Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
09-03-2015
turnen K2/3
Hallo!
Hier wat sportief nieuws
Vorige week werkten de kinderen rond het thema : Victor in Peru. We leerden 2 nieuwe spelletjes spelen, zoals de jonge kinderen die spelen in Peru. Het eerste heette het drakenspel waarbij 2 draken elk het meeste kinderen moest tikken.
Het tweede spel heette de 7 zonden waarbij een bal wordt gegooid en de naam van 1 kind wordt geroepen.Dat kind vangt de bal terwijl de anderen wegrennen. De vanger roept halt wanneer hij de bal heeft en mag dan 3 stappen zetten naar een ander kind dat met gespreide benen staat. Wanneer de bal tussen de benen wordt gerold, mag dat kindje de nieuwe gooier worden.
Vandaag konden de kinderen zich uitleven door te klimmen, springen, gooien, mikken, schoppen, dribbelen, glijden , touwen vastknopen en samen relaxen als slotmoment.
We gingen met zijn allen op reis naar Peru ! We weten nu veel meer over dit mooie land dankzij Victor en zijn zus Blanca .
Kleuters van het tweede en derde zijn echt geïnteresseerd in andere culturen . We luisterden veel naar het wiegeliedje van nana nanita en vele kleuters konden het al meezingen in het Spaans , we leerden ook tellen ( op youtube vind je het cijferliedje in het Spaans )We kookten wilde rijst met groene linzen en ook bulgur met rode linzen ( die eigenlijk oranje zijn) Bijna alle kleuters proefden en vonden het lekker . We leerden weven , eerst met papieren stroken daarna voor de 'gevorderden ' met wol . We ontdekten de Peru koffer , woordkaarten over Peru en vooral de naam van het grote meer was een hit !! De kleuters maakten een schilderij en bewerkten die met goud, zilver en kool . Ze maakten een puzzel van Bonita het schaap en mochten ook nog een grappige versie maken met verf en wasco .
Deze week was ons woordje 'SAMEN ' . Kleuters mochten samen tekenen, kleuren, puzzelen, boetseren , gezelschapsspelletjes spelen ...... sommige kleuters kregen er niet genoeg van ! We gingen nog wandelen om de verschillen en gelijkenissen te ontdekken met Peru . De Zilverberg lijkt toch niet echt op een berg hé !
Victor woont in Peru en heeft een zus Blanca.Hij heeft ook heel veel huisdieren, één ervan
is een schaap. Bonnita is haar naam.
Victor zijn schaap is weggelopen, omdat hij hem vergeten is vast
te binden.Hij gaat samen met zijn zus
en papa op zoek naar het schaap.
Hiervoor heeft hij gelukkig zijn verrekijker, waarmee hij
Bonnita terug vindt.
Victor woont in de bergen, en daar zijn heel veel vrachtwagens
die rond rijden, ze zijn op zoek naar grondstoffen in de grond.
Daardoor zijn er ook veel stenen in de bergen, maar ook veel
vervuild water.Hij moet heel zuinig
zijn met hun water.
We hebben 14 dagen rond Victor en zijn zus gewerkt.
We gingen schilderen, en werkten hierbij samen per twee.We maakten met waskrijt een kleurrijk
bergdorpje, we bekeken de 4 gevoelens blij, bang, boos, verdrietig.
Het was ook leuk om de leefwereld van Victor te leren
kennen.Zo maakten we La Soupa.Lekkere soep met quinoa, rode bonen, uitjes,
wortelen en aardappelen.
We gingen ook weven met wol en vilt en stof.Want in Peru dragen mensen graag kleren die
heel kleurrijk zijn.
We gingen ook stenen waarnemen, en ondervonden dat er heel
veel verschillende stenen bestaan, om huizen te bouwen, om een voetpad aan te
leggen,
om een muurtje te maken, om massage te geven, om iemand te
beschermen, voor de oprit, om een bloembak te maken. .
We gingen ook een verrekijker tocht gaan maken, naar het
speelpleintje om eens de omgeving in de verte af te speuren.
Volgende week werken we rond het thema: t is lekker, t is oranje.
Je kleuter mag gerust oranje eetbare dingen meebrengen naar
school, want wij kunnen daar de komende weken heel veel mee doen.
De voorbije twee weken werkten we rond het Broederlijk Delen project: Victor in Peru.
Via de mooie prenten en filmpjes op internet ontdekten we de levenswijze van Victor. Het grote verschil met ons leven hier sprak de kleuters sterk aan en wekte hun interesse.
Het verhaal van Bonita, het lievelingsschaap van Victor, dat verloren liep en ziek teruggevonden werd omdat ze vervuild water had gedronken deed ons beseffen dat wijzelf helemaal niet wisten hoe het propere water in onze kranen terecht komt en wat er gebeurt met ons vuile water.Dat zijn we dan gaan opzoeken op de computer...
Donderdag gingen we ook eens op stap in de omgeving van de school, net zoals Victor, met enkele verrekijkers in de aanslag...
We mochten ook nog de verjaardag van Chiel vieren en vandaag trakteerde juf Heidi met pannenkoeken, want zij was ook jarig geweest.
Volgende week beginnen we het thema:"Mmmm, 't is lekker, 't is oranje!" en mogen de kleuters iets meebrengen dat eetbaar én oranje is.
Onze laatste week van 'de gevoelens' is voorbij. We hebben heel wat leuke spelletjes gespeeld. De kleuters kunnen al goed verschillende gevoelens herkennen, verwoorden, tekenen, ... Het was een heel leuk thema.
De mama van Laura is ook op bezoek gekomen met Kamiel. Ze had voor iedereen een lekkere doopsuiker en leuke bellenblazer. Dankuwel voor het leuke bezoekje !!!
Volgende week werken we een leuk verhaal uit: Wij gaan op berenjacht. Een boek voor stoere en sterke kapoenen!!! Ik neem de kleuters en peuters mee op berenjacht... en als je denkt, dat kan toch niet! Dan hebben julle het goed mis.
Ben je kleiner dan 1 meter 20, nog geen 5 jaar,heb je 10 vingers en 10 tenen en een ondoorgrondelijke speurneus dan kan je mee.
'Wij gaan op berenjacht' is een prachtig boek van Michael Ros en Helen Oxenbury. In dat boek gaan 4 kinderen en hun vader op berenjacht. Ze beleven alle spannende avonturen die je in de natuur kunt tegenkomen: sneeuwstormen, kolkende rivieren en donkere wouden. Ze overwinnen alle hindernissen, tot ze de beer tegenkomen...
Hebt u thuis een knuffelbeer dan mag u die zeker meegeven naar de klas. Wij gaan een gezellige berenhoek inrichten. Gelieve de beer te naamtekenen aub.
Zou het mogelijk zijn om de papieren zak van de knutselwerkjes terug mee te brengen naar school. Bent u die zak kwijt gelieve dan een andere zak mee te geven. (naamtekenen aub)
Deze
week vertelden we verder over de gevoelens en knolliebollie.
We
leerden een leuk versje :
Als
ik blij ben lacht mijn mond.
Bij
verdriet laat ik een traan.
Als
ik bang ben doe ik zo
Als
ik boos ben wil ik slaan.
Juf
vertelde het verhaal van knolliebollie nog eens opnieuw
Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie bollie
moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de knuffelklas
gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een beetje boos
omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens een glimlach
op zijn knuffelsnoet...
en
daarna mochten we er zelf eentje maken. We stempelden met ecolineverf op een
lapje stof.
Nu nog een bolletje erin, een snoetje erop en
klaar
We
kleefden gezichtjes bij prenten en de peuters mochten gevoelsgezichtjes van
Jules puzzelen.
Tenslotte
schilderden we zelf een knolliebollie.
Volgende
week komt juf Elke stage lopen in onze klas.
Het
thema is mmm lekker!!!!!
Het
zal alvast een gezonde en lekkere week worden.
Alvast
een prettig weekend en geniet van de eerste zonnestralen.
Wij hebben een hele leuke week met veel gevoelens
meegemaakt. In het begin van de week waren wij en Jules superblij want er
waren twee flinke kapoenen bij ons in de klas. Wij waren de hele dag
vrolijk en blij! We hebben gedanst en gezongen.
liedjes:
Wij zijn blij (3X) We springen maar en springen maar want wij zijn blij!!! BLIJ BLIJ BLIJ !!!
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk, ik ben behoorlijk vrolijk, zo vrolijk was ik nooooit!
Vrolijke, vrolijke vrienden, vrolijke vrienden dat zijn wij !!!
We hadden leuke gesprekjes over de gevoelens bang, boos en verdrietig: Hoe voelde je je dan? Wat deed je toen? Mag je boos zijn? Waarom was je verdrietig? Hoe kan je zien dat er iemand bang bent? ...
We bekeken ook
prenten van hopla en we dachten na hoe Hopla zich voelde bij bepaalde
situaties. De kleuters hebben heel goed hun best gedaan!
Wij zijn boos (3X) We stampen maar en stampen maar want wij zijn boos!
BOOS BOOS BOOS
Wij zijn bang (3X) We beven maar en beven maar want wij zijn bang...
bang bang bang
Volgende week werken we rond 'Knollie
bollie'. Knollie bollie is de knuffel van Rudolf. Knollie
bollie moet voor de eerste keer afscheid nemen van Rudolf als hij naar de
knuffelklas gaat. Knollie bollie is eerst heel verdrietig, daarna een
beetje boos omdat Rudolf weg is maar hij kan nu en dan komt ook al eens
een glimlach op zijn knuffelsnoet...
Wij gaan volgende week ook een Knollie
bollie knutselen, dit is een lappenpop!
Deze
week vertelden we over de gevoelens van Jules.
Maandag
en dinsdag was juf Elke bij ons in de klas. Ze kwam een beetje kijken en ook
een paar activiteiten geven. Van 9 tot 13 maart komt ze in de klas stage lopen.
We
luisterden naar het verhaal van knolliebollie rond de verschillende gevoelens.
Deze
week maken we ook een gevoelskalender. Daarvoor versierden we een lange strook
met verftechnieken
We
versieren telkens het passende gezichtje van Jules.
De
peuters maken een gevoelsgezichtje die
ze kunnen verdraaien.
Elke
dag kwam er zo een ander gevoel aan bod.
Met
de oudste kleuters hielden we een gesprek met situatiekaarten van Hopla. Ze
moesten zich inleven in het verhaal, erover vertellen en dan het gepaste gevoel
erbij zeggen.
Vandaag
was de grote dag voor Pepijn. Hij is 3 jaar geworden.
Heel
trots nam hij plaats op de verjaardagsstoel en genoot van zijn feestje.
(fotos
zie apart artikel)
Volgend
week vertellen we nog verder over de gevoelens.
Vandaag zijn er twee heel flinke meisjes gestart in onze klas: Oona en Lucie. Het zijn twee lieve en vrolijke meisjes... Hopelijk zijn ze morgen even enthousiast !!!
Ze hebben elk hun symbooltje gekozen: Oona is het ijsje en Lucie de vlinder. Welkom allebei en ik wens jullie nog veel succes toe in jullie schoolcarrière!
Op maandag starten 2 nieuwe peuters in
de klas. Ik kijk er alvast naar uit... hopelijk onze nieuwe
klasgenootjes ook. Ik wil hen alvast een leuke en vlotte start
toewensen!!!
Vanaf volgende week starten we met het thema: 'de gevoelens'.
Kleuters worden geslingerd van het éne gevoel in het
andere Plotseling hebben ze groot verdriet omdat ze gevallen
zijn, even later zijn ze blij aan het spelen met hun vriendjes, ze kunnen
zich heel boos maken ze zich als er een stukje speelgoed afgepakt is
We zullen werken met de lappenpop Knolliebollie en de doos vol
gevoelens. De kinderen leren op een speelse wijze gevoelens
herkennen, begrijpen en uiten. Het beheersen van de
basisgevoelens: blij, bang, boos en verdrietig heeft jonge kinderen een eerste
houvast tot een rijk emotioneel leven.
Jules (de klaspop) zal heel veel verschillende
gevoelens meemaken. Op maandag zal hij heel blij zijn, op dinsdag
boos, op donderdag verdrietig en op vrijdag is hij zelf een beetje
bang... Jules zal heel herkenbare kleutersituaties meemaken. Ik ben
alvast benieuwd hoe de kleuters zullen reageren...
Hebt u thuis een wit lapje stof van ten minste 40 cm op 40 cm dan mag u dit meegeven naar school. Wij gaan een lappenpopje maken. Gelieve te naamtekenen.
Het feestthema zit erop; feest in het zorgcentrum, carnaval en natuurlijk ook valentijn ! We hadden heel wat te bespreken, de kleuters brachten veel verkleedkleren mee naar de klas en dagelijks konden we kijken naar 'hun showtje' .
De kleuters mochten knutselen en we combineerden carnaval met valentijn; we maakten hoeden en maskers in de vorm van een hart. De kleuters mochten schilderen, versieren , dansen , zingen , luisteren naar het grappige verhaal van Koen en Kila.
We deden heel wat oefeningen die te maken hebben met de denkontwikkeling en mochten alle kennis toepassen in een werkboekje !
Op woensdag vierden we ons carnavalsfeest met heel veel 'zotte' juffen , de kleuters kregen poffertjes en genoten met volle teugen !
Na de vakantie gaan we op reis met Victor naar Peru ( het thema van broederlijk delen)
De vakantie is begonnen, er zullen weer veel mooie
carnavalsstoeten door de straten trekken. Hopelijk kunnen jullie er een
gaan bekijken want veel kinderen vinden dit prachtig.
Deze week was een echte feestweek en de kleuters keken echt
uit naar het carnavalsfeest. Ze vertelden heel enthousiast welke kleren ze
gingen aantrekken! Geniet
maar mee van de vele fotos !!! (Er zijn ook leuke foto's van het carnavalsfeest op de blog van het eerste leerjaar)
Vrijdagmorgen werd al het personeel van onze school verrast met een heerlijk valentijnsontbijt. Dit was georganiseerd door onze enthousiaste ouderraad. Het was heeeeeeeel lekker !
Een grote dank u wel !!!
Na de vakantie verwelkomen we twee flinke meiden in onze klas: Lucie en Oona. We wensen hen een leuke start toe!!!
Op zaterdag 7 februari is Kamiel geboren. Kamiel is de kleine broer van Laura! Proficiat!!! Wij willen het gezin veel geluk en liefde toewensen met hun kleine spruit!
We hebben een leuk thema afgewerkt: carnaval gecombineerd met valentijn...
De kleuters brachten verkleedmateriaal mee en attributen voor carnaval. In de poppenhoek werd druk verkleed.
We speelden leuke spelletjes en knutselden een masker in de vorm van en hart voor het derde kleuter en een hoed voor het tweede kleuter.
Taal- en telspelletjes kwamen aan bod en we werkten een werkboekje af.
Dinsdagnamiddag trok het derde kleuter naar het WZC en gaf daar een prachtig optreden (zie ander artikel). Woensdag vierden we samen met alle kleuters en het eerste leerjaar carnaval (zie ook ander artikel).
Donderdag maakten we "confettipudding" en het smaakte super lekker!
Reun is in de Krokusvakantie jarig. Wij mogen zijn verjaardag zeker niet ongemerkt laten voorbijgaan... Proficiat Reun, geniet van je vakantie en van je verjaardag! Dikke knuffel en drie zoenen van ons allemaal!!!