• aan alles komt een einde....
  • almost the end....
  • wat foto's... ( Death Valley en Las Vegas )

On tour in the U.S.A.
    Nevada , California , Arizona en Utah
    De avonturen van .....
    05-09-2009

Vrijdag 4 september ,

’s morgens vroeg naar het internationaal station te Melle en om 8u40 doorregend op de trein gestapt richting Zaventem. Zeer vlot ingecheckt bij de lowcost-maatschappij US Airways ( eigenlijk pas nadien ontdekt ) en  om 13u de startbaan opgetaxied…

Tegen alle verwachtingen in toch wel ruime plaatsen . Alle softdrinks ( blikjes 33cl) , koffie , thee  en fruitsap gratis . Een dekentje en hoofdkussentje voor iedereen . We zijn klaar voor de eerste vlucht naar Philadelphia en zullen daar 8,5 uur over doen.  Na een lekkere warme lunch en voor aankomst nog een warm broodje aangeboden te hebben gekregen , zijn we benieuwd hoe de controle na landing zal verlopen…

Zoals verwacht strenge controles op een toch wat verouderde luchthaven. Snuffelhonden worden  te pas en onpas tussen je benen en bagage  uitgestuurd  ! Een 5 tal koppeltjes staan voor ons aan te schuiven om de douane te passeren.

Met de nodige documenten in de hand ( in te vullen op het vliegtuig…vraag mij af waarom ik eigenlijk dan Esta online moest invullen…) is het dan na 45 minuten (!!!) eindelijk aan ons. Een kwartier lang ondervraagd , fotootje van onze ogen , duimen en beide  4 vingers gescand… Vriendelijke douanier wel, maar ja….erg traag !

Opnieuw bagage halen , opnieuw door de controle…amaai…. Van de 2,5 uur tussenstop bleef amper een half uurtje over ! Eindelijk kunnen we terug inchecken met finale bestemming Las Vegas ! Hier wel met zeker een half uur vertraging opgestegen..heb nog nooit zo een lange wachtrij aan vliegtuigen gezien op de startbaan.

Het is nu bijna 2u ’s nachts in België en zit hier op het vliegtuig in het zonnetje mijn voorlopig verslag te typen. Hopelijk gaat het wat vooruit nu ….

Nu is het 23 u en doodop gaan we slapen. Alles verliep ongelooflijk vlot in Macarran Airport te Las Vegas . Met de shuttle naar het huurwagenpark en na de gebuikelijke verkoopspraatjes bij Avis , na 10 minuten al in ons hotel. Gauw nog wat fastfood gaan eten en morgen hopelijk fris wakker !

W&K

05-09-2009 om 07:55 geschreven door Wim

Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.4 september 2009
    Na enkele uurtjes slaap en en airco die me af en toe wakker maakt ben ik dan maar opgstaan om enkele fotootjes te plaatsen...

05-09-2009 om 13:39 geschreven door Wim

06-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zion Park
    Deze morgen om 7u30 vertrokken naar de Hoover-dam. Moest er van komen...wispelturige GPS en wegenwerken hebben ons zeker een uur doen verliezen . In Boulder City op zijn amerikaans ontbeten ( scrambles eggs , bacon en een soort gefrituurde rösti ) , nog naar de supermarkt geweest om een tray waterfelsjes en frigobox met ijs en dan op weg richting Hoover-dam. De moeite waard om te zien en de zoveelste controle
    neem je erbij... Terug dan richting Las Vegas om dan een rit van 250 km te doen naar Zion Park. Daar aangekomen konden we na aankoop van een toegangspas ( goed voor één wagen met 2 inzittenden gedurende een heel jaar voor alle nationale parken , 80USD) gebruik maken vann speciale busjes die zowel het dorpje Springdale als het Park zelf aandeden, met de nodige uitleg onderweg en tussenstops. Elke 8 minuten kan je een nieuw busje nemen.. Goed georganiseerd en heel vriendelijk die rangers... Na ons bezoek aan dit mooie natuurpark nog een 45-tal minuten gereden richting Cedar City waar ik Super8 geboekt had. Echt een probleem in deze regio deftige hotels te vinden en zoals verwacht is ook dit hotel wat verouderd... Doodop rijden we nadien nog eens de hele "road" af op zoek naar een deftig eetgelegenheid om dan te stranden vlak naast ons hotel.
    Elk een stevige maaltijd en een glas wijn ... doet deugd , maar maakt ons niet frisser...  We krijgen nu pas in de gaten dat het in Utah blijkbaar nog eens een uurtje later is, slapen dan maar ! Morgen komen de foto's ( te vermoeid nu ) ....

Wim

06-09-2009 om 06:02 geschreven door Wim

06-09-2009 om 15:54 geschreven door Wim

07-09-2009
    Gisteren een zeer slechte internetverbinding , dus pas nu kan ik mijn verhaal doen...
    Zondag 6-09 , vroeg vertrokken uit Cedar City en omstreeks 11u aangekomen in Bryce . De wagen aan de kant op de parking van Ruby's Inn en met de gratis shuttle naar het park. Een prachtig schouwspel van roodgekleurde rotsformaties , waarin we beiden zijn afgedaald ( De Navaja-loop ) . Steil naar beneden langs een smal pad tussen toeristen van om het even waar , maar ook steil naar boven... Pompaf en dorstig dan maar gaan pauzeren in Bryce Lodge , een restaurant annex hotel in een soort houten chalet.
    In de namiddag nog wat rondgetourd in het park en nadien op weg naar "Tropic" , ongeveer 20km van het park.
    Ons verblijf in "deluxe" lodge aldaar , was sober , maar wel verzorgd. In dit dorpje was er gelukkig toch één deftig restaurant , waar we zelfs onze eerste steak op terras konden verorberen, samen met een fles merlot van de enige wijngaard in gans Utah. Nu kregen we dan wel wat alcohol , 's middags niet omdat we niks van eten hadden besteld...dus geen wijntje of biertje... Doctor Pepper Diet is ook niet slecht en de gratis "refill" doet deugd ! De lekkere Rib-eye-steak was wel wat afgekoeld na een babbel met een koppel uit Merelbeke. Die Hollanders uit Utrecht vielen ook mee , vooral omdat ze Gent de mooiste stad vonden. Wij moesten wel heel hard nadenken om iets positiefs over Nederland te kunnen zeggen...
    Straks voeg ik het verslag toe van wat we vandaag hebben beleefd.... see you folks !!

07-09-2009 om 00:00 geschreven door Wim

08-09-2009
    Deze morgen (maandag 7-09) vroeg vertrokken na goed ontbijt . Van Tropic via Kanab ( ook Little Hollywood genoemd ) richting Page gereden. Amper 5 km van Lake Powell en zijn bestaansreden te danken aan de dam Glen Canyon. Vlakbij is er ook nog een centrale die aan 1 miljoen gezinnen electriciteit levert , waardoor Phoenix en Denver op de kaart staan...
    Page heeft gelukkig nog wat te bieden qua restaurants en winkels... Via de toeristische dienst begeven wij ons ( na een burger in Dennys ) richting natuurpark om na een korte stop op de dam, een boottochtje te maken op het meer Lake Powell. In gezelschap van de lokale overrijpe jeugd ( ouder dan 70, een beetje hetzelfde als de septembermaanden aan onze kust ) hebben we dan een zeer mooie boottocht gemaakt tussen de rotswanden van de canyons in dit kunstmatige meer met meer aan oevers dan de volledige westcoast !
    Moe maar voldaan richting hotel om nadien bij de lokale Italiaan lekker te hebben gegeten ( en gedronken ). Vanavond zal de antibiotica geen effect hebben op Karin... die dikke kaak ziet er niet fraai uit... Morgen beter dan maar ?

P.S. Morgen verblijven we miden in het park van de Grand Canyon . Dit betekent puur natuur en dus geen T.V., geen Airco en waarschijnlijk dus ook geen internet .
    Tot overmorgen dus ???

08-09-2009 om 07:10 geschreven door Wim

10-09-2009

Dinsdag 8 september.

Vroeg uit de veren (6u) en na het ontbijt naar de Grand Canyon. Onderweg zo goed als geen stopplaatsen en omstreeks 10u30 al ter plaatse.  We spenderen de nacht in Grand Canyon Village en de (vol)geboekte Lodge valt heel goed mee. We slapen 20 meter van een 400 meter diepe afgrond en zijn getuige van hallucinante dieptes en vergezichten. Van hieruit kan je bergtoppen op 100 km afstand zien ! We maken er een wandeling langs de ‘rim’ , de grotere ‘rim’-wandeling van 4 uren laten we aan ons voorbij gaan. Veel te steil, veel te diep , amper een halve meter verwijderd van de dood en geen goesting om te struikelen over een tegenligger… (of zij over mij ).

Opnieuw maken we gebruik van de goed georganiseerde shuttle-diensten en zien zo de canyon uit bijna elke mogelijke hoek, Colorado-rivier incluis. Tegen de late namiddag mogen we onze kamer in en maken we ons klaar om de zonsondergang te zien . Opnieuw heeft de bejaarde medemens fitter dan ooit het gehele pad ingepalmd om de beste foto te maken. Gelukkig konden we nog een mooi plekje bemachtigen en na het kleurrijke schouwspel bezoeken we het lokale restaurant waar de kelner een “tajine” voorstelde, een gerecht uit het Midden - Oosten met spaanse rijst en mexicaanse tortillas… enfin, het ging nog… Nadien de melkweg bewonderd in gezelschap van wasberen ,herten en vleermuizen…

Morgen meer nieuws uit de bewoonde wereld , Scottsdale bij Phoenix !

Woensdag 9 september ,

Opgestaan om 5u45 om de zonsopgang mee te maken . Heel fris deze morgen , bewolkt en toch het halve dorp wakker om dit schouwspel mee te maken. We checken rond 7u uit en onze eerste stop is Flagstaff , vlakbij de hoogste bergtop van Arizona ( San Francisco Peaks ). Na een “fokkietje” bij Starbucks rijden we door  tot Scottsdale . We doorkruisen Phoenix en na heel wat zoeken in Scottsdale zelf vinden we eindelijk ons hotel ( ondanks GPS ). Zeer mooi modern hotel met alles erop en eraan. We bezoeken de plaatselijke supermall en eindelijk hebben we in een eerste fastfood- chinees  kunnen lunchen.

Scottsdale is een mooie moderne stad met prachtige winkels en horeca . Het is abnormaal warm (ook pokkewarm genoemd  , 45C°) en rusten wat uit om na een sprong in het zwembad er vanavond tegenaan te gaan !  Tot later….

10-09-2009 om 00:52 geschreven door Wim

Na en bezoekje aan het 'oude ' centrum van Scottsdale( 1 straat van 400 meter ) hebben we ons voor de eerste keer neergevleid aan de toog van een echt amerikaans café met terras waar je de hele tijd beneveld wordt om de hitte weg te houden. Na wat Budweisers richting hotel, want iedereen zit er hier opgekleed uit.... Gewisseld van kledij trekken we de hoek om naar de Japanees die , het moet weeral lukken , zijn jaarlijks bestaan viert...
    De tent ( annex club en hotel )  zit stampvol en we moeten een half uurtje wachten ( het is uiteindelijk een uur geworden...). Na een fantastisch lekkere mojito en wijntje mochten we ons aan de eet-toog zetten waar de sushi-meetsers aan het werk zijn. Zeer goede en vlotte bediening en het eten was zééééér lekker. Tegen de gewoonte in gaan we gaan slapen tegen een onmenselijk laat uur, nl. 23u....

10-09-2009 om 08:22 geschreven door Wim

11-09-2009
    donderdag 10 september, een dag voor het herdenken van de aanslagen..

Opnieuw vroeg uit de veren en in de binnenstad naar een ontbijthuis. Pannekoeken besteld , koffie , yoghourt en een smoothie... Naar gewoonte mega-porties, maar geen probleem.... je neemt gewoon alles mee in een doggie-bag. Een fikse rit vandaag en rond de middag even geposeerd net over de grens in California (Blythe , aan de Colorado-rivier ). Onderweg voor de tweede keer over stukken platte band gereden ( zal ook aan mijn wagen geen deugd gedaan hebben ) , maar gelukkig niks aan de hand. Liever geen panne hier want we bevinden ons hier midden woestijnland en dus minstens 45C° warm. We besluiten een ommetje te maken door Joshua Tree Park. 60 km lang en prachtig dor landschap. Vanaf hier rijden we door naar onze eindbestemming Palm Springs , een mondain oord bekend omwille van zijn golfterreinen en windmolenparken in de midden van de woestijn. Het 'Best Western' hotel valt goed mee en samen met andere Belgen nog een zwempartijtje gedaan...
    Na wat te hebben uitgerust ( toch een rit van 500km vandaag ) zijn we wat gaan eten in "The Chop Restaurant " . King Crab met Filet Mignon , niet slecht... en de Syrah van de Monterey wineyards mocht er ook wezen... Linda heeft ons zeer goed bediend ... Jammer dat de espresso-machine "kaputt' was, dus maakten we nog een afkoelende wandeling ( 40C°) temidden een belachelijke toeristische braderie... Ik rust nog wat uit onder een mooie palmboom die bij nader zien een GSM-mast blijkt te zijn....
    Met wat geluk staat morgen Disneyland op het programma... wie weet...

groeten aan belgenland

11-09-2009 om 06:43 geschreven door Wim

12-09-2009
    Rond 8u30 Palm Springs verlaten , pokkeheet en toeristisch oord....  Omstreeks 10u30 komen we aan in Anaheim, thuisbasis van Disney. Vanaf de betaalparking alles perfect georganiseerd , ongelooflijk goed zelfs...  We krijgen aan de kassa  badges als "first visitor" opgespeld , anderen krijgen "birthday" , of "just engaged"...  De ganse dag Disneyland doorkruist . Vele attracties zijn identiek aan Disney Parijs...zelf vind ik ze in Parijs zelfs beter en gewaagder voor de ouderen onder ons, maar ja..dit is hier de bakermat van Disney , voor jong en oud. Jammer genoeg was "honey, I shrunk the kids" gesloten vandaag, maar ik moet al bij al niet klagen... ik heb nooit langer dan een kwartier moeten aanschuiven....
    Rond 17u verlaten we hat park richting beverly Hills . We wilden absoluut eens door Rodeo Boulevard rijden, maar echter niet gevonden....vreemd. Wel door de chique buurten gereden met alle winkels en boetieks richting Woodland Hills waar we ons hotel hadden geboekt. 8-vaks-banen ( enkel ) en nog file !!! Rond 19u30 aangekomen moesten we gelukkig maar de straat oversteken om een goed Italiaans restaurant te vinden ( en het was echt goed! ). Het is nu 22u30 en het wordt tijd om te dromen van Minnie ( niet verder vertellen aan Karin ). Sleep tight folks !!!