Inhoud blog
  • Nieuwe blog
  • Dotje herstellende na beroerte
  • Chica op de sukkeltoer
  • Chica alweer ziek
  • Dotje was jarig
  • Zomerse avonturen en oproep
  • Veel te warm!
  • Beetje zorgen om Snowy
  • Eindelijk zomer!
  • Snowy's 11de verjaardag!!!

    Laatste commentaren
  • chica (anja)
        op Chica alweer ziek
  • zomerse avonturen en oproep (Anja Reijngoud-Herrewyn)
        op Zomerse avonturen en oproep
  • Felicitaties!! (Petra)
        op Snowy's 11de verjaardag!!!
  • heel veel sterkte! (monique)
        op Chica weer kritiek en Valentijn
  • Chica kritiek en Valentijn (Petra)
        op Chica weer kritiek en Valentijn

  • Mijn websites
  • Knagers
  • Konijnengedrag

  • Zoeken in blog



    18-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Doorbraak bij Dotje en meer
    Om te beginnen: ik weet van wie het cadeau in de vorige blog komt. De vorige keren wilde ze liever anoniem blijven dus dat zal nu niet anders zijn. Maar ik weet dat ze een trouwe lezeres is, dus: nogmaals hartelijk dank Very Happy!!!

    En bij Dotje maakte ik al enige tijd vorderingen, maar nu kan ik echt spreken van een doorbraak. Ze komt namelijk iedere dag spontaan op mijn hand Very Happy! Robbies zijn normaal gesproken kijkhamsters en worden nooit handtam. Pas als ze heel oud zijn, kun je dat meestal bereiken. Dus ik vind dit een heel prestatie van mijn bolleke met voetjes en ik dank haar voor haar vertrouwen in mij Very Happy.

    De foto is niet denderend omdat het vrij moeilijk is om met de linkerhand een foto te nemen Wink.


    Meelwormpje eten.


    Bolletje eet een appelbolletje Laughing.


    Pas wakker Smile.


    Voorbereiding voor Halloween Cool.


    Sproetje is hier al helemaal gewend, kruipt heerlijk over me heen, loopt 's avonds lekker rustig los in huis... Ze is een stuk rustiger dan Mika Wink en toch heel actief. Maar weer een heel andere persoonlijkheid. Waar de meeste hamsters houden van schuilplekjes en liever overal in kruipen, wil Sproetje altijd ergens bovenop zitten. Het lijkt wel of ze claustrofobie heeft. Alleen dit "konijnenhokje" vindt ze leuk om in te vertoeven. Nadat ze er eerst bovenop geklommen is en er van af springt Shocked.





    Dit gaatje past maar net Wink.


    Snowy heeft nog steeds episodes van wel-niet eten in combinatie met verharen. Zijn borstje blijft maar loskomen, ik begrijp er niets van Confused. Gelukkig verliest hij niet veel gewicht omdat ik hem met andere trucjes en lekkers kan laten eten.
    Ligt het aan de rui die veel energie vergt of de leeftijd of de combinatie van de twee? Maar hij is niet meer zo speels als een jaar geleden. Hij rust heel veel en als hij slaapt, is hij ook echt diep in dromenland, dat had hij vroeger niet. Ik herken het van Fluffy. 

    Iets anders wat ik herken van haar: het lijkt alsof ook hij problemen met zijn pootjes krijgt Sad. Ik denk dat iemand anders het niet zou merken, ik zie het ook maar gedurende 1 à 2 seconden. Ik dacht eerst dat hij minder snel huppelde omdat hij minder goed zag. Maar als hij opstaat, lijkt hij soms door een pootje te zakken. Ik zie niet goed of het de rechter voor- of achterpoot is, het gaat zo snel. En dan is het weg en huppelt hij alsof er niets aan de hand is.
    Ik twijfel of ik hem ook glucosamine zou geven, hij is niet zo gemakkelijk als Fluffy om een spuitje in het mondje te geven.

    Als ik zijn rugje masseer, duwt hij zijn kontje vaak tegen de grond en trillen al zijn spiertjes. Ik weet niet goed of het van genot is of van een stijve rug. Het is niet ondenkbaar dat hij wat klachten krijgt op de leeftijd van 9,5 jaar. Maar ik zou het graag anders zien...
    Hij geniet gelukkig wel van massages en knuffels. Vaak slaakt hij een zuchtje en gaat er dan goed voor zitten, zodat ik zeker overal goed bij kan. Hihi, mijn slim manneke Smile.
    Ik hoop toch dat mijn lief, wollig, pluizig, koddig knuffelknulletje nog een hele tijd klachtenvrij van zijn leven mag genieten!

    Hij imiteert graag een pannenkoekje Laughing.


    18-08-2013, 11:09 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    04-08-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verrassing en veel foto's
    Ik wil met de verrassing beginnen. Men heeft blijkbaar een pakket bij mijn buren geleverd omdat ik niet thuis was. Mijn buren hebben op hun beurt 3 dagen aangebeld bij mij, maar ik was of werken, of naar de dokter of naar het ziekenhuis. Sorry buren Wink.
    Het is een pakket van zooplus en er zat een grashuis, hamstervoer en trosgierst in. Maar... geen begeleidend briefje! En ik heb ook geen mail ontvangen, dus ik weet helemaal niet wie ik mag bedanken hiervoor!
    Wil mijn gulle gever zich alsjeblieft bekend maken? Want ik wil je hartelijk bedanken voor deze leuke verrassingscadeautjes Very Happy.


    Mijn knagertjes hebben toch wel last van de warmte, hier is de temperatuur opgelopen tot 28°. Sproetje lijkt niet zo heel veel last te hebben en wie helemaal geen last heeft, is Chica. Papegaai-achtigen kunnen blijkbaar temperaturen tot 30 à 35° verdragen. Ze zat van de week zo lief te dutten, maar als ze wakker wordt, schrikt ze toch wel even Wink.


    Dotje heeft me laten schrikken! Ik hoorde haar zichzelf krabben, dan trilt haar heel huisje mee. Toen ze tevoorschijn kwam, had ze een bloedneusje Shocked. Enkele minuten later was het al verdwenen, maar ik was even bang dat ze dit van de warmte had gekregen. Daarna heb ik het echter niet meer gezien, dus alles zal wel in orde zijn. Want zo een klein en niet tam diertje behandelen, zal heel moeilijk worden.


    Hier zie je het nog een klein beetje. Voor de rest doet ze het gelukkig prima Smile.




    Ook Sproetje heeft me laten schrikken. Bij het loslopen in huis kruipt ze ineens achter kast waarvan ik dacht dat het niet zou lukken... Het duurde enkele minuten voor ze weer tevoorschijn kwam, mijn avonturiertje...Confused.

    Zij heeft van de week nog enkele nieuwe speeltjes gekregen en geef toe: mijn schattig meisje kan poseren Cool!
    Zo lieve plukjes in haar nekje en op haar geurkliertjes...



    Ik vond het zo jammer dat ik niemand meer heb die foto's van ons samen kan maken. Met de zelfontspanner lukt het niet echt omdat de focus niet altijd juist zit. Maar mijn ex was woensdag nog even hier, dus werd hij opgedragen om foto's te maken Laughing.



    Na enkele foto's had ze er genoeg van en klom ze er vandoor Laughing


    Om af te sluiten nog nieuws over mijn klein knuffelknulletje Smile. Het ging de laatste week erg slecht met hem, zo slecht dat ik enkele dagen heb moeten dwangvoeren Sad. Hij wilde zelfs de lekkerste dingen niet meer. Hij verloor massa's haren en bleef zichzelf maar likken. En hoe ik plukte, ik kon niet voorkomen dat hij toch weer haren inslikte. Het rare is dat zijn hoofdje en borst opnieuw beginnen, die waren slechts gedeeltelijk verhaard. Het is toch duidelijk dat oudere konijntjes veel meer moeite hebben met dit proces. Gelukkig is hij niet nog meer gewicht verloren.

    Ik heb heel veel lenterollen in huis gehaald, zowel de kleine als de grote. Toen ik hem op een dag opnieuw eraan zag knabbelen, wist ik dat hij weer op de goede weg was Smile.


    Hij ligt wel vaak languit en voor pampus van de warmte Sad. Helaas is hij niet slim genoeg om op de koude tegels of tegen zijn ice pod te gaan liggen Rolling Eyes.


    Tot slot nog een grappige foto: zoek de levende knuffel Laughing.

    04-08-2013, 11:33 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    21-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zomers bericht
    Eindelijk hebben we de zomer te pakken! Nadeel: het wordt erg warm in huis. Dan maar een ventilator van onder het stof gehaald en zo opgesteld dat geen van de diertjes in de tocht zit. 
    Chica - die normaal gesproken bang is van de kleinste dingen - gaat stoer indruk proberen te maken op het nieuwe ding Laughing.


    Snowy kreeg een ice pod of koelelement uit de diepvries. Ik wikkel het wel in een doek zodat hij er niet in kan bijten. Hij heeft weer enkele mindere dagen achter de rug van minder goed willen eten wegens haartjes in zijn mondje. Maar ik heb het vrij goed weten te handhaven door hem een nieuwe lenterol te geven. Zoals je ziet, is het kaal plekje op zijn kontje goed aan het dichtgroeien Smile.


    Helaas begon zijn hoofdje niet lang daarna, dat gedeelte was nog niet verhaard. Momenteel is er opnieuw lichte dons aan het groeien.


    Ik heb hem van de week even buiten gezet omdat hij niet meer uit eigen wil gaat. Ik kan niet inschatten of hij het leuk vond. Hij wilde niet meer binnenkomen, maar liep verder maar wat doelloos rond, vond ik. Toen ik hem weer naar binnen haalde, maakte hij ook geen aanstalten om weer naar buiten te willen. Ik laat het maar zo, blijkbaar krijgen konijntjes op leeftijd andere behoeftes. Fluffy wilde op die leeftijd ook niet meer naar buiten.

    Wie ik ook mee naar buiten heb genomen, is Sproetje. Ze zat uiteraard wel veilig in een hoge curverbak. Op een morgen was ze nog wakker en ik besloot ook van haar close-ups te nemen, net zoals van Misty en Mika. 
    Wat is ze toch mooi... Very Happy



    En wat doet ze als ze dan weer terug in haar kooi moet om te gaan slapen? Zou ze me iets proberen duidelijk te maken? Rolling Eyes


    Gisteren heb ik haar voor het eerst laten loslopen in huis. Zoals verwacht was ze erg op haar hoede en ging ze alles voorzichtig en met een lang lichaampje besnuffelen Wink. Ze is vrij gevoelig en moet altijd wennen aan nieuwe dingen. Zelfs als ik haar kooi heb schoongemaakt en nochtans alles weer op dezelfde plaats heb gezet/gehangen, is ze helemaal uit haar gewone doen. Haar geurtje is weg natuurlijk en ze voelt zich dan erg onwennig. Ook in de speelbak mag ik niet teveel ineens veranderen. Daar is ze vooral dol op het loopwiel en de loopbal. Naar andere dingen kijkt ze hoogstens een paar keer om en dan verliest ze haar interesse. Op dat gebied laat ze me aan Shiny denken, zij was ook zo.

    Sproetje beweegt erg snel en daarom is het moeilijk om goede foto's te maken. Maar hier zijn toch een aantal geslaagde:




    Tot nu toe slaag ik erin om Dotjes nagels binnen de perken te houden. Ik zorg ervoor dat ze ruwe materialen heeft om over te lopen en dat lijkt te helpen. Sproetje kreeg een groot stuk kienhout, Dotje het klein stukje.

    Lief kontje en voetje Very Happy.



    Haar nageltjes:


    Als laatste zomaar een leuke foto van mijn bolleke met voetjes die haar oortje aan het krabben was Smile.

    21-07-2013, 12:47 geschreven door knagers  

    Reageer (1)

    06-07-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwe foto's
    Voor ik het vergeet, wil ik iedereen bedanken voor de lieve mails, reacties en kaartjes i.v.m. mijn oog en Fluffy's overlijdensverjaardag Smile.

    En nu naar de nieuwe foto's. Toen ik vorige week Dotje's kooi schoonmaakte, nam ik ook foto's als ze in de curverbak wacht tot ik klaar ben. Toen ik de foto's op de pc zag, schrok ik even! Ik vind haar nagels namelijk te lang en daarom mailde ik naar Martin Braak (van dwerghamster.nl). Hij kon me echter geruststellen. De nagels van dwergjes groeien sneller dan die van een syr, hij stuurde me foto's van de nagels van zijn robbies. En die waren net zo lang, oef! Om te voorkomen dat ze te lang worden, heb ik een ruwe steen in de kooi gelegd. En een tegel onder haar wiel, deze heeft 2 functies: ten eerste haar nagels kort houden. Ten tweede: voorkomen dat ze in het statief bijt en het wiel omgooit 's nachts. Ze heeft zoveel knaagmateriaal maar die tralie blijft het meest interessant Wink.

    Foto van vorige week.


    Foto van nu.


    Ze rent nu helemaal niet meer weg als ze mij ziet, integendeel: ze komt tegen mijn hand staan als ik in de kooi aan het rommelen ben. Ik kan dus eindelijk ook actiefoto's nemen van haar Very Happy.


    En dit schattig huisje past zo goed bij mijn kaboutermeisje Smile. Ze blijft al enkele weken hangen op een gewicht van 34 à 35g dus nu is ze volgroeid.


    Ik heb ook eindelijk kunnen filmen hoe ze op mijn hand komt om te eten: 


    Ook met Sproetje gaat het heel goed. Oppakken is geen probleem meer, maar echt knuffelen wil ze (nog) niet.
    In de speelbak heeft ze alleen maar interesse voor de loopbal en het loopwiel. En af en toe de zandbak. Maar zij is de eerste hamster die geen greintje interesse vertoont voor huisjes. Mijn vorige hamsters vonden dit een veilig plekje waar ze zich rustig konden wassen of konden eten. Maar Sproetje barst van de energie en wil alleen maar lopen Very Happy.
    Zodra ze haar naam kent en knuffeliger is, mag ze ook loslopen op de grond. 
    Ze blijft heel goed aankomen en weegt nu 101g. Bijna 40g aangekomen in 2 weken tijd dus Cool.

    Lekker kontje Cool.


    Op facebook dacht men dat de volgende foto's beeldjes waren. Nee mensen, Sproetje is gewoon een fotomodelletje en weet wanneer ze moet poseren Very Happy.



    Op foto lijkt het oranje donkerder dan het in werkelijkheid is. Dit is een filmpje van 's morgens bij natuurlijk licht. Is ze niet wondermooi? Very Happy


    Met Snowy gaat het voorlopig weer goed. Ik probeer het niezen/smakken voor te blijven door hem goed te plukken. Dat betekent soms ook wel dat hij tijdelijk met een kaal plekje rondloopt Confused. Nog een klein strookje op zijn kontje en billetjes en dan hoop ik dat hij maanden geen last meer zal hebben van zijn kriebelige haartjes Rolling Eyes.


    Als hij er prinsheerlijk en ontspannen bij ligt, weet ik dat hij zich goed voelt Smile.


    Hij smult steeds meer van de supplementen waarover ik het vorige keer had. En ik kan niet weerstaan aan zijn lieve mondje, dikke hangwangetjes en schattige knabbelgeluidjes Laughing.

    06-07-2013, 00:00 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    30-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.1 jaar geleden...
    Op woensdag 3 juli zal het precies 1 jaar geleden zijn dat ik mijn allerliefste meisje heb moeten laten gaan. Wat kan ik zeggen? Woorden schieten nog steeds te kort. Ik mis haar nog steeds zo erg Crying or Very sad. De tranen zijn minder frequent en de pijn minder scherp, maar het gemis om dit fantastisch konijntje blijft. Ze was zo uniek en bijzonder...
    Anderzijds ben ik haar ook dankbaar dat juist zij in mijn leven gekomen is. Dankbaar dat ze 11 jaar bij me geweest is. 11 mooie jaren waarin ik zoveel geleerd heb, niet alleen over konijnen maar ook over mezelf. 
    Ik mis haar warm vachtje, de lieve blik in haar ogen, haar ondeugendheid... Ik hou nog steeds ontzettend veel van haar...

    30-06-2013, 15:31 geschreven door knagers  

    Reageer (1)

    23-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom Sproetje!
    Jawel, sinds woensdag is mijn gezinnetje weer uitgebreid met een nieuw huisgenootje. Dit keer opnieuw een syrische hamster met de toepasselijke naam: Sproetje. Ze is oranje dominant spot met rode oogjes en lange haren. Ik ben eigenlijk geen fan van langhaar hamsters en ook niet van pretnestjes waaruit Sproetje geboren is. Maar soms neemt het gevoel de overhand op logisch denken Wink.
    Sproetjes mama is een prachtige goudkleurige dominant spot en papa een langhaar met waarschijnlijk crèmekleur. 

    Eigenlijk was ik op zoek naar een tweedehands kooi voor Dotje (die ik niet gevonden heb, ze heeft een nieuwe gekregen maar meer daarover volgt Wink). En toen las ik de advertentie dat er in het naburige dorp een nestje geboren was. De foto's die de fokker mij stuurde toen ze 10 dagen oud waren, hadden mij al half overtuigd Smile. Toen de ukken 3,5 week oud waren, ben ik op kraambezoek geweest en viel ik als een blok voor dit oranje pluizig wezentje Very Happy.

    Ze is nog niet helemaal handtam, maar wel nieuwsgierig en ze bijt niet. Een hand boven haar vindt ze eng, maar naast of onder haar verdraagt ze al vrij goed. Ze nam ook al meteen eten aan uit de hand. Het komt vast helemaal goed met wat geduld. 
    Hoewel Dotje enorm schattig is en ook aan het openbloeien is, miste ik toch het knuffelen met een syrtje. Hopelijk wordt Sproetje dus een pluizig knuffeltje Very Happy.

    Ze heeft haar eigen pagina op mijn website gekregen, daar vind je alvast de eerste foto's: http://www.knagers.net/Sproetje.htm
    Voorlopig ziet ze er nog grappig uit met haar baby hoofdje en te grote oren en voetjes, ze moet duidelijk nog veel groeien Smile.

    Hier volgen foto's en een filmpje van gisteren: 



    In dit filmpje zie je dat ze aanrakingen nog niet erg op prijs stelt, maar ze tolereert ze al en dat na slechts 4 dagen!


    Nu over naar mijn lieve Dottie-bollie Very Happy. Ik vond het geschuif van het oude rooster hoogst irritant, maar vond geen tweedehands kooi met het nieuwe type rooster. Gelukkig vond ik in een webwinkel eentje met dezelfde afmetingen én met een afneembare rooster met tralieopeningen van minder dan een cm én voor een zeer schappelijke prijs.
    Vorig weekend moest ik toch de kooi schoonmaken en heb ik haar meteen verhuisd. En haar weer laten kennismaken met nieuw speelgoed. Ze verkent en onderzoekt alles meteen en zonder enige angst, zoals je kan zien Smile.



    Ook naar mij toe bloeit ze meer en meer open. Ze komt nu iedere dag op mijn hand om een snoepje te nemen. Helaas vergeet ik het iedere keer te filmen Surprised! Hopelijk denk ik er deze week wel aan. Het is wel grappig hoe ze op mijn hand komt. Eerst heb ik haar laten wennen aan eten uit mijn hand nemen. Nu denkt ze blijkbaar dat mijn vingers eetbaar zijn Laughing. Voordat ze op mijn hand stapt, hapt ze zachtjes in al mijn vingers en begrijpt dan pas dat het lekkers wat verder ligt. Gelukkig bijt ze niet door, maar de reflex om mijn hand weg te trekken, moet ik echt onderdrukken op die momenten Cool.

    Als laatste nog nieuws over Snowy. Hij is weer flink "ziek" geweest. Hiermee bedoel: hij verloor weer heel wat vacht, likte het op, kreeg het vervelende gevoel in zijn mondje en at elke dag wat minder. Tot het punt waarop hij zelfs al het lekkers dat ik aanbood weigerde en ik wel moest overgaan tot dwangvoeren. Dat en het plukken... oh, ik denk dat hij mij haatte op zulke ogenblikken. Ik legde hem wel uit dat het voor zijn bestwil was, maar daar was hij het niet mee eens.
    Nu gaat hij alweer een paar dagen goed, het verharen is weer stilgevallen. Enkel zijn kontje/billetjes moeten nu nog. Waar ik hem kaalgeplukt heb, staat opnieuw een kort vachtje, maar ondertussen heb ik al nieuwe kale plekken gecreëerd. Hij ziet er maar verfrommeld uit momenteel. Sorry jongen, het kan even niet anders Confused


    Maar als hij zich goed voelt - zoals vanmorgen - vliegen de binkies rond mijn oren en gaat hij er altijd prinsheerlijk bij liggen Very Happy.

    Iemand op facebook had me supplementen aangeraden omdat haar konijntjes beter door de rui komen ermee, maar ik had grote twijfels of hij ze zou lusten. Het zijn gewone geperste pellets, iets wat hij normaal gezien niet lust. Maar warempel: hij eet ze zelfs graag! Misschien omdat ik ze als snoepje geef, hij eet 5 à 6 stuks uit mijn hand en dan vindt hij het welletjes. Of dat genoeg is, weet ik niet, maar iets is beter dan niets. Het gaat om deze supplementen: Bunny Pro-Fit Balance.

    23-06-2013, 11:19 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    16-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snowy, Dotje en meer
    Jammer genoeg verliest Snowy weer haren bij de vleet. Eigenlijk zou ik hem een kwartier flink moeten kunnen plukken, maar na enkele minuten moet ik al stoppen omdat hij zo een stress heeft Sad. Dat betekent helaas ook dat hij zelf veel haren inslikt. De kettingkeutels zijn niet het ergste maar dat vervelende gevoel in zijn mondje is blijkbaar heel erg nu. Hij weigert zelfs de lekkerste dingen waar hij anders een moord voor zou begaan. Dus ben ik maar begonnen met dwangvoeren, waardoor hij me uiteraard nog meer haat Sad. Maar het is niet anders, zijn darmen mogen absoluut niet stilvallen, hij zal het me wel vergeven.

    Enkele dagen geleden at hij nog prima en toen kreeg hij ook zijn verjaardagscadeautje dat ik hem beloofd had. Wel 2 weken later, maar hij is er wel blij mee Very Happy. Hij graaft graag tussen de spijltjes door, dat had ik verwacht want dat doet hij ook met een ruif die aan de tralies hangt.



    Voor Dotje heb ik een reservewiel gekocht en ik wilde weten wat ze ervan vond. Ik mag het een groot succes noemen Very Happy. Hoewel ik het eerst zielig vond dat ze zichzelf altijd katapulteerde, lijkt zij het juist superleuk te vinden. Vooral blijven kijken tot het einde Laughing.


    Even over mezelf: de afspraak met de oogarts in Antwerpen heb ik afgebeld omdat ik liever dichterbij wil behandeld worden. In Maastricht zit een groot team aan oogartsen, hopelijk kan ik daar in juli terecht en kunnen ze mij helpen.

    Van de week kreeg ik een superlief cadeau van mijn beste vriendin. Dit prachtig beeld van een slapend konijn. Het doet me zo denken aan Fluffy, zij kon er ook zo heerlijk bij zitten Smile.


    En dit was een cadeau aan mezelf: een canvas van het mooiste konijnenkoppeltje ooit...Smile. Ik mis je nog steeds lieve moppie Sad.

    16-06-2013, 10:34 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    09-06-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snowy en Dotje
    Weinig tijd wegens privé zaken, maar ik probeer toch wat nieuwe foto's en filmpjes te plaatsen.

    Van de week kreeg ik enkele prettige verrassingen: 2 vriendinnen hebben cadeautjes voor Snowy's verjaardag gestuurd Smile. Dank je wel Samyra en Petra! Snowy geeft likjes uit dankbaarheid, ik vind het heel erg lief dat jullie aan hem gedacht hebben Very Happy.



    Snowy was weer veel haartjes aan het oplikken en zelfs aan het uittrekken. Waardoor hij natuurlijk weer niet meer goed wilde eten. Ik had hem nochtans al geplukt maar was gestopt omdat hij een kaal plekje kreeg. Maar omdat hij zelf zijn haren uittrok, heb ik maar verder geplukt met dit als resultaat. Het ziet er niet uit, maar ik denk niet dat hij er veel last van heeft. Het was dat of hij zou weer stoppen met eten. Inmiddels staat er al lichte dons en korte haartjes op. Toch vreemd dat zijn vacht zo gemakkelijk loslaat, terwijl er nog geen nieuwe groeit... Confused.


    Gisteren vond ik hem slapend in een erg comfortabele houding, ahum...Rolling Eyes.


    's Avonds, als ik zijn plasplekjes ververs en vers hooi leg, komt hij nog altijd graag helpen.

    Hoe lang zou het duren voor hij deze zak kan leeg eten Laughing?


    Trekken jongen Cool!


    Dotje durft tot nu toe nog niet op mijn hand te komen. Ik probeerde het van de week, maar was vergeten dat ik haar net zonnebloempitjes uit mijn handen had laten eten. Ik legde mijn hand in de kooi met een stukje pinda op, maar mijn vingers roken natuurlijk nog naar pitjes... En ik voelde haar heel zachtjes in mijn vinger happen Laughing. Ach, dat ze niet meer doodsbang is van handen, vind ik al heel wat. De rest komt wel, met veel geduld Wink.
    In totaal is ze nu al 8 g bijgekomen, nu weegt ze 34 g Smile.



    Tot nu toe mijn lievelingsfoto van haar, dat lief klein handje *smelt*.




    Haar vertrouwen groeit en ze wordt nieuwsgieriger met de dag Very Happy.

     

    09-06-2013, 16:20 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    29-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snowy's 9de verjaardag!
    Vandaag vier ik Snowy's adoptiedag Smile. Vandaag is het 9 jaar geleden dat ik mijn wattebolleke met zijn wonderlijke oogjes geadopteerd heb. Al 9 jaren maakt mijn sneeuwballetje mijn leven een stuk mooier Very Happy. Ik hoop dat mijn lief likkemanneke nog heel lang bij mij mag blijven, want ik hou met de dag meer van hem.

    Jammer genoeg heb ik momenteel geen centjes voor een kadootje maar dat heeft hij nog tegoed. En omdat zijn spijsvertering nu net vlotjes verloopt, wil ik geen risico nemen door taartjes e.d. te geven. Hij wordt sowieso dagelijks verwend Wink.

    Foto's van mijn jarig pluizebolletje Very Happy.


    Het feestvarkentje met kroontje (niet gephotoshopt Wink).



    Zeer ontspannen en gestroomlijnd konijntje Laughing.


    29-05-2013, 00:00 geschreven door knagers  

    Reageer (2)

    19-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Update Snowy en Dotje (en mezelf)
    Enkele dagen na mijn vorig bericht liep het weer fout met Snowy. Ook het bio hooi hielp niet meer en hij wilde alleen nog maar lekkere en harde dingen eten. De haren kwamen er met bosjes van af en hij smakte bijna voortdurend. Hij zat zich dan ook bijna continu te likken. Hoewel ik er veel uithaalde met plukken, kon ik niet voorkomen dat hij toch haartjes in zijn mondje kreeg. Ik kon hem telkens weer stimuleren om te eten maar als ik daarmee stopte (als ik moest gaan werken of slapen) viel hij weer stil. Vandaag lijkt het weer de goede kant op te gaan. Maar dat durf ik bijna niet luidop te zeggen Confused.

    Vrijdag had ik hem even meegenomen naar het werk om zijn nageltjes te laten knippen en om eens naar dat vreemde ding in zijn oortje te laten kijken. Ik zag een kuiltje waaruit soms "iets" naar buiten stulpte en wat later verdween het dan weer. Het is gelukkig niets ernstig, oef! Het is maar een ontstoken talgkliertje waarvan ik waarschijnlijk regelmatig het overtollige talg moet verwijderen.
    Terwijl vroeg ik ook of ze eens wilde kijken naar die vreemde vlek in zijn oog. Zij dacht dat het een eiwitstolsel was. Eén oogarts die ik mailde met foto dacht aan een bloedprop door een trauma op het oog (een klap bv. door ergens tegenaan te lopen). En een andere oogarts zei dat ze geen diagnose kon stellen via mail maar dat hij sowieso beide ogen zou verliezen Shocked. Wow, van geen diagnose naar zo een bewering gaan... sorry, maar die mevrouw kwam echt niet geloofwaardig over!

    Even geen foto's/filmpjes van Snowy deze keer want hij had er helemaal geen zin in.

    Dotje daarentegen raakt meer en meer gewend en schiet niet meer weg als ik met mijn hand in de kooi kom. Sterker nog: gisteren heeft ze een zonnebloempitje uit mijn hand aangenomen, woepie Very Happy! Daarbij voelde ik haar lieve snorhaartjes kriebelen, heerlijk dat ze me al zo vertrouwt. Om haar op te pakken is het nog veel te vroeg, ze loopt wel nog weg als mijn hand/arm teveel beweegt. Maar ik heb er alle vertrouwen in dat het goed zal komen Smile. Ik hoop alleen maar dat ik vanavond niet alles ongedaan zal maken, want ik moet echt haar kooi gaan verschonen. Ik moet haar er dus gaan uitnemen en weer inzetten maar dat ga ik met een doosje doen. Ze vlucht meestal weg naar een donkere veilige plek dus... duimen maar dat ze het doosje zo zal beschouwen.
    Ik geef haar trouwens 1 druppeltje Rescue Remedy Kids (zonder alcohol) in haar water, in de hoop dat ze hiermee sneller went en minder bang en schuw wordt.

    Genoeg woorden, tijd voor beelden en het zijn er veel Cool.
    Ik vind alles wat ze doet zo schattig omdat het ook allemaal nieuw is voor mij Wink. Ze is echt een bolletje met voetjes Laughing.


    Het vorig baasje van Dotje zei al dat zij de enige roborovski van haar was die dit deed Laughing.


    Beetje moeilijk te zien door de spiegeling in het plastic, maar ik vind dit zo grappig en schattig Very Happy




    Over mezelf: ik ben erg geschrokken van het nieuws dat ik kreeg. Ook de oogarts in Hasselt wil geen risico's nemen en stuurt me naar Antwerpen voor bijkomend advies, alvorens ik geopereerd mag worden. In principe moet mijn oog een half jaar ontstekings- en medicijnvrij zijn, maar dat lukt me nooit. Ik haal hoogstens 2 à 3 weken zonder ontsteking. De kans dat ik een nieuwe ontsteking krijg door de operatie is zeer groot en er is 90% kans dat men die ontsteking niet meer onder controle gaat krijgen, waardoor ik blind kan worden Sad. Maar momenteel zie ik alleen nog maar vormen en kleuren met dat oog, ik zie nog 1/10 dus veel erger kan het eigenlijk niet worden. Bijkomend probleem, ook aan mijn linkeroog begint zich cataract te vormen, maar voorlopig zie ik daar nog 10/10. Het linkeroog is ook niet zo vaak en heftig ontstoken als het rechteroog. 
    Nu is het dus afwachten wat men in Antwerpen zegt, er zijn veel mogelijkheden. Bv. veel druppelen met cortisonen voor en na de operatie, weer cortisonentabletten slikken, een cortisonespuit rechtstreeks in mijn oog of misschien toch maar immuunsysteem-onderdrukkende medicijnen via een infuus. Woensdag 19/6 weet ik hopelijk meer...

    19-05-2013, 11:16 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    05-05-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom Dotje!
    Geheel niet gepland, maar sinds vandaag (exact 2 maanden na Mika's dood) ben ik het trotse baasje van een roborovski hamster Very Happy! Als ik al een nieuwe hamster wilde, was het opnieuw een syrtje. Ik ben wél altijd dol geweest op robbies maar door omstandigheden kon ik ze nooit houden. En nu, heel toevallig (?) las ik een advertentie over een roborovski die verstoten werd uit de groep. Ze werd bang van de anderen en herkoppelen lukte niet meer. Dus nam haar baasje - met spijt in het hart - de beslissing om haar een nieuwe thuis te geven. Ik heb een uur gewikt en gewogen: zou ik dit wel doen? Maar ik besloot om mijn hart te volgen en als ik Dotjes lief snoetje zie, smelt ik helemaal. Geen seconde spijt dus Wink. Vanmorgen om 11u. ben ik Dotje gaan halen bij Hamstery Hakuna Matata.
    Ze is natuurlijk nog schuw, ze is ook pas enkele uurtjes hier. Maar toch wil ik al enkele foto's met jullie delen.
    Als je goed kijkt, zie je het littekentje op haar neusje waar ze gebeten is. Oh ja, ze is ongeveer 3 maanden oud.




    Dit is de kooi waarin ze mag wonen. Omdat ze zo klein is (26 grammetjes Cool) durf ik geen traliekooi te gebruiken. Daarom heb ik deze tweedehands duna die oorspronkelijk voor konijnen/cavia's bedoeld is, omgebouwd en nu heeft zij 80 x 50 cm voor haar alleen om haar beentjes te strekken Smile. (Zo een duna is trouwens absoluut af te raden voor konijnen en cavia's!)


    Het zandbakje is ondertussen al vervangen door een hoektoiletje.


    Het is echt aanpassen om te wennen aan het verschil in grootte tussen een robbie en een syr. Ik vind het wel leuk dat ik nu 2 echte dwergjes heb. Snowy is de kleinste konijnensoort en Dotje de kleinste hamstersoort Very Happy.

    Over Snowy gesproken: tot hier toe (hout vasthouden) gaat het goed met hem. Hij is thans nog steeds in de rui en af en toe smakt hij nog maar... ik heb na jaren weer bio hooi gevonden! Sinds hij dit weer herontdekt heeft, vreet hij de oren van mijn kop maar daar ben ik héél blij mee Smile. Als dit het stoppen met eten kan tegenhouden, dan is het de ideale oplossing!

    Bio hooi in de bal.


    Ik stop blijkbaar altijd het lekkerste hooi helemaal vanonder Laughing.


    Kijk hoe ik Chica van de week aantrof, zo slaapt ze normaal gezien nooit Surprised.


    De komende tijd hoop ik nog meer foto's en ook filmpjes van Dotje te kunnen maken. Maar eerst zal ik haar laten bekomen van alle stress en mag ze lekker wennen aan de nieuwe omgeving. En dan hoop ik haar wat handtam te kunnen maken. Zo tam als een syr worden robbies niet, maar het zou leuk zijn als ze niet meer bang is van handen. Ik doe mijn best Smile.

    05-05-2013, 17:03 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    14-04-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mezelf, Snowy en Chica
    Het is een tijdje geleden dat ik nog iets geschreven heb en daar is een reden voor. Ik heb namelijk niet zo goed nieuws gekregen, hoewel ik het eigenlijk zelf al wist. De oogarts zei me dat ik met mijn rechteroog nog maar 3/10 zie. De cataract is veel erger geworden en zit ook nog op de slechtste plaats. Een operatie is dus onafwendbaar Sad. Wat een complicaties mijn reuma met zich meebrengt... Mijn echte lens die troebel geworden is door het veelvuldige en langdurige gebruik van cortisonedruppels, moet vervangen worden door een kunstlens. Dan ben ik met mijn linkeroog bijziend en met het rechteroog verziend. Dat worden dus 2 brillen met aan één kant een gewoon glas erin.
    Maar de oogarts zei dat het in Leuven moest gebeuren omdat zij niet genoeg ervaring heeft. Twee problemen: ik heb niemand die me kan brengen (er horen ook 2 à 3 vooronderzoeken bij plus controle achteraf) en er zou een opname aan vasthangen en ik heb niemand die mijn diertjes kan verzorgen. Dus daarom ga ik voor een second opinion naar Hasselt. Daar zijn 2 chirurgen gespecialiseerd in cataractoperaties met druppelverdoving, dus ik hoop dat ik daar kan geopereerd worden. Dan kan ik tenminste zelf naar de vooronderzoeken rijden, hoewel ik eigenlijk alleen nog maar met mijn linkeroog kan zien Confused
    Normaal schrijf ik niet veel over mezelf, maar hierdoor zou ik wel eens een paar dagen tot een paar weken uit de running kunnen zijn. Vandaar deze melding, ik weet natuurlijk nog niet wanneer het zal gebeuren. Mijn oog moet ontstekingsvrij zijn (wat bijna nooit is) en bovendien kan de operatie op zich al een uitlokkende factor voor een nieuwe ontsteking zijn.

    Over ogen gesproken: per toeval ben ik erachter gekomen dat Snowy die vreemde vlek al veel langer op zijn oogje heeft dan ik dacht. Alleen als er veel licht op zijn oogje valt, is het zichtbaar. Een foto uit een filmpje van juli 2012.


    Enkele weken geleden bemerkte ik ook iets in zijn rechteroortje. Hij was zo hard aan het krabben (doet hij altijd tijdens de rui), dat ik besloot toch maar eens te kijken. Ik kijk regelmatig zijn oortjes na maar het is niet dat ik het iedere week doe of zo. Anyway, ik zag "iets" maar door mijn slecht zicht, wist ik niet wat het was, het leek op een wrat. Ik probeerde het uit zijn oortje te halen en er brak een stukje af. Waar het afbrak, bloedde het een beetje. Het leek op een korstje maar jammer genoeg was Inge (mijn DA en werkgever) net met vakantie dus ik kon hem niet laten controleren. Ik besloot er vanaf te blijven en zag het "iets" met de dag verschrompelen. Eergisteren was het weg. Nu zit er nog een uitstulpinkje in zijn oortje, wat vermoedelijk een litteken van het krabben is. Omdat hij er verder geen last van lijkt te hebben, hou ik het gewoon zelf in de gaten.

    Anderhalve week geleden had hij weer enkele dagen last van haartjes in zijn mondje/keel. Gelukkig duurde het maar 2 à 3 dagen en tot nu toe (hout vasthouden!) gaat het goed. Hoewel hij vanmorgen weer iets trager brokjes at dan normaal en ik hem lichtjes hoorde smakken. De rest van de voormiddag heeft hij bijna continu hooi gegeten dus ik hoop dat ik het in de kiem heb gesmoord. Ik pluk hem iedere dag, hopelijk is dat genoeg om het probleem te kunnen voorkomen.

    Omdat ik al zo lang niks meer geplaatst heb, komen er heel veel foto's aan van het allermooiste ventje van heel de wereld  Very Happy.

    Hij zit nog altijd graag in Fluffy's oud huisje, en zeker als de zon binnen schijnt.


    Slapen in het zonnetje.


    Zelfs zijn schaduw is mooi Cool.


    Met zijn hartje Razz.


    Close up van dat lekker snoetje met die lieve hangwangen, zijn sip lipje en wonderlijke oogjes (en bijnaam Snorremans Very Happy).


    Als hij 's avonds bij me ligt, ligt hij onder zijn eigen dekentje...


    Of bij mij onder de fleece (ik ben even weggeglipt om deze foto te kunnen maken Wink).


    Als mijn manneke maar geniet Smile. Wie ook geniet, is Chica. Eindelijk een foto kunnen maken waar ze geen knuffel van het toestel wilde Laughing. Zij is ook een beetje in de rui. En telkens als de zon schijnt, neemt ze een badje in haar drinkbak. Ik probeer er binnenkort een filmpje van te maken.

    14-04-2013, 12:11 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    30-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vrolijk Pasen!
    Snowy, Chica en ik wensen jullie een Fijn Paasweekend!

    30-03-2013, 15:23 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    24-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snowy weer ziekjes
    Sinds vorige week maandag liep het weer fout met Snowy. Hij verloor ineens heel veel vacht en hoewel ik hem regelmatig plukte, moet hij toch aardig wat haren hebben ingeslikt. Hij begon weer te niezen en dan stopt hij met eten. Alsof hij dat soort eten dan associeert met een onaangenaam gevoel. Het ging elke dag wat slechter, hij at alleen nog maar lekkere dingen zoals snoep, hamstervoer, knabbelrol enz. (Tja, je probeert alles natuurlijk, om toch maar niet meteen te moeten dwangvoeren). Vreemd genoeg heeft hij geen plakpoep ervan gekregen! Hij at thans maar heel weinig hooi, groenten moest ik met de hand voeren en zelfs dan, at hij niet alles op.

    Ik gaf weer alle medicijnen die ik nodig achtte (pijnstiller, prozyme, darmstimulerend middel, laxeermiddel, beetje dwangvoer), maar net zoals vorige keer hielpen ze niets. Omdat het probleem zich niet in de darmen maar in zijn mondje bevindt. En daar kan ik niets aan doen! Zijn keuteltjes werden geleidelijk kleiner en harder, maar dat is ook logisch als je zo weinig eet natuurlijk.

    Hij is al een stuk gemakkelijker geworden, maar toch doet hij nog alsof ik hem ga vermoorden, als ik hem wil plukken. Als ik aan een losse pluk trek, zet hij het al op een lopen. Ik ga dus bij hem op de grond zitten, fixeer hem door zijn schoudertjes wat naar beneden te drukken en probeer dan voorzichtig maar toch snel te werk te gaan. Hij steigert, spartelt en piept van de stress Sad. Zijn vacht is dubbel zo lang als die van een gewoon konijn, misschien is het daarom moeilijker bij hem? Een vlooienkam helpt ook niet. Je moet bij hem echt het dekhaar omhoog heffen en dan pas kun je de onderwol wegnemen. Op zulke momenten zou ik 3 handen moeten hebben Wink. Misschien toch maar eens een borstel met lange metalen pinnen aanschaffen. Maar ik ben altijd zo bang om daarmee te huid te beschadigen, konijntjes hebben zo een dunne huid... Confused.

    Vannacht liep het echt de spuigaten uit. Net voor ik ging slapen had ik nog een spuitje dwangvoer gegeven en hij panikeerde en brak het kot echt af. 's Nachts begon hij te graven in zijn handdoek, ik weet dat hij enkel uit frustratie graaft. Dus voor alle zekerheid nog maar een pijnstiller en Rescue Remedy gegeven. Weer dat gegraaf... Maar rond 4u. hoorde ik hem eindelijk hooi knabbelen! Wel 20 minuten aan een stuk! 's Morgens at hij dan meteen zijn ontbijt (droogvoer) op aan hetzelfde tempo als gewoonlijk. En tot nu toe heeft hij ook regelmatig hooi gegeten. Ik hoop dat ik het lot weer niet tart door te schrijven dat het goed lijkt te gaan. Hopelijk gaat de groenteschotel straks ook weer goed en komt er weer een rustige tijd aan. 

    De weegschaal baart me nu wel zorgen, hij weegt nog maar 796g, ipv de gewone 850 Sad. Ben bang dat zijn weerstand weer zal afnemen en de EC zal toeslaan. Maar hij heeft net een kuur Panacur achter de rug, ik kan het niet blijven geven.

    Hij heeft dit probleem al toen Fluffy nog leefde. Ik weet alleen niet waarom hij vroeger geen last leek te hebben van zijn haartjes en de laatste jaren wel. Nou ja, ik blijf mijn best doen om mijn lief ventje er telkens weer doorheen te helpen.

    Nog enkele schattige foto's van een schattig manneke Very Happy.

    Heeft hij geen heerlijk kontje en lieve spillebeentjes Razz?


    Knuffels van mammie Smile.


    Languit luieren: wat een lekker snoetje en buikje!



    Genieten van het zonnetje (waar blijft de lente??? Het sneeuwt verdorie weer! Evil or Very Mad)

    24-03-2013, 12:12 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    10-03-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afscheid van Mika
    De meesten zullen het nieuws al op de site gelezen hebben, daarom ga ik het hier niet meer herhalen. Klik hier om haar memoriam pagina te bezoeken.

    Wat ik hier nog wil toevoegen is een foto van haar urntje. De andere hamsters liggen helaas samen in 1 urn omdat er in die tijd geen kleine urntjes bestonden. Ik ben 'blij' dat ik Mika een aparte rustplaats in dit engelendoosje kan geven. 


    Bij de dierenarts maken we altijd pootafdrukjes van overleden dieren. Om voorbereid te zijn, had ik zelf klei gekocht.
    Dit zijn de afdrukjes van haar mooie handjes en voetjes die ik gemaakt heb. 


    Heb ze daarna ook ingekleurd en in een diepe fotolijst geplaatst. Maar omdat ik slecht zie, denk ik dat het inkleuren niet helemaal goed gelukt is. Ik zag niet goed tot waar ik kon gaan, maar ik heb een tastbare herinnering en daar ging het mij om.


    Het gedenkplekje ziet er nu zo uit: 


    Hier wil ik ook nog een filmpje met haar mooiste foto's neerzetten, wat was ze toch een fotomodelletje!


    En om haar herinnering levend te houden: 4 van mijn favoriete filmpjes die haar actieve, slimme en lieve persoonlijkheid benadrukken.





    Om toch met een iets vrolijkere noot af te sluiten: Snowy doet het behoorlijk goed na een 2-tal weken kwakkelen. Hij verloor erg veel haartjes waardoor hij weer begon te niezen. Eerst stopte hij met eten, maar daarna leek het hem ineens niet meer te deren en at hij gewoon door na een niesbui. Hij genoot van de eerste prille zonnestralen.

    10-03-2013, 10:15 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    24-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veel foto's
    Tegen alle verwachting in (maar denk nu niet dat ik dit erg vind!) is Mika er nog. Ze loopt wel steeds moeilijker, raakt niet meer op haar huisje of verdieping en heeft zelfs moeite om in haar wc of eetbakje te kruipen. Nochtans zijn ze slechts een cm hoog. Haar achterhand wordt stijver met de dag en haar kontje raakt de grond helemaal. Haar oortjes blijven nu ook plat tegen haar hoofdje liggen. Daarom verbaast het mij dat haar oogjes nog steeds zo helder, alert en open staan. Mijn ervaring is dat oude hamsters ze tot spleetjes knijpen. 
    Ik zie haar nauwelijks nog en kan haar ook niet meer aaien, laat staan vastnemen. Ze reageert wel nog als ik tegen haar praat, maar dan valt me op hoe "trekkerig" haar huidje geworden is. Ik zie dat aan haar onderlipje, wat een beetje sullig naar beneden lijkt te hangen als ze naar mij (naar boven) kijkt. Donkey had dit ook, hij was kaal en daardoor zag ik zijn droge, gerimpelde huid heel goed.
    Maar ik bewonder mijn slim meisje hoor! Hoe erg ik het ook vind: ik maak haar slaaphuisje niet meer schoon omdat het teveel moeite kost om een nieuw nestje te bouwen. Gisteren zag ik haar terwijl ze alle keuteltjes naar buiten aan het graven was. Is dat niet slim? Toegegeven, dat kost ook moeite. Ik weet echt niet wat ik het best kan doen in haar geval Confused. Ik denk dat ik haar maar zoveel mogelijk met rust laat. Daarom maak ik ook geen foto's meer want daarvoor heb ik altijd een flits nodig.

    Nu over naar de beloofde foto's. Snowy doet het vrij goed, ik ben na een maand gestopt met Panacur en hij loopt ook nergens meer tegenaan. Zolang ik hem kan blijven plukken - en gelukkig laat hij dat beter toe dan vroeger! - niest/smakt hij niet en blijft hij ook goed eten. Toen vorige week de zon eindelijk scheen, kon ik wat mooie foto's maken.

    Met het weiderolletje kreeg ik hem weer aan het eten na een episode van niezen/smakken.


    Snowy ruikt iets Smile.


    Genieten van de zon.


    Op de volgende 2 foto's vind ik dat je aan zijn vachtje ziet dat hij ouder wordt. Rond zijn oogjes en oortjes krijgt hij wat ik een "oude teddybeer"-vacht noem.



    Maar deze foto verontrustte me, ik zag het pas toen ik hem op de pc bekeek. Hier lijkt het alsof zijn pupil uitgelopen is! Op internet vind ik dat dit bij mensen wijst op een beschadiging van de iris. Is dit de oorzaak van zijn slechte zicht? Of een gevolg ervan, omdat hij ergens tegenaan gebotst is en zo zijn oog heeft beschadigd? Al deze vragen heb ik naar een oog-dierenarts gemaild met de achtergrond info van EC enz. Ik hoop dat ze mij een antwoord kan geven.
    Op dit moment ziet zijn oog er weer normaal uit dus het is niet iets wat permanent is.


    Chica mag natuurlijk niet vergeten worden! Ze heeft gelukkig nog geen eieren gelegd en wilt graag een knuffel van de fotocamera Laughing.


    Tot slot nog een mooi beeldje dat ik bij Maryo's Bunnystuff heb gekocht. Is dit engeltje dat een konijntje in haar armen heeft niet schattig?

    24-02-2013, 11:44 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    10-02-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Mika oud en Snowy kwakkelt
    Nu weet ik het met grote zekerheid: Mika is aan haar laatste tijd hier op aarde bezig Sad. Ze komt al weken niet meer uit de kooi, die heb ik dus ook niet meer kunnen schoonmaken. Gelukkig is ze nog altijd zindelijk, plasjes liggen nog steeds netjes in de wc. De keuteltjes probeer ik 1x/week uit haar huisje te scheppen als ze toevallig wakker is. Maar ik wil haar nestje daarbij niet teveel afbreken want het kost teveel moeite om het opnieuw te maken, dat zie ik gewoon. 
    Ze ademt vrij zwaar, haar vacht is nog dunner geworden, ze beweegt moeizaam, vooral haar achterhand heeft problemen. Ik schrok dat de ouderdom zo plots kwam en dacht daardoor dat het niet meer lang zou duren. Maar mijn kranig meisje geeft niet op en gaat door tot de laatste snik. Ze eet, drinkt en plast nog altijd zoals normaal. Maar verder zie ik haar niet meer, ze vervult alleen nog haar basisbehoeften. Af en toe komt ze nog voor haar deurtje zitten en dan aai ik haar vlug enkele keren. Misschien egoïstisch van mij maar dat is het enige contact dat ik nog met haar heb. 
    Op 7 februari was het exact 2 jaar geleden dat ik haar bij de fokker ben gaan halen. Ik ben blij dat ze die mijlpaal nog gehaald heeft. Wat me ook verbaast, is dat haar oogjes zo open, helder en alert blijven staan. De rest van haar lichaamstaal spreekt immers boekdelen. Zolang ze blijft eten en rond hobbelen, grijp ik niet in en laat ik de natuur haar gang gaan. Als ik zie dat ze niet meer kan van de pijn of naar adem zou happen, ga ik de natuur uiteraard wel een handje helpen. Ik houd haar zo goed als het kan in de gaten.

    Dit is een foto van 1 februari, haar oortjes staan niet meer mooi recht en haar vacht is duidelijk lichter van kleur.


    Dit zijn foto's van gisterenavond. Haar vachtje ziet er verfomfaaid uit, vooral op haar hoofdje, ik denk niet dat ze zich nog wast. Haar oortjes staan nog platter en zoals je ziet, zet ze haar achterpootjes wijd uit elkaar en wat naar voren om haar evenwicht te bewaren. Hier heeft ze juist iets in haar wangzakken gestoken, vandaar de rare houding.



    Dit zijn filmpjes van ongeveer een week geleden. De situatie is niet veel veranderd. Ondanks alles komt ze af en toe nog hamsteren en doet ze nog pogingen om te klimmen.



    Ik probeer te genieten van de enkele minuten dat ik haar nog zie. En iedere dag is er eentje, probeer ik maar te denken.

    Snowy gaat dan weer goed, dan weer minder goed. Om de paar dagen begint hij weer lichtjes te verharen en dan gaat het mis. Niezen, smakken, stoppen met eten. Vanmorgen was ik er om 5u al uit om hem weer aan het hooi eten te krijgen. Op dit moment eet hij weer normaal maar het niezen is nog niet voorbij. Hij verstopt zich af en toe ook in zijn huisje, een teken dat hij zich niet lekker voelt. Ik doe mijn best en pluk hem zo goed als ik kan.
    Hij krijgt nog steeds panacur en het goede nieuws is dat hij nergens meer tegen aan botst. Dus ik denk dat ik er op tijd ben bij geweest. Ik weet nog niet of ik na een maand zal stoppen of nog 2 weken zal doorgaan.
    Wegens tijdgebrek geen foto's of filmpjes van hem. Hopelijk kan ik dat de volgende keer goed maken.

    Chica gedraagt zich ronduit vervelend en schreeuwt veel. Maar tot op heden nog geen eitjes. Hopelijk gaan de hormonen wat liggen, want juist nu ik Mika rust wil gunnen, is gekrijs het laatste wat ik wil horen.

    10-02-2013, 10:33 geschreven door knagers  

    Reageer (1)

    27-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. Snowy, Mika en Chica
    Even een heel kort berichtje. Snowy krijgt nu een week panacur en zoals gewoonlijk doet het wonderen voor zijn spijsvertering. Zijn keutels worden groter (bijna Fluffy formaat) en hij lijkt honger als een paard te hebben. Het effect zag ik pas na 5 dagen dus daarom denk ik dat de panacur niet werkt als een darmstimulerend middel, maar dat het probleem weer effectief in zijn hersenen zit. Omdat ik effect zie, zal ik nog 3 weken doorgaan met de behandeling ipv 1 week. Hij is inmiddels 24g aangekomen.
    Gisteren morgen zag ik ook iets wat hij al heel lang niet meer deed: rennen en binkies maken Very Happy. Hij voelt zich weer duidelijk beter in zijn velletje. Hij loopt ook niet meer tegen grote dingen aan, wel nog tegen stoelpoten maar dat kan ook uit enthousiasme zijn omdat hij eten krijgt. Sowieso ziet hij slechter sinds hij EC kreeg in 2009.

    Mika is al 2 dagen niet meer uit haar kooi geweest Sad. Ik zie haar enkel nog af en toe als ze komt eten/drinken/plassen. Hopelijk is het maar een winterdipje en wordt ze wat actiever door het zachter wordende weer. Natuurlijk hou ik er rekening mee dat ze al 2 jaar oud is. Verschillende broertjes en zusjes van haar zijn al overleden. Toch hoop ik dat zij een uitzondering mag zijn!

    Chica gedraagt zich de laatste weken heel broeds en is 15g aangekomen. Meestal betekent dit dat er eieren gaan komen. Ik hoop zo dat ik het fout heb Confused!

    27-01-2013, 10:07 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    20-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Snowy ziek (en Mika misschien ook?)
    In plaats van een vrolijk bericht met mooie foto's en filmpjes moet ik dit schrijven.

    Mijn mooi, lief mannetje werd eigenlijk vrij plotseling ziek. Ik zag dat hij langer deed over zijn eten dan normaal. Hij is ook weer heel lichtjes in de rui en nieste en smakte weer. Maar zijn keutels bleven wel gewoon goed. En plots werden ze piepklein, grillig van vorm en wilde hij niet meer veel eten. Hij at nog een beetje (zelfs krant) dus ik dacht aan een beginnende verstopping. Daarom gaf ik geen biks meer, maar dat leek het erger te maken. Zijn keutels werden nog kleiner. Groenten en kruiden wilde hij nog eten, maar hooi niet meer echt. Sowieso merk ik al enkele maanden dat hij 's nachts geen hooi meer eet. Is dit omdat hij Fluffy niet meer hoort knabbelen? Ik weet het niet.

    De laatste weken verloor hij ook een klein beetje gewicht (10 à 15g) maar wat me vooral verontrustte: hij botste tegen dingen aan! Een dunne stoelpoot, daar kan ik nog inkomen. Konijnen hebben een blinde vlek voor hun neus en dat hij zo een dun ding niet ziet: akkoord. Maar de bank?... En Chica's kooi?... Toevallig donkere dingen. Met zijn kooi en dingen met lichte kleuren heeft hij weinig of geen problemen. Sowieso heb ik al jaren de indruk dat hij door de EC minder goed ziet. Is dit nu een nieuwe opstoot of een ouderdomsverschijnsel? Ik merkte de laatste dagen dat hij soms zijn evenwicht verloor bij het krabben aan zijn oortje bv.

    Ik gaf allerlei darmstimulerende middelen maar ze leken niet te helpen. Dus met spoed naar mijn dierenarts/werkgever waar de vervangster een foto heeft gemaakt. En die liet zien dat er helemaal geen verstopping of obstructie zat. Net het tegenovergestelde: zijn darmen waren vrij leeg. Ze raadde me aan om de darmstimulerende middelen af te bouwen en weer biks te geven. Ik vroeg of ik opnieuw met Panacur mocht starten en dat mag. Ik was van plan in het voorjaar een preventieve kuur te geven, maar dan moet het maar wat eerder.


    Het eerste wat ze zei trouwens, was dat hij mager was. Tja, dat voel ik zelf ook wel, maar hij wordt binnenkort 9 jaar. Ik vermoed dat de leeftijd ook een rol speelt, want ik krijg hem al een jaar niet meer op zijn 'oud' gewicht.

    Ze keek ook in zijn mondje omdat ik de indruk heb dat zijn haartjes blijven 'kleven' in zijn mondje of keel. Wat ze toen zei, liet me schrikken. Hij heeft beginnende haakjes aan de linker bovenkant. Ze hebben nog geen wondjes gemaakt maar volgens haar kon het alleen maar erger worden. Ik zie het niet zitten om preventief die haakjes te laten verwijderen omdat hij daarvoor onder narcose moet. En hou ouder, hoe meer risico Sad. Eerlijk gezegd hoop ik (misschien dom van me) dat de haakjes stabiel blijven of zelfs verdwijnen als hij weer beter gaat eten.

    Op dit moment (ik durf het bijna niet te schrijven), lijkt het weer de goede kant op te gaan. Hij eet en drinkt weer en zijn keutels worden groter. Hij eet nog niet zoveel en zo vaak hooi als voordien, maar hopelijk komt dat nog. Zijn spijsvertering moet natuurlijk weer langzaam op gang komen. Ik geef zijn biks nu verspreid over 4x per dag, in de hoop dat zijn maag dan niet overladen raakt. 

    Het enige wat me nu nog stoort, is dat hij zich in zijn huisje verstopt en niet meer veel beweegt. Maar dat doet hij iedere winter, ook toen Fluffy nog leefde. Misschien speelt dit ook wel een rol in zijn minder goede darmwerking.

    Ik hoop alleszins dat ik hem terug op de rails krijg en dat ik verbetering zal zien door de Panacur. Duimen jullie mee?

    Ook Mika is de laatste dagen niet meer zichzelf. Ze zit wat sufjes voor haar deurtje en ik heb de indruk dat ze zwaar ademt. Maar misschien beeld ik me dat in omdat ik haar niet vaak (eigenlijk nooit) zie stilzitten en nu wel. Haar oortjes staan hierbij ook een beetje als een "zadeldak" en haar vachtje is echt dunner aan het worden. En plots maakt ze een klik, begint ze te klimmen en is ze weer het energieke diertje als vanouds. Hebben de dieren hier zoveel last van de koude of is het toch ouderdom?

    Met Chica lijkt alles goed te gaan. Hoewel ze zich af en toe broeds gedraagt, komt ze niet aan in gewicht en lijken er geen eieren meer te komen. Houden zo!


    20-01-2013, 10:40 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    06-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vakantieverhalen
    Na een lange periode van afwezigheid, volgt uiteraard een lange blog met veel nieuws. Eindelijk heb ik wat dingen voor mezelf kunnen doen. Ik wil hierbij ook de mensen bedanken voor de talrijke kaartjes, ik had bijna geen plaats meer op de kast Wink.

    Ik zal deze blog aftrappen met het nieuws dat ik - een half jaar na Fluffy's overlijden - haar gedenkplekje eindelijk in orde heb kunnen maken. Het is inderdaad al 6 maanden geleden dat Fluffy het tijdelijke met het eeuwige wisselde, wat gaat de tijd snel Sad. Ik was een manier aan het zoeken om haar pootafdrukjes in een 3d fotolijst te bevestigen maar het mocht niet permanent zijn. Toen kwam een vriend van mij op de proppen met het idee van velcro, ideaal! Beneden heb ik nog een lapje paarse velours stof gedrapeerd. Mochten de afdrukjes toch loskomen, dan vallen ze zacht. Je ziet ook glazen (snoep)potjes staan met de vacht en snorharen van Fluffy en Snowy er in. Bovenaan staat het urntje met de assen van de hamsters (die helaas allemaal samen liggen, het kon destijds niet anders). Eerst was ik van plan om Fluffy's assen later over te gieten in een urn die ik mooier vond. Maar om redenen die ik liever voor mezelf houd, blijft ze in deze urn, het is perfect zo. Je ziet ook een engeltje staan, daar heb ik lang naar gezocht. Ik wilde per se een engeltje dat op haar rechterzijde sliep omdat dit ook de favoriete zijde van Fluffy was. Nu ben ik gerust, het gedenkplekje is compleet nu. (Let niet op de rommel onderin, dat is van mijn ex die nog moet verhuizen).


    Chica heeft zo een schattige manier om haar staartveertjes te poetsen. Gelukkig bleef ze deze keer doordoen terwijl ik filmde. Ze zit wel op zo een onhandige plaats (op de ronde hoek van haar kooi) maar dat is typisch Chica Wink.


    Met kerst zijn de diertjes hier natuurlijk ook weer verwend geworden (mede dankzij enkele konijnenvriendinnen van wie ik zoveel cadeautjes heb gekregen).
    Snowy vindt het grastunneltje fantastisch Very Happy.


    Toen Mika jarig was, heeft hij ook nog een speeltje gekregen maar meer dan eraan snuffelen, doet hij niet, jammer. Hij heeft overigens weer even spijsverteringsproblemen gehad toen hij enkele dagen verhaarde. Weer het gewoonlijke scenario: niezen, smakken, bijna plakpoep enz. Zo plots als het begint, stopt het ook altijd.


    Mika is in 1 week tijd erg verwend geweest, bij Kerst en op oudejaarsavond. Op 31 december is mijn klein beertje 2 jaar geworden. En zoals mijn vriendin het zo mooi verwoordde: nog geen haartje ouder geworden Laughing.

    Eerst liet ik haar kennis maken met het pluchen rendier dat Fluffy zo graag aflebberde.



    Dan kreeg ze haar kerstcadeautje. Let op dat lief klein voetje als ze naar binnen gaat Smile.




    Een weekje later was mijn zacht molletje dan jarig. Ik was ervan overtuigd dat ze verzot zou zijn op dit speeltje maar niets was minder waar. Tot nu toe wordt het alleen maar besnuffeld, wat jammer.


    Gelukkig kon het verjaardagstaartje dit ruimschoots goedmaken, hoewel het eenvoudig was. Ik was even in paniek toen ze het hele koekje in haar wangzak propte. Ten eerste omwille van de omvang, ten tweede omdat het nogal zoutig is. Goddank maakte ze haar wangzakken leeg, zodat ik het grote stuk toast uit haar kooi kon halen.







    06-01-2013, 11:20 geschreven door knagers  

    Reageer (0)

    Archief per maand
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009

    Blog als favoriet !


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs