Inhoud blog
  • voorstelling : De eenzaamheid van de egel
  • Muzische week
  • Voorbereiding muzische week
  • Foto's les axenroos
  • les 06/03/2013: Axenroos
    Zoeken in blog

    Foto
    Categorieën
    Lieselotte Delmotte
    Mijn blog
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles is muzisch
    Hallo allemaal,

    Ik ben Lieselotte Delmotte,
    Ik ben student aan de Xios Hogeschool en volg daar kleuteronderwijs. Als keuzemodule volg ik het vak Muzische vorming - alles is muzisch één van onze opdrachten is dan ook een blog bij te houden, deze blog zal dus een muzisch tintje krijgen.
     
    Lieselotte

    02-01-2013 om 11:13 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorstelling : De eenzaamheid van de egel
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op zondag 6 mei ben ik naar de voorstelling " De eenzaamheid van de Egel"  gaan kijken in de VelinxIn Tongeren. De doelgroep van deze voorstelling is 8 +. De voorstelling is geproduceerd door LOD muziektheater. De componist Dick van der Harst koos als vertrekpunt voor deze muzikale voorstelling het boek de eenzaamheid van egel van Toon Tellegen.

    Korte inhoud


    Hoe voelt het om je verjaardag te vieren in je eentje? De egel maakt er het beste van : hij poetst zijn tanden met choco, geeft zichzelf cadeautjes, en hij eet taart. Alleen. De brievenbus blijft leeg, ook op zijn verjaardag. In zijn dagboek somt hij de voordelen op van eenzaamheid. Maar er is ook een groot nadeel: dat het pijn doet om eenzaam te zijn.

    Wat ik ervan vond
    Het was een speciale voorstelling er was van alles te zien en te horen. Er hingen verschillende camera's op de scène Je krijg verschillende projecties van close- ups te zien, er hing namelijk een camera voor het gezicht van Egel. Dankzij deze camera kon het publiek goed zien wat er aan het gebeuren was. In de voorstelling werd er niet gepraat alles ging via de muziek, de liederen vertelde het verhaal van Egel. Het zang was soms moeilijk te verstaan daarom was het wel handig dat de tekst van de liederen geprojecteerd werden op de scène achter de zangeres. Toen ik de korte inhoud van de voorstelling op internet las, kon ik er mij wel in vinden. Nu ik de voorstelling gezien heb had ik er toch een beetje meer van verwacht. Ik vond het op een ongewone manier gebracht, zeker iets wat ik nog nooit gezien heb. 1 Acteur beelden het verhaal uit zonder te praten, de acteur werd ondersteund door een zangeres die het verhaal in zong en dan daarbij nog eens een orkest. In het begin wist ik niet goed wat ik er van moest denken. Na een tijdje had ik door hoe het in elkaar zat, toen werd alles duidelijker en was het gemakkelijker om het verhaal te volgen.

    Verwerking

    Het was een verhaal voor doelgroep 8 +, het verhaal waar de Componist zich op heeft gebaseerd is voor 12 +. Dus deze voorstelling naar kleuters brengen ligt nog al moeilijk. Wat ik wel interessant vind om te gebruiken is het thema waar de voorstelling over gaat namelijk "eenzaamheid" dit is wel iets wat je kan gebruiken in de kleuters klas (oudste kleuters). Eenzaamheid ligt toch wel in de leefwereld van de kinderen. Hier rond kan je verschillende drama activiteiten doen (hoe voelt iemand zich als hij alleen is, hoe ziet hij/zij eruit, mimiek,...) Ook zijn er verschillende prentenboeken rond dit onderwerp ( Het eenzame vuurvliegje, er was eens een muisje, wil jij mijn vriendje zijn,...) Hier kan je dan verschillende verwerkingsopdrachten doen rond de verschillende domeinen.

    Bijlagen:
    egel 1.jpg (197.1 KB)   
    egel 3.jpg (44.6 KB)   
    vuurvliegje.jpg (59 KB)   
    http://vlaamseopera.be/nl/#!/producties/de-eenzaamheid-van-de-egel   
    http://www.develinx.be/de-eenzaamheid-van-de-egel-8   

    26-05-2013 om 18:17 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Muzische week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hierbij een aantal foto's van mijn muzische week rond het thema kunst, zoals ik al zei hebben we die week gewerkt rond het boekje de kleine Dali. Dali werkt rond dromen, zoals jullie zien hebben de kleuters ook een aantal droomwerkjes gemaakt.
    - Zwevende klokken ( uit klei)
    - Olifanten op spinnen poten (zoals de kleuters het noemde)
    - muziekschilderij ( verven op de verschillende ritmes van muziek)

    Buiten beeldende werkjes hebben we nog veel bewegingslessen, drama en muzieklessen gehad
    De kleuters vonden het in elk geval een bijzondere week!








    19-05-2013 om 09:41 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorbereiding muzische week
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Eén van de opdrachten uit de keuzemodule is een muzische week uit te werken, wel volgende week is het dan zover! Ik heb besloten om rond het thema kunst te werken. Meer bepaald rond een kunstenaar namelijk de grootte 'Salvador Dali'. Toen ik begon bij het uitschrijven van deze week zat ik letterlijk met de handen in mijn haren. Hoe moest ik daar aan beginnen? Na een beetje zoekwerk rond Salvador Dali ben ik terecht gekomen op een prentenboek 'De kleine Dali ..... Voor kleine grote dromers'.

    Korte inhoud prentenboek:
    Er was eens een jongetje dat Salvador Dali heette, maar iedereen noemde hem Salvi.
    Op een dag, toen hij op het strand speelde, zag hij onder water iets glinsteren.
    Het was een kleine, magische sleutel die toegang gaf tot de lade waarin kleine Dali zijn dromen bewaarden.

    Rond dit boekje ben ik dus mijn muzische week beginnen uit te schrijven. Dali zijn werken zijn gëinspireerd op dromen dus wordt mijn week hopelijk een droomweek. Ik zal het jullie zeker weten te vertellen.

    06-05-2013 om 14:20 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's les axenroos













    03-04-2013 om 13:54 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.les 06/03/2013: Axenroos
    Klik op de afbeelding om de link te volgen In deze les hebben we gewerkt rond de axenroos. De leerkracht gaf verschillende opdrachten rond 4 dieren van de axenroos : de leeuw, de pauw, de kameel en de schildpad. Eerst werden de dieren allemaal apart behandeld. Bijvoorbeeld bij de schildpad werden er lakens gebruikt. We moesten dan ons proberen weg te steken onder het laken zonder dat de leerkracht die door de zaal liep ons zag verdwijnen. Op het einde van de les moesten we dan in groepjes gaan zitten en eens nadenken over een (bewegings) verhaal waar deze vier dieren aanbod in kwamen. Dit verhaal moesten we dan voorstellen aan de andere groep, zij moesten proberen te achterhalen wie welk dier moest voorstellen en waaraan je dat kon zien.

    Wat is de Axenroos?
    De axenroos is een manier om de gedragingen van mensen te ordenen. In die roos is niet alleen de plaats belangrijk (paul,uil,...) maar vooral ook de onderlinge relaties. ( wisselwerking pauw/wasbeer - leeuw/kameel ...)

    Iedereen heeft eigenschappen van alle dieren in zich of zou die althans moeten hebben, want ensen zijn pas sociaalvaardig als ze alle axen kunnen bewandelen, m.a.w. als ze zich kunnen aanpassen aan de andere.

    We kunnen bij mensen ontelbare gedragswijze zien, waarmee ze wel of niet in contact komen met ander.
    De bedoeling van de "axen" is al deze gedragswijze in enkele grote categorieën onder te brengen.

    Ax = relatiewijzen in aanleg ( = de mogelijkheid bij een mens om in relatie te treden)
    Alle relatiewijzen worden samengevat in een 10- tal hoofdrelatiewijzen en dit wordt dan gesymboliseerd door 10 dieren, die we op een roos situeren. Dit noemen we dan een axenroos.


    03-04-2013 om 13:51 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.krokusfestival 2013
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik ben 13 februari 2013 een familie voorstelling gaan kijken in het cultureel centrum in Hasselt. De titel van de voorstellen noemde : Het bijzondere leven van Jessy en Tristan van Es (8+). De tekst is geschreven door Hans van den Boom.

    Jessy is een deel van een eeniige tweeling van de Vlierstraat. Hij en zijn broer verschillen slechts op één punt. Tristan houdt van honden terwijl Jessy doodsbang is voor honden. Het verhaal vertelt hoe zelfs tweelingsbroers in de problemen kunnen komen.

    De voorstelling was voor een beperkt publiek gebracht, je kwam binnen en er stond een omheining van riet daarvoor stonden banken waar de volwassenen konden op gaan zitten. Voor de banken lagen palletten (voor de kinderen op te zitten). Het decor was heel simpel een soort van 'hut' gemaakt van palletten. Als enigste in de spotlights was het personage Jessy hij vertelden het verhaal van hem en zijn boer Tristan. De verhalen die Jessy vertelt zijn echt herkenbaar in het dagelijkse leven. Dat maakt dat de kinderen zich konden in leven in de voorstelling.

    wat ik van de voorstelling vond

    De voorstelling was niet helemaal wat ik er van verwachten. Toen ik de samenvatting las krijg ik er een heel andere gedachte bij dan bij het geen dat ik gezien heb. De verhaallijn had wel iets maar ik vond dat het op een vreemde manier gebracht werd. Persoonlijk vond ik het een beetjes moeilijk te volgen en ik miste precies voorstellingsvermogen rond het verhaal. Maar als ik dan zag naar een aantal kinderen die de voorstelling mee volgde dan had ik de indruk dat zij het wel geweldig vonden en dat ze er hun wel iets bij konden voorstellen. Dus volgens mij is het besluit dat kinderen toch iets anders denken/ zien een ander gevoel/ gedacht krijgen bij het zien van deze voorstelling.

    13-02-2013 om 00:00 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Alles is muzisch bewegingsles 9 januari 2013 ( kracht)
    5 houdingen aannemen








    15-01-2013 om 16:55 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In welke maten kunnen we de les (18 /12/2012) vergelijken met minimale dans?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Bij minimale dans gaat de choreografie uit van eenvoudige basispassen die in dansfrasen worden gecombineerd. Gebaren uit het dagelijks leven en bewegingen die in een ritme worden geuit. Dit gaat van het principe uit wat we vandaag in de les hebben gedaan. Eerst kregen we een oefening dat we 5 bewegingen moesten zoeken die we in een fabriek zouden kunnen doen. Bijvoorbeeld : knopje drukken, hendel trekken, inpakken, dozen vullen, ....
    Deze bewegingen werden dan telkens in het bewegingskader geplaatst ( tijd/ruimt/kracht/lichaam). Daarna gingen we in een groepje van 5 zitten en moesten we onze bewegingen die we hadden verzonnen samen tot één geheel brengen. Nadien was er voor iedereen een toonmoment voorzien. Dus of we de les van vandaag kunnen vergelijken met minimale dans denk ik wel dat het antwoord ja is. In deze les zijn we volgens mij van het principe van minimale dans uitgegaan.

    13-01-2013 om 11:29 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sidi Larbi - sutra
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie is Sidi Larbi?

    Sidi Larbi Cherkaoui is geboren en getogen in Antwerpen, heeft een Marrokaanse vader en een Belgische moeder. Als kind wil hij de werkelijkheid tekenen. Wanneer de twee dimensies van pen en papier niet meer volstaan, begint hij te dansen. Dans als een tijdelijke schets van de werkelijkheid : de tekening verdwijnt als de beweging eindigt. Van dansen gaat het naar choreograferen. Na een korte periode als danser in voorstellingen en televisieprogramma's gaat Sidi Larbi in Brussel studeren aan P.A.R.T.S, de dansschool van Anne Teresa De Keersmaeker.


    Sutra

    In Bijlagen vinden jullie een video clip van Sidi Larbi met zijn voorstelling Sutra. Sutra betekent letterlijk draad in het hindoeïsme en het boeddhisme, het is de term voor een verzameling van aforische verzen met elkaar verbonden door een gemeenschappelijk thema. Dat maakt het ideaal als de titel van een buitengewoon werk van de Belgische choreograaf Sidi Larbi Cherkaoui. Surta heeft een groep van kung- fu monniken van de boeddhistische Sholin Tempel. De monniken volgen een strikte boeddhistische leer, waarvan Kung fu & Tai Chi vechtsporten zijn een integraal onderdeel van hun dagelijks regime.





    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=VXN3XzJBW5E    

    02-01-2013 om 17:05 geschreven door Lieselotte Delmotte  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)


    Archief per week
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 01/04-07/04 2013
  • 11/02-17/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 07/01-13/01 2013
  • 31/12-06/01 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Over mijzelf
    Ik ben Lieselotte Delmotte
    Ik ben een vrouw en woon in Borgloon (België) en mijn beroep is student kleuteronderwijs .
    Ik ben geboren op 03/12/1990 en ben nu dus 33 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: shoppen, film kijken .

    intressante websites
  • bloggen.be
  • De Velinx (Tongeren)
  • Het paleis (Antwerpen)
  • kunsteducatie/theater
  • cultuurwebsite


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs