Inhoud blog
  • Ik verhuis naar een andere blogsite!!!
  • De mystiek achter de tweede komst van Jezus
  • Luz de Maria 24/4
  • Zalig de armen van geest
  • Aanbidden in geest en waarheid
  • 3.33 uur 's ochtends
  • De kracht van 1 Weesgegroet
  • Ze komen eraan
  • Vreemde en grote donkere wezens zullen spoedig overal binnendringen
  • Een volgende lockdown
  • Boodschap aan Anna Shelley 24/4
  • De devotie van de 7 smarten van OLVrouw
  • Toewijdingsgebeden aan God de Vader, het H. Hart van Jezus en het Onbevlekt Hart van Maria
  • Gebeden van toewijding van ziekte, lijden en levenslasten
  • De betekenis van Pinksteren - 4
  • Om een baby uit een miskraam en geaborteerde baby's te dopen
  • Exorcismegebed over je woning en grond en toewijdingsgebed
  • Gebeden van zegening en bescherming
  • Het is eindelijk aangebroken
  • Wat God me toonde over aanstootgevende kledij...
  • Wat God me toonde over feminisme
  • De betekenis van Pinksteren - 3
  • Einde van Satans invloed in zicht
  • Red de planeet, ga CO2 uitstoten
  • Over de verliezen aan Westerse kant wordt gezwegen
  • Boodschappen aan Eduardo Ferreira
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Boodschappen van OLVrouw di Zaro 8/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Boodschappen aan Valeria Copponi (tot 19/4)
  • Instorting van economie, en munteenheden
  • De uitval
  • Over Poetin
  • Zal dit het einde veroorzaken?
  • Een miraculeuze foto van de Gekruisigde Jezus
  • Boodschap aan Anna Shelley 20/4
  • Luz de Maria 20/4
  • Rusland wordt verder uitgedaagd
  • De 3 daagse duisternis
  • De 9 cirkels van de Hel
  • In de Hel wegens echtscheiding
  • Meteoor op California
  • 23 april
  • De komst van de asteroide
  • Massale afname van bevolking in Europa komt eraan
  • Repost: Genezingsgebed van God de Vader
  • Opwarming van het klimaat? Niet dus.
  • Let op voor cosmetica en dergelijke producten
  • De uitleg van het merkteken van het beest door de Heer
  • De volgende pandemie
  • Over Obama: hij kan de Antichrist worden, door bezetenheid
  • Luz de Maria 16/4
  • Boodschap aan Anna Shelley 19/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Een zombievirus
  • Nano chip
  • VK zal getroffen worden
  • Dit zal gebeuren door Hem
  • Het is reeds begonnen
  • Hoe de Antichrist zal werken door AI en Biotechnologie
  • Ze komen voor onze kinderen
  • Vernietiging van 3 landen
  • Bloedmanen als waarschuwend teken
  • 5 tekenen dat je een Uitverkorene bent
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • OLVrouw van Smarten
  • Adviezen om de duivel te bevechten
  • Het sociaal kredietsysteem
  • NEEM GEEN VACCINS!!! GEEN ENKELE!!!
  • BID TEGEN ABORTUS!!!
  • De betekenis van Pinksteren - 2
  • De betekenis van Pinksteren - 1
  • Goede raad: wees niet afhankelijk van de staat
  • De plannen van de wereldelites
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Bijhorende afbeelding bij de boodschap van Lorena
  • Nog eens nieuws van de Antichrist/Maitreya
  • Boodschap aan Pedro Regis 11/4
  • Luz de Maria 12/4
  • Boodschap aan Lorena 8/4
  • Chaga
  • Dit is de waarheid
  • Boodschap aan Anna Shelley 14/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 9
  • Janet Klasson - 9/2 Licht van de wereld in de Goddelijke Wil
  • Geheim van gedrevenheid
  • Kom, H. Geest, kom!
  • 3 middelen die Satan gebruikt om je ziek te maken
  • Gezegend zij
  • Gods Barmhartigheid is grenzeloos
  • Boodschap aan Anna Shelley 13/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 7 en 8
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • De Emmaüsgangers
  • Mummie
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 6
  • Op weg naar de microchip
  • Nog steeds kunnen we het tij keren - Niburu
  • Boodschap aan John Mariani
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 5
  • Boodschappen aan Jennifer
  • 28/3 Plaats dit in je huis en land (The Unsealed Message)
  • Maria Simma openbaart 7 geheimen
  • Het Gezicht van Jezus
  • Opruimen van de wereldbevolking was altijd het doel - Niburu
  • 11 april
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 4
  • Boodschappen aan John Leary - rest van maart
  • Boodschap aan Mary of Divine Mercy
  • Grote schudding 8/4
  • Luz de Maria: Paaszondag 9/4
  • Afbraak van immuunsysteem door vaccins
  • Luz de Maria: Stille Zaterdag 8/4
  • Luz de Maria: Goede Vrijdag 7/4
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 2 en 3
  • Boodschap aan Anna Shelley 6/4
  • Zalig Pasen!!!
  • Boodschap aan Anna Shelley 8/4 DRINGEND!!!
  • Gebed op vrijdag voor de Arme Zielen
  • Boodschap aan Eduardo Ferreira 24/3
  • Droom van J. Frances 3/4
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (25/3)
  • Het echte gevaar van het einde van de dollar
  • Schildklier en jodium
  • Boodschap aan Manuela te Sievernich (21/3)
  • Boodschappen aan Valentina Papagna
  • Noveen van de Goddelijke Barmhartigheid - 1
  • Boodschap aan Marco Ferrari 26/3
  • Boodschap aan Gisella Cardia 3/4
  • De Kruisweg
  • 15 doodzonden in het Katholieke Geloof
  • Luz de Maria: Witte Donderdag 6/4
  • Het bankroet van Europa
  • Boodschap aan Anna Marie - Houston 11/2
  • Plaats terug brood op je huisaltaar
  • Boodschappen aan Pedro Regis
  • Palmzondag-rede van Vigano
  • Luz de Maria: Heilige Woensdag 5/4
  • Boodschap aan Luisa Piccarreta
  • Het Communisme zal opgelegd worden door de elite
  • Boodschap aan Ned Dougherty 26/3
  • Boodschap aan Anna Shelley (3/4)
  • Het verraad van Judas Iscariot (2)
  • Het verraad van Judas Iscariot (1)
  • Luz de Maria: Heilige Dinsdag 4/4
  • Luz de Maria: Palmzondag 2/4
  • Luz de Maria: Heilige Maandag 3/4
  • Interview met Luz Maria de Bonilla
  • Grafeenoxide in vaccins
  • Boodschap aan Lorena 14/3
    Zoeken in blog

    ALLES GAAT VOORBIJ, BEHALVE GOD !
    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda

    Mijn favorieten
  • Mijn bibliotheek
  • Nieuwe blogsite
  • Archief per maand
  • 05-2023
  • 04-2023
  • 03-2023
  • 02-2023
  • 01-2023
  • 12-2022
  • 11-2022
  • 10-2022
  • 09-2022
  • 08-2022
  • 07-2022
  • 06-2022
  • 05-2022
  • 04-2022
  • 03-2022
  • 02-2022
  • 01-2022
  • 12-2021
  • 11-2021
  • 10-2021
  • 09-2021
  • 08-2021
  • 07-2021
  • 06-2021
  • 05-2021
  • 04-2021
  • 03-2021
  • 02-2021
  • 01-2021
  • 12-2020
  • 11-2020
  • 10-2020
  • 09-2020
  • 08-2020
  • 07-2020
  • 06-2020
  • 05-2020
  • 04-2020
  • 03-2020
  • 02-2020
  • 01-2020
  • 12-2019
  • 11-2019
  • 10-2019
  • 09-2019
  • 08-2019
  • 07-2019
  • 06-2019
  • 05-2019
  • 04-2019
  • 03-2019
  • 02-2019
  • 01-2019
  • 12-2018
  • 11-2018
  • 10-2018
  • 09-2018
  • 08-2018
  • 07-2018
  • 06-2018
  • 05-2018
  • 04-2018
  • 03-2018
  • 02-2018
  • 01-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 11--0001
    Levend geloof 9

    24-03-2017
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leren liefhebben - deel 1

    Leren liefhebben

    Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God.                                                                                     - 1 Johannes 4:7-8

    De liefde is geduldig en vol goedheid. De liefde kent geen afgunst, geen ijdel vertoon en geen zelfgenoegzaamheid. Ze is niet grof en niet zelfzuchtig, ze laat zich niet boos maken en rekent het kwaad niet aan, ze verheugt zich niet over het onrecht maar vindt vreugde in de waarheid. Alles verdraagt ze, alles gelooft ze, alles hoopt ze, in alles volhardt ze.                                                              - 1 Korintiers 13:4-7

    William Blake, de Engelse dichter en visionaire kunstenaar, liet een bondige definitie na van het pad van heiligheid. Hij schreef: ‘We zijn voor een korte tijd op aarde geplaatst zodat we het juk van de liefde leren dragen.’ Blake, die in zijn tuin regelmatig met engelen sprak, was als het ging om spiritualiteit even excentriek als in zijn kunst. Maar zijn uitspraak stemt overeen met die van de heiligen. Zij zijn het erover eens dat heiliging wil zeggen dat een mens op God gaat lijken; het is een voortdurend ‘afleggen van de oude mens en het aantrekken van Christus’, wiens natuur de liefde zelf is.

    De Bijbel leert dat mensen zijn geschapen naar het beeld van God. Dat is een andere manier om te zeggen dat we zijn geschapen naar het beeld van de liefde. We zullen nooit onszelf zijn als we dat beeld niet weerspiegelen. Maar wat weten we werkelijk over liefde? De meesten van ons zijn zo gelukkig om enkele mensen in hun leven te hebben die ze beminnen: ouders, kinderen of vrienden. De populaire cultuur verwacht van ons dat we liefde afmeten aan de zoektocht naar ‘de liefde van ons leven’. Maar volgens de heiligen bestaat er een hogere maatstaf.

    Niets is zo diep verankerd in onze harten als het verlangen om lief te hebben en geliefd te worden. Liedjes en gedichten en kaarten vertellen ons steeds weer hetzelfde: ‘All you need is love.’ Betekent dat dat de heiligen het eens waren met de Beatles? Blakes’s woorden over de liefde wijzen op iets dat dieper gaat dan de bevrediging van ‘het verlangen van ons hart’. Ze wijzen ons op een langzaam proces van groei en bekering. Wat hier op het spel staat is niet de vervulling van ons verlangen, maar de behoefte om ons vermogen om lief te hebben te vergroten, en gaandeweg te worden bevestigd door de liefde die, zoals Dante het uitdrukt, ‘de zon en de andere sterren beweegt’.

    Onze taak op aarde is om het juk van de liefde te leren dragen. Als we daarin slagen, hebben we, of we nu kort of lang leven, het doel van ons bestaan gerealiseerd. Dan leren we die opmerkelijke ‘vrolijkheid in de liefde van God’ kennen, die Richard Rolle, een Engelse mysticus uit de veertiende eeuw, toeschreef aan heiligen. ‘Als onze liefde zuiver en volmaakt is,’ zei hij, ‘dan is, wat ook de liefde in ons hart is, die liefde God.’

    Liefde

    Wat weten we over de liefde? Dichters bezongen haar lof en tekenden haar macht om ons het gevoel te geven dat we geheel tot leven komen, EEn worden met het goede in de ander, het gevoel krijgen dat we niet meer bestaan als gescheiden identiteiten en bereid zijn om ‘alle dingen te verdragen, alle dingen te hopen, alle dingen te dulden’ ter wille van onze geliefde. Iemand die ‘verliefd’ is, ziet de wereld anders. Wat ooit saai en grijs leek, krijgt kleur. Het leven heeft toekomst en zin. Wat ooit onmogelijk leek, wordt mogelijk. We zijn niet langer alleen, want er is iemand die onze vreugde en zorgen deelt, iemand die de geheimen van ons hart kent. En we hopen dat we het waard zijn. Zoals Jack Nicholson, in de rol van een neurotisch personage in As Good As It Gets, opmerkte: ‘Jij zorgt ervoor dat ik een betere man wil zijn.’

    Wat kunnen we met zoveel films en sonnetten en liederen om uit te putten, leren van de heiligen? Weinig als we ervan uitgaan dat de heiligen in een soort spirituele zone leefden die onbereikbaar is voor gewone mensen. Therese van Lisieux zei dat het de missie van haar korte leven was om ‘de Liefde geliefd te maken’, wat ambitieus klinkt-maar abstract blijft. Als we gedwongen worden om te kiezen tussen de Liefde zelf en de liefde voor een hond, een poes of een andere sympathieke levensgezel, zullen veel mensen kiezen voor dat wat ze kunnen zien en voelen. Is de versie van de heilige slechts een etherische, bloedeloze schaduw van de ‘werkelijke liefde’?

    De vraag laat zien hoeveel er te leren valst over de werkelijkheid zelf. De heiligen zwoeren de liefde voor andere mensen, plaatsen of dingen, die hen gelukkig maakten, niet af ter wille van de liefde voor God. Integendeel. Ze geloofden dat liefde de sleutel is. Maar achter elke deur die de liefde opent is er een andere die naar iets groters leidt.

    De heiligen namen geen genoegen met een wereld van schaduwen en uitvluchten. Zij volgden het spoor van onze menselijkheid naar een steeds grotere en diepere werkelijkheid. Ze geloofden dat alle liefde, alle schoonheid, alle geluk in dit leven slechts een voorbeeld en een voorproefje zijn van de ‘werkelijke liefde’. In dat licht schreef Augustinus:

    ‘Wat heb ik lief als ik mijn God liefheb? Geen materiele schoonheid of schoonheid van tijdelijke aard; niet de schittering van aards licht, die zo aangenaam is voor de ogen. (…) En toch, als ik Hem liefheb, is het zo dat ik een bepaald soort licht liefheb, een stem, een geur, een omarming; maar het is van dien aard dat ik mijn innerlijke zelf bemin als mijn ziel baadt in licht dat niet gebonden is door ruimte; als ze luistert naar geluiden die nooit wegsterven; als ze een geur inademt die niet vervliegt in de wind; als ze voedsel smaakt dat nooit wordt geconsumeerd bij het eten; als ze zich vastklampt in een omarming die nooit wordt afgesneden door vervulling van verlangen. Dat is wat ik liefheb als ik mijn God liefheb.’

    Je hoeft geen heilige te zijn om lief te kunnen hebben. Maar het lijkt erop dat alleen iemand die liefheeft een heilige kan zijn.

    Natuurlijk geluk

    Misschien is Augustinus niet het meest geschikte voorbeeld. In de eerste hoofstukken van zijn Belijdenissen verwijst hij regelmatig naar zijn wanhopige zoektocht naar ‘iets om te beminnen’. Hij vond het blijkbaar in verschillende vormen en personen, zoals de vrouw die jarenlang zijn minnares was. Augustinus wilde laten zien dat de ‘heldere wateren’ van de liefde steevast worden vervuild door de ‘zwarte rivier van de lust’. Hij schetst zijn relatie met zijn naamloze geliefde, de moeder van zijn zoon, in de volgende weinig flatteuze woorden: ‘In die dagen leefde ik samen met een vrouw, niet mijn wettige echtgenote, maar een minnares die ik zonder speciale reden had uitgekozen om mijn lusten te kunnen botvieren.’

    Augustinus’ vertoog staat in schril contrast met een vergelijkbare passage uit Dorothy Days memoires, The Long Loneliness waarin ze het verhaal vertelt van haar liefde voor een man genaamd Forester en de rol schetst die hij speelde in de bespoediging van haar spirituele reis: ‘De man die ik liefhad, waarmee ik eens samenwoonde, was anarchist, Engelsman van geboorte en bioloog.’ Ze ontmoette hem op een feestje in Greenwich Village in de vroege jaren twintig. Spoedig daarna gingen ze samenwonen – zoals Day het uitdrukte: ‘in de volle zin van het woord’ – in een huis op Staten Island, dat betaald werd door middel van de verkoop van de filmrechten op een autobiografische roman.

    In het onconventionele milieu waar ze verkeerden was een dergelijke relatie geen schandaal. Day noemde hun relatie een ‘samenwoningshuwelijk’. Voor Foster, die zijn verachting voor het ‘instituut gezin’ nooit onder stoelen of banken had gestoken, was hun relatie ‘kameraadschap’. Toch hield ze ‘in alle opzichten’ van hem. Ze schreef: ‘Ik hield van hem om alles wat hij wist en betreurde hem om alles wat hij niet wist. Ik hield van hem om de rommel die ik in de zakken van zijn vest vond en om het zand en de schelpen die hij meebracht als hij had gevist. Ik hield van zijn slanke koude lijf als hij, ruikend naar de zee, in bed stapte. En ik hield van zijn integriteit en eigenwijze trots.’ Wat betreft Forsters gevoelen: ‘Hij hield van de natuur met een zinnelijke passie en hij hield van vogels en beesten en kinderen omdat het geen mensen waren.’

    Het was in die tijd van ‘natuurlijk geluk’, zoals ze het noemde, dat ze begon te verlangen naar een nog veel groter geluk. Forsters vurige liefde voor de schepping deed hem neerkijken op de religie, maar voor haar was het effect tegengesteld. Het voerde haar ‘naar de Schepper van alle dingen’. Ze begon tijdens haar wandelingen te bidden en bezocht zelfs de mis. ‘Hoe kan er geen God zijn als al die prachtige dingen er zijn?’, vroeg ze aan Forster. Maar er ontstond een steeds grotere kloof tussen hen.

    Dit alles vond plaats voor haar zwangerschap en de geboorte van haar dochter, een gebeurtenis waarin haar religieuze verlangens kristalliseerden. Ze besloot dat ze ‘het koste wat kost’ haar kind wilde laten dopen. En de kosten waren hoog. Ze kon niet katholiek worden en tegelijkertijd haar ‘samenwoninghuwelijk’ handhaven. Forster wilde niets te maken hebben met een huwelijk of dat nu burgerlijk of kerkelijk was. Met grote pijn gingen ze uit elkaar.

    Misschien is Dorothy Day ook geen goed voorbeeld. Haar verhaal zou, net als dat van Augustinus, kunnen overkomen als een demonstratie van het conflict tussen ‘louter’ menselijke liefde en ‘hogere’ religieuze aspiraties. Maar dat was niet zoals Day het zag. ‘Ik zag niet in waarom de liefde tussen man en vrouw de liefde tot God zou uitsluiten,’ schreef ze. God is de Schepper en alleen al het feit dat we een kind kregen, gaf me het gevoel dat we naar het beeld en de gelijkenis van God waren geschapen, medescheppers waren met hem.’ Haar verhaal heeft niets van Augustinus’ obligate expressie van schaamte en spijt. Het is een verhaal van iemand die ‘ door echte liefde, zowel lichamelijk als geestelijk’ God leerde kennen.

    Dit was niet het einde van haar verhaal. Haar ervaring van ‘natuurlijk geluk’ had het verlangen naar een groter geluk gewekt. Haar liefde voor Forster, voor haar dochter, voor de schoonheid van de aarde, en haar liefde voor de armen en vertrapten had haar doen geloven in een nog veel grotere liefde. Dit verlangen zou ze enige jaren later, na haar ontmoeting met Peter Maurin, meenemen naar de Catholic Worker.

    Augustinus noemde het leven de ‘weg van de affecties’, een proces waarin we leren wat onze liefde waard is en hoe we op de juiste manier liefhebben. Veel mensen zijn gevangen in zelfliefde, een gevangenis waarvan de grenzen zijn bepaald door comfort, bezit of reputatie. Anderen hanteren een breder zelfbegrip en hebben een aantal mensen die ze liefhebben. Sommigen trekken de grens bij het gezin, anderen bij hun eigen volk of de kerk. Dat alles heeft zijn waarde. Maar de vraag is of we openstaan voor de stem die ons nog verder wil laten reiken. Als liefde de horizon en niet een grens is van ons bestaan, dan zullen alle dingen hun verborgen diepte openbaren en ons verder helpen op onze weg. Niet alleen de mooie, maar ook de gewone en alledaagse dingen die we vaak nauwelijks op waarde schatten, kunnen dienen als vensters naar het oneindige.

    Uit : Het geluk is met de heiligen – Robert Ellsberg



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (0)



    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs