Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
10-03-2009
1ste kleuter en peuter versus 6de leerjaar
Naar aanleiding van de projectweek op school werd er deze namiddag integraal klasdoorbrekend gewerkt. De eerste kleuterklas en de peutertjes hebben de hele namiddag met de zesde klassers in de speelzaal in groepjes gewerkt. Natuurlijk moest alles in teken staan van de gezondheidsweek. Zo hebben we fruitspiesjes en bananenmilkchake gemaakt. Op grote bladen, die als tafellopers gebruikt zullen worden op het ontbijt van donderdag, konden groot en klein hun creativiteit uiten. De grote vonden het heel leuk om de kleintjes te helpen en de kleintje vonden het leuk geholpen te worden door de grote jongens en meisjes van de school. Als slot dansten we samen op het " bewegingslied " van onze gezondheidsweek.
Tijdens de gezondheidsweek vertelden we in de klas vnl. over " de bakker " en " Wat hoort bij een gezond ontbijt?" Lekkere verse en gezonde broodjes zijn daar zeker een onderdeel van. Vandaar dat we in de klas twee kleine broodjes hebben gebakken. Het leukste en lekkerste was natuurlijk het opsmullen ervan. In de klas kunnen de kleuters ook steeds experimenteren met speeldeeg. Wie weet zitten er bakkertjes in spé tussen.
Na het hinkelen is het de beurt aan de loopklossen! Het stappen met de klossen stimuleert de coordinatie, stabiliteit en de zelfbeheersing. Het is belangrijk dat de ondergrond stevig en effen is. Het is ook belangrijk dat de touwen aangepast zijn aan de grootte van het kind ,zodat het de touwen goed kan vastnemen en opwaarts trekken.
De kleintjes zijn aan het rusten en genieten van de tik takmuziek en het warme dekentje. Lang geleden bestond er een verplicht slaapmoment voor de kleintjes maar langzamerhand verdween dit beeld uit de klassen. De laatste jaren echter, hoort men vaker het woord snoezelen vallen.Deze term vindt zijn oorsprong in het bijzonder onderwijs waar mentaal gehandicapten, in een speciaal ontworpen"snoezelruimte" rustig kunnen worden en aangename prikkels kunnen gewaarworden : zacht licht, tintelende muziek, zachte deining en vaak ook het kijken naar bewegende elementen zoals lavalampen. Wij hebben geen "ruimte" om te snoezelen maar we doen ons best om af en toe een 1O tal minuutjes "tot onszelf" te komen....
Deze week wordt in het derde en het tweede kleuter gewerkt rond het muzikaal verhaal van Peter en dewolf , gecomponeerd door TsjaikovskiDe kinderen hoorden en zagen het verhaal op cd en op video. Ze leerden heel wat verschillende muziekklanken en instrumenten beluisteren en benoemen:dwarsfluit, viool, fagot, hobo en klarinet en ook de pauken! Het is moeilijk voor een jong kind om zich een voorstelling te maken van die instrumenten .Daarom riepen we de hulp in van het zesde leerjaar.Daar zit immers een groep actief spelende muzikanten die bereid waren hun instrument te demonstreren aan de kleuters van juf Griet. We waren enorm onder de indruk! Nu kennen we het verschil tussen een viool en een gitaar en tussen een blokfluit en een dwarsfluit! Dankjewel zesdeklassers!
De acteurs van juf Heidi hebben het verhaal spelend uitgebeeld en na wat oefenen mochten de kleuters van juf Sabien naar de voorstelling komen kijken.
Vandaag werd Arne 4 jaar. Dus ... terug feest in de eerste kleuterklas. Arne mocht de kaarsjes uitblazen van de verjaardagstaart en tevens trakteren met de snoepjes uit de taart. Met alle kleuters werkten we aan een grote Jules voor ons feestvarkentje. Arne koos om geschminkt te worden in een poesje. Van alle vriendjes nog een dikke verjaardagsknuffel.
We oefenden vandaag op de evenwichtsbalk, we klommen en sprongen dat het een lieve lust was! Bijna iedereen kan koprol en vrolijk zongen we en dansten we mee met Mega Mindy en K3!
Wat een mooie lentedag om voor het eerst naar school te gaan! Proficiat aan Amelie, Jade en Ramon! Op 1 februari was er nog een extra instapdag en hebben Troy en Mayté ook hun eerste stapjes naar de grote school gezet. Er zijn dit schooljaar nog 2 instapdagen : na de paasvakantie en na OLVHemelvaart. Onze peuterklas groeit en groeit en groeit......
Sjouwen met de matten, dragen en verdelen van de dekens, uittrekken van de schoenen .... en we waren klaar om onszelf eens lekker te verwennen! En ' t deed deugd! Dan opnieuw schoenen aan trekken , samen het materiaal naar de turnzaal dragen en heffen. Als slot: een serieuze " COOLDOWN " op de frisse vloer van de turnzaal: eerst de rugkant en daarna de buikkant en dan nog 2 zijkantjes
Wij hebben vrijdag nog een leuk kleurenfeestje gevierd, u kan alles zien op de foto's. Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. Daarna hebben we in plaats van 'de stoelendans' 'de kleurendans' gespeeld. En om af te sluiten hebben we kleurrijke hapjes gegeten en lekkere (gele) fruitsap gedronken...
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken.Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk!Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zokan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ...Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je op! ballonnetje, ballonnetje, je krijgt een dikke kop! ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je...