de avonturen van de legendeau
  • now, the end is near ...
  • 13/8 : Boulohne Nieuwpoort
  • nog iets vergeten
  • Cherbourg - Fécamp - Dieppe - Boulogne
  • we zijn er weer

19-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.now, the end is near ...
    Aan alle mooie dingen komt een eind. De goesting om te blijven was nog niet op, maar onze tijd wel.

Dinsdag 14/8 heb ik een autootje gehuurd en heb ik Jeroen naar huis gereden. Samen met Kathleen zijn we nog gezellig iets gaan drinken op het schaduwrijk terras van 't Kasteeltje in Boechout. Bobonne was niet thuis dus die afspraak kon niet doorgaan. In de late middag ben ik terug naar Nieuwpoort gebold.

Woensdag 15/8 heeft Bobonne de trein naar Ooostende genomen en dan met de kusttram verder naar Nieuwpoort. Dit is eens een andere manier om moederkesdag door te brengen.  Er stond een hele warme wind wat de warmte draaglijk maakte.

Donderdag zijn we dan (nadat we Bobonne eerst terug aan de tram hadden afgezet) doorgevaren naar de Roompot. Ze hadden ons een ZW 2-4 beloofd, maar goed en wel buiten stond er een NW. We hebben de Genakker nog uitgeprobeerd, maar dat bracht niet veel soelaas. Dan maar weer de tuffer op. Ter hoogte van de vlakte van de Raan (iets voorbij Zeebrugge) is de wind dan toch een beetje aangetrokken en hebben we de Genakker terug opgetrokken. Nu liepen we wel goed, tot aan de geul van de Roompot. We begonnen stroom tegen te krijgen en hebben het laatste stuk op motor afgelegd.
    We zijn bijna geramd door een arrogante mafkeze hollandse motorboot die plaats genoeg had, maar er plezier in  vond om de zeilboten te koeieneren.  Iets later heeft de Mingus ook van jan gehad. Ze moesten zo'n mannen van het water halen

We hebben nog 2 dagen en nachten voor anker gelegen in de kom aan de Roompot, alvorens naar Wolphie terug te zeilen. Het was zo warm dat we meer in het water zaten dan erop Keileuk om zo je verlof af te sluiten.

Jean en Hilde hadden vlees voor ons gekocht zodat we zaterdagavond konden BBQ-en in de jachthaven. Het werd een gezellig en leuk weerzien met veel van onze vrienden (Peter en Vera zaten nog op een betere wei ) .

Zondag, met veel gezweet en tussentijdse zwemmekes, hebben we alles opgeruimd en rond 15h was het dan zo ver : naar huis

De wasmachine draait op volle toeren, de pinki heeft al heel veel knuffels gekregen en gegeven , Erik heeft zijn nieuwe aanwinst (houten replica van een Pen Duick ) al ineengestoken, en morgen ... ja,  morgen is er een nieuwe dag.

19-08-2012, 18:55 geschreven door legendeau
    13-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.13/8 : Boulohne Nieuwpoort
    Om 7:15 uit de veren om alles klaar te maken. Een vriendelijke landgenoot heeft ons de weg gewezen naar de enige open bakker. Dat bespaart ons heel wat zoekwerk en zere voetjes. Ondertussen heeft Erik de boot vetrekkensklaar gemaakt en koffie gemaakt. We moeten enkel nog opstappen en losgooien.
    Er is geen wind, toch hebben we het groot zeil bijgezet, tuffer op en ontbijt in de kuip. Even later kruipt Jeroen terug in zijn bed voor de rest van de morgen.
    Voorbij Cap Grizness ( = Cap Griz Nez, op zijn hollands  )  hebben we de genua bijgezet, maar de motor kon nieg niet af. Nog steeds te weinig wind.
    Rond de middag wordt Jeroen wakker en duikt recht de ijskast in. Slapen, eten en drinken zijn nu éénmaal de hoofdzaken voor een bootjesmens
    Voor Duinkerke is er eindelijk genoeg wind om de motor af te zetten, en zo hebben we nog mooi kunnen zeilen tot in Nieuwpoort.
    Deze avond eten we lekkere Steak Americain bij de luchtmacht (zouden Alain en de Romain er ook zijn ?  ).
    Morgen huur ik een autootje en breng ik Jeroen naar huis. Dit geeft me de kans om Kathleen even te zien. En, als Bobonne thuis is, kunnen we daar even binnenspringen.
    Planning volgende dagen = tbd (to be decided)
    groetjes
    13-08-2012, 22:25 geschreven door legendeau
    12-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nog iets vergeten
    ah ja, nog even dit !

In St-Malo hebben we, in naam van de RYCB, Michel Kleinjans ontvangen na zijn aankomst uit Quebec. Hij deed mee aan de Transat Quebec- St-Malo. Hij was op 22 juli in Quebec vertrokken , en als 5e aangekomen op vrijdag 3 augustus. Proficiat Michel !!!

12-08-2012, 19:30 geschreven door legendeau
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cherbourg - Fécamp - Dieppe - Boulogne
    waar waren we gebleven? Ha ja, de gerookte makreel was HEERLIJK ! Echt de moeite om op te wachten. Tijdens het roken stonden de Idefix-gasten plots bij ons. Later op de avond zijn zij (natuurlijk ook Ingrid en Patrick) nog een glaasje komen drinken. Gezellig ... alleen wel wat koppijn de dag erna, van de calvados .

De volgende morgen rond 8:45 zijn we doorgevaren richting Fécamp. Jeroen en Jolien hebben uitgeslapen (hadden zij dan ook koppijn?) . Daar hadden ze de tijd voor, want 80 mijl, daar doe je even over. Alles op motor, want windstil We halen zo onze snelheid wel, natuurlijk. We hebben zelfs tijd gemaakt voor een zwemmeke : koel, maar heerlijk verfrissend, want het is bakken in de kuip !Donderdag, eerste werk, heeft Erik de allerlaatste auto van Fécamp gehuurd. Hij is naar Deurne gereden, heeft Jolien afgezet en is teruggereden (gelukkig ).
    Ondertussen hebben Jeroen en ik nogmaals lekker eten gehaald, wat gelezen en gaan zwemmen. Het was heel mooi weer maar een frisse noorderwind. Achter de buiskap was het bakken.
    De volgende dag zijn we Fécamp buitengevaren, hebben 1 slag van 10 mijl in zee gelegd, zijn dan 1 keer overstag gegaan en recht Dieppe binnengevaren (je denkt tooch niet dat wij ons moe gaan maken he )
    In Dieppe is het elke zaterdag markt, dus blijven we een dagje liggen. Het is ook kermis, braderij en 's avonds vuurwerk. (die mensen zien ons graag
    Het was zo warm, dat we op weg gingen naar een terrasje (nadat we de braderij en de kermis gedaan hadden uiteraard). We hebben het niet gehaald . Dan maar eerst een ander terrasje om ons te verkoelen. Een beetje later is het geplande terrasje dan toch nog goed gekomen
    Deze morgen om 7h opgestaan, brood gehaald en weer eens vertrokken : deze keer naar Boulogne.Er stond een goed windje, dus alle zeilen bij. Nog geen 5 minuten later was de wind weg, dus dan maar verder op motor. Iets na de middag is de wind dan gedraaid en aangetrokken , dus weer alle zeilen bij en genieten maar.
    Voor Boulogne nog even het sop ingesprongen : heerlijk !
    Morgen Nieuwpoort !
    Ze geven 2Bft, dus dat wordt weer tuffen.

Zoals jullie zien staan er geen datums meer vermeld : ik ben de tel kwijt geraakt
    In Nieuwpoort hebben we terug goed internet ! Tot dan

12-08-2012, 19:25 geschreven door legendeau
    07-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.we zijn er weer
    haha, we zijn er weer.
    Op donderdag 2 augustus hebben we Jeroen om 16:40 van de trein gehaald. Plan was om de dag erna door te varen naar St Quai Portrieux, maar wat had je gedacht ! De wind was gedraaid en we zouden alles op kop hebben. Dat willen we niet meer ! We blijven nog een dagje en gaan over het strand wandelen bij laag water, een fort bekijken... Leuke dag ! Zaterdag zijn we doorgevaren naar St Helier (Jersey). Aan de wachtsteiger hadden we enkele brokkenpiloten naast ons. Gelukkig lag er nog een andere boot tussen .
    En de volgende dag hebben we koers gezet naar Alderney. Eerste stuk goed gezeild, maar daarna was er te weinig acherlijke wind, zodat we de tuffer hebben opgezet. We moesten ook wel echt onze snelheid houden, anders kregen we volle bak stroom tegen rond Alderney. En dat willen we ook niet
    We hebben ergens onderweg (ne mens vergeet al snel waar en wanneer ) zo'n speciale pikhaak gekocht om gemakkelijk een aan te meren aan een boei. Dit werkt echt wel ! Jeroen en Jolien zijn in de bijboot gesprongen en na een uurtje hadden ze al vanalles ontdekt (bijna het hele eiland).
    Maandag (gisteren, is het vandaag dan dinsdag ?) hebben we een hele mooie wandeling gemaakt op het eiland. Langs de kliffen, met mooi zicht op de andere kanaaleilanden. Het waaide enorm, en aan de randen werd je bijna weggeblazen.
    Op Les Etacs zitten duizenden Jan-Van-Genten : PRACHTIG. Je kon ze ruiken en horen kwebbelen. De rotsen worden ook wel shit-rocks genoemd .... (dit hoeft geen uitleg denk ik ).
    Alle winkels waren dicht want het is week van Alderney en iedereen zat ergens op een weiland bijeen. Daar kon je wedden op een pig-race : grappig om te zien . Dan zijn we maar fish and chips gaan eten (lekker en veel !)
    Bedoeling was om nog een dagje te blijven, maar de wind gaat naar het oosten draaien (willen we eigenlijk ook niet ) en we moeten best zo snel mogelijk in Fécamp liggen. Dus tegen 11 knopen naar Cherbourg vandaag. Onderweg hebben we de genua wat opgerold om te kunnen vissen. Terwijl ik dit schrijf staat het rookoventje aan en kunnen we onze 10 makrelen roken. Er zijn vandaag geen ontsnapte makrelen te melden
    Morgen door naar Fécamp en vandaar gaat Jolien naar huis.
    Voila, dit is in een notendop wat we laatsetd agen hebben uitgespookt. We leven nog, maar er zijn dus nog plaatsen in de wereld waar geen WIFI beschikbaar is. En wij hebben die gevonden
    Tot in Fécamp

07-08-2012, 19:18 geschreven door legendeau
    02-08-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dinsdag 31 juli : St.Helier - St.Malo
    9:15 : we vertrekken uit St.Helier met veel wind op kop (toevallig één van onze specialiteiten deze zomer ). Even doorbijten, en als we bij de eerste kardinaalboei komen kunnen we afvallen. Vol goede moed zetten we de Genua bij. De wind mindert zienderogen. Hardnekkig blijven we zeilen, maar als we nog maar zo'n 2 knopen lopen besluiten we toch maar de motor op te zetten; anders halen we vandaag St.Malo niet meer .
    Ondertussen is het prachtig zonnig weer . D
    Tegen 16h zijn we aan St.Malo en is het windstil geworden. Nog even de sluis door en even later liggen we afgemeerd in Bassin Vaubin, vlak naast de Intra Murus, de oude stad.
    Omdat de dag grijs was begonnen hadden we ons niet ingesmeerd . s' Avonds in de douche maak ik me de bedenking dat ik eruit zie als een vuurtoren : witte buik en knalrode kop. Hopelijk geef ik geen licht .
    Na het avondeten zijn we nog even de stad ingetrokken : gezellig, muziekbandjes her en der, veel volk
    we blijven een paar dagen, donderdag komt Jeroen aan boord
    Ilse
    02-08-2012, 14:05 geschreven door legendeau
    30-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.noot van een bootbewoner
    Hallo daar!

Ik, Jolien, wil graag mijn kant van onze avonturen aan boord delen. Wat onze blogmaster er niet bij vermeldt is dat we woensdag 25/07/'12 onze eerste natte broeken hebben gevoeld; jawel hoor we zijn gaan zwemmen!
    Ijsberen als we zijn, hebben we het zéker een volle vijf minuten volgehouden.
    Ik moet toegeven dat het na een wandeling door het mooie, maar bloedhete Sark toch deugd deed. Prachtige uitzichten en uitkijken naar de 'beroemde' stier waar op elke omheining een bordje van staat. Tot we tot de ontdekking kwamen dat de stier (vijf keer de omvang van de koeien die we zagen) in het veldje achter ons stond (zonder omheining, maar vastgebonden aan een dun koordje aan een paal).

Meer up-to-date info is wat we hier op Jersey allemaal hebben uitgespookt.
    Zaterdag 28/07/'12
    Vandaag hebben we dé grote toeristentrekker van Jersey gedaan nl. "The Durrell wildlife park" of beter bekend als "Jersey zoo".
    Totaal anders als onze zoo is dit een zoo met bedreigde diersoorten die allemaal in prachtige verblijven hokken. We hebben zelfs een Aye aye gezien (de naam in het nederlands wekt verkeerde gedachten op) een zeer mysterieus, eigenzinnig beest.
    Zondag 29/07/'12
    Te fiets naar "The Jersey war tunnels" wat een diepe indruk naliet bij ons allen. Hier kom je alles te weten over WO 2 terwijl je door de tunnels gaat. Het was er fris!
    Maandag 30/07/'12
    Met de bus het eiland rond
     groetjes van Jolien!
    over en out.

30-07-2012, 20:35 geschreven door legendeau
    27-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Cherbourg - Sark - Jersey
    Dinsdag 24/7 : we vertrekken uit Cherbourg met weinig (lees : geen) wind. Motor op en bakken onder de felle zon. Cap de la Hague gerond met zo'n 10 à 11 knopen, dat ging vlotjes. De Mingus was kort voor ons vertrokken, richting Alderney.
    De plannen om naar Herm te gaan hadden we al ingewisseld voor een paar ankernachtjes aan Sark. Ze gaven een NO 2 to 4 Bft en dan lig je niet rustig aan Herm (ik weet dat van vorige keer ). Voor Sark was het qua wind heel rustig, maar bij opkomend water had je wel de swell die binnenkomt.Dat is dus rollen en pillekes pakken.  Het weer was prachtig, geen wolkje aan de lucht. Wij (Ilse en Jolien) hebben een mooie wandeling gemaakt over Little Sark. Ondertussen bleef Erik bij de boot. Je weet wel : stroming, alles in 't oog houden en ook de spie-boom zetten
    Erik heeft ons met de bijboot weggebracht en ook terug komen halen (al goed he ). Zoals bij iedereen leverde het aankomen en vertrekken aan het strand geweldige taferelen op : rollende dinghy's en veel koud water binnen (16 graden = zo koud) .
    Zo wordt het stillekesaan donderdag en we hoorden Jersey ons wenken. Na een fotoshoot van de boot in de baai voor Sark, gaan we anker op en zetten koers naar St. Helier (Jersey). Goed op tijd vertrokken, leuk zeilwindje, net snel (of traag ) genoeg om makreel te vissen. Als je nu makrelen ziet met een "hakenlip" - die zijn bij ons ontsnapt . Maar we hebben er toch zo'n 8 kunnen binnenhalen : kop af, buikje leeg en de ijskast in. Hopelijk worden die vrijdagavond gerookt !
    We blijven enkele dagen liggen in St. Helier. We gaan het eiland verkennen, naar de Zoo ...
    We hebben terug internet dus we houden jullie op de hoogte,
    groetjes !

27-07-2012, 13:23 geschreven door legendeau
    23-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fécamp-Cherbourg 22/7
    Zoals jullie al wel gemerkt hebben, hebben we terug internet en blijf ik dus maar berichtjes posten. Zo zijn we ineens bijgewerkt.

Om half acht varen we buiten uit Fécamp en zetten koers naar Cherbourg. We hebben alles goed uitgerekend zodat we zeker stroom mee hebben aan Barfleur. Daar hebben we inderdaad VEEL stroom mee : zo'n 4 knopen en meer wat maakt dat we er voorbij vliegen. Dat mag wel, want het is zo-ie-zo een lange dag : 12h op motor, bakken in de zon, smeren en smeren om niet te verbranden.
    We hebben 1 maanvis gezien.
    Vandaag blijven we een dagje liggen : rusten en wat klussen (een klein lekje aan de afvoer in de badkamer, maar de klusjesman van dienst heeft dit ondertussen al opgelost (da's een gerief zo'n klusjesman aan boord ).) Ook de bijboot al oppompen en inkopen doen.
    Morgen varen we door naar Herm, gaan we voor anker liggen aan Shell Beach (moet ik voor iemand schelpjes rapen ? ) en natuurlijk een BBQ-ke doen.

23-07-2012, 12:46 geschreven door legendeau
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Calais-Dieppe 20/7
    3:15 : de wekker loopt af (had ie niet moeten doen want we lagen toch al wakker vanaf 2:00). We leggen ons van de haven naar een wachtboei buiten. Deze keer lukte het wel van de eerste keer
    4:00 : we kruipen terug in ons bed en proberen nog wat te slapen tot 6h (hadden we niet moeten doen want we liggen te rollen en ik moet opletten dat ik niet zeeziek wordt voor we vertrokken zijn)
    6:00 : de wekker loopt af (moest ie zeker doen, want blijkbaar waren we vlak voor 6h toch in slaap gevallen ). We springen in onze kleren (!) en gooien los.
    Met zo'n 10 Nm ronden we Cap Gris Nez, op motor want er is te weinig wind (ne zeiler is nooit content he, 't is altijd te veel of te weing). Even later trekt de wind toch aan en zetten we de zeilen bij. Motor af, zalig zeilen,ondanks de vermoeidheid . Onderweg passeren we de JEST, juist ver genoeg om te wuiven.
    Het is stralend weer, blauwe lucht, zon : apéro in de kuip en op tijd onze tram in.