Inhoud blog
  • Tips
  • Toekomstplannen
  • Eindconclusie: onderzoeksvragen
  • Conclusie Leerlingevent
  • Dag 5
  • Dag 4
  • Dag 3
  • Dag 2
  • Dag 1
  • Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
  • Poster Innovatieproject
  • Afsluiten opzoekwerk
  • Interviews
  • Enquête
  • Wat is het verschil tussen een vertrouwd schoolfeest en een leerlingevent?
  • Wat willen we juist onderzoeken?
  • Wat is de bedoeling van deze blog?
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Leerlingevent
    Leerlingen organiseren een event?!
    23-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tips
    Beste bloggers,

    Vorige week hebben we dit project voorgesteld op de hogeschool. We voelden dat onze medestudenten graag een overzicht hadden van alle tips. Daarom gieten wij deze hier in de blog aan bod, zo vormt dit bericht een kort overzichtje.
     
    Hoe kunnen we leerlingen meer betrekken bij het organiseren van een leerlingevent?


    Vooraf

    1. Kiezen van het thema:

    Laat leerlingen mee het thema kiezen, dit kan o.a.door:

    - een ideeënbus

    - keuze door leerlingen van enkele mogelijke thema's voorgesteld door de leerkracht(en)

    - keuze door leerlingen van enkele mogelijke thema's voorgesteld door de leerlingen.

     

    2. Kiezen van activiteiten:

    Dit kan je bevragen door o.a.:

    - een kringgesprek in 1 of meerdere klassen

    - een lijst van mogelijke activiteit te laten nummeren zoals bv: 1 = dit wil ik zeker -> 5 = dit wil ik niet

     

    OPM: Wanneer er iets gekozen wordt zoals een Free Podium, acts, modeshow:

    - Zijn er misschien vrijwillige leerlingen die hier presentator willen zijn i.p.v. de leerkrachten?

    - Laat kinderen zelf hun act in elkaar steken i.p.v. dit te sturen als leerkracht

    - Hoe kunnen we de ruimte inkleden? d.m.v. een brainstorm met leerlingen bespreken en maken

    - Vrijwillige leerlingen die graag mee opbouwen/versieren?


    Op het moment zelf

    - Bij standjes: Op vrijwillige basis leerlingen er een tijdje laten instaan in ruil voor een speelkaart, drank- en eetkaart, ...  bijvoorbeeld.

    - Laat leerlingen mee opdienen en afruimen, indien ze dit willen.

    - Laat leerlingen iets maken/meenemen als extra versiering in ruil voor een speelkaart of drank- en eetkaart, ...

    - Laat leerlingen elkaar helpen bij de acts, het wisselen van acts en het klaarzetten van eventuele nodige materialen.


    OPM: Zorg voor een goede/voldoende afwisseling voor de leerlingen, het moet natuurlijk nog steeds een feest blijven.

    - Zorg dat een leerling niet te lang ergens moet helpen of iets moet bewaken.

    - Zorg dat het leerkrachtenteam zelf ook afwisselt, indien er te weinig leerlingen zich willen/hebben opgegeven.

    - De kraampjes: m.b.v. leerlingen kunnen deze worden opgezet: uitpakken, klaarzetten, prijzen schikken, ... (indien leerlingen dit willen).


    Groetjes,

    Julie en Synn


     

    23-06-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-06-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Toekomstplannen
    Beste lezers,

    Nu jullie op de hoogte zijn van ons literatuur -en praktijkonderzoek, is ons jaar bijna om en hebben we onze theorie een keer in de praktijk kunnen testen. Natuurlijk loopt niet alles vanaf de 1ste keer goed. Daarom zouden we graag hierop willen verder werken, zodat ons werk niet voor niets geweest is. Desondanks vinden we wel dat we in ons opzet geslaagd zijn en dat wij ons doel in grote mate bereikt hebben, daar niet alles kon uitgevoerd worden zoals wij in het begin van onze opdracht wilden.

    Voor we jullie willen vertellen wat we nog van plan zijn, zouden we graag iedereen bedanken die dit onderzoek mogelijk heeft gemaakt voor ons. Zoals eerder al vermeld, bedanken wij graag de stageschool waar we dit hebben mogen uitproberen en onze medestudenten. Natuurlijk is dat niet alles. Ook danken wij iedereen die ons geholpen heeft: zoals onze interne begeleider, de verantwoordelijke van de scriptie en de mensen die ons de hele tijd gesteund hebben. 

    Wanneer we onze plannen exact kunnen uittesten, dat kunnen we jullie natuurlijk nog niet melden. Niemand kan voorspellen wanneer we  ons eigen klasje gaan hebben of wanneer we langere vervangingen gaan kunnen doen. Je kan nooit voorspellen hoe je leven er gaat uitzien.

    Graag zouden we het volgende willen proberen:
    -We zouden dit project graag opnieuw uitproberen met een klas van de 3de graad.
    Indien het geen van ons beide lukt om in een 3de graad te gaan lesgeven, willen we het nog eens opnieuw doen met een 2de graad. We zouden graag onze ideale situatie eens met één klas proberen. We laten de leerlingen een thema kiezen en werken dit thema volledig met de leerlingen uit. We houden rekening dat we geen verlies maken, ouders, familieleden en leeftijdsgenoten uitnodigen en tonen wat we allemaal gerealiseerd hebben. De leerlingen beslissen zelf wat we rond het thema allemaal doen en staan stil bij wat er moet voorbereid worden om de ouders en anderen naar de school uit te nodigen. We verdelen de leerlingen in werkgroepjes en er wordt vooraf beslist wie verantwoordelijk is voor wat. De klasleerkracht in de hele tijd aanwezig en een aanspreekpunt voor leerlingen die vast zitten en niet weten wat te doen. We zouden onze bevindingen hierover graag met u delen. 

    -Wanneer dat lukt, lijkt het ons vanzelfsprekend dat de volgende stap het effectieve schoolfeest is.
    We zouden graag, indien mogelijk, met dezelfde school als waar we bovenstaande hebben uitgetest graag eens op een personeelsvergadering evalueren hoe dit gelopen is en of we de leerlingen ook al inspraak kunnen geven in het schoolfeest. Indien dit lukt en de school staat hierachter dan zijn wij ons er volledig van bewust dat we niet in één jaar ineens het schoolfeest in handen van de leerlingen kunnen leggen. Wanneer we stap voor stap elk jaar hieraan kunnen werken, kunnen we wel tot dit ideaal komen. Wij zijn ervan overtuigd, met een goede ondersteuning van het hele team, dat een schoolfeest op een paar jaar heel hard kan evolueren. Wij hopen dat we dit ooit echt kunnen uittesten en lang genoeg op een school kunnen blijven, om dit alles te laten evolueren en meemaken. Scholen die een beetje angstig staan om alles in handen te leggen van kinderen, gaan na een positieve ervaring op klasniveau of door hele kleine aanpassingen misschien sneller geneigd zijn om hier toch een keer voor te gaan.


    Wij hopen dat dit niet het einde van ons onderzoek betekent en dat we jullie nog vele ervaringen (liefst positieve) mogen meedelen.

    Hopelijk zijn jullie net zo enthousiast als wij en kunnen jullie hiermee zelf aan de slag.
    Indien jullie tips, opmerkingen of nog extra informatie hebben, weten wij dit heel erg graag.
    Vrees dan niet en reageer op onze blog, zo kunnen wij ook nog bijleren.

     

    Vele groetjes en nogmaals bedankt voor de interesse,

    Julie en Synn 

    08-06-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-05-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eindconclusie: onderzoeksvragen
    Beste lezers,

    Nu alles op zijn einde loopt, leek het ons nuttig om onze onderzoeksvragen nog eens op een rijtje te zetten en deze naar behoren proberen te beantwoorden. Het lijkt ons zinvol om eerst de bijvragen te beantwoorden en nadien de hoofdvraag.


    1.Wat kunnen we leerlingen laten doen en wat niet?

    We hebben bewezen dat we leerlingen veel meer kunnen dan wat ze op de dag van vandaag mogen doen. Om te beginnen kunnen we leerlingen al zeker mee het thema laten kiezen. Dit kunnen we op twee manieren doen. Het kan op een heel open manier door echt gewoon samen met de leerlingen een thema te bepalen. Dit kan ook op een zeer gesloten manier door als leerkrachtenteam met een aantal voorstellen te komen en de kinderen daaruit te laten kiezen. We kunnen de kinderen mee laten bepalen in wat er te doen is. Waar gaan we iets zetten of wat moet er staan? Wat gaan we verkopen? Waar gaan we dat aankopen? Hoeveel moet er aangekocht worden? Hoe gaan we reclame maken? ... We zijn er niet in geslaagd om dingen met geld uit te proberen. Bij de vragen over geld lijkt het ons zeker mogelijk met de leerlingen te overleggen wat, hoeveel en waar. Toch zal het de directie of het team zijn die beslissen en de betalingen uitvoeren. Wanneer een school hier echt voor openstaat kunnen de kinderen meegenomen worden in dit proces. Wij denken dat dit allemaal een hele mooie ervaring is voor de leerlingen. Tijdens de uitvoering ervan kunnen leerlingen veel meer doen dan dat ze nu doen. Dit is natuurlijk niet altijd even makkelijk te organiseren. Standjes mee uitbaten, opdienen en afruimen, maar ook het presenteren van wat ze zelf gemaakt hebben bijvoorbeeld kan allemaal door leerlingen gedaan worden.Wanneer dit tijdens de schooluren valt, is dit geen probleem. Maar wanneer dit buiten de schooluren valt, is er toestemming van de ouders nodig en hebben sommige leerlingen nog andere verplichtingen. 


    2.Kunnen we via leerlingen van de 3de graad ook jongere leerlingen betrekken?


    Dit hebben we niet echt kunnen uittesten doordat ons praktijkonderzoek doorging in een 2de graad. Daar konden we wel opmerken dat de leerlingen van het 4de leerjaar de leerlingen van het 3de leerjaar meetrokken. We hebben tijdens een interview van een school gehoord dat de leerlingen van de 3de graad al vaker de mening van jongere leerlingen zijn gaan vragen om bepaalde dingen uit te werken. Hier zien wij een mogelijkheid om bijvoorbeeld in de 3de graad tot drie thema's te komen en dan deze leerlingen te laten rondgaan in de jongere klassen om hier hun mening te vragen.  Ook denken wij dat de leerlingen van de 3de graad de jongere leerlingen aan het werk kunnen zetten. Wanneer de 3de graad nu het organisatorische op zich neemt, kunnen zij de opdrachten, zoals bijvoorbeeld in ons project, het maken van een modeshow doorgeven en begeleiden bij jongere kinderen.



    3.Willen leerkrachten, ouderverenigingen en ouders taken uit handen geven en de leerlingen steunen?



    Tijdens onze gesprekken met ouderverenigingen en leerkrachten viel ons op dat ze heel open stonden voor het doorgeven van taken. Ook zouden ze de leerlingen hierin graag steunen. Bijna direct werd daar aan toegevoegd dat andere klasleerkrachten en ouders zich niet altijd vrij zouden kunnen maken om de leerlingen te helpen, ook al zouden ze dit wel willen. Misschien dat er dan wel één moment kan voorzien worden waarop de meeste ouders even kunnen langskomen, zodat de leerlingen aan ervaren personen vragen kunnen stellen.  



    Eindconclusie: Hoe kunnen we leerlingen van een 3de graad betrekken bij het organiseren van een schoolfeest?

    Hierboven kunnen jullie al het antwoord op vorige vragen lezen. Eigenlijk vormen al deze antwoorden samen het antwoord op onze algemene vraag. We kunnen leerlingen van de 3de graad betrekken en initiatief laten nemen door deze in kleine werkgroepen te verdelen. Elke werkgroep wordt dan verantwoordelijk gesteld voor een bepaald onderwerp. Deze werkgroepen functioneren net zoals de huidige werkgroepen. Ze kunnen ondersteund worden door leerkrachten en ouders die deze taken voorheen op hun namen. Er kan bijvoorbeeld een werkgroep gemaakt worden voor de kraampjes/activiteiten, werkgroep reclame, werkgroep eten en drank,... . Ondanks dat we dit allemaal uitgeprobeerd hebben in een 2de graad, zijn we ervan overtuigd dat dit zeker ook lukt met de leerlingen van de 3de graad. We hebben dit ook niet op schoolniveau, maar op graadniveau uitgetest. Dit doet ons wel stilstaan bij de term 'schoolfeest'. Wij denken dat we ons onderzoek ruimer zouden kunnen nemen. Eigenlijk willen we dat leerlingen meer initiatief nemen in het organiseren. Dit hoeft niet noodzakelijk het schoolfeest te zijn, maar kan ook bij eender welk feest op school zijn. Een school kan ook niet van een vertrouwd schoolfeest naar een leerlingevent gaan op één jaar tijd. Wij geloven dat wanneer de leerlingen beetje bij beetje betrokken worden, dit een grote meerwaarde voor het schoolfeest en voor de leerlingen zelf zal worden. Wij hopen ooit in een school te mogen lesgeven waar ze openstaan voor dit idee en samen met ons hier werk van willen maken. Als het ons lukt, houden we jullie zeker op de hoogte.



    Groetjes,



    Julie en Synn


     

    13-05-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Conclusie Leerlingevent
    Aan allen,

    We zijn weer op post. We zouden graag voor jullie nog eens alles op een rijtje zetten.

    Bedoeling:
    Met dit project was het onze bedoeling erachter te komen of het mogelijk is om de organisatie van een evenement op school, volledig aan de kinderen over te laten.

    Positieve punten:

    - We hebben bewezen dat het mogelijk is om leerlingen veel meer eigen inbreng te laten hebben, wat vaak niet gebeurt.
    - De leerlingen leren hier veel vaardigheden bij o.a. samenwerken, informatiebronnen gebruiken, verder denken, organisatievermogen, ...
    - Je kan nu met waarheid tegen de ouders zeggen dat het van de kinderen komt (en de leerlingen vinden het niet erg om dit zelf te doen).
    - Grote motivatie, grote betrokkenheid: Op de dag van het event gingen de leerlingen ineens veel meer uitleg geven aan de ouders dan dat voorzien was. Gewoon omdat de ouders geïnteresseerd waren en de leerlingen waren zeer trots dat ze op alle vragen konden antwoorden. 
    - Smartborden in de meeste klassen: hierdoor werd het makkelijk om alles wat de kinderen aanbrachten visueel te maken naar anderen toe.

    Negatieve punten:

    - Vele beperkingen: weinig tijd, er moest veel inhoud inzitten,  kleinere ruimte.
    - De leerlingen waren misschien net iets te jong om alles zelf te doen. Bij de leerlingen van het 4de leerjaar ging dit beter, maar bij de leerlingen van het 3de was dit toch nog erg moeilijk.
    - Het is als leerkracht niet makkelijk, zonder zich voor te bereiden en uit het niets in te spelen op de noden van de leerlingen.

    Bemerkingen:

    - Als je dit ooit op een groter niveau zou doen is het misschien aangewezen om meerdere begeleidende volwassenen te hebben. Eén klasleerkracht om overal bijstand te bieden is heel weinig. Zeker bij de groep van het filmen, is het belangrijk om meerdere begeleidende volwassenen te hebben. Zo kunnen de leerlingen sneller feedback en hulp krijgen bij problemen of meningsverschillen.

    -Werk met minder leerlingen die misschien meningen in andere klassen gaan vragen. Zorg ervoor dat de echte kern en werkgroep uit een 5-tal personen bestaat. Zij bewaren het overzicht, maar kunnen eventueel aan andere klassen gaan vragen om hen te helpen. Bijvoorbeeld een 5-tal leerlingen verantwoordelijk maken voor reclame. Zij brainstormen en sommen op wat er van hen allemaal verwacht wordt. Eén van die dingen is reclame maken voor het event zodat er mensen komen. Ze gaan met dat idee naar een klas van bijvoorbeeld het 4de leerjaar. Ze leggen uit wat er gaat gebeuren en dat we mensen moeten uitnodigen. Ze bedenken samen dingen om te verwezenlijken en de werkgroep zet het 4de leerjaar aan de slag. Ondertussen kunnen zij zich verder organisatorisch bezig houden.

    - Je kan de ouders bij het binnenkomen of bij het buitengaan een klein vragenlijstje geven. Op dit lijstje voorzie je de vragen 'Wat vond u goed?' 'Wat kan beter volgens u?'. We zouden er ook een multiple choice van kunnen maken. Zo krijg je een gerichtere feedback van de ouders, deze kan je later bij de bespreking met directie en de werkgroep gebruiken ter ondersteuning.

    - Ondanks dat we niet alles tot in detail konden laten uitwerken door de leerlingen, vinden we toch dat dit project erg geslaagd is. Ook voor ons was het onze eerste keer, om echt bijna alles uit handen te geven. Toch niet zo makkelijk, omdat dit een stage was en er ouders kwamen kijken. De reputatie van de school staat namelijk ook op het spel. We hadden niet  veel tijd en er moest veel gebeuren. Niettegenstaande deze korte termijn, is het resultaat van dit project er erg geslaagd uitgekomen.

    Graag willen we de stageschool bedanken, dat ze ons de kans hebben gegeven dit project uit te werken met zoveel vrijheid. Ook willen we de twee andere stagiaires bedanken om mee in ons project te stappen en mee te helpen dit project op punt te stellen. Als laatste willen we natuurlijk de leerlingen nog bedanken, omdat ze deze opgave echt onder handen hebben genomen en een prachtig resultaat hebben neergezet, waar zij en wij echt wel trots op mogen zijn.


    Groetjes,

    Julie en Synn


    17-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 5
    Hallo,

    Vandaag was de grote dag, de leerlingen waren best wel zenuwachtig. Er waren erg veel ouders, zij konden in drie lokalen terecht. De leerlingen hebben de 5 sterren binnengehaald. De leerlingen hebben hier veel initiatief genomen.

    Bij reclame: 
    De leerlingen hebben zelf gezegd welke taken er vervuld moesten worden: mensen rondleiden, verwelkomen, uitleg geven bij wat er gebeurd is deze week. Nadien hebben de leerlingen deze taken zelf uitgevoerd bij de verschillende toonlokalen. Zij nodigden telkens de ouders uit om te komen kijken. Af en toe gebruikten ze zelfs enkele verleidingstechnieken om toch nog meer ouders, familieleden en toeschouwers te lokken.

    Bij mode:
    De modeshow was doorlopend. In totaal hebben de leerlingen de show 5 tot 6 keer uitgevoerd. Na de derde show hebben ze een korte plas- en babbelpauze ingelast.
    Het lopen ging heel erg goed en het spreken door de micro verliep beter dan gisteren, slechts enkele spraken nog niet luid genoeg.  De ouders namen plaats en konden genieten van de show. Op het einde van elke show, hebben de leerlingen de toeschouwers bedankt om te kijken. De toeschouwers gaven een staande ovatie.

    Bij film:
    De leerlingen hebben hun film getoond aan de toeschouwers. Daarna hebben ze zelf uitleg bij hun film gegeven. Dit was bij verscheidene groepen verschillend. De ene groep baseerde zich meer op de inhoud, de andere groep meer op de vorm. Het was erg prettig om te zien dat de leerlingen zelfs de inhouden van deze week wilden meegeven met hun publiek.

    De leerlingen hebben deze namiddag alles persoonlijk gedaan. Het ontvangen van de mensen was volledig voor de leerlingen.  De ouders waren verrast door de resultaten en spraken vol lof over de hoeden, filmpjes, posters, ... die de leerlingen gemaakt hadden. De kinderen waren ook heel enthousiast om te vertellen wat ze geleerd hadden tijdens deze week en hoe ze dit hadden toegepast om de opdrachten goed te vervullen.

    Het was een groot succes.
    Later zullen we nog eens rustig terugblikken op deze week en jullie een bredere uitleg geven. We zullen dan de problemen en oplossingen posten.

    Groetjes van Julie en Synn

    15-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    13-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 4
    Lezers,

    Vandaag was het weer een leuke dag. In alle groepjes was er een leerlingeninitiatief met begeleiding van de juffen.

    Reclame
    De leerlingen van reclame hebben besloten om in de andere groepen en bij andere juffen te gaan vragen naar foto's van alles wat ze gaan doen en wat er al gebeurd is. De leerkracht heeft gezegd dat ze nu eigenlijk al iedereen uitgenodigd hebben. Wat zouden ze nu nog kunnen doen? Na een lang gesprek en verschillende ideeën, beslissen de leerlingen om een overzicht te maken voor de mensen die komen kijken. Maar foto's zeggen niet zoveel, dus in groep wordt er beslist dat we de leerlingen van de andere groepen kunnen interviewen, om zo te weten te komen wat ze daar gedaan hebben. De leerkracht wijst de leerlingen er ook op dat hun taak er zo goed als op zit, want de reclame is gemaakt. Elke groep maakt zijn opdracht maar als we denken aan morgen: zijn er dan nog algemene dingen die wij kunnen voorzien? Ze hebben bedacht dat er pijlen nodig waren om de richting en plaats aan te geven, zodat de ouders weten waar ze naartoe moeten gaan. 


    Film
    Bij film hebben ze vandaag het verhaal dat ze gisteren bedacht hebben gefilmd. De leerlingen kozen zelf voor stomme film of fotofilm. Ze kozen zelf de plaats en het materiaal dat ze in hun filmpje gebruikten. De leerkracht was vooral ter beschikking voor technische problemen en tips.


    Mode
    De leerlingen hebben zelf de modeshow in elkaar gestoken. Enkele leerlingen hadden filmpjes opgezocht om de loopjes en gezichtsuitdrukkingen te onderzoeken, anderen hadden opgemerkt dat er een presentator moest zijn en uitleg moest worden gegeven over de kledij en accessoires. Nog andere leerlingen hadden een kleine opstelling in hun hoofd over waar het publiek zou zitten, waar en hoe zij zouden lopen, .... Na overleg in de groep is er besloten dat iedereen zijn eigen tekstje moest schrijven. De leerlingen en leerkracht hebben dan besproken wat er allemaal in het tekstje moest staan. De leerlingen kwamen op het idee om een naam voor zichzelf te verzinnen en hun hoed te beschrijven. De leerkracht heeft voorgesteld om er een naam van een film bij te schrijven, waarin hun hoed zou kunnen voorkomen. Dit met als reden, dat de leerinhoud die eerder gegeven was, toch  aan bod kon komen naar de toeschouwers toe. Het is en blijft een projectstage. De leerlingen hebben na het schrijven zelf de volgorde beslist. Doordat er verschillende leerlingen zowel presentator als model wilden zijn, heeft de leerkracht voorgesteld dat iedereen zowel de rol van presentator als de rol van model zou uitvoeren. De leerlingen hebben de volgorde beslist van de modellen en van wie er zou lezen voor welk model. Wanneer dit allemaal achter de rug was, hebben de leerlingen een soort van 'generale' repetitie gehouden. Dit heeft wel even geduurd tot dit echt op punt stond, zoals het doorgeven van de micro, spreken door de micro, wachten tot het hun beurt was, ... maar uiteindelijk liep het erg goed.

     

    In de namiddag hebben de leerlingen van mode hun modeshow opgevoerd voor de andere groepen. Ook de groepen van reclame en enkele groepen van film konden reeds hun 'product' tonen aan de verschillende groepen. Zo wisten ze van elkaar, waaraan zij gewerkt hadden.

    Wat vonden wij ervan?

    Enkele problemen die we toch hebben ondervonden in verband met organisatie in de namiddag:

    - De groep van film was nog niet volledig klaar met filmen.
    - De gemonteerde filmpjes wilden niet afspelen op een andere computer (gebrek aan het juist geïnstalleerde programma)
    - Enorm veel leerlingen in één lokaal.

    Als oplossing voor deze problemen zien wij het zo:

    - De leerlingen van film, mode en reclame eerst laten vertellen, waaraan zij gewerkt hadden tijdens deze week (alvorens het te tonen) en de leerlingen verdelen over twee lokalen.

    Vandaag was het organisatorische ook weer meer te vinden bij reclame. Wanneer iedereen was uitgenodigd, heeft de leerkracht aan de leerlingen gevraagd hoe het de volgende dag zou verlopen. Ineens kwamen de leerlingen op het feit dat de ouders niet weten waar ze moeten zijn. Dit loste ze op door pijlen te ontwerpen. Ze moesten zelf beslissen wat er nog allemaal moest gedaan worden de dag nadien en wie wat ging doen. De leerlingen kwamen nog met het idee om een artikel te schrijven voor het krantje dat de school uitgeeft. Ze gingen schrijven over hoe het op de grote dag verliep. Ze kwamen ineens met het idee om aan de mensen te vragen wat zij ervan vonden. 

    We kunnen ook hier weer spreken van een leerlingeninitiatief, maar dit is nog lang niet ideaal. Nu was het een groep van gemiddeld 26 leerlingen die moesten bespreken wat er voor de volgende dag nog in orde moest gebracht worden. Het ideale zou zijn, werkgroepjes van een 5-tal kinderen en elke werkgroep verantwoordelijk maken voor iets. Eén groep bijvoorbeeld voor de ouders die komen te ontvangen, één groep eventueel voor eten en drinken, één groep eventueel voor de reclame, ... Nu waren de leerlingen met veel te veel en in een te grote groep om op organisatorisch gebied veel te kunnen doen.



    Morgen wordt de grote dag!

     

    Groetjes

    Julie en Synn

    13-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    12-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 3
    Hallo,

    Vandaag was een korte, maar heel rijke dag. We hebben de ganse voormiddag aan ons project gewerkt in de 3 groepen.

    Reclame
    Bij de groep van reclame werd er aan de leerlingen gevraagd hoe we onze opdracht konden uitvoeren. Hoe kunnen wij het event vrijdag promoten? De leerlingen kwamen voornamelijk met ideeën als posters, radiospots en tv-spots. We hebben  deze vormen van reclame klassikaal besproken en gezegd wat er bij elke vorm belangrijk was. Nadien hebben de leerlingen zelf gekozen of ze een poster, radiospot of tv-spot wilden maken. We hebben eventjes overlopen wat er zeker moest inkomen (plaats, uren, wie,...). Daarna zijn de leerlingen zelf aan de slag gegaan. Ze hebben helemaal zelf posters, radiospots en tv-spots gemaakt. De leerkracht was hier enkel om uit te leggen hoe de camera of dictafoon werkte. 

    Het enige wat je als leerkracht moet voorzien bij deze opdracht zijn verschillende (media)materialen, zodat de keuze van de leerlingen niet afgeremd kan worden. Nadien hebben we ook besproken wat we hiermee gingen doen. De leerlingen stelden voor om de posters aan de schoolpoort op te hangen, omdat hier veel ouders kwamen. De kinderen zijn zelf na overleg, de posters gaan ophangen, vooral op verschillende, zichtbare plaatsen in de school.
    De leerlingen vonden het een leuk idee om de filmpjes op de schoolwebsite te posten zodat ouders dit konden zien. We hebben dan besproken hoe dit zou kunnen. We zijn samen met de kinderen tot de conclusie gekomen dat dit eerst aan de directie gevraagd moest worden. Twee leerlingen zijn op bezoek geweest bij de directie, maar deze was jammer genoeg niet op school aanwezig. Toen heeft de leerkracht gevraagd of we misschien nog iets anders konden doen. Wie hebben we al uitgenodigd en wie nog niet? Wie kunnen we nog uitnodigen? De leerlingen kwamen zelf met het voorstel om de filmpjes en radiospots door te mailen naar de andere klassen, die dit op het smartboard zouden kunnen zien in de klas. De klasleerkracht vroeg wel wie dit wilde mailen. De leerkracht heeft een leerling een mail met bijlage naar de juffen laten sturen. De juf legt uit dat het zou kunnen dat de juffen hun mails te laat checken, hoe zouden we dat kunnen oplossen? De leerlingen stellen voor om in de klassen rond te gaan en te vragen om de filmpjes te laten zien.


    Mode-Grim
    Ook hier was het een productieve dag. De leerlingen hebben met de leerkracht beslist dat, voor ze iets anders kunnen doen, ze eerst hoeden moeten maken. Als leerkrachten hadden we ervoor gezorgd dat er vele boeken en afbeeldingen aanwezig waren in de klas, om de leerlingen genoeg inspiratie te geven. We hadden ook enkele stappenplannen rond vouwen voorzien, indien de leerlingen dit wilden gebruiken om hun hoed aan te kleden, versieren, .... Enkele vouwtechnieken die de leerlingen konden bekijken waren: zigzag vouwen, waaier vouwen, muizentrapjes vouwen, bloemen vouwen, vlechten met stroken, ... . De leerlingen mochten zelf materiaal meebrengen en de leerkracht voorzag ook enorm veel materialen. Deze materialen waren bijvoorbeeld: bloempotten, bekertjes, rekkertjes, gekleurd papier, servetten, karton, tandenstokers, pareltjes, naald en draad, linten, speldjes, inpakpapier, ... 

    De leerlingen vinden dit heel erg leuk om te doen en de resultaten mogen er zeker zijn.
    Op het einde van de dag is er nog even besproken wat er nog moest gebeuren: Wat was onze opdracht?  Wat moet er nog gebeuren?  Hoe kunnen we dat doen?  Hoe kunnen we daar meer over te weten komen? ...
    De leerlingen hebben elkaar "opzoektaakjes" gegeven rond modeshows. Hoe loop je?  Hoe kijk je?  Wat moet er allemaal in een modeshow zitten?  Wie presenteert?  Wie gaat wat doen tijdens de modeshow? Hoe zit het met schikking van het publiek? ... Zo creëren ze voor zichzelf erg veel werkkansen naar morgen toe.


    Film
    In de groep van film zijn de verhalen vandaag geschreven. De leerlingen kregen eerst de keuze uit fotofilm of stomme film. In ideale omstandigheden hadden de leerlingen helemaal vrij kunnen kiezen wat voor soort film ze wilden maken. Door een zieke leerkracht en beperkte ruimte en materiaal en natuurlijk het feit dat de leerlingen nog jong zijn, zorgt ervoor dat we de beperking van twee soorten film hebben moeten kiezen. We hebben vooral gekozen om zonder geluid te werken. Zo kunnen meerdere groepen tegelijk filmen in éénzelfde lokaal. (organisatorisch) 
    Nadien hebben de leerlingen in groep wel volledig zelf hun verhaal mogen uitwerken. De leerkracht was er als ondersteuning: om de leerlingen er aan te herinneren dat één iemand moet filmen, dus dat ze niet teveel personages kunnen maken zodat het haalbaar is.  

    Wat vonden wij ervan?

    Dit is eigenlijk zoals het dus de hele tijd zou moeten zijn. Vragen aan de kinderen wat ze denken, willen, ....
    Samen met de kinderen de belangrijke dingen bespreken. Wat moet je weten om te beginnen? Voor de rest doen de leerlingen alles zelf. Ze kiezen wat ze doen en hoe ze het doen. Dit initiatief kwam dus volledig van de leerlingen zelf.
    Dit was een hele fijne dag, ondanks een aantal beperkingen zijn we er toch in geslaagd veel door de leerlingen zelf te laten beslissen en te laten maken. Dit is waar we juist naartoe willen, actieve inbreng van de leerlingen.

    De taken van het echte organisatorische zaten hier bij de groep van reclame. Al de andere opdrachten zijn opdrachten om iets aan de ouders te kunnen tonen. Dit zijn dingen die anders in de loop van het jaar gemaakt zouden kunnen worden. Wanneer we dit met één klas zouden doen, zouden we in de loop van een maand bijvoorbeeld materialen kunnen maken om te tonen of dingen te ontwerpen. De laatste week nemen we het organisatorische op ons. Ondanks de actieve inbreng van de kinderen in alle drie de groepen, doet reclame eigenlijk alleen waarover wat het echt hebben. Vandaag zijn er dus nog meerdere soorten vormen van reclame gemaakt.

    De andere opdrachten waren ook belangrijk voor ons project en in het achterhoofd met onze scriptie hebben we ook hier willen bewijzen dat leerlingen zoveel mogelijk zelf kunnen doen. 


    Morgen hebben we nog tijd, maar vrijdag nadert. Zullen we een 5-sterrenschool worden?

    Groetjes,

    Julie en Synn

    12-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 2
    Hallo,

    Vandaag hebben we jammer genoeg niet zoveel te melden. We hadden enkel de namiddag om ons project verder vorm te geven. Vandaag hebben we vooral met de kinderen inhoud gezien. Dit komt, omdat dit project binnen onze projectstage valt.

    In de groep van film hebben we met de leerlingen verschillende soorten film doorheen de geschiedenis besproken. De leerkracht heeft hier verschillende genres (stomme film, fotofilm, kleurenfilm, geluidsfilm) aangeboden en de kinderen zelf laten ontdekken. Nadien mochten de kinderen kiezen wat voor soort film ze zouden willen maken. Omdat we beperkte mogelijkheden hadden binnen onze stage i.v.m. tijd, hebben we de beslissing moeten nemen om de kinderen enkel te laten kiezen tussen twee soorten film, de fotofilm en de stomme film.

    In de groep van reclame hebben we met de kinderen de reclame en de trucs van reclame besproken. De leerkracht heeft een aantal filmpjes (uit hun leefwereld) getoond en met de leerlingen gebrainstormd: wat ze weten over reclame in het algemeen, over reclame maken en hoe reclametrucs werken. Bijvoorbeeld: Wat wordt er toegepast? Waarom wordt dit (zo) toegepast?

    In de groep van mode en grim hebben ze hoeden in films besproken. De leerlingen hadden boeken, internet en filmpjes om zich op te baseren. Klassikaal hebben we hoeden bekeken uit verschillende landen en van verschillende materialen. Dit hebben we gedaan door te werken met een tekenfilm uit hun leefwereld en bijbehorende hoeden. Zo doen de leerlingen vele impressies op en daalt de betrokkenheid niet. Dit werd met een powerpoint voorgesteld. Per land was er een filmpje geselecteerd met een bijzonder type hoed. De leerlingen mochten hier nog extra aanvullingen geven, indien ze er nog wisten. De leerlingen konden tijdens deze lessen impressies opdoen a.d.h.v. enkele zintuigen:
    - kijken naar: kleur, vorm, ...
    - voelen aan de verschillende materialen: vilt, riet, ....
    - ruiken aan de verschillende materialen: vilt, riet, leder,...


    Wat vonden wij ervan?

    We vonden het heel spijtig dat deze leerinhouden erbij moesten, omdat het weer niet volledig van de kinderen kon komen.
    Indien er genoeg tijd is, lijkt het ons interessant om, de dag voor je dit doet, met de kinderen samen te zitten en te praten.
    Wat denken zij van hun opdracht? Wat weten ze al? Wat zouden ze nog willen/moeten weten voor ze kunnen beginnen?
    Als je deze dingen bespreekt kan je nog concreter inspelen op de vragen van de kinderen. We hebben dit vandaag wel kunnen doen, wanneer er vragen kwamen, maar nu kwam het initiatief nog teveel uit ons.

    Het ideale en de bedoeling van het uitwerken van een leerlingevent is, dat kinderen leren om iets te organiseren. De leerinhoud zou dan ook zitten in het samenwerken. Het leren omgaan met geld. Het leren van bijvoorbeeld een uitnodiging maken. Alle dingen die echt nodig zijn om een event te kunnen organiseren. Hier hebben we echt leerinhoud gegeven. Wij hadden op voorhand voorbereid wat we aan de leerlingen wilden uitleggen en op welke manier. Bij film was dit bijvoorbeeld door opzoekwerk in teksten die wij geselecteerd hadden. In ideale omstandigheden zouden de leerlingen gewoon hun taak binnen hun groep uitvoeren en wanneer ze aangeven dingen niet te weten of ergens problemen bij te hebben, kan de leerkracht uitleg of materiaal aanbieden om hier wel verder te geraken. Nu was het preventief, de leerlingen ondervonden nog niet het probleem van niet verder te kunnen. Wij zouden dus aanraden in te spelen op de behoeften en niet preventief les te geven. Het is natuurlijk niet simpel, je weet als leerkracht nooit alles. Daarom is het niet fout om toe te geven dat je het ook niet weet en samen met de leerlingen naar een antwoord te zoeken. Hiervoor zijn wel meerdere computers en materialen nodig. Wanneer het echt de 1ste keer is lijkt het ons ook nodig om met meer dan één leerkracht te begeleiden. Je kan niet overal tegelijk zijn, maar de leerlingen kunnen in het begin misschien niet verder zonder vragen te stellen aan ervaren mensen. Wanneer het schoolfeest normaal door de ouderraad georganiseerd wordt, zou het een goed initiatief zijn om deze mensen tijdens het begin van de werkgroepen in je klas uit te nodigen. Zo kunnen zij misschien antwoorden op vragen of kinderen helpen door te vertellen over ervaringen van vorige jaren. 



    Wij hopen jullie morgen meer te kunnen vertellen.

    Groetjes Julie en Synn

    11-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 1
    Hallo allemaal,

    Vandaag was het de 1ste dag van onze stage en dus de 1ste dag voor het organiseren van ons leerlingevent, dat zal doorgaan deze vrijdag. Vandaag werden de klassen verzameld en werd het filmpje getoond. In dit filmpje werden 5 uitdagingen aan de leerlingen gegeven om sterren te verdienen en zo een 5-sterrenschool te worden. 

    Hieronder sommen we even de uitdagingen op:
    1.Maak een film.
    2.Maak een modeshow met hoeden.
    3.Promoot het gebeuren.
    4.Zorg dat er 50 mensen aanwezig zijn.
    5.Werk goed samen.

    De opdrachten zijn niet heel gesloten, maar ook niet heel open.
    Dit komt, omdat dit uitgeprobeerd is in een stage.
    Alle voorbereidingen moesten voor ons binnen de uren, die we kregen, haalbaar zijn.
    In de ideale omstandigheden kunnen alle gebeurtenissen op het event natuurlijk van de leerlingen komen.
    We denken wel dat je dan best leerlingen van de 3de graad heel erg goed betrekt en hen een leidingsfunctie geeft.
    Deze jongere leerlingen hadden nog veel nood aan deze opdrachten.

    Natuurlijk hebben we bewust de opdrachten heel open gehouden, zodat we toch nog de beslissingen in de handen van de leerlingen kunnen laten. Daar draait het natuurlijk om bij onze scriptie.

    De leerlingen hebben heel enthousiast gereageerd op dit filmpje.
    Vandaag werden er workshops gegeven, die verschillende aspecten belichten van de (werk)groepen. Zo kunnen we de leerlingen morgen in een vaste (werk)groep delen. De leerlingen kunnen dan nog meer ervaren hoe het is om de leiding te krijgen over één onderdeel van het grotere (eind)geheel. We werken ook met (werk)groepen, omdat het niet mogelijk is om met 80 leerlingen aan hetzelfde te werken.
    Vandaag kregen de leerlingen een proevertje van de drie opdrachten waaraan gewerkt moet worden. Zo konden ze tegen het einde van de dag zelf aangeven wat ze het interessantste vonden en waar ze hun schouders mee wilden onderzetten.

    De kleine opdrachtjes, die de leerlingen vandaag deden, kwamen grotendeels van ons. Dit komt doordat het in een stage wordt uitgevoerd en we de leerlingen wilden laten beseffen wat de opdrachten juist konden inhouden. Veel leerlingen hadden hier geen idee van.

    Het enige dat vandaag van de leerlingen kwam, was het maken van uitnodigingen. In het groepje van reclame werd er besproken met de leerlingen waarom er reclame gemaakt moet worden en wie we zeker moesten uitnodigen. De kinderen kwamen zelf af met het idee om hun ouders en familie uit te nodigen. Toen de leerkracht vroeg hoe we dat het best deden, mensen uitnodigen, kwamen de kinderen zelf af met affiches, uitnodigingen, reclamespot,... Wanneer de leerkracht vroeg wat er het beste mee naar huis genomen kon worden, werd er beslist om vandaag als eerste een uitnodiging te maken. De leerlingen hebben samen met een leerkracht besproken wat er zeker op een uitnodiging moet staan. (plaats, uur, wat,...) Nadien hebben de leerlingen zelf een uitnodiging mogen ontwerpen en deze ineens mee naar huis mogen nemen. 

    Op het einde van de 'workshops' moesten de leerlingen hun top drie noteren van wat ze het leukste vonden om te doen. Wanneer de leerlingen naar huis gingen, hebben we met de 4 leerkrachten samen gezeten om de leerlingen in groepen te verdelen. Wie gaat er aan welke uitdaging werken? Het is ons gelukt om iedereen zijn 1ste of 2de keuze te geven. Dat vonden we heel belangrijk. We willen het initiatief uit de leerlingen laten komen, dan moeten ze mogen doen wat ze graag willen doen. Doordat het in een stageperiode viel, was het nodig om rekening te houden met de 2de keuze om zo de groepen toch een beetje gelijk te verdelen. In een ideale omstandigheid met grote lokalen, veel tijd en geen beperkingen lijkt het ons aangewezen om de kinderen in te delen volgens hun 1ste keuze.


    Wat vonden wij van deze dag?

    Wij vonden het spijtig dat we zelf al een aantal thema's hebben geselecteerd en dit niet volledig uit de leerlingen hebben kunnen laten komen. Dit is iets dat volgens ons gemakkelijk uit de leerlingen kan komen, indien je de leerlingen genoeg kent. Op het gebied van een schoolfeest lijkt het ons aangewezen om met de kinderen van het 6de leerjaar te brainstormen over verschillende thema's en dan met deze thema's naar de jongere kinderen te stappen. Het lijkt ons dan het meest zinvol om de leerlingen van het 6de zelf op pad te sturen naar de andere klassen. Indien we dit terug op een klas-of graadniveau zouden doen, lijkt het ons een hele uitdaging om echt het thema volledig uit een brainstorm te laten komen. 

    Doordat we de leerlingen de uitdaging hebben gegeven om iets te organiseren voor hun ouders op een kleine week tijd zitten er opdrachten in zoals het maken van een film en een modeshow. Dit zijn eventueel voorstellen om op een schoolfeest te laten doen. Alleen zal er dan meer tijd zijn om zo'n dingen te maken. Wanneer het thema uit de kinderen komt kan je op de eerste dag met de kinderen brainstormen wat ze rond dat onderwerp zouden willen/kunnen doen. Deze stap hebben wij natuurlijk met de leerlingen gedaan, maar om wat meer variatie te brengen (doordat het in stageverband is) hebben we zelf nog enkele zaken aangevuld. Als we dit terug op dit niveau doen, zouden we graag met de kinderen brainstormen en volledig horen wat zij willen doen. Wij denken dat de kinderen van het 3de en 4de leerjaar in deze context te jong zijn. Wanneer we vroegen wat ze graag zouden doen, kwamen er vaak erg onrealistische dingen naar boven.

    Nu hebben wij workshops gegeven om zo de groepen in te delen. Wanneer de ideeën van de leerlingen komen, kan er in groep gebrainstormd worden wat er allemaal moet gebeuren. Hoeveel groepen er moeten zijn. En dan vermoeden wij dat oudere kinderen zelf hun groepen kunnen maken. Nu denken wij echter, dat dit project beter eerst met één klas geprobeerd wordt. Al deze stappen eerst met één klas overlopen, om ze dan op een groter niveau te brengen. Met dit groter niveau bedoelen we werken met meerdere klassen om zo uiteindelijk te komen tot een volledig schoolfeest. Nu hadden we 80 leerlingen en was dit soms echt te veel. Een echt schoolfeest wordt ook niet met 80 leerlingen in elkaar gestoken en dat voelde je zelfs vandaag al.

    Wat wel heel positief was vandaag en dat we zeker een 2de keer helemaal hetzelfde zouden doen, is de manier waarop we uitnodigingen hebben gemaakt. Het komt van de leerlingen zelf. Dit is goed voor hun eigen leerproces, maar nodigt veel meer uit. Het toont aan de ouders dat de leerlingen er echt mee bezig zijn.


    We houden jullie graag op de hoogte. Morgenavond kunnen we jullie hopelijk meer vertellen. Morgen wordt er niet zo lang aan het project gewerkt.

    Tot morgen,

    Julie en Synn 

     

      

    10-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hoe gaat het praktijkonderzoek eruit zien?
    Beste lezers,

    Het grote moment nadert. We gaan nu zelf proberen een leerlingevent te organiseren. Op voorhand moeten we jullie wel even een aantal dingen meedelen. We gaan geen leerlingevent organiseren met de omvang van een schoolfeest. Omdat de meeste scholen erg vroeg beginnen met het plannen van hun schoolfeest, is het ons niet gelukt om een school te vinden die dit met ons op grote schaal kon uittesten.

    Daarom hebben we besloten om dit op kleinere schaal in onze projectstage uit te testen. In deze stage staat Julie in het 3de leerjaar en Synn in het 4de leerjaar. We hebben ieder parallel nog een student van de hogeschool die mee met ons in dit project wil stappen. We willen deze studenten op voorhand al bedanken voor de medewerking. We gaan dus met de hele 2de graad een event organiseren. Bij dit event houden we wel rekening met de functies van een schoolfeest:
    - We mogen geen verlies maken.
    - Er moeten ouders/familie/leeftijdsgenoten betrokken worden.
    - We willen aan de ouders tonen waar de school en de leerlingen mee bezig zijn.

    Oorspronkelijk draait ons onderzoek rond kinderen uit een 3de graad. Daarom zijn we  heel benieuwd hoe dit in de 2de graad gaat lukken. We gaan hier natuurlijk veel uit leren. Wij zijn nu even benieuwd als jullie.

    Vanaf maandag 10 maart begint onze stage en ook ineens de voorbereidingen voor ons event. Omdat dit ook ineens onze 1ste stageweek is en het event reeds op vrijdag 14 maart moet plaatsvinden, is het thema van het event al eerder gekozen. Omdat we de kinderen nog niet kennen, hebben we beslist om zelf al een 8-tal thema's te kiezen. De leerlingen kregen deze thema's op papier en moesten twee groene en twee rode vakjes kleuren.
    Als we de resultaten van de vier klassen bekijken, komt film er heel sterk uit. Dit wordt dus het thema.
    Natuurlijk is dit maar een voorbeeld.
    In een hogere graad of een klas die je goed kent, kan je de ideeën natuurlijk ook perfect volledig uit de klas zelf laten komen.

    Vermits we nog maar stagiaires zijn en ons praktijkonderzoek binnen ons project valt, hebben we nog een aantal beperkingen. We krijgen maar een beperkte tijd om dit project uit te voeren. We krijgen hiervoor de 1ste week van onze projectstage, maar moeten de vakken wiskunde, spelling, taal en lichamelijke opvoeding nog wel blijven geven. Dit zorgt dus voor een beperkte tijd en niet echt keuze in de planning. Bovendien moeten we dit ook als een project uitwerken, dit wil zeggen dat we op voorhand allerlei zaken op papier moeten uitwerken en dus niet alles van de leerlingen kunnen laten afhangen. We streven natuurlijk nog steeds naar een zo groot mogelijk leerlingeninitiatief en willen proberen tijdens de stage nog meer zaken door de leerlingen te laten aanbrengen, opzoeken en voorstellen. Omdat dit niet echt een schoolfeest is, maar een ander moment waarop we de ouders willen uitnodigen, was het nodig om voor de leerlingen met een uitdaging te komen. Normaal is er de uitdaging van het schoolfeest organiseren, maar nu hebben we ons gebaseerd op het principe van het tv-programma Fata Morgana. 

    In het begin van de week krijgen de leerlingen een filmpje met uitdagingen. Zo kunnen ze op het einde van de week een 5 sterrenschool worden.  De opdrachten worden gegeven door ons, deze zijn natuurlijk heel ruim en vaag. Zo kunnen de leerlingen dit voor zichzelf en als groep uitbouwen. Vanaf dan start het initiatief van de leerlingen, zij gaan zelf de opdrachten moeten oplossen. Wij (als leerkrachten) zijn er (bijna) enkel als begeleiders, niet als initiatiefnemers.

    Vanaf maandag 10 maart houden wij jullie elke avond op de hoogte over hoe het gelopen is in de groepen.
    - Wat ging goed?
    - Wat ging niet goed?
    - Wat zouden we volgende keer anders doen?

    In bijlage kan je ons verkort draaiboek terugvinden.

     

    Tot de volgende.

    We zijn heel benieuwd hoe het gaat lopen.

    Julie en Synn 

     


    Bijlagen:
    Draaiboek uittesten projectstage Julie en Synn.docx (236.1 KB)   

    08-03-2014 om 00:00 geschreven door Julie en Synn  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 23/06-29/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 10/02-16/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 09/12-15/12 2013
  • 18/11-24/11 2013
  • 11/11-17/11 2013

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs