Foto
Inhoud blog
  • nieuwe blog
  • Goofies april: pics
  • Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Award voor Jeremy Rogers
  • inschrijvingen Round The Island
    Foto
    Het schip

    Lecas is een contessa 32 , een type dat zijn vaareigenschappen en degelijkheid bewezen heeft tijdens de beruchte Fastnet race in 1979 . Wij zijn sinds 2002 de trotse eigenaars .
    Ze is ontworpen door David Sadler en gebouwd door Jeremy Rogersin 1973 . De romp en opbouw zijn nieuw gelakt, het beslag is vervangen en een groot deel van de zeilgarderobe vernieuwd . Het vernieuwen en aanpassen blijft nog een tijdje doorgaan .
      meer contessa info :
    www.contessazeilers.nl
        www. co32.org
    Foto
    Zoeken in blog

    LECAS
    wedstrijdvaren en familietochten met onze contessa 32
    04-04-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies april: pics




    04-04-2011 om 16:20 geschreven door Barb  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dagwinst en overall winst Goofies!
    Het beloofde een prachtige dag te worden : een zomerse afsluiting van deze winterreeks. Het weerbericht gaf een warme dag met een vlagerige wind uit het W. Iedereen had er dus zin in.
    Wij hadden voor onszelf een beetje druk gelegd en hoopten op een eerste plaats vandaag, om zo de instinker van vorige maand goed te maken. Het zou de eerste wedstrijd met de nieuwe spi worden. De Goofen hadden hun best gedaan om er een leuke baan van te maken, en de met deze weersomstandigheden kon de laatste ook voor ons kleintjes een langere baan zijn. De startprocedure werd enigszins aangepast aan het tijdstip van laagwater : de start van de grootsten was deze keer 10min na ons.

    We vertrokken tijdig uit de box om onze startpositie goed te bepalen. Het werd een spistart, dus onze nieuwe trots mocht al direct uit de zak. We gingen op de goede moment en op de goede plaats over de lijn, op naar de eerste boei. Vreemd was dat het veld van onze klasse in 2 groepjes een verschillende richting uitging. Toch de koers naar de eerste boei nog maar eens checken dus. Gelukkig deden we dat net op tijd om onze koers tijdig aan te passen. We wilden verkeerdelijk een boei verder gaan en moesten een gijp doen om niet te veel plaats te verliezen. Een aantal boten was van in het begin juist gegaan, anderen hadden de fout nog niet door en bleven verder varen. Goed voor ons. We rondden de boei vlak bij oa Famous Gull en Swell, spi ging eraf en we vaarden terug richting Overloop van Zierikzee. Scherp gingen we als een speer, al snel moesten de Fast One (sun fast 26) en de Avanti (sun fast 32)er aan geloven.  En daar ging de spi weer omhoog. We liepen zienderogen in op de Famous Gull(Sigma 33).  Lecas liep goed en de spi stond er fantastisch bij. In de Hammen ging de spi weer naar beneden en draaiden we terug naar de Roompot. Hier was een zeer kort kruisrakje met 2 overstagmaneuvers.  Hier maakten we een tactische fout, iets te lang blijven gaan..scheelde ons direct een paar bootslengtes.   En dan hadden we nog 2 lange rakken te gaan rond de plaat richting finish, wind trok af en toe aan tot 30 knopen.  Avanti en Famous Gull liepen meermaals uit het roer, Lecas liep zeer gebalanceerd met vol grootzeil en genua 2.  Zonder de 2 foutjes hadden we volgens mij, samen met de Famous Gull kunnen finishen. 
    Maar bon, we hebben zeer goed gevaren en gingen niet lang na Famous Gull en Avanti over de lijn. Lecas had een zeer goede gemiddelde snelheid gehaald en we waren tevreden. Met een goed gevoel legden we terug vast.

    En de daguitslag was super : Lecas op de eerste plaats met in gecorrigeerde tijd 10min voorsprong op nr 2 (dame de meuse). Voor de volledige uitslag kan jet klikken op onderstaande link.
    Het wachten op het klassement van de volledige reeks was nog een beetje spannend : we waren niet zeker van het aantal aftrekken en wisten dat we in puntenaantal dicht bij de Famous Gull zouden liggen. Wij hadden 1 wedstrijd minder gevaren en 1 slecht resultaat. Dus toen Famous Gull door de Goofen werd afgeroepen als winnaar en wij als tweede, gingen we ervan uit dat er geen aftrek was geweest. Echter op de papieren stonden we wel op de eerste plaats. Er was even verwarring : de rekenmeester ging er van uit dat wij als winnaar waren afgeroepen en Goof Hans had op zijn blad Lecas op nr 2 staan. Er was een verkeerd papier meegegeven met Hans. De uitleg van de rekenmeester bracht snel duidelijkheid : Na 1 aftrek eindigden Lecas en Famous Gull op een gelijk aantal punten, maar Lecas heeft naast 2 1e plaatsen ook nog een 2e plek. En daardoor zijn eindigen we op 1 in het eindklassement. Dus, met vertraging kon ook Christophe zich in de "overall - prijs" hijsen.  Nog eens bedankt Bart voor de vele tips en Maxim van Elvstrom voor de mooie spi.

    Het was een zeer leuke dag, en een goede winterreeks. We hebben er weer veel van opgestoken en veel plezier aan gehad. Nu is het uitkijken naar de Inshores in Itchenor, waar we ons zullen kunnen meten met een aantal Engelse CO32ers. Lecas wordt er de komende weken voor klaargestoomd, de crew ligt vast en het aftlellen kan beginnen ...

    Bijlagen:
    http://www.wsvnb.nl/modules/smartsection/item.php?itemid=380   
    http://www.wsvnb.nl/modules/smartsection/item.php?itemid=381   

    04-04-2011 om 15:10 geschreven door Barb  


    31-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Award voor Jeremy Rogers
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Net gelezen via Yachting Monthly :

    "Contessa 32 builder honoured"

    Klik op de foto om het artikel te lezen.

    In juni gaat Lecas een maand in Lymington blijven. Het plan is om mee te varen tijdens het jubeleumweekend, en de week erna varen we de Round The Island. We kijken er in elk geval naar uit.

    Maar eerst zaterdag nog de laatste goofies ...


    31-03-2011 om 10:29 geschreven door Barb  


    18-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.inschrijvingen Round The Island
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jeremy Rogers was als eerste ingeschreven voor de RTI 2011. Klik op de foto om de vermelding in Yachting Monthly te lezen.
    Ondertussen zijn wij ook ingeschreven  . Maar we gaan voor de eenheidsklasse.
    Nu nog een beetje trainen en zorgen dat Lecas weer tip-toop is tegen dan. Dat is een deel van het plezier.

    18-03-2011 om 11:25 geschreven door Barb  


    09-03-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies maart
    Druk, druk...krokusvakantie dus skivakantie voor skipper en navigator.  Eerst nog een Goofy varen en dan zondag richting Valmorel in Frankrijk.
    De start werd wegens geen wind een uur uitgesteld, wijze beslissing van de Goofen bleek achteraf.  Ts 13h en 14h was er echter ook geen wind..Start naar het Westen ,  tegenstroom.  Voor ons was het een drijfpartij, kwamen makkelijk dwars op de stroming te liggen en gingen uiteraard achteruit.  Even proberen te ankeren, neen toch maar niet...oei het is al start en we liggen nog helemaal laatst.  Motor uiteraard uit, 5 min voor start...  Bon, het was een nachtmerrie...

    Plots kwam er dan wind, wij lagen echter aan lagerwal en konden pas op het laatste nippertje profiteren van de wind.  Onze start was ongeveer 25 minuten na het startsein.  Je kan dan 2 zaken doen, stoppen of gewoon varen en er het beste van maken.
    Dit laatste hebben we dan ook gedaan!

    Onze maneuvers gingen vlot, boatspeed zat goed.  Op het laatste konden we de Dame de Meuse nog inhalen, maar gecorrigeerd was ze natuurlijk ver voor ons.  Een laatste plek dus, geschiedenis werd geschreven

    Bon, aan ons om in april de boel terug recht te zetten!  We hebben nog een training de 27 ste gepland.


    09-03-2011 om 13:44 geschreven door Barb  


    16-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Even stilte
    Het is even rustig op de blog. De Goofies van februari hebben we niet meegevaren. Een combinatie van een zeer winderig weerbericht en professionele verplichtingen van de schipper hebben daartoe geleid. Uiteindelijk bleek de wedstrijd toch zijn doorgegaan, met wel wat schade op een heel aantal boten en een gewonde. Het gevolg voor ons is dat we er volop voor zullen gaan tijdens de 2 laatste Goofies, om onze plaats in het eindklassement te behouden. 
    We hebben wel een geslaagde trainingssessie achter de rug, bij ideaal zeilweer. Lecas heeft dus toch nog door het water mogen klieven afgelopen weekend.
    Intussen worden de plannen gesmeed voor de zomer en zijn we volop aan het bekijken wat we dit jaar zullen upgraden.
    Ook dat behoort voor ons tot het genieten van onze boot....

    16-02-2011 om 09:38 geschreven door Barb  


    10-01-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Goofies januari

    Reeds vanaf het begin van de week werd er veel wind voorspeld en deze voorspellingen zijn allemaal waarheid geworden.
    ZZW 7 met stoten tot windkracht 9.  We vreesden dat men de wedstrijd zou cancellen, niet iedereen vaart tenslotte met een Contessa 32.
    De Goofen hadden een baan uitgezet die wat beschutting had van de dijk, dit resulteerde in relatief vlak water.
    In onze klasse slechts een 10tal schepen aan de start, misschien niet echt vreemd gezien de wind.  Nachtmerries heb ik over onze zeilkeuze gehad, welke zeilvoering?  Uiteindelijk hebben we gekozen voor een grootzeil met 2 reven en genua2 (135%).  Dit gaf ons nog steeds een slordige 40m2 zeil in totaal.
    Start naar het westen, richting Roompot dus.  We gingen ongeveer als 4e schip over de startlijn, we lagen hoog.  Enkele probeerden boven ons uit te loeven, zonder succes.  We liepen hard en hoog..al gauw lieten we de Hullabaloo (halftonner SJ 30) en de Touch (Spirit 32) achter ons.  De achtervolging werd ingezet, op zoek naar de Niata en de Famous Gull.  We liepen beide schepen in, de Niata werd voor de bovenboei nog ingehaald, de Famous Gull kregen we niet meer te pakken.  Vermits we, naarmate de bovenboei naderden, meer stroom tegen kregen en ook de wind nog verder aantrok begonnen we meer en meer te verlijeren.  Hierdoor verloren we hoogte en snelheid.  We konden als 2e de boei ronden en dan ruim/half richting Zeelandbrug.  Ondertussen hadden we constant 28 knopen wind en stoten tot 42 knopen.  Onze snelheid , over de grond , was soms net geen 9 knopen.
    Tja, ruim lopen Spirits en Halftonners etc een stuk beter als ons scheepje...dus werden we door de Touch en de Niata terug ingelopen. We hadden nog even een BB-SB situatie met de Hullabaloo, wij over BB...maar ja kan gebeuren, ze hadden ons niet zien komen.  Hierdoor hebben we wel wat kostbare tijd verloren..
    Het werd dus een 2e plek na de Niata, 3e werd de Touch (alhoewel deze zijn handicap nog steeds niet aangepast werd).  Overall staan we nu stevig op de 1e plek in klassement.
    Het was een superdag, schip liep super..geen brokken en goed geamuseerd.  Afgesloten met een visje en wat pintjes..wat wil een mens nog meer?

    10-01-2011 om 16:47 geschreven door Barb  


    19-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstrace
    19 december. Het was al jaren geleden dat er zoveel sneeuw was gevallen ... en wij gingen zeilen. Goed aangekleed met de juiste lagen vertrokken we richting Colijn. Bij het uitstappen van de auto kwam de sneeuw bijna tot over de rand van onze laarzen. Lecas lag onder een dik pak sneeuw. Maar de wind stond aan onze kant : er werd 3 a 4 Bft voorspeld.
    We vaarden een korte baan, en startten als 2e schip. Bij de Kerstrace wordt al het rekenwerk op voorhand gedaan en wordt de starttijd berekend mbv de rating. Wie eerst over de finisch komt is de winnaar. Bij de start merkten dat de Swell eigenlijk gewoon samen met ons aan het starten was, vreemd normaal moest deze dus 1min 50 sec na ons starten.  Maar goed, wijlle weg.  Spi stond goed en we konden hoog en hard varen.  Dit in tegenstelling met oa de Swell(Pionier 10) deze kon zijn spi niet vol houden en moesten vallen en later ook zijn spi droppen.  Maxim van North gaf aan wanneer er een windvlaag kwam zodat wij tijdig konden anticiperen.
    Een mijl na de bovenboei begon de wind weg te vallen, en begonnen de grotere of snellere schepen ons in te halen.  Tijdens de kerstrace vaar je tegen alle schepen maw ook tegen X41 etc.
    We hadden een zeer leuke dag en een goede wedstrijd. Uiteindelijk werden we 10e op de 45 schepen.
    Het was eens iets anders om te zeilen in een wit decor. Nog enkele sfeerfotos :












    19-12-2010 om 20:09 geschreven door Barb  


    13-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstrace
    Hi guys,

    Aanstaande zaterdag Kerstrace!  Altijd fun, even totaal iets anders..starten per rating dus wij zullen starten als 4e of 5e schip dus.
    Het zal weer bar koud zijn en de wind zal wss eveneens van de partij zijn.
    We zijn hier volop bezig om de nieuwe helmstok nog operationeel te krijgen, nieuwe die Jeremy Rogers tegenwoordig maakt zijn een stuk langer en dikker.

    Bemanning: Christophe, Barbara, Timp, Philippe, Stefan, Dirk en Maxim (Nort Sails).

    Graag iedereen present om 10h uiterlijk in colijnsplaat, start zal rond 12h zijn.

    We bellen wel om het transport te regelen.

    Tot zaterdag,

    Christophe,

    13-12-2010 om 17:59 geschreven door Barb  


    02-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Echte winterwedstrijd
    Overmorgen wordt het een echte   winterwedstrijd met temperatuur rond de middag van net boven het vriespunt en 20 knopen wind wordt het bibberen.  Vandaar nog even wat tips aan de crew ivm kleding.

    Draag een 5 tal lagen, GEEN katoen. ideaal is het volgende:
    1ste laag Capilene 3 of merino 3van Patagonia
    2de laag Capilene 4 of merino 4 van Patagonia
    3de laag R2 of R3 Patagonia
    4 de laag primaloft insulation Patagonia
    5 de laag zeiljas

    Uiteraard kan je bv laag 3 of weglaten, hangt een beetje af of je snel koud hebt of niet.

    Voor de benen dan, een Capilene 4 of powerstretch met daarover je zeilbroek is prima.  Warme sokken en zeillaarzen.  Vergeet ook je warme muts niet en je zeilhandschoenen.

    We zorgen voor veel warme drank.

    Zie dat je er zeker bent om 10h want we zullen heel wat moeten ontdooien, lieren, dek etc.

    Ik en Barbara hebben er in elk geval veel zin...

    Tot zaterdag,

    check anders de Patagonia site nog eens voor meer technische info over technische kledij     www.patagonia.com




    02-12-2010 om 20:04 geschreven door Barb  


    07-11-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Paaltje op de Goofies!
    Onze OCS van de Antwerp Race hadden we eigenlijk snel en goed verteerd.  We wisten dat we een goede wedstrijd gevaren hadden en dat we eigenlijk recht hadden op die 3e plek...so!

    Het had afgelopen dagen serieus gewaaid, volgens onze 'huisweerman' Fritz gingen we rond de starttijd zo'n 15/17 wind hebben uit WNW richting, om later af te zwakken naar zo'n goeie 12/14 knopen wind.  En ja, het was weer uitermate correct..bedankt Fritz.

    We opteerden voor onze gloednieuwe genua 2, gevoelsmatig wou ik naar de 1 gaan..maar we wilden het nieuwe zeil kost wat kost testen.
    Prachtig zeil, superieure snit..North sails is gewoon top.
    Onze concurrentie was talrijk present, Famous gull (Sigma 33), Hullabaloo (Hustler SJ 30), Swell (Pionier 10), Touch (Spirit 32), Avanti (sun Fast 32)....

    Start naar het westen, 3 boeien halen en op spi terug richting Zeelandbrug.  We hadden een prima start en rondden als 2e schip de bovenboei, Avanti lag enkele scheepslengtes voor.  Onder spi liepen we uit op onze naaste concurrenten. Overloop Zierikzee was halve wind, en konden we onze positie vasthouden.  We lagen dus nog altijd tweede!  Heel Roompot was opkruisen tegen stroom, wind was iets afgezwakt naar schijnbaar 16/18 knopen.  Als de wind onder de 16 knopen ging waren we wat underpowered.  We hadden enkele mooie duelmomenten met de Hullabaloo en de Sigma 33. In de Schaar van Colijnsplaat lagen we zesde, dicht bij elkaar, enkel de Avanti lag een stuk voor.  Ook het laatste lange rak onder spi konden we onze positie vasthouden.

    We finishten een minuut achter de Hullabaloo en een minuut of vier achter de Sigma 33.
    We wisten dat we goede wedstrijd gevaren hadden, goeie bootspeed, zuiver tacks..een paar schoonheidsfoutjes wel, maar dat hoort erbij.
    Onze eerste plek van het seizoen is binnen, afgetekend meer dan 11 minuten gecorrigeerd voor de nr 2.  Overtuigend dus!  En het mooie is dat het eigenlijk nog niet echt Contessaweer was.  We zien al uit naar de volgende Goofies en hopen dan op nog wat meer wind, zo rond de 25 knoopjes graag!
    Aan iedereen van de crew, dikke merci!

    07-11-2010 om 07:55 geschreven door Barb  


    19-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race
    09/10 : Antwerp Race
    Vrijdagavond spraken we af met de hele ploeg in Terneuzen. Christophe, Timp en Toob waren al enkele dagen aan boord, vergezeld door John. Tijdens het avondeten werd het parcours gecontroleerd en uitgezet. En de weerberichten gaven nog steeds dezelfde voorspellingen : het zou een AR worden zonder spi-rak.
    Zaterdagmorgend, iedereen klaar en vol ongeduld aan het wachten om te vertrekken. (Enkele boten uitgezonderd, waar er iets langer gerecupereerd moest worden na een zware avond) Traditiegetrouw lag de jachthaven van Terneuzen netjes propvol gepuzzeld, dus vertrekken moest in de juiste volgorde gebeuren.
    Maar er was 1 ongeplande, grote spelbreker : mist. Er was geen zicht. Uiteindelijk vaarden we toch de haven uit, in konvooi en goed begeleid door de RIBS van de organisatie. Over de marifoon hielden de boten van de organistaie elkaar op de hoogte van wie waar vaarde. Wij volgde de boot voor ons en moesten zorgen dat die niet verdween in de mist. Aangekomen aan het startveld was het pas echt duidelijk dat er uitstel was.
    Dus wachten, wachten, wachten ...
    Rond 12u hedden we door - dankzij berichten over de marifoon van begeleidende boten - dat er in Breskens wel een 1e start was gegeven ; en dat er nog een grote groep van starters uit Terneuzen vastlagen in de haven. Die laatsten mochten dan uiteindelijk rond 12.10u ook vertrekken.
    Voor ons was het nog steeds afwachten of onze start nog gegeven zou worden, en wanneer.
    En dan kwam de 2e kolonne vanuit Terneuzen aan en klonk het voorbereidingssignaal. Wij hadden de eerste start, dus GZ omhoog, motor af en uitkijken voor alle boten van de andere klassen die nog kriskras door het startgebied vaarden.
    En we hadden een superstart : als tweede of derde boot over de lijn, en op het startschot. Er was een individuele terugroep, maar we waren ervan overtuigd dat die voor 1 van de boten voor ons was. John en ik zagen de vlag omlaag gaan, en dus gingen we verder.
    De mist was nu volledig opgetrokken, de wind was een beetje weggevallen maar we liepen goed. Het was zeer boeiend om John aan boord te hebben. Hij hield de andere boten zeer goed in het oog, waardoor we bijna de hele wedstrijd vrijbleven van de anderen en (bjina) altijd vrije wind hadden.
    Ondertussen was de wind toch terug toegenomen, de lichtere boten liepen nu en dan uit roer. En Lecas ging nog steeds goed. De overstagmaneuvers verliepen zeer vlot.
    En toen was er plots de finish-lijn. Die lag juist voorbij Doel, en we hadden dat pas door als we een knal hoorden. Gezien de late start was dat de beste oplossing geweest om de meeste boten toch nog tijdig op motor aan de jachthaven te laten aankomen om binnen te kunnen met de laatste deuren. Rond 18u lagen we vast, en berekenden we onze kansen. Derde of tweede plaats moest zeker mogelijk zijn, 1 zou moeilijk worden.
    De prijsuitreiking werd gestart om 23u. De top 3 in onze klasse werd vermeld, en wij waren er niet bij. Dan toch een vierde plek ?
    Even later hadden we de lijst met volledige uitslag in handen en ... ocs. Ongeloof en verbazing. Jeetje, die voor ons over de lijn was gegaan op 1. Verwarring alom.
    De volgende dag had alles kunnen bezinken en overdachten we de startprocedure nog eens:
    Het startschip lag niet voor anker, de lijn lag zeer schuin ... Christophe heeft nog gemailed met het wedstrijdcommite voor meer info. En blijkbaar was de individuele terugroep toch voor ons, is dat afgeroepen door de marifoon en is de vlag niet omlaag gegaan. Maar het ging over max 1 sec.
    Niets aan te doen... We dachten heel goed opgelet en uitgeluisterd te hebben en waren overtuigd dat Jeetje voor ons over de lijn was gegaan. Er waren in bijna alle klassen 2 of meer ocs' sen. Op clubracer zijn er nog de hele week verhitte discussies geweest over het uitstel en de warrige start. Daaruit is dan weer een discussie voortgekomen over eerlijkheid tijdens de wedstrijd ...

    We leggen ons neer bij de beslissing van het wedstrijdcommite.

    Achteraf bekeken hebben we een zeer leuke dag gehad, goed gevaren en veel geleerd van John. Met die gedachte gaan we op naar de Goofies ...

    19-10-2010 om 12:54 geschreven door Barb  


    07-10-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp Race
    Het is nu donderdagavond en Christophe is al aan boord. We hebben deze AR een voorname gast aan boord. John Mc Cann : commodore van de CO32 association. Hij heeft jarenlange ervaring op de contessa, en we kunnen er nog veel van leren. Dus vanmorgend zijn Christophe, Timp en John vertrokken in Colijnsplaat. Lecas is helemaal gekeurd (en goedgekeurd) door John en heeft enkele specifieke merktekens gekregen die eigenlijk verplicht zijn om in de CO32 eenheidsklasse te mogen varen. Dus volgend jaar kunnen we in de UK een aantal wedstrijden meevaren
    Morgen wordt de trim van de mast in detail bekeken en zal er waarschijnljk geen ander gespreksonderwerp zijn dan CO32, morgenavond komt de rest van de crew aan boord. Iedereen heeft er zin in, en tot nu toe voorspeld het weerbericht nog steeds een hele AR opkruisen. Dat zal dus iets anders zijn dan de vorige jaren ... We hopen nog op de ideale windkracht voor Lecas en hebben er in elk geval heel veel zin in ...

    07-10-2010 om 20:26 geschreven door Barb  


    05-09-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Contessa bijeenkomst Hellevoetsluis
    Helaas konden we er met Lecas niet bij zijn dit jaar.  Ik had echter zoveel zin om iedereen nog eens te zien dat ik, na een telefoontje met Izaak, de mogelijkheid zag om in te schepen op de Ondine.
    Er waren 12 schepen ingeschreven, 2 Contessa 28 voeters en de overige schepen waren uiteraard de mooisten van de familie: de 32's.
    Het fantastische is dat elk van deze schepen zijn verhaal heeft, sommige hebben hun schip al meer dan 25 jaar in hun bezit, anderen hebben dan weer net een refit gehad (de Belerion zag er super uit!), Ben heeft enkele maanden geleden de Quintessens gekocht etc...

    Eerst Willem nog even naar het VVW (zeilschool) gebracht en dan richting Hellevoetsluis, blijft een eind rijden..Aangekomen rond 11.30 en eigenlijk direct vertrokken richting startlijn.  De start was voorzien om 12h.  De Ondine zag er zonder meer goed uit, klaar voor de wedstrijd.  Onze bemanning bestond uit Izaak (schipper/navigator en voordek), ikzelf (stuurman), Watse (manusje van alles en heeft geen minuut zijn mond gehouden ) en Gert-Jan (trim- hoop dat ik de naam juist heb?).  Start om 12h en onze start was zonder meer goed.

    2 rondjes rond de plaat was de opdracht.  De Hestia en de Timeless gingen er als een speer vandoor, wij volgden als 3e.  Net voor de bovenboei besloten we reeds de spi te zetten en reachend verder te gaan.  Goede zet, want we liepen verder uit en haalden de 2 koplopers in.  Door de windshiften was het voordewindse rak eigenlijk geen voordewinds rak maar ook een reachrak geworden..maar goed, we konden de kop overnemen en als eerste terug het startschip ronden.  Daar was nog even wat onduidelijkheid over het ronden ...Een stuk voor de bovenboei werden we terug ingelopen door de Hestia en de Timeless, die scherp toch een stuk sneller en hoger liepen.  Maar goed, zelfde tacktiek, enkel nu nog vroeger, spi erop en reachen maar...de Timeless konden we terug pakken maar de Hestia net niet.
    Het laatste stuk naar de finish was nog best spannend, veel windshiften, windstiltes...maar de Hestia ging verdiend als eerste over de finish.  Wij werden tweede gevolgd door de Timeless, vier werd de Osprey, 5 de Swan, 6 Kykiris (heel knap van de 28 voeter), 7 de Metula, 8 Itaka, 9 Britt, 10 Quintessens, 11 Wight Wizard.

    Leuk was dat er ook een Engels schip heeft deelgenomen, de Wight Wizard. 
    's Avonds waren we weer te gast bij Henk en Mieke (Heliushaven) waar we een superlekkere BBQ voorgeschoteld kregen.  Jammer dat ik reeds vroeg naar huis moest want het was  supergezellig en een meer dan geslaagd weekend.
    Vernam ook nog dat er waarschijnlijk volgend jaar 4 Contessa 32's gaan deelnemen aan de Driehoek Noordzee, de Metula, Hestia, Ithaka en de Swan of Tuonella.  Fantastisch, dit net in het jaar dat de Contessa 32 veertig jaar zal bestaan!

    Aan de organisatie, bedankt voor het fantastische weekend!

    05-09-2010 om 16:38 geschreven door Barb  


    30-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.CR Trophy
    11 en 12 september varen we de CR trophy te Blankenberge.  Voorlopig ziet de crew er als volgt uit:

    Delivery, vrijdag: Timp/Barb/Toob en Christophe
    Zaterdag: Timp/Barb/Toob/Christophe/Stefan en Philippe
    Zondag: Timp/Barb/Toob/Christophe/Philippe
    Maandag: retour/Christophe

    Graag reageren/aanvullen via Racinglecas...

    30-08-2010 om 10:47 geschreven door Barb  


    22-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.gezinsdagje
    Eindelijk geraakten we eens met z'n vieren een avond en dag op Lecas. Iedereen gelukkig. En om het compleet te maken stonden ook de weergoden aan onze kant. Zon, wind en warm. Het werd een relaxmoment voor iedereen. Geoff heeft goed gewandeld, de kinderen gezwommen, gevist en gezeild en wij genoten.
    Toch maar proberen om volgend jaar een tweetal weken op vakantie te gaan.











    22-08-2010 om 11:02 geschreven door Barb  


    15-08-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.genaker herontdekt !
    14 augustus : mosselrace ...
    Met een kleine bemanning zouden we deelnemen. Veel wind werd er niet voorspeld, dus was het beter om minder gewicht aan boord te hebben. Om 7.15u vertrokken we vol goede moed, maar op motor, uit Colijnsplaat richting Yerseke. Vanaf Wemeldinge kregen we het gezelschap van nog een heel aantal andere deelnemers. Voor Yerseke lag het startschip al klaar en daar hadden ze het nummer van de baan voor de eerste starters al gehangen. Een baan van 23 mijl ; de wedstrijdleiding leek dus vrij optimistisch. Even later bleek niets minder waar, want de uitstelwimpel was gehesen. Een heel aantal deelnemers gingen voor anker. Hier en daar werd er in afwachting wat gezwommen, sommigen gingen toch een rondje varen (dobberen) en anderen waren heel druk bezig om hun geblokkeerde grootzeil uit de mast te proberen krijgen.
    Rond 12u (onze start was voorzien om 10.30) was er nog steeds geen wind, en ook geen beslissing. Wij besloten dan maar om terug richting Colijnsplaat te dobberen nu we nog stroom mee hadden.
    Rond 13u hoorden we een aantal geluidssignalen, er zal dus toch nog een start geweest zijn. Wij lagen toen net voorbij Wemeldinge. En toen begon er stilaan toch een beetje wind te komen. We besloten de genakker te trekken, en die stond toch nog verbazend goed. Toch maar beter aan boord hebben liggen in het vervolg.
    We konden onder zeil onder de Zeelandbrug en hebben nog even tot voorbij Zierikzee varen om rond 17u terug vast te maken. Jammer dat we geen wedstrijd gehad hebben, maar we hebben toch enkele uurtjes goed kunnen zeilen. Volgens de uitslag zijn er zeer veel DNF, dus eigenlijk hebben we er niet heel veel spijt van.
    Er was 1 deelnemer waar we echter heel graag tegen hadden gevaren : de French Herring, een CO32 uit Engeland die tijdens zijn vakantie een wedstrijdje wilde meepikken. Niet gelukt dus, daarvoor zullen we toch eens terug in Engeland moeten geraken.

    15-08-2010 om 20:28 geschreven door Barb  


    26-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Reachen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    26-07-2010 om 11:41 geschreven door Barb  


    14-07-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Delta Week
    We hadden gepland om dit jaar enkele dagen Delta Week mee te varen. Vrijdag, zaterdag en zondag pasten oorspronkelijk perfect in onze agenda. Dus vrijdagmorgend bij stralend weer ging het richting Colijn. We vaarden in de ongemeten klasse, waar jammer genoeg maar 4 boten meededen die dag. De baan was een rondje plaat, en na enige verwarring over de starttijd gingen we over de lijn. Onmiddellijk ging de spi omhoog, bij zeer weinig wind. Onderweg naar de eerste splitsingsboei begon de wind te draaien, dus vlak voor de boei moest de roos omlaag. Om na het ronden van de boei terug omhoog te gaan. Gelukkig kwam de wind op, en het laatste stukje langs de brug liepen we goed. De hele race vaarde we vlak bij de Enigma, een Sigma 38. Die had volgens zijn rating verder voor ons moeten zijn. Dus hadden we de eerste plek te pakken.
    Vrijdagmiddag was er een kleine bemanningswissel. Barbara moest de kinderen gaan oppikken, Morgen komt Stefan aan boord om de komende 2 dagen te varen. Het deelnemersveld in onze klasse bleef klein, met een zes a zevental boten. Lecas haalde nog een vierde en een derde plek, een bevredigend resultaat met bijna geen wind. Iedereen doet zijn best om de 4,5 ton Lecas bij 2Bft zo snel mogelijk te laten gaan, maar de lichtere boten zijn dan toch in het voordeel, daar kan de rating niet veel aan veranderen jammer genoeg. Anderzijds ; vanaf er meer wind komt speelt dat omiddellijk in ons voordeel.  
    Deze week wordt Lecas onze slaapplaats voor enkele dagen kust met de kids. Daarna wordt het werkschema enkele weken iets minder strak en hopen we regelmatig een tochtje te kunnen maken.

    14-07-2010 om 00:00 geschreven door Barb  


    19-06-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.












    19-06-2010 om 09:09 geschreven door Barb  




    voor de bemanning
  • bloggen.be/racinglecas/
  • blog van CO32 Calypso
  • www.wsvo.nl

  • Foto

    Laatste commentaren
  • Info harkenlieren (Dieltjens geert)
        op nieuwe blog
  • - (Bert)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • gefeliciteerd (ben)
        op Dagwinst en overall winst Goofies!
  • Archief per week
  • 04/04-10/04 2011
  • 28/03-03/04 2011
  • 14/03-20/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 10/01-16/01 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 18/10-24/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 16/08-22/08 2010
  • 09/08-15/08 2010
  • 26/07-01/08 2010
  • 12/07-18/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 12/04-18/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 14/12-20/12 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 05/10-11/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009
  • 10/08-16/08 2009
  • 22/06-28/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 08/12-14/12 2008
  • 01/12-07/12 2008
  • 24/11-30/11 2008
  • 10/11-16/11 2008
  • 27/10-02/11 2008
  • 13/10-19/10 2008
  • 29/09-05/10 2008
  • 15/09-21/09 2008
  • 25/08-31/08 2008
  • 28/07-03/08 2008
  • 14/07-20/07 2008
  • 07/07-13/07 2008
  • 23/06-29/06 2008
  • 02/06-08/06 2008
  • 19/05-25/05 2008
  • 12/05-18/05 2008
  • 05/05-11/05 2008
  • 28/04-04/05 2008
  • 14/04-20/04 2008
  • 07/04-13/04 2008
  • 24/03-30/03 2008
  • 17/03-23/03 2008
  • 03/03-09/03 2008
  • 28/01-03/02 2008
  • 14/01-20/01 2008
  • 31/12-06/01 2008
  • 03/12-09/12 2007
  • 05/11-11/11 2007
  • 15/10-21/10 2007
  • 01/10-07/10 2007
  • 17/09-23/09 2007
  • 10/09-16/09 2007
  • 03/09-09/09 2007

    Blog als favoriet !




    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs