Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    02-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echte winterwedstrijd
    Overmorgen wordt het een echte   winterwedstrijd met temperatuur rond de middag van net boven het vriespunt en 20 knopen wind wordt het bibberen.  Vandaar nog even wat tips aan de crew ivm kleding.

    Draag een 5 tal lagen, GEEN katoen. ideaal is het volgende:
    1ste laag Capilene 3 of merino 3van Patagonia
    2de laag Capilene 4 of merino 4 van Patagonia
    3de laag R2 of R3 Patagonia
    4 de laag primaloft insulation Patagonia
    5 de laag zeiljas

    Uiteraard kan je bv laag 3 of weglaten, hangt een beetje af of je snel koud hebt of niet.

    Voor de benen dan, een Capilene 4 of powerstretch met daarover je zeilbroek is prima.  Warme sokken en zeillaarzen.  Vergeet ook je warme muts niet en je zeilhandschoenen.

    We zorgen voor veel warme drank.

    Zie dat je er zeker bent om 10h want we zullen heel wat moeten ontdooien, lieren, dek etc.

    Ik en Barbara hebben er in elk geval veel zin...

    Tot zaterdag,

    check anders de Patagonia site nog eens voor meer technische info over technische kledij     www.patagonia.com




    02-12-2010 om 20:04 geschreven door Barb  


    07-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paaltje op de Goofies!
    Onze OCS van de Antwerp Race hadden we eigenlijk snel en goed verteerd.  We wisten dat we een goede wedstrijd gevaren hadden en dat we eigenlijk recht hadden op die 3e plek...so!

    Het had afgelopen dagen serieus gewaaid, volgens onze 'huisweerman' Fritz gingen we rond de starttijd zo'n 15/17 wind hebben uit WNW richting, om later af te zwakken naar zo'n goeie 12/14 knopen wind.  En ja, het was weer uitermate correct..bedankt Fritz.

    We opteerden voor onze gloednieuwe genua 2, gevoelsmatig wou ik naar de 1 gaan..maar we wilden het nieuwe zeil kost wat kost testen.
    Prachtig zeil, superieure snit..North sails is gewoon top.
    Onze concurrentie was talrijk present, Famous gull (Sigma 33), Hullabaloo (Hustler SJ 30), Swell (Pionier 10), Touch (Spirit 32), Avanti (sun Fast 32)....

    Start naar het westen, 3 boeien halen en op spi terug richting Zeelandbrug.  We hadden een prima start en rondden als 2e schip de bovenboei, Avanti lag enkele scheepslengtes voor.  Onder spi liepen we uit op onze naaste concurrenten. Overloop Zierikzee was halve wind, en konden we onze positie vasthouden.  We lagen dus nog altijd tweede!  Heel Roompot was opkruisen tegen stroom, wind was iets afgezwakt naar schijnbaar 16/18 knopen.  Als de wind onder de 16 knopen ging waren we wat underpowered.  We hadden enkele mooie duelmomenten met de Hullabaloo en de Sigma 33. In de Schaar van Colijnsplaat lagen we zesde, dicht bij elkaar, enkel de Avanti lag een stuk voor.  Ook het laatste lange rak onder spi konden we onze positie vasthouden.

    We finishten een minuut achter de Hullabaloo en een minuut of vier achter de Sigma 33.
    We wisten dat we goede wedstrijd gevaren hadden, goeie bootspeed, zuiver tacks..een paar schoonheidsfoutjes wel, maar dat hoort erbij.
    Onze eerste plek van het seizoen is binnen, afgetekend meer dan 11 minuten gecorrigeerd voor de nr 2.  Overtuigend dus!  En het mooie is dat het eigenlijk nog niet echt Contessaweer was.  We zien al uit naar de volgende Goofies en hopen dan op nog wat meer wind, zo rond de 25 knoopjes graag!
    Aan iedereen van de crew, dikke merci!

    07-11-2010 om 07:55 geschreven door Barb  


    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race
    09/10 : Antwerp Race
    Vrijdagavond spraken we af met de hele ploeg in Terneuzen. Christophe, Timp en Toob waren al enkele dagen aan boord, vergezeld door John. Tijdens het avondeten werd het parcours gecontroleerd en uitgezet. En de weerberichten gaven nog steeds dezelfde voorspellingen : het zou een AR worden zonder spi-rak.
    Zaterdagmorgend, iedereen klaar en vol ongeduld aan het wachten om te vertrekken. (Enkele boten uitgezonderd, waar er iets langer gerecupereerd moest worden na een zware avond) Traditiegetrouw lag de jachthaven van Terneuzen netjes propvol gepuzzeld, dus vertrekken moest in de juiste volgorde gebeuren.
    Maar er was 1 ongeplande, grote spelbreker : mist. Er was geen zicht. Uiteindelijk vaarden we toch de haven uit, in konvooi en goed begeleid door de RIBS van de organisatie. Over de marifoon hielden de boten van de organistaie elkaar op de hoogte van wie waar vaarde. Wij volgde de boot voor ons en moesten zorgen dat die niet verdween in de mist. Aangekomen aan het startveld was het pas echt duidelijk dat er uitstel was.
    Dus wachten, wachten, wachten ...
    Rond 12u hedden we door - dankzij berichten over de marifoon van begeleidende boten - dat er in Breskens wel een 1e start was gegeven ; en dat er nog een grote groep van starters uit Terneuzen vastlagen in de haven. Die laatsten mochten dan uiteindelijk rond 12.10u ook vertrekken.
    Voor ons was het nog steeds afwachten of onze start nog gegeven zou worden, en wanneer.
    En dan kwam de 2e kolonne vanuit Terneuzen aan en klonk het voorbereidingssignaal. Wij hadden de eerste start, dus GZ omhoog, motor af en uitkijken voor alle boten van de andere klassen die nog kriskras door het startgebied vaarden.
    En we hadden een superstart : als tweede of derde boot over de lijn, en op het startschot. Er was een individuele terugroep, maar we waren ervan overtuigd dat die voor 1 van de boten voor ons was. John en ik zagen de vlag omlaag gaan, en dus gingen we verder.
    De mist was nu volledig opgetrokken, de wind was een beetje weggevallen maar we liepen goed. Het was zeer boeiend om John aan boord te hebben. Hij hield de andere boten zeer goed in het oog, waardoor we bijna de hele wedstrijd vrijbleven van de anderen en (bjina) altijd vrije wind hadden.
    Ondertussen was de wind toch terug toegenomen, de lichtere boten liepen nu en dan uit roer. En Lecas ging nog steeds goed. De overstagmaneuvers verliepen zeer vlot.
    En toen was er plots de finish-lijn. Die lag juist voorbij Doel, en we hadden dat pas door als we een knal hoorden. Gezien de late start was dat de beste oplossing geweest om de meeste boten toch nog tijdig op motor aan de jachthaven te laten aankomen om binnen te kunnen met de laatste deuren. Rond 18u lagen we vast, en berekenden we onze kansen. Derde of tweede plaats moest zeker mogelijk zijn, 1 zou moeilijk worden.
    De prijsuitreiking werd gestart om 23u. De top 3 in onze klasse werd vermeld, en wij waren er niet bij. Dan toch een vierde plek ?
    Even later hadden we de lijst met volledige uitslag in handen en ... ocs. Ongeloof en verbazing. Jeetje, die voor ons over de lijn was gegaan op 1. Verwarring alom.
    De volgende dag had alles kunnen bezinken en overdachten we de startprocedure nog eens:
    Het startschip lag niet voor anker, de lijn lag zeer schuin ... Christophe heeft nog gemailed met het wedstrijdcommite voor meer info. En blijkbaar was de individuele terugroep toch voor ons, is dat afgeroepen door de marifoon en is de vlag niet omlaag gegaan. Maar het ging over max 1 sec.
    Niets aan te doen... We dachten heel goed opgelet en uitgeluisterd te hebben en waren overtuigd dat Jeetje voor ons over de lijn was gegaan. Er waren in bijna alle klassen 2 of meer ocs' sen. Op clubracer zijn er nog de hele week verhitte discussies geweest over het uitstel en de warrige start. Daaruit is dan weer een discussie voortgekomen over eerlijkheid tijdens de wedstrijd ...

    We leggen ons neer bij de beslissing van het wedstrijdcommite.

    Achteraf bekeken hebben we een zeer leuke dag gehad, goed gevaren en veel geleerd van John. Met die gedachte gaan we op naar de Goofies ...

    19-10-2010 om 12:54 geschreven door Barb  


    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race
    Het is nu donderdagavond en Christophe is al aan boord. We hebben deze AR een voorname gast aan boord. John Mc Cann : commodore van de CO32 association. Hij heeft jarenlange ervaring op de contessa, en we kunnen er nog veel van leren. Dus vanmorgend zijn Christophe, Timp en John vertrokken in Colijnsplaat. Lecas is helemaal gekeurd (en goedgekeurd) door John en heeft enkele specifieke merktekens gekregen die eigenlijk verplicht zijn om in de CO32 eenheidsklasse te mogen varen. Dus volgend jaar kunnen we in de UK een aantal wedstrijden meevaren
    Morgen wordt de trim van de mast in detail bekeken en zal er waarschijnljk geen ander gespreksonderwerp zijn dan CO32, morgenavond komt de rest van de crew aan boord. Iedereen heeft er zin in, en tot nu toe voorspeld het weerbericht nog steeds een hele AR opkruisen. Dat zal dus iets anders zijn dan de vorige jaren ... We hopen nog op de ideale windkracht voor Lecas en hebben er in elk geval heel veel zin in ...

    07-10-2010 om 20:26 geschreven door Barb  


    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contessa bijeenkomst Hellevoetsluis
    Helaas konden we er met Lecas niet bij zijn dit jaar.  Ik had echter zoveel zin om iedereen nog eens te zien dat ik, na een telefoontje met Izaak, de mogelijkheid zag om in te schepen op de Ondine.
    Er waren 12 schepen ingeschreven, 2 Contessa 28 voeters en de overige schepen waren uiteraard de mooisten van de familie: de 32's.
    Het fantastische is dat elk van deze schepen zijn verhaal heeft, sommige hebben hun schip al meer dan 25 jaar in hun bezit, anderen hebben dan weer net een refit gehad (de Belerion zag er super uit!), Ben heeft enkele maanden geleden de Quintessens gekocht etc...

    Eerst Willem nog even naar het VVW (zeilschool) gebracht en dan richting Hellevoetsluis, blijft een eind rijden..Aangekomen rond 11.30 en eigenlijk direct vertrokken richting startlijn.  De start was voorzien om 12h.  De Ondine zag er zonder meer goed uit, klaar voor de wedstrijd.  Onze bemanning bestond uit Izaak (schipper/navigator en voordek), ikzelf (stuurman), Watse (manusje van alles en heeft geen minuut zijn mond gehouden ) en Gert-Jan (trim- hoop dat ik de naam juist heb?).  Start om 12h en onze start was zonder meer goed.

    2 rondjes rond de plaat was de opdracht.  De Hestia en de Timeless gingen er als een speer vandoor, wij volgden als 3e.  Net voor de bovenboei besloten we reeds de spi te zetten en reachend verder te gaan.  Goede zet, want we liepen verder uit en haalden de 2 koplopers in.  Door de windshiften was het voordewindse rak eigenlijk geen voordewinds rak maar ook een reachrak geworden..maar goed, we konden de kop overnemen en als eerste terug het startschip ronden.  Daar was nog even wat onduidelijkheid over het ronden ...Een stuk voor de bovenboei werden we terug ingelopen door de Hestia en de Timeless, die scherp toch een stuk sneller en hoger liepen.  Maar goed, zelfde tacktiek, enkel nu nog vroeger, spi erop en reachen maar...de Timeless konden we terug pakken maar de Hestia net niet.
    Het laatste stuk naar de finish was nog best spannend, veel windshiften, windstiltes...maar de Hestia ging verdiend als eerste over de finish.  Wij werden tweede gevolgd door de Timeless, vier werd de Osprey, 5 de Swan, 6 Kykiris (heel knap van de 28 voeter), 7 de Metula, 8 Itaka, 9 Britt, 10 Quintessens, 11 Wight Wizard.

    Leuk was dat er ook een Engels schip heeft deelgenomen, de Wight Wizard. 
    's Avonds waren we weer te gast bij Henk en Mieke (Heliushaven) waar we een superlekkere BBQ voorgeschoteld kregen.  Jammer dat ik reeds vroeg naar huis moest want het was  supergezellig en een meer dan geslaagd weekend.
    Vernam ook nog dat er waarschijnlijk volgend jaar 4 Contessa 32's gaan deelnemen aan de Driehoek Noordzee, de Metula, Hestia, Ithaka en de Swan of Tuonella.  Fantastisch, dit net in het jaar dat de Contessa 32 veertig jaar zal bestaan!

    Aan de organisatie, bedankt voor het fantastische weekend!

    05-09-2010 om 16:38 geschreven door Barb  


    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CR Trophy
    11 en 12 september varen we de CR trophy te Blankenberge.  Voorlopig ziet de crew er als volgt uit:

    Delivery, vrijdag: Timp/Barb/Toob en Christophe
    Zaterdag: Timp/Barb/Toob/Christophe/Stefan en Philippe
    Zondag: Timp/Barb/Toob/Christophe/Philippe
    Maandag: retour/Christophe

    Graag reageren/aanvullen via Racinglecas...

    30-08-2010 om 10:47 geschreven door Barb  


    22-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezinsdagje
    Eindelijk geraakten we eens met z'n vieren een avond en dag op Lecas. Iedereen gelukkig. En om het compleet te maken stonden ook de weergoden aan onze kant. Zon, wind en warm. Het werd een relaxmoment voor iedereen. Geoff heeft goed gewandeld, de kinderen gezwommen, gevist en gezeild en wij genoten.
    Toch maar proberen om volgend jaar een tweetal weken op vakantie te gaan.











    22-08-2010 om 11:02 geschreven door Barb  


    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genaker herontdekt !
    14 augustus : mosselrace ...
    Met een kleine bemanning zouden we deelnemen. Veel wind werd er niet voorspeld, dus was het beter om minder gewicht aan boord te hebben. Om 7.15u vertrokken we vol goede moed, maar op motor, uit Colijnsplaat richting Yerseke. Vanaf Wemeldinge kregen we het gezelschap van nog een heel aantal andere deelnemers. Voor Yerseke lag het startschip al klaar en daar hadden ze het nummer van de baan voor de eerste starters al gehangen. Een baan van 23 mijl ; de wedstrijdleiding leek dus vrij optimistisch. Even later bleek niets minder waar, want de uitstelwimpel was gehesen. Een heel aantal deelnemers gingen voor anker. Hier en daar werd er in afwachting wat gezwommen, sommigen gingen toch een rondje varen (dobberen) en anderen waren heel druk bezig om hun geblokkeerde grootzeil uit de mast te proberen krijgen.
    Rond 12u (onze start was voorzien om 10.30) was er nog steeds geen wind, en ook geen beslissing. Wij besloten dan maar om terug richting Colijnsplaat te dobberen nu we nog stroom mee hadden.
    Rond 13u hoorden we een aantal geluidssignalen, er zal dus toch nog een start geweest zijn. Wij lagen toen net voorbij Wemeldinge. En toen begon er stilaan toch een beetje wind te komen. We besloten de genakker te trekken, en die stond toch nog verbazend goed. Toch maar beter aan boord hebben liggen in het vervolg.
    We konden onder zeil onder de Zeelandbrug en hebben nog even tot voorbij Zierikzee varen om rond 17u terug vast te maken. Jammer dat we geen wedstrijd gehad hebben, maar we hebben toch enkele uurtjes goed kunnen zeilen. Volgens de uitslag zijn er zeer veel DNF, dus eigenlijk hebben we er niet heel veel spijt van.
    Er was 1 deelnemer waar we echter heel graag tegen hadden gevaren : de French Herring, een CO32 uit Engeland die tijdens zijn vakantie een wedstrijdje wilde meepikken. Niet gelukt dus, daarvoor zullen we toch eens terug in Engeland moeten geraken.

    15-08-2010 om 20:28 geschreven door Barb  


    26-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reachen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26-07-2010 om 11:41 geschreven door Barb  


    14-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delta Week
    We hadden gepland om dit jaar enkele dagen Delta Week mee te varen. Vrijdag, zaterdag en zondag pasten oorspronkelijk perfect in onze agenda. Dus vrijdagmorgend bij stralend weer ging het richting Colijn. We vaarden in de ongemeten klasse, waar jammer genoeg maar 4 boten meededen die dag. De baan was een rondje plaat, en na enige verwarring over de starttijd gingen we over de lijn. Onmiddellijk ging de spi omhoog, bij zeer weinig wind. Onderweg naar de eerste splitsingsboei begon de wind te draaien, dus vlak voor de boei moest de roos omlaag. Om na het ronden van de boei terug omhoog te gaan. Gelukkig kwam de wind op, en het laatste stukje langs de brug liepen we goed. De hele race vaarde we vlak bij de Enigma, een Sigma 38. Die had volgens zijn rating verder voor ons moeten zijn. Dus hadden we de eerste plek te pakken.
    Vrijdagmiddag was er een kleine bemanningswissel. Barbara moest de kinderen gaan oppikken, Morgen komt Stefan aan boord om de komende 2 dagen te varen. Het deelnemersveld in onze klasse bleef klein, met een zes a zevental boten. Lecas haalde nog een vierde en een derde plek, een bevredigend resultaat met bijna geen wind. Iedereen doet zijn best om de 4,5 ton Lecas bij 2Bft zo snel mogelijk te laten gaan, maar de lichtere boten zijn dan toch in het voordeel, daar kan de rating niet veel aan veranderen jammer genoeg. Anderzijds ; vanaf er meer wind komt speelt dat omiddellijk in ons voordeel.  
    Deze week wordt Lecas onze slaapplaats voor enkele dagen kust met de kids. Daarna wordt het werkschema enkele weken iets minder strak en hopen we regelmatig een tochtje te kunnen maken.

    14-07-2010 om 00:00 geschreven door Barb  


    19-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.












    19-06-2010 om 09:09 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    19-06-2010 om 09:07 geschreven door Barb  


    13-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schelderegatta, downwind whole the way!
    Vrijdag 11 juni was het eindelijk zo ver en konden we vertrekken voor de Schelderegatta, de eerste wedstrijd voor Lecas sinds de winter.
    Vrjidagmiddag kwamen we aan in Colijnsplaat. Nog even enkele kleinigheidjes aan boord in orde gebracht (het nieuwe kookvuurtje is geinstalleerd) en dan vertrokken richting Wemeldinge.
    Er stond redelijk wat wind en het was vochtig, maar dat kon de pret niet bederven. Onder de Zeelandbrug door varen lukte niet, het water stond wel heel hoog. Dus op naar de brug ... om die weer nipt te missen. Juist voor we er waren ging ze toe. Een half uurtje wachten dus. En dan konden we varen. De kleine spi werd getrokken, en voor het eerst testten we het systeem met de dubbele schoten. Alles werkte. In Wemeldinge kwamen we als 1 van de eerste boten aan en konden we genieten van een rustige, gezellige avond. Het was er opvallend rustig. Blijkaar hadden toch een aantal boten gekozen voor een late tocht of een nachtje Hansweert.

    Om 6.45 u zaterdag stonden we op. De stoet door het kanaal vertrok om 8u. Onderweg konden we ontbijten en genieten van het "bootjes kijken" . Aan de sluis was het een tijdje wachten, eens we erdoor waren gingen we verder de Schelde op richting startlijn. Daar zagen we oude bekenden : Tissum en Satisfaction waren ook van de partij. Een aantal boten testten hun snelheid onder spi.
    Om 11 u was het onze start. En we gingen als 6e of 7e boot over de lijn. Onmiddellijk ging de spi omhoog. We werden al snel de voorste boot van het pak, maar de ruime koers zorgde er wel voor dat we veel vuile wind hadden van de achterliggers. Het duurde dan ook een tijdje voor we van de achterliggers weg geraakten, en eens dat dat was gelukt voeren we een inhaalace.. Het gat tussen ons en het duo Satisfaction en Tissum was niet te dichten. En er voer nog een Spirit 32 iets na hen : Capuccino. De hele wedstrijd hebben we de spi laten staan. We hebben 7 keer gegijpt, en dat verliep bijna altijd perfect.  We hadden een wedstrijd in een wedstrijd met de Bura (nog een Spirit 32).
    De hele wedstrijd bleef de "focus" belangrijk. Een aantal keren was het opletten voor een klapgijp, en af en toe moesten we ferm reachen. Maar de spi stond als een huis met zijn dubbele schoten. Het was de ideale dag om het systeem te oefenenen en verfijnen. De man aan de piano (deze keer Stefan) had eigenlijk wat extra handen nodig, Timp op het voordek had tijdens de gijp af en toe assistentie van Dirk nodig ...
    Maar alles ging super.
    Tot de laatste gijp. Daar hadden we opeens een windvlaagje tijdens de gijp, waardoor de twee beren op het voordek toch moeite hadden om de bek van de spi terug over de schoot te krijgen en aan de mast. Naar verluidt gingen we wel heel schuin hangen, en  dat  juist voor de rede van Antwerpen. Uiteindelijk stond alles wel weer zoals het moest. Armen en handen waren wel een beetje beschadigd, maar Lecas liep weer goed.
    En toen was er de finish.
    Uiteindelijk waren we de 5e boot (op de 24 deelnemers)over de lijn binnen onze klasse. Gecorrigeerd was dat goed voor een 4e plek. Een zeer goed resultaat na een zeer leuke zeildag. Iedereen voldaan en tevreden! Dit alles met een volledig downwindparcours, knap werk gasten en vrouw !
    Voor de volledigheid : Satisfaction 1, Tissum 2, Capucino 3, Lecas 4, Burra 5.
    (foto's hopen we binnenkort te zien te krijgen - geen tijd gehad om er zelf te trekken)Opvallend was ook nog dat wij gecorrigeerd , overall op 78 deelnemers, 5e de geworden zijn na respectievelijk Satisfaction, Tissum, Asterix, Cappucino.

    13-06-2010 om 20:18 geschreven door Barb  


    16-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.geslaagde test

    Het is achter de rug. Oostende Ramsgate hebben we niet kunnen meedoen, maar we hebben wel enkele geslaagde zeildagen achter de rug. Uiteindelijk bleek dat tijdens Oostende Ramsgate de wind volledig was weggevallen. Er zouden niet veel deelnemers  zijn  gefinisht. Maar terug naar Lecas.

    Donderdag is er een dag gepoetst, gevezen en gesleuteld en met de hulp van de kinderen was alles snel klaar. Alleen voor de bevestiging van de reven en outhoul moesten we nog wat bedenken. Vrijdagvoormiddag stonden we dan weer paraat en hebben we uiteindelijk een oplossing gevonden voor de 2 "zorgenlijnen". Een dubbele katrol aan de rodkicker en een dubbele katrol aan het handvat op het dek is een voorlopige oplossing.


    Dit seizoen zal er niet geboord worden en werken we met de outhoul en 1 reef klaargestoken voor vertrek. In extremer weer - zal hopelijk nooit nodig zijn - kunnen we de outhoul wegnemen en reef 2 klaar steken.

    En dan werd het tijd voor de vaartest. Er stond een ideaal windje en de zon was van de partij. Het grootzeil stond prachtig en de rodkicker geeft ons weer veel meer kans om te spelen met de trim. Een stukje opkruisen was genieten voor de winchers : zelfs de genua 1 is nu met groot gemak snel vlak te krijgen. Iedereen was dus wild enthousiast.

    Het reefsysteem is uitgetest en goedgekeurd. En het zou geen trainingsdag zijn zonder de spi te hijsen en te strijken. En de roos die mooi vol staat blijft een streling voor het oog.

     

     

    Ook zaterdag werd een mooie zeildag. Vandaag stond een rondje plaat op het programma, met een stukje Hammen. Iets minder zon nu, en een paar graden frisser (het leek maar een graad of 9), maar wel nog een ideale wind. Lecas genoot volop en liep goed.

    We zijn dus zeer tevreden over de aanpassingen (gelukkig maar), en kunnen niet wachten op ons volgende uitje. Voor de Schelderegatta zijn we nu echt wel klaar ...

     



    16-05-2010 om 20:55 geschreven door Barb  


    11-05-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.de foto's :






    11-05-2010 om 19:32 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bijna klaar
    We zijn - voorlopig- bijna klaar met de werken. De kop is helemaal proper, hopelijk kunnen de kids er nog goed in slapen. Hij is stralend wit. De nieuwe giek en rodkicker hangen, het grootzeil is ook geleverd. Nu moeten we nog een beetje gepuzzeld worden om alles netjes opgetuigd te krijgen.We moeten er nog voor zorgen dat we de reeflijnen en onderlijkstrekker naar achter kunnen brengen. Daar moeten nog blokken voor gemonteerd worden.
    Na een lange zoektocht op het internet hebben we een kookvuurtje gevonden dat moet passen. Het zal binnenkort arriveren en dan kunnen we ook weer iets warms voorzien. (en dat is nodig in deze tijdelijke ijstijd.)
    Vrijdag gaan we in elk geval zeilen, en misschien kunnen we zaterdag een wedstrijd meedoen in Zeeland. We gaan in elk geval varen ! Ole !

    11-05-2010 om 19:25 geschreven door Barb  


    18-04-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De werken vorderen langzaam ....
    maar de goesting om te varen stijgt snel.
    Lecas staat nog steeds op de kant en de werken die door de werf moesten gebeuren zijn intussen in orde : de motor heeft een grondig nazicht gehad, de knoppen op het motorpaneeltje zijn vernieuwd en de spiblokken staan definitief gemonteerd op het dek. Tot nu toe zijn we nog maar 1 dag kunnen gaan werken. Resultaat : het onderwaterschip is klaar om geantifould te worden en de kop is een aanzienlijk aantal kilo's lichter door het verwijderen van vochtig isolatiemateriaal. Nu moet alles nog wel terug in orde gebracht worden. We beginnen alweer een beetje tijdsdruk te voelen, maar het komt allemaal wel in orde.
    Intussen beginnen we met wat opzoek-,  reken- en planningwerk werk rond Oostende - Ramsgate. We zijn al volledig in de stemming !

    18-04-2010 om 22:30 geschreven door Barb  


    21-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wedstrijdkalender 2010
    Hier de wedstrijdkalender 2010:

    13-16 mei  Oostende-Ramsgate and back
    Crew: Christophe/Barbara/Philippe/Stefan/Timp/Jeroen
    12 juni Schelderegatta
    Crew: Christophe/Barbara/Philippe/Timp/Dirk
    3-4 juli HISC SOLENT- CO 32 eenheidsklasse
    Crew:Christophe/Barbara/Philippe/Izaak/Timp/Toob/Stefan
    27-30 augustus:Breskens Sailing Weekend (niet zeker)
    Crew:?
    11-12 september: CR Trophy Blankenberge
    Crew: Christophe/Barbara/Timp/Philippe/Dirk/Toob
    Zondag Stefan?
    2 oktober : Goofies
    Crew: nog te bespreken in functie van AR
    9 oktober: Antwerp Race
    Crew: Nog te bespreken
    6 november Goofies
    Crew: nog te bespreken
    4 december: Goofies
    Crew: nog te bespreken
    11 december: Kerstrace Colijnsplaat
    Crew: nog te bespreken.

    + enkele trainingen op diverse zondagen, nog verder af te spreken.

    21-03-2010 om 16:19 geschreven door Barb  


    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.We tellen af ....
    Lecas staat op de kant te wachten op een nieuwe laag antifouling. Het volledig kaalhalen van het onderwaterschip stellen we toch maar een jaartje uit : het is eigenlijk nog vrij glad en zo kunnen we meer aandacht besteden aan een aantal andere zaken die nodig zijn. Uiteindelijk is er toch niet zo veel tijd, de komende week-ends zijn al deels bezet voor andere dingen.
    Dus wat er moet gebeuren : opschuren en antifoulen, de motor krijgt een grondig nazicht, de spiblokken worden op vaste ogen gemonteerd, de afsluiter van de "pombak" moet eens grondig gecontroleerd worden (het zou leuk zijn om nog eens onbezorgd over bakboord te kunnen varen) en er moet een nieuw fornuisje komen (het zou ook leuk zijn om op koude momenten een warm drankje te kunnen nuttigen) en de ramen in de punt moeten nog opgekuist worden. Verder een beetje schilder- en opsmukwerk binnen en dit jaar zou ik vooral de punt willen aanpakken. Misschien kunnen we er zelfs voor proberen zorgen dat niet de hele steiger wakker wordt als de slaper in  de punt zich draait of een beetje wroet.
    Christophe en ik gaan proberen zo veel mogelijk op dinsdag te gaan werken, tijdens de week-ends gaat voor ons moeilijker. Als er iemand opeens een vrije moment heeft en graag op een ander ogenblik wil gaan werken : graag. Misschien interessant als jullie eens bekijken wanneer jullie denken te kunnen en eventueel iets afspreken.
    Wij zijn er sowieso niet tijdens de eerste week van de paasvakantie, dan zitten we in de bergen. En we hebben met de werf afgesproken dat Lecas ten laatste de eerste week van mei terug in het water gaat. Op 1 mei doet Willem zijn 1e communie, dus tegen dan hopen we eigenlijk alles in orde te hebben.
    Onze planning :
    morgen 20 maart gaan wij de hele dag
    zo 28 maart
    di 13 april
    di 20 april
    vr 23 april
    zo 25 april
    di 27 april

    Als iemand van jullie kan op :
    za 3 of zo 4 april
    de andere dagen dat wij al aan boord zijn is ook iedereen welkom

    Het ziet er naar uit dat er het eerste week van juli toch naar Engeland gevaren wordt. Het week-end van de Delta-week zou in dat geval ingekort worden tot 1 dag of zo. Wat denken jullie ?

    19-03-2010 om 18:10 geschreven door Barb  


    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agenda 2010 + Vanalles en nog wat...

    Eindelijk in alle drukte een beetje tijd gevonden om wat data te bloggen.  Even terug wat focus na een wat mindere wedstrijdperiode, over de Kerstrace kunnen we kort zijn, pech gehad direct na de start (spi-blok stuk) en te weinig focus nadien.
    Het is voor iedereen redelijk druk geweest, voor mezelf en Barbara was de opstart van Elements Bvba natuurlijk even prioritair!
    Ondertussen werden we benaderd door een Brusselaar die zeer concrete interesse heeft om Lecas over te kopen, de prijs is nu bij hem bekend en we zullen wel zien.  Mocht Lecas verkocht worden gaan we waarschijnlijk op zoek naar een halftonner...maar verkopen is zeker geen must en we blijven even graag met Lecas verder varen!

    De agenda voor 2010 dan:

    Uiteraard de Goofies van januari, februari(niet zeker), maart en april.

    13 tem 16 mei:     Oostende-Ramsgate en terug.
    12 juni            :      Schelderegatta
    9-10-11 juli    :      Deltaweek (stuk ervan toch)
    27 tem 29 aug:     Breskens Sailing weekend
    11/12 september: CR Trophy
    2 oktober          :   Goofies
    9 oktober          :   Antwerp race

    We zouden eventueel de Goese sas met den Spirit van den Timp kunnen varen, datum is 25/26 september.
    Voor Lecas betekent dit 1 wedstrijd per maand, moet kunnen lukken toch?

    We gaan zowieso trachten om met Oostende-Ramsgate den Ian mee te krijgen en ik probeer om 1 van de betere CO 32 schippers naar Antwerpen te halen voor den AR, ik denk aan den John Mc Cann.

    Ik had graag in februari met heel de crew eens bijeen gekomen om deze agenda te concretiseren, wanneer zou dit voor jullie passen?

    En 2 de gaan we er terug voor he.....

    Christophe,

    20-12-2009 om 20:58 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs