Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
19-09-2009
thema bouwen en verbouwen week 1
Onze eerste verbouwingsweek zit erop. Helaas was er niet zo veel actie te zien op de schoolwerf.
Op maandag brachten enkele kls. wat Bob de bouwer speelgoed mee.
Na een waarneming van dit alles mochten alle kls. zelf Bob zijn.
We stempelden een muur met grote blokken. En kunnen wij het maken . nou en of.
Op dinsdag kleurden we een Bob voor bij onze muur.De kls. vroegen zich af waar Bobs hoofd was???verdwenen ???rara , wat zal in de plaats komen.
Op woensdaghad juf. 3 verschillende Bobs mee : een grote, een middelgrote en een kleintje. We mochten deze eens rangschikken van klein naar groot. Dit lukte bij de meeste kls. al aardig.
Het verhaal het huis van Jules werd verteld. Zus maakt van een grote doos een poppenhuis en Jules maakt een huis voor zichzelf.
Maar het is niet echt! Wat nu ??
Om Jules wat blijer te maken hebben we allemaal samen een groot blokkenhuis gemaakt .Hij was heel tevreden met het resultaat...en wij ook.
Op donderdag speelden we een memoryspel : elk om beurt 2 kaartjes omdraaien tot je 2 dezelfde hebt. Niet zo simpel voor de meeste. De aandacht is nog wat vluchtig !!!!
Vandaag hebben we snippertjes gescheurd . We mochten 2 kleurtjes kiezen om de 2 delen van de zaag mee te bekleven.
Volgende week werken we hier aan verder.
Ons thema over bouwen en verbouwen loopt nog tot en met donderdag want op vrijdag is er een vrije dag.
Er is wat gesleuteld aan de blog met de bedoeling om jullie nog beter van dienst te zijn ! In de linkerkolom van de blog kan je nu onmiddellijk doorklikken naar de juf van je kindje om de artikels te lezen. Op die manier hoef je niet meer te scrollen ...
NIEUWE POLL: WAT VINDEN JULLIE VAN DE VERNIEUWDE BLOG? doe mee en stem !
Er staat nu ook een klein balkje in de linkerkolom met " e-mail mij " op. Onderaan in de rechterhoek van het artikel staat het woordje reageer . Wil je een berichtje aan de juf schrijven of een toffe reactie sturen: altijd welkom!
Wat betekent het lange cijfer in de linkerkolom??? Dit cijfer geeft aan hoeveel bezoekers onze kleuterblog had sedert de opstart, eind oktober , vorig schooljaar.Dat zijn er nu al méér dan 12OOO!!DANK U WEL !!
Maandag laatst gingen we met de tweede en de derde kleuterklas naar het speeltuintje in de Gentstraat. Dat doen we wel vaker bij mooi weer: na de speeltijd kunnen de kinderen zich nog eens goed uitleven op het klimrek, de schommel,het draairad...keuze genoeg en heeeel plezant!!! Maar een regenwolk loste haar regendruppels net toen we wilden terugkeren naar school.Eerst vielen er enkele regendruppels, maar plots heel veel.We moesten vlug gaan schuilen onder de dennebomen, wat verderop. We lieten de pret niet bederven, want het was best gezellig onder de bomen.Zo werden we ook niet te nat en gelukkig hield het al gauw op met regenen. Na een flinke wandeling waren we toch mooi droog en terug op tijd op school!
wanneer een kind leeft met verdraagzaamheid leert het geduldig te zijn wanneer een kind leeft met aanmoediging leert het vertrouwen te hebben wanneer een kind leeft met appreciatie leert het kind te waarderen wanneer een kind leeft met rechtvaardigheid leert het eerlijk te zijn wanneer een kind leeft met aanvaarding leert het vrienden maken wanneer een kind leeft met vriendschap leert het lief te hebben
Deze week stond het thema zakken en tassen centraal.
We waren nieuwsgierig en keken naar alle schooltasjes van alle kleuters. Hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 4 verschillende soorten waren : ritsen, knoopjes, plakkertjes (velcro) en touwtjes.
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
Op dinsdag kwamen we in de klas maar Jules was er niet. We gingen overal zoeken en vonden hem in een grote reistas. kiekeboe riep hij plots. We mochten zelf ook eens verstoppertje spelen en kropen één voor één in de grote tas.
Wisten jullie al dat onze juf kan toveren? Ja, ze toverde telkens 1 iets weg uit de reistas van Jules. Elk om beurt mocht iemand raden wat verdwenen was.
En we hebben weer geknutseld. We schilderden een schooltasen mochten dan knippen met een schaartje : wat hoort allemaal in mijn schooltasje? Het knippen lukte reeds aardig bij vele kleutertjes. We mochten ook grote bollen stempelen en kleven op onze werkjestas. Deze tas zullen we geregeld meekrijgen naar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Op vrijdag was het feest. In het weekend wordt Birger 3 jaar dus dat moest zeker gevierd worden. We werkten allemaal samen aan een grote Jules voor onze jarige. Alvast nog een leuk verjaardagsfeest Birger !
Volgende week gaan we vertellen over het thema :
bouwen en verbouwen
Rara, hoe zou dat komen?????
Wie thuis speelgoed heeft omtrent dit thema ( bvb van bob de bouwer ) mag dit gerust meebrengen op maandag. ( graag alles naamtekenen aub )
TONEELVOORSTELLING: door kleuters van het tweede het derde kleuter
KATTIE-POES IS BIJNA JARIG!
Vandaag hebben kleuters van het tweede en derde kleuters samengewerkt om een verhaal om te zetten in een echt "toneeltje".We bespraken de personages, de scènes , de attributen en oefenden een beetje tekst in.Na een paar try-outs waren we klaar voor het grote publiek. De zenuwen stonden wat gespannen maar het werd een groot succes!
Via de diavoorstelling kun je het verhaal met tekst volgen: veel kijkplezier!
U hebt het waarschijnlijk al gezien (of gehoord) dat er grote verbouwingswerken zijn in de school. De kleuterklassen worden groter gemaakt! Dit gaat voor de peuters ook niet onopgemerkt voorbij. Daarom starten wij het thema: Bob de bouwer. We zullen de "Bob de bouwers" op school eens goed in de gaten houden en natuurlijk zelf ook aan de slag gaan!!!
Verhaal: Het huis van Jules
Jules en zus krijgen twee grote dozen waarin de nieuwe wasmachine en de droogkast zijn bezorgd. Zus maakt van haar grote doos een poppenhuis, en Jules maakt een huis voor zichzelf. Maar het is niet écht! Wat nu? Als zus met een kleurpotlood bakstenen op Jules huis heeft getekend, vindt hij het pas helemaal echt.
Hebt u thuis speelgoed van werkmateriaal, een veiligheidshelm, speelgoedkranen, poppen van Bob de bouwer,... dan mag u dit gerust meegeven met uw kleuter. Wilt u zeker overal de naam op schrijven!
liedje:
Dit blokje op dat blokje (3X) en zo maak ik een toren
ennnnn BOEM !!!
(variant op het liedje 'deze vuist op deze vuist')
Deurtje, deurtje, ga eens open... (met de armen in de lucht, de doos opendoen) want ik kom erin gekropen. (kruipbeweging doen) De deurtjes doe ik helemaal toe, (handjes voor de ogen) maar als iemand op de bel duwt "dingdong", roep ik:
Met het bewegingsonderwijs in onze kleuterschool willen we de kleuters begeleiden bij hun ontwikkeling naar zelfstandig, gevarieerd en sociaal bewegen.We willen bevorderen dat kinderen hun grenzen leren kennen, ermee leren omgaan, en waar mogelijk leren verleggen.Het is de bedoeling om de kleuters met een gevarieerd aanbod aan bewegingsactiviteiten te stimuleren, zich motorisch, sociaal en emotioneel te ontplooien. De leerkracht bewegingsopvoedinggeeft 2 of 3 maal per week een aangepaste bewegingsactiviteit per leeftijdsgroep .
-grootmotorisch spel met toestellen zoals de plint, matten, zweedse banken, klimrek,ballen,hoepels,pittenzakjes,linten, sjaals,
-speelliedjes waarbij gezongen, gedanst of een spel gespeeld wordt, vb: Schipper mag ik overvaren, scheepje varen,zakdoekje leggen,
-Muzisch bewegen met materialen vb: herfst: met gekleurde linten op muziek van Vivaldi bewegen en dansen
-vingerspelletjes en rijmpjes
-spel in de speeltuin: zand, wipjes, schopjes en emmertjes,vrachtwagens
-spel op de speelplaats: hinkelen, voetballen,fietsen, stepppen,
-watergewenning in het Spillebad( derde kleuter)
-Kleuterglibberen schaatsbaan te Gullegem( sportdag KL 3)
-Rollebolledag in de stadssporthal( tweede kleuter)
-Schrijfdans(derde kleuter)
-Peuter-en kleuterdansjes
-Sherborn en kinderyoa: methodeswaarbij fantasie,ontspanning en lichaamsbewustzijn centraal staan
Er wordt regelmatig geobserveerd en in teamverband besproken welke kleuters op motorisch gebied problemen vertonen.De bedoeling is om het kind dan extra te begeleiden en kansen te creeren om het probleem te verhelpen.
Schrijfdans is een methodiek die gebaseerd is op ervaringen van de schriftpsychologische wetenschap.
De doelstelling van schrijfdans is om met de hulp van muziek, versjes, bewegingen en fantasie een vloeiend en gezond handschrift voor te bereiden door het combineren van grootmotorische en fijnmotorische bewegingen in de ruimte, op het tekenbord,op de vloer en op papier met een ruime variatie aan materialen zoals:penselen,spons en water, krijt, wasco s, en potloden van verschillende dikte.
Het is van groot belang dat het kind zich kan ontspannen en vrij kan bewegen zodat het kan groeien naar een groter bewustzijn van hoofd, romp en ledematen.
Om die reden wordt er gewerkt vanuit kindvriendelijke thema s zoals : vulkanen, robotten, vleugels, dieren, zeegolven,
De methode Pennenstreken wordt gebruikt om de kinderen een juiste pengreep , schrijfhouding en schrijfrichting aan te leren.
Er wordt nagegaan welke hand dominant is, bij duidelijke linkshandigheid, laten we de kinderen met de linkerhand schrijven.Er wordt nooit een kleuter verplicht om rechtshandig te schrijven.
Belangrijk is dat de kinderen schrijfrijp worden op een speelse
Ziezo, ons eerste weekje in de eerste kleuterklas zit er al op! Soms waren er nog wat traantjes maar die werden snel gedroogd. Nieuwsgierig naar onze avonturen? We gingen op verkenning in de klas. We leerden de verschillende hoekjes kennen, leerden enkele dagrituelen zoals ons goeiemorgenliedje, de weer- en dagkalender, een toilettreintje leren vormen,... We hebben ook al een klein beetje gewerkt : we hebben een bloemetje gekleurd voor een bloemenslinger voor in de klas en we mochten stempelen met ons vuistje . Op het einde van de week heeft juf een versje aangebracht. Na veel herhalen in de klas zullen we het vlug kennen. " Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas. Ik maak veel vriendjes groot en klein. Jules zal er één van zijn." Dit en zo veel meer hebben we deze week allemaal gedaan!
Volgende week werken we rond het thema : " zakken en tassen " We gaan dan vooral vertellen over onze eigen mooie boekentas en alles wat er in zit.
Vanaf woensdag gaan we beurtelings naar het Spillebad:
We starten op woensdag9 september met groep 1(de eerste helft van het alfabet)en op woensdag 16 september met groep 2(de tweede helft van het alfabet)
We vertrekken met de schoolbus om 10u10 en zijn terug op school rond 11u25.
De kostprijs per zwembeurt is 65 cent voorhet gebruik van het zwembad en komt maandelijks op de rekening.Het busvervoer is gratis
Gelieve je kleuter die dag te voorzien van:
-gemakkelijke kledij en schoeisel
-handige zak of tas voor het zwemgerei(voorzien van naam)
-handdoek( voorzien van naam)
-zwembroek-zwempakje-eventueel extra onderbroekje
-duikbrilletje(niet verplicht)
-GEEN bandjes aub.
-GEEN koek en water:er mag in de kabines niet gegeten of gedronken worden
Er wordt vooral gewerkt rond watergewenning en waterpret in het peuterbad en het lage gedeelte van het instructiebad en onder toezicht van 2 redders van het zwembad. Aspecten zoals: hygiene, uit-en aankleden,zorg voor kledij, veiligheiden de ontwikkeling van het lichaamsbewustzijn krijgen evenveel aandacht!
Binnenkort krijg je via je kleuter het overzicht van de data van het kleuterzwemmen voor het eerste trimester.
Ook de eerste dag in de tweede kleuterklas werd een dag vol ontdekkingen en actie! De kleuters verkenden hun nieuwe klas en speelhoekjes en keurden alles goed Daarna konden ze zich uitleven op een hindernisparcour in de turnzaal bij juf Kris waarbij ze leerden stappen op een smalle balk, een dieptesprong springen, een berg beklimmen: kortom ze hebben hun beste beentje voorgezet! kijk maar mee!
Na twee maanden vakantie gaan we weer aan de slag. Iedereen moet weer een beetje wennen die eerste dagen weken In het begin zal ik veel uitleggen over de daglijn, de aanwezigheids- en de weerkalender, de afspraken in de klas MAAR heel wat tijd zal ook ingevuld worden met knutselen, zingen, spelen, een praatje maken met Jules, lachen en vele toffe momentjes!
Wat zit er allemaal in mijn schooltas?
Jules komt in de klas vertellen over zijn nieuwe schooltas. Hij zal met de kleuters kijken wat er allemaal in zit. We zullen ook eens kijken wat er allemaal in hun schooltasjes zit. We spelen enkele leuke spelletjes en knutselen rond dit thema.
We zingen iedere morgen vrolijk het onthaalliedje met Jules:
Goedemorgen allemaal, goedemorgen allemaal!
Dag zon, dag zon. Dag Jules, dag Jules. Dag kind, dag kind.
Hoor hoe vrolijk de dag begint. Tralalalala, tralalalala, ...
Eén , twee, drie, vier, ... (ik tel hoeveel kleuters er in de klas zijn) vriendjes in de klas wat ben ik blij met mijn vriendjes dicht bij mij!
Voor 28 eerste kleuters was het vandaag de laatste voormiddag in hun eerste kleuterklasje. Afscheid van de eerste kleuterklas op zich maar ook van het klasje zelf. Tijdens en na de vakantie worden de kleuterklassen namelijk verbouwd. Na de grote verhuis gisteren konden we vandaag voor de laatste keer feesten in ons (leeg) klasje. Ditmaal hadden we geen plaatsgebrek!!!! Met leuke muziek, chips en limonade werd het een leuk afscheid. Geniet maar mee... Aan alle trouwe fans van de blog : wij gaan er een poosje tussenuit, hopelijk zijn jullie in september weer van de partij. Wij alvast wel...
Vandaag, de laatste dag in de eerste kleuterklas, werd Amélie 4 jaar. Naar traditie werd dit alom gevierd met een kroon, verjaardagsdeuntjes, de verjaardagsballon en snoepjes natuurlijk. Ook Amélie wou voor 1 dag omgetoverd worden in een prinsesje.
Zoals beloofd hebben we deze week geëxperimenteerd met bellenblazers en vliegers. Het eerste lukte bij de meeste kleuters, het tweede was een ander paar mouwen. Op woensdag was de wind er maar telkens op en af zodat het ons niet lukte. Bij juf. Lies konden de kleuters spelen in tenten om zo volledig in de vakantiesfeer te komen. Geniet mee van de kiekjes.
In de grote vakantie wordt Martha 4 jaar. Dit moeten we natuurlijk vooraf vieren. Vorige vrijdag was het zover. Na het maken van de kroon, het beluisteren van de vele verjaardagsdeuntjes , het uitblazen van de kaarsjes, het trakteren met de verjaardagssnoepjes wou Martha geschminkt worden in ...een prinsesje... Als kers op de taart mocht ze het hele weekend voor Jules zorgen... die op zijn beurt het geluk had om mee te mogen naar het schoolfeest.
Tijdens de laatste dagen van het schooljaar en in de vakantie zijn er 7 peuters van onze klas jarig! Wij hebben het dus heel druk gehad met verjaardagliedjes, -dansjes, - snoepjes, -kaarsjes, ... Terwijl ik de kronen in elkaar knutselde mochten de peuters spelen bij juffrouw Lies in de grote zaal. Ze had er allerlei verschillende tenten uitgezet. Het vakantie gevoel kwam al helemaal boven. Geniet maar mee van "feestkiekjes"!!!