Onderstaand artikel stond in het contactblad van VZW 'Leefmilieu Wetteren' (nr. 1 - 03/2010).
Ook het K&NO volgt het Wetterse mobiliteitsbeleid, zie maar naar ons K&NO-Forum: koophandelnijverheid.forumup.be/forum-5-koophandelnijverheid
Traag draaien de wieken van de mobiliteitsmolen...
We stellen ons de vraag hoe het zit met de mobiliteit in Wetteren. Af en toe wordt dit beschouwd als 'dringend', 'kritisch', 'nijpend', 'zichzelf vastrijdend', en nog een aantal andere adjectieven. En op andere momenten lijkt dit allemaal geen probleem meer en treedt er schijnbaar berusting op. Het is een beetje zoals het waaien van de wind: soms windstil, soms stormachtig. * Maar wanneer komt er schot in de zaak rond het 'rond punt' aan het Bourgondisch Kruis waar 's morgens en 's avonds lange files staan? Was dat niet ooit één van die memorabele zwarte punten? * De Oosterzelesteenweg ter hoogte van de in- en uitrit van het bedrijventerrein. Komen er daar geen verkeerslichten? * De Brusselsesteenweg ter hoogte van de doortocht in Kwatrecht-dorp. Dit project zou nu alweer verdaagd zijn naar de tweede helft van 2011. * De ondertunneling (aan Boerenhol) of de overbrugging (in de buurt van de Wetterstraat) van de spoorweg om de veelbesproken verbinding te maken tussen de Noordlaan en de Zuidlaan in Overbeke. Hoe lang wordt daar al niet over gesproken? * De herinrichting van de Gentsesteenweg in Overbeke. Dit was toch ooit gepland na de verfraaiingswerken aan het Overbeeks kerkplein? * De situatie van de Scheldebrug en de verkeerslichten aan de Astridlaan. Wie neemt daar ooit eens initiatief: de gemeente of het Vlaams gewest? * De knellende verkeersonveilige situatie op Kapellendries. Heeft de roodkleurige belijning de problemen opgelost? * De verbreding van de Vennestraat. Heeft de gemeente reeds een communicatiebureau gevonden om te tongen los te weken? * De putten en gaten in de verschillende wegen. Wordt het oplapwerk of structureel oplossen? * De fietspaden aan de Smetledesteenweg. Hoe zit het met het ontwerp? * Vele fietsen staan wanordelijk opgesteld aan aan het Wetters station, dit bij gebrek aan voldoende (overdekte) fietsstallingen. Komen er samen met de bijkomende autoparkeerplaatsen ook meer fietsparkeerplaatsen? Enzovoort waarschijnlijk. Ondertussen vorderen, het moet gezegd, de werken aan de Massemsesteenweg en worden de fietspaden daar een stuk veiliger. De situatie daar is er veel beter op geworden: veiliger en duidelijker voor elke weggebruiker - elk heeft daar nu zijn plaats. En geregeld rijdt de 'bezemwagen' niet alleen rond om de goten te vegen, maar eveneens om de fietspaden te kuisen. Een goede zaak.
|