Foto

Wie ben ik


Ik ben Diane
49 jaar jong
Gehuwd met:
Tony
3 kinderen:
Mathieu
+
Gauthier 24 jaar
Laurent 22 jaar

Inhoud blog
  • Reeds 4 jaar heb ik mijn gbp en ja ik zou het direct terug overdoen
  • Terug naar oude look
  • Nieuwe look
  • Gal of maagontsteking ?
  • TWEE JAAR NA MIJN GBP
  • PANIEK VOOR NIETS
  • PANIEK
  • Uit de oude doos
  • Zelf na verlof blijf ik vermageren
  • De hoop niet opgeven
  • Probleempjes ????
  • Weer een stapje verder
  • Meer dan een jaartje na mijn gbp
  • Eerste kerst na operatie
  • Dag 295 na de operatie (10 maanden)
  • Dag 248 (8 maanden) na de operatie
  • Dag 175 na de operatie
  • Dag 90 na de operatie
  • Foto's voor na (90kg)
  • Dag 76 na mijn operatie
  • Dag 49 na de operatie
  • Dag 34 na de operatie
  • Dag 28 na de operatie
  • Dag 23 na de operatie
  • Dag 17 na de operatie
  • Dag 10 na de operatie
  • Dag 9 na de operatie
  • Dag 8 na de operatie
  • Weegresultaat
  • Mijn gewicht
  • Dag 7 na de operatie
  • Dag 6 na de operatie
  • Dag 5 na de operatie
  • Dag 4 na de operatie
  • Dag 3 na de operatie
  • Dag 2 na de operatie
  • Dag 1 na de operatie
  • Operatiedag 18/02/2009
  • Opname in het ziekenhuis
  • Foto's genomen voor de GBP
  • Tweede bezoek bij Dokter Devriendt
  • Bezoek endocrinoloog
  • Vooronderzoeken in dagkliniek
  • FAQ
  • De gastric bypass
  • Bezoek aan Gerda Vandendriessche
  • Mijn eerste bezoek met Dokter Devriendt
  • Wanneer is het begonnen
    Een nieuwe start
    Nieuw leven na mijn GBP
    21-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3 na de operatie
    Zaterdag 21/02/2009 geslapen tot rond 7u30. Kreeg deze morgen een pilletje voor de maag dat zal ik gedurende een tijdje moeten slikken voor mijn ontbijt (Omeprazole 20 mg)

    Had vandaag de vervangende dokter Vansteenkiste op bezoek en hij vertelde het volgende:
    “Het is een middel die je helpt naar een dieet te leren leven met alle normale voedingsmiddelen en op lange termijn verder op dit systeem te blijven leven en te vermageren”. Dit vond in een juiste definitie van de gbp.

    Kreeg vandaag dus een grote fles water waar ik naar mijn goesting mag van drinken en in kleine slokjes en vanavond een tasje bouillon met een appeldrankje ongezoet, dit laatste heb ik laten staan en van mijn soep heb ik een paar lepels gedronken.

    Mijn baxters zijn deze avond ook verwijderd maar mijn drain moest nog blijven tot morgen.

    21-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    20-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2 na de operatie
    Vrijdag 20/02/2009 krijg ik een klein flesje water waar ik het de ganse dag moet mee doen.

    Ik heb deze nacht goed geslapen ondanks dat ik nog altijd mijn drain in de buik heb en mijn baxter en dat ik dus op mijn rug moest slapen en dat de verpleegsters om de zoveel uur eens in je kamer komen.

    Ik had gisteren pijn aan de buik en was in de veronderstelling dat ik reeds genoeg pijnstillers kreeg maar de verpleegster zei me dat indien ik nog pijn had ik eventueel nog een extra voltaren pijnstiller kon krijgen deze kreeg ik dus gisterenavond erbij en ik moet zeggen dat het een pak scheelde. Deze voltaren mogen om de 12u en ik kreeg er deze morgen om 5u terug een.

    Ik heb me deze morgen zelf kunnen wassen en dit ging prima.
     
    Gerda is langs gewest met de uitleg van mijn eetprogramma na de operatie en dit een maand tot mijn volgende afspraak met de chirurg (maandag 23 maart 2009):
    S MORGEN
    Max 2 beschuiten met een beetje beleg confituur of smeerkaas (geen brood)
    S MIDDAG
    1 soeplepel aardappelpuree en 1 soeplepel groetenpuree (appelmoes – broccoli – bloemkool – spinazie – wortel) (geen vis of vlees)
    VIERUURTJE
    2 aardbeien – ¼ stukje rijpe banaan – 1/8 stukje rijpe peer – klein stukje rijpe meloen – ½ stukje rijpe kiwi – 1/8 stukje rijpe perzik (geen appel – sinaasappel – mandarijn)
    S AVOND
    Max 2 beschuiten met een beetje beleg confituur of smeerkaas (geen brood)
    of 1 potje yoghurt – 1 potje vanillecrème – ½ groentesoep
    Minstens 20 minuten eten over een maaltijd – niet drinken kort voor, tijdens en kort na de maaltijd en geen bruisende dranken drinken.

    Kreeg deze namiddag en deze avond veel bezoek maar was niet zo vermoeid als gisteren.

    20-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    19-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1 na de operatie
    Donderdag 19/02/2009 de opblaasbare botten worden afgedaan echt een verlossing. Ik zal iedere dag een prik krijgen tegen het flubiet.

    Ik werd gewassen en mijn blaassonde werd verwijderd en ik kreeg mijn eigen slaapkleed terug aan. Ik mocht mijn bed uit en in de zetel gaan zitten maar voelde mij zo flauwtjes. Het is net of er iemand in mijn buik gebokst heeft.
     
    Ik heb nu nog mijn drain in de buik en een infuus met suikerwater en pijnstillers.

    Om 9u30 kwam de dokter langs en de operatie is goed verlopen.

    Vandaag kreeg ik nog bezoek maar tegen de avond en ik was zo moe dat ik bijna in slaap viel terwijl het bezoek er nog was.

    Vandaag heb ik niets van eten gekregen en had er ook geen behoefte aan. Mijn lippen waren ongelooflijk droog en heb dus mijn lippenbalsem goed kunnen gebruiken.

    19-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    18-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Operatiedag 18/02/2009
    Woensdag om 6u30 word ik wakker gemaakt mag mij wassen mijn sexy steunkousen en operatiehemd aantrekken. Even wachten en ze komen mij halen.

    Om 7u zijn ze me al komen halen direct na het operatiekwartier. Alles ging vlug mag overstappen op de operatietafel waar ik een baxter krijg. Ben direct ingeslapen.

    Kwam terug wakker in recovery en voelde mijn enorm slecht dacht dat ik moest overgeven maar kon niet door een maagsonde die via mijn neus naar mijn maag ging. Deze sonde deed enorm veel pijn.

    Ben rond 13u30 terug naar mijn kamer gevoerd, de pijn viel mee maar mijn keel was niet te verdragen.

    Ik had dus een blaassonde, een baxter, en een drain voor de afvoer van bloed uit de wonde waar daar had ik allemaal geen pijn. Tevens hadden ze me een paar opblaasbare botten aangedaan voor het flubiet en tevens kreeg ik hiervoor dagelijks een spuitje. Mijn maagsonde werd er rond 19u uitgedaan.

    Heb zeer slecht geslapen daar die beenbotten gans de nacht opgeblasen worden en dat toestel maakt veel geluid.

    18-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    17-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Opname in het ziekenhuis
    Dinsdag 17/02/2009 opname om 16u40 in het ziekenhuis.

    Wat je vooral moet mee hebben naar het ziekenhuis:
    - bloedgroepkaart
    - mapje van AZ groeninghe
    - identiteitskaart – siskaart en vezekeringskaart
    - washandjes, handdoeken waarvan minstens 1 grote badhanddoek,
    - zeep, kam, tandenborstel, tandpasta
    - ondergoed, kamerjas, pantoffels, warme sokken, dagkledij (losse broek)
    - boeken (bezigheidstherapie)
    - natte doekjes – lippenbalsem

    Papieren worden ingevuld aan de receptie. Ik krijg een groen licht van mijn verzekering dat wil zeggen dat mijn ziekenhuisfactuur rechtstreeks naar de verzekering zal gaan. Ik word een eenpersoonskamer 434 toegewezen. Ik heb gekozen voor een 1 persoonskamer omdat ik denk dat je toch veel meer kan uitrusten en dat de verzekering er toch in tussen komt.

    Bloeddruk word gemeten 17 over 10 – temperatuur 35.9 ° alsook word er bloed afgenomen.

    Ik moet een glas met een product om de darmen te kuisen adfundum uitdrinken ik moet dit glas en een fles water van 1l tegen 18u uit drinken maar moet eerst een pilletje nemen om mijn maag te beschermen. Om 17u15 drankje uitgedronken.

    Kreeg nog te eten namelijk 4 beschuiten me confituur en smeerkaas en een magere yoghurt.

    De dokter is geweest en ik word morgen als 1ste geopereerd. Ik weeg nu 105.5 kg dus ben ik maar 1.5 kg vermagerd met mijn pre operatief dieet.

    Om 18u30 begint mijn drankje te werken en dit tot rond 19u, kon mijn natte doekjes goed gebruiken. Kreeg in pilletje op goed te kunnen slapen.

    17-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    01-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Foto's genomen voor de GBP






    Begin februari begin ik aan dit dieet maar als ik 2 dagen bezig ben bellen ze mij op van chirurgie dat mijn operatie niet kan door gaan op 11/02/2009 en verplaatst word naar 18/02/2009. Dit was echt een ontgoocheling.

    01-02-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    14-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tweede bezoek bij Dokter Devriendt
    Afspraak met de chirurg Dokter Devriendt om een datum vast te leggen voor de operatie het word 11/02/2009.
     
    Ik moet 14 dagen voor de operatie een dieet volgen namelijk:
    toegelaten dranken: water – koffie – thee – groentensoep
    toegelaten voeding: max 4 beschuiten/maaltijd – magere smeerkaas – magere confituur – magere yoghurt – magere kaas
    toegelaten groeten: rauwe, gestoomde en gekookte groente – 1x/week gestoofde groeten in een klein beetje Becel gebraden
    toegelaten: 1x/week 1 tot 2 eieren – 1x/week geroosterd biefstuk – 1x/week geroosterde kip of kalkoen – 1x/week geroosterde vis
    deegwaarden toegelaten maar niet dagelijks, rijst beperkt
    niet toegelaten: aardappelen – brood – snoep – andere soorten vlees – charcuterie – frisdranken – alcohol – fruit – mayonaise – vinaigrette

    14-01-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    09-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek endocrinoloog
    Op 09/01/2009 had ik een afspraak met de endocrinoloog. Deze heeft mijn nog eens gemeten en gewogen en alle onderzoeken goed bekeken of mijn lichaam klaar was voor de operatie en ik kreeg mijn 3de handtekening en de datum voor een nieuwe afspraak met de chirurg op 14/01/2009.

    Sedert het bezoek op 12/12/2008 en vandaag zijn er terug wat kilo's bijgekomen. Woog toen 107 en nu 111 kg. We hebben namelijk de feestdagen ertussen gehad en ik had zo iets van nog even genieten voor ik er aan begin en je zie hoe vlug ze er aan komen. Maar dan ook een BMI van 40 dus alles in orde.

    We zijn nu reeds een tijdje bezig met de papieren voor de verzekering. Ik heb een hospitalisatie verzekering via mijn werk en toen ik bij mijn eerste telefonisch contact vroeg of ze zouden tussenkomen in de kosten zeiden die dat dit geen medisch verantwoord dossier was. Ik was boos en vertelde de dame aan de telefoon dat dit zeker geen schoonheidoperatie was. Ik heb het er niet bij gelaten en via de chirurg heb ik een medisch dossier gevraagd en dit doorgestuurd naar de verzekering. Na veel telefoontjes en het vragen naar een bevestiging kreeg ik eindelijk groen licht. Dit wil zeggen dat de factuur rechtstreeks naar de verzekering zal gestuurd worden en deze zullen betalen. De kosten die zij niet betalen zullen naar mij doorgerekend worden

    09-01-2009 om 00:00 geschreven door Diane


    19-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vooronderzoeken in dagkliniek
    Op 19/12/2009 opname in de dagkliniek om 7u30 moest ik aanwezig zijn. Je word een kamer toegewezen en je mag gerust in je kleren blijven.
    Ze komen je halen voor een gesprek met de diëtiste. Bij haar moet je vertellen welke diëten je al gevolgd heb en wat je allemaal eet op een dag en kreeg ik mijn 1ste handtekening.
    Daarna heb je een gesprek met de psycholoog daar wordt gekeken of je mentaal wel in orde bent. Conclusie je bent volgens mij een levende dame dus 2de handtekening. Tevens moet je langs gaan bij radiologie voor een foto van de longen.

    Dan ken je terug naar je kamer en komen ze bloed prikken en een baxter aan leggen om het gemak van het maagonderzoek. Ze komen je halen met bed en al om de echo te nemen en het maagonderzoek te doen. Niets om je zorgen over te maken. Ze spuiten iets in je keel en doen iets in de baxter en voor je het weet kom je terug wakker in je kamer. Dus de gastroscopie gebeurt onder lichte verdoving.

    Tegen de middag krijg je een lichte maaltijd. In de namiddag word je met de ambulance naar een andere kliniek gevoerd waar de longtesten afgenomen worden. Daar moet je blazen in een toestel en heb je ook een fietsproef waar er terzelfder tijd een ook een cardiogram van het hart genomen word. Eens alles gedaan kreeg de datum voor de afspraak 09/01/2009 met de endocrinoloog en dan mag je terug naar huis. Dus voor deze onderzoeken moet je zeker niet bang zijn want dit is echt pijnloos.

    19-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane


    13-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.FAQ
    Wat moet ik doen als ik na de operatie een wondinfectie heb?
    De symptomen van een wondinfectie zijn meestal: pijn, koorts, eventueel koude rillingen, zwelling, roodheid meestal aan het uiteinde van de wonde naar de navel toe.
    Wanneer je denkt dat je een wondinfectie hebt, kun je best terug contact opnemen ofwel met Dr. Devriendt. Er moet dan een kleine opening gemaakt worden in de wonde, zodat de infectie weg kan. Eenmaal een kleine opening gemaakt, moet men ervoor zorgen dat deze opening niet te snel dichtgaat. Meestal steekt men het hoekje van een kompres in de opengemaakte wonde, waardoor de huid niet te snel dichtgaat.

    Wat moet ik doen als ik na een Gastric Bypass operatie een dag of 2 dagen heel moeilijk kan drinken of zelfs niet kan drinken?
    Dit kan voorkomen, zeker in de eerste weken of maanden na de operatie, wanneer te fel wordt overgegeven of om een of andere reden. Je moet dan niet panikeren. Je kunt dan best gedurende 24 uur enkel vloeibare voeding gebruiken. Vermijd vaste voeding te gebruiken omdat je dan dikwijls opnieuw moet overgeven en zo wordt de aanwezige zwelling alleen maar erger. Het beste is gedurende 24 uur enkel vloeibare voeding gebruiken, en wanneer dit niet voldoende is, eventueel contact op te nemen met Dr..

    Ik voel me echt misselijk en draaierig een half uurtje na het eten. Wat is er aan de hand?
    Na een Gastric Bypass operatie kan het zijn dat je om een of andere reden toch te veel suikers op te korte tijd inneemt.
    Dit kan dus zijn onder de vorm van brood, aardappelen, te veel pasta’s of te veel rijst, chocolade, chips. Of door te veel Cola of limonade te drinken. Ook ijscrème van volle of half-volle melk en room kunnen dumping veroorzaken.
    Onder dumping verstaan we dat je plots fel rood begint te zien, fel begint te zweten, eventueel zelfs wat hartkloppingen kunt krijgen. Een kwartier nadien verdwijnen deze symptomen en word je ineens fel moe.
    Wanneer je last hebt van deze symptomen, dan weet je dat je op te korte tijd te veel suikers hebt gebruikt en moet je proberen dit nadien te vermijden. Dumping kan op zichzelf geen kwaad, het is onaangenaam, maar het is tevens een verwittiging en een aansporing om de suikers te mijden.

    Ik voel me zo moe de eerste maanden na mijn operatie. Is dat normaal?
    Moeheid na de vermageringsoperatie waarbij je op korte tijd 10 à 20 kg vermagert, is normaal Om dit te voorkomen kun je best preventief 1 x per dag een polyvitaminepreparaat gebruiken en zorgen voor een gevarieerde voeding. Probeer ook rustig en langzaam te eten. Wanneer je toch nog belangrijke vermoeidheidsklachten heeft, gelieve dan contact op te nemen.

    Welke medicaties mag ik gebruiken na een gastric bypass?
    Na de Gastric Bypass operatie kun je alle soorten medicatie gebruiken. De medicatie loopt door de volledige dundarmtractus en zal dus altijd worden opgenomen. Na de ingreep mag je ook pijnstillers nemen. Let wel op: neem niet te veel pijnstillers op te korte tijd , probeer er wat bij te eten en neem zeker niet veel.

    Hoe zit het met sport na de operatie?
    Sport na een vermageringsoperatie is heel belangrijk. In het begin ga je veel gewicht verliezen, als je dan niet aan sport doet, worden de spieren niet gebruikt en beginnen die te verzwakken. Je voelt je dan veel langer moe dan anders.
    Na een vermageringsoperatie ga je ook veel vet verliezen, ook t.h.v. de buik, t.h.v. de armen. Wanneer je regelmatig aan sport doet, zal je de spieren t.h.v. buik en armen sterker maken en zal je dus minder kans hebben om na een dergelijke ingreep een hangbuik of hangarmen te krijgen. Je kunt door veel aan sport te doen.Ik moet een gastroscopie laten doen.
    Na een Gastric Bypass operatie kan er gemakkelijk een gastroscopisch onderzoek worden uitgevoerd. Je moet wel diegene die het onderzoek doet, verwittigen dat zij wat voorzichtig zijn als ze door de verbindingen tussen maag en dundarm gaan.

    Wat gebeurt er met het tweede deel van de maag na de Gastric Bypass operatie?
    Het tweede gedeelde van de maag blijft gewoon verder werken zoals voordien, het tweede gedeelte van de maag blijft verteringssappen maken om jouw eten te verteren, deze gaan via jouw 12-vingerige darm verder naar de dundarm waar zij terug in contact komen met de voeding. Het tweede gedeelte van de maag wordt dus niet groter, kleiner, niet zwakker of sterker, maar blijft over een periode van 10-tallen jaren juist hetzelfde.
    Is de operatie omkeerbaar?
    De Gastric Bypass operatie is perfect omkeerbaar. Op 30 minuten kan deze operatie worden afgebroken, maar het is zeker niet de bedoeling dat dit gebeurt en meestal is er geen indicatie voor, maar het is wel perfect mogelijk.

    Kan ik iets verkeerd doen zodat ik niet voldoende vermager of dat mijn gewicht constant blijft?
    Na een Gastric Bypass operatie ga je door het stijgen van het ghrelin hormoon automatisch een afkeer krijgen om naar zoet te grijpen, dit gaat je al zeer goed helpen om van het zoet af te blijven. Anderzijds moet je na een gastric bypass operatie vooral proberen om niet te dikwijls te eten, probeer 3 keer per dag te eten en zeker niet om het uur iets dat echt niet nodig is. Bij de gastric bypass operatie kun je veel gemakkelijker fruit eten. Als je tussendoor toch iets wil eten, eet dan een stukje fruit. Iedereen vermagert in trapjes, ook na deze operaties, je moet je dus niet elke dag wegen, want het kan zijn dat je 10 tot 14 dagen op het zelfde gewicht blijft hangen en dan op korte tijd weer ineens 2 kg kwijtspeelt. Probeer je 2 keer per maand te wegen, en beoordeel dan je gewichtsvermindering.

    13-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane


    12-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gastric bypass
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Via een laparoscopisch ingreep (kijkoperatie) construeert de arts een voormaag die volledig onafhankelijk functioneert. Deze voormaag of pouch heeft slechts een inhoud van 15 à 25 cc waardoor u sneller een gevoel van verzadiging krijgt (restrictieve fase).
    De arts verbindt de pouch via een bypass (van 150 cm lang) met de dunne darm. Hij bevestigt de bypass pas na de eerste bocht van de dunne darm zodat de maag-, gal- en pancreassappen pas hier in de darm terechtkomen (malabsorptieve fase).
    In normale toestand is de buikinhoud in nauw contact met de buikwand. Om een ruimte de krijgen die het mogelijk maakt de videocamera naar binnen te brengen, moet er dus eerst een soort "luchtbel" worden aangelegd om in te werken, en dit gebeurt door de buik op te blazen. Daarom begint de operatie met het inspuiten in de buik van koolzuurgas. Deze werkruimte (de "luchtbel") kan worden verwezenlijkt met behulp van een beschermde naald die wordt ingebracht doorheen de buikwand.
    Wanneer de werkruimte is aangelegd, gebruikt de chirurg "trocars", d.w.z. holle kokertjes voorzien van kleppen, die het mogelijk maken het gas te behouden in de buik. Via deze trocars worden de videocamera en de chirurgische instrumenten binnengebracht. Deze kokers worden aangebracht door kleine sneden in de huid op de buikwand.
    Vervolgens gebeurt de operatie "met gesloten buik" want uw chirurg hanteert de instrumenten langs de buitenzijde van uw buik, en volgt de operatie in de binnenzijde van de buik op een televisiescherm. Bij het ontwaken kan u pijn voelen aan de schouders. Deze pijn wordt veroorzaakt door het feit dat de buik werd opgeblazen met koolzuurgas om de werkruimte aan te leggen, en dit koolzuurgas bij het einde van de operatie nooit volledig kan worden verwijderd. Dit overblijvende gas zal echter snel en zonder gevaar voor uw organisme worden geabsorbeerd. De pijn is tijdelijk en verdwijnt snel, binnen enkele dagen na de operatie.
    De chirurgische instrumenten die worden gebruikt zijn niet dezelfde als de instrumenten die worden gebruikt bij de klassieke chirurgie, d.w.z. met "open buik". Sommige instrumenten zijn technologisch zo complex dat zij slechts kunnen worden gebruikt bij één enkele patiënt. Deze instrumenten noemt men "disposables" (wegwerpbaar), d.w.z. dat men ze weggooit na de operatie.

    De gastric bypass is momenteel de meeste uitgevoerde bariatrische ingreep. Men moet zich blijven houden aan de kleine porties, het gevaar is er vooral na enkele jaren. De grootte van de porties mogen niet worden oopgedreven. Alles kan geforceerd worden. Een operatie is en blijft een hulpmiddel.

    Voorwaarden voor de ingreep
    - minstens 18 jaar, tot en met 65 jaar
    - BMI hoger dan 40 of BMI hoger dan 35 met diabetes
    - volume eter zijn en snoeper
    - geen alcoholoverslaving hebben
    - niet zwanger zijn op het ogenblik van de operatie
    - goedkeuring krijgen van de psychiater, door de endrocrinoloog,  de diëtieste en de chirurg


    Voordelen bij de ingreep:
    De ingreep wordt laparoscopisch uitgevoerd, wat minder ingrijpend is en waardoor er minder kans is op wondbreuk tengevolge van de incisie. Bovendien blijft uw ziekenhuisverblijf beperkt tot vier à vijf dagen.
    Zowel zogenaamde volume-eters als snoepers (door de verminderde opname van suikers) ondervinden een gewichtsverlies van 60 tot 70% van hun overtollige gewicht. Er treedt zelden een vitaminetekort op.
    De patiënt heeft geen last van diarree, aangezien nog een groot deel van de dunne darm kan instaan voor de vertering.

    Nadelen van de ingreep:
    Door het afsluiten van de pouch kan de arts geen gastroscopie en geen ERCP (onderzoek van de galwegen via een endoscopie) meer uitvoeren.
    Het mogelijks voorkomen van het dumping syndroom: vooral het eten van suikers, vetten of koolhydraten kan misselijkheid, kramp, zweten, versnelde hartslag, diarree of duizeligheid veroorzaken. Dit verdwijnt meestal spontaan.

    Resultaten:
    De patiënt mag een gemiddeld gewichtsverlies van 60 à 70% van het overtollige gewicht verwachten. De eerste 6 maanden is het gewichtsverlies het grootst. Nadien gaat het vermageren trager, maar houdt het 12 tot 18 maanden aan. Nadien stabiliseert het gewicht.

    Voeding:
    Verander uw eetgedrag De eerste weken na uw operatie zijn heel belangrijk naar het opvolgen van uw dieetvoorschriften. Uw maag werd nog maar pas geopereerd, er werden nietjes geplaatst ter hoogte van het afgesneden stuk maag. Als u bijvoorbeeld een hele boterham eet, moet uw kleine maag teveel uitrekken, waardoor er teveel tractie komt op de sutuur (naad) in de maag. Dit betekent dat de hoeveelheid voedsel dat u per maaltijd kan gebruiken, beperkt is. Het volheidgevoel zal dan ook snel optreden. Hou daar dan ook rekening mee: genoeg is genoeg. Dit volheidgevoel is niet hetzelfde als een verzadigingsgevoel. U zal in het begin waarschijnlijk wel nog zin hebben om verder te eten. Dit is echter niet de bedoeling. Het is bijgevolg uiterst belangrijk dat u het volheidgevoel snel leert herkennen en meteen ook stopt te eten. Dit kan enkel gebeuren door rustig en traag te eten. Kauw heel goed uw eten en wacht een paar minuten tussen elke hap. Neem kleine hapjes. Drink niet tijdens de maaltijd. Drink een halfuur tot 1 uur na de maaltijd, om het verzadigde gevoel zolang mogelijk vast te houden. Uw maaltijd kan in de beginfase tot 30 minuten duren. Alleen door dit nieuw eetgedrag aan te leren, kan u het volume probleem overwinnen zonder pijn, misselijkheid en zonder braken. De voedingsaanpassing na een gastric bypassoperatie gebeurt in verschillende stappen.

    Introductiedieet :
    De eerste dagen na de ingreep (tijdens uw opname) zal de voeding langzaam opgebouwd worden volgens de orders van uw chirurg. Er zal gestart worden met kleine slokjes water, daarna kan u water drinken naar believen tot een ‘vol’ gevoel (kleine hoeveelheden). De volgende stap zal bestaan uit kleine porties vloeibare voeding. Tijdens uw verblijf zal u geen vlees, geen vis en geen brood krijgen.

    Maak gebruik van :
    magere (soja) melkproducten, zoals magere yoghurt, magere melk, magere platte kaas - gemixte groentesoep of bouillon - groente- en fruitsappen - thee en slappe koffie - niet bruisend water Wanneer de vloeibare voeding na enkele dagen goed verdragen wordt, mag er overgeschakeld worden naar gepureerde, zachte voeding.
    Ontbijt en avondeten :
    beschuiten, OF geroosterd brood,OF cornflakes laten weken in (soja)melk. Als beleg kan u magere smeerkaas OF magere witte kaas met energievrije zoetstof OF confituur met verlaagd suikergehalte zonder pitten en vellen gebruiken OF vanillecrème OF yoghurt zonder stukjes.
    ’s Middags : magere gemixte groentesoep OF aardappelpuree met zacht gekookte, best gepureerde groenten zoals : bloemkool, broccoli, wit van prei, wortelen, appelmoes. Geen rauwe of vezelige groenten zoals asperges, selder, erwten, bonen OF een middagmaal zonder stukjes uit het aanbod van de kindervoeding. Geen vlees, vis of brood.
    Tussendoor : niet-bruisend water, thee of slappe koffie met energievrije zoetstof. Geen alcohol, frisdranken, fruitsappen, gesuikerde melkdranken, sport- en energiedranken.

    Na enkele weken :
    als de voeding goed verdragen wordt, kan er geprobeerd worden met het toevoegen van kleine porties niet vette gepocheerde vis, of kleine hoeveelheden gemalen kip, kalkoen.
    Geleidelijk aan kunnen de beschuiten vervangen worden door oudbakken wit of geroosterd brood. Na 2 à 3 maanden : kan er overgeschakeld worden naar een eiwitrijke, caloriearme voeding. Gebruik zo weinig mogelijk suikers, aangezien dit ‘dumping syndroom’ kan veroorzaken. Dit komt doordat de suikers nu onmiddellijk in de darm terecht komen Houd u aan het driemaaltijden patroon (morgen, middag en avond)

    Bijlagen:
    Gastric_Bypass_Process.jpg (15 KB)   
    laparoscopie.jpg (23.9 KB)   

    12-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bezoek aan Gerda Vandendriessche
    Op 12/12/2009, afspraak met Gerda Vandendriessche. 056 24 24 00 -  gerda.vandendriessche@azgroeninge.be

    Daar werden alle mogelijkheden besproken en werd ik gewogen en gemeten. Er werd besloten om een gastric bypass te laten doen maar eerst een vooronderzoek. De afspraak voor het vooronderzoek op 19/12/2009.

    Tijdens die vooronderzoeken moet je van 3 dokters een handtekening krijgen voor akkoord, de psycholoog, diëtiste en endocrinoloog.

    Ik ben 1m67 groot en weeg 107 kg - BMI van 38.4

    BMI tussen de 20-25 = ideaal dat is voor mij tussen de 55 en 70kg
    tussen de 25-30 = overgewicht is voor mij tussen de 70 en 85 kg
    tussen de 30-40 = obesitas is voor mij tussen de 85 en 111 kg
    meer dan 40 = morbide obesitas dat is voor mij meer dan 111 kg

    Er is pas een tussenkomst van de ziekenkas als je BMI boven de 40 is of als je BMI 35 is met suikerziekte. Maar omdat ik in april 2008 nog 115 kg woog voor mijn proteïne dieet zullen ze dat gewicht in acht nemen. Dan had ik een BMI van 41.2

    Sinds 1 oktober 2007 trad een Koninklijk Besluit in werking die de terugbetaling van deze ingrepen regelt. Volgens dit KB zal een ingreep slechts terugbetaald worden onder volgende voorwaarden:

    Leeftijd tussen 18 en 60 jaar

    BMI boven 40 kg/m2

    Gedocumenteerd dieet hebben gevolgd in het afgelopen jaar zonder succes

    Een multidisciplinair gunstig advies geformuleerd door de chirurg, een endocrinoloog en een klinisch psycholoog

    Wanneer aan deze voorwaarden wordt voldaan wordt de ingreep grotendeels terugbetaald door het ziekenfonds. Een hospitalisatieverzekering vergoedt doorgaans de resterende kosten, maar dit dient u na te gaan bij uw verzekeraar.

    Kostenraming gastric bypass (4 dagen hospitalisatie)*

     

    tweepersoonskamer

    éénpersoonskamer

    totaal

    4.752€

    6.734€

    mutualiteit

    3.412€

    3.412€

    eigen aandeel

    1.340€

    3.321€

    12-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane


    08-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mijn eerste bezoek met Dokter Devriendt
    Op 08/12/2008 had ik mijn eerste afspraak met dokter Devriendt om 16u30 in de St Niklaas kliniek te Kortrijk.
    Eerste afspraak met kleine bespreking van waarom, hoeveel ik weeg, hoe groot ik ben.
    Ik krijg een nieuwe afspraak met Gerda Vandendriessche op 12/12/2009.

    08-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane


    01-12-2008
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wanneer is het begonnen
    Bij mijn geboorte in 1964 woog ik 3.35 kg.

    Toen ik 15 jaar was woog ik 79 kg . Toen begon ik aan mijn eerste dieet namelijk shake poeders drinken. Vele diëten zijn nog gevolgd namelijk : 1000 kcal dieet, pillen, soepdieet, herbalife, weight watchers, slanklijners, koen krucke dieet, proteïne dieet, enz...... Bij sommige diëten heb ik inderdaad veel kilo's verloren soms van 15 tot 25 kg, maar beetje bij beetje val je terug in je slechte gewoontes en de kilo's komen er terug bij.

    Na een van mijn diëten werd ik voor de eerste keer zwanger en dit was zekerst niet goed voor mijn kilo's er kwamen zomaar een 25 kg bij en deze gingen er dus niet terug af. Zo gingen we naar de 115 kg.

    Tot april 2008 wou ik nog bewijzen dat het wel zou lukken met een normaal dieet. Maar na een zoveelste poging kwamen de kilo's er terug bij. Ik had een BMI van 40 dat is een morbide obesitas. Zag het niet meer zitten. Wou vermageren en ging spreken met mijn huisarts deze maakte voor mijn een afspraak met chirurg dokter Dirk Devriendt.

    01-12-2008 om 00:00 geschreven door Diane




    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.


    Zoeken in blog


    WELKOM ! WELKOM !!!!
    Mijn favorieten
  • Obesitas centrum Kortrijk
  • Gastric bypass vrienden


  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs