De maand januari is reeds twee weken voorbij, maar toch rondden wij pas vrijdag onze vijfde talentenarchipel af. En dit is wat de leerlingen deze keer hebben uitgestoken.
Denkeiland : Merel en Emma
Merel en Emma speelden denkspelletjes op de tablet.
Taaleiland : Sebastian
Sebastian was de eerste keer ziek, maar kon de tweede keer toch lezen in zijn strip/leesboek.
Muziekeiland : Lotte, Jade, Anaïs en Tim
Tim beluisterde muziek op de computer en tablet terwijl de meisjes een muzikaal toneelstuk ijn elkaar boksten.
Beeldeiland : Seppe, Joran, Lander en Emile
Seppe, Joran, Lander en Emile maakten werkjes uit klei (vooral pistolen) die ze tweede keer met mooie kleuren afwerkten.
Sameneiland : Beau en Einar
Beau en Einar speelden samen met de kleuters met de autootjes en op de computer.
Fijneiland : Michelle, Zoé en Gaëlle
Michelle, Zoé en Gaëlle pulderden de knutselklas om met allerlei fijne materialen mooie werkjes te maken. Ze tekenden ook prenten over van de computer zonder het blad op het scherm te leggen.
Beweegeiland : Ferre, Kobe, Ilana en Louise
Ferre en Kobe deden de eerste week trucjes met de fietsen. De tweede keer speelden ze met de bal. De meisjes hielden het rustiger en probeerden een dansje uit te vinden.
Wil- en durfeiland : Louis, Senne, Kenji en Gunnar
Kenji en Gunnar maakten een powerpoint/strip met als thema GTA V. Senne maakte een gezelschapsspel en Louis knutselde samen met de meisjes.
Vandaag zijn we naar het Heilig Hart College in Waregem
geweest. We werden vriendelijk ontvangen door de meesters en juffrouwen. We
deden eerst een quiz over onze eventuele kennis over het Collega en daarna
dansten we in het rond. Dan werden we klas per klas verdeeld.
Dan startte de ontdekkingsnamiddag : We gingen eerst in de
turnzaal en we klommen er op los. Dan gingen we naar de klas waar Engels werd
gegeven. We leerden daar een beetje Engels via een powerpoint. Dan gingen we
naar de klas waar we biologie kregen. Daar onderzochten we kleine insecten. Daarna
gingen we naar de klas van aardrijkskunde. We deden daar het spel Speel der
wijs!
Dan gingen we naar de eetzaal waar we lekkere pannenkoeken
kregen met warme chocomelk. Ten slotte kregen we een pennenzak met daarin een
usb-stick, een balpen en ook een briefje waar er uitleg over de school op stond.
Voor de leerlingen van het zesde leerjaar breken er spannende tijden aan. Het zijn namelijk hun laatste maanden op onze school. Ze moeten na dit schooljaar naar de grote school. Om hun in hun keuze te begeleiden kregen ze deze voormiddag een lesje 'Op stap naar het middelbaar' van het CLB. Ze kregen uitleg over welke richtingen er bestaan, hoe het secundair onderwijs georganiseerd wordt, ... . Ook zullen ze vanaf nu van meester Geert enkele lesjes krijgen i.v.m. 'Keuzes leren maken' en 'Klaar voor het middelbaar'.
Ook voor de ouders is er een infomoment voorzien. Dit infomoment gaat morgenavond door in OC De Spikkerelle te Avelgem. Jullie kregen hiervoor reeds een uitnodiging.
We zijn 2017 nog maar ingevlogen en hier hebben we het eerste talentenarchipelverslag al. Normaal komt dit pas op het einde van de maand, maar door omstandigheden hebben we deze talentenarchipel moeten spreiden over de maanden december en januari.
Denkeiland : Lotte, Zoé en Gaëlle
Lotte, Zoé en Gaëlle speelden tijdens deze talentenarchipel denkspelletjes op de computer en op de tablet.
Taaleiland : Seppe en Einar
Seppe en Einar haalden hun taalkundige inspiratie uit de kast om elkaar woorden te laten raden a.d.h.v. het spelletje 'Galgje'.
Beeldeiland : Beau, Tim, Emma en Sebastian
Beau, Tim, Emma en Sebastian maakten werkjes van klei die ze de tweede keer mooi schilderden.
Sameneiland : Michelle, Jade, Kobe en Merel
Michelle, Jade, Kobe en Merel werkten samen met meester Wouter en juf Lore om de kleuters een leuke voormiddag te laten beleven.
Wil- en durfeiland : Emile, Joran, Lander en Ferre
Emile, Joran, Lander en Ferre zochten een recept om een gerechtje te maken die ze alle vier lekker vinden. Uiteindelijk viel de keuze op zelfgemaakte paprika- en zoutchips.
Wereldeiland : Senne, Louis en Anaïs
Senne en Louis gingen technisch aan de slag met tandwielen en maakten hiermee allerlei toestellen. Anaïs werkte alleen aan een quiz. We zijn benieuwd naar het thema.
Fijneiland : Louise en Ilana
Louise en Ilana gingen de fijnere tekenweg op. De eerste keer maakten ze zelfstandig een mooie prinsessenmandala. Vandaag tekenden ze zelf een tekening over van de computer met als thema 'Frozen'.
Muziekeiland : Kenji en Gunnar
Last but not least beluisterden Kenji en Gunnar muziek op de computer.
De maand november zit erop, het eerste semester heeft nog een maand te gaan. Ook deze maand werkten de leerlingen aan een eiland van de talentenarchipel. Een overzicht :
Denkeiland : Tim, Beau en Jade
Beau en Tim speelden de eerste keer samen denkspelletjes terwijl Jade er die dag niet was. De tweede keer speelden ze alle drie denkspelletjes op de tablet.
Taaleiland : Gaëlle en Merel
Merel en Gaëlle speelden telkens Galgje en Scrabble op de tablet.
Beeldeiland : Zoé, Lotte, Anaïs en Senne
Zoé, Lotte, Anaïs en Senne boetseerden de eerste keer werkjes uit klei die ze dan de tweede keer afwerkten met verf.
Muziekeiland : Ilana, Emma en Louise
Ilana, Emma en Louise maakten de eerste keer een muziekstukje met de instrumenten die aanwezig zijn op school. De tweede keer dansten ze zich te pletter met just dance.
Wereldeiland : Kobe
Kobe maakte een quiz die hij volgende week zal voorstellen.
Beweegeiland : Einar, Gunnar, Kenji en Lander
Einar, Gunnar, Kenji en Lander deden de eerste keer wat ze het liefst doen... VOETBALLEN. De tweede keer probeerden ze toch een andere sport uit nl. freesbee.
Wil- en durfeiland : Seppe, Louis en Michelle
Seppe, Louis en Michelle gingen de Italiaanse toer op en maakten verse en heel lekkere pizza.
Sameneiland : Emile, Joran, Sebastian en Ferre
Emile, Joran, Sebastian en Ferre gingen samen met de kleuters spelletjes spelen en knutselen. Maar speelden ook samen een spelletje Twister.
Vorige week was het 'Week van de smaak'. Daarom dat ook onze weekopdracht erin bestond om een simpel maar lekker gerechtje te maken. Wij maakten lekkere wortelsoep. Donderdag sneden we met de hele klas de wortels, ajuinen en aardappelen en brachten we alles aan de kook. Vrijdag was het dan het moment om de zelf gemaakte soep te proeven. Ze was misschien iets te gepeperd, maar ze was toch heel erg lekker.
Deze namiddag was er weer het jaarlijkse interscholen netbaltornooi. Daarin strijden de leerlingen van het vijfde en zesde leerjaar tegen elkaar om de felbeheerde beker mee naar huis te nemen. Door de zeeklassen en de pedagogische studiedag hadden onze leerlingen slechts één lesje netbal gekregen van juf Bénédicte en je kan maar de beste zijn als je heel veel kan oefenen. Onze jongens hadden een volledige offday en konden geen enkele match winnen. Wat echter niet wil zeggen dat ze zich niet hebben ingezet. Onze Green Boys streden voor wat ze waard zijn. Ook bij de meisjes zagen we het missen van enkele trainingen. Zij eindigden ook laatste in hun groep, maar wisten wel één wedstrijd te winnen. Dus ook onze Green Girls streden voor wat ze waard zijn. Hopelijk kunnen ze zich volgend schooljaar herpakken en kunnen ze heel veel oefenen voor het tornooi! Op naar volgend schooljaar!!!!
Gisteren kregen we een voordracht over Pakistan. Deze werd gegeven door de organisatie 'Kinderen helpen kinderen', een organisatie die scholen bouwt en leerkrachten gaat opleiden in Pakistan. Ze moeten heel hard werken in Pakistan bv.ballen maken en ze zijn de beste ballen makers van de wereld. Ze moeten ook meehelpen met een steenbakkerij ze moeten fietsen maken enz...maar 2 000 000 mensen in Pakistan zijn rijk en 4 000 000 mensen zijn arm. DAT KUNNEN WE TOCH NIET GELOVEN
De Taliban is SUPER ERG zoals IS, maar toch hebben zij er heel veel macht. Ze doen heel erge dingen met de mensen uit Pakistan, bv. geen enkele vrouw mag alleen op straat of als een man denkt dat zijn vrouw hem bedrogen heeft ook al is het niet zo dan moet ze in een put tot aan haar middel en mogen alle mensen met stenen op haar gooien.
Gelukkig probeert Kinderen helpen Kinderen daar iets aan te doen!
Wij verkopen nu ook pleisters om hun werking te steunen.
Morgen brengen wij een bezoek aan de boekenbeurs in Anzegem. In de voormiddag doen de leerlingen een zoektocht doorheen de boekenbeurs en in de namiddag gaan wij luisteren naar Vlaams auteur Marc de Bel. De leerlingen zullen dus een picknick moeten meebrengen.
Aangezien ik meer dan 200 foto's heb getrokken de afgelopen week is het moeilijk om alle foto's op de blog te plaatsen. Ik heb echter een fotofilmpje gemaakt van alle foto's en dit in bijlage gestopt. Zo kunnen jullie ook via de blog genieten van de foto's!!!
Deze namiddag gingen wij te voet naar Bassegembos. Dit had allemaal te maken met 'De week van het bos'. We werden er opgewacht door gids Ghislain die ons vertelde over de geschiedenis van het bos, ons enkele natuurlijke kunstwerken toonde en ons natuurlijk meer informatie gaf over de fauna en flora in het bos.
Aangezien we volgende week op 'vredesklassen' zijn, zit onze tweede talentenarchipel er al op. Twee sessies lang werkten de leerlingen in één bepaalde archipel.
Denkeiland
Kobe, Ferre, Sebastian en Anaïs speelden denkspelletjes op de computer/de tablet
Taaleiland
Beau en Louis speelden galgje aan het bord en scrabble op de tablet
Muziekeiland
Seppe, Einar, Joran en Emile beluisterden liedjes op de computer, maar maakten samen ook muziek met de instrumenten die we op school hebben
Beeldeiland
Ilana, Gaëlle, Michelle en Merel maakten mooie kleiwerkjes die ze de tweede keer schilderden.
Sameneiland
Lander, Gunnar, Kenji en Lotte gingen meester Wouter en juf Lore helpen bij de kleuters
Beweegeiland
Tim en Senne deden tricks met de fiets en de nieuwe jump.
Wil- en durfeiland
Louise en Emma zochten een recept en maakten chocoladetaart terwijl Jade en Zoé een eigen gezelschapsspel ontwierpen.
Deze namiddag was het dramales bij juf Nele. We werken verder aan ons schimmenspel, d.w.z. figuurtjes maken, toneeltje verzinnen, toneeltje oefenen en toneeltje spelen!
Deze week staan onze lessen muzische in het teken van computer. We leren namelijk programeren. We doen dit aan de hand van de website http://landing.bomberbot.com/nl/. De leerlingen gaan hier individueel aan de slag met een simpel programma om een virtuele robot allerlei handelingen te laten uitvoeren. De leerlingen hebben allemaal een persoonlijke login gekregen waarmee ze ook thuis aan de slag kunnen tot aan de herfstvakantie.
Vrijdag kregen we Dirk (papa van Ferre, Niels en Fien) over de vloer op school. Hij had voor alle leerlingen van het lager een broodbakworkshop in elkaar gestoken. De leerlingen leerden stapsgewijs hoe ze van ingrediënten deeg maakten en hoe ze van deeg brood maakten. Het was ook de eerste keer dat de broodbakoven in onze tuin gebruikt werd. En of de leerlingen het leuk vonden :
Op zondag 25 september is het alweer zover, Kaster Kermis. Om reclame te maken voor dit jaarlijkse evenement maakten we vorige week affiches. We lieten ons daarbij inspireren door 'het pointillisme'. Dit is een schildertechniek die aan het eind van de negentiende eeuw werd beoefend. Ze wordt vooral getypeerd door het gebruik van stippen die ongemengd op een blad/doek/... worden geplaatst. Om ons jaarthema 'natuurLEUK' in de verf te zetten, maakten we van het silhouet van ons hand en onze arm een boom. De resultaten worden aan de huizen van de kinderen gehangen.
Het schooljaar is reeds goed van start gegaan. Dit wil zeggen dat ook de lessen wereldoriëntatie volop gestart zijn. Het eerste grote project van het schooljaar is 'De Tijdlijn met al zijn facetten'. Om dit project op te starten werkten de leerlingen in groepen. Ze kregen de opdracht om gerichte opzoekingen te doen over één bepaalde periode. De bedoeling was om vooral prentjes op te zoeken om daar dan een soort mindmap van te maken. Deze mindmaps worden dan gebruikt bij de start van een nieuwe periode.
Tijdens het schooljaar zal jullie zoon of dochter verjaren. Wij hebben op school niet de gewoonte om te trakteren met snoepjes maar met klasgeschenken. Dit wil zeggen een spelletje voor de hele klas. Natuurlijk is dat als ouder niet makkelijk om te weten welke spelletjes het best zijn om te kopen. Daarvoor heb ik een lijstje opgesteld met spelletjes die we in klas kunnen gebruiken. Jullie vinden ze in de bijlage. Natuurlijk mogen jullie ook zelf een ander geschenkje kiezen!
De eerste volledige schoolweek is van start gegaan... vanaf vandaag zijn de leerlingen van het 6de leerjaar elke wee leesbuddy voor de leerlingen uit de lagere jaren.
Maandag, dinsdag en woensdag hadden wij onze jaarlijkse uitsmijter van het schooljaar : de 3-daagse. Een toffe mix van sport, spel en leerkansen. We hebben weer heel veel foto's getrokken, die ik gebundeld heb in een filmpje. Geniet ervan!!!