Al wat we zien bij anderen is afhankelijk van hoe schoon de vensters is waardoor men kijkt. Voordat we kritiek geeft is het noodzakelijk de kwaliteit van ons kijken na te gaan . Zo zullen we dan ook meteen een helder zicht de goedheid in het hart van anderen zien .
Druk oponderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek
Mont Ventoux, Je bent een mythe, een legende Jou benader ik met respect Toch wil ik Je bedwingen, Al rij ik mij één meter verder dood dan die andere malloot
Mont Ventoux, Berg der bergen : Ik wil je op Jij met je kale kop
Mont Ventoux, Reus van de Provence ik ben reeds in trance.......... Wordt het een romance of een abondance ??
Mont Ventoux Morgen zul je ons reeds zien want we komen met velen om je te zien
Ik ben Curt , en gebruik soms ook wel de schuilnaam Armstrong - Pappy.
Ik ben een man en woon in Geraardsbergen (Belgie) en mijn beroep is logistiek cordinator Audi Brussel.
Ik ben geboren op 22/12/1957 en ben nu dus 66 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Fietsen . VWF . VTT. PC..
als het slecht gaat kan het alleen maar beter
FIETSEN MET CURT DAGBOEK VAN EEN FIETSER . 1 MEI 2014 VERTREK SANTIAGO
Cyclosportieven & Mountainbike & Wielertoerist Wat drijft een mens toch om te fietsen? Ontspanning, doorzetten, genieten, vriendschap, grenzen verleggen of zich klaarstomen voor een doel... In deze blog vind je de belevenissen van een wielertoerist .Een levensweg over mij en het fietsen.
18-04-2012
De Parel 2012
Indien de weergoden het toelaten rijden we De Parel . Vertrek om 8 uur bij me thuis we zijn meteen op het parcour . info : http://www.trekvogelshaaltert.be/
Eindelijk terug na een moeilijke periode wegens knieproblemen
Zaterdag eerste test : Vertrek te Zulte +- 8uur30
Op zaterdag 7 april gaat de achtste editie van de 'Rit van de gouverneur' door. De opbrengst van deze fietstocht, met start en aankomst in Zulte, gaat naar het Kinderkankerfonds van het UZ Gent.
De 'Rit van de gouverneur' biedt de deelnemers een ruime keuze aan afstanden gaande van 25 km (familietocht) tot 153 km (Wielertoeristen). Starten kan vanaf 7u30 tot respectievelijk 11u voor de wielertoeristen die 153 km willen rijden, 13u voor diegenen die 106 km willen rijden en 14u voor de rest van de deelnemers (mountainbike- en familietocht). Inschrijven kan nog op de dag zelf en kost 5 euro. Bij vertoon van een VDK-bankkaart krijg je 1 euro korting. http://www.ritvandegouverneur.be/ info:http://www.grinta.be
Waar ik niet van hou, Is niets anders dan die blijvende kou. Al is het veel beter, Dan de grote regenmeter. Je kan je er op kleden, Alhoewel geef mij eens een goede reden. Een sneeuwlandschap is mooi, maar geef mij dan toch maar de ochtenddooi. De ochtenstond heeft goud in de mond. Is een mooi gezegde, maar dit kwam enkel omdat de zon zich er op toelegde. Geef ons snel terug droge wegen dan kunnen we er weer een jaartje tegen. Hopsa met de beentjes Orval & Westmalle erna als dondersteentjes.
Voorlopig is er maar één alternatief, Dit eventueel samen met vrouwlief We denken aan Fame, Of wat kan het nog anders zijn? Eens iets anders dan de Tacx Blijf zeker niet te laks
Nu de Muur van Geraardsbergen uit de Ronde van Vlaanderen werd geweerd, is hij nog méér dan ooit de meest gesolliciteerde Vlaamse helling in allerlei toertochten. Eén daarvan: de Skoda Muurchallenge op 11 maart.
Met de organisatie van de Skoda Muurchallenge komt er vanaf dit jaar voor elke zichzelf respecterende wielerclub en -toerist een klassieker bij die geldt als dé opener van het klassieke wielerseizoen. De Skoda Muurchallenge is niet zomaar een toertocht. Hij koppelt een klassieke toertocht (50, 80 en 110 km) doorheen de Vlaamse Ardennen aan een tijdrit op de legendarische Muur van Geraardsbergen. Dankzij de steun van Skoda worden de beste tijden op de Muur beloond met spectaculaire wielerprijzen zoals VIP-pakketten tijdens de Tour, Ronde van Vlaanderen, Luik-Bastenaken-Luik en gratis bikes.
Elke wielertoerist, getraind of niet, komt er aan zijn trekken dankzij de verschillende afstanden waarop kan worden ingetekend (50, 80 en 110km). Ook kids en dames rijden hun eigen Muurchallenge. De kids worden in hun tocht begeleid door Johan Museeuw, de dames rijden ten voordele van Think Pink, de organisatie die de permanente bewustmakingscampagne in het kader van de strijd tegen borstkanker voor zijn rekening neemt. Na de toertocht wordt je verwend met een giftbag met leuke fietsgadgets en kan je eventueel genieten van een gratis massage. Er is ook animatie voor jong en oud, een BBQ en... een Muurchallenge tussen Johan Museeuw en Cédric Van Branteghem, een duel met en zonder fiets (!). Alle info op www.skodamuurchallenge.be.
Zoals beloofd hou ik u op de hoogte van de activiteiten die we organiseren om onze geliefde Muur in de belangstelling te houden.
We zijn erin geslaagd om de Eneco Tour voor de komende 5 jaar naar Geraardsbergen te halen. De Eneco Tour is een soort 'Ronde van de Benelux' die misschien nog niet zo heel bekend is, maar die wel heel belangrijk is: het is een World Tour-wielerronde waar de belangrijkste wielrenners aan deelnemen en die 70 miljoen (!) televisiekijkers heeft. Het is dus een ideaal evenement op de Muur van Geraardsbergen in the picture te plaatsen.
Op zondag 12 augustus arriveert de koninginnerit (tevens de slotrit) van de Eneco Tour in Geraardsbergen. Dit wordt ontegensprekelijk een absolute topdag voor onze stad!
Mag ik vragen, Curt, dat je aub. bij vrienden, kennissen en collega's zoveel mogelijk reklame maakt voor dit evenement? We moeten aan zoveel mogelijk mensen tonen dat we in Giesbaargen niet bij de pakken blijven zitten!
Het heeft lang geduurd, maar deze week belooft het dan toch flink koud te gaan worden. Als je toch wil gaan fietsen bij deze vriestemperaturen, houd je maar beter rekening met de volgende tips!
Vraag je eerst en vooral af of het welverstandigis om ook daadwerkelijk buiten te gaan fietsen. Als de ondergrond glad is, riskeer je een valpartij en langere tijd buiten strijd te zijn. Jetraining overslaanis dan het overwegen waard, want zo lang duurt die koude waarschijnlijk toch niet. Derollen zijn uiteraard ook een prima alternatief.
Als alleen de koude temperatuur een hindernis is, kan je perfect buiten gaan fietsen. Probeer je wel letterlijk en figuurlijk goedop te warmendoor middel van stretching of een korte rollensessie.
DENK IN LAAGJES
Daarnaast is de keuze van je fietskledijuiteraard van cruciaal belang. Kleed jevoldoendeaan, maar behoed jezelf er tegelijk ook voor dat je hette warm zou krijgen door teveel of slecht ademende kledij aan te trekken. Het zweet zal er immers voor zorgen dat je sneller afgekoeld raakt en vergroot de kans op een verkoudheid. Zodra je begint te fietsen, ben je normaal gezien binnen enkele minuten opgewarmd. Je kan het in het begin dus beter net iets te koud dan te warm hebben.
Het moeilijkste gedeelte is debovenkleding, omdat je bovenlichaam minder in beweging is en dus sneller vatbaar is voor kou. Kies voor meerdere lagenin plaats van één dikke laag. Begin met(thermo)onderkledingdie je rechtstreeks op de huid draagt. Deze basislaag zal het transpiratievocht snel afvoeren naar de volgende laag, voordat het de kans heeft om te verdampen op de huid en je af te koelen. Kunststofvezels zijn een betere geleider dan katoen.
De tweede laag is eenwarmere isolerende laag, zoals bijvoorbeeld een zomershirt of een fietsshirt met lange mouwen. Kies voor materiaal dat regen en wind niet doorlaat, maar wel voldoende ademt om transpiratievocht van binnen naar buiten door te laten. Door je lichaamswarmte zal de dunne laag tussen je ondershirt en je T-shirt snel opgewarmd worden. Lucht is een slechte geleider van warmte en zal daardoor voor een goede isolatie zorgen.
Eenderde laagis in de winter meestal geen overbodige luxe en moet je beschermen tegen de weerselementen. Kies hier ook wel voor een wind- en waterwerend exemplaar dat ademt. Als het enkel koud is kan je een winddichtejasgebruiken, maar als het ook nog eens regent moet die jas waterdicht zijn. Eventueel kan je een lichtregenjackaantrekken, maar zorg ervoor dat je niet overmatig gaat zweten want dan gaat de isolerende werking verloren. Omdat de dagen nog kort zijn en de zichtbaarheid beperkt, voorzie je ook best reflecterend materiaal in of aan je buitenste kledinglaag.
WIE DRAAGT DE BROEK?
Om de benen warm te houden heb je niet zoveel opties. Je kan kiezen voor eenwinterbroek met zeem, maar de meeste wielertoeristen verkiezen eenlange broek zonder zeemmet daaronder een zomerbroek mét zeem. Het zeem blijft zo niet alleen beter zitten, je billen zijn ook warmer ingepakt. Als je het dan nóg koud hebt, kun je als extra bescherming knie- of beenstukkenonder de winterbroek dragen. Winterbroeken heb je ook in variaties met en zonder winddichte stukken.
De meeste lichaamswarmte verlies je via jehoofd. Kies niet zomaar voor een dikke muts, waardoor je je helm moet thuislaten, maar ga voor een dunne helmmuts, eventueel in combinatie met een petje. Een goeie ouwe bivakmuts - balaclava zoals je wil - beschermt praktisch het hele gezicht en laat toch toe om een helm op te zetten. Als het echt koud is, kan je jelippenengezicht ook inbalsemen.
MET HANDEN EN VOETEN
Een ander heikel punt zijn die ijskoude handen en voeten. Beide lichaamsdelen kan je insmeren met een verwarmendecrèmeof bekleven met'hand warmers'en'toe warmers', zakjes die enkele uren warmte afgeven. Als het iets mag kosten kan je opteren voorelektrisch verwarmde handschoenen of zolen.
Er is tegenwoordig een brede waaier aanthermohandschoenenop de markt, maar de dikte is hierbij natuurlijk omgekeerd evenredig met de gebruiksvriendelijkheid.Neopreen exemplaren houden de handen van buitenaf wel droog, maar wie van nature snel zweethandjes heeft, zal daar ook snel aan herinnerd worden. Fijne zijden onderhandschoenenkunnen voor veel extra warmte zorgen. Krijg je het tijdens het fietsen toch nog onverwacht koud,schuddan met de armen om de bloedcirculatie weer op gang te brengen.
Wie geen geld wil uitgeven aan specialewinterschoenen, heeft wel nood aan een goedeoverschoen. De exemplaren uitneopreenhouden wind, koude en regen buiten, maar zelfs mét overschoenen kunnen je voeten nog ijskoud blijven aanvoelen. Kijk dan eens of de zoolverluchtingsgatenheeft en plak die tijdens de winter af met wat simpele tape die je er nadien weer makkelijk kan afhalen. Een basic oplossing is een paar grote katoenen sokkenwaarin je een gat knipt zodat de schoenplaatjes erdoor kunnen als je ze over de schoenen trekt.
Zorg ervoor dat jekousenniet te dik zijn, want dan knellen ze de bloedtoevoer in je voeten af, zodat je nog sneller kou krijgt. Winterkousen zijn er ook in waterdichte uitvoeringen. Speciale fietssokken voeren het zweet gemakkelijk af.
STAMPEN!
Als dit allemaal niet helpt,stamp dan wat harder op de pedalen. Het klinkt simpel, maar door intensiever te bewegen, produceren de spieren meer warmte en krijgt je lichaam in zijn geheel het ook warmer. Als je rustig fietst, is die zelf gegenereerde warmte er niet en krijg je het koud. Je hart gaat dan de bloedtoevoer bij voorrang naar de vitale organen sturen en die zitten niet dicht bij je voeten.
Wisselna het fietsen meteen van kleren en zoek de warmte op. Direct na je training is jeimmuunsysteemimmers erg kwetsbaar en wordt je lichaam bijgevolg gevoelig voor een verkoudheid.
Noteer ook in jefietslogboekwelke kleren je bij welke weersomstandigheden hebt gedragen, zodat je na verloop van tijd je outfit met de automatische piloot kan kiezen.
Schakelen: leg vòòr het uitnemen van het achterwiel de ketting voor op het buitenblad en achter op het kleinste tandwiel.
Rem open zetten: anders lukt het niet om het wiel uit te nemen (bij een goede, strakke afstelling). Shimano-remmen hebben een hendeltje op de rem zelf, bij Campagnolo zit het hendeltje in de remgreep.
Wiel uitnemen: open de snelspanner. Sommige voorvorken hebben veiligheidsnokjes, waardoor je de snelspanner ook een paar slagen los moet draaien om het voorwiel te kunnen uitnemen. Het achterwiel is wat lastiger: til de achterkant van de fiets iets op en klop met de hand het wiel uit het frame. Het wiel wordt dan nog tegengehouden door de ketting, buig de arm van de achterderailleur naar onderen en manoeuvreer het wiel tussen de ketting uit. Leg de fiets na het uitnemen van het achterwiel niet op de achterderailleur: deze kan verbuigen of vies worden.
Wiel monteren:
Achterwiel: draai de derailleur met je hand naar achter, manoeuvreer het wiel op de goede manier tussen ketting en frame en breng het wiel naar zijn plaats.
Voorwiel: breng het wiel in de juiste positie en draai de snelspanner weer aan als er veiligheidsnokjes op de voorvork zitten.
Let er op dat het wiel recht zit.
De snelspanner moet goed strak staan, maar zorg dat hij ook weer los kan!
Rem dicht zetten. Controleer of de rem weer goed werkt en niet aanloopt.
Ligt de ketting voor en achter op het goede tandwiel?
Draai het pedaal een keer met de hand rond om te kijken of alles weer goed en soepel draait.
Inspectie racefiets wielen
Controleer de racefiets wielen regelmatig:
Bekijk eerst de velg. Is deze nog perfect recht en rond (dus geen hoogte- en zijslag)? Een gezonde velg heeft een vlak remvlak. Door remslijtage kan het velgvlak uithollen. Zet deze uitholling te ver door, dan ontstaan scheuren in de velg. Door valpartijen en opspattende steentjes kunnen er ook blutsen in de velg komen. Vervang een beschadigde velg: scheurt deze onderweg dan explodeert de band en is het niet meer mogelijk verder te fietsen! Controleer of het velglint nog alle spaken / spaakgaten bedekt. Pas op: maak de velgen niet vettig bij het smeren van andere onderdelen, want dan werken de remmen niet meer goed!
Controleer dan de spakenspanning: als de spanning goed is kun je de spaken niet makkelijk bewegen (max. 0,5 cm uitwijking) en produceren ze een hoge toon als je ze aanslaat. Is er een spaak gebroken, vervang deze dan. Is de algemene spanning te laag of zit een bepaalde spaak los, draai deze dan vaster met behulp van een spaaknippel (zie handleiding wiel richten hieronder).
Dan de flensen, dat zijn de "ringen" rondom de as, waarin de spaken bevestigd zitten. Kijk hierbij vooral of er geen scheurtjes zitten rondom de spaakogen. Bij beschadiging direct vervangen!
Vanaf midden februari treedt een nieuw fietsreglement in voege, waarin staat dat fietsers op bepaalde kruispunten door het rode licht mogen rijden. Door het rode licht fietsen zal alleen mogen op kruispunten met de speciale verkeersborden die in het nieuwe reglement opgenomen zijn. Het gaat om twee borden in de vorm van een omgekeerde driehoek, met daarop een fiets en een pijl (die naar rechts of rechtdoor wijst). De weggebruikers die door het groen rijden, blijven wel steeds voorrang hebben op de fietsers. Het nieuwe reglement voorziet ook in "fietsstraten", waar tweewielers de hele rijbaan in beslag mogen nemen en door automobilisten niet ingehaald mogen worden.
10 aandachtspunten voor sporters met griepverschijnselen:
1. Bij koorts, spierpijn en een verhoogde hartslag in rust wordt afgeraden te sporten in welke vorm dan ook;
2. Het vroegere geloof dat een verkoudheid of griep "eruit gezweet kon worden" moet dus afgeraden worden;
3. Aangezien virusinfecties niet behandeld kunnen worden met antibiotica zit er niets anders op dan goed uit te zieken. Daarbij kan als stelregel gebruikt worden dat, als de koortsperiode bijvoorbeeld 4 dagen bedroeg, vervolgens nog 4 dagen gewacht moet worden alvorens weer rustig te gaan sporten;
4. Ook andere virussen dan het griepvirus kunnen koorts en spierpijn veroorzaken, bijvoorbeeld virussen die darminfecties met diarree veroorzaken. Ook hierbij geldt een absoluut sportverbod;
5. Alleen bij een simpele neusverkoudheid mag gewoon door getraind worden. Hierbij zal in de regel geen echte koorts optreden en geen spierpijnachtige klachten. Als de klachten dus beperkt blijven tot een zere keel, hoesten en een loopneus, kan er gewoon doorgesport worden;
6. Verder moet er bij een verkoudheid met alleen lokale verschijnselen in de eerste drie dagen alleen rustig en niet te intensief worden getraind;
7. De beslissing om al of niet te gaan sporten neemt u altijd voordat u een koortsverlagend middel of pijnstiller hebt genomen zoals aspirine of paracetamol;
8. Indien er alleen lokale klachten zijn mag tegen de hoofdpijn overigens wel een pijnstiller middel worden genomen en gesport worden;
9. Indien de verkoudheid leidt tot een voorhoofdsholteontsteking, zal sporten extra hoofdpijnklachten veroorzaken en is dan ook niet aan te raden;
10. Ook bij bronchitis zal inspanning leveren moeilijk worden, ook al omdat de functie van de longen dan gestoord is en de zuurstofaanvoer belemmerd wordt.
Prachtige rit!! super parcours genoten van 69 prachtige kilometers! Denk dat dit toch zowat het leukste & mooiste parcours moet zijn dat Vlaanderen te bieden heeft! Veel leuk slingerende boswegjes. Technischer moet het parcours voor mij niet. 1280 hoogtemeters !!!!!!
Ga nooit heen zonder te groeten, ga nooit heen zonder een zoen, wie het noodlot zal ontmoeten, kan het morgen niet meer doen, ga nooit heen zonder te praten, dat doet een hartje toch zo'n pijn, wat je 's morgens hebt verlaten, kan er 's avonds niet meer zijn.
Herfst
De bomen roesten in het zieke licht langs somber in zichzelf gekeerde grachten. In wilde, stormdoorvlaagde regennachten vertoont de maan een bleek, behuild gezicht
boven de lege straten, smalle schachten waar in een onverbiddelijk gericht de zomer langzaam voor het najaar zwicht, terwijl de huizen op het einde wachten.
Tegen de morgen is de strijd beslecht. Een vage geur van heimelijk bederven heeft aan de moede wind zich vastgehecht.
Tussen een handvol dunne zonnescherven heeft zich de zomer moeizaam neergelegd om eenzaam en onopgemerkt te sterven.