelaars en zijden bloemen geplaatst enz.  Vroeger stond hier een straatoude Christus op de Koude Steen, maar om dieven niet aan te moedigen werd deze mee naar huis gebracht.  Ook de 'geklede' OLV is verdwenen.  Eveneens om dieven niet in bekoring te brengen staat er heden een lelijk gipsen beeldje.  Waar ik zelf niet vrolijk over wordt want het kapelletje verdient volgens mij toch wel wat meer versiering. 
    Een paar jaar geleden vroeg iemand wie dat 'lelijk takkewijf', een lelijk oud mens,  was die de kapel aan het opfrissen was een tijdje daarvoor.  Ik antwoordde dat ik een vaag vermoeden had maar dat ik daar spijtig genoeg niets kon aan doen. 
    In bijlage plaats ik een foto van een OLV-beeld die mooi tot zijn recht zou komen in 'ons' (van de Moenaert's) kapelletje...

    16-05-2011 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    Tags:lieven moenaert lieven moenaert lieven moenaert
    >> Reageer (0)
    14-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verkeerd adres!
    Daarnet kreeg ik bezoek van een onooglijk klein mannetje, nauwelijks een meter ik bedoel anderhalve meter hoog.  Heel zijn (lange) leven verzamelt hij al beelden van OLV in hout, liefst zo goedkoop mogelijk en het moeten geen topwerken zijn.  Meer dan 100 euro betaalt hij niet.  Tja, dan is de zaak rap afgehandeld, ik wens hem veel succes met zijn verzameling.  100 euro, 't is gelijk de boeren van de kleine patatjes... 
    Wanneer ik denk dat hij nu weggaat blijkt dat buiten de waard gerekend.  Hij heeft in zijn rugzakje namelijk enkele beeldjes die hij wil verkopen.  Houten beeldjes zegt hij en onderaan met mooi groen vilt bekleed zodat je geen schrammen maakt op je meubelen.  Allemaal in eik volgens hem.  Wanneer ik de beeldjes bekijk krijg ik een hevige neiging om  ze meteen buiten in de vuilnisbak te gooien ook als staat er een ferme boete op sluikstorten.  De beeldjes lijken me nogal zwaar, zelfs al zouden ze in eik zijn.  Ik trek het vilt van een van de beeldjes wat los en wat zie ik?  De beeldjes zijn gegoten uit een soort gemalen steen.  Nep van het allerergste soort. 
    Wanneer ik het ventje duidelijk maak dat het echte charlatans zijn die dit verkopen voor houten beeldjes pakt hij alles terug netjes in en vertrekt.
    Geef mij maar een mooi stuk en dan mag het stukken van mensen kosten.  Een voorbeeldje van een mooi beeld vind je in bijlage.

    14-05-2011 om 13:10 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    13-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een late maar gemeende nieuwjaarswens voor een slechte betaler...

    Vandaag had ik bezoek van een goede klant, 't is te zeggen een goede klant tot op dit moment...  Een paar maand geleden kwam hij de winkel binnen en liet een aantal waardevolle boeken opzij leggen.  Drie maand zou volstaan om alles te komen betalen.  Een serieus bedrag met vier nulletjes.  Na het betalen van een voorschot van een vijfde van de som, dus ook een mooi bedrag, vertrok hij.  Intussen kreeg ik een mooi aanbod van schitterende boeken en gezien het grote bedrag dat ik eind mei zou binnenkrijgen heb ik ook een en ander besteld.  Betaling begin juni.
    Vandaag komt hij die klant de winkel binnen en vraagt doodleuk wat hij kan kopen met het bedrag dat hij als voorschot betaalde 10 weken geleden.  Hij gaf geen reden op waarom hij ineens van gedachten was veranderd en wilde zijn voorschot recupereren. 
    Heel onaangenaam verrast wist ik eerst niet wat te antwoorden.  Dan zei ik hem : ofwel betaal je alles ofwel ben je je voorschot kwijt.  Na lang vijven en zessen, na een lange discussie zei hij : oh ja, we gaan het zo laten...   Hij liep naar de deur en verdween richting Burg.  Ik kon geen woord uitbrengen.  Wie gooit nu zomaar 2000 euro over boord?
    Intussen mag ik het gaan uitleggen aan de mensen waar ik zelf boeken aan de kant heb laten zetten.  Hopelijk nemen ze het goed op als ik hen vraag een tijdje uitstel te geven. 

    Daarom nog een late nieuwjaarswens aan die snode ex-klant :
         'K  wens in uw buurt een maanstation,
         'K wens u goedkoop een maancoupon,
         En dit kunt gij al zelve raân :
         'K wens u een goê reis naar de maan!!!!!!

       (deze strofe is hier ietwat uit zijn context gerukt (wie kent de herkomst van dit gedicht?) maar het verwoordt wel enigszins mijn gevoelens voor die mooie klant!)
        

    13-05-2011 om 22:25 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    12-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het betere boek
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hier een fotootje van mijn getijdenboek, geopend ca 1 m hoog en 140 cm breed...

    12-05-2011 om 17:49 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    11-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeken te koop in het steedje van Gistel
    Vanmorgen vroeg kreeg ik een telefoontje uit Gistel.  Een dame uit de Stationsstraat aldaar wilde me een hoop boeken verkopen.  Ik stelde voor om deze avond te gaan kijken.  Er waren oude boeken over mode en over de eerste wereldoorlog.
    Om zeker op tijd te zijn, want er zijn al jaren openbare werken bezig in en rond het dorp van Westkerke, stelde ik mijn avondmaal even uit en reed meteen na de sluiting van mijn winkel naar Gistel, zij het langs kleine landelijke wegen.  Een mooie streek trouwens, dorpjes als Zerkegem en Westkerke... 
    Bijna een uurtje vroeger dan deze morgen afgesproken belde ik aan.  Een klein rijhuisje.  Een (al te) vriendelijke dame deed open en ze troonde me mee naar twee hoge stapels dozen met boeken.  Meteen zei ze dat ze vroeger veel rommelmarkten heeft gedaan en dat ze er nu mee zou stoppen.  Ik hoorde het in Keulen donderen, het zou vast en zeker de moeite niet zijn.  Ik opende alle dozen en de grootst mogelijke rommel kwam te voorschijn : onnozele romannetjes en zwaar beschadigde boeken allerlei.  Dan gelukkig een twaalftal boeken over plaatselijke geschiedenis en tenslotte - volgens haar - zeer waardevolle boeken over mode.  Inderdaad, twee interessante boeken met tijdschriften over mode.  Spijtig echter dat alle prenten uit het eerste boek verwijderd waren en de prenten in het tweede boek niet al te fris oogden.  Daarna 1 deel van een tweedelig boek over WO I.
    Toen ik - tegen mijn zin want ik wilde meteen terug naar huis - de prijs vroeg wou ze niets zeggen.  Ik deed een bod maar ze vond het te weinig want ze beweerde dat haar modetijdschriften en dat boek over de eerste wereldoorlog tien maal meer waard waren.  Toen ik zei dat ze die 'waardevolle' boeken gerust mocht houden wou ze 'voorlopig' niets meer wegdoen. Of hoe mensen in een héél klein huisje hoog van de toren kunnen blazen. 
    Voor mij was het duidelijk.  Ik trok richting voordeur(tje) en zei haar nog : 'Wil zo vriendelijk zijn mij nooit meer lastig te vallen met uw rommel.  En wees misschien wat eerlijker als je zaken wil doen...'.
    Weer een verloren trip.  Gelukkig kon ik onderweg nog enkele zaken kopen bij vrienden die vaak bij me in de zaak komen : massa's oude bidprentjes, altijd interessant. 

    11-05-2011 om 23:08 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doofpot operatie is geen misdadige zaak
    Net vond ik dat priester Patrick Degrieck een tijdje geleden in Kerk en Leven stelde dat de doofpotoperatie in de Kerk geen misdaad is.  Hij vergeleek dit met de vele incesteuze relaties binnen gezinnen.  Wanneer een moeder verneemt dat haar dochter misbruikt werd door haar man, de vader dus van het kind, dan zal de moeder meestal uit angst voor nog meer onheil, uit angst voor nog meer geweld, dit feit verzwijgen.  Dit alles in de hoop zo de zaak goed aan te pakken.  Dit is natuurlijk niet noodzakelijk de juiste handelswijze maar het is heel menselijk.  Zo wilde de Kerk ook de zaken aanpakken, achteraf blijkt dat het ook anders en beter kon.  Natuurlijk is er dan wel weer de media, enkele journalisten maken de schade nog veel groter dan ze al was...

    11-05-2011 om 16:30 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Film The Prisoner : over een bisschop in het gevang...
    Tussen het sluiten van mijn winkel en het tochtje naar Gistel vond ik nog even tijd om de bibliotheek binnen te wippen om wat films te halen.  De bibliotheek biedt duizenden films aan, volledig gratis, wel films die minder commercieel zijn, dus niet de(recente) kaskrakers uit de cinema. Kwestie namelijk om de videotheken geen oneerlijke concurrentie aan te doen.   Daaronder heel wat mooie films.  Ik nam oa The Prisoner en Priest mee.

    De film 'Priest' kwam in de filmzalen toen ik zelf in het seminarie studeerde.  Quasi niemand sprak over de film omdat het ging over een priester die opkwam tegen zijn oversten en een relatie had met een andere man.  Zelf ging ik op een avond de film gaan bekijken samen met een jaargenoot en dit in de Kennedy in de Zilverstraat.  In het kleine bovenzaaltje met toegang rechts van de kassa.  Het zaaltje zat redelijk vol en er zaten oa enkele priesters, heel grappig hoe ze hun jas aanhielden en hun kraag omhoog deden om niet herkend te worden.  Beleefd als ik altijd was zei ik vriendelijk 'Goeienavond Eerwaarde'.  Een ontroerende film, over een priester (Father Greg Pilkington, gespeeld door Linus Roache) die het niet onder de markt had met zijn oversten toen bekend raakte dat hij een relatie had met een man.  Al stoorden enkele nogal expliciete vrijscenes me, wegens ... te expliciet...  Maar vooral frapperend waren de problemen rond het biechtgeheim.  Een meisje vertelt hem tijdens het biechten dat ze misbruikt wordt door haar vader.  Hij mag niets laten blijken tegenover de moeder en vader.  Wanneer hij de moeder een hint geeft die leidt tot ontmaskering van de vader krijgt de priester het met de beide ouders aan de stok.  Hij volgde zijn hart.  Mooi hoe hij steun krijgt van de oudere pastoor, gespeeld door de schitterende acteur Tom Wilkinson.   Deze laatste doet me denken aan priester Norbert Bethune.  Spijtig trouwens dat deze laatste uit zijn priesterambt werd gezet louter omdat hij een relatie met een vrouw onderhield.  Heel spijtig want Bethune heeft heel wat kwaliteiten en wordt nog steeds door velen gewaardeerd.  Hij blijft trouwens priester in eeuwigheid.  Spijtig dat hij nu priester moet zijn aan de rand of eigenlijk buiten de Kerk.  Zou het eigenlijk mogelijk zijn dat hij terug priester van het bisdom wordt???
    Het kostte me meer dan tien jaar om de film in eigen bezit te krijgen.  Daar ik hem nu nog eens wil bekijken en ik hem niet meteen terugvind thuis heb ik hem dus ontleend in de bibliotheek, dat gaat vlugger...

    The Prisoner gaat over een kardinaal (acteur : Alec Guiness) die na de oorlog gevangen wordt genomen.  Hij vliegt de cel in en moet een valse bekentenis ondertekenen.  Na langdurige ondervragingen, gepest en morele martelingen slaat hij door en gaat over tot (valse gedwongen) bekentenissen.  Aanvankelijk ter dood veroordeeld gaat hij uiteindelijk toch vrijuit.
    Deze film speelde zich af in ...  Brugge want plots filmde men door het raam en zag je de ingang van de Blinde Ezelstraat, het stadhuis en de gevel van de H. Bloedkapel.  De opnames gebeurden dus blijkbaar in de oude proostdij van St-Donaas, vandaag de ambtswoning van de gouverneur.  De kerker waarin de bisschop zat zal dan de kelder van dit gebouw zijn.  En de rechtszaal zal wellicht de toenmalige rechtszaal geweest zijn waar nu het stadsarchief gevestigd is.
    Toen ik zag dat de opnames in Brugge gebeurden moest ik onmiddellijk aan een andere vervolgde bisschop denken...

    11-05-2011 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    Tags:roger vangheluwe priest wilkinson biechtgeheim
    >> Reageer (0)
    10-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Madame Dutroux in het klooster : hoe is 't mogelijk.
    De vrouw van Dutroux, die haar aandeel had in de misdaden van haar man, mag uit de gevangenis en verblijft in een Frans klooster.  Ongelooflijk dat dit kan, er zijn daar kinderen om het leven gebracht.  Dutroux en zijn companen gelden toch als dé symbolen van het ergste kwaad dat men kan bedrijven, nl. het vermoorden van onschuldige kinderen.  Eigenlijk mogen zo'n mensen nooit meer in de maatschappij terugkeren. 
    Wat me echter ook helemaal niet aanstaat is dat de media haar verblijf in een klooster linken aan het vroegere verblijf van Mgr Vangheluwe in de abdij van Westvleteren en later in dat klooster aan de Loire.  Hoe durven ze dit vergelijken.  Wat Dutroux en zijn duivelse benden uitspookten is moord.  Wat een héle stap verder is dan wat de bisschop deed.  De slachtoffers van Dutroux konden zich niet verweren, ze waren opgesloten.  Het neefje van je weet wel kon wél zijn ouders inlichten en deze deden niets zodat deze ouders zelf heel grote schuld dragen of zoals men zegt 'boter op het hoofd hebben'.  Lelijke uitdrukking trouwens want ik ben tegen het verkwisten van eten. 
    Benieuwd of de media nu jacht gaan maken op madame Dutroux, net ze zo wellustig gedaan hebben met de bisschop van Brugge.  Misschien dat de media niet zal durven omdat madame Dutroux - in tegenstelling tot een andere achtervolgde - advocaten zou kunnen inschakelen.  Wat een laffaards, heel wat van die journalisten.  (Al ken ik ook verschillende journalisten die wél eerlijk te werk gaan.)
    En als men dan toch het geval Madame Dutroux willen vergelijken, dan kan dit wél terecht met het geval Madame Pandy, de dochter van Andreas Pandy, kindermoordenaar.  Dit mens zit in een klooster te Brugge.  Wat rest er dan nog van de straf voor die kindermoorden? 

    10-05-2011 om 22:40 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oostende
    Daar ik vandaag in de winkel moest zijn ivm een hoop archief afkomstig van het kasteel van Kemmel kon ik op mijn wekelijkse rustdag niet echt ver meer lopen.  Aangezien het drukkend warm was koos ik er voor om wat te gaan uitwaaien in Oostende. 
    Alhoewel ik Oostende een lelijke en niet al te propere stad vind kom ik wel graag naar de zee.  Steevast een kleine visdegustatie nabij de vistrap, al komt de vis op de plastic schoteltjes niet altijd uit onze Noordzee.  Aan de vistrap is een kleine overdekte vismarkt, waar de vers gevangen vis wordt verhandeld.  De vis lijkt hier veel verser en smakelijker dan bij de visboer in de stad of zeker veel beter dan deze in het grootwarenhuis.  Op de kade daar zijn er nogal veel meeuwen die wel eens een deel van je visschotel durven meegraaien.  Het is trouwens verboden deze vogels te voederen want ze zorgen voor veel overlast.
    Na de visschotel volgt steevast een wandeling op de pier, het indrukwekkende staketsel dat vele honderden meter de zee ingaat.  In de buurt is de laatste jaren veel veranderd : aan de overkant van de vaargeul is een lange stenen dam aangelegd, bestaande uit grote stukken graniet en betonblokken.  Aan de zijde van de vaargeul waar het staketsel zich bevindt is sinds enkele weken ook een kunstmatige dam aangelegd.  Het kleine strand naast het staketsel ligt volgestowd met duizenden grote stukken graniet die wellicht nog op die dam moeten worden gegooid.  Volgens een lijnvisser dienen deze dammen om de vaargeul te vrijwaren van aanspoelend zand.  Op de pier was een oud ventje aan het praten met een paar duiven, een echte duivenfluisteraar.  Toen ik hem vroeg wat de duiven hem vandaag te vertellen hadden keek hij verontwaardigd de andere kant op.
    Op dat strand was een man met een zelfgemaakt vliegtuigje aan het spelen.  Toen hij aan wal kwam toonde hij zijn speeltje : zo'n meter breed, met batterij en wat draadjes om de zaak te kunnen besturen, alles samen slechts 450 gram wegend.  Helemaal zelfgemaakt.  De afstandsbediening werkte feilloos : het vliegtuigje maakte de ene looping na de andere.  De vliegtuigbouwer blijkt al enkele decennia een standup-comedian te zijn.  Als hij geen optredens doet komt hij hier wat uitwaaien. 
    Daarna wandelde ik verder, het mooie monument passerend dat de verdronken zeelieden herdenkt, richting zeedijk.  Deze bleek echter bijna volledig afgesloten : de dijk lag opengebroken zover ik kijken kon.  Dat spelletje duurt nu al een paar jaar.  De toeristen zullen er niet mee kunnen lachen.  Ik dus de stad in.  Veel winkels van grote ketens, veel eethuizen maar verder niet veel soeps.  Geen originele winkels te zien.  De vitrine van de enige antiekzaak die de stad telt lijkt nooit te veranderen. 
    Tenslotte stap ik nog eens binnen in de Pier en Pol, de St-Petrus en Pauluskerk.  Het interieur van deze nauwelijks honderd jaar oude kerk stelt niet veel voor.  In de voorgevel wel een imposant roosvenster.  Een groot orgel.  Mooie koperen of bronzen neogotische engelen achter het altaar.  Het mooiste is natuurlijk het mausoleum voor de eerste Belgische koningin die hier in Oostende overleed.  Een prachtig marmeren monument in een speciaal bijgebouwtje dat zich pal achter het altaar bevindt, afgesloten met zware ijzeren traliehekken.
    Na deze lange wandeling trok ik naar het nabijgelegen station en keerde naar Brugge terug.

    10-05-2011 om 22:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Oud archief van het kasteel van Kemmel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Maanden geleden kocht ik massa's archief afkomstig van de bewoners van het kasteel van Kemmel.  Voornamelijk archief uit de achttiende eeuw, heel interessant omdat door oorlogsomstandigheden veel archief is vernield of verdwenen.  Dit archief, dat voornamelijk komt uit de nalatenschap van de familie de Navigheer, was echter al lang voor de eerste wereldoorlog verhuisd naar Noord-Frankrijk.
    De bezitters beslisten om dit te verkopen in een veilingshuis te Douai.  Heel toevallig kreeg ik hier lucht van een paar dagen voor de veiling en ik was natuurlijk razend nieuwsgierig om deze zaken te bekijken.  In de zestiende tot achttiende eeuw woonden er in de streek van Popering immers heel wat Moenaert's in de streek.  Ik vond in het stadsarchief, meerbepaald in het Fonds Merghelynck, een uitgebreide genealogie terug, en dit voor de periode ca 1530-1730.  Wie weet vond ik hier interessante zaken over deze mensen.
    Ik trok dus naar Douai en arriveerde als eerste in de veilingszaal.  Wat later kwamen enkele kennissen die ook interesse hadden en nog wat later de stadarchivaris van Ieper met een kennis van hem.  Die kennis kwam naar mij toe en zei : Ah Moenaert, gij zult hier vandaag niks kopen, alles is voor ons!'  Ik reageerde aanvankelijk verrast en antwoordde : 'U maakt een grapje?'  En toen bleek dat het ernst was antwoordde ik glimlachend : 'Ok, we zullen zien, moge de beste winnen ...  en moge diegene die het meeste geld bij zich heeft het meeste kopen...'  Blijkbaar viel dit in minder goede aarde maar dat is nu eenmaal altijd zo in een openbare veiling : de hoogstbiedende wint. 
    Over de middag ging ik wat eten en overdacht ik heel de situatie.  Wat zou ik doen?  Er waren minstens drie andere liefhebbers...  Maar ... ik had evenveel recht om daar te zijn als de anderen.  En die scheve opmerking van 'Jij mag hier niets kopen' was bij mij in het verkeerde keelgat geschoten.  Dus : 's namiddags naar de veiling.  Resultaat : drievierden van het archief was tegen de avond in mijn bezit. 
    Het was dan ook met enig leedvermaak dat ik op de nationale televisie hoorde hoe men een hele hoop archief ontdekt had in Noord-Frankrijk.  Mijn naam werd helemaal niet vernoemd alhoewel zonder mijn welwillende medewerking men heel wat minder in huis zou hebben gehad...  Maar ja, het was nu eenmaal niet anders.  Gelukkig voor hen dat ik bereid was om alles over te dragen, tegen een zacht prijsje. 
    Bovendien legde ik tijdens die veiling heel interessante contacten zodat ik achteraf nog andere documenten over Kemmel kon bemachtigen, documenten die nog veel interessanter bleken : archiefstukken met toponiemen zoals Speeldries (de huidige Dries), Bergstraat, enz.  Ook zaken over de Gilde van St-Sebastiaan van Kemmel, verkopen van huizen, boerderijen, een brouwerij, enz.  Huwelijkscontracten en testamenten van de Heren van Kemmel.  In deze laatste met heel veel details rond de gewenste begrafenis : welk soort grafsteen, hoeveel missen dienden er gelezen te worden na de dood, wie kreeg wat...  Ook info ivm andere gemeenten zoals Vlamertinge, Alveringem, Langemark. 
    Uiteraard geef ik de eerste kans tot aankoop aan de gemeente Heuvelland.  De eerste schepen is immers een heel sympathieke man die enkel het welzijn en welvaren van zijn gemeente op het oog heeft.  Die oog heeft voor cultuur en zich geen enkele moeite bespaart om zich in te zetten voor het behoud van het patrimoninum van zijn mooie streek. 

    10-05-2011 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    09-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Feest van het Heilig Bloed te Brugge
    Vandaag was het de feestdag van het Heilig Bloed.  Alhoewel er al een paar maand een affiche uithangt naast mijn winkel met daarop alle vieringen die de hele week zullen plaatsvinden in de Heilige Bloedkapel hier vlakbij was ik deze feestdag bijna uit het oog verloren.  Maar door de ongewone drukte 's morgens in de galerij - er passeerden tientallen mensen van heinde en verre - had ik al snel door wat er vandaag te doen was.  Oa zag ik een priester geboortig van Veurne en al een twintigtal jaar pastoor van twee dorpjes in de Westhoek.  Het duurde enkele seconden voor ik hem herkende want hij bleek fel verouderd sinds ik hem de vorige keer ontmoette.  Hij zag er vermoeid uit en als ingoed en veel biddende priester zal hij heel erg lijden onder de gebeurtenissen van het laatste jaar.  Ook heel wat leden van de edele Confrerie van het Heilig Bloed zag ik voorbij komen.  Ik dus naar de mis, de mis die zou voorgegaan worden door de nieuwe bisschop Jozef De Kesel.  Vorig jaar was het kartdinaal Danneels. 
    Sinds zijn aanstelling als bisschop van Brugge (bisschop was hij al) had ik hem nog niet in levende lijve gezien.  Hij heeft een eerder tengere figuur, steeds minzaam lachend.  Bij de aanvang van de mis kwam eerst het H. Bloedkoor aangetreden : mannen in zwart kostuum, vrouwen met witte blouse met sjaal.  Daarna de Confrerie, een twintigtal mannen, allen in zwarte toga.  Daarna de priesters : EH Maertens (denk ik),  EH Luc Gruwet (die steeds alle bijzondere diensten ivm het H. Bloed bijwoont, die hier vroeger misdienaar zou geweest zijn en die altijd een belangrijke rol vervult tijdens de plechtigheden voor en na de H. Bloedprocessie), ZEH Bruneel  - de rector van de H. Bloedkapel en tenslotte Mgr Jozef De Kesel.  Het is zo dat bij de aanvang van een liturgische viering de processie eindigt met de belangrijkste personen, hier dus de rector en de bisschop.
    Naast het koor was er ook een sopraan, een dame met prachtige en betoverende stem.  Zij bracht de solo-stukken van de H. Bloedcantate, gecomponeerd door organist Sebastiaan Inghelbrecht.  Een zeer verdienstelijk en jong talent.  Als ik het goed voorheb zorgt hij ook voor het aanleren van de liturgische gezangen in het Grootseminarie (in mijn tijd waren dat EH Pzul Hanoulle en dhr Roger Deruwe, twee Monumenten in de kerkzang in het bisdom Brugge).

    Pauze : telefoontje van ik weet niet meer hoe lang...  feit is dat mijn batterijen op waren (die van mijn gsm wel te verstaan).  Na afloop van dit deugddoend telefoontje ga ik verder over vandaag.


    Bijzonder mooie lezeingen, homilie en die cantate dan.  Morgen of zo (of intussen ... vandaag nog misschien) geef ik hier wat meer info.  De thematiek van het Bloed van Christus die ons ter verlossing van alle zonden wordt gegeven is bijzonder beklijvend, althans voor mij toch. 

    09-05-2011 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    07-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Weer een priester minder in ons bisdom
    De laatste dagen hebben de media weer een vette kluif : weer een priester die een minderjarige misbruikte.  Maar niet die ontdekking is het hoofdgerecht van de media.  Neen, ze focussen op de zelfmoord van de man.  Moest die priester zekerheid hebben gehad over een eerlijk proces, over een behandeling zoals 'gewone' mensen zouden krijgen, dan had hij zichzelf niet van het leven beroofd.  Wellicht dacht hij eenzelfde lot als Mgr Roger Vangheluwe beschoren te zijn : vervolging tot in den treure.
    En het gaat hier niet over de 'pastoor van Damme', er werken immers verscheidene priesters in deze federatie, enkele collega's zullen zich de laatste dagen nogal geviseerd geweten hebben.  Onbewust (?) duurde het een paar dagen eer men preciezere gegevens over de priester vrijgaf. 
    Hoedanook vind ik het ongelooflijk erg dat een priester zelfmoord pleegt...  Moge God hem genadig zijn. 

    07-05-2011 om 21:13 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    04-05-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ongehoord wat men soms komt aanbieden...
    Naast mooie en waardevolle boeken komt men ook soms af met ongelooflijke rotzooi.  Gisteren kwam een moeder met haar gehandicapt zoontje naar de winkel.  Ze wilden de waarde weten van iets wat het zoontje geërfd had van zijn opa.  Natuurlijk was ik nieuwsgierig...  Toen de plastic tas geopend werd zag ik de bui al hangen : een plooimap met allemaal losse bladen in.  Het waren allemaal krantenknipsels uit Antwerpse dagbladen, uit de twintiger jaren van de vorige eeuw.  Alles slordig op grote bladen gekleefd.  Zo waardeloos als wat.  Met stijgende verwachting keken moeder en zoon me aan.  Ik durfde echt niet zeggen : 'Gooi alles maar bij het oud papier.'  Daarom zei ik hen dat het niet echt enorm waardevol was als handelswaar maar dat het wellicht wel een grote emotionele waarde kon hebben en dat ze het daarom beter niet verkochten.  Beiden waren enigszins gelukkig met mijn woorden, en ik dus ook...

    Vandaag kwamen twee oudere dames, graatmagere eind-de-zeventigers, de winkel binnengeslopen.  Ze keken schichtig om zich heen en zagen mij niet zitten.  Daarop begonnen ze overal commentaar op te geven in een bijna onverstaanbaar taaltje, ik denk dat het Maldegems was of zo.  Ik dacht onmiddellijk aan een lijvig proefschrift over het dialect van Kleit bij Maldegem.  Wellicht konden deze dames stof leveren voor een tweede boekdeel van dit werk. 
    Toen de slimste van de twee mij uiteindelijk opmerkte slingerde ze een hele resem woorden naar mijn hoofd.  Ik deed teken dat ik haar helemaal niet verstond en vroeg of we frans of engels konden spreken met elkaar.  Begint dat mens mij daar uit te maken voor zeveraar en spotvogel.  Ik stond recht en nam het boek over het Kleits dialect.  Ik vroeg hen of ik hun praat mocht opzoeken in het boek zodat ik dat gebazel kon vertalen.  Nu werden ze bijna razend en verlieten met hun hoofd in de nek mijn winkel. 
    Ik ben vlot vijftalig : ik spreek Nederlands, Brugs, Veurns, Poperings en Iepers, en ik spreek natuurlijk ook Frans en Engels, maar het Maldegems valt niet aan te leren.  En spijtig genoeg ... ook niet af te leren. 

    04-05-2011 om 20:30 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    30-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zaligverklaring paus Johannes-Paulus II : waarom komt positief nieuws in de Kerk niet in media?

    Morgen wordt paus Johannes-Paulus II zalig verklaard.  En terecht, tijdens zijn pontificaat probeerde hij de wereld beter te maken.  Geen inspanning was hem te veel.  Hij speelde een grote rol in de val van het communisme.  Zelfs toen hij zwaar gebukt ging onder ouderdom en ziekte bleef hij verdergaan. 

    Geen enkele paus die zo populair was als Johannes-Paulus II.  Een onbesproken figuur, afkomstig uit een diepgelovig land, Polen.  De huidige paus, waarvan men zegt dat hij al lang een oogje had op het hoogste ambt in de Kerk, zal steeds in de schaduw blijven staan van deze - ik zou zeggen Heilige - man.

    Vreemd hoe hard de media te keer gingen met de affaire rond bisschop Roger Vangheluwe, en hoe ze nu nauwelijks iets te zeggen hebben over de Zaligverklaring van Johannes-Paulus II.  Wellicht is er te weinig spectakel en drama mee gemoeid, wellicht is het moeilijk om uit te pakken met positief nieuws.

    30-04-2011 om 22:16 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    29-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Huwelijk van prins William : moeder vergeten?
    Zoals miljoenen andere mensen keek ik net ook naar de huwelijksplechtigheid van prins William van Engeland.  Op straat geen kat, behalve dan een handvol toeristen.

    Voor de dienst begon was er al heel wat commentaar, ik keek op internet naar de uitzending van Nederland.   Daar het slechts een prinselijk en geen koninklijk huwelijk betreft, zo beweerde men, waren er wel belangrijke gasten maar niet de wereldtop.  Ipv Beatrix kwam zoon kroonprins met Maxima, voor België waren dat niet het koningspaar maar prins Filip en Mathilde.  Andere gasten waren de broer van Diana en Elton John.  Camilla Parker zat gewoon vooraan in de kerk.  Als trouwer zou ik dat mens niet in de kerk willen, de echtbreekster!!!  Een andere gast was Mr. Bean, nog zo'n schertsfiguur.

    Toen Kate Middleton haar oldtimer verliet om de kerk binnen te gaan werd de omvang van haar sluier duidelijk : werkelijk heel pover qua afmetingen, wat een verschil met dat van Diana dertig jaar geleden.  Als jong ventje zat ik met heel het gezin, grootmoeder en een groottante aan het scherm gekluisterd.  Dat was pas een sprookjeshuwelijk. En die sluier dan, spectaculair.  En zo moet het toch zijn voor zo'n gelegenheid.

    Tijdens de mis werd duidelijk verwezen naar de huwelijkstrouw, natuurlijk.   Ook werd gevraagd of er iemand in de kerk beletsel had tegen het huwelijk, men werd uitgenodigd om 'nu te spreken of om anders voor eeuwig te zwijgen'.  Toch steeds een bang ogenblik voor huwenden denk ik, stel je voor dat er iemand zijn mond open doet...   Ook werd aan William gevraagd of hij àlle aardse bezit voor eeuwig wil delen met zijn aanstaande.  William antwoordde ja maar ik las ergens dat er een (geheim) huwelijkscontract werd opgemaakt opdat (meen ik) Kate binnen een paar jaartjes het echtelijk dak niet verlaat met de helft van William's fortuin.  Hopelijk blijven ze bijeen, hopelijk wordt het niet zoals met Williams ouders.  Hopelijk blijven ze elkaar altijd graag zien en blijven ze trouw aan elkaar.

    Nog dit : Diana, toch de moeder van William, werd niet vermeld tijdens de mis (alhoewel toch mogelijk doordat ik een stuk van de preek heb gemist).  Dat zou toch wel straf zijn...

    29-04-2011 om 17:35 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    23-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We horen de (paas)klokken wel luiden maar weten niet waar de klepel hangt.
    De paasklokken galmen in volle kracht over de wereld, ze moeten vrede en vreugde brengen over de wereld, laten weten dat Christus niet dood is maar Leeft!

    De Goede Week zit er dus weer bijna^ôp.  Nooit had ik meer moeite om alles volop te beleven dan dit jaar.  En dit heeft alles te maken met het vertrek van Monseigneur Roger Vangheluwe.  De Kerk in Vlaanderen davert op zijn grondvesten, zeggen de media.  De media die grotendeels schuldig aan de ontreddering bij vele gelovigen en die kerkhaters voortdurend stof tot natrappen gaf.

    Mijn vroegste herinneringen aan de Goede Week dateren vanuit mijn jeugd te Eggewaartskapelle.  Omdat ik me voorbereidde op mijn vormsel werd ik, samen met Ann Boeve uit Avekapelle,  Kathy Harteel uit Avekapelle en Gerda Kinget uit Zoutenaaie, verwacht in de vieringen van de Goede Week.  Op Witte Donderdag werden de stoelen in de kerk herschikt en bootsten we het Laatste Avondmaal na.  De pastoor, zaliger memorie (Emiel Coulommier) zal wel Jezus gespeeld hebben en wij vier waren apostelen. Het jaar er op was deze dienst in Avekapelle, deze parochie werd immers ook door onze pastoor bediend.  Plezant voor ons, in de vooravond tot in het buurdorp fietsen...  Dit jaar was een van mijn broers apostel, dit jaar waren er zeker dubbel zoveel apostels zoals Didier Bruynooghe, Mieke en Trui Louagie, Pascal David, Johan Declerq, Mia Hauspie... 

    De jaren daarop ging ik af en toe nog naar de diensten van de Goede Week in een van deze parochies.  Maar op zondag gingen we eigenlijk altijd naar de Sint-Niklaaskerk in Veurne omdat we dan daarna altijd op bezoek gingen bij mijn meter, de moeder van mij vader.  Pastoor-dekens van dienst waren enkele jaren eerst Edgard Debergh (uit Westvleteren, neef van moeders (boze) stiefmoeder, later nationaal proost van de Boerenbond en werkzaam te Dadizele en nu woende te Ieper denk ik) en daarna vele jaren de minzame en graaggeziene Paul Vanderghote (afkomstig van Leke, en nu wonende te Oudenburg).  Onderpastoors waren de vaak stuurs kijkende EH. Boudry (later pastoor in Elverdinge en nu op rust in Ieper vermoed ik) en de alomgekende 'coureur' Michel Nuttens (boerenzoon uit Veurne afkomstig, zoon van een neef van een nonkel van mijn moeder ..., en nu pastoor van Hoogstade en Gijverinkhove).  Zondagsmedepastoor was lange jaren zaliger EH Trypsteen (Veurnaar van geboorte, leraar aan college te Diksmuide, kon ook streng kijken maar was in feite een heel hartelijk priester).  De viering van Palmzondag was herinner ik me omdat het 'lank evangelie' zo lang duurde en we moesten blijven rechtstaan.  Jaren later mochten we neerzitten, waarschijnlijk om de vele bejaarde kerkgangers wat te sparen.  Het ging hier namelijk enkel over Jezus' lijdens-verhaal...  Na de mis namen we een palmtakje mee naar huis, één keer werd ik aangeklampt door een man buiten aan het kerkportaal, hij gaf me 20 frank voor mijn palmtakje.  Zo kon hij bewijzen (!)  dat hij werkelijk naar de mis gegaan was voordat hij een pintje pakte op café.

    Pas toen ik studeerde aan het Grootseminarie te Brugge begon ik de echte betekenis van de Goede Week echt te snappen.  Dit was de mooiste en meest aangrijpende week uit het hele kerkelijke jaar.  Op Palmzondag waren alle seminaristen aanwezig op de mmie viering in de kathedraal.  Het 'lang evangelie' werd gezongen, door seminaristen en soms ook deels door anderen, zo zong pastoor-deken heel waardig en aandoenlijk de woorden die Christus sprak.  Het grootste deel was voor rekenign van de 'verteller', enkele andere rollen waren oa voor de seminaristen (wij zonden de woorden van 'het volk').   Heel aandoenlijk.  Organist Ignace Michiels begeleidde heel sober met het orgel.  Er was ook steeds een palmprocessie doorheen de kathedraal, waaraan monseigneur Vangheluwe, alle priestes, alle aanwezigen deelnamen.  Indrukwekkend, die honderden mensen die met een palmtakje zwaaiden onder het zingen van liederen 'Looft nu Jeruzalem, looft nu de Heer, looft ...  Si-i-on ... Hosanna...' Deel van het (sorry voor het midplaatste woord) 'spectakelgehalte' was het grote aantal priesters die concelebreerden : naast de bisschop de deken, professoren van het seminarie, kannuniken...  Al die witte gawaden.  Nu zijn er veel minder priesters aanwezig, wellicht doordat een aantal proffen op zondag mis lezen in een of andere parochie of klooster.  

     Daarna was er Witte Donderdag.  Eerst de Chrismamis waarop telkens honderden mensen uitgenodigd werden, bv. scholen, onderwijzers, priesters, verzorgenden en verpleegsters, enz.  Na de wijding van de oliën  kregen alle dekens van het bisdom deze mee om uit te delen op al hun parochies, ten gebruike van het komende jaar.  's Avonds de eigenlijke viering van Het Laatste Avondmaal.  Telkens ook waste de bisschop de voeten van een aantal parochianen.  Indrukwekkend, een bisschop die doet wat Jezus zovele jaren geleden voordeed.

    Goede Vrijdag.  Een sober middagmaal.  Ik herinner me nog de gekookte eieren en de aardappelpuree.  Ondeugend als ik soms was, dacht ik : mooir, ze hebben weer flink bespaard op het eten vandaag.  Alhoewel deze verdenking natuurlijk de waarheid geweld aandeed, en alhoewel dat eten nog zo slecht niet was, het was eens iets anders.  Toch begon de maag vroeger te knorren dan op andere dagen , maar wat zouden we klagen.  Wij weten vandaag niet meer wat echt honger hebben eigenlijk voelt.  Het moet verschrikkelijk zijn.  Om drie uur was er de heel ingetogen viering in de kathedraal.  Ik hoor de bisschop nog zeggen aan het begin van de viering : 'Luister naar het vele gedruis van de winkelstraat (Steenstraat).  De mensen babbelen, lachten, doen inkopen en zitten op restaurant... maar ze beseffen niet dat Chritus straks zal sterven...'  (niet letterlijk, maar in de trant van deze woorden sprak hij toen).  Dat maakte indruk.  Een heel hoog dramagehalte werd opgevoerd (in de goede betekenis van het woord) en zo moet dat ook op deze dag.  's Avonds was er dan 'Fakkels en Kruisen', een optocht door de straten van Brugge, steeds ook was de bisschop hier present.

    Stille Zaterdag.  Eigenlijk, naar mijn gevoel, was dit een heel beklemmende dag.  Misschien is de vergelijking niet goed maar ik zie toch een band met het voor mij onaangenme, ongemakkelijke gevoel dat je hebt als een familielid of vriend 'over aarde' ligt.  Dood is maar nog niet begraven.  Je kunt in deze periode niet veel doen, zeker geen uitstapjes maken of naar een feestje gaan of leuke dingen doen en zo.  Een heel beklemmend gevoel.  Christus is dood maar zal verrijzen, we weten het wel maar het is nog niet zover...

    Onrechtstreeks moet ik nu denken aan Mgr Vangheluwe.  De hele heisa rond zijn persoon heeft er eigenlijk voor gezorgd dat ik de Goede Week niet heb beleefd zoals ik gewoonlijk doe.  Het is net of ze RVG eerst triomfantelijk op handen hebben gedragen.  Zoals een bevriend priester me onlangs toevertrouwde : RVG was ongetwijfeld de meest populaire Vlaamse bisschop tot een jaar geleden.  Nu hebben ze lelijke dingen ontdekt en slaat de stemming helemaal om.  De mensen slepen hem (of willen dat toch doen) naar de rechters, en nemen zelfs zelf het recht in handen.  En hier speelt de media een héél smerige rol in.  De bisschop moet weg, men wil hem kapot maken.  Het is net alsof hij op de Koude Steen zit en moet wachten op zijn terechtstelling.  Hij zit duidelijk in zak en as.  Hopelijk kan hij weg van die koude steen voor hij er zijn dood aan haalt.  Hopelijk kon RVG deze avond een paaswake meemaken, ik zal niet zeggen vieren want ik denk dat het moeilijk is voor hem om veel vreugde te voelen.  Gelukkig mogen we geloven dat we allen eens zullen mogen verrijzen met Christus, en dat er vergiffenis is voor alle zonden, mits men maar oprecht berouw toont.

    Aan alle mensen van goede wil wens ik dan ook een Zalig Pasen toe.

    23-04-2011 om 23:23 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)
    21-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goede Vrijdag
    Wat verder vind je een en ander over hoe ik de Goede Week heb ervaren al die jaren tot nu.

    Maar op Goede Vrijdag had ik het, nadat ik buitengezwierd werd uit het seminarie,  echt jarenlang héél moeilijk.  Het eerste jaar na mijn onrechtvaardig gedwongen vertrek was ik op Goede Vrijdag in de kathedraal.  Ik werkte toen als magazijnier in de Beauvoorder Paté te Veurne.  Ik was enkele uren eerder dan normaal beginnen werken om naar Brugge te kunnen gaan voor de voormelde kerkdienst.  Onverwacht moest ik nog een grote pastei van 12,5 kg gaan leverren bij een Veurnse beenhouwer, hij had dit nodig voor een receptie of zo in de late avond.  Ik vond geen tijd meer om eerst nog de stad binnen te rijden en reed dus met dat affaire eerst naar Brugge.  In de kathedraal gekomen zocht ik een plaatsje opzij achteraan, naast de preekstoel, uit het zicht van iedereen, zo dacht ik. Toen ik even achterom naar het doksaal keek zag ik enkele seminaristen staan, enkelen zagen mij, de ene knikte vriendelijk, een ander keek koudweg over me heen, en enkelen gaven blijkbaar kritiek op mijn aanwezigheid.  Ik dus weer met mijn hoofd naar de grond.  Tijdens het gezongen passierverhaal werd het me allemaal te veel, ik begon heel hard te wenen, in stilte, mijn schouders schokten.  Ik kon niet stoppen met wenen, zo hevig was ik geroerd door de woorden die als striemen over me heen kwamen.  En dan zong men in drie stemmen : 'God, mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?'  Dit was één van de moeilijkste momenten in mijn leven.  Enkele omzittenden klopten op mijn schouder en vroegen of ze me konden helpen.  Ik deed teken dat ik liefst gerust gelaten wilde worden.  Omdat ik zo diep aangeslagen was en mijn ogen wellicht bloedrood waren door het voortdurende wrijven van mij handen en zakdoek, glipte ik de kerk uit vooraleer de seminaristen van het doksaal naar beneden konden komen en voor de andere kerkgangers de kerk verlieten.  Daarna nog mijn bestelling afgeleverd in Veurne.
    Ook het jaar daarop had ik het heel moeilijk in deze week en toen ik de tweede maal buitengebonjourd werd was het zomogelijk nog lastiger geworden.  De laatste jaren echter lijkt de verwerking al een heel stuk verder te staan.  Voor mij echter zal de Goede Week altijd een heel speciale week blijven.  Ik zal van mijn leven niemand dezelfde ellende toewensen en begrip proberen op te brengen voor wie het moeilijk heeft, en zeker voor wie ongenadig en onrechtvaardig vervolgd worden.  En ... over wie ik het hier heb ... ewel, een goede verstaander heeft maar een half woord nodig!

    21-04-2011 om 00:00 geschreven door Lieven Moenaert  


    Tags:bisschop Roger Vangheluwe bonny seminarie brugge
    >> Reageer (0)
    19-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aan het strand van Oostende
    Vandaag besliste ik om een bezoekje te brengen aan Oostende.  Het was snikheet en ik hoopte dat er een frisse zeebries zou waaien in de 'Koningin van de badsteden'.  Het is soms wel eens nodig een dagje echt te niksen, tussen al die beurzen en markten door.

    In het station zag ik een nonnetje zitten, 't is te zeggen een non, gezien haar eerder rijzige gestalte.  Ze was denkelijk op bezoek geweest in een zusterklooster, daarmee bedoel ik een klooster van dezelde congregatie als die van haar.  Of mischien daar zelfs een paar dagen op verlof geweest.  Discreet als ik ben stelde ik daarover natuurlijk geen vragen.  Deze zuster ken ik al jaren.  Ze is afkomstig van een boerderij dicht bij deze waar ik woonde.  Een boerderij met een rare naam : De Steendam.  Ze heeft zeker twee broers en een zus gehad.  Eentje bleef op de boerderij, de andere broer werd priester en een zus ... werd vermoord!!!  Wellicht al een grote veertig jaar geleden.  Ik heb ergens een foto van haar, opgebaard op een bed en omringd door al haar vriendinnen, allemaal in uniform van een landelijke vereniging/jeugdvereniging.  Ik kreeg de foto van een tante, die zelf ook op de foto staat.  Het meisje werd vermoord door een jaloerse minnaar/vriend die het niet verkroppen kon dat hij het meisje niet mocht huwen.  Een eind weg van de boerderij, toch wel een kilometer of meer, staat een bakstenen veldkapelletje langs de straat, op de plaats van de moord.  Dat moet heel erg geweest zijn voor heel haar familie.  Iedere keer als ik dat nonnetje zie denk ik hier aan.

    Eerste doel was een wandeling op het staketsel want het was werkelijk snikheet.  Onderweg passeerde ik de 'vistrap', de plaats waar verse vis verkocht wordt door echte viswijven.  Met een schel-le stem prijzen ze hun koopwaar aan : echte dikke en zware...  In de buurt staan ook kraampjes met allerlei vishapjes, om mee te nemen.  Zoals elke keer kan ik het niet laten en neem een schoteltje mee die ik op eet aan de kade. 

    Wanneer ik verder wandel wordt er plots op mij geroepen.  Het blijkt een oude kennis te zijn, het is te zegen een gast die nogal in de problemen was geraakt, maandenlang opgesloten zat in de gevangenis van Brugge wegens drugsgebruik, en deze morgen vrijgelaten werd.  Op probatie.  Hij snakte naar wat bewegingsruimte en de wijdse zee.  Eigenlijk geen contrarie gast maar misschien niet genoeg weerstand om allerlei minder fortuinlijke verlokkingen te weerstaan.  Het inkomen dat hij wekelijks had was hoger dan het maandelikse pensioen van bisschop Roger Vangheluwe...  En nu terug vrij, zonder middelen van bestaan.  Gelukkig hadden we een goed gesprek en kon ik hem aanraden om naar de VDAB te stappen.  Daar weten ze perfect wat de mogelijkheden zijn, ook als je spijtig genoeg een strafregister hebt.  Hij zal er een cursus volgen en beloofde me op de hoogte te houden van zijn vorderingen.  Hopelijk slaagt hij er in om een nieuw en waardig leven op te bouwen. 

    Door deze ontmoeting lukte me het niet om nog door de stad te gaan wandelen.  Kwestie van prioriteiten te stellen.  Oostende is trouwens eigenlijk ook het bezoeken nauwelijks waard.  Er is weinig moois te zien buiten de zee.  Overal massa's toeristen, ook veel Japanners.  Wat komen die hier doen?  Wellicht gevlucht uit hun apenland.  Misschien voorzie ik me beter van apparatuur om na te kijken of ze geen straling afgeven...  

    Door de grote hitte...  besloot ik spoedig terug te keren naar Brugge en ik bezocht er in het Gruuthusemuseum de tentoonstelling over het ontstaan van Brugge en omgeving.  Best wel interessant.  Op heel wat schermen zag je voorstellingen van de vegetatie en bewoning van vele eeuwen geleden.  Ik hoorde een gids zeggen dat er software bestaat om ook bewegende figuren zoals mensen te projecteren op het scherm, maar dat dit nogal duur uit viel voor de stad en we eigenlijk al tevreden mogen zijn met wat nu aangeboden wordt.

    19-04-2011 om 23:07 geschreven door Lieven Moenaert  


    >> Reageer (0)



    Archief per week
  • 16/05-22/05 2022
  • 09/05-15/05 2022
  • 22/11-28/11 2021
  • 11/10-17/10 2021
  • 13/04-19/04 2020
  • 06/04-12/04 2020
  • 24/02-01/03 2020
  • 10/02-16/02 2020
  • 20/01-26/01 2020
  • 24/06-30/06 2019
  • 22/04-28/04 2019
  • 18/03-24/03 2019
  • 09/07-15/07 2018
  • 21/05-27/05 2018
  • 14/05-20/05 2018
  • 19/03-25/03 2018
  • 22/01-28/01 2018
  • 15/01-21/01 2018
  • 05/06-11/06 2017
  • 26/12-01/01 2017
  • 29/08-04/09 2016
  • 22/08-28/08 2016
  • 01/08-07/08 2016
  • 18/07-24/07 2016
  • 27/06-03/07 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 25/04-01/05 2016
  • 04/04-10/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 21/03-27/03 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 22/02-28/02 2016
  • 08/02-14/02 2016
  • 25/01-31/01 2016
  • 21/12-27/12 2015
  • 30/11-06/12 2015
  • 09/11-15/11 2015
  • 02/11-08/11 2015
  • 26/10-01/11 2015
  • 19/10-25/10 2015
  • 07/09-13/09 2015
  • 24/08-30/08 2015
  • 17/08-23/08 2015
  • 10/08-16/08 2015
  • 03/08-09/08 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 29/06-05/07 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 20/04-26/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 14/07-20/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 30/06-06/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 06/01-12/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 16/12-22/12 2013
  • 09/12-15/12 2013
  • 02/12-08/12 2013
  • 25/11-01/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 21/10-27/10 2013
  • 23/09-29/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 02/09-08/09 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 08/07-14/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 17/06-23/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 22/04-28/04 2013
  • 15/04-21/04 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 25/03-31/03 2013
  • 18/03-24/03 2013
  • 11/03-17/03 2013
  • 04/03-10/03 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 04/02-10/02 2013
  • 28/01-03/02 2013
  • 21/01-27/01 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013
  • 24/12-30/12 2012
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 15/10-21/10 2012
  • 01/10-07/10 2012
  • 24/09-30/09 2012
  • 17/09-23/09 2012
  • 10/09-16/09 2012
  • 03/09-09/09 2012
  • 27/08-02/09 2012
  • 20/08-26/08 2012
  • 13/08-19/08 2012
  • 06/08-12/08 2012
  • 30/07-05/08 2012
  • 23/07-29/07 2012
  • 16/07-22/07 2012
  • 09/07-15/07 2012
  • 02/07-08/07 2012
  • 25/06-01/07 2012
  • 18/06-24/06 2012
  • 04/06-10/06 2012
  • 28/05-03/06 2012
  • 21/05-27/05 2012
  • 14/05-20/05 2012
  • 30/04-06/05 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 12/03-18/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 27/02-04/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 13/02-19/02 2012
  • 06/02-12/02 2012
  • 23/01-29/01 2012
  • 16/01-22/01 2012
  • 09/01-15/01 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 24/12-30/12 2012
  • 19/12-25/12 2011
  • 12/12-18/12 2011
  • 05/12-11/12 2011
  • 28/11-04/12 2011
  • 21/11-27/11 2011
  • 14/11-20/11 2011
  • 07/11-13/11 2011
  • 31/10-06/11 2011
  • 24/10-30/10 2011
  • 17/10-23/10 2011
  • 10/10-16/10 2011
  • 03/10-09/10 2011
  • 26/09-02/10 2011
  • 19/09-25/09 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 15/08-21/08 2011
  • 08/08-14/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 11/07-17/07 2011
  • 04/07-10/07 2011
  • 27/06-03/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 23/05-29/05 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 09/05-15/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 25/04-01/05 2011
  • 18/04-24/04 2011
  • 11/04-17/04 2011
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 21/02-27/02 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 07/02-13/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 17/01-23/01 2011
  • 27/12-02/01 2011
  • 12/07-18/07 2010
  • 28/06-04/07 2010
  • 21/06-27/06 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 22/03-28/03 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 11/01-17/01 2010
  • 04/01-10/01 2010

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.



    Categorieën

    Zoeken in blog




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs