Arian is bezig met het bedekken van de zeppelin. Wat ben je aan het doen? 'We zijn de zeppelin aan het bedekken met wol. Wat is volgens jou het doel? 'Een grote zeppelin maken'. Zou je nog iets extra toevoegen? Arian denkt na. 'Nee, eigenlijk niet'. Wat moet er nog gebeuren? 'De zeppelin moet nog verder bedekt worden'. Vind je het leuk? 'Ja, heel leuk!' Waarom? 'Omdat ik het leuk vind om iets te bouwen. 'Heb je nog veel werk? 'Nee.'
Op school was er de roddel dat de stoet misschien niet doorging...... 😒 Onmiddellijk ging er een groepje op uit om de waarheid te zoeken. We gingen naar Hilde (de directrice) om te vragen of de stoet door mocht gaan van de politie.👮 Hilde wist het nog niet, want de politie komt dinsdag 5 mei hier naar school.🚓 Volgens de politie mag de zeppelin maar 2,5 meter zijn en nu is hij 2,7 meter.😮 Dus dat is niet zo goed en ze zullen de zeppelin moeten verkleinen. Hilde zegt dat de weg ook niet zo goed is, omdat de bussen en trams daar rijden zoals de bus 3.🚌
We hopen alleszins dat de stoet door gaat.🙏👍 Duimen jullie mee?
Groetjes van de reporters van dienst, Diederik en Seppe😜
Mimi maakt met de kinderen een groot spandoek. De kinderen maken letters uit papier voor op het spandoek. Daarna maken ze die letters uit stof en Mimi naait ze erop met het naaimachine. Het spandoek komt achter de zeppelin, op het spandoek staat: Let's Zeppelin! Dries maakt samen met de kinderen de zeppelin. Ik ben heel benieuwd naar het resultaat!
Een tekst van Reiho (uit Frankrijk) vertaald door Mila en Suza
Op 30/4/2015 heb ik een interview afgenomen van Jerom alleen bij de laatste vraag is het naar de hele klas. In deze tekst staat het interview verwerkt. Veel plezier met lezen.
Bijna alle kinderen die op dat moment in Rudy's atelier zaten vonden het het tofste van wat ze gekozen hadden. Die kinderen waren: Berween, Lars, Willem, Vaisegaan, Enjell en Neo. Maar wat hadden ze eigenlijk geleerd? Ik stelde de vraag en na lang denken kwam ik te weten dat ze heel veel, verschillende ritmes leerden, ... maar het belangrijkste was naar elkaar kijken. Maar zaten ze eigenlijk nog op schema? vroeg ik me af. Ze zeiden van wel, misschien, beetje en nog veel dingen,... dus kwam ik tot de conclusie dat het tussen wel en niet was. Maar vinden jullie het tof? Het antwoord was heel duidelijk: "JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!! " Maar ik wist nog niet alles, daarom stelde ik de vraag: waarvoor dienen die murgaritmes? "Zodat de andere mensen erop kunnen dansen," luidde het antwoord.
Welkom beste mensen. Dit is een interview van Marcus en Diederik in De Oogappel we interviewen mensen die een gigantische zeppelin maken met takken en . touw. 1. Vindt u dit leuk om te maken ? Ja, ik vind het bouwen met takken heel leuk. 2. Waarom vindt u dit leuk? Ik vind sjorren heel leuk. 3. Hoe gaat al dat werk het in werking? Weven en sjorren met takken en touw. Dit was onze korte interview en ik wens je nog veel plezier!!!😃
Hey beste bloglezertjes, Wij zijn eens rond geweest bij de kleuterklassen, zij doen niet mee aan de ateliers maar hebben wel ook rond de zeppelin gewerkt. We begonnen bij de klas van Sofie. Daar hebben de kindjes zelf een vliegmachien ontworpen, en dan in het echt gemaakt. Kleine Panamarenkootjes dus! Die kleine Panamarenkootjes deden ook allemaal proefjes met lucht, en er kwam een echte kunstenaar op bezoek! Ze gaan ook nog rond drama en poëzie werken. Loki, het kindje dat we geïnterviewd hebben, vond het alvast super! We gingen verder op pad naar de klas van Saskia en Ann. In de klas van Saskia en Ann hebben ze een heel grote zeppelin uit papier maché gemaakt. Ze hebben ook uitvindingen van Panamarenko nagetekend en zeppelins geschilderd. Dat vonden ze heel leuk! We interviewden Lilia, ze tekende een vrouw van Panamarenko na en vond het super tof! De kindjes willen graag nog katapults maken om mee te kunnen schieten. Ann vertelde ons dat de kindjes heel geïnteresseerd waren en ze vooral graag natekenden. Na de 2de en 3de kleuterklasjes gingen we naar Ilse haar klasje. De kindjes van Ilse hebben vooral gewerkt rond alles wat kan vliegen. Ze kwamen uit bij vliegende draken, daar maakten ze schilderijen, papieren draken en kleien draakjes van. Rosie had een opgezette vogel mee, daar rond gaan ze nog werken. Ze vonden de zeppelin nog een beetje te moeilijk, dus daarom werkten ze met alles wat kon vliegen. Naar het klasje van Ilse gingen we naar het klasje van Martine. Daar hebben ze hun eigen papier maché zeppelinnetjes gemaakt. Rond die kleine zeppelins waren er wolkjes die met een rietje en verf gemaakt werden. Op het einde vertelde Jef nog dat ze met ballonnen gespeeld hebben, omdat ballonnen kunnen vliegen. Alle kleuterklassen hebben samen met Fonky Tuur (die je misschien kent van Belgium's Got Talent) een liedje gemaakt over zeppelins. Dat vonden ze natuurlijk fantastisch! Suza en Mila
Deze ochtend werkten we verder aan de zeppelin.😄 Zzmogh🐝 hielp actief mee met het verder werken van deze reuzezeppelin van wilgentakken. Als eerste verstevigden we hem met touw. Toen hij stevig genoeg was, begonnen we aan de binnenste koepels. Die maakten we vast met spanbandjes. We maakten 6⃣ koepels. Verder verstevigden we alles nog een keer, zodat de zeppelin niet kapot zou gaan tijdens de stoet op woensdag 1⃣3⃣ mei. Om de stoet fleuriger te maken konden de kinderen ook voor andere workshops kiezen, zoals:
Vlaggen maken 🚩
Kostuums en hoeden maken 👔👒
Murga ritmes- liedje maken 🎵🎶
Vleugels maken ( met wol) 👼
Redactiegroep 📋🎥📷 ( Dit is voor deze blog)💬
Alle kinderen zijn nu hard aan het werk om er een prachtige stoet van te maken!🎉🎈 Het wordt fantastisch‼️😊😜😋😇👍❕
Bij de kleuters heerst er een grote spanning als ze de grote micro zien. Naast de micro op de grond ligt een kleine micro, daarnaast staat FONKIE TUUR een rapper die workshops geeft aan jong en oud. Het 2de en 3de kleuterklasje zijn onder de indruk. Ze worden in vier groepjes van vier verdeeld, elk om de beurt mogen die groepjes aan de grote micro staan en zingen een stukje met volle borst mee. Daarna wordt het refrein door allen om ter luidst en om ter mooist gezongen. Het liedje dat Fonkie Tuur maakte op het liedje "Ik voel me sexy als ik dans" van Nielson heet vanaf nu " We vliegen in een zeppelin". Alle kleuters genieten van het feit dat ze een micro mochten gebruiken. Ook de kleuter-humor was welkom in het lied, "de zeppelin vliegt door de zee", " meneerke Peerlala valt van de zeppelin" bijzonder lollig daar in het 2de en 3de kleuterklasje Ook de klas van Martine is aanwezig, ze roepen hun longen uit hun lijfjes.
Na de grote gebeurtenis gingen journaliste Cato en Journaliste Helena Fonkie Tuur interviewen.
FONKIE TUUR. 1.) Wat vond je van Belgium's got talent? "Ik vond het leuk om deel te nemen aan een televisieprogramma waar miljoenen mensen naar kijken. Ik had mijn act zeer goed voorbereid en was onder de indruk."
2.) Vond je het jammer dat je niet in de finale bent geraakt? "Ik was voor mijn act wel wat zenuwachtig maar dat ging over toen ik daar eenmaal op dat grote podium met spots stond. De juryleden vonden mij goed maar minder goed dan de rest van de kandidaten. Ik vind het wel jammer maar ik vind dat ze hun mening mochten geven. Daarvoor zijn ze er dan ook, de juryleden. Ik vind het jammer maar Ja....."
3.) Wie van Belgium's got talent vond je het best buiten jou? " Ann Helena Kenis, dat was wel een grappige madam, de kringloopwinkelmadam! Haar liedje is echt wel grappig," Hij zingt het liedje en lacht.
4.) Is het leuk om met kleuters te zingen? "Ja ik vind het tof om met kleuters te werken en te zingen. Als die willen zingen dan zingen die. Als die niet willen zingen dan zingen die niet. Dat vind ik leuk aan kleuters, Misschien omdat ik erop lijk. (Lacht)"
veel leesplezier van de journalistes Cato & Helena
1.Wat maak je?: Billie: "De vlag van Servië." Felix: "De vlag van Japan." 2.Vind je het leuk? Hannah: "Ja!" Aude: "Ja dit is mijn derde vlag al." 3.Hoe vind je het om te naaien?: Nel: "Ja, leuk, ik naai thuis ook veel." Hannah: "Zeer leuk vooral als hij af is." 4.Waarom koos je voor deze vlag? : Hannah: "Omdat het de laatste vlag was die nog redelijk gemakkelijk is." Billie:"daar kon ik niet voor kiezen, Els heeft mij die vlag gegeven." 5.Waarom koos je voor deze activiteit?: Zoë: Omdat het erg leuk is. 6.Vind je het moeilijk?: Felix: Niet zo moeilijk, maar ook niet gemakkelijk.
Bij vleugels
bij Maya moest je eerst stokjes op een stuk buis plakken en daardoor heb je een punniksysteem. Dan kan je met vier
bolletjes wol beginnen punniken eens je klaar bent heb je een soort van lange armband
en dan maak je een tweede voor je andere arm. Dan maak je een vlecht en met die
vlecht verbind je de twee armbanden achter je schouders en dan heb je het begin
van je vleugels. Daarna hang je slierten aan die armbanden, die slierten knoop
je vast aan een touw om je middel maar als je te weinig tijd hebt dan laat je
ze gewoon hangen.
INTERVIEW SUR LES ZEPPELIN personne interviewé : Dries INTERVIEW VAN DE ZEPPELIN. intervieweur : Reiho
QUESTION 1: Vous construisaient un zeppelin ? REPONSE : Oui, on construit un zeppelin pour une exposition. QUESTION 2: Combien meusure le zeppelin ? REPONSE : Je pense qu'il meusure 2 ou 3 mettre et demi . QUESTION 3: En quelle mattèrielle vous frabriqué le zeppelin ? REPONSE : En branches. QUESTION 4: Pourquoi vous construiser un zeppelin ? REPONSE : Parceque pendant la guerre un zeppelin est tombé et á exploser... QUESTION 5: Éseque les enfants aime construire un zeppelin ? REPONSE : Oui tout le monde travaille dure. QUESTION 6: Vous ète content qu'il aime ? REPONSE : Oui, sait vraiment amusant parceque tout le monde aime. FIN DE L'INTÈRVIOU !
Wij hebben een bezoek gebracht in de klas van Elien. Elien geeft les aan de kinderen van het tweede leerjaar. Zij doen niet mee aan de ateliers rond let's zeppelin maar ook zij maakten leuke dingen. We ontdekten wat de kinderen allemaal maakten. Ze maakten een zeppelin van Kneckx, een grote tekening van een zeppelin, een gedicht over een zeppelin met leuke uitwerking en een eigen uitvinding over vliegen. Daarvoor gebruikten ze kneckx, papier, gekleurd papier, touw, stiften, een schrijfpotlood, een schaar, lijm en een lat. Aan de tekening van de zeppelin werkten ze wel drie uur. Maar aan de uitvinding zelf maar 45 minuten. Ze vonden hun eindresultaat zeer geslaagd. Door Amira en Amelie
De groep zeppelin bouwen is bezig met een reusachtige zeppelin te bouwen. De materialen die ze gaan gebruiken zijn: wilgentakken, touw en spanbandjes. Ze begonnen hun werk met schetsen te maken. De kinderen vinden het allemaal heel leuk. Er is een goeie sfeer daar en hardwerkende kinderen. Op het moment is er niet veel te zien maar we zijn zeker dat het op een schitterend resultaat uitkomt! Het zal er dan ook goed uit zien met de wilgentakken .
Op deze foto zie je Mila en Suza die aan de slag gaan om een paraplu te pimpen voor de Zeppelin-stoet. Meer weten? Lees zeker de artikels over het atelier "kostuums en hoofddeksels".
Dit is onze blog over de atelierweek van het schoolproject Let's zeppelin . Hier vind je alles over wat we doen en gedaan hebben. We hebben ateliers zoals: reuzenzeppelin bouwen met zzmogh, kostuums en hoeden maken, vlaggen maken enzovoort! Wij hebben al in de klas over vliegen en zeppelins gewerkt. We zijn hier op De Oogappel gefascineerd door vliegen. Al die ateliers zijn bedoeld om één grote optocht te maken naar het Pierkespark in de Brugse Poort. veel plezier in onze blog!
Lut, de juf van het zesde leerjaar maakt samen met Winde, de mama van Amelie, en de kinderen in de groep de kostuums en hoeden voor de stoet. Deze zelfgemaakte kostuums worden gedragen door de makers zelf. Hun bedoeling is om door deze kledingstukken ervoor te zorgen dat het lijkt alsof iedereen die meeloopt net uit de neergestorte zeppelin komt. In de klas waren een aantal kinderen die bezig waren met allerlei knutselmaterialen. Reiho, Helena, Cato en Gust waren bezig met de paraplu's te pimpen. Wannes, Evarist, Nel, Flo en Anna maakten onder andere kledingstukken, een T-shirt een fronsrokje, en dit allemaal in het thema van de lugubere Eerste Wereldoorlog.
Cato maakte een roze paraplu die ze helemaal heeft verknipt en versiert met rode wol. Vanboven kleeft er een Teletubie, helemaal onder de tape met een vork door zijn hoofd en arm. Deze Teletubie is erg gewond naar aanleiding van de zeppelin crash.
Wannes maakte een hoed met als basis een vergiet. Het vergiet heeft hij bedekt met aluminiumfolie. Op het vergiet zette hij een babypop waarvan het been zogezegd is afgeknald. Door zijn buik stekt een vork. Een gevaarlijk wapen voor zo een kleine baby;)
Evarist werkte net als Wannes met een vergiet! Deze keer was het niet bedekt met aluminium maar met rood stof, elastieken en Chinese stokjes. Bovenop zit Knorretje van Winnie the Pooh beplakt met tape en zwaar gewond. Om te voorkomen dat de hoed van zijn hoofd zou vallen knoopt hij het rond zijn middel met een reep grijze stof.
In de klas zagen Amelie en ik, Roxana nog talrijke van deze stukken en kostuums. Ik ben alvast erg benieuwd hoe de stoet zal verlopen!
Fons en ik (Henri) namen volgend interview af bij Diederik en Mauro.
Wat maak je Mauro? "Een zeppelin met wilgentakken en snelbinders." En jij Diederik? "Een zeppelin het lijkt er wel nog niet op maar ik denk dat het wel vorm begint te krijgen." Vind je het leuk Diederik ? "Ja ik vond het leuk maar nu ik geen snelbinders meer mag aantrekken minder" En Mauro, wat vind jij? "Ja we moeten niet rekenen in de klas!!!" Waarom koos je dit atelier Mauro "Het leek me leuk" en dat zei Diederik ook, daarenboven vond hij het creatief. Wat is het doel Diederik ? "Een mooie zeppelin maken " Mauro wat vind jij? "Ik vind dat we een heel grote zeppelin aan het maken zijn" Zijn er dingen misgelopen? "Ja, we hadden fout geteld met de stokken: eerst teveel stokken, dan te weinig stokken,..." Vind je het moeilijk? "Niet, nee, dus eigenlijk simpel!" Dat antwoordden ze allebei, wat denken ze allebei hetzelfde...
Hallo, wij zijn Feliks en Carima en wij gaan vandaag een interview afnemen bij Rudy in het atelier. Ze maken zelf een liedje over vliegen en Lets zeppelin, dat doen ze met verschillende instrumenten die ze zelf bespelen. 1. Wat zijn jullie aan het doen? We zijn aan het musiceren.(aan het muziek maken) 2. Welke instrumenten bespelen jullie allemaal? Een bombo, wordt ook wel de grote trom genoemd. Een darbuka, belletjes, en de conga 3. Is het leuk om de instrumenten te bespelen? Ja, het is leuk.! 4. Vinden jullie het moeilijk om die instrumenten te bespelen? Het is niet altijd even makkelijk, maar het lukt ons wel.(lacht) 5. Waarom hebben jullie voor dit atelier gekozen? Omdat sommigen van ons heel graag bij de Murga willen zitten. En dan kunnen ze hier door al wat oefenen. 6. Zouden jullie dit graag nog eens willen overdoen? Ja, we vinden dit best leuk om de instrumenten te bespelen. 7. Als jullie een instrument zouden mogen kiezen, zouden jullie dan voor het instrument kiezen dat jullie nu aan het bespelen zijn? Sommigen van ons wel en sommigen van ons niet. Maar al bij al zijn het allemaal heel leuke instrumenten.
Dit was ons interview in het atelier bij Rudy. Wij kijken alvast uit naar het eindresultaat in de grote optocht.
Shadia en ik (Mila) zijn op pad geweest naar het atelier " vleugels maken". Maya leidt dit atelier. We kwamen aan en interviewde Julio als 1⃣ste. Als nummer 1⃣ kwam de vraag: "wat ben je aan het doen❓" Julio antwoordt: "Ik ben vleugels van wol aan het maken!" Maya gaf een demonstratie hoe zo'n vleugel er nu eigelijk uitziet. Het was een soort van armverwarmer, met linten aan. Dus als je je armen opent dan hangen er linten aan je arm, zoals een vleugel. 2⃣de vraag: "Waarom heb je nu eigenlijk voor dit gekozen❓" Het antwoord kwam snel: "Ik wist niet precies wat het inhield, maar het is heel leuk! 👍 Daarna kwam de 3⃣de vraag: "Hoe ben je het aan het maken❓" " Is er een speciale techniek of zo❓" "Er is niet per se een speciale techniek, we hebben een plakbandrol met daaraan ijsstokjes. We puniken door de stokjes. Als we het er dan afhalen is het een armverwarmer die als basis voor de vleugel dient." Vraag 4⃣ kwam daarna: "Wat is het doel❓" "Het doel is om geslaagde, mooie en ook wel wat kleurrijke vleugels te maken, die opvallen tijdens de stoet❗️" "Zou je graag nog eens terugkomen❓" "Ja, zeker. Het is heel interessant! Tot zover onze interview met Julio in het atelier vleugels maken. Shadia en Mila👯
Rudy is al volop bezig om zijn ijverige oogappeltjes te leren trommelen. Je hoort de trommelslagen tot in de gang. Ze zitten in een grote kring terwijl Rudy hen leuke ritmes leert. 13/05 is er een grote stoet over de zeppelin. Natuurlijk doen onze trommelaars ook mee.