Recensie 1 uit 'Humo': Film
| Humo 3499 | 28/09/2007
Ben X
Op het jongste
filmfestival van Montréal kon 'Ben X' rekenen op een staande ovatie, een
behoorlijk indrukwekkende prijzenregen, en tonnen loftuitingen rekenen.
Echt verbazend is dit
niet, want deze onversneden crowdpleaser bárst van de elementen die er
bij een volle zaal ingaan als zoete koek: een actueel human interest-onderwerp,
een driftig aan de hartsnaren rukkende plot, een hip ogende filmstijl, én een
dikke tranen verwekkende finale waarin de goeien onder aanzwellende muziek
triomferen en de smeerlappen de rekening krijgen gepresenteerd. Enkele meer
kritisch ingestelde geesten, zoals de journalist van het belangrijke
filmtijdschrift Variety, waren evenwel een stuk minder onder de indruk,
en ook bij ons - en sorry dat we het feestje weer moeten komen verpesten -
drukte de debuutfilm van Nic Balthazar, de immer goedlachse reporter van
'Vlaanderen Vakantieland', op zowat alle foute knopjes.
Zoals u intussen allicht
wel weet, schetst Balthazar in 'Ben X' het op ware feiten gebaseerde portret
van een autistische jongen die door zijn klasgenoten het bloed vanonder de
nagels wordt gepest. De cruciale vraag is natuurlijk: hoe moet je in godsnaam
de innerlijke gevoelswereld van een autist filmisch weergeven? Regisseur Harmony
Korine, die in 'Julien Donkey-Boy' in de verwrongen geest van een
jonge schizofreen trachtte door te dringen, speelde het klaar via een
ultrabeklemmende (en net daarom bijzonder doeltreffende) Dogma-aanpak, maar
Balthazar en cameraman Lou Berghmans vonden jammer genoeg niets beters
dan een flitserige filmstijl (blijkbaar hadden ze de gele kleurenfilters uit 'Windkracht
10: Koksijde Rescue' nog ergens in een lade liggen) die van geen kanten bij
het ziektebeeld in kwestie past (hilarisch: Balthazar heeft via één of ander
digitaal techniekje een soort galmeffect op de dialogen laten zetten, waardoor
alle acteurs voortdurend met een echo lijken te spreken, eken, eken). Wat
die volle zaal in Montréal overigens niet zal hebben opgemerkt, is de enigszins
twijfelachtige kwaliteit van de Vlaamse voice over. Balthazar kreeg tijdens het
neerpennen van Bens innerlijke monoloog blijkbaar niet genoeg van allerlei
flauwe taalspelletjes, wat resulteert in een onafgebroken stroom van ongewild
lachwekkende zinnetjes als 'Ze gaan mij onderzoeken. Maar waar-onder?'; 'Ik
moet eraan gaan; maar waar-aan?' en - onze persoonlijke favoriet - 'Toen kwam
de waarheid, de zwaarheid'.
Alles goed en wel, zegt
u, maar de cast is toch onberispelijk? Hmmmmmmmmmmm: hoewel hij een keinijg
schooltasje op de rug draagt, oogt de achtentwintigjarige Titus De Voogdt
naar ons gevoel echt wel een tikkeltje te ouwelijk om nog een zeventienjarige
pestkop-scholier te kunnen vertolken, en hetzelfde geldt jammer genoeg voor de
eveneens achtentwintigjarige hoofdrolspeler Greg Timmermans: zeker geen
slecht acteur, maar te oud voor de rol. Maar wat ons pas écht doet mopperen, is
de bedenkelijke wijze waarop Balthazar de feelgood-factor tijdens de
hoogst onrealistische ontknoping naar buikkrampverwekkende hoogtes zit te
stuwen. Alsof iemand hem met een toverstokje een stuk minder autistisch heeft
gemaakt, blijkt Ben plots in staat om samen met zijn ouders a cunning wraakplan
te bedenken: sommige kijkers zullen die wending hartverheffend vinden, wij
vinden het een van slechte smaak getuigende knieval voor de commercie. En dat
is de waarheid, de zwaarheid.
(es)
Recensie 2 uit 'Knack' Nics wereldschokkends Film - 'Ben X'
24 september 2007
Nic Balthazars bejubelde regiedebuut - over
een gepeste autist die vlucht in cyberspace - blijft steken in gepreek, gezap
en goede bedoelingen.
Ben X *
Nic Balthazar met Greg Timmermans,
Laura Verlinden, Marijke Pinoy
Greg Timmermans en Laura Verlinden in 'Ben X'. Teenage tearjerker.
Canadese hallelujahs, virtuele
Oscarnominaties, volgesnotterde zakdoeken én licht euforische kreetjes vanuit
BV-land: aan media- exposure zal het ex-filmrescensent en tv-maker Nic
Balthazar niet ontbreken. Maar dat maakt zijn ambitieuze regiedebuut Ben X
- een bewerking van zijn boek Niets is Alles Wat Hij Zei en het daarvan
afgeleide toneelstuk Niets - daarom nog geen grootse cinema.
Vooral in de slotact glijdt deze
pedagogische, naar crowdpleasers als Amélie Poulain en Forrest Gump
gemodelleerde teenage tearjerker immers ongelukkig onderuit. En dat
dankzij een paar scenarioingrepen die al even ongeloofwaardig zijn als Titus De
Voogdt die hier op zijn 28e nog de puberende scholier en sadistische pestkop
mag uithangen.
Centraal staat echter niet het
malfunctioneren van het Vlaamse onderwijs maar de autistische Ben (debutant Greg
Timmermans), een sympathieke 17-jarige knul die dagelijks op school wordt
gepest en zelfs letterlijk in zijn ondergoed gezet. In de cyberwereld van ArchLord
- het computerspel waar hij zo bedreven in is - beukt hij zijn vijanden
daarentegen Conan The Barbarian -gewijs de hersens in, met zijn mooie warrior
princess en online-vriendinnetje Scarlite steevast aan zijn zij.
Geen wonder dat Ben - een autist die door
zijn gescheiden ouders (Marijke Pinoy en Pol Goossen) naar een gewone school
wordt gestuurd - alsmaar vaker in zijn ridderlijke fantasiewereld vlucht en
wanneer Scarlite (de nieuwe Vlaamse screenqueen Laura Verlinden) plots ook in
het 'écht' opduikt om hem te helpen bij zijn zelfmoord, lijkt het definitieve game
over dreigend nabij. Ware het niet dat een paar plotwendingen er in
extremis anders over beslissen en de kijker via misleidende pseudo-interviews
en melige terzijdes naar een on(geloof)waardig happy end sleuren.
Toegegeven: het hippe, op Hollywoodleest
geschoeide jasje oogt duurder dan het budget laat vermoeden, de integratie van
virtuele personages en computergames is aardig en de soundtrack met bijdragen
van Arno, dEUS en Sigur Rós mag zonder skiptoets de cd-speler in. Bovendien is
Balthazar duidelijk met zijn personages begaan. Maar voor elke overtuigende rol
zijn er minstens evenveel overnadrukkelijke Made in Vlaanderen
-momenten, terwijl de drammerigheid, de begrafenisscène in de kerk en het
pathetische slotakkoord met de paarden van Wim Vandekeybus - ga vooral zelf
ontdekken hoe Ben zijn tragische queeste overleeft - zelfs de goedgelovigste
ziel terug uit de Vlaamse fictieklei dreigen te trekken.
Wie een echt geslaagd lowbudgetjongerendrama
over een complexe en urgente thematiek wil zien, kan sinds vorige week ook
terecht bij de Roemeense, wereldwijd verdeelde en dik lucratieve Gouden
Palmwinnaar 4 Months, 3 Weeks and 2 Days , een film die spannend, strak,
subtiel en gestileerd tegelijk is en daarvoor geen overbodige schmalz of
hocuspocus nodig heeft.
Dave Mestdach (www.knack.be)
woensdag 26 september 2007
Recensie 3: uit 'De Standaard' Ben X
Van: Nic Balthazar
Met: Greg Timmermans, Laura Verlinden, Marijke Pinoy,
Pol Goossen, Titus De Voogdt, Maarten Claeyssens.
93 min.
Ik reken me niet tot de cynische Vlaamse crrrritici (zie interview),
maar beschouw het wel als mijn taak om een beetje de Test-Aankoop van de cinema
te spelen. Zeker als de lezer door de mediahype dreigt te gaan denken dat Ben
X het 8ste wereldwonder is. Dat is de film namelijk niet. Wel is hij een
aardig gemaakte schets van een belangrijk probleem.
De knap debuterende Greg Timmermans speelt de rol van Ben, die lijdt aan het
syndroom van Asperger. Ben leeft in zijn eigen wereldje. Hij kan redelijk
functioneren zolang zijn dagelijkse routine maar niet verstoord wordt. Hij gaat
dan ook naar een gewone middelbare school - al wordt hij daar gepest omwille
van zijn zwijgzaamheid en soms zonderlinge gedrag.
Hij voelt zich alleen op zijn gemak als hij het computerspel Archcross speelt,
waarin hij een held is die afrekent met zijn belagers en die het hart verovert
van een medespeelster - een meisje (Laura Verlinden) dat alleen in zijn
fantasie bestaat.
Vanaf het begin van de film hangt er drama in de lucht. Nic Balthazar wisselt
taferelen uit Bens dagelijkse leven - door zijn eigen bril, met zijn commentaar
in voice-over - immers af met flash-forwards in
documentairestijl. Daarin geven leraars en medeleerlingen, maar ook Bens ouders
(Marijke Pinoy en Pol Goossen) met bedrukte gezichten commentaar op 'de dode
die altijd eerst moet vallen, voor er geluisterd wordt'.
De eerste helft van de film is interessant, goed verteld en onderhoudend. In
tegenstelling tot buitenlandse autismefilms zoals Rain man en Snow
cake, filmt Balthazar niet vanuit het standpunt van een buitenstaander,
maar vanuit dat van de jongeman zelf. Je leert hem kennen door zijn gedachten
en belevenissen, en Balthazar geeft Bens obsessie met structuur en zijn angst
voor chaos ook in zijn beelden knap weer.
Het acteerwerk is echter wisselend van kwaliteit en na verloop van tijd begint
de film ook wat te slepen: te veel didactisch portret, te weinig drama voor een
fictiefilm. Dat wordt dan opeens ruimschoots gecompenseerd in de ontknoping.
Balthazar-de-schrijver haalt helaas lang niet het niveau van
Balthazar-de-regisseur. Je moet durven geloven in fantasie, zegt hij, maar het
einde steunt op een hopeloos vergezochte plotwending die bovendien met onnozele
Hollywood-sentimentaliteit wordt uitgewerkt.
Ik was geneigd deze ontknoping bovendien ongepast te noemen tegenover mensen die
écht met autisme en pesten te maken hebben, maar kennelijk was dat een
vergissing. Aan de reacties te merken, zijn die mensen blij dat ze met die
stevige vleug fantasie en hoop de zaal kunnen verlaten (DS, 22 september).
De geloofwaardigheid en subtiliteit zijn er evenwel niet mee gediend. (sdf)
(sdf)
06-11-2007 om 18:24
geschreven door Elly D'haeyers
|