Inhoud blog
  • Vragen Leesdossier Nederlands
  • leesdossier Nederlands " Wij en ik "
  • leesdossier Nederlands " Wij en ik "
  • leesdossier Nederlands " Wij en ik "
  • Vragen Leesdossier Nederlands " Waarom gelukkig zijn als je normaal kunt zijn? "
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leesdossier Nederlands
    KyaraVanImpe
    17-03-2019
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leesdossier Nederlands " Wij en ik "
    ik heb gelezen van pagina 101 tot en met 268

    In dit deel van het boek gaat het vooral over Stefaan die vaak naar het buitenland gaat voor zijn werk.Wanneer Stefaan in het buitenland is heeft hij amper tot geen contact met Mieke.
    Wanneer Sarah bij de directeur moet zegt hij dat haar vader haar wilt spreken aan de telefoon, Sarah vind dit heel raar en is bang om slecht nieuws te krijgen.
    Haar papa vertelt haar dat hij heel trots op haar is en dat hij van haar houdt, Sarah vind dit nog al raar en vermoedt dat hij gedronken heeft.
    Wanneer ze thuis komt besluit ze om niets tegen haar moeder te vertellen maar even laten wordt er aangebeld.
    De politie komt binnen en meteen heeft Sarah een raar gevoel over zich heen.
    Mieke en Sarah krijgen te horen dat hun vader is omgekomen in een auto-ongeluk en hebben het heel zwaar.
    Ze kunnen dit verlies heel moeilijk verwerken maar beseffen wel dat ze moeten verder gaan met hun leven.
    Na de dood van haar vader besluit Sarah om haar droom achter na te gaan en vertrekt ze naar New York ze hoopt dat ze daar een nieuw leven kan opbouwen.
    Mieke besluit om naar haar broer in Portugal te gaan in de hoop haar leven terug op een goed spoor te krijgen.


    Dit gedeelte in het boek vind ik zelf al veel interessanter omdat er hier veel meer gebeurd en dat ik geschrokken was dat Sarah haar vader plots stierf omdat ik dacht dat dit één van de hoofdpersonages was.


    17-03-2019 om 18:33 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.leesdossier Nederlands " Wij en ik "
    Ik heb gelezen van pagina 1 tot en met 100.

    In het begin van het boek gaat het vooral over de familie Vandersanden.
    Stefaan en zijn vrouw Mieke die samen met hun dochter genaamd Sarah op een berg wonen in een dorpje. Het gezin streefde naar perfectionisme en probeerde er alles aan te doen om een zo goed mogelijk leven te leiden. Voor de mensen rond om hun zag het gezin er heel perfect uit maar dat was eigenlijk helemaal niet het geval.
    Mieke werkt heel veel thuis daarentegen werkte Stefaan veel voor zijn werk in het buitenland. Sarah mist haar vader enorm maar weet dat er niets anders op zit.
    Als ze ouder wordt en vrienden op school krijgt zal zei ook minder vaak thuis zijn.
    Sarah heeft met haar vrienden een eigen muziek band opgericht. De moeder van Sarah vind het heel lastig om haar dochten los te laten omdat ze niet precies weet met wat ze bezig is, hierdoor hebben ze vaak ruzie.
    Mieke probeert Stefaan als een ideale man te zien maar weet zelf ook dat dit niet kan omdat hij heel erg veranderd is tot een man die ze zelf niet meer kent omdat hij heel te tijd bezig is met zijn werk en niet meet met zijn eigen gezin.
    De relatie tussen Mieke en Stefaan verloopt slechter. Omdat Stefaan zich alleen bezig houdt met zijn werd besluit Mieke om een vereniging op te starten met haar vriendin.

    Ik vind het begin van het boek niet echt interessant omdat het vooral gaat over het leven tussen Stefaan en Mieke die denken dat ze de perfecte relatie hebben maar dat dit uiteindelijk niet geval is en uit elkaar groeien.

    17-03-2019 om 18:18 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vragen Leesdossier Nederlands " Waarom gelukkig zijn als je normaal kunt zijn? "
    1) Vond je het thema van het boek interessant? Lag dat thema binnen je eigen leefwereld of wat het een ver van mijn bedshow.
    - Ik vond het thema van het boek interessant omdat ik na het lezen van dit boek beter ben beginnen nadenken over mensen die ik zo een situaties zitten maar het lag helemaal niet binnen mijn leefwereld waar ik wel blij om ben want ik zou het er heel moeilijk mee hebben moest dit bij mezelf gebeuren.

    2) Heb je al eerder iets over dit thema gelezen en kun je de aanpak vergelijken?
    - Ik heb wel al eerde boeken gelezen over thema waar het gaat over weglopen van thuis en in een moelijke thuis situatie zitten maar het was nog nooit zo heftig.
    en dat komt vooral omdat de vorige boeken die ik gelezen had niet waargebeurd waren maar het boek die ik nu gelezen heb wel waargebeurd is.Waardoor je de boeken niet met elkaar kunt vergelijken

    3)Wat waren je verwachtingen voor je het boek begon te lezen? 
    - Het boek heeft een heel aparte titel waardoor het boek me wel meteen aansprak, Ik begon het boek wel te lezen met de gedachten dat het zou gaan over geluk en ongeluk die met elkaar gepaard zouden gaan maar ik wist eigenlijk in het begin niet dat het een waargebeurd verhaal dat en dat het zo een heftig boek ging zijn maar vanaf de moment dat ik wist dat het gebaseerd was op waargebeurde verhalen was ik wel geschrokken en had ik er heel andere verwachtingen bij dan voor ik het boek begon. Wanneer ik wist dat het een waargebeurd verhaal was had ik wel meteen veel meer moed om het boek uit te lezen omdat het gaat over het leven van een persoon en dat vind ik persoonlijk heel interessant.

    4) Vond je dat er voldoende gebeurde om je te boeien? 
    - Ik vind zeker dat er voldoende gebeurde om mij te boeien. Het verhaal gaat over iemand die het heel moeilijk heeft gehad in haar jeugd en dat sprak me zeker aan om het boek helemaal te lezen omdat je wil weten hoe het leven van deze persoon uiteindelijk afloopt en of alles uiteindelijk goed komt.

    5) Kon jij je inleven in de personages? waarom ( niet )? 
    - Ik kon me wel deels inleven in de hoofdpersonage genaamd Jeannette omdat ik doorheen het boek voelde hoe zei haar op die moment voelde en dat gevoel vond ik best wel speciaal, langs de andere kant vond ik het ook wel moelijk om me in te leven in haar omdat ik niet heb meegemaakt wat zei meemaakte.
    met andere woorden ik kon me inleven in hoe zei haar voelde maar had zelf helemaal geen idee hoe ik het zou doen moest ik in de situatie zitten waar zei zich in bevond.
    Daardoor heeft dit boek me wel zeker geinspireerd.

    17-03-2019 om 17:56 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leesdossier Nederlands " Waarom gelukkig zijn als je normaal kunt zijn? "
    ik heb van pagina 201 tot 288 gelezen.

    In dit gedeelte van het boek gaat het vooral over het vertrek van Jaenette.
    Jaenette besluit om op haar zestiende te vertrekken naar Londen. Ze vertrekt niet alleen naar Londen om haar pleegouders te verlaten maar ook wil ze haar carrière als schrijver opbouwen.
    In het begin vond ze dit zelf een heel grote stap omdat ze nog zo jong was en omdat er nog heel wat misliep.
    In 1978 werd Jaenette toegelaten tot  Oxford. Ze studeerde Engels en werd een bekende auteur.
    In 2007 werd haar relatie beeindigd waarna ze een zoektocht startte naar haar biologische moeder. Uiteindelijk vindt ze haar en herkent ze veel in haar echte moeder.
    Na een lange tijd ontdekt ze dat zei een betere band wilt met haar moeder maar de moeder van Jaenette wil eigenlijk geen contact meer met haar dochter.

    Ik vond het zelf een raar boek omdat ik dacht dat het een boek was dat ze zelf gefantaseerd had en dat ze dit niet zelf had meegemaakt. Langs de andere kant vond ik het eng omdat ze een heel moeilijk leven heeft gehad maar ze het uiteindelijk toch heeft gemaakt als schrijver.


    17-03-2019 om 17:34 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leesdossier Nederlands " Waarom gelukkig zijn als je normaal kunt zijn? "
    Ik heb gelezen van pagina 101 tot en met 200.
    Hierin gaat het vooral over haar pleegouders die hoopten dat hun dochter een zendelinge zou worden voor de oerconcervatieve christelijke beweging waar ze zelf ook deel van uitmaakte.
    Toen haar ouders haar naakt betrapten in de armen van een al even naakt meisje stuurde haar pleegouders Jaenette op naar de pastoor voor een traditionele duiveluitdrijving.
    Hierdoor werd ze heel ongelukkig ook vond ze het heel erg dat haar ouders haar niet begrepen en niet accepteerden dat ze op meisjes viel.
    Jaenette had steeds een gevecht tussen geluk en ongeluk omdat ze zich wel gelukkig voelde als lesbienne maar haar pleegouders dit helemaal niet accepteerde en er alleen maar spanningen waren in het huis van de familie Winterson.
    De enige uitweg die Jaenette zag was ontsnappen. 
    Maar omdat ze nog zo een jonge leeftijd had en nog niet voor zichtzelf kon zorgen lukte haar dat nog niet. Ze verlangde naar een leven die minder saai was dan haar leven in Accrington waar ze opgroeide.

    Ik vind dit gedeelte in het boek langs de ene kant wel angstaanjagend omdat zei dit allemaal zelf heeft meegemaakt en hoe zei dit verteld dit echt wel een hel bleek te zijn. Ik begrijp wel waarom zei ontsnappen als enige uitweg zag.

    17-03-2019 om 17:10 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Leesdossier Nederlands " Waarom gelukkig zijn als je normaal kunt zijn? "
    Ik heb van pagina 1 tot en met 100 gelezen.

    Hierin bleek dat het boek vooral over de schrijfster ( Jaenette Winterson ) zelf ging en dat dit een autobiografie is over haar leven.
    Jaenette was tussen de zes weken en zes maanden oud toen haar ouders haar voor adoptie afstonden.
    De pleegouders waar Jaenette terecht kwam wouden een zoon maar kregen uiteindelijk Jaenette.
    Jaenette zou altijd het kind blijven die niet gevraagd was.
    Ze verteld ook over haar eerste boek die in 1985 uitkwam genaamd " Sinaasappelen zijn niet het enige fruit " hierin beschreef ze hoe het was om op te groeien in een huis waarin apocalyptische voorspellingen even normaal waren als suiker bij de thee.
    Jaenette wou heel graag missionaris worden ookal waren er heel veel dingen verboden in het huis van de pleegouders van Jaenette.
    Jaenette schreef haar gevoelens neer op paperbacks maar wanneer haar pleegmoeder deze paperbacks vindt onder het bed van Jaenette gooit ze deze uit het raam en stak ze in brand.

    Zelf vindt ik dit heel raar dat ze zo spontaan en open over haar jeugd kan praten want uit het begin van het boek kunnen we zeker afleiden dat jaenette een heel moeilijke juegd heeft gehad bij haar pleegouders.

    17-03-2019 om 16:54 geschreven door KyaraVanImpe  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Archief per week
  • 11/03-17/03 2019

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs