Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
03-10-2009
Oktoberpoezie
het laatste zomersprankje
vervliegt
de tijd verstrijkt langzaam
de vredige avondzon geeft zijn laatste warm applaus
De watergewenningsles ging woensdag niet door omdat er een uitstap gepland was naar de brandweer, die spijtig genoeg door de brandweer verplaatst werd naar 6 oktober.
De zwembeurt wordt niet ingehaald omdat er in het tweede trimester ook een zwembeurt wegvalt voor groep 1.Namelijk: op woensdag 27 januari gaat de sportdag voor KL 3 door en is er dus geen watergewenning voor groep 1 waardoor het aantal beurten weer gelijk is. We verkozen om het op die manier op te lossen zodat al de andere geplande data vlot kunnen doorgaan.
En waar gaan we sporten op woensdag 27 januari????
Wel .... dat hou ik nog eventjes geheim.... kwestie om de kleuters en de ouders wat nieuwsgierig te maken
Jullie krijgen 1 tipje van de sluier: inpakken geblazen want het wordt een zeer frisse acitiviteit!
In de verkeersweek hebben wij ook een echt fietsparcour afgelegd met onze eigen fiets. Ook de kinderen van het 1ste leerjaar deden met ons mee. Het was niet zo gemakkelijk, goed opletten geblazen anders botsen we tegen elkaar.
Autos, fietsen, verkeersborden, zebrapad, straat, en nog zoveel meer daarover leerden we deze week in onze klas.
Op maandag vertelde juf. het verhaal van Jules : hij had een nieuwe fiets gekregen en gingen samen met mama op verkenning in het verkeer.
Aan de knutseltafel mochten we een verkeerslichtmaken. We weten dat je moet stoppen als het rood is en dat je mag verder rijden als het lichtje op groen springt.
Dit mochten we op woensdag uitproberen met onze eigen fiets op het fietsparcour op de speelplaats.
Gelukkig werden er geen boetes uitgeschreven !!!!!!
Toen we op dinsdag in de klas kwamen vonden we Jules met helm op de fiets in de bewegingshoek. Hij was vroeg wakker en wou zijn beentjes eens strekken. Juf. had een grotere kinderfiets mee naar school.
We keken en benoemden alles wat er te zien was aan de fiets.
We draaiden hem ook eens om en zagen zo dat de wielen draaien als we de pedalen bewegen.
Het liedje dat juf ons deze week aanleerde ging over het zebrapad.
We weten nu goed dat we moeten wachten en nooit alleen overlopen!
In de knutselhoek mochten we de wielen van een fiets schilderen. Juf kleefde op een blad papier twee wielen van karton. Met de verfborstel mochten we de banden schilderen. Hierbij probeerden we om de beweging goed uit te voeren en dus met de verfborstel een draaiende beweging te maken rond de wielen. Sommige kindjes gingen heel geconcentreerd te werk!
Op donderdag kregen we van juf. allemaal een fluo-jasje. Samen met juf. Sherley maken we een klein uitstapje rond de school. We zijn gaan kijken naar het zebrapad en eens overgestoken, hebben gekeken en geluisterd naar de voorbijrijdende voertuigen,
Om onze verkeersweek af te sluiten vertelde juf nog een verhaaltje van beertje Ploem. Ook hij heeft een fietsje maar helaas ook hij kan vallen
De twee volgende weken staat het belangstellingspunt
bonte kleuren centraal. Samen met Jules leren we een aantal kleurtjes.
Om de 2 dagengaan we rond een andere kleur werken: dinsdagwoensdag donderdag vrijdag
Maandagdinsdagwoensdagdonderdag vrijdag
Misschien kunnen jullie je kindje die dag telkens een kledingstuk aandoen in dezelfde kleur? Als jullie dat hebben natuurlijk...
Op een nagebootst, maar toch realistisch parcour mochten de kleuters vandaag met hun eigen fiets oefenen. Stoppen bij rood licht, doorrijden bij groen licht! In het begin was het even zoeken en enkele kinderen gingen wat uit de bocht. en eentje reed er een paaltje omver . Al bij al vielen er weinig gewonden en bleef de blikschade beperkt.
Het licht staat op rood hoor!
Arne met fietshelm op, vlot fietsend op de rotonde!
Draaien en keren in een smalle straat: moeilijk hoor!
Kleuren maken de wereld mooi. Kleur daarom ook je leven. Strijk veel hemelsblauw van je vriendelijkheid uit. Gebruik kwistig het geel van je blijdschap! Laat het rood van je liefde niet ontbreken. Borstel er ook wat groen van je opgewektheid door en vergeet niet het wit van je eerlijkheid uit te smeren! Het grijs van tegenslag of het paars van droefheid mogen de andere kleuren nooit overheersen. Ja, maak van je leven een kleurenfeest! Dat zal jezelf en anderen vreugde geven. Al kun je sommige dagen de donkere tinten niet weren: vaag nooit alle kleuren uit! Wie weet of na een erge tegenslag het warme roze je leven komt kleuren!
Beste ouders,
U kunt het volgende thema waarschijnlijk al raden: KLEUREN.Voor sommige kleuters is het een eerste kennismaking met kleuren.Spelenderwijs zullen de hoofdkleuren rood, blauw en geel aangebracht worden.
Vanaf dinsdag (05/10) beginnen we met de rode dag.We zoeken allerlei rodevoorwerpen in de klas. De kleuters die het willen, kunnen iets dat een rode kleur heeft meebrengen naar school. (vergeet niet de naam te noteren!) Of ze kunnen misschien een rood kledingstuk aandoen!
Vanaf maandag (12/10)start onze zoektocht naar blauw en ten slotte beginnen we op woensdag met de kleur geel!U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of uw kleuter (ver)kleden in het kleur van de dag.
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.
!!! Maandag 5 oktober is het pedagogische studiedag voor de kleuterleidster, dus er is geen school voor de kleuters !!!
Clown Tito is de ster van Circus Rondo. Elke dag treedt hij op. Tito rent, Tito danst, Tito springt... De mensen vinden het prachtig. Maar op een dag gebeurt er iets vreemds. Tito speelt zijn neus kwijt!
We zingen gedurende het thema kleuren vaak het liedje: Rood, rood, ik heb geen rood, ik moet nog rood gaan zoeken, hier en in alle hoeken! De kleuters mogen dan een voorwerp in het gezongen kleur gaan zoeken in de klas.
De kleuters hebben ook dolle pret als we het 'wat is er weg' spelletje spelen. Ik leg bv. 4 blauwe voorwerpen in de kring. De kleuters doen hun handen voor hun ogen en ik leg een doekje op één van de voorwerpen. Daarna zingen we allemaal:
Kan je raden? Kan je raden? Van tiereliereleg, van tiereliereleg... Kan je raden? Kan je raden? Wat is er nu toch weg??????????
Daarna mogen de kleuters zeggen wat er onder het doekje ligt...
Vanwege ziekte van juf Heidi zal juf Leen haar enkele weken vervangen . Juf Leen heeft reeds enkele korte vervangingen bij ons op school gedaan en ze kent de school , de collega's en de kindjes goed.
We zijn ervan overtuigd dat dit prima zal verlopen!
Ook wensen we hierbij juf Heidi veel sterkte en een goed herstel toe!!!
Juf vertelde het boekje Bobs gereedschapskist. Bob vind zijn hamer niet meer, wij mochten meehelpen zoeken in de verschillende uitklapvensters. Gelukkig kunnen wij goed zoeken en was de klus vlug geklaard.
Na ons versje van vorige week leerden we deze week een liedje over bouwen.
Op dinsdag vertelde juf het verhaal van Jules nog eens opnieuw. En om te kijken wie goed geluisterd heeft stelde ze dan een paar vraagjes bij de prentjes. Dat lukte al heel aardig.
En we hebben weer veel gewerkt, zoals echte Bob de bouwers. We knutselden verder aan onze zaag waar we snippertjes mochten opkleven, stempelden met ons vingertje op een grote en kleine helm van Bob de bouwer
en mochten met verschillende kleurtjes een vrachtwagen inschilderen.
En moesten jullie zich afvragen hoe het is met de Bob de bouwers zonder hoofd : zoek maar eens tussen de fotos!!
Op donderdag speelden we nog eens het memoryspelletje van Bob, op grote vraag van alle kleuters.
Zo, onze verbouwingsthema zit erop.
Volgende week starten we met het thema verkeer .
Dit is een project die gedurende 1 week over gans de school loopt.
Met de kleinsten zullen we het voornamelijk hebben over ons fietsje en veilig leren fietsen. Op de speelplaats wordt een fietsparcour uitgetekend door de politie. Hierop zullen de kleuters kunnen rijden.
Hiervoor mogen ze op woensdag hun fiets meebrengen. (Voor wie dit praktisch niet haalbaar is zijn er altijd reserve fietsjes op school.)
Hier zie je ons in onze "TURNZAALKLAS" en we hebben het daar best naar onze zin. Als juf Sherly er is , dan zijn we superblij Ze helpt ons met de jasjes aantrekken en dichtknopen, knutselen, toiletbezoek, handjes wassen , neusjes snuiten,fruit eten...: aldie kleine dingetjes waar de juf soms handen voor te kort heeft!
Wij worden het al goed gewoon om naar school te gaan en elke dag leren we iets nieuws! We leren om zelf ons jasje aan te trekken met hokus pokus! We leerden schilderen met verf en penseel! kijk maar mee:
Hier zijn we dan! De tweede kleuterklas tijdens een "gewone" doordeweekse dag: samen met de juf werken en spelen in ons klasje! Hieronder volgen onze voornamen en ..zoeken maar!
Als visjes in het water hebben we het Spillebad verkend, leuk gespeeld , gespetterd en gegleden van de glijbaan. Zie je ons zitten op het trapje! Iedereen durft kopje onder en springt reeds van het boordje. Alle kleuters hebben zich flink gedoucht en aangekleed!
In ons " ambulante " klasje boven in de school organiseren ikzelf en juf Kris leuke activiteiten voor kleuters uit het tweede en derde kleuterklasje. We leren op de computer werken, we maken gerechtjes klaar, we spelen toneel,...
Vandaag gingen we de Italiaanse toer op en bakten zelf een heuse PIZZA!!!! En LEKKER dat die was!!!
We keken goed naar de pizza en leerden de woordjes: deeg,champignon, tomatensaus, kruiden, uien en nog veel meer!
We knutselden een mooie pizza met uitgeknipte prentjes uit tijdschriften, snippers, schaar en lijm. Kijk maar ...maar proeven kan je niet want die pizza is al lang op!
Groetjes van juf Griet Vanaf maandag word ik gedeeltelijk,tijdelijk vervangen door juf Leen
Met de verkeersweek in het vooruitzicht , zijn we vandaag gaan kijken langs de Meensesteenweg welke voertuigen er in 10 minuten voorbijrijden.
De klas was in groepjes opgesplitst en kregen elk een taak: vb: zet een streepje telkens je een vrachtwagen ziet voorbijrijden vb: zet een streepje telkens je een tractor ziet voorbijrijden vb:.....een bus.....een fietser.......een grijze auto.... DIT HEET TURVEN
Ik de klas hebben we de resultaten bekeken en vergeleken en wat hebben we het meest gezien???
Vanaf volgende week starten we het thema "verkeer" en heel de school doet mee! Doordat veel ouders hun kind met de auto naar school brengen ontstaan rondom veel scholen drukke en chaotische situaties. Daarom is een goed beleid rond verkeer ook nodig. Voor het herkenbaarder maken van de schoolomgeving ontwikkelde de Vlaamse Voetgangersbeweging samen met de firma Wolters het Octopusbaken (Octopuspaal). Met zijn felle kleuren maakt hij schoolomgevingen beter herkenbaar. Door dit thema in onze school komt er ook zo'n octopuspaal aan onze school!
Peuters begeven zich over het algemeen in gezelschap in het verkeer.Toch gebeurt het weleens dat ze door allerlei misverstanden alleen op straat terechtkomen.Daarom moet er zo snel mogelijk op het gevaar van het verkeer gewezen worden.Dit doen we vooral doorde kleuters attent te maken op wat het verkeer inhoudt, wat het betekent om als voetganger in het verkeer te functioneren.Tijdens dit thema schenken we vooral aandacht aan de zwakke verkeersgebruiker en zijn alertheid.
Jules heeft een nieuwe fiets gekregen.Hij mag op het voetpad fietsen van mama.Ze leert Jules uitkijken.Niet te snel, stop, kijk uit!Tot mama zelf tegen een boom aanloopt
De kleuters mogen woensdag hun eigen fietsje meebrengen naar school!!! Gelieve de naam van uw kleuter en de klas (1kl b) ergens te vermelden op de fiets. De politie zal een tof fietsbehendigheidsparcour uittekenen op de speelplaats en dat moeten wij natuurlijk uitproberen! Kan u geen fietsje meebrengen naar school, er zijn hier ook reeds enkele fietsjes aanwezig.
BELANGRIJK: Op 2 oktober worden alle 'kunstwerkjes' van uw kleuter meegegeven naar huis. Zou het mogelijk zijn om een genaamtekende zak mee te geven naar school? Dankuwel!
Dankuwel voor de lieve en enthousiaste reacties, het was echt leuk om ze te lezen!!!
Regelmatig plaatsen de juffen foto's van de kleuters op de blog.Het is immers zo leuk om je kindje in actie te zien tijdens schoolactiviteiten! Toch is het niet eenvoudig om bij ieder gezichtje een naam te zetten en voor de ouders van nieuwe peutertje al even moeilijk om de gezichten van de juffen uit elkaar te houden.Wie is wie en wie doet wat? Daarom: binnenkort: per categorie zullen we een klasfoto plaatsen met de voornamen van de kindjes bij.Een foto van de klastitularis en een foto van de ambulante leerkrachten en van Sherly, onze kinderverzorgster. Op die manier krijgt onze blog ook een "persoonlijk gezicht"
Onze eerste verbouwingsweek zit erop. Helaas was er niet zo veel actie te zien op de schoolwerf.
Op maandag brachten enkele kls. wat Bob de bouwer speelgoed mee.
Na een waarneming van dit alles mochten alle kls. zelf Bob zijn.
We stempelden een muur met grote blokken. En kunnen wij het maken . nou en of.
Op dinsdag kleurden we een Bob voor bij onze muur.De kls. vroegen zich af waar Bobs hoofd was???verdwenen ???rara , wat zal in de plaats komen.
Op woensdaghad juf. 3 verschillende Bobs mee : een grote, een middelgrote en een kleintje. We mochten deze eens rangschikken van klein naar groot. Dit lukte bij de meeste kls. al aardig.
Het verhaal het huis van Jules werd verteld. Zus maakt van een grote doos een poppenhuis en Jules maakt een huis voor zichzelf.
Maar het is niet echt! Wat nu ??
Om Jules wat blijer te maken hebben we allemaal samen een groot blokkenhuis gemaakt .Hij was heel tevreden met het resultaat...en wij ook.
Op donderdag speelden we een memoryspel : elk om beurt 2 kaartjes omdraaien tot je 2 dezelfde hebt. Niet zo simpel voor de meeste. De aandacht is nog wat vluchtig !!!!
Vandaag hebben we snippertjes gescheurd . We mochten 2 kleurtjes kiezen om de 2 delen van de zaag mee te bekleven.
Volgende week werken we hier aan verder.
Ons thema over bouwen en verbouwen loopt nog tot en met donderdag want op vrijdag is er een vrije dag.