De laatste dag voor de krokusvakantie, gingen we met de hele klas richting Waregem. We waren daar te gast in het Hemelvaartinstituut. Vooraleer de leerlingen op expeditie gingen in de school, mochten ze eerst nog een beetje bewegen door aan ropeskipping te doen. Nadien trokken de leerlingen erop uit met enkele leerlingen van Waregem om daar kennis te maken met de vakken die ze daar aanbieden zoals ICT, Latijn, Godsdienst, Frans,... Ikzelf bracht o.l.v. de directie een bezoek aan de nieuwbouw die ze nu aan het plaatsen zijn. Gelukkig namen Fleur en Ilana het fototoestel mee om toch enkele foto's te kunnen tonen.
Voor de krokusvakantie van start ging, konden de leerlingen zich nog eens sportief uitleven. Op woensdag was er namelijk het jaarlijkse, interscholen, hockeytornooi. De jongens (Bengt, Beau, Lander, Jonas en Michiel) hadden de zware taak om hun eerste plaats van vorig jaar te evenaren. De meisjes (Louise, Amelie, Fleur, Eva en Margot) hadden helemaal geen stress. Na een overwinnig tegen de Heirweg, een verlies tegen Vichte, een verlies tegen Anzegem en een overwinning tegen een andere ploeg uit Vichte, moesten de jongen vrede nemen met een mooie 5de plaats. De meisjes behaalden, na een verlies tegen de Heirweg, winst tegen Anzegem B en twee gelijke spelen (tegen Anzegem A en Bollesbos), een mooie derde plaats.
Van juf Martine en Ann (mama van Michiel),die tijdens het tornooi aanwezig waren, moest ik zeker en vast ook vertellen dat ze zich allemaal voor 200% hebben ingezet. Het was een plezier op de meisjes en de jongens als een echt team te zien spelen!!!
De maand januari zit er ook alweer op. Dus ook onze vijfde talentenarchipel. Hier opnieuw een korte impressie van het werk van de leerlingen :
Denkeiland : Margot, Yelten, Bengt en Jarne
De eerste keer speelden Margot, Yelten en Bengt denkspelletjes in de klas. De tweede keer maakten ze eerst samen een moeilijke puzzel om dan denkspelletjes te spelen op de computer. Jarne sloot aan met de leerlingen op wereldeiland dus krijgen we zo meteen nog te zien.
Taaleiland : Louise, Amelie, Gunnar en Seppe
Louise en Amelie lazen twee keer boekjes voor aan de jongste kleuters, terwijl Gunnar en Seppe een verhaal maakten. Toen het verhaal af was, speelden ze taalspelletjes op de computer.
Beeldeiland : Kenji, Eva, Fleur en Einar
Kenji maakte de eerste keer een mooie trotsdoos om dan de tweede keer samen met Einar een teken- en uitbeeldspel te spelen. Eva en Fleur maakten samen met Ymke een mooie pinata.
Sameneiland : Ymke
Ymke hielp met Eva en Fleur aan de pinata.
Fijneiland : Beau, Seppe, Ilana en Lander
Ook Beau, Seppe, Ilana en Lander moesten net als Kenji nog een mooie trotsdoos maken. Natuurlijk was dit niet het enige wat ze deden hoor. Beau, Seppee n Lander speelden nog met het bouwspel 'Polydron', terwijl Ilana op internet zocht hoe ze origamidieren moest maken.
Wil- en durfeiland : Noa en Riet
Noa en Riet maakten met klei mooie werkjes (Noa een Iphone ; Riet een hartpotje) die ze de tweede keer een mooie kleur gaven.
Wereldeiland : Arne, Jonas en Michiel
Samen met Jarne werkten Arne, Jonas en Michiel met enkele wetenschapsdozen (elektriciteit, 3D-optiek en ruimtevaart) die wij in de klas staan hebben.
Gisterennamiddag waren we te gast in de middelbare school 'Sint-Vincentius' in Anzegem. Dit in het kader van de overstap van lager naar secundair. De leerlingen kregen er vier workshops voorgeschoteld waar ze de mogelijke richtingen die ze in Anzegem aanbieden, leerden kennen. Om de richting STV te promoten, mochten de leerlingen lekkere popcorn maken (o.l.v. de leerlingen natuurlijk). Ze maakten ook een elektrische borstel. Om de richting TW te leren kennen, gingen ze in het labo aan de slag. Ze gingen daar de werkelijke kleur van rode kool zoeken. Ze keken ook hoe rode kool reageerde met water, azijn, soda en ontstopper. De richting verzorging tenslotte werd aangebracht a.d.h.v. een quiz. De leerlingen hebben er een leuke namiddag gehad. Volgende week gaan we op bezoek in O.L.V.-Hemelvaart in Waregem.
Deze namiddag stond de laatste les i.v.m. landschappen op het programma. We moesten het landschap in onze streek bekijken en de meest opvallende landschapselementen oplijsten. Dit konden we natuurlijk niet beter doen dan echt gaan kijken. Gelukkig hebben we op de grote speelplaats een heel mooi uitzicht. Zo moesten we ons niet echt ver verplaatsen.
Het bekijken van landschappen uit Laag- en Hoog-België bekeken we wel op foto.
Gisterenvoormiddag vond de uitreiking van 'Junior Journalist 2016' plaats in de bibliotheek van Anzegem. Onze vier genomineerden waren Amelie en Lander (5de leerjaar) en Ymke en Seppe (6de leerjaar). Jammer genoeg konden ze de hoofdprijs niet in de wacht slepen. Deze eer was voor een meisje van Anzegem. Ze kregen wel een mooie prijs voor hun inzet.
Deze namiddag kwamen er twee meisjes van de jeugddienst
van Anzegem. Ze kwamen vertellen dat ze teveel geld hebben en dat graag
zouden uitgeven aan speeltoestellen. Ze kwamen ons vragen hoe wij de
speelplaats zouden veranderen, mochten wij het geld mogen uitgeven. We hebben daarvoor
een spel moeten spelen. We kregen een heel blad met pictogrammen en een we
moesten deze op een platte grond van de (speel)tuin plaatsen. Deze
plattegronden met pictogrammen nemen ze dan mee naar hun bureau om daar te kijken
wat ze eventueel kunnen uitvoeren in onze school.
In de
voormiddag zijn we met de bus naar De Stringe in Vichte geweest. We zijn daar
naar een toneel gaan kijken. Het toneel het ging over Jeanne DArc, een Franse boerendochter
die naar de koning ging om te vragen of ze zijn leger mocht gebruiken om de Engelsen
te verjagen uit Frankrijk. Ze kan de koning overtuigen, het lukt haar om de
Engelse troepen te verjagen en de dauphin de wordt tot koning gekroond. Maar
Jeanne wil meer. Ze wil de Engelsen nu ook nog uit Parijs verdrijven. De koning
wil het niet en wanneer ze het toch doet en de strijd verliest, wordt ze
gestraft. Ze wordt beschuldigd van hekserij en op de brandstapel gezet. Het was
een mooi toneel waar we met zn allen hebben van genoten.
Vrijdag gingen de leerlingen samen met meester Cies naar 'Het Lijsternest' om er meer informatie te krijgen over het leven, het werk en de woonplaats van schrijver Stijn Streuvels. Omdat ikzelf niet mee ben geweest, kan ik dus geen verslagje maken voor op de blog. Gelukkig zeggen foto's meer dan woorden. De foto's (die getrokken zijn door de leerlingen), heb ik allemaal gebundeld in een filmpje (zie bijlage)... Veel kijkplezier!!!
Lander, Jarne, Gunnar en Beau beluisterenden liedjes op de computer. Soms kwam ook het zangtalent in hen boven.
Beeldeiland : Michiel, Riet, Seppe en Yelten
Michiel maakte een zwaard uit klei dat hij de tweede les finaliseerde.
Riet werke verder aan haar haakwerkje.
Yelten en Seppe tekenden de eerste keer op het digitale bord en speelden de tweede keer het spel Party & Co. Een spel waar ze veel moeten tekenen, neurieën, uitbeelden,...
Sameneiland : Arne, Jonas en Bengt
De eerste keer speelden Arne, Jonas en Bengt ons nieuwe spel 'In een handomdraai'. De tweede keer speelden ze met het freesbeespel dat we kregen van Fleur als cadeau voor haar verjaardag.
Fijneiland : Noa, Seppe, Kenji en Einar
Noa werkte eerst verder aan haar weefwerkje en dan aan haar nieuwjaarsbrief.
Seppe, Kenji en Einar speelden de eerste keer met de levensgrote mikado. De tweede keer tekenden ze een soort van stripverhaal.
Beweegeiland : Amelie, Louise en Ilana
De eerste les dansten Amelie, Louise en Ilana onder begeleiding van 'Just Dance'. De tweede keer fietsten ze erop los.
Wil- en durfeiland : Ymke, Margot, Eva en Fleur
Ymke werkte haar weefwerkje af terwijl Margot, Eva en Fleur een proef-en voelspel maakten. De eerste keer moesten de andere leerlingen voelen aan dingen en dan natuurlijk raden. De tweede keer mochten ze dan dingen proeven.
Vorige week donderdag gingen wij met de klas naar Brussel. We werden er een hele dag ondergedompeld in de wereld van de democratie.
In de voormiddag gingen we naar het BelVue-museum waar we in de huid kropen van politici. We keken eerst wat wij belangrijk vonden, maakten dan samen met 4 andere politici een partijprogramma op en tot slot moesten we dat verdedigen in het parlement. 's Middags aten we onze boterhammen op in het Warandepark met zicht op het Koninklijk Paleis. In de namiddag brachten we dan een bezoek aan het Vlaams Parlement. Gids Sven nam ons mee doorheen het grote gebouw met een heleboel belangrijke kunstwerken. We mochten ook in het parlement zelf binnen en ook in de commissiezaal. Jammer genoeg kregen we geen echte politicus te zien. Tot slot kregen we ook nog een frisdrankje aangeboden door het Vlaams Parlement. Na nog een half uurtje ravotten in het Warandepark was het jammer genoeg tijd om terug naar huis te gaan. Het was een lastige maar zeer boeiende dag.
Foto's zeggen natuurlijk veel meer dan tekst. Daarom heb ik alle foto's gebundeld in een filmpje dat je kan vinden in bijlage.
Zoals het er
momenteel naar uit ziet, gaan wij volgende week met de trein naar Brussel. We
gaan daar een dagje democratie beleven. In de voormiddag gaan we naar het
BelVue-museum voor een workshop rond democratie en in de namiddag brengen we
een bezoek aan het Vlaams parlement.
We hopen dat
we er een leuke dag van kunnen maken.
Nuttige informatie :
Ø Vertrek : 8u10 aan het
station in Anzegem (kant Gijzelbrechtegemstraat)(de trein vertrekt om 8.18. Opvang voorzien aan het station vanaf 8u00
)
Ø Terug : 18u15 aan het
station in Anzegem (kant station)
Wat meebrengen :
ü Fluohesje van de school
ü Gezonde picknick met 2 drankjes (minstens 1 flesje
water)
ü 2 tussendoortjes (koek of fruit)
Wie omwille van de
een of andere reden niet mag deelnemen, komt die dag gewoon naar de school. Daar
zullen ze dan werken in één van de andere klassen. Gelieve dit wel op voorhand
aan mij te laten weten via een bericht in de agenda. Zo weet ik wie zal meegaan
en wie niet.
We denken dat het verantwoord is om de uitstap door te laten gaan omdat:
We bezoeken het parlement (een van de best bewaakte gebouwen)
We nemen geen metro
We bevinden ons nooit in een grote menigte
We nemen voldoende begeleiding mee (mezelf, de mama van Noa en de papa van Jarne)
De weekopdracht van deze week had alles te maken met Sinterklaas. De proeven liepen op z'n einde, de Sint kwam met zijn pieten langs op onze school, we speelden enkele groepsspelen samen met de 2de graad en ... we speelden een spel deze namiddag!!! Alle leerlingen brachten een spelletje mee en mochten in groepjes enkele spellejes spelen. Als dat niet leuk was!!!
De maand november liep
deze week op zijn einde. We zetten dus de eindsprint in richting kerstvakantie.
Ook in november hebben de leerlingen een maand lang gewerkt aan een nieuw
interesseveld in de talentenarchipel. Deze fotos zijn een impressie van de
talentenarchipel van de afgelopen maand :
Muziekeiland : Einar, Seppe en Ilana : De drie muzikanten
beluisterden hedendaagse muziek op de computer.
Beeldeiland : Louise, Amelie, Ymke, Riet en Noa : Louise en Amelie
maakten de eerste keer werkjes van klei die ze de tweede keer met verf
afwerkten. Ymke en Noa leerden van Ann weven en Riet leerde van Ann haken.
Sameneiland : Eva, Margot en Fleur : Eva, Margot en Fleur
gingen meester Wouter een handje helpen met zijn kleuters. De eerste keer
maakten ze lekkere wortelpuree. De tweede keer transformeerden ze de kleuters
in Sinten en Pieten en maakten ze een heus pietenparcours.
Fijneiland : Michiel, Jonas, Gunnar en Beau : Michiel en Jonas
hielden zich bezig met knex en lego creator terwijl Gunnar en Beau met klei en
verf een voetbalplein in elkaar boksten
Wereldeiland : Yelten, Seppe en Jarne : Yelten, Seppe en Jarne
verdiepten zich de eerste keer in de wereld van de natuurverschijnselen. Ze maakten met hedendaagse producten een
batterij en experimenteerden met planten. De tweede keer hielden ze zich bezig
met de wondere wereld van elektriciteit.
Beweegeiland : Jev : Jev deed wat hij het
liefste deed en dat is fietsen.
Wil- en durfeiland : Arne, Bengt, Kenji en Lander : Bengt, Kenji en Lander
zochten de eerste keer een recept op om cupcakes te maken. Het recept en de
ingrediënten maakten ze dan de tweede keer tot lekkere cupcakes. Dat was
smullen. Arne voelde niks voor
het koken en maakte dan maar een spelbord voor in de klas.
Vorige week donderdag namen we met de hele klas deel aan de Technologie Olympiade. Deze werd georganiseerd door de Vlaamse universiteiten en de Vlaamse overheid. De leerlingen moesten 1,5 uur zwoegen op technologische raadsels. De 60 beste leerlingen (van de 15000) mogen dan op 5 december deelnemen aan de finale om zo te zien wie de grootste technologiefreak is. Hopelijk zit er bij de finalisten ook iemand van Kaster bij!
Deze voormiddag maakten we met de hele klas een prei/ajuin-quiche. Dit alles in het kader van de week van de smaak. Alle klassen van de school maken iets met streekproducten. Morgen mogen de leerlingen dan in alle klassen eens gaan proeven. Hopelijk valt onze quiche in de smaak. Voor wie de quiche ook eens wil maken : Het recept staat bij de bijlagen.
Gisterennamiddag was het weer zover, het interscholen netbaltornooi. Leerlingen van het 5de en 6de leerjaar uit heel Groot-Anzegem namen het tegen elkaar op. Ook onze klas was goed vertegenwoordigd. Er deden maar even 13 van de 23 leerlingen mee. Daardoor konden we een jongensploeg en een meisjesploeg maken. De jongensploeg bestond uit Yelten, Michiel, Jonas, Beau, Lander, Seppe en Bengt en de meisjesploeg uit Amelie, Louise, Margot, Ymke, Fleur en Eva. Zowel de jongens als de meisjes wonnen 2 van hun 3 matchen en verloren er slechts een. Dat bracht de jongens in de halve finale. Door een collectieve offday verloren ze deze match kansloos. Ze speelden nog de kleine finale die ze eveneens verloren. Zo eindigden ze op een vierde plaats (van de 10 ploegen!). De meisjes wonnen hun reeks en speelden daardoor rechtstreeks de finale. Daarin verloren ze kansloos tegen de grotere meisjes van het Bollebos. Ze eindigden wel mooi op de tweede plaats (van de 8 ploegen!). Het was dus een heel mooie sportieve namiddag voor de kinderen van Kaster. Hopelijk kunnen ze dit op de volgende tornooien doortrekken.
Vandaag zijn
we naar de boekenbeurs geweest in de Ansold in Anzegem. We gingen er, naar
goede gewoonte, met de naartoe. We hebben er geluisterd naar een jeugdauteur,
nl. Piet De Loof. Hij gaf veel uitleg over zijn boeken en over muziek, want
zijn boeken zijn vooral geïnspireerd op muziek en geluiden. We vonden het een
grappige schrijver die aardig kon vertellen. Ook hebben we gekeken naar de
boeken op de boekenbeurs aan de hand van een zoektocht. Wie weet winnen we de
eerste prijs, nl. een boekenpakket.