Niet alles is werkelijk zoals je het bekijkt. Vanuit een bepaald perspectief ziet de situatie er niet uit zoals je denkt dat ze is. Als alle elementen juist op een lijn staan, kan je grappige situaties bekomen met doodnormale dingen of gebeurtenissen.
Vandaag kwam Vives Torhout langs voor de leerlingen van L3/4 en L5/6 om hun sportieve kant te testen. Lenigheid, behendigheid, snelheid, explosiviteit,... het werd allemaal getest. Binnen een 6-tal weken krijgen de leerlingen dan een rapport om zo hun ideale sport te ontdekken. En wat kon natuurlijk niet ontbreken... De Cooper-test
Nog een weekje school en we zitten bijna in het nieuwe jaar. De leerlingen werkten ook deze week hun laatste talentenarchipel van 2017 af. Een impressie :
Taaleiland : Kobe, Senne, Emeric en Anais
Kobe, Senne, Emeric en Anais speelden taalspelletjes op de tablets en een competitief taalspel op de computer.
Muziekeiland :Lotte, Jade en Ferre
Lotte, Jade en Ferre beluisterden muziek op de computer.
Beeldeiland : Louis, Seppe, Niels en Naïobe
Louis, Seppe, Niels en Naïobe maakten werkjes uit klei die ze mooi schilderden.
Sameneiland : Emilienne, Fran, Tim en Sebastian
Emilienne, Fran, Tim en Sebastian speelden samen een spelletje en hielpen juf Lore en juf Lynn bij de kleuters.
Fijneiland : Merel, Michelle en Emma
Merel, Michelle en Emma maakten werkjes uit origami en kerstkaartjes.
Wereldeiland : Zoé, Gaelle en Emmelie
Zoé, Gaelle en Emmelie tekenden een fictieve wereld waarin alles en iedereen smiley's waren.
Wil- en durfeiland : Emile, Arjen, Danielle en Joran
Emile, Arjen, Danielle en Joran zochten het recept op voor overheerlijke speculaastiramisu te maken.
Deze namiddag trokken we met onze klas naar Kortrijk voor een bezoekje aan het Vives Maaklab. Daar kregen we uitleg over Lego Mindstorms. Dit zijn kleine programmeerbare robots die kunnen doen wat wij willen, als we ze maar juist programmeren. Een leuke maar vooral leerzame namiddag.
Het herfstverlof staat voor de deur. Dit wil zeggen dat ook de maand oktober bijna voorbij is en zodoende ook onze tweede talentenarchipel van het schooljaar. De kinderen van de derde graad kozen opnieuw een eiland waarop ze zich een maand lang konden uitleven. Een impressie :
Denkeiland : Louis, Seppe, Gaëlle en Jade
Gaëlle en Jade speelden denkspelletjes op de tablet en/of de computer. Louis en Seppe speelden samen een spelletje.
Taaleiland : Emmelie
Emmelie werkte op de tablet en de computer aan haar taalvaardigheid.
Muziekeiland : Joran, Kobe, Tim en Anaïs
Joran, Kobe, Tim en Anaïs luisterden naar muziek op de computer en maakten een muzikaal toneelstukje.
Beeldeiland : Michelle, Fran, Emilienne en Sebastian
Michelle, Fran, Emilienne en Sebastian maakten met klei enkele prachtwerkjes. De werkjes werden na het schilderen alleen nog maar mooier.
Sameneiland : Arjen
Arjen ging naar de kleuters om juf Lynn en juf Lore te helpen met de peuters en kleuters
Fijneiland : Danielle en Naïobe
Danielle en Naïobe herontdekten het mooie beroep van wever.
Wereldeiland : Senne, Ferre en Emile
Senne, Ferre en Emile maakten enkele bekende bouwwerken na met Lego.
Beweegeiland : Lotte, Zoé, Merel en Emma
Zoé, Merel en Emma maakten gebruik van de rolschaatsen die we vorig schooljaar van het oudercomité kregen om het Lotte nu ook eens aan te leren.
Wil- en durfeiland : Niels en Emeric
Niels en Emeric gingen de culinaire weg op. Ze zochten een recept op en maakten voor ons een lekker aperitief klaar : chips met zelfgemaakte munt/citroenlimonade.
Gisteren namen we samen met de kinderen van de 2de graad de trein
richting Brugge voor onze jaarlijkse schoolreis. We gingen er enkele trotse exportproducten van België wat dichter gaan
bekijken. We wandelden eerst naar het Choco Story - museum waar de leerlingen onder werden gedompeld in de geschiedenis van cacao en chocolade. Van de Maya's over de Spaanse
veroveraars tot hedendaagse lekkerbekken. Dit gebeurde aan de hand van een chocoladezoektocht. Daarna trokken we naar het frietmuseum. Het museum
schetste ons de geschiedenis van de aardappel, de friet en de diverse bijbehorende
sausjes. Het bleef niet bij kijken en zoeken want we mochten in beide musea een stukje proeven van al dit lekkers.
In de namiddag wandelden we een 7-tal kilometer voor een gidsbeurt door Brugge die de kinderen in kleine groepjes hadden voorbereid.
De eerste maand van het schooljaar zit er alweer op, zo ook de eerste talentenarchipel. De leerlingen hebben zich weer een maand kunnen uitleven op een eiland naar keuze. Zo hebben ze hun eerste talent kunnen gebruiken.
Denkeiland : Emile, Emeric, Kobe en Ferre
Emile, Emeric, Kobe en Ferre maakten het zich makkelijk en gebruikten de tablets en de computers om denkspelletjes te spelen.
Taaleiland : Gaëlle, Sebastian en Arjen
Ook Gaëlle, Sebastian en Arjen maakten het zich makkelijk want ook zij gebruikten de tablets en de computers maar dan om taalspelletjes te spelen.
Muziekeiland : Louis, Seppe, Merel en Michelle
Louis en Seppe deden de eerste keer inspiratie op door op de computer naar muziek te luisteren om dan de tweede keer zelf te musiceren. Merel en Michelle bedachten een eigen choreografie op een zelf gekozen nummer.
Fijneiland : Emilienne, Emmelie en Fran
Emilienne, Emmelie en Fran verdiepten zich in het mooie beroep van wever. Met kleine weefgetouwen maakten ze mooie weefwerkjes.
Sameneiland : Danielle, Jade en Lotte
Danielle, Jade en Lotte waanden zich even kleuterjuffen want ze gingen juf Lore en juf Lynn ondersteunen in de kleuterklas. Ze speelden spelletjes met de kinderen en leerden de kindjes 'lezen'.
Beeldeiland : Zoé, Emma en Anaïs
Zoé, Emma en Anaïs haalden de beeldende kunstenaar in zichzelf boven en maakten enkele werkjes met klei.
Wilen durfeiland : Naiobe
Naiobe kreeg de hulp van haar mama om overheerlijke cupcakes te maken.
Beweegeiland : Senne, Niels, Joran en Tim
Senne, Niels, Joran en Tim speelden, hoe kan het ook anders, de twee favoriete balspelen van de jongens op deze school : dockey en voetbal
Naar aanleiding van ons wero-thema i.v.m. democratie in Vlaanderen, België en Europa maakten de leerlingen maandag kennis met de Europakoffer. Dit is een interactieve koffer die de leerlingen inzicht doet krijgen in 'wat Europa is' en 'wat de Europese Unie allemaal voor ons doet'. Aan de hand van een 10 kleine spelletjes onderzochten de leerlingen wat de Europese Unie doet rond veiligheid, milieu, cultuur, enz.
Na de theoretische les over de dode hoek vorige week, kregen we woensdag de praktische inoefening. IMOG stelde hiervoor een vrachtwagen ter beschikking van onze klas. Met groene kegels (= de vrachtwagenchauffeur kan me zien), gele kegels (= de vrachtwagenchauffeur kan me zien door zijn spiegels) en rode kegels (= de vrachtwagenchauffeur kan me niet zien) konden de leerlingen op een speelse manier hun kennis inoefenen.
Bedankt IMOG voor het gebruik van de vrachtwagen!!!
Woensdagvoormiddag mochten de leerlingen experimenteren met lengte- en inhoudsmaten en gewicht. Dit deden ze aan de hand van een meetcircuit. De leerlingen van het 5de leerjaar werkten voor deze opdracht samen met hun peter en/of meter van het zesde.
Vandaag mochten de leerlingen die een fototoestel hadden thuis er één meebrengen. Dit was omdat ze deze namiddag tijdens de muzische les media een fotoroman moesten maken. Ze werden in groepen verdeeld, bedachten een scenario en voerden het scenario uit.
De leerlingen kregen na de les allemaal een pluim omdat ze zo goed hadden samengewerkt. De resultaten waren dan ook dik OK!!!
We hebben nog enkele belangrijke mededelingen voor jullie ouders die niet kunnen wachten tot de nieuwsbrief van vrijdag :
1. Het Tutti Frutti - fruit is pas vanaf oktober. Gelieve dus in september je kind op dinsdag 2 stukken fruit mee te geven en op woensdag 1 stuk fruit.
2. Vanaf donderdag gaan we van start met ons koortje. Van 16u45 tot 17u15 oefenen de leerlingen van 4, 5 en 6. Dit is niet verplicht natuurlijk. De eerste twee repetities zijn gratis om te proberen. Vanaf de derde repetitie vragen we een opvangbijdrage. Die komt op de rekening.
3. Vergeet niet te noteren in de agenda dat we volgende week dinsdag onze infoavond hebben om 18u30.
We vlogen er meteen in : de leerlingen vertelden over de vakantie, de klaswerking werd uitgelegd, we maakten samen afspraken om het schooljaar door te komen, de boeken werden uitgedeeld,...
Vanaf maandag starten we echt helemaal met de eerste werkbrief van het schooljaar.
Maandag sloten we ons thema 'Water' af met een tochtje met de milieuboot. We vaarden van Bossuit naar Oudenaarde. Op de boot kregen we informatie over biodiversiteit, onderzochten we de waterkwaliteit van de Schelde in het labo en genoten we tot slot van de mooie natuur langs de Schelde.
Gisteren zijn we in het kader van ons WO-thema 'water' naar aquafin gegaan. We gingen er kijken hoe het afvalwater van een heleboel huishoudens gezuiverd wordt tot proper kanaal- en rivierwater. Eerst gingen we de installatie bezoeken voor de mechanische zuivering. Tijdens deze mechanische zuivering halen ze het grove vuil, het zand en het vet uit het water. Dan gingen we naar de installatie voor de biologische zuivering. Tijdens deze stap voegen ze bacteriën en zuurstof toe die ervoor zorgen dat alle onzichtbare vuiligheid uit het water wordt gehaald. Daarna laten ze de bacteriën zinken en pompen ze het 'proper' water terug in de rivier.
De maand april liep vorige week op z'n einde en zo ook de zevende talentenarchipel van het jaar. Ook deze keer krijgen jullie een foto-overzicht van de activiteiten die de leerlingen allemaal deden afgelopen maand :
Fijneiland : Lotte, Zoé, Gaëlle en Michelle + Ferre en Kobe
Lotte, Zoé, Gaëlle en Michelle maakten alle vier een mooie wereldbol met isomo, verf en klei. Zo hebben ze de wereld altijd bij de hand.
Ferre en Kobe maakten een kleiwerkje dat ze mooi schilderden.
Beeldeiland : Kenji en Gunnar + Louis en Seppe
Kenji en Gunnar werkten niet met klei, verf of andere materialen. Ze maakten een mooie tekening met Tux Paint
Louis en Seppe zochten op internet 'how to make origami'-filmpjes op op het internet en probeerden zelf de origamikunst uit.
Wil -en durfeiland : Beau, Einar en Anaïs
Beau, Einar en Anaïs gingen de culinaire toer op. Ze verwenden ons met een lekkere pizza margarita.
Wereldeiland : Louise en Ilana
Louise en Ilana bedachten samen een nieuw bordspel dat ze mooi uitwerkten.
Taaleiland : Lander, Emile en Tim
Lander, Emile en Tim speelden taalspelletjes op de tablet en een gezelschapspelletje waar ze veel taal moeten gebruiken.
Beweegeiland : Merel en Emma
Merel en Emma testten nog eens ons fietsparcours uit en speelden verschillende balspelletjes
Sameneiland : Sebastian, Senne, Joran en Jade
Sebastian, Senne, Joran en Jade speelden samen met enkele bouwmaterialen zoals Lego, Clikx en Knex'
Deze namiddag zijn wij naar het B-Part museum in Waregem gegaan. We maakten er kennis met twee kunstenaars : Anna Barriball en Hannelore Van Dijck. Anna Barriball is een Britse kunstenaar die met allerhande objecten zoals muren, deuren of luiken aan de slag gaat. Hanneloren Van Dijck maakt tekeningen in houtskool waarbij ze de mensen een beetje wil laten foppen. We brachten eerst een bezoek aan de tentoonstelling en toen mochten we net als de twee kunstenaars zelf aan de slag in het atelier. We werden een beetje vuil maar we hebben ons wel kostelijk geamuseerd!!!
Vrijdag waren we op bezoek in het VTI van Waregem. Dit om de leerlingen te laten kennismaken met het Secundaire technische onderwijs. De leerlingen doorliepen vier workshops : hout, elektronica, metaal en textiel. Tijdens deze workshops maakten ze de onderdelen van hun vorkheftruck. Deze moeten we dan nog samenstellen in de klas.
Gisteren vierden Ilana, Kenji, Einar, Gunnar, Seppe, Louise, Beau, Lander en Amelie hun vormsel. Weer een grote stap gezet in hun leven!!!!! Dikke proficiat!!!!!